Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 94, views: 21.614 •

Volgens een financieel analist heeft Nintendo de kosten die worden gemaakt bij de productie van een Wii met 45 procent gereduceerd. Daarmee lijkt Nintendo de eerste tegenvallende verkoopcijfers van de Wii moeiteloos te overleven.

Volgens Koya Tabata, financieel analist bij Credit Suisse, heeft Nintendo flink weten te besparen op de productiekosten van de Wii. Ten opzichte van de eerste versie, die in 2006 op de markt verscheen, zouden de huidige Wii's 45 procent goedkoper worden geproduceerd. Dat is volgens Tabata voldoende om de terugval op te vangen in de verkoopcijfers van de console.

In maart werden er in Japan voor het eerst meer exemplaren van de PlayStation 3 verkocht dan van de Wii. De daling in de verkoop van de console van Nintendo is stevig, ten opzichte van maart 2008 werden er 63 procent minder Wii's verkocht. Als deze trend overslaat naar Europa en Noord-Amerika kan dat een flinke inkomstendaling betekenen voor Nintendo. Er is echter nog geen sprake van een terugloop buiten Japan. In februari werden in de VS nog drie keer zoveel Wii's verkocht als PS3's.

Eerder was al duidelijk geworden dat Sony en Microsoft de productiekosten van hun consoles proberen te drukken. Zo maakte onderzoeksbureau iSuppli in december duidelijk dat Sony de productiekosten van de PS3 met 36% had weten te verlagen. Daarmee maakt Sony echter nog steeds verlies op elke verkochte console. Nintendo maakt als enige consolebouwer winst op de verkoop van spelcomputers, en die winst is door de lagere productiekosten alleen maar gestegen.

Productie Wii

Reacties (94)

Binnekort die Wii naar de 150,-

Meer heb ik er ook niet voor over...
En dat hoeft niet, en 150,- is ook een zeer realistisch bedrag voor de Wii. De Wii is tot noch toe nooit echt in prijs verlaagd vanwege de hoge verkopen en moeite om aan de vraag te voldoen, maar als de vraag nu (eindelijk) langzaamaan terugloopt, zullen ze de prijs uiteindelijk ook wel omlaag doen.
Bij §150,- zou hij in dezelfde prijscategorie komen als hun nieuws Nintdeo DSi, of zelfs goedkoper worden. Dit lijkt me de absurditeit zichzelve en betwijfel dan ook ten sterkste dat ze de prijs van de Wii zo laag zouden brengen, ALS ze hem al verlagen...
Waarom niet? Een DSi is een compleet andere console, met waarschijnlijk nu duurdere techniek dan een Wii (Probeer maar te Wii-en in de trein ;) ).
Dat een Wii goedkoper wordt dan een DSi zit er wel aan te komen. Ik denk dat dit alles vooral te danken is aan de goede planning bij Nintendo.
Ookal was het dezelfde techniek: Draagbaarheid - Extra stevigheid / batterij - lage stroomverbruik componenten maken sowieso een draagbaar apparaat zoals de DSi duurder. Daarnaast moeten er ook nog eens schermpjes op, touchscreen zelfs en reken maar dat dat duurder is als een HDMI en svideo uitgang.

Tuurlijk: een scheve vergelijking, maar toch ook weer niet; denk maar eens aan netbooks vs nettops: Zelfde hardware, beide klein, maar netbooks zijn vrijwel altijd duurder.

En daarnaast: Terecht, ik vind een DS ook eigenlijk meer waard als een Wii.
Verschil is echter dat ik voor 150 euro morgen zo'n ding zou kopen, terwijl 250 euro waaaay overpriced is voor die al bij introductie oude hardware. Helemaal als je de prijs van een doorsnee Wii-spel ziet.
en in de zelfde prijs catagorie van de xbox 360

die lijkt mij hier relevanter omdat de wii en de dsi niet echt concurerend zijn, en daar door ook niet in de zelfde catogorie kunnen zitten
Wat dacht je van de toch al lage beginprijs?

