Hoofdcategorieën
Device Settings

Apples App Store bereikt miljard downloads

Door Arnoud Wokke, vrijdag 24 april 2009 08:26, views: 10.466

Apple heeft donderdagavond laat zijn miljardste download uit de App Store geregistreerd. De App Store ging iets meer dan negen maanden geleden van start als downloadwinkel voor software voor op Apples smartphone iPhone.

Apple telde al een paar weken af naar de miljardste download, die donderdagavond werd bereikt. Daarmee is de App Store het meest succesvolle distributiesysteem van mobiele downloads tot nog toe. Er staan in totaal meer dan 25.000 apps in de downloadwinkel van Apple. Nokia Mosh, een experimentele downloadwinkel van Nokia, heeft in de twee jaar van zijn bestaan 350 miljoen downloads behaald.

Een rekensom leert dat er ongeveer 3,5 miljoen apps per dag worden gedownload uit de App Store. Omgerekend zijn dat er ongeveer veertig per seconde. Overigens zitten er wel pieken en dalen in:  tijdens de Amerikaanse feestdagen was de App Store het meest populair. Er zijn in totaal dertig miljoen exemplaren verkocht van de iPhone en iPod Touch. Dat betekent dat elke gebruiker gemiddeld ongeveer 33 applicaties heeft gedownload. Apple wil niet zeggen hoe groot het aandeel is van betaalde applicaties.

Inmiddels komt de concurrentie ook met gelijksoortige initiatieven: Blackberry heeft App World, Nokia komt met Ovi Store, Microsoft met Windows Mobile Marketplace en Google lanceerde al eerder Android Marketplace. Daardoor zijn aan het einde van dit jaar alle nieuwe smartphone-OS'en voorzien van een eigen downloadwinkel.

App Store miljard downloads

Volgende 09:18 Conficker-worm kan met eigen p2p-protocol worden bestreden
Vorige 21:24 Google kiest mogelijk voor AND-kaarten
Advertentie

Reacties

«  1  2  »

een miljard is echt veel. Het is een groot succes die store. Niet voor niets gaan andere dit nu ook overnemen. Misschien wat laat maar iemand moest de eerste zijn.

Hoezo succes?

Gemiddeld heeft men 33 apps per iphone/ipod
Maar deze zijn dan ook allemaal gratis. De meeste in ieder geval wel.

Ik geloof niet dat de MAINSTREAM markt rond de 20 betaalde apps heeft. Misschien 2 of 3 die echt heel erg handig zijn, maar een hoop mensen stoppen hem vol met zoveel mogelijk "leuke" gratis apps. Een hoop zul je dan ook niet gebruiken.

Heb je daar dan echte cijfers van? Ik ken vele mensen die gewoon 50/50 verhoudingen qua gratis en betaalde apps hebben. Ik kijk juist eerst naar de betaalde apps, omdat ik daar iets vaker iets nuttigs tussen vind.

Klopt, ik ben er een van. De bewering hierboven is alleen geldig met een onderzoek anders kan ik ook wel wat schatten :)

Zelfs al zijn het onbetaalde apps, dan nog is het een succes, want het geeft mensen een reden om een iPhone te kopen. De meerwaarde van "allemaal leuke apps" is een zgn. unique selling point voor iPhone gebleken. Of ze nou gratis zijn of niet.

Het is niet voor niets dat al die anderen (ik mis Palm en hun winkel in het rijtje) ook bovenop deze trend zijn gesprongen. Zonder app-store (betaald of onbetaald) hebben ze een competitieve achterstand op iPhone.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op vrijdag 24 april 2009 11:19]


Precies, als programmeur vind ik dit zeer prettig om te horen. Ook al breng ik gratis apps uit, je weet tenminste dat er een publiek voor is. Dus trekt dit bericht weer meer programmeurs aan, etc.

Waar baseer jij het op dat het gratis is? De meeste iPhone bezitters die ik ken (en dat zijn er heel wat) hebben wel betaalde apps, zoals Trein, Flight Control, Wijngids etc.

En daarbij: het feit dat er veel gratis apps zijn, lokt mensen naar de Appstore. Als ze een paar keer iets gratis hebben gedownload, is de drempel een stuk lager om een keer een betaald appje te installeren voor een paar euro.

Het enorme succes is ook interessant voor programmeurs. Al kost je app 99 cent, als het iets goeds is, verkoop je er zo een paar duizend en verdien je dus aardig wat.

De meeste gratis apps hebben best veel reclame, ik meen me te herrineren dat een gratis apps soms meer opbrengt dan een betaalde app.

Hoezo succes?
Gemiddeld heeft men 33 apps per iphone/ipod
Maar deze zijn dan ook allemaal gratis. De meeste in ieder geval wel.
En zo kun je elk positief bericht een zure negatieve draai geven.

Ik ken genoeg mensen die gewoon die appjes van een paar euro kopen. Want ook voor gebruikers is het systeem erg laagdrempelig.

[Reactie gewijzigd door edwingr op vrijdag 24 april 2009 17:04]


Precies!

Ik lees hier vaak dat de Iphone gewoon en hype is. Dit is nou een typisch voorbeeld dat die uitspraak onderuit haalt. De appstore is een van de onderdelen van de Iphone en touch, en deze is gewoon ontzettend goed uitgewerkt. Apple heeft de markt op een zeer innovatieve manier benaderd.

Je kunt zeggen dat de abonnementen slecht zijn omdat je geen keuze hebt om geen internet in je bundel te hebben. Maar dit heeft er onder anderen voor gezorgd dat mobiel internet een boost kreeg.

Al met al een vernuftig en innovatieve manier van marktbenadering. Van mij een wel verdiende felicitatie Apple, 1 miljard downloads is niet niks!

