Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 308, views: 60.944 •
Submitter: rb338

Microsoft heeft dinsdag de Release Candidate van Windows 7 online gezet. Iedereen met een Windows Live-account kan de RC van het nieuwe OS downloaden. Firefox-gebruikers doen dat in een nieuwe Java Applet van Microsoft.

De RC kan worden gedownload vanaf de site van Microsoft. Zowel een 32bit- als een 64bit-variant is  beschikbaar. Gebruikers moeten inloggen met een Windows Live-account, waarna enkele gegevens ingevuld moeten worden. Hoewel die invulpagina's traag laden, liggen de servers dit keer vooralsnog niet plat, in tegenstelling tot afgelopen week.Compatible with Windows 7

Internet Explorer-gebruikers kunnen de iso downloaden door middel van een aparte downloadmanager, die op de computer geïnstalleerd wordt. Firefox-gebruikers moeten een Java-applet met dezelfde interface als de losse downloadmanager toepassen; de applet doet zijn werk in de browser.

De bètaversie, die begin dit jaar gedownload kon worden, is bruikbaar tot 1 augustus 2009. De nu vrijgegeven Release Candidate, die een schone installatie vereist, kan tot 1 juni 2010 worden gebruikt, maar vanaf 1 maart zal het OS zich om de twee uur vanzelf afsluiten. De RC is tot 30 juni nog te downloaden.

De eindversie van Windows 7 verschijnt vermoedelijk in het vierde kwartaal van dit jaar. Inmiddels heeft de softwaregigant ook een 'Compatible with Windows 7'-logo vrijgegeven.

Windows 7 downloaden in Firefox

Reacties (308)

Reactiefilter:-13080268+159+231+31
1 2 3 ... 7
Jammer genoeg heeft Microsoft geen MUI (taalpakketten) vrijgegeven. Deze zijn al wel vrijgegeven aan officiële testers van het TAP. Mensen die toegang tot TAP hebben kunnen het Nederlandse taalpakket hier downloaden:
https://connect.microsoft...ils.aspx?DownloadID=17871

Als je geen toegang hebt tot TAP zul je helaas een melding krijgen dat je geen rechten hebt om de pagina te bekijken.

Screenshot van Nederlandse MUI:
http://www.plaatjesupload.../05/04/1241426753-320.jpg ;)

Deze build is officieel te downloaden in Engels, Frans, Duits, Spaans en Japans, maar op diverse websites, zoals Windows7center.com zijn ook meer taalpakketten te downloaden zoals Pools, Russisch, Oekraïens, Turks, Chinees (Simplified) en Italiaans. ;)

Verder komt deze release candidate exact overeen met de eerder uitgelekte versie, dus wanneer je al build 7100 draait is het niet nodig om deze te downloaden.

Degenen die geen zin hebben om het hele traject op de Microsoft-website, zoals inloggen, willen doorlopen, kunnen hier het ISO-bestand rechtstreeks downloaden door onderstaande link in de adresbalk te plakken en dan op enter te drukken. Dus niet hieronder op een link klikken, dan wordt je alsnog doorverwezen naar de website waar je eerst moet inloggen.

32-bit (Engels/en-US) (IN DE ADRESBALK PLAKKEN, NIET OP KLIKKEN)
http://wb.dlservice.micro...te-grc1culfrer_en_dvd.iso

64-bit (Engels/en-US) (IN DE ADRESBALK PLAKKEN, NIET OP KLIKKEN)
http://wb.dlservice.micro...e-grc1culxfrer_en_dvd.iso

Upgraden vanaf Windows XP
Hoewel er eerst geruchten waren dat je kon upgraden vanaf Windows XP, is dit niet mogelijk.

Upgraden van Windows Vista
Upgraden van Windows Vista is het mogelijk als je een Engelstalige (en-US) versie draait van Windows Vista Home Premium, Business, Enterprise of Ultimate. Upgraden vanaf Windows Vista Starter of Windows Vista Home Basic is niet mogelijk.
Als je geen Engelstalige versie van Vista draait kun je in eerste instantie niet upgraden. Je kan dit alsnog doen door eerst via Windows Update een Engels taalpakket te downloaden en installeren. ;)

Houd er rekening mee dat het upgraden makkelijk 2 tot 3 uur in beslag kan nemen. Een schone installatie duurt ongeveer 15 minuten (afhankelijk van je systeem).

Upgraden vanaf oudere Windows 7-build
Het is alleen vanaf build 7077 mogelijk om te upgraden. Draai je een oudere Windows 7-versie, zoals build 7068, 7057, 7048, 7022 of 7000, dan moet je officieel een clean install uitvoeren. Als je dit echt niet wilt, dan kun je wel upgraden, maar dan moet je het bestand cversion.ini in de map Sources aanpassen zodat het upgraden mogelijk zal zijn. Hoe dit moet is hier te lezen.

Houd er rekening mee dat het upgraden makkelijk 2 tot 3 uur in beslag kan nemen. Een schone installatie duurt ongeveer 15 minuten (afhankelijk van je systeem).