Vergelijk het maar eens met andere consoles.
beetje appels en peren vergelijken..
de enige overeenkomst is dat je op alle consoles kunt gamen, daar zijn ze immers in principe voor gemaakt.
dat een playstation of xbox meer kost is niet zo raar aangezien de hardware simpelweg beter/duurder is.

het is onzinnig om te stellen dat 250 euro voor een Wii een lage beginprijs is, en vervolgens zeggen dat de andere consoles zo duur zijn..
Maar 'beter' is natuurlijk ook heel erg relatief, en dat het duurder is zegt natuurlijk niks over de kwaliteiten en mogelijkheden.
Niet echt.

Spelplezier 'beter' is relatief, het is namelijk objectief.
GPU/CPU beter is in deze een feit. Afgezien van vele benchmarks die je zou kunnen draaien is het meest zichtbare bewijs makkelijk geleverd. Wii doet geen enkele HD resolutie en zou daar ook absoluut de prestaties niet voor hebben. Zelfs bij SDTV resoluties kan het niet tippen aan PS3/Xbox.
Nintendo zal er alles aan doen om de prijs op 250 euro te houden en te rechtvaardigen.

Binnenkort zullen ze bijvoorbeeld de nieuwe preciezere Wii Mote bundelen en waarschijnlijk een nieuwe Wii sports.

Ze waren dacht ik ook van plan DVD afspeelmogelijkheid toe te voegen ( of dit nou gewild of gebruikt wordt door het Wii publiek doet er niet toe ).
Ik vrees dat om 250§ te blijven rechtvaardigen zeker tegen eindejaar 2009 met dan toch standaard motionplus moet toevoegen en voor wat mij betreft een HDMI uitgang en upscalende DVD speler.
Meer waarschijnlijk lijkt me een wii met 720p game capaciteiten , Blue ray speler en hdmi uitgang. Zolang de games maar werken op de oude en de nieuwe wii is dat geen issue. Zeker als MS of sony afkomen met een motion controler alla wii motion plus , met enkel nintendo exclusieve tittels word het dan toch moeilijk voor de wii.
Nu de productiekosten omlaag gaan, gaat dan ook de prijs van het apparaat zelf omlaag?
Ik verwacht van niet eigenlijk, de productiekosten van de Wii lagen hiervoor al onder de 90 euro, gezien de vervangingskosten buiten garantie om (~91 euro).

En bovendien spreekt het artikel over het dekken van de omzetdaling.

[Reactie gewijzigd door Static Dragon op 7 april 2009 14:51]

Nee, hiermee dekken ze de huidige inkomstendaling.
Ze verdienen ook op elk verkocht spel hoor.
niet helemaal.
nieuws: Wii-games zijn pas winstgevend bij miljoen verkochte exemplaren

hmm. nu ik er over nadenk. misschien geld dat voor de ontwikkelaars, en niet voor Nintendo.
echt duidelijk is het artikel daar niet in
Dit gaat alleen op voor de ontwikkelaar toch? Nintendo maakt gewoon op elk spel winst.
Yup, productie wordt door Nintendo gedaan en daar bovenop krijgen ze nog royalties.
Niet zoals sony en MS, die vragen meer licentie kosten aan de spelmakers.
in Japan is die prijsverlaging best waarschijnlijk, maar als de vraag in Europa/VS hetzelfde blijft, dan kunnen ze de prijs best hetzelfde houden.
Nee, eerder automatisatie, efficiŽnter gebruik van grondstoffen en fabricageruimten etc.
Dus helemaal geen lonen meer voor sommige mensen :)
ik denk eerder dat de Research kosten er nu uit zijn.
Het gaat hier om productiekosten, dus wat de console kost om op te bouwen. Research kosten worden hier volgens mij niet mee ingerekend.
Microsoft speelt toch ook al een hele tijd quite met zijn console? (Ok dat is geen winst, maar toch)
Al een hele lange tijd? Heb je hier een bron van?
Hij stelt een vraag, vandaar het vraagteken ;)

Dit artikel uit nov 2006 zegt dat MS toendertijd $75 onder de verkoopprijs van $400 dollar ging zitten. Hoe dit op het moment zit, weet ik niet (niet kunnen vinden).