Maar als je geen internet erop wil hebben waarom zou je dan in vredesnaam een iPhone willen kopen? misschien voor via wifi .... maar als je dat hebt dan ga je juist weer internet in de bundel missen. En zou het echt zoveel schelen in de kosten?

Ik ben nog nooit boven de 30 euro in feite uitgekomen en toch gebruik ik hem dag in en dag uit met dank aan internet.

En het is er immers ook voor gemaakt het is meer een communicatie device dan een telefoon alleen.

Zag toevallig vandaag nog 1 met een WM toestel ... het was bijna schrikbarend, ondanks daar internet erop zat ok prima maar de bediening 8)7

Hoezo succes?

Gemiddeld heeft men 33 apps per iphone/ipod
Maar deze zijn dan ook allemaal gratis. De meeste in ieder geval wel.
Hoe je het ook went of keert... 40 applicaties per seconde is niet niks, en ik denk dat dit zeker een success genoemd mag worden.

Apple weet heel goed dit soort concepten op de markt te brengen. Er zijn menig fabrikanten die ook soortgelijke download diensten aan de man proberen te brengen. Zowel muziek als Apps, maar zijn er een stuk minder goed in. Neem nouw de muziek dinest van Nokia in the UK, dat was een grote flop geworden.

Dus, petje af voor Apple!

Ries

De belangrijkste resourcebeperking als het gaat om iPhone-apps is voor mij zeker niet die paar Euro maar het beperkte aantal plekken op mijn springboard.

Dat betekent dat ik veel liever 79 of 159 cent uitgeef aan een app die vrij compleet is dan dat ik 2 of 3 plekken opgeef aan gratis apps die hetzelfde of minder doen.

veel "gratis" apps zijn voorzien van reclame-banners. Dit legt de makers ook geen windeieren hoor :). En ik meen dat Apple zijn winst vooral uit de hardware-verkoop haalt. De App store is een succes omdat het de iPhone enorm aanvult (met 15000 apps).

Het kan blijkbaar ook nooit goed zijn. Als Apple niet te duur is dan is weer te gratis 8)7

Neemt niet weg dat de App Store dan nog wel succes heeft geboekt. Het simpele feit dat het merendeel van de apps gratis is en dat de meeste mensen alleen die downloaden maakt niet uit, alles komt uit de App Store.

Bovendien, als ik er even van uitga dat er per iPhone/iPod touch 3 apps betaald zijn, dan is dat alsnog negentig miljoen dollar. En dan ga ik alleen maar uit van apps die slechts 99 dollarcent zijn, je hebt ze ook duurder en die worden ook wel degelijk verkocht (denk aan Super Monkey Ball en Fieldrunners).

Groot getal in een vrij korte tijd.. ik denk dat deze manier goed aan is geslagen door de eenvoud waarvoor het bedoeld is.. gewoon even in een bepaalde categorie kijken wat je wilt en dus per categorie een overzicht van de beschikbare apps.. soortgelijk systeem zie ik toch ook bij Steam ook dat is een succes gebleken!

Daarin heb je maar de helft te pakken. Een ander groot voordeel is dat het voor de onafhankelijke ontwikkelaar enorm laagdrempelig is om zijn producten op de store te krijgen waardoor het aanbod ook erg groot en breed is.

tsjah wat is enorm laagdrempelig ?
- het MOETEN hebben van een core2 duo cpu machine (Mac).. dus minimaal een redelijk recente Mini
- vervolgens moet je voro de ontwikkelomgeving en de key om te signen betalen
- vervolgens duurt het elke keer minstens 1 week voordat de app door controles heen komt... beware ; over het algemeen kijken ze alleen of de GUI voldoet aan hun specs, functionaliteit is iets waar apple (zoals vaker) minder naar kijkt...
- testtoestel/platform, die emulator werkt ook niet helemaal goed jammer genoeg (gebaseerd op ervaring)

persoonlijk ken ik goedkopere platformen om op te ontwikkelen (j2me, symbian/c++) in het geheel bekeken dan... natuurlijk blijft de appstore wel iets leuks, maar niet echt een plek waar je daadwerkelijk rijk kunt worden, de beste apps houden het een aantal weken vol waarna je toch in vergetelheid belandt gezien er honderden apps per dag bijkomen...

beware ; over het algemeen kijken ze alleen of de GUI voldoet aan hun specs, functionaliteit is iets waar apple (zoals vaker) minder naar kijkt..
Ja, nee geheel zonder vooroordelen... of mis je copy / paste, mms? De enige reden waarvoor ik blij ben dat dat er in komt is mischien dat het vooroordeel 'alleen looks' geen functionaliteit, mischien eens verdwijnd, aangezien ik beiden? niet mis.

Daarnaast zijn er applicaites die gewoon goed zijn die ongeveer vanaf het begin van de app-store al helemaal boven instaan (Trein! is hier een goed voorbeeld van). Wanneer je gewoon een goed concept hebt zak je niet zeker meteen naar beneden als je het ook nog eens goed hebt uitgevoerd.

Oww ja, en de maker van een aantal applicaties zijn wel daadwerkelijk 'rijk' geworden van de app-store (wat je onder rijk schaart that is, met Koi-Pond heeft de maker een kleine miljoen dollar verdiend).

sorry met functionaliteit bedoelde ik echt de functionaliteit van de ontwikkelde software, dus niet van de iphone zelf...
de ingeleverde software wordt dus gecheckt op conformiteit naar hun specs qua graphical user interface en niet hoe de software in mekaar steekt (stabiliteit en gewoonweg kwaliteit en dus functionaliteit (wat doet de software en hoe doet ie dat?))...