Windows 7 vanaf usb-stick installeren
1) Formatteer de USB-stick als FAT32
2) Ga naar Start -> Uitvoeren -> typ in: compmgmt.msc -> enter
3) In het scherm dat geopend wordt klik je op Schijfbeheer
4) Klik je USB-stick aan met rechtermuisknop en kies dat je deze partitie actief wil maken
5) Als dat gebeurd is open je het ISO-bestand met bijv. Daemon Tools of WinRAR en kopieer je alle bestanden naar de usb-stick
6) Vervolgens stel je in je BIOS in dat je wilt opstarten vanaf een usb-stick (Removable Device)
7) Je kunt installeren ;)

Windows XP Mode
De Windows XP Mode zal later vandaag hier te downloaden zijn. Het vereist echter wel de functie "hardware virtualization". Deze functie moet je inschakelen in je BIOS. Kun je deze functie niet inschakelen? Jammer, maar dan kun je Windows XP Mode helaas niet gebruiken.

[Reactie gewijzigd door stephenophof op 5 mei 2009 12:16]

dit betekent zeker dat je een NL-versie van windows vista niet kunt upgraden naar de EN-versie van windows 7.

heb hem inmiddels aan de gang onder vmware. Hij word gewoon herkend als windows vista x64

[Reactie gewijzigd door 140398 op 5 mei 2009 14:25]

Je kan alleen van Engels naar Engels upgraden en niet van Nederlands naar Engels. ;)

Als je Windows Vista in het Engels hebt kun je hieronder lezen naar welke versie van Windows 7 je kan upgraden:
* Windows Vista Home Basic -> niet mogelijk om te upgraden
* Windows Vista Home Premium -> Windows 7 Home Premium
* Windows Vista Business -> Windows 7 Professional
* Windows Vista Ultimate -> Windows 7 Ultimate
Je kunt dus niet van bijv. Windows Vista Home Premium upgraden naar Windows 7 Ultimate. Je dient dan een 'clean install' (schone installatie) uit te voeren.

[Reactie gewijzigd door stephenophof op 5 mei 2009 11:55]

Dit lukte mij laatst niet
Windows vista ultimate NL > Windows 7 ultimate EN kreeg ik een melding dat het niet mogelijk was om te updaten naar een OS met andere taal. Heb gewoon een clean install moeten doen.
Oké. Bedankt. Dat wist ik niet. ;)
stephenophof gaf toch al aan dat je alleen van EN naar EN kunt upgraden en niet van NL naar EN? :)
Nope, ik dacht eerst dat het ook mogelijk was van NL -> EN. Toen heb ik later het bericht aangepast dat het niet mogelijk was;)
mjah upgraden van ene taal naar andere taal is nooit mogelijk geweest en zal ook nooit mogelijk worden ben ik bang. In principe is elke taal zijn eigen build en heeft net ff iets andere naamgevingen voor folders, registry keys, etc. Dit maakt het bijna onmogelijk om een upgrade/transfer install in elkaar te bouwen voor een OS als de eis bij consument een stabiel OS is.

Vandaar dat MUI's zijn uitgevonden, wat elke engelse versie ombouwt tot een localized versie. Dat is gewoon een featurepack/shell over de engelse versie heen, en ben je dus heel vrij in upgrades etc. Het nadeel van een MUI is dat sommige hardcoded dingen niet mee vertaald worden en sommige dingen gewoonweg niet meegenomen zijn.

Persoonlijk ben ik niet een voorstander voor localized versies, maar als ik iemand tegenkom die toch localized versie wil, raad ik altijd MUI aan ipv de land versie. Patches, features, servicepacks etc zijn er altijd het eerst voor de EN versie. Later komt pas de localized versie. Dat vind ik toch een van de grootste nadelen daar aan.
Ik heb mijn laptop van Vista Business (EN) kunnen upgraden naar Windows 7 Ultimate (EN)
Dit was overigens wel de 'gelekte' build 7100 van ruim een week geleden.

[Reactie gewijzigd door Khildin op 5 mei 2009 16:28]

idd, base language moet overeenkomen voor een upgrade.
De nu vrijgegeven Release Candidate, die een schone installatie vereist, kan tot 1 juni 2010 worden gebruikt.


Of dit hetzelfde is bij de release weet ik niet natuurlijk, zal het wel vreemd vinden!
Ik vermoed dat je bij de release wel kan migreren van NL naar EN maar zeker kan ik dat niet zeggen

Anders installeer je toch gewoon een Multi Language version?

Edit: @Hieronder, ik praat over de uiteindelijke release en niet de candidate want daar heb je sowieso een clean install voor nodig zoals je hopelijk wel zal weten

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 5 mei 2009 12:10]

Er bestaan officieel geen multi-language versies van Windows.
Wel is er op Windows7center.com een ISO te downloaden waarin Engels, Russisch, Pools en Oekraïens zijn gecombineerd, maar dit is geen officiële ISO.
En kun je, als je door een leverancier met een NL versie van Vista opgescheept bent, daar wel mee upgraden naar iets dat Engels spreekt?
Nee, alleen van EN -> EN en niet van NL -> EN ;)
volgens mij wordt bij de eerste keer opstarten gevraagd om de installatie af te maken en daarmee ook direct welke taal je wilt (meestal alleen keuze tussen EN en NL)
weet niet zeker of dat voor consumenten ook geldt........

daarnaast kan je natuurlijk de eis stellen voor de aankoop dat de taal EN is ipv NL is dat het niet dan niet kopen...........
En de MUI dan? Meer talen in 1 Windows. In 2000 en XP verkrijgbaar als Volume License, in Vista standaard beschikbaar in de Ultimate uitvoering, ongetwijfeld ook voor 7.

