Hoofdcategorieën
Device Settings

Nokia klokt processor N97 lager dan XpressMusic-toestel

Door Arnoud Wokke, dinsdag 28 april 2009 16:33, views: 16.257

Nokia heeft de processor in zijn nieuwe paradepaardje N97 geklokt op 434MHz, zo blijkt uit de specsheet die Nokia deze week heeft vrijgegeven. Dat is langzamer dan de 600MHz waarop het mid-rangetoestel 5630 XpressMusic wordt geklokt.

Nokia N97Nokia heeft de specificaties van de processor en het geheugen van de N97 lang geheim gehouden. Het toestel werd al op 2 december van vorig jaar aangekondigd, maar Nokia heeft de specificaties pas recent online gezet.

De processor is gebaseerd op de ARM11-core en draait op 434MHz. Het gaat hoogstwaarschijnlijk om een Freescale-processor, die maximaal op 532MHz kan worden geklokt. De door Nokia geopenbaarde specificaties van de N97 komen verder overeen met die van deze processor, inclusief de maximale hsdpa-snelheid van 3,6Mbps. Veel huidige processoren kunnen 7,2Mbps aan. De keuze van de kloksnelheid is opvallend, want een nieuw mid-range-toestel, de 5630 XpressMusic, heeft een kloksnelheid van 600MHz. Andere Nokia's met Symbian, zoals de 5800 XpressMusic en de E75, draaien op 369MHz.

Van het geheugen is alleen het interne opslaggeheugen baanbrekend: de N97 heeft 32GB aan boord, twee keer zoveel als zijn voorganger N96. Het nand-geheugen is 256MB groot, terwijl de hoeveelheid sdram op 128MB ligt, allebei precies evenveel als de N96 en de 5800 XpressMusic.

De N97, waarvan Tweakers.net onlangs een preview publiceerde, is een touchscreentoestel met een 3,5"-scherm en een uitschuifbaar qwerty-toetsenbord. De smartphone draait op een nieuwe versie van Symbian S60v5, de touchscreenversie van S60, waaraan een bureaublad met widgets is toegevoegd. De telefoon ligt vanaf juli officieel in de Nederlandse winkels.

Volgende 16:51 Kenwood integreert speakers in oled-lampen
Vorige 16:12 Microsoft introduceert BizTalk Server 2009
Advertentie

Reacties

«  1  2  »

Dit weerhoudt mij er echt van om dit High-end toestel te kopen!

Ik vind dit ook nergens op slaan, en ik denk dat ik deze ook laat schieten.

Hij stond hoog op mijn lijst, maar toen er ineens een 8MP aangekondigd werd, had ik al zoiets van: laat maar...

2 verschillende CPU's dus wat er aanders aan is ?

offtopic:
Huh? Waar lees je 8MP?

ontopic:
Tevens is dit een gsm voor de zakelijke markt. Door hem terug te klokken is de kans groot dat de accu (veel) langer mee gaat. Tevens is hij sneller dan zijn voorganger dus denk ik niet dat de snelheid een probleem zal zijn.

Zakelijke markt? E modellen zijn zakelijke markt, N modellen zijn consumentenmarkt.

Nokia is al lang niet meer wat het geweest is. Ik heb nu zelf een E65 en hoewel het enigszins verouderd toestel is, is de traagheid werkelijk on-voor-stel-baar. Zelfs met een clean-install (wat af en toe nodig/handig is) kan het 1 tot 2 seconden duren voordat het menu geladen is. Géén toepassingen, nee, het menu. Zelfde geldt voor het openen van sms'jes of de telefoonlijst. Zeer storend.

Ik trek hem er toch even bij, hoewel ik geen Apple fan ben, is de Iphone wat dit betreft toch een voorbeeldje. Ik hou niet van hun gesloten systeem, maar de manier en de snelheid waarmee dat toestel reageert op gebruikersinput... Dat is waar Nokia een voorbeeld aan zou moeten nemen! Niet alleen omdat het in de winkel goed verkoopt (mag ik m eens ingeschakeld vasthouden? O, dat werkt toch wel prettig!) maar ook omdat het op lange termijn zeer frustrerend werkt als het niet het geval is.