Koi-Pond zat meer tegen de 6 ton dan de miljoen dollar hoor, en het waren makerS geen maker ;)
zit een mooie top 20 ergens op het net :D als je dan rekent dat er dus bljkbaar 20 apps echt goed hebben verdiend op 25.000 aangeboden apps dan heb je meer kans miljonair te worden met de postcode loterij... daar doe ik al 7 jaar an mee nog nooit iets gewonnen... hhmmm...

http://www.macrumors.com/...es-figures-and-estimates/

[Reactie gewijzigd door TIGER79 op vrijdag 24 april 2009 10:45]


Voor jou is 1 app's functionaliteit nutteloos, de andere vind het geweldig. Neem b.v. zo'n lightsaber app. Als je de iPhone beweegd maakt hij zo'n zoem geluidje. Zit niets handigs in, of functioneel, toch vinden mensen het altijd grappig om mee te rotzooien (vooral kinderen). Wat is er mis mee als dat op de store staat?

[Reactie gewijzigd door dokzero5 op vrijdag 24 april 2009 11:39]


Of een van de bubblesnap apps! ;)

Bijna alle innovatie krijgt een echte lift off door de fun factor in de consumentenmarkt. :)

Wat klink jij uit de hoogte zeg... noem mij nog eens een vergelijkbare store die zoveel in zo'n korte tijd heeft verkocht, want daar gaat het om. Niet om wat jij loopt te mekkeren over functionaliteit, GUI, goedkopere platforms. Het gaat er niet om dat je er rijk van wordt (hoewel dat leuk zou zijn) maar om de verkoopcijfers.

Misschien eens gaan praten met de jongen die Trein heeft ontwikkeld, hoeveel hij heeft gevangen door de app-store. Dat zo hem anders nooit zijn gelukt!

Weg met je nare commentaar en schrijven voor de appstore als je het zo goed weet!

:(

"Wat klink jij uit de hoogte zeg... noem mij nog eens een vergelijkbare store die zoveel in zo'n korte tijd heeft verkocht, want daar gaat het om."
dat vindt jij, ik reageerde op het laagdrempelige van de poster waar ik op reageerde ;) aangezien ik op alle mobiele platformen ervaring heb (direct en indirect) jah dan weet ik ook wel waar ik het over heb natuurlijk als het gaat over de laagdrempeligheid om ermee aan de gang te gaan ;) jij ook ?
btw als jij mij kan vertellen hoeveel er verkocht is dan hoor ik het graag, dat is namelijk niet bekend... over het algemeen mag je ervanuit gaan dat rond de 1 a 2% van de gedownloade apps ook een te betalen exemplaar is...

Trein is wel een leuke app, ff kijken 1 app die het goed doet op zon duizend(en) geeft niet zoveel kansen om veel te verdienen he... ken jij hem ? weet je hoeveel ie verkocht heeft ? je hoeft namelijk alleen een paar duizenden exemplaren te verkopen op de appstore om op de top 10 van de nederlandse appstore te komen :P

enne schrijven voor de appstore (neem aan dat je software bedoelt) don't worry doen we al ;) met redelijk succes ook...

[Reactie gewijzigd door TIGER79 op vrijdag 24 april 2009 10:49]


wat een mentaliteit zeg
enne schrijven voor de appstore (neem aan dat je software bedoelt) don't worry doen we al ;) met redelijk succes ook...
zou me niks verbazen als je meegewerkt hebt aan een van de clones van het iFart scheten programma.

[quote]btw als jij mij kan vertellen hoeveel er verkocht is dan hoor ik het graag, dat is namelijk niet bekend... over het algemeen mag je ervanuit gaan dat rond de 1 a 2% van de gedownloade apps ook een te betalen exemplaar is.../[quote]
Aangezien je geen bron geeft neem ik aan dat je markt intel hebt over WinMo, BB of andere platforms en die data extrapoleert naar de app store.

Je vergeet dan een paar zaken:
1) het feit dat er een zeer laagdrempelig (micro-)betalingssysteem draait in de app store
2) het feit dat het gros van de betaalde apps een dollar, of hooguit een paar, per stuk kost

Beide zijn niet waar voor de andere platformen, en van beide kan ik me zomaar voorstellen dat ze je verwachting compleet onderuit halen. Sterker nog, ik durf er iets liefs onder te verwedden dat je er met je 1 a 2% heel, maar dan ook heel ver naast zit.

noem mij nog eens een vergelijkbare store die zoveel in zo'n korte tijd heeft verkocht, want daar gaat het om.

Dat is dankzij het monopolie wat Apple voor zichzelf heeft gecreëerd. Als je een iPhone applicatie wilt kopen kan je dat niet anders doen dan via de AppStore. Wat!?!? Als je überhaupt iets wilt installeren kun je niet om de AppStore heen.

Als je het vergelijkt met de software die dagelijks wereldwijd wordt geïnstalleerd en/of gekocht voor andere telefoons of gewoon PC's dan is die 1 miljard installs in 9 maanden natuurlijk een lachertje. Omdat het nu dankzij een monopolie op één plek gebeurd lijken de cijfers indrukwekkend maar het valt natuurlijk allemaal wel mee.

Uiteraard, ik vraag me af, kan jij in je vriendenkring mensen opnoemen met 33 zelf geinstalleerde applicaties op hun telefoon? (Binnen 9 maanden dan wel te verstaan).

Mocht je die vinden, dan moet je de illegale ook even onder de gratis rekenen, want het 'piraten' van een applicatie telt natuurlijk niet als betaalde applicatie ;)

dan is die 1 miljard installs in 9 maanden natuurlijk een lachertje
Wat wil je nu eigenlijk vertellen met je bericht ? Dat die miljard een prestatie van niets is en geen nieuwsbericht waardig ? Of dat iphone users dom zijn ? Ik begrijp je punt niet zo goed. Ik geloof meteen dat er in 9 maanden meer software op pc's geinstalleerd wordt. Maar dit gaat over een telefoon en zelfs al zou het op andere mobiele platforms (over meerdere aanbieders verspreid) meer zijn, dan nog is dit gewoon een goede prestatie die het succes van zo'n appstore duidelijk maakt.