Of bedoel je dat dat een add-on is die je bovenop een Engelstalige Windows moet installeren, en je dus geen kant-en-klare multilanguage versie kunt kopen maar altijd moet downloaden?
Die is op dit moment dus nog niet beschikbaar voor W7 RC1
Via winver wordt verteld dat de evaluation copy expires on 2-3-2010 1:59.
En voor de duidelijkheid: dat is dus 3 Februari 2010 (US datum notatie!!)
Nou dat zeg je nou wel maar bij mij staat dat ie verloopt op 2-7-2009 1:59
Het gaat hier om de Windows 7 Beta 7000.
Dus dat is 2 Juli dus.

Ik heb mijn land en taal opties gewoon op Nederlands staan
Staat in: Control panel > Regional and Language Options.
Het ligt er dus aan hoe je je taal opties hebt ingesteld.
Die bepaald ook hoe je de datums ziet.
Bittorent is daar naast ook vaak sneller bij het downloaden dan een lichtelijk overbelaste server van Microsoft. Ik weet dat ze er niet aanwillen bij Microsoft maar het wordt toch steeds duidelijker dat 1 server (zijn er natuurlijk wel meer met loadbalancing etc maar toch) voor het versprijden van een release als deze gewoon niet werkt. Een P2P oplossing is gewoon veel sneller makelijker en goedkoper.

Microsoft heeft voor minimaal enkele tien duizenden euro's aan servers staan die dit bestand de wereld in jagen, de persoon die dit op bittorent lekte had waarschijnlijk een simpele huis tuin en keuken computer... alleen daar om al is het versprijden via bittorent gewoon veel goedkoper mensen zijn meer dan bereid omgewoon data te delen met andere mensen en zo lang Microsoft er niet op zou staan dat mensen hun (spam)mail box aan Microsoft geven zou het geen enkel probleem moeten zijn voor Microsoft om een bittorent client in het OS te hangen en dan netjes dit soort downloads via de goedkope route te laten lopen (kunnen ze het OS ook weer $1 goedkoper maken voor iedereen)
maar aan de BitTorrent mirror van deze image waag ik me niet voordat betrouwbare bronnen een md5sum hebben geplaatst.
*hint voor de eerste die 'm binnen heeft*
Het downloaden via de Microsoft server gaat aardig snel. Bittorent zou de 1,5MB niet gemakkelijk evenaren.
Dat ligt natuurlijk maar net aan de seeders. Ik heb zelf ook wel eens bestanden geseed met 5 MB per seconde naar één andere gebruiker. Als de peer en de leecher allebei glasvezel hebben, haal je die snelheden gemakkelijk.
f0162a9b407c74a01bd5de5658df1da1 :Y)
En is dat de 32 of 64-bits MD5SUM? :P
als dat 32bit is is men Win7 iso ALWEER corrupt >_>
eerst was de download gestopt op 1,3Gb
en dan corrupt


....En dan zijn er nog de fijne datalimieten in belgie 8-) </sarcasme>


EDIT: gevonden.
32bit:
MD5 : 8867C13330F56A93944BCD46DCD73590
SHA1: 7D1F486CA569EFFFFB719CFB48355BB7BF499712
ISO/CRC: E8A1C394

64bit :
MD5 : f0162a9b407c74a01bd5de5658df1da1
SHA1: FC867FE1AB2E0A9796F9E4D155B44EA6998F4874
ISO/CRC: 58FB2BE0

[Reactie gewijzigd door Daco op 5 mei 2009 21:18]

https://technet.microsoft...s/downloads/cc137115.aspx

click op operating systems -> windows 7-> details van een van de versies

hoef je niet eerst te downloaden en is altijd betrouwbaar
Microsoft plaatst SHA1 hashes. Dat is moderner en betrouwbare dan de min of meer gekraakte MD5.
Voor een bestand als dit maakt het werkelijk niks uit. Echt niks.
Wat een onzin zeg... heel de wereld weet toch wat voor een server park Microsoft heeft staan?
Dat is echt geen parkje van enkele tien duizenden euro's... naar mijn ervaring gaat het downloaden bij MS bijna altijd volop snel....

* Mellow Jack is Windows 7 met 1Mbps aan het downloaden :D (www.microsoft.com) waar heb ik dan bittorrent bij nodig???

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 5 mei 2009 11:46]

@Mellow Jack

Zal het je nog sterker maken. De downloads zijn helemaal niet eens hosted door Microsoft, maar door Akamai :)

outsourcing, maakt het ook makkelijker voor ze om extra capaciteit er op te gooien.

[Reactie gewijzigd door Razwer op 5 mei 2009 13:13]

Bedankt voor de info :) eindelijk een reactie waar je wat aan hebt!

Mijn download speed is niet representatief gezien ik met een limiet zit (bedrijfs omgeving) en ik nog meerdere up/downloads heb lopen via het netwerk naar het buitenland
MS heeft voldoende servercapaciteiten. Hebben ze altijd al gehad. Downloadsnelheid is echt het probleem niet. Hier haalt hij (net als bij anderen als ik de comments mag geloven) het max. uit men verbinding.