Dat ze dan vervolgens de processorsnelheid naar beneden schroeven, waarschijnlijk zoals Sneezzer hierboven al zegt, om de accuduur te verbeteren is mijn ogen een zeer, zeer slechte stap. Ik, en velen met mij, hangen liever desnoods hun telefoon elke avond in het stopcontact, dan dat ze een tergend trage telefoon vasthouden. Dat blijkt wel uit de gigantische winst in marktaandeel van smartphones in het algemeen, en recenter touchtoestellen waarbij toch levensduur massaal wordt ingeleverd voor functionaliteit en *wow*factor.

Bullshit, complete bullshit.

Heb je überhaupt ooit een N95 in je handen gehad of een 5800 misschien? Tegenwoordig is het retesnel en heb je echt nergens meer last van.

[Reactie gewijzigd door Hooglander1 op dinsdag 28 april 2009 17:54]


Heb je überhaupt ooit een N95 in je handen gehad of een 5800 misschien? Tegenwoordig is het retesnel en heb je echt nergens meer last van.
Ja, beide. Sterker nog: ik doe development voor o.a. deze toestellen.

Ze zijn absurd traag, zeker vergeleken met b.v. een SonyEricsson waar een klein, dun toestelletje zoals b.v. de W890i echt rondjes loopt om zo' n 'high end' nokia. Symbian is gewoon veel te log en traag. De N96 b.v. is praktisch onbruikbaar, zo langzaam.

Nou misschien moet je dan beter Symbian leren programmeren ofzo, want ik vind een Nokia 5800 helemaal niet traag. Enige kritiekpuntje dat ik kan verzinnen is de browser, die is inderdaad niet bepaald snel te noemen, maar dat geldt eigenlijk voor alle midrange telefoons die ik ooit heb gebruikt. Sowieso lijkt slechte browser performance me meer een kwestie van te slome hardware of een slecht geschreven browser, kan me niet voorstellen dat het OS daar heel veel invloed op zal hebben.

Voor alle andere taken is de 5800 juist retesnel, kan geen enkele applicatie of handeling verzinnen waar je op moet wachten.

Nou misschien moet je dan beter Symbian leren programmeren ofzo
Het gaat om J2ME applicaties, apps die op een willekeurige SonyEricsson super snel zijn (zelfs op toestellen van een aantal jaar oud) maar op een splinternieuwe Nokia zoals b.v. een N95 of N96 gewoon net niet lekker snel werken.

De N95 was al niet snel (niet alleen apps, maar zelfs het standaard menu, sms, contactlist) maar de N96 is helemaal diep triest. Dat ding is niet eens bruikbaar om gewoon mee te bellen en SMSen, zo traag is ie.

[Reactie gewijzigd door Aaargh! op woensdag 29 april 2009 18:27]


De (eerste versie) N95 is niet zo heel snel.
De E66 bijvoorbeeld is een stuk sneller, vooral met GPS, bijna onmiddelijk.

Juist maar die hebben beide een snelere processor dan dit toestel... Dat die dingen snel zijn wil niet zeggen dat dit ding het ook is. Het is een beetje zo als zeggen een nieuwe Skoda rijd best goed dus alle volgende modellen moeten ook wel goed zijn...

Ik denk eigenlijk dan Nokia de plank voledig mis slaat met dit model niet alleen is een trage internet verbinding niet een fijn vooruizicht ook is een opzettelijk trage processor niet iets waar je als klant echt warm van kan worden.
Klanten van smart phones maar ook steeds vaker klanten van midrange telefoons willen meer snelheid meer prestaties en een mooi ontwerp. Ontwerp en design kun je natuurlijk over strijden maar door de processor lager te kloken om welke reden dan ook zal niet dit verlangen naar snelheid en prestaties bij een groeiend deel van de klanten beantwoorden. Ik verwacht dan ook niet veel van deze telefoon als het gaat om verkoop cijfers.