Maar voor sommige mensen is dat blijkbaar erg moeilijk te accepteren en die komen steeds weer met "monopolie" en "koppelverkoop" aan alsof je groot onrecht wordt aangedaan. Als apple met die app store iets illegaals doet, worden ze daar heus wel voor aangepakt daar hoef je niet over in te zitten.

[Reactie gewijzigd door edwingr op vrijdag 24 april 2009 13:10]


Alles onder 1 miljard is een mislukking. Zoals Amazon, eBay en de Albert Heijn. Die verkopen minder dus totaal niet significant. Dus de appstore is ook niet significant, dat doen de concurenten vast veel beter! ;)

[Reactie gewijzigd door markclausing op vrijdag 24 april 2009 13:31]


Ik vind iPhone users helemaal niet dom want dan zou ik mezelf ook dom vinden :)

Ik reageerde op livePulse die onder de indruk is van de 1 miljard downloads en suggereerde dat er nergens anders zoveel gedownload wordt. Dat zullen we echter nooit weten want applicaties voor andere platformen worden door duizenden zo niet 10-duizenden shops verkocht en bij Apple concentreert het zich op 1 plek: de appstore. Apple heeft het monopolie op de verkoop en installatie van applicaties voor de iPhone en dus krijg je automatisch grote aantallen daar.

Ik betwist zeker niet het succes van de appstore. Ik denk dat het een gat in de markt is. Vind de uitvoering door Apple niet altijd even top maar ik denk dat het zeker wel een succes is. Dat vinden concurrenten blijkbaar ook want die komen er ook mee.

Vind het wel dom dat ik niet gewoon zelf een applicatie mag installeren. Dat Apple niet alles in de appstore toestaat moeten zij weten maar ik moet toch als gebruiker zelf kunnen beslissen wat ik installeer.

Je hebt dus een mac die minder oud is als 3 jaar, 80 euro voor een licentie en je moet een week wachten dat je App op de store die dus daarna voor alle iPod en iPhone bezitters beschikbaar is. Is dat echt zo'n hoge drempel?

De sdk is gratis voor iedereen

[Reactie gewijzigd door dokzero5 op vrijdag 24 april 2009 11:34]


Je hebt dus een mac die minder oud is als 3 jaar, 80 euro voor een licentie en je moet een week wachten dat je App op de store die dus daarna voor alle iPod en iPhone bezitters beschikbaar is. Is dat echt zo'n hoge drempel?

De sdk is gratis voor iedereen
niet alleen beschikbaar voor alle gebruikers, ook bereikbaar voor alle gebruikers. Als je app écht goed is, en je via internetsites als One More Thing alvast wat gratis reclame hebt weten te trappen (zoals Trein) staat-ie in mum van tijd op een prominente plek in de App Store. Slechts één klikje op het home screen van alle iPhone/iPod bezitters vandaan! Die Mac en ¤80 licentie heb je zo terug verdiend (of had je toch al).

Je vergelijking is wat oneerlijk.

De opsomming die je maakt voor iPhone development zijn includief het verkrijgen van een uitgever en distributieplatform. Probeer je ungesignde j2me midlets maar eens uberhaupt ergens in de etalage te krijgen, laat staan binnen een week.

Verder heb je voor j2me en symbian/c++ ontwikkeling ook een computer nodig (alhoewel de eisen voor die computer wat minder beperkend zijn).

Als we de klok een tweetal jaar terugdraaien dan krijgen we dit:
http://www.youtube.com/watch?v=C5oGaZIKYvo
Heel wat mensen waren sceptisch over de iphone, maar met dit nieuws kunnen zelfs de grootste iphone "tegenstanders" het succes niet meer ontkennen.

Wie had ooit gedacht dat wat apps betreft de "gesloten" iphone met de strenge sdk het populairste mobiele platform zou worden? Sterker nog, 1 jaar geleden bestond de appstore nog niet eens. Als ik een developer was dan wist ik het wel :Y)


Ja, want het is natuurlijk absoluut ondenkbaar dat de iPhone écht een goed doordacht apparaat is en de appstore écht een goed opgezet geheel is. (waarmee ik uiteraard niet wil zeggen dat er niet best een hoop kan worden verbeterd)

[/sarcastro mode]


En nu vraag ik me af, waarom is het ondoordacht en een hype? Ikzelf heb een iPhone suprise suprise en vind het zeker niet ondoordacht, en ook geen hype. Zelf heb ik gekeken naar wat ik wilde, veel functies, maar vooral gemakkelijk in gebruik.

Ik kan deze telefoon aan mijn zussen geven en die weten hoe er mee gewerkt moet worden, gewoon 'automatisch' dat had ik met mijn windows mobile toestel niet hoeven proberen. De iPhone zit wel degelijk goed doordacht in elkaar. Maar de 'anti-apple-federatie' wil dat maar niet aan. ;)

Een goed voorbeeld hiervan is de App-Store, met een paar klikken heb je de applicatie die je wil, je drukt op buy, en hij download en installeert de applicatie volledig automatisch! Dat terwijl ik met een windows mobile eerst het halfe internet moest afstruinen voor een cab bestandje, deze moest kopieren naar mijn telefoon, en dan nog de installatie moest starten.

Nee dat is inderdaad goed doordacht ;)

En kan iedere idioot die denkt iets te weten van programmeren er een programma op uitbrengen, en in de tijd die Apple nodig heeft gehad om een miljard downloads te bereiken zie je bij android door de bomen het bos niet meer. Ik denk dat je de plank echt misslaat en gewoon om de een of andere reden 'tegen' de iPhone bent. Het is niet te ontkennen dat het gewoon super succesvol is. En dat lukt niet alleen door een hype, want een hype van bijna 2 jaar???

