Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 77 reacties, 16.934 views •

Drie jaar na de overname van ATI heeft AMD aangekondigd dat de afdelingen voor cpu- en gpu-ontwikkeling worden samengevoegd. De maatregel is onderdeel van een reorganisatie die het bedrijf in vier onderdelen opsplitst.

Logo's AMD en ATiAMD heeft woensdag aangekondigd dat de cpu- en gpu-divisies worden samengevoegd, waarbij het merk ATI naar alle waarschijnlijkheid komt te vervallen. De chipgigant is bezig met een reorganisatie die het bedrijf onderverdeelt in vier nieuwe divisies. Er komt een 'customer group' die zich met service en ondersteuning zal bezighouden, een marketinggroep die de publiciteit voor zijn rekening houdt en een 'Advanced Technology'-tak die onderzoek en ontwikkeling voor zijn rekening neemt. De gpu- en cpu-afdelingen worden ten slotte samengevoegd in de 'products group'.

Met het fuseren van de gpu- en cpu-takken komt er in elk geval een eind aan de tot dusver zelfstandig opererende gpu-divisie en er wordt aangenomen dat ook de naam ATI bij deze operatie wordt geslachtofferd. ATI werd in 1985 als oem-fabrikant in Canada opgericht en kwam bij toeval in de grafische-processorindustrie terecht toen computermaker Commodore een forse order voor grafische chips plaatste. Het bedrijf verwierf faam met zijn Mach- en Rage-gpu's en leverde een tijd de enige serieuze concurrent voor de Voodoo 3D-chips van 3Dfx. De volgende stap was de productie van de All-in-wonder-kaarten van het bedrijf, die behalve een gpu ook een tv-tuner aan boord hadden. In 2000 presenteerde het bedrijf zijn Radeon-lijn, die tot op de dag van vandaag de grootste concurrent voor het assortiment van Nvidia is.

In 2006 werd ATI voor 5,6 miljard dollar overgenomen door AMD. De beide bedrijven hoopten samen onder andere een hybride processor te kunnen maken, die zowel cpu- als gpu-werkzaamheden kon uitvoeren. Hoewel het fusiebedrijf kort daarop de eerste plannen voor het Fusion-platform ontvouwde, worden dergelijke hybride chips op zijn vroegst volgend jaar verwacht. Wel wijst de reorganisatie erop dat AMD deze plannen nog altijd serieus neemt, maar ook het besparen van kosten zal een belangrijke reden zijn voor het samenvoegen van de twee chiptakken van het nog altijd noodlijdende bedrijf.

Update 20:07: Steve Bourdon, pr-manager van AMD voor de Benelux, Frankrijk, Spanje en Portugal, verklaarde tegenover Tweakers.net dat de merknaam ATI niet komt te vervallen.

Reacties (77)

Reactiefilter:-177071+114+210+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Array Technology Industry ,beter bekent als ATI is een te bekende en succesvolle naam voor de graphics divisie van AMD om direct te laten vallen. Daarom lijkt het me sterk dat deze naam op korte termijn afgeschaft wordt. Steve Bourdon bevestigde dit ook. Ik zie het eerder als een reorganisatie om de graphics en cpu divisie dichter bij elkaar te brengen voor toekomstige producten zoals Fusion en bulldozer dan kan AMD namelijk sneller nieuwe producten door het design en productie process heen rushen en betere samen werking tussen GPU en CPU. het artikel bevestigd dit ook:

The new structure is designed to better optimize AMD’s operations to drive industry-leading performance graphics and microprocessors and further integrate the company’s x86 processor and graphics technologies

http://www.amd.com/us-en/..._543_15944~131177,00.html
ATI behouden, ATI behouden en nog eens de naam behouden. Het is wat ik hoor en zelf denk ik juist dat de term ATI niet zo veel zegt. De term ATI is bij tweakers bekend en de gamers. Maar dat is toch al de groep die weet dat ATI van AMD is. De domme consument kent nog steeds enkel "Pentium" en de prestaties van een videokaart worden uitgedrukt in MegaBytes.

Juist met het oog op Fusion lijkt het me beter om door te gaan onder AMD. Het is voor een consument straks veel duidelijker dat het een compleet AMD systeem betreft met AMD CPU, AMD chipset en AMD videokaart. Zelfs al zit alles nog niet in 1 chip, AMD promoot de term Fusion al in zijn software om meer samen te werken tussen de componenten en de prestaties iets te verbeteren.