[Reactie gewijzigd door CJ_Latitude op 7 april 2009 15:14]

Belangrijk hierbij te onthouden:
Het is Microsoft: Hun strategie is dat je best verlies mag maken om marktaandeel te krijgen:

Als je namelijk een 50 ~ 80% marktaandeel heb, kan je vragen voor je producten wat je wil, mensen kopen het toch wel.

En dat geld steek je dan weer in andere producten die je graag aan de man wil brengen. Etc.

Als je Windows koopt, betaal je teveel, zodat je je Xbox voor een lagere prijs kan krijgen.
Ik denk toch eerder dat het businessmodel berust op het feit dat er met meer consoles, meer games verkocht worden. En juist van iedere game krijgen ze centen.
De xbox heeft een hoge uitval rate, ik denk dat ze serieus wat geld verliezen aan vervanging van defecte producten onder garantie, dus ookal draaien ze quite op een verkochte console, ze verliezen nog altijd op lange termijn.

[Reactie gewijzigd door Malantur op 7 april 2009 14:54]

De winst wordt gemaakt op de games, en gelukkig voor microsoft is de xbox de spelcomputer met het grootste aantal games verkocht per console.
Ja, anders zou het maar stom zijn om consoles te verkopen :P
Maar ja, liever goedkoper geproduceerde consoles, zodat de games ook minder kunnen kosten.
Blijkt toch maar weer dat piraterij de markt niet kapot maakt, zoals zo vaak beweerd wordt. De Xbox 360 is nl. net zoals de Wii in staat om gekopieerde spellen te draaien.
Dergelijke Xbox 360's worden met enige regelmaat van het on line net werk van Microsoft afgegooid. Omdat het on line gebruik juist een belangrijk onderdeel is van de Xbox 360 is piraterij daarop veel minder populair

Voor de Wii maakt dat veel minder uit.
Veel Wii games worden gebruikt voor 'fitness' en family games in groepsverband. Dat kan ook met een gemodde Wii prima

[Reactie gewijzigd door hAl op 7 april 2009 15:17]

En omdat het kan maakt het de markt niet kapot? Ik volg je beredenering niet helemaal.

Daarnaast als een spel goed is, waarom koop je het dan niet? En tsja ik weet dat sommigen zeggen 'hij is het geld niet waard' maar ondertussen toch het hele spel uitspelen -_- of mischien zelfs wel online flink door blijven spelen. Imho is dat gewoon een smoesje om piraterij te rechtvaardigen.
Ik koop pas een spel als het spel 20 euro of minder kost. Daarboven vind ik ze gewoon te duur. Hoe mooi en geweldig het spel ook is.

Heb een tijd crysis illegaal gespeel. Een tijdje geleden gekocht nadat hij in prijs gezakt was.

Dus ik wil best betalen voor een spel maar geen 54 euro voor een spel. Zoveel kostte de spellen in het gulden tijdperk ook niet. Even rekenen: 118 euro voor een nieuw spel. Toen waren ze ook rond de 50 of 60 gulden.

Dus waarom kon een nieuw ontwikkeld spel toen wel omgerekend 24 euro kosten en nu moet het nieuwe spel rond de 50 euro kosten. Klopt volgens mij niet helemaal.
In het gulden tijdperk kosten een console game tussen ook rond de 129 gulden met zelfs uitschieters van 179 (Super Street Fighter Turbo op SNES) en ik herinner me een game op de Megadrive dat bij release 229 gulden kosten. Misschien dat sommige game's voor de pc rond de 50 of 60 gulden lagen. Maar ook hier waren de bekende game's rond de 100 gulden.

In dat opzicht zijn game's i.t.t. veel andere artikelen amper duurder geworden in de afgelopen 20 jaar.

[Reactie gewijzigd door Burns1979 op 7 april 2009 16:43]

Ik koop pas een spel als het spel 20 euro of minder kost. Daarboven vind ik ze gewoon te duur. Hoe mooi en geweldig het spel ook is.
En dus is het maar OK om te kopieren? Vreemde redenatie. Als je het niet wil betalen, dan wacht je maar totdat de prijs gedaald is en ga niet in de tussentijd met een gekopieerd spel spelen.
Ik kopieŽr geen spellen. Ik download alleen wat mij word aangeboden op het internet. Dat mag volgens de wet.