OT: Er is trouwens laatst een lijst over de betaalde en populaire apps gepubliceerd.... Als mede hoeveel er is verdient, niet slecht om het even zacht uit te drukken.
Gevonden: http://www.macrumors.com/...es-figures-and-estimates/

[Reactie gewijzigd door Markofnikoff op vrijdag 24 april 2009 09:21]


Deze zelfde persoon vind waarschijnlijk de iPod ook een hype, welke ondertussen al 6,7 jaar? loopt.

@hieronder heeft gelijk, het was zelfs al 8 jaar, moet je nagaan

[Reactie gewijzigd door ZpAz op vrijdag 24 april 2009 10:10]


ehhrrmm... wet je hoeveel "bedroom programmers" software hebben staan op de appstore ? nou reken maar op een aantal duizenden ;)

Nokia is al sinds 2004 marktleider op het gebied van mobiele telefoons en sinds de jaren tachtig bezig met telefoons. Apple doet dit nog geen twee jaar en de Appstore is nog geen jaar actief. Beetje appelen met peren vergelijken. Nokia deed het in hun eerste twee jaar zo goed niet. Helemaal niet, zelfs.

Verder dan prijs en hype komen de Apple-bashers al een poosje niet meer: je voldoet prima aan dat profiel.

Over een paar jaar is iedereen de iphone vergeten en praten we alleen nog over android, dat is tenminste gratis en te vormen naar eigen inzicht.
Alsof dat een grote factor in de populariteit van een besturingssysteem is. Windows Mobile is dat niet (helemaal), en - raad eens? - het is het meest populaire mobieie besturingssysteem op telefoons / smartphones.

Dat Android gratis is boeit de overgrote meerderheid van de mensen gewoon niet - hoeveel mensen installeren een besturingssysteem op hun telefoon? Hoeveel telefoons komen er zonder besturingssysteem? Welke telefoon wordt verkocht met een meerprijs voor het besturingssysteem?

En hoeveel mensen hebben genoeg verstand van programmeren en computers om Android te vormen naar eigen inzicht? Dat soort zaken is beperkt tot tweakers die daar interesse voor hebben, en niet de consument. De consument heeft liever een OS dat gewoon werkt en niet te moeilijk is, zoals het iPhone OS, HTC smartphones met die overlay (naam vergeten), en Android misschien ook, al heb ik die nog niet in de handen gehad. Een keuze in mobiele besturingssystemen is iets van het afgelopen jaar, en zelfs dan nog grotendeels beperkt tot de keuze van de bouwer van de telefoon.

Het tegendeel blijkt uit het gebruik van het apparaat. Mijn dochter van 2,5 jaar oud had welgeteld een half uur nodig om uit te vinden hoe ze de iPhone kon bedienen en zat vrolijk spelletjes te spelen en youtube filmpjes te kijken. Zelfde geldt voor mijn oma, die hoefde ik helemaal niets uit te leggen en ze kon er zo mee overweg. Ik kan zeker niet hetzelfde zeggen van de Nokia's en andere telefoons die ik heb gehad. Dát is de kracht van de iPhone; iedereen, ongeacht leeftijd, kan er mee overweg.
Dat blijkt ook uit het feit dat bijvoorbeeld internet gebruik onder iPhone gebruikers veel hoger is dan onder andere telefoons.

En de Appstore is een briljant concept: door de vele gratis applicaties en de lage prijzen van de betaalde applicaties zijn mensen heel snel geneigd om wat te downloaden of aan te schaffen. Enige minpuntjes die ik kan bedenken zijn dat de zoekfunctionaliteit en categorieën beperkt zijn en dat er wel erg veel applicaties van het kaliber 'schetenkussen' tussen zitten.

En niemand zal je omlaag modden als je onderbouwde kritiek hebt; wel als je dat niet doet, dat is namelijk gewoon bashen, en dat is m.i. net zo erg als fanboy gedrag (eigenlijk hetzelfde, maar dan omgekeerd ;)).

"Dat blijkt ook uit het feit dat bijvoorbeeld internet gebruik onder iPhone gebruikers veel hoger is dan onder andere telefoons."
dat komt voornamelijk door het feit dat er geen enkele iphone is zonder internet (je bent het verplicht aan te nemen bij aangaan abonnement), terwijl dat natuurlijk voor een heleboel andere merken/gebruikers niet geldt ;)
als je rond kijkt en je ziet een iphone en de eigenaar is aan het internetten kijk je er niet van op, ze hebben allemaal internet dus waarom niet gebruiken aangezien je er toch voor MOET betalen... bij andere toestellen en abonnementen is dat niet het geval en is internet(ten) nog een optie...

Het is ook bekend dat van de mensen met onbeperkt internet op hun telefoon iPhone gebruikers veel meer bandbreedte verstoken dan anderen. Mijn idee, is dat dat komt door de kwaliteit van de ervaring die je er mee krijgt. Als je onbeperkt internet hebt, maar je webbrowser is van matige kwaliteit, dan gebruik je hem alleen als het nodig is. Op de iPhone gebruik je hem gewoon altijd als je even niks te doen hebt. Dat is het verschil. Het gaat om het gemak.

oke het feit dat internet verplicht meekomt met de iphone is te checken op de websites van elke provider die de iphone leverd... waar kan ik jouwn standpunt "Het is ook bekend dat van de mensen met onbeperkt internet op hun telefoon iPhone gebruikers veel meer bandbreedte verstoken dan anderen" checken aub ? officiele statistieken zou het mooist zijn...

Maar juist op de iPhone ben je beperkt tot die render engine, mocht je hem niet waarderen. Ik denk dat het vooral komt doordat veel iPhone-mensen voorheen gewoon een "normaal" mobieltje hadden die niks kon en niet zozeer dat je op andere platformen niet normaal kan internetten.

