Hoofdcategorieën
Device Settings

Sony Ericsson wil avatar gedrag telefoonbezitter laten nabootsen

Door Arnoud Wokke, vrijdag 24 april 2009 15:14, views: 9.982

Sony Ericsson is bezig met software die real life-activiteiten omzet in gedrag van een avatar op een online netwerk. Als de telefoonbezitter bijvoorbeeld in een restaurant zit, zorgt de software ervoor dat ook zijn avatar zich aan de dis zet.

Sony Ericsson patent avatar real life virtual world

De applicatie staat omschreven in een patentaanvraag die donderdag is gepubliceerd. Met gps houdt de software bij waar de telefoon zich bevindt en met sensoren meet hij ook beweging. Aan de hand daarvan probeert de software te bepalen waar de telefoonbezitter is en wat hij of zij aan het doen is. Vervolgens gaat de avatar in een virtuele wereld hetzelfde doen. Hetzelfde principe gaat op voor bellen en sms'en: als twee personen bellen, doen hun avatars dat virtueel ook.

Het is onduidelijk welke toepassingen Sony Ericsson met de applicatie in gedachten heeft. Er staat er echter een genoemd: op basis van activiteiten in de echte wereld wil de fabrikant bepalen welke advertenties voor de telefoonbezitter relevant zijn.

Volgende 15:46 Pentax kondigt K7-dslr mogelijk aan op 21 mei
Vorige 14:41 Bol.com komt in handen van investeringsmaatschappij Delta Lloyd
Advertentie

Reacties

«  1  2  »

Oftewel.. een soort videobellen die niet zoveel bandbreedte neemt :)

wel een leuke app ...

lijkt op het twitter consept.... maar dan een soort van twitter-pictures....

..maar ik vraag me af of je hierbij niet de privacy van de persoon in gevaar brengt .....

[Reactie gewijzigd door dokter op vrijdag 24 april 2009 15:21]


Ik hoop ook dat dit een feature wordt die je heel makkelijk uit kan zetten. Anders zie ik in bijvoorbeeld Amerika nogal wat claims komen over schenden van privacy.
Ik zie nu al de telegraaf koppen voor me: "Vrouw ontdekt overspel echgenoot door SE applicatie".
Kan best zijn dat ze bij SE hier al over nagedacht hebben maar als ik nu heel snel hierover nadenk ben ik bang dat dit nooit gaat werken ivm privacy.

Er zijn natuurlijk altijd mensen die graag iets nieuws proberen en aan andere willen laten zien hoe hip en trendy ze zijn. Die zouden dit wellicht wel leuk vinden.

Voor mij is het in ieder geval niets.

Inderdaad ... ik ga er vanuit dat ze daar al over hebben nagedacht ...

een probleem word het wel als de persoon de programmatje aan heeft staan en er iets mocht gebeuren waardoor hij te traceren is ....en wat met em gebeurt ... dat ze er veel gezeik mee kunnen krijgen ..

al zou de risico's staan beschreven in de voorwaarden.....

ach jah ,,, speculeren is het enige wat je kunt doen na zo een artikel ;)

Als ze iemand willen traceren, bellen ze toch even naar CTU om dat via de satelliet te laten doen..

-1

Dit lijkt me idd een app die je zelf zou moeten installeren waarbij je er dus me in moet stemmen dat het app je bezigheden (in hoeverre die dat weer kan geven) dus toont aan anderen die het programma ook hebben? :? Maar lijkt me dat er wel een duidelijk overeenkomst bij zit die je moet accepteren voordat het uberhaupt installeerd. Verder wel een geinige app, maar voegt wel weinig toe lijkt me, hoef niet te zien wat diegene die ik een sms stuur op dat moment aan het doen is.

Heel erg nuttig klinkt het niet.

Wat is hier nu van de meerwaarde? dat het internet precies weet wat jij de hele dag bent aan het doen?

Big brother is watching you is het enige dat in mij opkomt. Ik zou dit namelijk helemaal niet willen. Krijg je dadelijk weer een berg spam gerelateerd aan wat je aan het doen bent, of reclame als je langs een winkel loopt.

Als er iets ontworpen/gepatenteerd/uitgebracht wordt, dan heeft dit zeker een meerwaarde. Zelfs een oorlog en massamorod heeft een meerwaarde. Dat is niet de juiste vraag.
De juiste vraag is "Wie heeft er (het meest) baat bij?"

Zoals in de tekst staat, is het de bedoeling om relevante advertenties te tonen aan telefoonbeziter. Je kunt dus raden wie er het meest zit op te wachten. En mij, als (beginnende) marketeer, lijk het toch een nuttig instrument, als het goed aangepakt wordt.