Ik koop toch later het spel. Geef ik dus nog steeds royalties naar de ontwikkelstudio's. Alleen maakt de rest van het proces wat erna komt wat minder winst. Daar is in mijn ogen niets mis mee.

Ik denk dat ik al met al 2 of 3 spellen nu in mijn bezit heb waar ik nog geen origineel van heb liggen. Dus ben ook geen hebben hebben hebben mens, die downloaden voor de heb.
"Ik kopieŽr geen spellen. Ik download alleen wat mij word aangeboden op het internet. Dat mag volgens de wet."

Je hebt wel een totaal verkeerd beeld hierover.

Op internet word ook bv. (I know, slecht voorbeeld) kinderporno aangeboden.
Dus als ik dit download dan mag dat volgens de wet?

Ik weet niet onder welke wet jij valt maar dit is niet toegelaten.
Onzin dan was het niet rendabel geweest. Alleen de eerste 2 generaties vertoonde een hoge uitval rate. Dat is inmiddels gecompenseerd. Microsoft boekt inmiddels weer ruim 220 miljoen euro winst per kwartaal. Ten opzichte van 200 miljoen euro verlies per kwartaal in 2008. Over de levensduur van deze console wordt een winst van 3 a 4 Miljard euro verwacht. En dat is niet slecht.
@Xaero: Zolang er met een prijs van 249 euro voldoende Wii's de winkel verlaten, waarom zouden ze? Ze vergroten alleen hun winstmarge met deze kostenreductie, en geef ze eens ongelijk. Zodra de verkopen teruglopen zullen ze de prijzen misschien omlaag brengen.
Er staat juist in het artikel dat het aantal Wii's wat de winkel verlaat sterk daalt.
Dan lijkt het me niet gek dat de prijs er van omlaag gaat binnenkort, ze zullen wel moeten als de verkoop cijfers omlaag gaan.
In het artikel staat juist: in Japan, buiten Japan is daar niets van te merken.

"Er is echter nog geen sprake van een terugloop buiten Japan. In februari werden in de VS nog drie keer zoveel Wii's verkocht als PS3's.
"
Bij NoRRoD Computers is ie anders al te koop voor §219,-
Vind ik al wel een prijs verlaging. Ze zakken toch niet direct met een honderd euro.
http://www.norrod.nl/ws_a_index.asp?A_id=24038
Geldig tot 14-4-2009 :P
Ik vraag mij dan sterk af hoe?? Door een goedkopere productie methode van de processor? Zit er ondertussen een ander mobo in? Of zijn de controllers verandered of kan het goedkoper doordat het echt massa productie is en ze beter in kunnen kopen... ik vind het kopje dus eigenlijk iets misleidend..
Normale consoles zijn kleine monstertje bij introductie, met grote, dure chips die veel stroom verbruiken, en veel andere componenten die los op het PCB zitten. In de loop van de tijd komen er nieuwe procedee's voor de chips, die daardoor kleiner worden, minder stroom verbruiken, daardoor minder complexe PCBs nodig hebben. Daarnaast wordt functionaliteit die eerst in losse chips op het PCB zitten geintegreerd zodat nog meer ruimte en geld bespaard wordt. Daarnaast kunnen andere componenten (blu-ray speler, hard-disk) goedkoper worden, wat ook flink in kosten scheelt, en ook op bijvoorbeeld de power supply kan bespaard worden bij lager verbruik.

Hoe dit bij de Wii zit is echter maar de vraag. Het Wii moederbord is al een stuk minder complex dan dat van bv de 360 of PS3, en daar komt nog bij dat zowel Broadway als Hollywood (CPU en GPU) sowieso al hele kleine zuinige chips zijn. De originele chips werden op 90nm gebakken, en het zou me niets verbazen als dat uit kostenoverweging nog steeds gedaan wordt. Uiteraard kan ik het helemaal mis hebben, en er zijn vast punten waarop bezuinigd kan worden, maar zo radicaal als bij de 360 en PS3 zal het vast niet gaan (al liggen de kosten sowieso natuurlijk een factor lager)

EDIT: Met een grootte van ongeveer 70mm2 is de Hollywood GPU wel een kandidaat voor verkleining. Daarnaast zou de Hollywood chip gecombineerd kunnen worden met de 24MB SRAM die origineel als losse chips in 1 package zitten.

