Hoofdcategorieën
Device Settings

Schmidt: 2009 wordt groot jaar voor Android

Door Willem de Moor, zondag 19 april 2009 17:12, views: 18.527

De topman van Google, ceo Eric Schmidt, voorspelt dat 2009 de doorbraak zal zien van telefoons met het Android-besturingssysteem aan boord. Het OS werd door Google ontwikkeld en is nu in handen van de Open Handset Alliance.

Vooralsnog is het aantal mobiele telefoons met Android als besturingssysteem nog op één hand te tellen, een teleurstellende census voor het op de Linux-kernel gebaseerde platform. Een van de weinige, zo niet het enige, goed verkrijgbare Android-toestel is de door HTC gefabriceerde G1, maar daar zou verandering in komen. Eric Schmidt, de ceo van Google, verwacht zelfs dat 2009 een topjaar voor Android zal worden. Schmidt deelde zijn positieve inschatting met investeerders tijdens een presentatie van de kwartaalcijfers van Google.

De Google-topman verzekerde dat de hoeveelheid te verschijnen Android-telefoons aanzienlijk zal zijn, en het bedrijf zou ook overeenkomsten met providers hebben gesloten. Het gebruik van Android zal niet beperkt blijven tot mobiele telefoons, zo wist Schmidt verder te vertellen: ook zouden fabrikanten het besturingssysteem spontaan in netbooks inzetten. De voorspellingen van Schmidt lijken niet slechts ijdele hoop of loze beloftes aan aandeelhouders: onder meer Samsung, Motorola, LG en HTC hebben dit jaar Android-telefoons op stapel staan.

Ook Sony Ericsson werkt aan een Android-toestel en zou deze wellicht samen met twee andere toestellen in mei aankondigen. De Sony Ericsson-topman Hideki Komiyama bevestigde bij het bekendmaken van de kwartaalcijfers van zijn bedrijf dat aan een Android-toestel gewerkt wordt, maar kon niet zeggen wanneer de telefoon op de markt zou verschijnen. Komiyama gaf aan dat het testen en evalueren van een Android-mobieltje nog 'enige tijd' in beslag zal nemen, waarmee een mei-release onwaarschijnlijk lijkt.

Volgende 08:45 'Release candidate Windows 7 verschijnt op 5 mei'
Vorige 15:53 XO-laptop krijgt update met nieuwe processor
Advertentie

Reacties

«  1  2  »

Ik kijk zelf uit naar mijn volgende telefoon met android.

Nvidia Tegra heeft zelfs dual boot (Windows en Andriod) dit wordt waarschijnlijk mijn volgende.

Enkel het prototype, het is niet waarschijnlijk dat alle telefoons met Tegra dit hebben.
(Misschien een paar, maar zelfs dat betwijfel ik)
Bovendien, waarom zouden ze dan twee aparte Tegra SoCs maken voor mobiele telefoons?
(APX2500 voor WinMo (WinCE 5) en APX2600 voor Android)
http://www.nvidia.com/object/product_tegra_apx_us.html

On-Topic:
Tsja, ik weet nou niet zeker of Google zelf nou zo'n betrouwbare "source" is om te claimen dat hun eigen OS een succes word.

Waarom wil je een dual boot telefoon? Ik zie het nut er niet van in..

Mijn ideale telefoon doet alles wat ik wil en wanneer ik dat wil. Opnieuw op moeten starten om naar een ander OS te gaan hoort door m.i. niet bij.

Een keuze tussen beide is ook veel logischer. Denk onder meer aan het synchroniseren van je contact personen/agenda/e-mail, moet allemaal dubbel.

Het voordeel van dual boot met deze 2 OSen is dat je met bijna iedereen zijn toestel dingen kunt uitwisselen

Je hebt veel meer keuzes aan apps die je kan draaien, daarbij komt ook nog in geval van problemen heb je altijd een 2de uitweg

Heb je nu ook 2 operating systemen op je PC dan? Ik heb dat nooit handig gevonden, ik bleef steeds maar dezelfde booten en zo af en toe 's die ander. Tegenwoordig heb je VMware e.d. dan kun je beiden tegelijk gebruiken.