Zoals ik al schetste, de consument kent enkel Pentium. Echter, is Intel er slechter op geworden sinds de Core 2 Duo serie? Nee, ze kopen gewoon wat de gladjakker van de elektronicazaak hen aanraad, of de tweaker op de hoek voor hen samenstelt.

Ik denk dat AMD er goed aan doet om de term ATI te laten vallen en dat gepaard laten gaan met een goede reclamecampagne (marketing is alles) "Fusion" bij het publiek brengt. Afgelopen jaren zagen we AMD al spelen met veel platformen als Spider, Dragon en Puma. Ik denk dat AMD daar op gaat inzetten.

Daarnaast betwijfel ik of ATI wel zo sterk is, ik denk eerlijk gezegd dat de term Radeon bij de meesten sterker overkomt, net als Pentium bij Intel. Bij NVIDIA is het niet anders, hoeveel mensen zie ik "NVIDEA" schrijven, zelfs hier op tweakers.net. Ook voor NVIDIA geldt dat de GeForce naam veel sterker is. En zeg nou zelf, wat klinkt stoerder: AMD ATI zoals hier al werd genoemd of AMD Radeon?

Ik zie het al: AMD Fusion systeem met AMD Phenom II, AMD Radeon en AMD 800-serie chipset. Eigenlijk zou de chipset nog een krachtige naam moeten krijgen, iets dat het Intel platform niet kent. Een AMD Fusor 890FX chipset ofzo. Promoot de Fusor chipset als een nieuwe toevoeging in computerland en het logo van AMD werkt ook mooi mee om gelijk nog maar even met de groene hype mee te doen wat betreft energiebesparing. Echt, dat is waar de HTK gebruikers om staan te springen.

Heerlijk zo'n kansloos praatje na een update... * GENETX F5't te weinig :+

[Reactie gewijzigd door GENETX op 7 mei 2009 21:11]

Kijk, op zich heb je best een sterk punt, maar je mag de merknaam ATI echt niet onderschatten. Ik ken veel mensen die licht naar de gamerkant toe neigen, maar zelf niks van hardware afweten. Die komen regelmatig naar mij als ze een nieuwe videokaart willen kopen, en meestal weten die wel dat de 2 grote spelers Nvidia en ATI zijn. Je mag ook niet vergeten dat Ati eigenlijk nog niet zo'n oude speler is als nVidia. Hun allereerste echte knaller was de Radeon 9700Pro, en die heeft toen zo'n impact gemaakt dat veel lichte gamers de term Radeon wel vanzelf verbinden aan ATI. Veel miskleunen hebben ze ook nog niet teweeggebracht (de HD2900XT was de allereerste die niet aan de verwachtingen voldeed).

AMD daarentegen heeft niet zo'n sterke naam tegenover Intel, en dat komt vooral omdat AMD nog maar weinig echte marktsuccessen heeft geintroduceerd (ook ten dele omdat de CPU-ontwikkeling natuurlijk wat trager verloopt dan die van GPU's). Voorzover ik mij herinner werd AMD pas bekender vanaf de Athlon XP+ reeks, en dat was toen nog grotendeels omdat Intels Pentium 4 zo'n miskleun leek te worden. Daarna kwam dan de Athlon64 (waar ik ook heel tevreden over was!), maar vanaf de Intel Core 2 Duo was AMD opnieuw de underdog van vroeger, en dat zijn ze nog altijd niet helemaal te boven gekomen.

Daarnaast zou ik het gewoon spijtig vinden als de naam ATI zou verdwijnen. Ik vind ATI Radeon nog altijd beter klinken dan AMD Radeon, maar dat is puur persoonlijk natuurlijk

[Reactie gewijzigd door darkjeric op 7 mei 2009 22:00]

Ati nog niet zo'n oude speler tov Nvidia?!

Ik weet dat ati al eerder bezig was met hun Mach64 kaart die ook best wel succesvol was(toen had nog nooit iemand gehoord van Nvidia).

Nvidia: Het bedrijf is opgericht in 1993 door Jen-Hsun Huang.

Ati: ATI werd in 1985 in Canada opgericht door drie immigranten uit Hongkong (Kwok Yuen Ho, Benny Lau en Lee Lau.

Bronnen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Nvidia
http://nl.wikipedia.org/wiki/ATI

[Reactie gewijzigd door Ruudje88 op 8 mei 2009 02:01]

Zo werkt het echter helaas niet. En dan bedoel ik, zo werken mensen niet, en zo werkt de marketing dan ook niet. Waarom denk je dat AMD zo graag te boek staat als goede overklokker? Omdat de HTK gebruikers dat interesseert? Omdat het hun iets boeit.

