Hoofdcategorieën
Device Settings

Creative kondigt Zen MX-mediaspeler aan

Door Dimitri Reijerman, woensdag 29 april 2009 15:46, views: 11.131

Creative heeft een nieuwe mp3-speler aan zijn Zen-lijn toegevoegd. De Zen MX, die eerst in Japan zal verschijnen, biedt een 2,5"-lcd, maar ondersteunt opmerkelijk genoeg minder audio- en videoformaten dan zijn voorgangers.

De Zen MX meet 83x55x12mm en weegt een bescheiden 66 gram. De accu zou het bij het afspelen van video vijf uur uithouden, terwijl het beluisteren van muziek tot dertig uur mogelijk zou zijn. De draagbare mediaspeler beschikt over 8 of 16GB aan flashopslag, maar de opslagcapaciteit kan met micro-sd-kaartjes verder worden vergroot.

De 2,5"-display telt 320x240 pixels. De vormgeving ten opzichte van de vorige Zen-spelers is nauwelijks gewijzigd, maar Creative heeft het aantal ondersteunde bestandsformaten fors ingeperkt. Zo kan de MX niet langer video's met het wmv- en divx-formaat afspelen, maar uitsluitend in het onbekende video-cmv-formaat. Op muziekgebied kan de speler overweg met de audioformaten mp3, wma en met drm beveiligde Audible-bestanden. Het apparaatje biedt verder een fm-radio en een voice-recorder.

Creative heeft de speler met het verkleinen van het aantal codecs vermoedelijk goedkoper willen maken. De 8GB-versie zal in Japan omgerekend 80 euro moeten opbrengen, terwijl de 16GB-versie voor ongeveer 110 euro van eigenaar wisselt. Of en wanneer de speler naar Nederland komt, en met welke adviesprijzen, is onbekend.

Creative ZEN MX

Volgende 16:17 Ontwikkelaar: snelle update beschadigt imago Android
Vorige 15:16 Auteurs krijgen meer bedenktijd in Google Books-zaak
Advertentie

Reacties

«  1  2  »


Alsof een multimedia telefoon altijd zo geweldig is, zeker zonder 3,5mm jack.... Ik prefereer eigenlijk nog altijd een losse speler. Ik zie in de Zen X-Fi alleen weinig voordelen tegenover mijn SE Xperia X1. Maar mijn X1 is dan ook wel een goede multimedia foon met 3,5mm jack.

Je kan ook gewoon een bluetooth module kopen met 3,5mm jack of gewoon een mooie stereo bluetooth headset.

In het begin was ik erg enthousiast over Bluetooth audio maar ik vind het geluid over A2DP teleurstellend. Je 320kbs MP3's klinken dan nml als 128kbs MP3's.

Totdat ze met A2DP 'kabel kwaliteit' evenaren, zit ik gewoon weer met kwalitatieve doppen via draad met 3,5mm aan m'n Blackberry Bold wat net als de X1 een uitstekende mediaphone is ihmo.

Sennheiser heeft overigens wel een aardige draadloze stereo headset maar dat heeft klein radio zendertje (ter grootte van een Ixus batterij) met 3,5mm stekker dat je met bijgeleverd elastiek (!) aan je ipod/mobiel/zen kan binden. Verrassend goed geluid vond ik (itt bluetooth, wordt de audio hierbij niet hercompressed, lijkt het wel), het heeft een 10 tot 15 meter range, maar dan dus wel een extra zendertje met een kort draadje dus niet echt 'draadloos'.

Mijn probleem met Bluetooth headsets is dat ik ze altijd vergeet op te laden. Daardoor zijn ze veel te vaak onbruikbaar bij mij. Laat dat draadloze gedoe maar zitten wat mij betreft.