Bij P2P ben je in een te grote mate afhankelijk van de mensen die uploaden.
Maar als MS zijn server daarintegen ook laat seeden dan zou dat toch nooit minder kunnen zijn, uitgaande van tenminste 1 extra seeder
Bittorrent is wel leuk en aardig maar Microsoft heeft er voor gekozen om met Akamai in zee te gaan voor hun download systeem. Het is dus niet Microsoft die op haar eigen serverpark de downloads host maar het is 1 van de grootste hosters die dat voor ze doet. Apple en diverse anderen doen dat ook. Desondanks heb je altijd nog een probleem zodra de halve wereld van je servers gaat downloaden en dan kan iets als bittorrent een beter alternatief zijn, echter zal er ook hier een limiet aan zitten.
Daarmee verplaats je alleen het probleem van de Server naar het Netwerk.
Het grote nadeel bij p2p is dat je het niet kan cachen, waar je dat bij grote bestanden op ISP niveau wel kan doen. (Op voorwaarde dat er geen gebruik wordt gemaakt van unieke download links)
Je kunt p2p juist als één grote cache beschouwen.
Misschien, maar bedoeling van cache punten is om de trafiek te beperken, 2p2 verhoogd de trafiek.
't Is akamai, en die zitten in-datacenter bij de meeste ISPs. Dat maakt ze 2x efficienter dan P2P, want dan moet elke byte 1x geupload en 1x gedownload worden via een ISP (met geluk dezelfde, anders heb je ook nog ISP-ISP traffic)
kun je de looks ook terug brengen naar 'strak' (lees windows 2000 look)?

//edit
om in te haken op de vraag waarom? afgezien dat ik het storend vind kijken, wordt mijn systeem er trager door, vista in dit geval. Zodra je al die toeters en bellen beperkt, draait het vele male soepeler

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 5 mei 2009 14:19]

Er is idd een optie om de looks terug te zetten naar de zwaar outdated retro look van Windows 95, 98 en 2000.

Ik begrijp het niet, als het op graphics op een console aankomt dan moet het er zo flitsend mogelijk uitzien. Als het om het besturingsysteem gaat, moet het er retro uitzien. Dit terwijl er dan geen gebruik gemaakt wordt van de GPU en anders wel.

Misschien dat het komt doordat ik voornamelijk in OSX werk dat ik die retro look zelf absoluut niet om aan te zien vind. Kan ook niet zeggen dat het er dan duidelijker op wordt, in tegendeel zelfs.

Maar goed, smaken verschillen zullen we maar zeggen ;)

[Reactie gewijzigd door HerrPino op 5 mei 2009 11:48]

Inderdaad, smaken verschillen. Ik vind alle venster decoraties, blurring, translucency effecten, standaard kleurschema etc. in Vista persoonlijk eigenlijk lelijk, niet functioneel en afleidend. De minimize/maximize en pop-in effectjes zijn wel leuk en niet storend maar om daar nu Aero voor te enablen...?

Wat je trouwens ook even vergeet is dat mensen met een laptop al die GPU meuk liever uitzetten. Het vreet namelijk batterijen en je laptop wordt er veel heter van. Dat je desktop er sneller van zou worden omdat de GPU gebruikt wordt is natuurlijk grote onzin, zelfs een 2D accelerator uit 1992 kan een desktopje renderen met praktisch 0,0 CPU load.

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 5 mei 2009 11:52]

Fout. Aero versnelling doet méér dan alleen toeters en bellen, het is een heel stuk taakverplaatsing. Met Aero handelt de GPU bepaalde GUI taken af die anders op de CPU zouden vallen. En daar is helemaal niet zo'n zware GPU voor nodig. Koppel dat aan een goede driver (hence, in Vista WDM1, en in W7 WDM 1.1 wat compatible is met WDM1), en je GPU versnelt de desktop aanzienlijk zonder dat hij uit '2D-mode' springt. Ik heb geen link om het te staven, maar een combinatie goede driver, lage GPU (Intel/NV/ATI Laptop IGP), crappy processor is zuiniger EN sneller mét Aero dan zonder Aero. Afhankelijk van de GPU gaat deze zuinigheid door met snellere GPU's.
Dat snap ik zelf ook allemaal wel hoor maar laat ik even mijn punt samenvatten:

2D desktop zonder Aero = totaal verwaarloosbare rekenlast voor de CPU, renderen van vensters, widgets en achtergrond versneld door de 2D engine van de GPU (copies, fills, alpha blending, gaat allemaal via de GPU)

3D vensters met Aero = je GPU aan het werk zetten om allerlei effecten op het scherm te toveren waar je wellicht helemaal niet op zit te wachten. Dat je CPU er niet zwaarder door belast wordt ondanks dat er veel meer rekenwerk nodig is is leuk om te weten wanneer je een desktopsysteem hebt waarvan het niet uitmaakt hoeveel stroom ie gebruikt, maar op een laptop wil je dat extra rekenwerk gewoon niet. Kan jij wel zeggen dat de GPU zoveel taken van de CPU overneemt, maar in 2D mode gebruikt die GPU zo goed als niks en produceert dus ook geen warmte. Ga het eens aan iemand vragen die regelmatig langer met de laptop op schoot werkt in Vista zou ik zeggen.

En ook @r-vos:
Volgens mij begrijpen julle verkeerd wat ik bedoel te zeggen: dat een 3D desktop met Aero zoveel sneller is dan een simpele 2D desktop zonder Aero, DAT is onzin. Dat een 3D desktop met Aero sneller is dan de CPU al die extra effecten te laten renderen, dat lijkt me nogal een open deur. In 2D mode IS het renderen van de desktop al totaal oninteressant in teremen van CPU load, omdat het namelijk zo goed als geen CPU kracht vereist om platte venstertjes op het scherm te tekenen. Alleen font rendering is enigzins CPU intensief, maar aangezien de gerenderde fonts waarschijnlijk gecached worden en via de 2D engine van de GPU geblend met de achtergrond, zal ook daar het verschil verwaarloosbaar zijn.