Zelf zal ik zo als ik al jaren doe leiver met een grote boog om dit Nokia product heen lopen dan zo iets moeten kopen. De Nokia van wel eer bestaat niet meer, de ontwerpen zijn blijven steken in de jaren 90, de prestaties zijn niet geweldig en de gebruikers interface is ook niet geweldig. Al met al een redelijk product maar zeker niet de moeite waard als je op zoek bent naar een echt goed product waar je lang plezier van zal hebben.

ooit een N96 in je KLAUWEN gehad, ja de N95 is nu na een ruim jaar door firmware updates eindelijk een normaal toestel geworden, ipv de baggere shitzooi...

Nokia heeft er een handje van om trage toestellen uit te brengen, maar nu na N95, N96 het nu weer proberen met de N97... ik zwaai lief nokia uit want van mij mogen ze dit jaar echt met de boot vertrekken!

Nou ik heb sinds een klein half jaartje een N79 en daar komt het ook bij voor. Het traag openen van menu's etc. voor een toestel met die prijs zeer storend idd en teleurstellend!

enigszins oud??? toestel is dik 2 jaar oud, en destijds het enige in zon formaat met WIFI en SIP mogelijkheden

pak voor de gein eens een nokia e51 of een nokia e71.. wil je dan wel horen praten over traagheid..

Heb jij enig idee hoe vooruitstrevend dit toestel is? Dat 8MP gedoe wat in veel tels zit tegenwoordig wil niet zeggen dat die beter zijn dan deze van Nokia.

Daarnaast biedt er geen enkel maar dan ook geen enkel toestel zoveen features als deze Nokia waarbij hoog ingezet is op geheugen.

Kloksnelheid vind ik een beetje raar. Zowiezo omdat ie niet sneller is als een midrange toestel. Oke hij is wel sneller dan zijn voorgangers maar wat ze zeggen klopt niet. Al hadden ze em standaard geklokt gelaten dan nog wassie niet sneller dan de 600MHz.

Dat is ook niet t belangrijkste want alleen de cpu is niet volledig verantwoordelijk voor de snelheid. Dat is te zwart wit bekeken,. Dat is namelijk van zoveel factoren afhankelijk.

En dat de batterij daardoor langer mee zou gaan is dikke bullshit. Ligt er maar net aan wat je ermee doet. Er zit een veel betere batterij in dan de N95/N96, m.i. goed genoeg voor dit toestel.

Dus ik snap niet waarom mensen Nokia afschrijven want die snappen er duidelijk niks van.

Hoezo Nokia is niet meer wat t geweest is. Die uitspraak lees ik hier ook ergens en die slaat helemaal nergens op. Gebaseerd op nul komma nothing.

Sterker nog, Nokia is alleen maar heel goed bezig en ik weet zeker dat de toestellen die nog gaan uitkomen nog beter gaan worden. Dit is nog maar een begin....

Tegen hun zou ik dan ook willen zeggen en aanraden om t toestel eens te proberen. Dan pas heb je recht van spreken.

En dat de batterij daardoor langer mee zou gaan is dikke bullshit.
Je zegt dat de uistpraak van wolthuis nergens op gebaseerd is maar jou opmerking dat het bullshit is dat de batterij langer mee gaat is ook nergens op gebaseerd.
Ligt er maar net aan wat je ermee doet. Er zit een veel betere batterij in dan de N95/N96, m.i. goed genoeg voor dit toestel.
Sorry hoor maar dit is in mijn ogen wel een vrij kansloze opmerking. Wat heeft "wat je ermee doet" nou te maken met of de processor over het algemeen zuiniger is als hij word teruggeklokt? :? Je zegt toch ook niet dat een Ford Ka sneller is als een bugatti omdat het er maar net aan ligt hoe hard je het gaspedaal indrukt?

Wat is er dan zo vooruitstrevend aan dit toestel? Volgens mij komt de Omnia HD kwa aantal "features" heel dicht in de buurt en is dit in mijn ogen pas een vooruitstrevend toestel.