Android ziet er leuk uit en ik zou er ook zeker de voorkeur aangeven (ipv van winmobile bijvoorbeeld) als ik er zonder beperkingen voip (via 3G) op zou kunnen gebruiken en dat kan nog niet en bij windowsmobile wel. Dus persoonlijk ga ik er niet voor

[Reactie gewijzigd door directjohan op zondag 19 april 2009 17:16]


ja maar die vergissing maken veel mensen, het word voor de consument echt niet goedkoper om te bellen via VOIP. Als mensen via VOIP gaan bellen, worden de data bundels gewoon duurder. Onder het mom: Er is meer dataverkeer. Internet op de mobiel is nu immers alleen bedoelt voor mailen en surfen, kijk maar in de voorwaarden. Daarom is het nu relatief goedkoop. De telecom bedrijven gaan echt geen geld inleveren. Alle kosten worden gewoon lekker doorberekend.

Het eind van het liedje is dus wel dat de kwaliteit slechter is, want VOIP via mobiel internet heeft natuurlijk een veel lagere QOS, dan normaal bellen, en je betaald nog even veel!

Dus jongens allemaal gewoon lekker normaal blijven bellen!

Mag lekker duurder worden, onbeperkt bellen blijf je toch doen ;)

onbeperkt internet abbo?

En jij denkt dat die niet duurder worden als er op "gewone" mobiele telefonie niks meer verdiend wordt?

Niets is onbeperkt, in de voorwaarden staan veel paragrafen welke zeggen wat je met deze onbeperkte abbo mag doen. En dan nog is het FAIR USE, een gemiddelde van al het verbruik dus, wat betekent dat het voor de consument niet fair hoeft te zijn.

Misschien in Nederland, maar in België is het schandalig duur voor iets dat al bij al eigenlijk van zeer lage kwaliteit is.

Een van de zovele punten die trouwens op de agenda staat van de EU.

Mja maar ik vrees dat de EU niet veel gaat kunnen doen tegen prijsstijgingen en datalimieten ten gevolge van voip op 3G. Ze hebben zelfs een toch wel geldige reden daarvoor zoals dat voip te veel bandbreedte in beslag neemt. Ook al vinden we het niet kosjer het blijft op zich wel een reden waar niet veel tegen in te brengen valt.

Ben ik niet helemaal met je eens. Mobiel internet zit momenteel slechts in de opstartfase en ik denk dat die snelheden echt wel gaan toenemen, zodat de belkwaliteit gelijkwaardig wordt, of in ieder geval acceptabel. Ze gaan er inderdaad geen geld op onleveren, maar momenteel bestaat een abbo (telefoon) ook voor meer dan de helft uit kosten van die telefoon. Vergelijk het maar eens met een simonly. Dat scheelt al snel meer dan de helft.
Dus laat zo'n databundel met normale snelheid 10 euro blijven icm bijvoorbeeld een simonly. Met telefoon wordt dit dan 20-25 euro. Dat is gemiddeld dus iets goedkoper dan nu. Bovendien, en dat is het voordeel van voip (er van uitgaande dat iedereen dan skype op zijn telefoon heeft) kun je zoveel bellen als je wilt en dat voor een vast bedrag.

Volgensmij ligt de toekomst van mobieletelefoon aanbieders in met name databundels. Het is slechts wachten op de provider die een dataonlybundel aanbiedt.

Ik heb trouwens skype (en dan liever voipcheap, want dat is beter) nodig omdat ik veel naar het buitenland bel. En dat scheelt zo een nulletje.

ik voip met mijn nokia heel veel. maar alleen via wifi.
voipen over 3G maakt mij niet zo veel uit. Zou leuk zijn, maar niet direct nodig voor mij

Maar goed eerst moet er dus een goeie SIP client voor andriod zijn zodat ik via voipbuster kan bellen.

Dus jongens allemaal gewoon lekker normaal blijven bellen!
hm... telco's gooien de prijzen voor data omhoog, laat me denken...

er komt echt geen goedkoop breedband internet zonder datalimiet hoor! je denkt toch niet dat die providers maar servertjes blijven bijplanten? en die kabeltjes voor niets aanleggen, nee die prijzen gaan flink omhoog! gewoon lekker blijven inbellen jongens!

er komt echt geen flat fee voip voor je vaste lijn hoor! die telco's die gaan echt niet minder verdienen! gewoon je koperlijntje aanhouden jongens!

oh.. en '64Kb ought to be enough for anybody... ' dus gewoon die typemachine blijven gebruiken jongens, want die papierhandelaren gaan echt geen geld inleveren!