Nee. Degenen die er verstand van hebben worden er door beïnvloed ( voor het gemak ervan uitgaande dat het werkt ). En de mensen met verstand ervan beïnvloeden de HTK-gebruikers. 'Wij' als tweakers zijnde, zijn positief over AMD, en dat geeft af aan jan en alleman. Wij raden mensen aan om een AMD te kopen, die raden zeggen vervolgens, ik heb een computer met een amd-processor. Etc etc. Zo werkt marketing. Fusor, of Fusion, zou voor pietje puk de zoveelste betekenisloze naam zijn.

Het enigste dat belangrijk is voor de HTK-gebruiker, is de prijs. En dan nog denken ze 9 van de 10x, duurder zal wel beter zijn, meer geheugen ftw (ok dat denken ze dan niet letterlijk) en meer kernen/megahertz is ook vet belangrijk!
En dus geef je de processor maar de schuld? Misschien was je processorkoeler wel kapot of gaf het moederbord teveel stroom aan de processor?

En je hoeft echt geen driver te installeren voor je AMD processor. Eventueel kan dit wel, zodat je gebruik kan maken van de extra functies (terugklokken van CPU bijv.).

Je hebt slechte ervaring met 1 PC waar een AMD processor inzit, dus AMD is slecht...? Logische redenatie..
was het er maar 1.
we hebben op en half jaar tijd 52 computers verkocht, 6 AMD's en 46 intels.

3 van de 6 amd's zijn teruggekomen omdat de processor ineens een lagere snelheid had en een van de processors was zwart.
Van de intel is er 1 teruggekomen en dat kwam doordat een collega de ventilator niet goed had aangesloten waardoor die uit ging.

Er plakte geen AMD stickertje op, dat is echt niet de standaard reden.
maar het was gewoon zo dat de meeste kapotte pc's in de winkel een amd waren, dat zei mij al genoeg.

[Reactie gewijzigd door Denskie op 8 mei 2009 20:31]

Hoewel ik er eigenlijk niet op in zou moeten gaan, doe ik het toch;
Ik heb gemerkt dat zowel bij Intel als bij AMD, de meeste problemen onstaan door OF het moederbord, OF onkundig gebruik/installatie.
Gezien het feit dat jullie *kennelijk* onbekend zijn met AMD proccessors/moederborden, is het aannemelijk dat jullie of net de verkeerde moederborden hebben gekocht, of deze verkeerd/slecht geinstalleerd hebben.
Uit het feit dat jullie maar 6 AMD's hebben maak ik op dat jullie er weinig ervaring mee hebben. Tevens lijkt het mij zo klaar als een klontje dat 6 processors totaal geen valide steekproef is om *echt* te kunnen oordelen over AMD.

Laat het duidelijk zijn dat ik hier niet speciaal AMD zit te verdedigen, maar vooral probeer mensen zover te krijgen om even iets verder te kijken dan hun neus lang is.
Het lijkt me duidelijk dat dat hier niet gebeurd is, je CPU krijgt niet zomaar een zwarte onderkant, dat betekend of brak moederbord, of ongelovelijk slecht gemonteerde koeling, in combi met uitgeschakelde overhittingsprotectie.
Bij intel leg de processor in het socket en duwt de koeler vast, klaar.
hetzelfde heb ik bij de AMD's gedaan, speciale behandeling leek me niet nodig.

en toch hebben het loodje gelegd.

Overhittingsprotectie hadden ze in die tijd nog niet, dus die was er niet. Moederbord behoort niks uit te maken, moederbord is moederbord
Ik denk dat het aan geen van alle ligt. Dat is gewoon wat je krijgt als je de stagair dure apparaten geeft xD.

Met dat fanboy-ism al ver voor een eventuele crash in zijn hoofd gefixeerd gaf hij meteen het AMD-stickertje op de voorkant van zijn kast de schuld. nice...

oh, PS, mijn servers draaien al dik 10 maanden non-stop op een AMD- processor. alle 3. Ik heb ze nog niet uit hoeven zetten. Ze staan dus al 10 maanden non-stop aan.

[Reactie gewijzigd door ThePiratemaster op 8 mei 2009 13:03]

Het is altijd een kwestie van ervaringen.
De een heeft slechte ervaringen met ATI de ander met Nvidia.