Waaruit blijkt dat Nokia juist heel goed bezig is? Je beschuldigt anderen van slechte onderbouwing maar met jou post geef je zeker geen goed voorbeeld.
Dus ik snap niet waarom mensen Nokia afschrijven want die snappen er duidelijk niks van.
Jij snapt er duidelijk wel wat van omdat? je nickname Nokian95dude is?

Heb jij enig idee hoe vooruitstrevend dit toestel is? Dat 8MP gedoe wat in veel tels zit tegenwoordig wil niet zeggen dat die beter zijn dan deze van Nokia.
Dat zegt ie ook niet.
Daarnaast biedt er geen enkel maar dan ook geen enkel toestel zoveen features als deze Nokia waarbij hoog ingezet is op geheugen.
Omnia, Iphone.
Kloksnelheid vind ik een beetje raar. Zowiezo omdat ie niet sneller is als een midrange toestel. Oke hij is wel sneller dan zijn voorgangers maar wat ze zeggen klopt niet. Al hadden ze em standaard geklokt gelaten dan nog wassie niet sneller dan de 600MHz.
Dat is het punt jusit wat ze maken, waarom stoppen ze een tragere processor in deze high end telefoon? Het lukt ze immers ook om een 600mhz cpu in hun mid range producten te proppen.
Dat is ook niet t belangrijkste want alleen de cpu is niet volledig verantwoordelijk voor de snelheid. Dat is te zwart wit bekeken,. Dat is namelijk van zoveel factoren afhankelijk.
Niet volledig, maar wel dik grotendeels. De cpu is wel degelijk verantwoordelijk voor het grootste gedeelte van de snelheid van een telefoon, de software moet ook goed lopen uiteraard, maar we hebben het hier over een verschil van 600 - 435 = 165mhz. Dat is aanzienlijk kan ik je vertellen.
En dat de batterij daardoor langer mee zou gaan is dikke bullshit. Ligt er maar net aan wat je ermee doet. Er zit een veel betere batterij in dan de N95/N96, m.i. goed genoeg voor dit toestel.
Aha...ware het al niet duidelijk voor sommigen, dan maak je met deze opmerking een einde aan het getwijfel of jij wel verstand van zaken hebt. UITERAARD maakt het heel erg veel uit hoe lang je accu mee gaat naar aanleiding van de snelheid van de cpu. Hoe sneller een cpu moet lopen, hoe meer energie dat slurpt. Ik wil dat hier best technisch helemaal gaan uitleggen, maar dan zou ik dat puur voor jou doen, alle anderen weten dat al. En je vervolg over dat het "er maar net aan ligt wat je er mee doet" is natuurlijk helemaal kaas. Uiteraard maakt het uit of jij non stop films kijkt of niks doet. Dat is duidelijk, echter, dat staat los van het feit dat de cpu WEL DEGELIJK je accuduur verkort, immers, een cpu op 400mhz vol films kijken, zal langer mee gaan dan op een cpu van 600 (all other things being equal).
Dus ik snap niet waarom mensen Nokia afschrijven want die snappen er duidelijk niks van.
Ik snap het wel. Alleen het feit al dat ze een dik high end toestel 165mhz trager klokken als een mid range toestel zegt wat mij betreft genoeg....leuk die features, maar een tragere cpu....
Hoezo Nokia is niet meer wat t geweest is. Die uitspraak lees ik hier ook ergens en die slaat helemaal nergens op. Gebaseerd op nul komma nothing.

Sterker nog, Nokia is alleen maar heel goed bezig en ik weet zeker dat de toestellen die nog gaan uitkomen nog beter gaan worden. Dit is nog maar een begin....

Tegen hun zou ik dan ook willen zeggen en aanraden om t toestel eens te proberen. Dan pas heb je recht van spreken.
Ik vind ook dat nokia niet meer is wat het is geweest, Ik vind namelijk dat veel toestellen best leuke features aan boord hebben, maar ik vind de meeste toestellen erg langzaam reageren op dingen. Dat geldt voor meerdere merken, maar ik vond nokia altijd zo lekker door de snelheid van de toestellen, dat is nu weg aan het gaan. Gooi er dan dit soort rare dingen bij (lagere cpu dan in mid range telefoon) en dan snap ik het even niet meer.

