Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 42 reacties, 19.140 views •
Submitter: epTa

Uitgever Take-Two Interactive eist van het moederbedrijf van ontwikkelaar 3D Realms de broncode en grafische bestanden van Duke Nukem Forever op, om te voorkomen dat het materiaal verdwijnt of ergens anders voor wordt gebruikt.

In de rechtszaak die Take-Two Interactive heeft aangespannen tegen Apogee, het moederbedrijf van 3D Realms, eist de uitgever dat de ontwikkelaar de broncode en de grafische bestanden van Duke Nukem Forever aan Take-Two overdraagt. De uitgever wil dat de rechter direct beslag legt op de bronbestanden van Duke Nukem Forever, om te voorkomen dat er materiaal verdwijnt voor of tijdens de behandeling van de rechtszaak.

In deze zaak eist Take-Two een schadevergoeding van Apogee, omdat de uitgever twaalf miljoen dollar zou hebben geïnvesteerd in Duke Nukem Forever. Beide partijen sloten in 2001 een contract dat Take-Two het recht gaf om Duke Nukem Forever op de markt te brengen. Take-Two betaalde het geld aan uitgever Infogrames, die tot dan toe het recht had om DNF uit te geven. Scott Miller en George Broussard, beiden oprichter en directeur van Apogee, hebben al laten weten geen cent van Take-Two te hebben ontvangen; ze voelen zich dus niet verplicht om iets terug te betalen.

Miller weersprak bovendien het gerucht dat Apogee een bod van dertig miljoen dollar op de naam Duke Nukem zou hebben afgeslagen. Het bod zou door Take-Two Interactive zijn uitgebracht, maar ook andere uitgevers zouden in de race zijn voor de rechten op de naam. Volgens Miller heeft zijn bedrijf geen bod van dertig miljoen ontvangen en zou een dergelijk bod direct zijn aangenomen als de ontwikkelaar daarmee het spel af had kunnen maken.

Duke Nukem Forever - september 2008 Duke Nukem Forever - september 2008

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (37)

Reacties (42)

Reactiefilter:-142036+15+22+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Begrijpelijk. Take Two heeft ruim twaalf miljoen dollar geinvesteerd in dit spel dat vanaf 1997 in ontwikkeling was, en heeft nogmaals 6 miljoen toegezegt zodra het spel uitgegeven zou worden. Ondanks dat het in verhouding met andere Take Two spellen niet erg veel is voor de ontwikkelkosten (neem GTA IV met ruim 100 miljoen dollar) blijft het natuurlijk enorm veel geld, en de broncode is in mijn ogen wel het minste waar ze recht op hebben zodat een ander bedrijf het mogelijk af kan maken.

Sowieso zijn er wel veel kosten verspeeld omdat er verschillende oudere engines gekocht waren om het spel op te bouwen, o.a. de Quake II engine en de eerste Unreal Engine can Epic Games.
Take-Two betaalde het geld aan uitgever Infogrames [...] Scott Miller en George Broussard, beiden oprichter en directeur van Apogee, hebben al laten weten geen cent van Take-Two te hebben ontvangen
Woord tegen weerwoord lijkt me waarschijnlijker dan
Begrijpelijk.

[Reactie gewijzigd door Dooievriend op 18 mei 2009 16:08]

Die $12 miljoen is niet geinvesteerd in het spel. Dat is het bedrag wat Take2 betaald heeft aan een andere publisher om de publishing rights van DNF over te nemen.

En tenzij het publishing contract specificeerd dat de publisher de broncode krijgt bij een "failure to deliver" hebben ze er geen recht op.
"failure to deliver"
Dat is wel HEEL makkelijk.
"O nee, ik krijg het spel niet naar jullie toegestuurd, er ligt namelijk 20 miljoen aan briefgeld op mijn toetsenbord."

Het is niet zo gek dat een partij die direct meehielp bij de verwezenlijking ook daarvan een stuk wil terug zien.
Het is niet zo gek dat een partij die direct meehielp bij de verwezenlijking ook daarvan een stuk wil terug zien.
Een stuk terug zien van wat? Van het geld dat het zou opbrengen ALS het spel wordt gepubliceerd bedoel je neem ik aan? Als 3D-Realms daar een stuk van terug wil zien, dan moeten ze zorgen DAT het gepubliceerd wordt en het spel afmaken. Zo niet, dan wordt er geen geld gegenereerd en valt er dus niet zoveel "terug te zien" lijkt me. Een half af project is (nog) niet zo veel waard. Hun moeder bedrijf Apogee heeft verdere ontwikkeling in feite onmogelijk gemaakt door de financiering stop te zetten, dus als 3D-Realms boos is dat ze er nu niks aan verdienen, moeten ze bij Apogee zijn lijkt me.

Als 3D-Realms er zelf niet mee kunnen doorgaan dan moeten ze de tot nu toe geproduceerde code verkopen of afgeven (in de kast leggen heeft ook niet zo veel zin).

[Reactie gewijzigd door RagingR2 op 18 mei 2009 20:21]

Breng het uit onder GPL2 licentie! Laat een communitie het verder ontwikkelen (dit spel zal vast in no time voor linux worden klaar gestoomd), knallen onder linux... en toen werd ik wakker...