"Big brother is watching you"
Dat is ook wat bij mij opkomt. Maar ja...er zijn ook mensen die anders denken. Wat voor informatie je allemaal niet terug vindt op internet (facebook/netlog/..., twitter, blogs,...), die mensen ZELF erop zetten.

"Big brother is watching you"
Dat is ook wat bij mij opkomt. Maar ja...er zijn ook mensen die anders denken. Wat voor informatie je allemaal niet terug vindt op internet (facebook/netlog/..., twitter, blogs,...), die mensen ZELF erop zetten.
Juist, en daar ben ikzelf, for one, geen van. Ik hoef het niet te lezen, en ik wil het niet lezen. Laat staan dat ik wil dat anderen het van mij lezen wat ik aan het doen ben. Niet relevant, niet intressant. Maar, so far heb ik zelf de keuze gehad hierin. Geen Twitter, geen Hyves, geen CU2 of partyflock.

Big brother is watching you. Deze app is nu mogelijk, of althans, er wordt onderzocht. Dit is iets wat ongetwijfeld in de toekomst dus geperfectioneerd zal worden. Stel, theoretisch, dat zoiets in de achtergrond als een soort virus, een soort spyware in zn ergste vorm meedraait. GPS die weergeeft waar je je bevind. Sensoren die analyseren wat je aan het doen bent. Misschien zelfs de camera die beelden doorstuurt naar -ontvanger, vul maar in-. Zo zien we meer verregaande mobiele middelen.

Dit gecombineerd met flatfee mobiel internet, mobiele processoren die tegen de 1ghz beginnen te lopen en steeds toegankelijker en standaard OS'en voor telefoons en ik zie naast alle mooie en leuke toepassing, ook een hele donkere schaduwzijde.

En please, kom niet met het argument "ja, maar dan installeer je het toch niet! zeikerd..." Die heb ik tevaak gehoord. Gericht reclame ontvangen tijdens het browsenkan soms ook handiger zijn dan algemene reclame. Helemaal in het begin kon je daarvoor kiezen. Daar hebben we echter ook geen controle meer over, omdat dit eerst (en nog deels) werd beheerst door spyware, vervolgens op basis van je surfgedrag en zoekopdrachten en nu zie je her en der al ISP'sdie het willen implementeren (ja, dat wordt vooralsnog tegengehouden, ik heb het gezien).

Ik zeg niet dat de schaduwzijde zich zal laten zien, en als het gebeurt hoe grootschalig het zal zijn. Echter, de mogelijkheid dat hier misbruik van gemaakt kan worden, buiten medeweten van gebruikers om, baart mij toch zorgen.

Leuke gadgets allemaal, maar dan moeten ze echt iets aan de accuduur van de smartphones gaan doen, als ik me gps en umts de hele dag aan heb staan dan red ik het echt niet om em langer als 24h aan te hebben... Als ik dan nog muziek zou willen luisteren dan zit ik al snel aan 2x per dag opladen...

Ik denk dat dit vooral toekomstgericht bedoeld is.
De accuduur zal in de loop der ontwikkeling enkel maar beter worden, dus ik zie hier op termijn geen problemen in.
Leuke toevoeging vind ik dit wel. En als je dit een aanval vindt op je privacy, dan koop je deze smartphone toch gewoon niet (of je disabled de functie) :9

Ik snap dat dit soort applicaties veel mensen aanspreken. Kijk bijvoorbeeld naar het succes van Twitter.

Toch zou ik nooit zo'n telefoon willen, aangezien het niet bijster verstandig is om de hele dag door te geven waar je uithangt. Al is het alleen maar om te voorkomen dat een vage kennis op je 'telefoon-twitter' om het zo maar even te noemen, rustig 's avonds met een busje en inbrekersspullen naar je huis rijdt aangezien je status aangeeft dat je gezellig in de stad uit bent.

Het betreft een applicatie en geen standaard onderdeel van het OS als ik het goed begrijp, het lijkt mij daarom dat die applicatie alleen werkt wanneer jij het opstart, iig lijkt het mij erg stug dat die applicatie verplicht gedraaid moet worden.

Zeggen dat het de privacy schaad is overigens een enorm schot voor open doel, want de applicatie berust heel waarschijnlijk op al bestaande technieken (gps), zien waar je uithangt is daardoor al jaren mogelijk, deze applicatie geeft het eigenlijk alleen een gezicht... of laat jij je mobieltje altijd thuis? Moet daarbij ook zeggen dat ik je voorbeeld erg slap vind, want die vage kennis kan ook gewoon even voor de deur wachten totdat je vertrekt...

[Reactie gewijzigd door MicGlou op vrijdag 24 april 2009 15:41]


Hihi, nou, voordat je alles uit z'n verband gaat trekken zal ik dan nog maar een paar dingen verduidelijken. Je hebt gelijk dat het een applicatie is die je aan of uit kan zetten. Ik had dan ook moeten zeggen dat ik nooit zo'n applicatie zou willen op mijn telefoon.