Akkoord, uit de cijfers van T-Mobile blijkt niet direct of ze de abbonnementen of de telefoons als uitgangspunt hebben genomen. Het simpelweg beschikbaar zijn van onbeperkt internet helpt bij mij in ieder geval wel mee. Ik had mijn iPhone al een paar maanden voordat het abbonnement inging en als ik toen ging internetten had ik gauw rekeningen van 50-60 euro (had een abbonnement van 17,50 ;)). Dan maak je er toch snel minder gebruik van. Nu merk ik dat ik het heel erg vaak gebruik als ik onderweg ben of op mijn werk.

Daar ga je weer: er zijn maar 3 abonnementen en die zijn inclusief internet.
Wat heb je aan een iPhone met browser en mailprogramma ZONDER internet-verbinding? Weer een geweldig ondoordachte opmerking van onze goede commentator TIGER79! Hulde en applaus! [/sarcasme]

Als je het niet wilt gebruiken gebruik je het toch niet? Ik heb ook abonnementen gehad met een Nokia waarmee ik kon internetten. Toch deed ik dat niet en waarom? Het was traag als de welbekende dikke drap, en wees eerlijk: mobiel internetten op alles behalve een iPhone kan je geen internetten noemen!

Om nog maar iets moois aan te geven; mijn zoontje van 13 maanden weet nu hoe hij door de foto-applicatie kan bladeren. En hij kan nog niet eens lopen! :) Velen zeggen dan "ach, dan kan het dus idd niets", maar die missen totaal het concept. Je kan meer dan genoeg met de iPhone, het zit alleen ook nog eens heerlijk simpel in elkaar.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op vrijdag 24 april 2009 11:00]


Precies, dat is het apparaat inderdaad. Ondoordacht en vooral een hype. Alleen willen apple fanboys daar nog steeds niet aan.
Al sinds jaar en dag zijn Apple gebruikers het merk trouwer dan gebruikers van menig ander merk in de computer of smartphone industrie. Ook in tijden dat Apple niet populair was. Is het zo moeilijk voor te stellen dat een fabrikant de producten maakt die werken zoals je wilt dat ze werken? En waarmee je iets kan doen, i.p.v. een product wat je kan aanpassen (en de tijd niet overhouden er iets mee te doen?).

Logisch ook [merktrouw], de iPhone heeft limitaties (SDK belemmeringen) maar kan door de App Store toch een hele reeks aan functies erbij krijgen. Nokia kan out-of-the-box wat meer, maar de gebruiker moet wel heel veel moeite doen om aan functionaliteiten toe te voegen en door de onvriendelijke gebruiksinterface haken de gemiddelde gebruikers af bij de functies die het apparaat wel aan boord heeft. Ze gebruiken het toestel alleen voor dingen die ze met hun gsm 5 jaar daarvoor ook deden. Bellen, sms'en en af en toe een foto maken. So much for a smartphone..
Daarbij valt het aantal telefoons dat apple verkoopt in het niet bij de aantallen van Nokia, dus waar praten we eigenlijk over, juist ja een hype
Apple verkoopt volgens jou ontzettend veel minder telefoons dan Nokia. Vreemd genoeg zijn het de gebruikers van Apple's telefoons die ontzettend veel apps downloaden. Waarom ze dat doen? Omdat het makkelijk is, doordacht, handig en leuk!

Overigens qua verkoopcijfers valt het vies tegen voor Nokia. In 2008 verkocht Nokia 15,5 miljoen smartphones. Apple verkocht er 4 miljoen. Voor Nokia was dat een daling van 40%, voor Apple een stijging van 110%. Mocht deze trend zich doorzetten (wat niet onwaarschijnlijk is als je eens kijkt naar de features van iPhone OS 3.0 en de 3 jaar waarin de software op Nokia toestellen achter ligt op Apple, Android en iets mindere mate RIM) is het over 2 jaar afgelopen.

Bovendien heeft Nokia zeker vijf modellen die tot de smartphonemarkt worden gerekend. Als het er niet tien zijn. Apple heeft maar één model. De meest verkochte smartphone is een iPhone.

Wel verkoopt Nokia veel gewone GSM's, maar dat is appels en peren vergelijken. net als netbooks is dat een markt waar Apple zich niet in begeeft, omdat in die markt software minder belangrijk is.
Over een paar jaar is iedereen de iphone vergeten en praten we alleen nog over android, dat is tenminste gratis en te vormen naar eigen inzicht.
Tot nu toe heeft Android veel in te halen. De toestellen vallen tegen, de interface is een stukje minder gebruiksvriendelijk en ondoordacht (waarom moet de Android gebruiker mij uitleggen hoe het werkt? Terwijl hij mijn iPhone oppakt en direct zijn weg vind...) en de Android App Store is nog verre van ideaal. Voor ontwikkelaars is het fantastisch, omdat alle functionaliteit aan de telefoon toegevoegd kan worden die men wenst. Maar het aanbod valt tot nu toe tegen. De 'killer'-apps die voor de iPhone verkrijgbaar zijn, van Games (titels als SIm City, SuperMonkeyBall) tot Utilities (Trein), blijven tot nog toe uit.

Deze zomer bouwt Apple de voorsprong flink uit, met een nieuw model iPhone (incl vermoedelijk snellere processor, meer geheugen, betere camera, digitaal compas) en nieuwe software en SDK (featurelijst).

Over doordacht gesproken. Push Notifications doet hetzelfde als een applicatie die op de achtergrond aanstaat (informatie ontvangen). Maar belast de batterij maar 20%, i.p.v. 80%. Ondoordacht? Think again! (Think überhaupt!)

[Reactie gewijzigd door t-h op vrijdag 24 april 2009 12:12]


Ik ga niet beweren dat de iPhone ondoordacht is. Het zal best prima werken, daar ben ik van overtuigd. Echter speelt bij Apple producten ook héél erg mee dat het een exclusiviteit om zich heen heeft, het feit dat hier een topic over beroemde apple-gebruikers loopt en niet over een ander OS, zegt ook al wel iets. Mensen willen graag gezien worden met dingen. Grote brillen en andere dingen. Bij veel consumenten is de telefoon dan ook verworden tot een heuse accessoire. Daar past perfect een iPhone bij, aangezien het als vrij hip gezien wordt.