Zoals het nu gaat denk ik niet dat er ooit een DNF in de winkel komt te liggen. Wie het ook koopt...
Wie zou dat moeten doen? Take Two heetf het recht om DNF uit te brengen (GPL of anderzins) maar geen sources. 3D Realms heeft wel sources maar geen distributierechten. Dus je voorgevoel klopt; het kan simpelweg niet.
Ik geloof er niet meer in.
Definitief vaporware geworden imo.
spijtig dat zo een mooi opgebouwd spel het moet ontgelden. Als ik de screenies ervan zie wil ik die wel eens game eigenlijk. Spijtig dat dat spel waarschijnlijk nooit gereleased gaat worden.
Waarom alleen de broncode en grafische bestanden? Waarom geen documentatie? Level designs? Story boards? Audio?
Je zou bijna denken dat de game dus nooit meer afgemaakt gaat worden maar dat take2 wil voorkomen dat een ander er alsnog mee aan de haal gaat.
Wellicht om te controleren of het geld wat verstrekt is, besteedt is aan het spel, en niet aan iets anders.
Take 2 heeft nog geen euro aan het spel gegeven
Het heeft wel zoveel geld betaald om de rechten over te kopen van de andere publisher om het te mogen publishen, maar hier hebben de ontwikkelaars of het moederbedrijf effectief niets van gezien

Kans lijkt mij klein dat ze ooit hun geld terug gaan zien.
De broncode waarschijnlijk ook niet aangezien dat geld aannemelijk van het moederbedrijf kwam
Waar is die 6 miljioen (of wat was het) aan besteedt?

- Pizza. lots-a-Pizza
- Jolt cola, lots of it
- Did I mention pizza?

Tja, dus je kan het geld terug vinden in het jaarverslag, van de Pizza-hut, New York Pizza en Domino's.. :-)
Duke Nukem Forever is inmiddels al net zo bekend door de perikelen rondom zijn productie.

Ik ben desalniettemin nog steeds in afwachting van het spel. Ik ben immers een diehard fan van het eerste uur.

Om eerlijk te zijn wil ik niet dat Take-Two de broncode krijgt. Als de broncode bij Take Two komt te liggen rukt dat het hart uit Duke Nukem. Ik wil niet dat Duke Nukem zo te wereld komt, zelfs als dat betekend dat Duke Nukem eind dit jaar op mijn plank zou liggen.
Mij interesseert het niet meer WIE het gaat afmaken als het maar afgemaakt wordt, zo aan de trailers/teasers en gelekte screens enzo te zien kan er niet veel meer te doen zijn geweest. Ah hell voor mijn part gaat EA er mee aan de haal.
And the Duke Nukem soap continues. Eat your heart out the Bold.
Wel jammer dat het allemaal neer gaat zo.
Het laaste news is dat duke volgend jaar uitkomt voor de xbox alleen -geen pc versie .Het zou EXCLUSIEF xbox worden voor 59 euro 0p 22-10 2010. dit staad te lezen op xboxhome.nl of het waar is dat weet ik niet. Ik hoop dat er ooit een goede xbox emulator komt ;) want xbox heeft veel goede game`s.
En op playstationrulez.org staat er dat het exclusief PS3 wordt, en op pc-gaming-is-true-hardcore.com staat er dat de consoleversies geschrapt zijn, en het enkel op pc uitkomt.

Kortom, loze geruchten niet altijd direct geloven. Niemand weet Łberhaupt nog of het ooit gaat uitkomen, zeker nu het allemaal in rechtszaak wordt getrokken. Iets te vroeg dus om over exclusives te gaan spreken.
Dit geeft wel weer genoeg publiciteit voor Duke Nukem.
Het verloren spel dat dankzij Take-two toch nog wordt uitgebracht na zoveel jaar.
En misschien ook nog eens goed wordt verkocht. Ik ben benieuwd.
Duke nukem was het eerste spelletje dat op mijn pc draaide.Sindsdien is er veel veranderd.Wie zit er nu nog te wachten op duke? ok hardcore fans,maar verder? We wachten al zo lang op een vervolg,en de meeste hebben wel dat gevonden ,in iets anders. ,Doom is wel verder ontwikkeld en evenzo quake ,en vele anderen .Toen had duke al moeten mee doen,maar het kwam maar niet. En inderdaad,we zien soms stukjes van een futuristische duke,in een trailer of zo ,maar er is volgens mij nog niet eens een build ,van duke for ever.It`s all a hype.
Sorry, maar Doom, Quake e.d. hebben niet de humor die DN had (tenzij je Q3 met het Beavis en Butthead-pack gebruikte ;-) )!
Het enige wat er nog in de buurt van kwam, was Shadow Warrior (sticky bomb likes you!).

Ik mis overigens al jaren humor in spellen, zoals je vroeger had met Day of the Tentacle, Sam&Max, Worms e.d. Bijv. een RTS met Monty Python humor, waar je tank bijv. met kippen schiet, of een stad belegert met een balista en dode schapen en koeien, lijkt mij geweldig! Kunnen ze i.p.v. Quake bijv. niet als opvolger Quack maken, waar je bijv. allemaal gekke beesten moet afschieten? ;-)

[Reactie gewijzigd door TouroLouco op 18 mei 2009 20:42]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



HTC One (M9) Samsung Galaxy S6 Grand Theft Auto V Microsoft Windows 10 Apple iPad Air 2 FIFA 15 Motorola Nexus 6 Apple iPhone 6

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True