Ik kan me overigens ook al sinds de tijden van Windows 3.1 niet meer herinneren dat ik ooit iemand heb horen klagen dat zijn 2D desktop zo traag renderde...

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 5 mei 2009 13:09]

"Ik kan me overigens ook al sinds de tijden van Windows 3.1 niet meer herinneren dat ik ooit iemand heb horen klagen dat zijn 2D desktop zo traag renderde..."

Niet?

Installeer in XP maar eens NIET je VGA driver en open eens een site met bv flash...
Ik noem een voorbeeld de site van Nvidia.

Als je daar wilt downloaden terwijl je geen VGA driver hebt geïnstalleerd is de opbouw van de site net een diashow.
Installeer eens geen GPU drivers bij een resolutie a 1024x768 sterft GDI op de CPU hoor. GDI werkt namelijk door functie in de GPU driver aan te roepen, nu merk je het CPU bottle neck in GDI niet meer zo doordat wij tweakers allemaal/bijna allemaal dual of quad cores draaien. Maar toen ik nog op een P4 werkte zonder GPU drivers was het verslepen van een window gewoon hakkelend hoor, en dit was na een clean install.
renderen van vensters, widgets en achtergrond versneld door de 2D engine van de GPU (copies, fills, alpha blending, gaat allemaal via de GPU)
Je moet je wel bedenken dat GDI niet meer GPU-versneld is in Vista.
Dat je desktop er sneller van zou worden omdat de GPU gebruikt wordt is natuurlijk grote onzin, zelfs een 2D accelerator uit 1992 kan een desktopje renderen met praktisch 0,0 CPU load.
Dan is het natuurlijk ook onzin dat hier allom over gepraat wordt. :)
Alhoewel ik dit nergens bevestigd heb gezien, lijkt me het redelijk logisch om dit aan te nemen. Het zou 'natuurlijk grote onzin' zijn als iedereen die dit heeft beweert, maar uit zijn duim loopt te zuigen ;).

Daar komt nog eens bij dat microsoft niet voor niets een redelijke videokaart vereist, omdat je anders Aero niet eens in kunt schakelen.

*Googled 4 bron*
Edit:
voor bron@computerperformance.co.uk, klik hier
Quote:
Firstly, AERO is Microsoft's name for the new Vista Shell. Windows Presentation Foundation is the name give to the graphics subsystem which delivers the sharper new pictures.

Naturally, the speed of the graphics card and the amount of memory will affect performance, particularly with games and movies. Try and avoid low-spec cards, such as, nVidia 5200 and ATI 9200, instead, choose high-end 6800 or X800. Apparently if you have an old graphics card, Vista and Windows Presentation Foundation are clever enough to emulate the better cards, so at least you get the AERO effect - if a little more slowly in the case of games.

DX9 Pixel Shader 2.0 cards will give crisp results. Pixel shaders come from the games world, they give the texture and fade effects which give AERO its personality.

[Reactie gewijzigd door r-vos op 5 mei 2009 12:08]

Wat heb jij voor laptop, misschien dat dat van laptop tot laptop afhangt namelijk? Ik heb dan misschien een MacBook Pro, maar ik doe langer met mijn accu als ik zoveel als mogelijk via de GPU laat doen, dan als wanneer ik het uitzet. Natuurlijk gaat hij wel snel leeg als ik een game speel, maar dat is begrijpelijk... ook je CPU moet dan flink stampen. (die zin kon wel wat leestekens gebruiken ;))

Ik heb zo het vermoeden, dat het niet al te veel uitmaakt of je het al dan niet aan laat staan. Zijn daar tests van?

Wat ik wel mis is de keuze om de WindowsXP stijl te gebruiken. En dan bedoel ik niet die standaard blauwe theme, maar bijvoorbeeld de zwarte Zune theme.

[Reactie gewijzigd door HerrPino op 5 mei 2009 12:51]

Ik gebruik zelf geen Vista maar mijn zwager bijvoorbeeld heeft alle Aero spullen uitgezet op zijn Vaio omdat het ding veel heter werd en de accu minder lang meeging. Daar zit dan wel een vrij dikke GPU in. Maargoed ik denk dat jij ook probeert Aero-aan + veel desktop effecten te vergelijken met Aero-uit + nog aardig wat desktop effecten. Waar ik het over heb is Aero-aan vs. Aero uit in de Windows Classic interface, die dus alleen maar platte vensters tekent zonder enige vorm van grafische opsmuk. Dat gaat volgens mij altijd zuiniger en sneller zijn.
Aero doet meer dan alleen mooie plaatjes geven. Hele grafische systeem gewijzigd is en de GPU houdt alle gegevens vast, hoeven applicaties geen repaints (PAINT_EVENT) uit te voeren zodra er iets gewijzigd wordt op het scherm. Dat scheelt weer processorcapaciteit.

Bij XP en ouder is het zo dat als een klein gedeelte van een scherm bedekt en weer zichtbaar word, het hele scherm opnieuw getekend wordt. Bij Aero niet.
Nee, en elke Windows programmeur weet dat. WM_PAINT had al in Windows 3.0 invalidation rectangles. Ik heb geen oudere manuals, maar het is duidelijk dat het lang, lang voor XP al zo was.