:? Ik gebruik al jaren verschillende smartphones (mda's) en toch heb ik vorig jaar de creative zen aangeschaft vanwege toch wat handigere en kleiner formaat bij sporten en de lange accuduur, aangezien ik op vakantie niet elk dag de gelegenheid heb om de baterij van m'n smartphone op te laden.

meuh, multimedia telefoons zijn voor mensen met bijzonder lage eisen aan de geluidskwaliteit als je het mij vraagt... In ieder geval de meeste (alle?) nokia N-series hebben belabberde geluidskwaliteit, helemaal vergeleken bij een zen. Begrijp me niet verkeerd, ik heb zelf een zen en ben geen fan van het ding, creative heeft best wel bij mij afgedaan, vooral vanwege de crappy interface en slechte firmwares (scherm van zen die niet uit gaat behalve als je het ding lockt, SD kaart die niet integrated wordt met de rest van de muziek DB...), maar hij klinkt wel echt enorm veel beter dan de gemiddelde multimedia telefoon.

Wat een onzin zeg, dit ding. Voor die prijs heb je de huidige Zen ook al. Voor wie meer functies wil (zoals WiFi) is er de Zen X-Fi. Wat Creative met de Zen MX wil is mij een raadsel.

Ja en alhoewel het vooruitgang lijkt; MicroSD, is dit toch echt een negatief punt in mijn ogen. De huidige spelers doen gewoon SD en dit is simpelweg in hogere capaciteit te vinden voor een veel lagere prijs.

Oftewel; een exacte kopie van de oude versie, maar dan met minder codecs meer opslagcapaciteit en een minder handige geheugenkaart. Ik weet wel welke ik zou nemen.

Babelfish vertaling van de bron

Als ik de plaatjes bekijk zie ik gewoon normale SD kaartjes. Ik snap ook niet waarom ze het überhaupt zouden willen wijzigen: Kosten voor het aanpassen van de print (men zal de oude Zen printplaat wel misbruiken, kosten voor het aanpassen van een al bestaande case....
* 3: The SD card of FAT16 and the FAT32 format grasps and it is possible. It is not something which guarantees the operation with the memory card with the [be] which it does. Also miniSD/microSD and TransFlash are enabled with combined use with the separate marketing adapter. The maximum number of recording tunes becomes maximum of 4,000 tunes regardless of to memory capacity and bit rate.
Kortom, een normaal SDHC slot voor normale kaartjes waar ook micro SD kaartjes in kunnen met een adapter.

* GENETX geeft de redactie een schop :+

[Reactie gewijzigd door GENETX op woensdag 29 april 2009 16:11]


Ben het met je eens, ik betaal liever persoonlijk iets meer voor de aanschaf en dan gebruik kunnen maken van diverse codecs inplaats van een goedkoper alternatief die minder codecs ondersteund.

Mogelijk dat ze met dit model zich meer willen concentreren op de Chinese markt maar die hebben al genoeg goedkope alternatieven. Wel goedkoop in de ontwikkeling voor ze, zelfde case en hardware, al word het misschien tijd dat ze met een nieuw ontwerp komen met touch bediening.

Ik snap sowieso niet wat iedereen altijd loopt te geilen op codecs, hoe meer hoe beter enzo.


Mijn volledige muziekverzameling bestaat puur en alleen uit MP3 en Flac...

Hier hetzelfde... al durft er wel nog eens een wma bestandje tussen geslopen komen. Maar met videobestanden doet mijn zen toch heel wat moeilijker :o niet dat ik dat een probleem vind heb em toch maar gekocht voor muziek (ook al kan mijn phone muziek afspelen kheb ze toch liever gescheiden) Maar clipjes geconverteerd naar mp4 wil hij niet eens afspelen ook mpeg3/4 werkt niet... Mijn zen heeft trouwens 70¤ gekost (met adapter) wel maar 2GB maar SD kaartjes zijn voor mij toch veel makkelijker. Het jammerlijke van creative is dat de sd kaart niet samen werkt met het flash-geheugen

Dus je FLAC's kun je hier niet mee afspelen .... Hoe meer formaten hoe flexibeler je bent toch?