Ik vraag me serieus af, wat er gebeurt was als medion of bijvoorbeeld microsoft met de iPhone was gekomen, of het dan net zo'n succes was.

Ik ga niet beweren dat de iPhone ondoordacht is. Het zal best prima werken, daar ben ik van overtuigd. Echter speelt bij Apple producten ook héél erg mee dat het een exclusiviteit om zich heen heeft, het feit dat hier een topic over beroemde apple-gebruikers loopt en niet over een ander OS, zegt ook al wel iets. Mensen willen graag gezien worden met dingen. Grote brillen en andere dingen. Bij veel consumenten is de telefoon dan ook verworden tot een heuse accessoire. Daar past perfect een iPhone bij, aangezien het als vrij hip gezien wordt.

Ik vraag me serieus af, wat er gebeurt was als medion of bijvoorbeeld microsoft met de iPhone was gekomen, of het dan net zo'n succes was.
dat is júist doordacht. niet alleen wat het apparaat kan en hoe het eruit ziet. Ook hoe het gepositioneerd wordt. Apple denkt ook daar over na.

het grappig is dat bij de, overigens best aardige, Microsoft reclames getiteld "laptop hunters" daar weer totaal niet over nagedacht is. Want waarom onderscheid een softwarebedrijf zich van de concurrentie met de goedkope kwaliteit prijs van de door anderen gemaakte hardware waarop het draait? Bijzonder, op zn minst.

[Reactie gewijzigd door t-h op vrijdag 24 april 2009 23:02]


Ja en... rage en met de meute meegaan leidt nog steeds tot succes!

[Reactie gewijzigd door Harrie86 op vrijdag 24 april 2009 13:42]


Onzin rage is een excuus woord het is gewoon een ontzettend goed product.
Kwaliteit en eenvoud dat is juist wat de consument wil ipv irritante bedieningen met lelijke interfaces als WM toestellen.

En ik ken alleen maar tevreden gebruikers .... en veel mensen die ook een iPhone willen omdat hun huidige aankoop vaak zwaar is tegen gevallen.

Ik denk wel dat van die 1 miljard een hoog percentage gratis apps zijn.
Persoonlijk download ik voor het overgrote deel gratis apps en af en toe eens een betaalde.

Denk ik ook. Ik ken niemand die veel betaalde apps heeft. Meestal is het even een free app downloaden en proberen, waarna hij vaak al weer verwijderd wordt. Dat doe ik zelf ook regelmatig.
Ik geloog nooit dat er veel mensen zijn die er 30 of meer op hun telefoon hebben staan.

Het is inderdaad enorm hoog. Er zijn rond de 37 miljoen Iphone's en iTouch's verkacht tot nu toe.

Dat is dus een gemiddelde van 30 apps per klant. Dat is enorm veel. Omdat ik denk dat vele het nog niet eens uit hebben geprobeerd.

Ik sta dus versteld...

Dat kunnen we alleen maar bepalen door cijfers die men vanuit de Apple-store kan laten zien, want Apple weet precies wat er gedownload wordt natuurlijk. Persoonlijk is bij mij meer dan de helft betaald, simpelweg omdat het vaak iets betere kwaliteit-apps zijn en in totaal ben ik dan denk ik zo'n 20 Euro kwijt voor een app of 15. Dat is 1 muziek-album ongeveer, dus voila, daar heb je het succes van de app-store.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op vrijdag 24 april 2009 11:03]


Met gemak want er zijn veel meer dan 30 nuttige applicaties. Ik heb aardig wat betaalde applicaties en de meeste zijn goed met hier en daar een uitzondering.

Dat weet ik niet, voor mij is het volgens mij eerder andersom, daarnaast is het ook zo dat er een aantal mensen zijn die flink hebben verdiend aan hun applicaties ;)

Sommige dingetjes zijn inderdaad heel makkelijk verdiend - programma's die scheten laten horen (of zoiets doms) worden verkocht voor $1,-, maar dan wel gelijk 100.000 keer. Dat tikt lekker aan, tegen minimale kosten voor de ontwikkelaar.

Wat dat aangaat is de App Store een slim idee, net zoals de iTunes Music Store dat was / is - producten aanbieden voor ogenschijnlijk lage prijzen voor een groot publiek. De mensen geven liever tien keer $1,- uit dan een keer $10,-.

Ik had niet verwacht dat ze zo snel zo veel zouden verkopen! Maar WOW. Staat dat de gemiddelde gebruike 33 apps gedownload heeft. Ik denk dat ik niet meer dan 5 heb gedownload/gekocht. Maar ja, ik zie wel eens screenshots van iPhones met alle 9 paginas vol met apps.

Het is wel erg handig in ieder geval. Net als Steam op de PC of een online repository onder Linux.

Met 5 pagina's zit je volgens mij al over de 33 apps hoor ;) Op 40 al zelfs (8 apps per pagina).

@hieronder heeft helemaal gelijk, ik vertelde me een beetje ;) dat zijn dus 80 apps over 5 paginas

[Reactie gewijzigd door ZpAz op vrijdag 24 april 2009 09:20]


16 apps per pagina ;)

"Ik had niet verwacht dat ze zo snel zo veel zouden verkopen! Maar WOW."
hhmm, denk dat niemand het had kunnen verwachten, of eigenlijk geen enkele uitspraak over kan maken aangezien het ook niet bekend is hoeveel ze hebben verkocht :(
persoonlijk denk ik dat Apple zich een beetje schaamt aan het aantal verkochte apps tov het aantal gedownloade apps... daarom ook : "Apple wil niet zeggen hoe groot het aandeel is van betaalde applicaties."
Als ik zie hoeveel apps (van eigen makelij) download of verkocht worden zit je op een verhouding van zo'n 1 op 100...