Mijn upgrade pad: TNT2, GF2, GF4 ti 4400, GF6800GT, ati X800RX (doorgebrande GF6800 ;)), GF8800GT.

Ik ben altijd te spreken geweest over Nvidia, support voor linux, drivers altijd zonder problemen kunnen upgraden.

Nu heb ik mijn enige ait kaart wel stabiel kunnen krijgen maar het was nog een redelijk getest en gezoek op fora welkle drivers nou wél stabiel draaiden.

ATI kaarten zijn goed, maar je moet je simpel weg aan de vuistregel houoden, installeer de drivers die meegeleverd worden en upgrade de boel nooit (iig dat is mijn ervaring).

Maar zoals ik al mee startte iedereen heeft zijn eigen reden om een merk te kiezen, en deze tweaker zal *waarschijnlijk* altijd Nvidia nemen.
Complete onzin :) Dat moet je zeker niet doen, AMD update zijn drivers geregeld en je haalt er flinke snelheids winsten en stabiteit mee door te upgraden.

Gewoon upgraden van de AMD site en er is niets aan de hand.
Ik heb op het moment een CF 4850, heb nu al 5 keer geupgraded nooit problemen gehad.
Dat jij moet zoeken naar drivers die stabiel draaien geeft al een beetje aan dat je de drivers niet op de officiele site download, anders hoef je namelijk niet te zoeken alleen je type videokaart in te toetsen.
Niet heel vreemd dat die drivers dan soms helemaal verkeerd gaan ;)
Het zal waarschijnlijk gewoon toeval zijn, maar in die tijd was het nogal gerommel, uiteindelijk wel stabiel en ook genoeg plezier van gehad, maar het was even als voorbeeld dat het je keuze kan beinvloeden.
Want vele hier zullen ook de 9800pro gedraaid hebben, nou dan ben je normaal gesproken direct verkocht aan ATI zeg maar :)

Maar het is goed om te weten dat de driver debacles nu praktisch geëlimineerd zijn of iig minder. (Ookal hoorde ik laatst weer een vriend met een 4870x2 dat het bij hem allemaal niet zo soepel liep, maar er zijn altijd uitzonderingen :D).
Daar kan ik je geen ongelijk in geven, vroeger was het inderdaad een beetje een rommeltje.
Nu echt niet meer de ati.amd.com site is duidelijk en heel eenvoudig om de juiste nieuwe driver te installeren.
Ook gaan mensen soms Beta drivers af zitten kraken van Ati... ze heten niet voor niks Beta :P

Met de normale drivers heb o.a. een X800 X1650pro 3850 3870 4850CF gehad nooit problemen gehad.
Is ook mijn ervaring dat niet alle drivers op elke kaart stabiel draaien.

Heb net een HD3650 gekocht, en deze doet het onder Vista alleen met de meegeleverde drivers, onder XP juist niet met de meegeleverde drivers, maar wel met de nieuwste van de AMD site.

Probleem is dat de DVI uitgang zwart beeld geeft nadat de driver door windows wordt geinitialiseerd. Dit probleem blijkt veel voor te komen, ook bij de HD4xxx serie, icm bepaalde monitoren.

Ben blij met het kaartje, maar heb wel het idee dat er meer problemen met drivers zijn dan bij nvidia.

[Reactie gewijzigd door reynard80 op 8 mei 2009 12:32]

Dus je wilt zeggen?
Al zouden 1000 mensen hierdoor geen Amd gpu's meer kopen, dan nog bespaard Amd miljoenen door het laten vallen van de naam Ati. Het hebben van 2 merken kost ontzettend veel geld. Kijk alleen al naar reclame c.q. promotie uitgaven.
waarom zou je een sterke merknaam zoals ATi is schrappen.
je kan beter met 2 merken werken dan met 1 merk
mocht het ene merk een flinke deuk oplopen dan trek je het andere merk niet mee
Maar aan de andere kant kan het sterke merk bij de productintroducties weer helpen.

Philips is hier een goed voorbeeld van, die maken echt allerlei elektronica maar alles onder 1 merknaam.
Philips maakt niet echt alles onder één merknaam. Zo zijn ze ook een tijd producent geweest van Marantz (opgekocht en later weer verkocht). Verder ook namen als Amperex, Magnavox, Signetics, Mullard en nog wel meer zijn gebruikt door Philips voor hun producten en ontwikkelingen niet onder hun eigen vlag.
doet unilever al jaren. remia, calvee, edet, enz. enz. enz. bijna alle producten van die soort dat geen huismerk is vallen onder hun merken

[Reactie gewijzigd door ThePiratemaster op 8 mei 2009 12:47]

Wat een gebash op AMD zeg, en dan zelfs door mensen die vanaf P1 niets anders dan Intel in hun pc gehad hebben 8)7

Hoe kun je in godsnaam dan beweren dat AMD crap is |:(
Mensen focussen veel te veel op één ervaring en zien niet altijd goed in wat de boosdoener is. Tenminste, dat is mijn mening bij dit soort reacties :).