Wat wel nieuw is is window buffering; als een windows bedekt en weer zichtbaar wordt, dan heeft Vista vaak de onderliggende pixels bewaard. De applicatie hoeft dan niet de missende pixels opnieuw te tekenen. Dat is handig, omdat die applicatie op de achtergrond vaak uit de CPU cache is verdwenen. Deze optimalisatie voorkomt dus nodeloze wakeups.
Als ik onder ubuntu mijn desktop op mijn gpu laat renderen ipv op cpu krijg ik juist véél meer cpu wake-ups. 300wakeups/S wanneer ik laat renderen op gpu, 80 wanneer ik laat renderen op cpu...

Die wakeups komen dan van mijn intel grafishe chip.
Dus in dit geval zie ik wel een verschil van 1/5 in baterijtijd als ik op cpu laat renderen.

(alles gemeten met powertop)
Bedenk dat de Intel grafische chip zelf nauwelijks rekenkracht heeft, en dat de verdere benodigde rekenkracht van de CPU moet komen. Ik neem aan dat je een X3100 ofzo hebt. Dit gedrag vertaalt zich naar meer wakeups.
Naar mijn opinie hangt dit een beetje af in welke omgeving je zit. Bij mij eigen PC steek ik ook tijd in een zo mooi mogelijke PC te hebben, zowel onder Windows als Ubuntu. Op mijn werk zijn alle PC's echter vrij klasiek met een blauwe achtergrond en dat straalt in mijn ogen neutraliteit en profesionaliteit uit.
Waat kun je zien welke build je hebt? Ik heb nl. de watermark van het bureaublad verwijderd :9 Nu kan ik het echter nergens meer terug vinden dus...

@THM0: Thnx!

[Reactie gewijzigd door Swelson op 5 mei 2009 11:49]

Start -> Run -> winver
De download links zijn persoonlijk. Bovenstaande download links werken daardoor helaas niet.

Goede download link: http://www.microsoft.com/windows/windows-7/download.aspx

(registreren is nodig).
Mag ik vragen waarom je dit herhaald? :)
Dit staat namelijk haarfijn uitgelegd in het artikel.
Mensen die tijdens de installatie een error krijgen in de zin van "please install cd/dvd drive driver" en niet verderkunnen...

Brand je DVD opnieuw (niet op een RW of dergelijk, brand op lage snelheid, met een check)
Duurde ff eer ik doorhad dat de trage/foutive installatie daaraan te wijten was...

ff opnieuw gebrand en installatie liep echt als een trein, denk nog geen 15min op een zepto 6214w (2 jaar oud)
32-bit (Engels/en-US) (IN DE ADRESBALK PLAKKEN, NIET OP KLIKKEN)
http://wb.dlservice.micro...te-grc1culfrer_en_dvd.iso

64-bit (Engels/en-US) (IN DE ADRESBALK PLAKKEN, NIET OP KLIKKEN)
http://wb.dlservice.micro...e-grc1culxfrer_en_dvd.iso
Waarom werkt plakken wel, en klikken niet? Ziet de MS-server een verschil? Uit nieuwsgierigheid..
wellicht kijkt ie naar refferer?
Het lijkt erop dat je al wat ervaring hebt met Windows 7 installaties. Ik werk veel met een laptop waarop ik nu Windows Vista SP2 draai. Ik heb al heel veel geinstalleerd, dus ik doe liever geen hele schone installatie. Ik gebruik de laptop ook voor mijn werk, dus ik wil liever geen risico lopen dat de laptop onbruikbaar wordt, omdat herinstallatie en configuratie van alle apps me waarschijnlijk een aantal dagen werk gaat kosten. Daarom even de volgende vragen:

- Is Windows 7 RC1 al stabiel genoeg voor dagelijks gebruik?
- Is een upgrade van Vista SP2 naar Windows 7 RC1 net zo stabiel als een schone installatie of kan dat voor extra problemen zorgen?
- Is de performance van een upgrade net zo goed als van een schone installatie waarop ik alle applicaties opnieuw installeer?
- Wat gebeurt er bij een upgrade met de drivers? Worden die ook geupgrade of worden de Vista drivers behouden? Kan dat nog consequenties hebben?

Bedankt voor de info.
Let op, dit betreft wel mijn eigen ervaringen:

- Windows 7 RC1 is behoorlijk stabiel. Foutjes kunnen natuurlijk altijd nog voorkomen, dus maak altijd een back-up
- Programma's die niet compatible zijn met Windows 7 worden voordat de setup begint eruit geplukt door de setup. Controleer na een upgrade goed de drivers, maar over het algemeen heb ik goede ervaringen met een Vista -> 7 upgrade.
- De performance zal niet slechter zijn dan dat je bij Vista had. Een clean install is natuurlijk in het begin een stuk ... tja cleaner he! En dus ook sneller.
- Drivers worden bijgewerkt naar Windows 7 drivers, als Microsoft deze ook daadwerkelijk in de setup / Windows Update heeft zitten. De anderen moeten handmatig bijgewerkt worden, mochten ze problemen geven.

Houd er rekening mee dat je van RC naar RTM waarschijnlijk (officieel) geen upgrade kunt doen straks. Dan zul je dus een clean install moeten gaan doen (eventueel met behulp van Windows Easy Transfer voor het kopieren van je bestanden/instellingen)

[Reactie gewijzigd door hanneman op 5 mei 2009 15:29]

algemene richtlijn is om géén prerelease software te gebruiken voor zakelijke cq kritieke toepassingen.