Ik hoop dat ze nog met betere modellen uit gaan komen, ik hoop niet dat nokia sterft of zo, maar deze reacties op het hier en nu, niet op wat ze mogelijk over 3 jaar kunnen doen.

Ik vind dat je ook recht van spreken hebt zonder de telefoon gebruikt te hebben. Je kan immers tech specs naast elkaar leggen. Het zou even lekker zijn dat je pas mag reageren op producten als je ze daadwerkelijk in je handen hebt gehad. Ik vind die nokia misschien wel zo lelijk als de nacht, daar hoef ik hem niet voor vast te hebben gehouden ;)

Ik heb zelf 2 E series toestellen: een E50 en een E51. De E50 is inderdaad vrij traag, maar de E51 vind ik aangenaam snel. Sneller iig dan mijn oude 6230i.

De E50 heeft een 235MHz ARM9, de E51 een 369MHz ARM11. En anders komt er nog de E55 aan (voorlopig niet in Nederland helaas) met een 600MHz ARM11.

Tsja, ik weet niet hoe mijn E51 vergelijkbaar is met jouw E65, maar mijn E51 is echt zeer snel. Menu is er instantly. Smsjes ook. Alles eigenlijk..

Waar haal jij die 8MP vandaan? Op de nokia site staat: CMOS Sensor 5.0 Megapixel
...

Sorry, was niet helemaal duidelijk.

De N97 werd aangekondigd als High-End model.

Echter is ondertussen, ik dacht de N86, aangekondigd met 8 MP!

Sorry maar daar heb je echt geen flikker aan. Die dingen produceren zoveel ruis dat je sowieso moet gaan verkleinen/averagen om er een beetje fatsoenlijke foto uit te krijgen. Ik denk zelfs dat die 5MP-sensor betere foto's zal produceren als 'ie even groot is als die 8MP, simpelweg omdat de pixels groter zijn en dus meer licht kunnen vangen.
Verder kan je je misschien eens af gaan vragen wat de resolutie van de foto's die je nu maakt is, en op welke resolutie je de foto's doorgaans laat zien.
Je moet het natuurlijk helemaal zelf weten, maar ja.

De SE C905 maakt anders prima foto's op hoge kwaliteit (8.1MP), ik zal hier later een linkje onder plakken met de foto's.

Het gaat er mij meer om dat dit als Highend model word gepresenteerd, want dat zie je aan de prijs terug, terwijl er al snellere phone's op de markt zijn van Nokia.

Het interesseert me helemaal geen kut hoeveel MP het is, het gaat toch om het idee ;)

De gemiddelde consument vraagt toch niet naar het aantal MHz-en van de CPU van z'n nieuwe telefoon. Als hij maar snel aanvoelt. Hij vraagt hooguit naar het aantal MP van de camera.

Van het geheugen is alleen het interne opslaggeheugen baanbrekend: de N97 heeft 32GB aan boord, twee keer zoveel als zijn voorganger N96.
Nou ja, baanbrekend... Er zit aardig wat tijd tussen de N96 en de N97. In die tijd is de capaciteit van de chips gegroeid. Een logische ontwikkeling, maar niet baanbrekend in mijn ogen.

Ik vind de vernieuwing van dit toestel aardig tegenvallen.

Het is wel degelijk baanbrekend aangezien er geen enkel ander toestel is welke deze hoeveelheid aan intern opslaggeheugen heeft, op het moment was 16GB intern de max. En de N97 kan ook nog eens met Micro SDHC uitgebreid worden en 16GB is ondertussen ook niet meer zo duur.