"gewijzigd, maar Creative heeft het aantal ondersteunde bestandsformaten fors ingeperkt. Zo kan de MX niet langer video's met het wmv- en divx-formaat afspelen, maar uitsluitend in het onbekende video-cmv-formaat."

echt een goede zet lijkt mij dit in principe niet

Jawel!

Kans is groot dat je gebonden word aan bepaalde media bastanden die bepaalde stukken software nodig zal hebben. WMV files zijn daar ook weer een voorbeeld van. Door het aantal formaten te limiteren aan een enkele, universele formaat, die alleen af te spelen is met specifieke software/hardware, creëren ze een markt waarvan ze zelf kunnen profiteren.

Goede zet dus. Voor de pocket.

Voor ons is het natuurlijk helemaal niets.
Converters, converters converters.. :r

110 euro, leuke prijs als je enkel muziek luistert. De Zen X-Fi 16GB kost namelijk 160 euro. Moet ik wel bij vermelden dat deze WiFi heeft, maar nog belangrijker: Goede EP-830 oordopjes twv 30 euro:
pricewatch: Creative Zen X-Fi 16GB Zwart

En de oude Zen, welke er exact hetzelfde uitziet, gaat nog altijd voor 130 euro over de toonbank:
pricewatch: Creative Zen 16GB Zwart

De Zen X-Fi 8GB is dan wel weer wat interessanter met 113 euro. Ook daar krijg je de EP-830 dopjes bij en die wil je eigenlijk wel, de prijs is het wel waard:
pricewatch: Creative Zen X-Fi 8GB Zwart

Als ik de prijzen in de pricewatch er bij pak zie ik dat deze speler een goede positie aanneemt tegen andere spelers met vergelijkbare capaciteit. Daarbij voegt de Zen doorgaans toch zijn pluspunt toe met uitbreidbaar geheugen. Leuke goedkoper speler mocht je enkel MP3's luisteren. Voor mij zou dit model prima volstaan, ware het neit dat ik al een speler heb die prima voldoet :)

[Reactie gewijzigd door GENETX op woensdag 29 april 2009 16:00]


dit vind ik ook inderdaad een beetje raar.
de voorganger ondersteunde naar mijn mening al te weinig om hem aan te schaffen.
en zeker voor deze prijs koop je zeker iets veel beters.
ik vind het apparaatje ook zeker niet de mooiste.

dit is een mooie:)

http://www.portablegear.n...sony-nwz-a820-groot-1.gif

Wat is de meerwaarde van meer formaten ondersteunen?
Alles wat ik download en op zo een apparaat kijk moet toch eerst omgezet worden naar 320*240. Of ik hem dan door een DivX, H264 of CMV formaat laat encoderen maakt dan toch niet echt heel veel uit, zeker niet op zo een klein schermpje.

De meerwaarde is enorm. Ik heb heel lang een Zen vision M gehad, welke veel codecs bevat. Het was gewoon film downloaden, drag and drop naar mijn zen en kon hem zo afspelen. Nu moet ik met mijn SE Xperia (welke overgens in reparatie is) eerst films converteren wat bijna even lang duurt als hem te kijken voor ik hem op me X1 kan zetten.

Het leuke aan Windows Mobile is echter dat je van alles kan installeren. Sure, je kan het mooie media panel niet gebruiken, maar dat is niet zo'n ramp voor een filmpje.

* GENETX hint naar Core AVC

Nee, hoef ik niet. Ik ben ZEER tevreden met de Zen X-fi. De reden voor de micro SD card kan ik uitleggen, bij de X-Fi vroegen de kaartjes te veel spanning. De speler werkt goed met SD en SDHC kaarten maar zodra de speler uit staat met een SD(HC) erin kan een spanningspiek ontstaan die het scherm kort laat flitsen waarna de speler alleen nog maar opnieuw kan worden aangezet door de kaart uit het apparaat te halen en weer aan te zetten. (minor glitch in het stroomcircuit veroorzaakt door te veel vermogen te moeten leveren met een SD(HC) kaart in het apparaat) Ik weet overigens niet of alle X-Fi ervan last hebben.