Je schrijft dat je de laptop voor je werk gebruikt. Dus bovenstaande lijkt me voldoende reden om het nog niet eens te proberen zonder dat je 100% zekerheid hebt dat je terug kunt naar af....


Wat je dus wél kunt doen is een complete (byte to byte) image / clone maken van je harde schijf.
(of je propt tijdelijk een nieuwe/lege harde schijf in de laptop om win7 op te testen)
Als het active zetten van je USB stick niet werkt via de diskmanager dan kan je het ook nog via diskpart (cmd prompt) doen

open de cmd prompt en typ vervolgens:
diskpart
list disk
(kies de stick die je wilt gebruiken)
select disk x
select partition 1
active

er van uitgaande dat je de juiste disk nummer hebt gekozen en dat je stick 1 partitie heeft

[Reactie gewijzigd door WPN op 5 mei 2009 16:52]

Windows 7 vanaf usb-stick installeren
1) Formatteer de USB-stick als FAT32
2) Ga naar Start -> Uitvoeren -> typ in: compmgmt.msc -> enter
3) In het scherm dat geopend wordt klik je op Schijfbeheer
4) Klik je USB-stick aan met rechtermuisknop en kies dat je deze partitie actief wil maken
5) Als dat gebeurd is open je het ISO-bestand met bijv. Daemon Tools of WinRAR en kopieer je alle bestanden naar de usb-stick
6) Vervolgens stel je in je BIOS in dat je wilt opstarten vanaf een usb-stick (Removable Device)
7) Je kunt installeren


Let er op dat je de usb stick nog bootable moet maken.

[stel q is de letter van je usb] Na stap 5 ga je naar
q:\boot\BOOTSECT.EXE /NT60 q:
@pietje63
[stel q is de letter van je usb] Na stap 5 ga je naar
q:\boot\BOOTSECT.EXE /NT60 q:

Kun je misschien duidelijker zijn ?
dat moet je vanaf de Win7 cd doen
Op de WIn 7 cd (en dus ook op de usb stick na het kopiëren) staat een directorie boot
daarin staat een executable boot.exe, deze kan de boot sector (wel bekend van floppies en cd-roms) aanmaken, ook op usb sticks.

Met het voorgenoemde commando wordt de boot sector op de sub stick goed aangemaakt. Je moet alleen de q vervangen door de drive letter van je usb stick.
Is het de moeite waard om dit naast Vista te draaien?
Voor performance in games of betere grafische eigenschappen?
Windows 7 zou weer een terugkeer zijn naar het no-nonsense maar stabiel en geautomatiseerd OS. MS probeert met Windows 7 de nadelen van Vista weg te werken (en natuurlijk geld in het laatje te krijgen met een nieuw OS). Je kunt het draaien op een aparte partitie en testen. Ik zou het zeker aanraden.
Wat bedoel je met een "geautomatiseerd OS"?
Ik heb het getest naast een kale intal van vista en had in 3Dmark 2006, 1200 punten meer. Een kleine 10% sneller dan is vista. Dus ik vind het de moeite waard.

Ok, ik kan je hierdoor niet met 100% zekerheid zeggen dat games in win 7 sneller draaien, maar ik heb het idee van wel. Ik speel nu crysis onderwin 7 en world in conflict, en moet zeggen dat het net ff iets feller reageerd dan op vista

Doe ermee wat je wilt overigens:)
en dan moet je nog in rekening achten dat de drivers nog maar in beta-stadium bevinden :D

Ik vond het game-performance van Vista trouwens al zo slecht niet!
hopelijk heb je het getest op een kale install van vista SP1, want dat vista zonder SP1 traag is/was, weten we zo ook wel :P
Ik kijk er naar uit om ermee aan de slag te gaan alleen spijtig dat je ze niet naast elkaar kan installeren :(

[Reactie gewijzigd door Rafiki83 op 5 mei 2009 11:20]

Je kunt ook een virtuele harde schijf maken binnen je gewone C schijf en daar op Windows 7 installeren. Dat gebruik ik en het werkt perfect. Kijk eens in het windows 7 topic voor meer info.
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1348999

[Reactie gewijzigd door Manu_ op 5 mei 2009 11:28]

@Hooglander1: Das niet mis...
Waarom zou je ze niet naast elkaar kunnen draaien? Bij mij werkt dat perfect.

Ik ben wel meer geïnteresseerd in dat taalpakket waarnaar verwezen wordt in de eerste post. Iemand een idee waar je dat kunt verkrijgen?
Integendeel, dat kan perfect. De enige voorwaarde is dat Windows 7 op een aparte partitie staat. Dan wordt er gewoon een multi-boot menu gemaakt. Het kan zelfs op dezelfde schijf!

Je kan in Windows Vista vrij gemakkelijk een partitie kleiner maken, door rechts te klikken op 'My Computer', op 'Manage' te drukken, en vervolgens naar de Disk Manager te gaan. Klik rechts op de partitie van keuze, en er zou een functie 'Shrink Volume' tussen moeten staan.

Als die functie grijs is, of slechts heel beperkt is in hoeveel hij van een partitie kan 'afschrapen', dan heeft dat te maken met het feit dat je waarschijnlijk bestanden aan het eind van de schijf hebt staan. Deze disk manager kan een partitie slechts verkleinen tot de laatst gebruikte sector op een schijf.

Dit kun je oplossen door te gaan defragmenteren, bijvoorkeur met JKDefrag, en aan te geven dat je bestanden naar het begin van de schijf wilt verplaatsen.