Wederom slaan ze hiermee de plank mis bij Nokia ben ik bang.
Weer stellen ze in mijn ogen teleur, ik bezit het "flagship" toestel de N96, waar slechts 2 firmware updates beschikbaar voor zijn sinds de release.
Na bijna 1 jaar klaagt iedereen steen en been over de brakke software en is de support allang niet meer wat het geweest is van nokia.
Massa produktie en de goede naam ten grabbel gooien lijkt bij hun nu de boventoon te voeren.
De 5800 krijgt zijn firmwares sneller aangeleverd dan de N96, ik snap geen ene moer meer van hoe nokia zijn produkten in de markt zet in ieder geval

De N96 is nooit een flag-ship geweest. De N95 was het echte vlaggenschip en de N96 slechts een gare update ervan ter promotie van tv op je mobiel.

Traditioneel zijn er betere Nokia toestellen dan het vlaggenschip.
Alleen vind je daar mischien standaard geen games en Opera op.

Games en Opera (mini) kun je er zelf opzetten.

Bij Nokia koop ik alleen nog maar de E serie. dat zijn over het algemeen toestellen die functioneren. De N serie ben ik totaal op afgeknapt na de beroerde ervaring met mijn N73. Momenteel draag ik een E90 met mij mee, wat is dat een soepel telefoontje (wel een beetje koelkast). Bladeren door menu's en dergelijken is lekker snel in vergelijking met de meeste N series.

edit: typo

[Reactie gewijzigd door TomBongers op dinsdag 28 april 2009 16:56]


Vergeleken met de 5800 toch nog een vooruitgang. En de 5800 is het toestel waarmee de N97 het beste vergeleken kan worden (Zelfde OS). En tot nu toe zijn de berichten over de 5800 redelijk positief over de snelheid etc, dus voor de N97 is er zelfs nog wat verbetering te verwachten.

Jammer, ook de Graphics accelerator is eruit gesloopt. :'(

ik snap niet waarom iedereen zit te zeuren. Symbian OS heeft nou eenmaal weinig resources nodig, en als nokia dit zo snel genoeg vind zal dit vast snel genoeg zijn. uit de tweakers review kwam toch ook dat hij soepel werkt? ik ben hier juist blij mee: lagere kloksnelheid vertaald zich meestal in lager stroomverbruik, en dat betekend langere baterijduur. iets wat ik erg belangrijk vind in telefoons, en normaal vind je dit juist niet bij high end telefoon's.
EDIT:
de N97 heeft een standby tijd van 432 uur. en ja, dat is een high end toestel.
EDIT 2:
en nu uit de tweakers preview:
"Het bladeren door menu's op de N97 lijkt op het eerste gezicht snel en soepel te verlopen. Dat is opmerkelijk, want de N-series-toestellen stonden tot nu toe niet bekend om hun snelheid: het is een bekende klacht van gebruikers van toestellen als de N73 en N95 dat hun toestel traag reageert."
reviews: Eerste indruk: Nokia N97

[Reactie gewijzigd door appel437 op dinsdag 28 april 2009 17:21]


Ik heb zelf een N82 .. en die bevalt me wel.. natuurlijk wel gekraakt :)
security in symbian stinkt echt.. maarja.. OT: ik was van plan de N97 te halen.. maar nu ik dit lees.. wth?

Wat nou gekraakte versie? Security is een optie.
Tools/Settings/Security/Certificate Management

Niet gevonden is niet gezocht.

En wat kan ik daarmee? Instellen dat hij software accepteert die met een zelf op te geven certificaat gesigned is?

probeer jij maar is met die settings een "unsigned" bestand te installeren. dat gaat nogsteeds echt niet lukken

vroeger was het mogelijk om een nokia met een bepaalde toetscombinatie sneller te laten reageren, een soort van overklokken. Voor de accu was dat niet zo goed maar het reageerde sneller en ook de kwaliteit van het geluid kon verbeterd worden.
Heeft er iemand een idee of dat dat met dit toestel nog steeds mogelijk is?

Ik denk dat je EFR Enhanced Full Rate) bedoeld: daarmee verbeterde je de geluidskwaliteit. Tegenwoordig is dat de standaardinstelling.
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 16:51 Kenwood integreert speakers in oled-lampen
Vorige 16:12 Microsoft introduceert BizTalk Server 2009
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011