[Reactie gewijzigd door Snoitkever op 7 april 2009 16:19]

Ik ben bang dat de afzetmarkt in Azie verzadigd begint te raken, het word tijd dat Nintendo met (meer) betere spellen komt. voorals nog is er niets aangekondigd waarvoor ik de Wii zou aanschaffen. ook niet voor 150,-
Zag em net weer in het krantje van de Mediamarkt staan voor 229 euro. Ik heb em bijna 2 jaar geleden voor 220 euro gekocht (ook bij de mediamarkt). Het is toch vrij zeldzaam dat hardware zo lang op hetzelfde prijsniveau blijft hangen... De andere consoles hebben al meerdere prijsverlagingen meegemaakt maar de Wii blijf stabiel. Maar ik denk dat ze toch wat moeten doen met de prijs willen ze niet ingehaald gaan worden door PS3 en XBox.
Zolang je verkoop minstens stabiel blijft zou jij toch ook geen reden zien om de prijs van je product te verlagen. De PS3 is nu ook al een flinke tijd 399 euro (afgezien dat de specs nogal eens aangepast worden en je nu 80GB krijgt ipv 40GB een jaar terug).

De enige die aan het prijsvechten is is Microsoft met de Xbox360. Blijkbaar hebben ze dat nodig om er uiteindelijk toch nog genoeg te kunnen verkopen.
De huidige PS3 mist een belangrijke functionaliteit die de eerste serie van de PS3 wel heeft:
Het hardwarematig emuleren van de PS2 en PS1. Ik heb een PS3 uit de eerste serie op de kop weten te tikken, en daar werkt mijn hele collectie PS2 games (God of War 1,2, Burnout enz.) op.
Mijn oude PS2 heb ik nu aan m'n neefje gegeven op zijn verjaardag :)
De PS3 is voor mij de eerste console, dus de PS2 compabiliteit had ik niet nodig al vraag ik me af hoe vaak je nog oude spellen speelt als de nieuwe zoveel mooier zijn.

Daarnaast ben ik meer een PC persoon. De PS3 wordt meer gebruikt om films op te kijken dan op te gamen.

Mocht de Wii richting de 150 euro zakken dan zou ik nog wel geneigd zijn om die erbij te kopen voor de leuke beweegspelletjes ofzo. Wii Fit zou ook wel een goede aanvulling zijn op mijn burostoel-zit gedrag :p

[Reactie gewijzigd door EdwinB op 7 april 2009 15:15]

Er is geen hardwarematige PS2 emulatrie in de pal gebieden geweest, was softwarematig.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ps3#Retail_configurations

Vind de eesrte 20gb die in Japan en de VS is verkocht een betere configuratie hebben als de huidige. Wifi intreseert me niet, doe mij liever SA-CD (handige met redelijke stereo), hardwarematige PS2-emulatie en 4x USB (voor time crisis 4 heb je al een usb hub nodig gezien de gun en de senors de beide usb-poorten gebruiken, dus geen plek meer over voor je controller-oplaadsnoer.)
Tja, maar die aanpassing van specs en dat je er extra's bij krijgt is wel degelijk een prijsdaling..
Overigens heb ik mijn 80GB PS3 voor 300 euro gekocht aan het einde van december bij de bartsmit..
In januari was er nog een wacht periode tot 2 weken in veel mediamarkts voor je je bestelde wii kon komen afhalen. En de keren dat ik in mediamarkt kom zie ik de console nooit staan, tegenwoordig al wel de wii fit. Dus zolang vraag > aanbod = prijs gelijk
Krijgt de Wii ook een nieuw moederbord / chipset ontwerp als gevolg van de kostenreductie? Sony en Microsoft doen dit ook steeds om kosten te besparen.
is ook logisch dat de verkopen dalen, iedereen heeft er al eentje naast de tv staan. :+

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneMobiele besturingssystemen

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013