Zelf draai ik sinds jaar en dag zowel AMD als Intel. Als ik van iedereen alle reacties bijelkaar optel, en het negatieve eruit pak, dan zou ik zowel AMD als Intel niet meer moeten kopen omdat ze om één of ander reden gaar zijn :z.

Tegenwoordig kun je met beide merken prima uit de voeten. Werkt iets niet? Ga dan niet meteen schuld geven aan een merknaampje omdat dat voor jou (niet jou, spokje ;)) zo goed uitkomt. Doe het liever goed en zoek uit wat het probleem écht is. Zo heb ik ook iemand al eens op ATi zien bashen omdat zijn videokaart het niet meer deed. Bleek dat het geheugen, wat niet gemaakt is door ATi, defect te zijn :z.

[Reactie gewijzigd door Thandor op 7 mei 2009 23:36]

Dat doen we niet. AMD's zijn prima processors. Er is een zeer duidelijk verschil tussen AMD's reputatie en AMD's kwaliteit. AMD heeft bij de htk-gebruiker een slechte naam omdat hun zoontje of neefje of buurmeisje intel-fanboy is oid...
Ik ben voor "bang for bucks", dus fanboy van zowel AMD als Ati, maar het opheffen van de naam Ati staat mij tegen. Ik weet niet waarom, geen rationele beweegredenen, maar gevoel. Iemand die dit wel kan rationaliseren?
het is ook niet slim om het te schrappen. De naam ATI is gewoon te bekend.
Maar misschien gaan ze wel gewoon het radeon schrappen.
Dus dan krijg je straks een AMD ATI HD4870, ipv een ATI RADEON HD4870

[Reactie gewijzigd door Quacka op 7 mei 2009 19:02]

Damn, ik krijg haast kippenvel bij het idee dat ATI zal gaan verdwijnen, damn ;(

Ik had nog de hoop dat ATI weer zelfstandig zou gaan worden, maar dat zit er niet in ..

Erg jammer ... Ik tik nog altijd ati.com is als ik op zoek ga naar de nieuwste drivers. Heb zelf ook niets met AMD, heb altijd Intel processoren gekocht en tot volle tevredenheid. Wel apart, want over het algemeen ben ik wel voorstander van een underdog .. Mijn laatste AMD was een 133 MHz cpu @166 Mhz terwijl mijn buurman een Intel Pentium 200 MMX kocht die vele malen sneller was. Toen was ik om. :)

[Reactie gewijzigd door ing._Buttje op 7 mei 2009 19:13]

Tja, met de k5 en k6-series was AMD dan ook niet heel interessant. Dat kwam pas met de Athlon, die betere prestaties voor lagere prijs leverde (en tegenwoordig gelijke prestaties voor een lagere prijs levert).
Waarom had je de hoop dat ati weer zelfstandig zou worden? Had je daar ook een reden voor of aanleiding om dat te hopen? Lijkt me dat je dat allang had kunnen weten dat dat niet zou gebeuren.
Omdat ik al bang was dat dit er zou gaan gebeuren en dat het merk ATI totaal uit beeld zou gaan verdwijnen. Eeuwig zonde. Net zoiets als bij 3Dfx .. ook een legendarische naam! :)

edit: ah, de merknaam vervalt dus niet. Pfew O+

[Reactie gewijzigd door ing._Buttje op 8 mei 2009 09:01]

Vreemd, ik heb na mijn intel 133Mhz nooit geen intel meer gekocht. K6, K6-2, Duron, Athlon en nu Phenom-2: altijd dik tevreden geweest met AMD. Intel daarentegen heeft in dit hele periode enkel veel beter moment gehad met de introductie van Core 2 maar zelfs met de K6 (of beter vanaf de K6-2) kon AMD mooi concurreren met intel

[Reactie gewijzigd door Baritee op 7 mei 2009 20:51]

ik denk dat AMD er goed aan doet om het ATI logo en de huisstijl an te houden omdat mensen hier meer affiniteit mee hebben dan met het AMD logo. Als AMD weer eens een processor verkeerd bakt zullen hun grafische kaarten met dezelfde merknaam er ook onder leiden. technisch gezien slaat dit nergens op maar zo werkt de markt nu eenmaal. Mensen denken in merken en niet in welke groep mensen dat ding nou eigenlijk ontworpen heeft.

iets met al je eieren niet in 1 mand leggen...