Verder is de overgang van videoformaat in mijn ogen een ongewest iets. De converter die Creative uitbracht om video's om te stampen tot de juiste beeldgrote was zeer traag bij de X-Fi (maar wel handig)

In mijn ogen totaal geen vooruitgang. Zelf heb ik de voorganger van deze, en hier ben ik ook al niet echt over te spreken...

Zit je in de trein lekker je muziekje te luisteren, ineens hoor je niks meer. Je kijkt naar je scherm en ziet dat je mp3 speler is vastgelopen. Uitschakelen lukt niet. Maar hey! Er zit een reset knop op. Zen gereset, en hij gaat never nooit meer aan!

Misschien dat ze dit op hebben gelost bij de MX. Misschien ben ik de enige die hier op Tweakers van die crash last van heeft gehad. Maar als je een mp(4) 3 speler koopt van 180 euro (toen), mag je toch wel verwachten dat die niet zomaar crasht en vervolgens niet meer te gebruiken is.

Uiteraard is dit te repareren, maar het gaat om het principe.

Verder vindt ik de prijs daarentegen niet verkeerd.

Lijkt wel een beetje op de psp in het klein. ;)

Mooi design en een mooi LCD scherm en de prijs valt mij zeker ook niet verkeerd.

Hij ziet er wel mooi uit, maar ik blijf toch bij mijn gouwe ouwe MuVo V100 :)
Het beestje crasht niet, heeft genoeg memory voor mij, klein handig schermpje en een zeer goeie prijs.

Ik heb het nooit begrepen op mediaspelers..

Vanuit oogpunt van creative begrijp ik t wel. Ze hebben al een duurder model en om kanibalisme onderling tegen te gaan hebben ze de mx gestript van functionaliteit om twee redenen.

1- minder licensie gelden
2- meer onderscheid maken tussen goedkope en duurdere modellen (Zen x-fi)

Als dit goedkopere model dezelfde /bijna dezelfde functionaliteit zou hebben als de x-fi dan zou er eigenlijk geen reden meer zijn om de x-fi te kopen. De ruime meerderheid van de mensen kijkt niet zo snel naar de geluidskwaliteit dan wel de prijs en merk.
voorbeeld:
dame: hmmmm mijn dochter is jarig ff nieuwe mp3 speler nodig. oo leuk, de x-fi en mx zijn beide van creative. Is dat een bekend merk?
verkoper: ja mevrouw, maar de x-fi is beter omdat die beter is
dame: Ja maar ik vindt die van 80 euro beter want die heeft meer giegabaiyte voor weiniger geld.
verkoper: zucht, mevrouw u hebt gelijk.

Dus marketing technisch is dit een goede stap vanuit het oogpunt van een bedrijf (creative zelf dus ;) )

Geluidskwaliteit is iets waar 2 spelers zich op onderscheiden: Sony NWZ-A-serie en de Creative Zen-serie. De bijgeleverde koptelefoons van deze spelers zijn echt heel erg goed. Het nadeel van de Zens was dat de bediening niet helemaal jofel was (zie bijv. Kieskeurig of vraag ouderwets een verkoper in een winkel).

Als ze zich willen blijven onderscheiden, zullen ze eerst de bediening moeten verbeteren (makkelijker in te drukken knopjes, logischer menu) en zeker vast blijven houden aan de kwaliteit. Ik ben erg benieuwd of ze dit hebben gedaan met deze MX; we zullen het zien in de reviews.

Dat CMV staat voor Creative Media Video, waarnaar geconverteerd kan worden met bijgeleverde software. Echter lijkt het of dit gesloten formaat alleen op Windows geconverteerd kan worden. Als ze echt hadden willen besparen, hadden ze gewoon het gratis ogg kunnen gebruiken voor audio en video.
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 16:17 Ontwikkelaar: snelle update beschadigt imago Android
Vorige 15:16 Auteurs krijgen meer bedenktijd in Google Books-zaak
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011