Wat betreft je opmerking omtrent GPS vrees ik toch dat je opmerking ongegrond is. De GPS modules in telefoons zijn namelijk GPS ontvangers welke zoals de naam al doet vermoeden enkel gegevens kan ontvangen. Het is derhalve ook onmogelijk om iemand te traceren aan de hand van GPS. Wel is het mogelijk om iemand te traceren op EMEI nummer door te traceren met welke telefoonpaal hij verbonden is. Daar telefoonpalen een bereik hebben van gemiddeld toch wel zo'n 200 meter (afhankelijk van plaatsing en terrein) is dit een plaatsbepaling bij benadering.

Dat alles staat nog los van het feit of deze informatie op te vragen is door politie/opsporingsdiensten, of door een doodgewone burger. In alle voorgaande gevallen is dit enkel mogelijk door voorgenoemde overheidsorganen, maar in het geval van de applicatie legt de gebruiker zijn gegevens open en bloot voor het grijpen via vermoedelijk internet.

Wat betreft de vage kennis heb je gelijk, al vergroot hij zijn kans om opgemerkt te worden door buurtbewoners/passanten wel door bijvoorbeeld in een auto te gaan zitten wachten. Daarnaast is het uiterst inefficiënt. Laat ik het zo zeggen....als iemand op internet, op wat voor manier dan ook met veel mensen 'vriendjes' maakt, en vervolgens rustig bekijkt wanneer de applicatie aangeeft dat deze of gene op vakantie zijn....heeft hij waarschijnlijk een erg drukke agenda die zomer. ;)

Ik neem aan dat je de tekst hebt gelezen?
Met gps houdt de software bij waar de telefoon zich bevindt en met sensoren meet hij ook beweging.
Ongegrond? Het wordt in de tekst vermeld... buiten dat bedoelde ik het dus meer als voorbeeld, er zal absoluut geen nieuw protocol in het leven worden geroepen om die avatars te laten bewegen, daar zal een bestaande techniek voor worden gebruikt.

Het voorbeeld wat jij noemt vind ik erg ver gezocht, jij hebt zelf invloed op die applicatie en als jij nu al beseft dat zoiets dergelijk kan gebeuren, dan schakel je het toch uit? Ik zie daar dan ook maar weinig gevaar in omdat je dergelijke dingen zelf in de hand hebt. Ik vind dit soort tekstjes veel kwalijker:
Het is onduidelijk welke toepassingen Sony Ericsson met de applicatie in gedachten heeft. Er staat er echter een genoemd: op basis van activiteiten in de echte wereld wil de fabrikant bepalen welke advertenties voor de telefoonbezitter relevant zijn.

[Reactie gewijzigd door MicGlou op vrijdag 24 april 2009 18:20]


op basis van activiteiten in de echte wereld wil de fabrikant bepalen welke advertenties voor de telefoonbezitter relevant zijn.
Goh, accuut reden om geen Sony / Ericson meer te kopen. Ik koop een telefoon, en vervolgens gaat de fabrikant mijn gedrag bekijken en advertenties op me los laten? Ik dacht het niet. Ik vind het al achterlijk dat men het in games wil doen ( niet gratis games dus ).

Ze willen dit dus gaan gebruiken om uitgebreidere en accuratere location based services aan te gaan bieden.

Minority Report flashback anyone? ;)

"Met gps houdt de software bij waar de telefoon zich bevindt en met sensoren meet hij ook beweging. Aan de hand daarvan probeert de software te bepalen waar de telefoonbezitter is en wat hij of zij aan het doen is....op basis van activiteiten in de echte wereld wil de fabrikant bepalen welke advertenties voor de telefoonbezitter relevant zijn"

Et voila... nog een stapje dichterbij 1984... Alleen dit keer is er niemand die het ons verplicht en er een tiranie opzet, maar zijn we het ZELF die er voor kiezen om al onze vrijheden, privacy en waardes op te geven voor dingen die zo 'ongevaarlijk en toch ook leuk' lijken.

On topic:
Volgens mij, als dit goed georganiseerd en voorgesteld wordt, zal het vrij populair kunnen worden, vooral onder de jongere populatie van de bevolking (jongeren, jong-volwassenen,...). En het is bijna een ideale marketingtool om de klanten, niet alleen figuurlijk, maar ook letterlijk, stap per stap op te volgen. De mogelijke toepassingen van dit patent hebben zeker veer perspectieven.

Edit: typo's

[Reactie gewijzigd door axper op vrijdag 24 april 2009 15:47]

«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 15:46 Pentax kondigt K7-dslr mogelijk aan op 21 mei
Vorige 14:41 Bol.com komt in handen van investeringsmaatschappij Delta Lloyd
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011