[Reactie gewijzigd door ThePiratemaster op 7 mei 2009 19:07]

Maar met het versmelten van CPU & GPU zal dat in de (nabije?) toekomst steeds moeilijker worden.
ik zie er ook helemaal geen voordelen in om cpu en gpu samen te smelten. Nu kan je nog gewoon je processor en grafische kaart vervangen als je wilt, straks is het één geheel, en dan is het misschien wel goedkoper om gelijk een nieuw systeem aan te schaffen. Bovendien is een processor veel slechter dan een grafische kaart in het verwerken van video en een grafische kaart heeft minder rekenkracht dan een processor. Ik heb natuurlijk geen glazen bol hier maar ik kan me wel voorstellen dat je dan veel minder keus hebt.

edit: ik vind het by the way een heel slecht idee om de naam ATI te laten vervallen. Ik denk dat het beter is om de cpu's onder ATI te verkopen/produceren. ATI heeft een goede naam, AMD heeft een slechte naam. Dat maakt natuurlijk geen zak uit, maar een leek zal geen AMD kopen, en misschien ATI wel.

[Reactie gewijzigd door pc fluisteraar op 7 mei 2009 20:16]

Je moet het zo zien dat het altijdt stukke ngoekoperes is om enkel een CPU te vervangen dan een GPU + CPU als upgrade.
Als je dus sneller video wilt en je upgrade dan heb je waarschijnlijk dus ook meteen de (wellicht beter passende) snellere CPU.

Ik ben ook nog niet overtuigt (eerst wat echte benchmarks zien), maar als je kijkt naar zaken als energieverbruik en koeling en kastgrootte dan lijken er dus voldoende redenen te zijn om dit fenomeen niet van te voren af te schrijven. Om nog maar te zwijgen over eventuele bandbreedte voordelen.

[Reactie gewijzigd door fevenhuis op 7 mei 2009 20:37]

je hebt gelijk, het is natuurlijk nog toekomstmuziek en ik verwacht dat het nog jaren gaat duren voordat er zoiets komt. Ik denk dat het wel zou kunnen komen in embedded systemen. maar zoals je al zei, het is natuurlijk nog vroeg om daarover te oordelen.

en de update: ATI blijft bestaan. :)
Hoezo heeft AMD een slechte naam, ze zijn ten tijde van de athlon xp gewoon gelijk aan de p4 geweest en met de K8 simpelweg beter dan intel. Pas toen intel met de c2d kwam was intel weer duidelijk sneller dan z'n concurrent. En AMD maakte met de phenom 65nm cpu's gewoon een misser, maar de phenom II cpu's zijn weer leuke dingetjes.
Misschien is het voordeel wel dat je GPU dan waarschijnlijk ook op hoge kloksnelheid loopt en snel kan communiceren met de CPU. Daar zie ik wel een winst. Ik heb er verder niets over gevolgd, dus weet ook niet of dit echt zo is.

Het praktische punt van onderdelen los vervangen is dan idd een nadeel. Zou mij iig wel tegen houden zoiets te kopen.
Voorheen een Intel P4 3,4 ghz met Ati X1900 xtx, nu AMD ph2 x3 720 BE met nog steeds de Ati X1900 xtx, nooit driver problemen gehad, super spullen bij AMD/Ati.

Het schrappen van de Ati naam bevalt me niet echt, het is een sterk merk en mag zeker niet verloren gaan.

Ik neem aan dat hierdoor de ontwikkelingen makkelijker samen op lopen?
Altijd goed.

@ ThePiratemaster

Als mensen erachter komen dat AMD hun processors verknoeien en de graka's vallen dan ook onder de AMD naam, dan zullen de consumenten ook na gaan denken of het wel zo slim is om een AMD kaart te kopen.

[Reactie gewijzigd door exodude op 7 mei 2009 19:09]

is dat niet exact wat ik al zei?
Naam komt te vervallen? :O De naam ATI is ijzersterk naar al die jaren. Beetje rare beslissing naar mijn idee.

EDIT na update: Yes, mooi dat ze de oldskool naam er in houden!

[Reactie gewijzigd door i7x op 7 mei 2009 20:15]