Het aantal verkrijgbare aantal telefoons, uitgerust met Android is hier geloof ik zelfs op 1 vinger te tellen.

Ik dacht dat het idee ook was dat het op allerlei telefoons te installeren was. De Xperia X1 of andere nieuwe, high spec toestellen zijn wat hardware betreft perfect capabel om android te draaien. Liever zie ik daarvoor android-roms uitkomen, in plaats van moeten wachten op nieuwe toestellen waar android (weliswaar standaard) opstaat.

Geheel mee eens.

Er zijn nu teveel 'we zijn ermee bezig' berichten, in plaats van daadwerkelijke producten. Het lijkt wel alsof Android er al langer dan een jaar is, dus wat dat betreft is het slecht gesteld, maar de G1 kwam pas 6 maanden geleden uit, dus zo erg is het nog niet. :)

Ik zit ook dringend te wachten op een nieuwe (leuke) telefoon met Android. Helaas zal dit tot eind 2009 moeten wachten, wanneer de fabrikanten hun toestellen zullen presenteren (volgens hun verwachtingen). Dus ik vrees dat Schmidt een 'groot jaar voor Android' eigenlijk bedoeld als 'de laatste paar maanden van 2009'. :/

Er zijn nu teveel 'we zijn ermee bezig' berichten
Dat klopt als een bus. Maar dat ligt niet aan fabrikanten, maar aan sites als tweakers en hun bezoekers die dat nieuws graag volgen. 'De gemiddelde beller' weet weinig van het OS op z'n mobieltje en ziet vanzelf ' iets nieuws' met features die hij/zij al dan niet ' cool' of 'handig' vindt.

Android had direcht een enorme hype omdat alles Google zo'n buzz heeft, terwijl het aanvankelijk als een ontwikkelplatform werd gelanceerd. Dat is natuurlijk nieuws voor tweakers, maar als je dan nog een jaar of twee moet wachten, tja... dat lijkt me vrij normaal.

Enige verklaring waarom andere telefoonbouwers er zo lang over doen om een android toestel te releasen tov T-Mobile/HTC?

Omdat Android heel nieuw is.
De telefoonbouwers en telcos kennen het wel en wee van WinMobile en Symbian zo langzmerhand heel goed en zodoende zullen zullen ze niet snel een grote gok nemen met iets nieuws dat zich nog moet bewijzen.
As ze eenmaal hebben gezien dat de voordelen tegen de nadelen opwegen en dat het goed functioneerd in de praktijk (bestuderen van de G1) heb je veel meer kans dat ze overstag gaan.

Ik denk dat het ook te maken heeft dat iedereen ze eigen draai heeft gegeven aan Symbian of Windows Mobile.

Symbian functioneert het zelfde op een Nokia en Samsung toestel, maar ze maken allebei gebruik van eigen skins. Bij Windows Mobile heb je TouchFlo van HTC en Toshiba die er ook weer een eigen draai aan geeft. Als ze allemaal telefoons op de markt gooien met Android is het ontwerp het enige waarmee ze zich onderscheiden van de rest.

Ik moet trouwens wel zeggen dat ik Android heel fijn vind werken. Na een paar minuten heb je wel door hoe de meeste dingen werken of waar je het kan vinden. Ik heb Symbian S60 V5 nog niet gebruikt, maar ik denk dat die ten opzichte van Android en Apple toch echt nog flink aan de bak moet qua gebruiksvriendelijkheid voor je instellingen e.d.

De HTC Touch Diamond kan al redelijk android draaien, dus ik hoop dat het de mensen die daarmee bezig zijn lukt om Android definitief te porten naar de diamond. Vooral voor de Diamond zou Android erg handig zijn, aangezien de hardware eigenlijk niet snel genoeg is voor Windows Mobile(wat meer de schuld is van windows mobile imo, maar goed).

Ja dat is leuk voor tweakers zoals wij maar wat je eigenlijk wil is gewoon een hele range mooie telefoons die standaard al Android draaien. Anders laat het grote publiek Android links liggen en komt het nooit van de grond.... En laten we eerlijk zijn: minder gebruikers betekent ook minder developers en dus minder apps waardoor het platform ook voor tweakers / hackers zijn charme snel verliest.