Doe dit echter wel in de veilige modus, en zorg dat je zo min mogelijk systeembestanden hebt. Bijvoorbeeld; de swap file en System Recovery bestanden kunnen niet zomaar 'verplaatst' worden. En zo zijn er nog een paar.

Een leuke link misschien:

http://www.howtogeek.com/...lume-inadequacy-problems/
Ik heb nu Vista draaien op een raptor (c schijf), kan ik Win7 op mijn tweede HD installeren of moet ie op de eerste schijf staan?

@Switcherd: bedankt! Ga ik dan vanavond eens lekker uitproberen!

[Reactie gewijzigd door jastas op 5 mei 2009 11:45]

Als je beiden os'en naast elkaar wilt hebben lopen dan kun je hem op de tweede hdd installeren of op een andere partitie van de 1e hdd.
Kan gewoon op de 2e schijf, misschien moet je hem wel in je bios op de boot lijst zetten ;)
mja das niet zo handig dan! Moet ik elke maal deze bootlijst aanpassen wil ik het ander OS opstarten.

Zou ie geen bootloader of zo geven en dan vanaf de betreffende schijf opstarten? OF gaat dat enkel indien beide OSen op dezelfde schijf staan?

Ga deze guide eerst eens doornemen!

@Xenan: dat ie een bootmenu aanmaakt weet ik, maar doet ie dat ook bij gebruik van twee schijven? Ik wil er twee gebruiken omdat m'n raptor slechts 80Gb groot is (raptor uit Dell, dus geen 74Gb) en nu al te klein blijkt.

[Reactie gewijzigd door jastas op 5 mei 2009 14:28]

Je hoeft geen guide door te nemen (mag natuurlijk wel ;) ).
W7 maakt zelf een bootmenu aan. Onzin dat dit in het BIOS zou moeten worden gedaan.
Is het niet nog altijd zo dat windows 7 niet wil installeren als dit niet op de boot disk gebeurd?

Ik weet dat ik 4x moeten proberen heb voor hij wou :(
(maklijkst is gewoon alle onnodige schijven uittrekken voor installatie)
Alleen voor windows, grub wordt gewoon overschreven.
Heb je hiervoor de beta key nodig ? of moet je een nieuwe key aanvragen ?
Je kunt dezelfde serienummers gebruiken als die in januari werden vrijgegeven bij Beta 1 (build 7100).

Serienummer aanvragen (32-bit):
https://www.microsoft.com...ductkeys/win7-rc-32/enus/

Serienummer aanvragen (64-bit):
https://www.microsoft.com...ductkeys/win7-rc-64/enus/
Beta key zou moeten werken.
je krijgt een nieuwe key als je download.
je krijgt een code na het inloggen
Voor mensen die geen zin hebben in registratie, (een van) deze links even in je browser plakken en downloaden maar:

x86 direct download link (Engels):
http://wb.dlservice.micro...te-grc1culfrer_en_dvd.iso

x64 direct download link (Engels):
http://wb.dlservice.micro...e-grc1culxfrer_en_dvd.iso
Ik wordt dan gewoon naar de normale pagina doorverwezen waar ik alsnog moet inloggen en registreren...
Dat heeft mogelijk met de referer te maken. Probeer die link eens in te vullen in je URL als je al op die inlog-pagina bent. Of de links in een leeg tabblad plakken.
Wellicht vanavond even installeren over de versie van Windows 7 die ik nu op mijn MacBook heb staan.

Ben al tevreden met de testversie dus de RC zal alleen maar beter bevallen lijkt me :)
het windows 7 team heeft hier een uitleg staan, hoe je kunt upgraden van een eerdere versie (bijv. versie 7000 van de officiele beta) naar deze RC versie zonder een clean install uit te voeren.
http://blogs.msdn.com/e7/...y-upgrade-experience.aspx
Ik had het gezien inderdaad, thanks :)
Maar er staat ook dat het geadviseerd wordt om een clean install te doen, en zoveel heb ik gelukkig niet op de laptop staan op dit moment.
Wel even opletten, want ik vroeg me al wat het addertje was (welke volstrekt logisch is): van de windows website : You put it on your PC, and then do what you'd normally do. Your PC will automatically and anonymously send our engineers the information they need to verify the fixes and changes they made based on the Windows 7 Beta tests.

Edit: Om eventuele verwarring te komen, woordkeuze 'addertje' is wat verkeerd . Deze post is dus niet bedoeld als 'windows privacy' -bash. Ik wou gewoon een voorwaarde staten welke bij sommigen misschien gemist is (tenminste dat was bij mij eerst wel het geval). Wat logisch is hoeft immers nog niet bekend te zijn :-)

[Reactie gewijzigd door Jantjeuh op 5 mei 2009 11:45]

Ik vind dit niet echt een addertje. Meer een doodnormale voorwaarde die een ontwikkelaar gesteld heeft bij zijn testproduct om fouten op te sporen. Bij een consumentenproduct zou het wel een bezwaar kunnen zijn.
Nou niet overdrijven he, ze sturen echt niet de inhoud van je documenten mee en het gaat allemaal anoniem. Het enige wat ze doen is zodra er iets crasht een foutmelding sturen waardoor ze kunnen zien waarom het gecrasht is.
+ een geheugendump waar vaak wel gedeelten van je documenten in terug te vinden zijn.

Maar ik vind dat wel volstrekt normaal, een beta of rc is ook niet bedoelt voor production use.
weet iemand waar ik de nederlandse MUI kan downloade?