Schamen? Heerlijk ongefundeerd weer...

Het gaat ze puur om het cijfer, meer niet inderdaad, maar goed.

Enne "eigen makelij" apps? Welke dan? Ik begrijp je commentaar niet met verhoudingen...

33 app's zit je zo aan hoor. Dat is niet zo heel veel :P

Ik heb er momenteel 56 geinstalleerd staan (zonder de standaard app's dus). En heb er al een aantal verwijderd. Maar ja misschien komt dat omdat ik veel uit probeer en de kids er ook mee spelen ;)

Kun je me dan vertellen wat je daar mee doet? 56 apps? Ik heb dat niet eens op mijn pc staan (volgens mij) en ik gebruik die nu een jaar of 10.
Wat percentage is daar nou spelletjes van? En wat meer?

Bij mij persoonlijk is dat 50/50. 1 pagina vol met spelletjes, 1 met apps en ik moet waarschijnlijk binnenkort aan een 2e pagina beginnen. Ik gebruik van die apps, iets van 5 zeer regelmatig, nog eens 5 af en toe en een paar bijna nooit. zelfde geldt voor de spelletjes (of uitgespeeld of niet zo boeiend).

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op vrijdag 24 april 2009 11:05]


Het gaat best snel met die apps… een paar spelletjes, Trein, Groceries, twee muziekherkenners en een eBook reader of twee en Twitter vullen m'n tweede scherm. Op het derde wat meer leukigheidjes – spelltjes, de Pathé app, wat nieuws en Google. Op de laatste nog meer spelletjes, een SSH client en een gitaar tuner.


Er is geen enkel platform wat dat in 9 maand haalt, bij lange na niet? (De dichtsbijzijnde heeft een 3e ervan). En je vind het weinig, en het is niet populair?

Ook zal een aanzienlijk deel van de applicaties betaald zijn, ik denk dat er meer mensen op een iphone betaalde applicaties (legaal) hebben dan mensen op een ander toestel.

Ik vraag me af, waarom vind je het weinig? Of wil je gewoon reacties uitlokken.

Ik vermoed dat Ghoztmaster je uit de tent zit te lokken met zijn uitspraak. Er staat geen ironie of sarcasme mode bij zijn comment, maar zo leest het wel.

Ik krijg de indruk dat er achter Ghoztmaster iemand anders schuil gaat dan oorspronkelijk, als je kijkt naar z'n karma maakt hij alleen maar dit soort post lijkt het.

Ik neem aan dat dat een bait is ofzo, want ik kan me geen enkele redenering voorstellen waarom 1 miljard downloads in 9 maanden tijd weinig zou zijn.

Zelfs als je er vanuit gaat dat elke app 3x een update heeft gehad, en dat 1 op de 4 een betaalde app was, en dat betaalde apps gemiddeld 1,50 kosten dan is er al een kleine 100 miljoen omgezet. Ik vind het geweldig knap dat Apple zelfstandig op die manier markten weet te ontwikkelen. Want hoeveel particulieren hebben vóór de iPhone ooit betaald voor een programma op hun telefoon. En nu is dat binnen een jaar ontwikkeld tot een markt van 100 miljoen. Petje af.

Want hoeveel particulieren hebben vóór de iPhone ooit betaald voor een programma op hun telefoon.
Een betere vraag zou misschien zijn: Waarom was het mobiele platform nog nooit zo populair als tegenwoordig?

De komst van de iPhone en, belangrijker, de iPhone SDK en de eenvoudige manier van distributie (nadat je alle certificaten en dergelijke gehad hebt natuurlijk) is redelijk revolutionair te noemen, en heeft duizenden hobbyisten de kans gegeven om apps voor een populair platform te gaan ontwikkelen. Dit was eerder beperkt tot de die-hards die, bij gebrek aan het hebben van een bedrijf of een goede distributiemanier de programma's maar gratis aan gingen bieden.

Met de App Store kunnen gebruikers op één centrale plaats eenvoudig browsen en zoeken naar al de beschikbare apps. Dit was eerder nog ondoenlijk, met een dozijn aan sites met programma's van zeer wisselende kwaliteit.

Je moet je beseffen dat voor de iPhone Smartphones nog niet zo populair waren, en dat Windows Mobile nog heer en meester was. Nu nog steeds overigens, maar dat gaat snel achteruit.

Windows Mobile was zeker geen heer en meester, dat waren (zijn?) de Symbian telefoons.
(Ik las dat de iPhone nu ook in absolute zin op internet de Symbian telefoons voorbij is, maar kwa verkoop zitten ze nog hoger).

Ik meen laatst ergens te hebben gelezen dat er al 35,000 apps zijn in de US app store. In de NLe app store zouden het er echter minder zijn, er werd niet bij gemeld waarom.

Omdat sommige applicaties bijvoorbeeld per taal verschillen, want hee, wat moet ik met chinese of japanse applicaties? ;)

Zo zijn er ook Nederlandse applicaties die weer niet in andere landen verkrijgbaar zijn (bijvoorbeeld Trein, of Belstatus).

Mischien heb je een chinese of japanse vriend/vriendin? Mischien wil je wel eens op authentieke wijze een gerecht bestellen in een chinees/japans restaurant ;-)

Dat vind ik dus jammer, In de appstore die ingesteld staat op andere landen staan ook gewoon engelstalige apps op die niet beschikbaar is voor de in Nederland wonende. Je kan het weergeven, maar niet kopen. GRRRRR!!!!
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 09:18 Conficker-worm kan met eigen p2p-protocol worden bestreden
Vorige 21:24 Google kiest mogelijk voor AND-kaarten
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011