Maar ze missen een uniek iets waarmee ze beter zijn dan bijv. WM. Dat hele "Open" gebeuren is leuk, maar als je pas apps gaat maken als er veel users komen doe je iets fout. Mijnsinziens mist Android nog veel vanzelfsprekende dingen, bijvoorbeeld iets als Bluetooth. Google moet maar eens wat meer inhouse applicaties gaan schrijven ipv te leunen op de userbase, dat kan later wel als het platform eenmaal een groot succes is geworden.

En toen kwam Iphone met een nieuwe OS versie uit, MS kwam met mobile 7, Nokia gooit er een nieuwe symbiam tegenaan.. Iets met Wij van WC eend. Natuurlijk zullen er 'veel' andriod toestellen komen, maar win mobile zal ook gewoon blijven komen en nokia zal ook telefoons blijven maken.

+1 dat er concurrentie is. Als er iets positief is aan de iPhone voor de mensen die hem niet hebben (of niet willen), is dat veel mobiele os-bouwers en programmeurs plots wakker zijn geschrokken om nieuwe producten te leveren.

'Vooralsnog is het aantal mobiele telefoons met Android als besturingssysteem nog op één hand te tellen, een teleurstellende census voor het op de Linux-kernel gebaseerde platform.'

Ligt er maar aan hoe je 't bekijkt... Voor een platform wat pas sinds eind 2008 officieel gelanceerd is heeft Android al aardig wat aandacht te pakken. De G1 is nu al een succes te noemen ook kent deze eerste versie zijn beperkingen.
Het feit dat naast gebruik op het mobiele platform ook al getoetst wordt of Android ver genoeg gevorderd is voor gebruik op netbooks (door o.a. HP, Dell & Acer), geeft ook aan hoe divers het OS is.

Een teleurstellende census zou ik het zover niet noemen!

Ik ben zeker benieuwd om te zien hoe leveranciers en ontwikkelaars op deze ontwikkelingen (gaan) reageren.. zal Android werkelijk een verschuiving in de markt teweeg brengen?

Het voert in ieder geval weer de druk op voor de gevestigde orde ;)

En toch denk ik dat het beter was geweest voor Android als het later uitgebracht was. Zodat geinteresseerde fabrikanten achter de schermen hadden kunnen werken aan hun eerste telefoon, zodat bij de launch van Android er al een kleine lineup van Android telefoons was geweest om uit te kiezen.
Ook vraag ik mij af of voor de launch van Android er uberhaupt plannen waren bij andere fabrikanten dan HTC. Mede door gebrek aan duidelijkheid en nieuws over wat er te verwachten was kan ze nog wel wat gescheeld hebben.
Ik zelf was bijvoorbeeld zeer geinteresseerd in een Android toestel toen ik een nieuwe telefoon zocht. Lang heb ik een aankoop uitgesteld tot de G1 er zou zijn. Toen die uiteindelijk niet aan mijn verwachtingen voldeed, ben ik uiteindelijk toch voor een WinMo gegaan. Als er meer keuze of zicht op meer keuze was geweest had ik het nog even uitgesteld. Maar ik lees tegenwoordig meer over Android op netbooks en huistelefoons dan Android op mobieltjes.

Maar vraag eens of iemand al van iPhone OS gehoord heeft, en dat zal al heel wat minder zijn. De iPhone is een smartphone, natuurlijk is dat heel wat bekender dan een besturingssysteem dat erop draait. Als android gebruikt wordt, zullen ze het er overal nadrukkelijk bij moeten zetten als ze willen dat die naam bekend wordt bij het grote publiek. De meeste mensen kennen namelijk enkel de naam van de telefoon. (Of als het een ingewikkelde naam is, enkel de naam van de fabrikant.)

Bij android zou het wel een goed idee zijn om ook de naam van het besturingssysteem erbij te vermelden, zodat mensen weten dat als ze een telefoon kopen ze er android applicaties op kunnen draaien.

Mee eens. Het lastige bij fabrikanten als HTC, Samsung en vele anderen is dat ze verschillende telefoons hebben met verschillende besturingssystemen. Dat maakt het voor de consument niet duidelijker op. Een consument is geneigd te denken "ome harrie heeft een samsung, dus de samsung die ik koop zal hetzelfde werken/eruit zien"
Dus wellicht had het voor Android goed geweest als het meer "Android branded" zou zijn. Maarja, de fabrikanten zien er natuurlijk ook het liefst hun logo op staan.

Maar vraag eens of iemand al van iPhone OS gehoord heeft, en dat zal al heel wat minder zijn.
Natuurlijk niet, de iPhone is de enigste telefoon waar iPhone OS op draait. Dan noem je het bij het apparaat.

Er zijn legio mensen die Windows mobile kennen en om deze reden een telefoon kopen.
Als de Android telefoons hier mee geïdentificeerd worden is dit helemaal geen nadeel. De Android apps van draaien op iedere andere Android telefoon.

Als je ziet wat een iPhone aan aandacht kreeg bij zn lancering dan heeft android het helemaal niet goed gedaan. Vraag op straat aan 10 mensen kan je de iPhone 8/10 kennen dat ding. Stel dezelfde vraag over android en geen hond heeft er van gehoord (die ene tweaker daargelaten)

Daar zit natuurlijk wel een enorm verschil in. Voor men van de iPhone had gehoord hadden velen natuurlijk wel van Apple gehoord. Tel daarbij op dat Apple hoe dan kon rekenen op een groot deel van bestaande Apple kopers en dan heb je het toch wel over een hele andere situatie.

En ja natuurlijk hebben ook veel mensen, wellicht nog wel meer, van Google gehoord maar dat associeert men niet met hardware/electronica.

[Reactie gewijzigd door k7of9 op zondag 19 april 2009 19:36]


Ligt er maar aan hoe je 't bekijkt... Voor een platform wat pas sinds eind 2008 officieel gelanceerd is heeft Android al aardig wat aandacht te pakken.
Klopt, qua naamsbekendheid is het een groot succes. Er zijn al 37 mobiele telefoon-modellen die op Linux van LiMo draaien; en daar heeft niemand het ooit over (is ook niet het doel van LiMo).

Het zou ook helpen als het OS eens af gemaakt wordt, want nu wordt er zoveel niet ondersteund (BT dingen en zo) dat je Android gewoon niet af kunt noemen. Leuk dat veel dingen al werken maar zet dan eerst eens iets op de markt met alle functionaliteit erin.

is een android toestel nu echt zoveel goedkoper dan een bijv winmob?
ik heb de indruk van niet. Betekent dat de marge lekker bij de fabrikanten van mobieltjes blijven?

Fabrikanten hoeven Google niks te betalen om Android te gebruiken, bij Windows Mobile moeten ze dit wel doen. Maar dit bedrag is zeer klein. De prijs van een toestel wordt natuurlijk bepaald door de hardware (en de eventuele onderzoeks/ontwikkelingskosten die daaraan zijn verbonden) en de marge die de fabrikanten zelf toevoegen.

Ik snap ook niet waarom je ineens denkt dat een Android toestel veel goedkoper is dan een toestel met WM.

of dat het ueberhaupt magisch beter zou zijn - bij het gros van de mobieltjes (niet de smartphones/duurdere modellen dus) spreekt men niet eens over een O/S, dat zijn allemaal embedded type OSen waar de naam ervan er niet toe doet - wat er wel toe doet is de gebruikerservaring en die zit 'm toch vooral in de user interface.

'tuurlijk, als het onderliggende OS -zelf- traag is dan zal precies dezelfde user interface onder een 'sneller' OS nog wel een betere ervaring geven, maar de G1 heeft net zo goed een tikkie 'lag' als de iPhone danwel een WM mobieltje.

Het onderliggende OS doet er voor de meeste gebruiker - buiten principiële redenen dan - niet zo veel toe. Voor ontwikkelaars des te meer.

Het gros van de niet-smartphone mobieltjes draait op S40 van Nokia.

Moelijk te zeggen, nu er nog maar 2 telefoons zijn. :(
Ik denk zelf dat het verschil tussen de mobieltjes klein blijft (zó duur zijn de andere OS-sen niet). In de toekomst zal het misschien wel oplopen, als drivers niet door elke fabrikant opnieuw ontwikkeld hoeven te worden.

Dus voorlopig zal je geen prijsverschil zien. Later misschien wel; in verlaagde prijs of in betere hardware :)
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 08:45 'Release candidate Windows 7 verschijnt op 5 mei'
Vorige 15:53 XO-laptop krijgt update met nieuwe processor
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011