Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 30, views: 18.806 •

De Duitse ontwikkelaar Crytek heeft bij het United States Patent and Trademark Office de merknamen Gface, Carvatar en Kingdoms vast laten leggen. Er is niet meer bekend dan dat de merknamen slaan op games die Crytek wil ontwikkelen.

Mogelijk screenshot van Kingdoms op CryEngine 3Uit de online database van het United States Patent and Trademark Office blijkt dat de Duitse ontwikkelaar Crytek de namen Gface, Carvatar en Kingdoms heeft vastgelegd. Uit de omschrijving bij de aanvraag blijkt dat de merknamen slaan op games die Crytek wil ontwikkelen. Meer is er niet bekend, zo staat bij de aanvraag niet vermeld voor welk platform Crytek de games wil maken of wanneer ze klaar zouden moeten zijn.

Er zijn echter wel vermoedens. Zo zou de titel Carvatar kunnen slaan op een project dat Crytek voor een Duitse autofabrikant uitvoert. Tijdens de Game Developers Conference, die in maart in San Francisco plaatsvond, toonde Crytek de nieuwe versie van zijn engine, de CryEngine 3. In de demo waren beelden te zien van een stad die middeleeuws aandeed, een scène die volgens fans van de ontwikkelaar afkomstig zou kunnen zijn uit Kingdoms. Cevat Yerli, directeur van Crytek, liet over de vernieuwde engine los dat die niet alleen geschikt is voor games voor de Xbox 360 en de PlayStation 3, maar zo gemakkelijk kan worden aangepast dat er ook games mee kunnen worden gemaakt voor de opvolgers van deze consoles.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (24)

Reacties (30)

Kingdoms als merknaam? Dat is toch veel te algemeen?
Ja en nee, je kan die merknaam wel vastleggen in een bepaald verband. In dit geval als titel van een game.

MS heeft bijv. de merknaam Windows. Een zeer algemeen gegeven, maar uniek als naam in de software wereld. Breng jij een gelijkaardig product uit met een naam die in de buurt komt (Lindows) dan krijg je de advocaten van MS over de vloer.
Lindows is er inderdaad een mooi voorbeeld van. bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Linspire.
Als ontwikkelaar van games wil ja natuurlijk niet dat een een vaak slechte ripoff van jouw game gemaakt wordt dat ook nog een dezelfde naam draagt. Daardoor raken consumenten in de war en kopen misschien wel juist de 'verkeerde' game waardoor ze daarna klagen dat het juist slecht is. En dat is natuurlijk niet goed voor jouw game, daarom worden ze vast gelegd zodat anderen er niet met het 'succes' van jouw game vandoor kan gaan.

Dat deze naam voor veel mensen algemeen gebruikgoed is maakt niet uit. Het gaat om de naam (en de inhoud) in een bepaald segment. In dit geval is dat een game. En op deze manier kan de naam kingdoms niet meer gebruikt worden zonder dat je het risico loopt een aanklacht aan je broek krijgen.
Merkenrecht wordt niet alleen gebruikt om pure rippoffs te voorkomen. Dat is namelijk een erg lastigs iets, wat bv Lindows/Linspire ook bewees. Voor een fabrikant kunnen al enkele veranderingen genoegen om buiten dat merkenrecht te vallen, maar toch een vrijwel geheel gelijksoortige game aan te bieden.

Maar games-ontwikkelaars kunnen merkenrecht ook gebruiken om bv gerelateerde producten in de markt te zetten, merchandise of zelfs de verkoop van bv filmrechten.
Ook bv boeken, tijdschriften over zulke games kunnen een prima markt gaan vormen en door merkenrecht houd de distributeur/ontwikkelaar hierover zelf controle...

Last-but-not-least kan ook merkenrecht gebruikt worden om controle te houden over het aanbieden van gerelateerde ingame content-distributie-modellen...
Niet voor niks staat dat in die merkenrecht-aanvraag expliciet beschreven dat het ook distributie van informatie en content gerelateerd aan die game over alle mogelijk netwerken gaat...
Dat distributiemodel is voor veel uitgeverijen dé toekomst en daarbij is het dan natuurlijk van groot belang dat geen andere aanbieders hiertussen kunnen gaan zitten; bv kunnen gaan concureren met toepasbare ingame content...
Merkenrecht is daarbij een belangrijk wapen.
Ja en nee, je kan die merknaam wel vastleggen in een bepaald verband. In dit geval als titel van een game.
Nu is dat een probleem, want Kingdoms is al eerder gebruikt als deel van een gamestitel. Zo heb je bijvoorbeeld TA:K, Total Annihilation: Kingdoms.
en Seven Kingdoms (1 en 2)
Kingdom Hearts
MySims Kingdom
Emperor: Rise of the Middle Kingdom
Fallen Kingdom

Zeker als we online games erbij nemen:
Kingdom Game
Disney Kingdom
Star Kingdom online
Tainted Kingdom
Kingdom of loathing
burnies kingdom cooking game

Nog een heeeeeele boel niet genoemd denk ik.
Carvatar is caracter avatar. Zo noem ik het althans al jaren.

Poppetje als Avatar.

En natuurlijk de tekenserie Avatar.

[Reactie gewijzigd door jantje.vlaam op 6 april 2009 11:00]

deed mij er ook al erg aan denken.
kingdoms. klinkt inderdaad als iets middeleeuws.
zag er erg goed uit trouwens in die demo!
uit de tekst:
. Zo zou de titel Carvatar kunnen slaan op een project dat Crytek voor een Duitse autofabrikant uitvoert.
dus waarschijnlijk geen poppetje als avatar maar een auto'tje
Je spelt het alleen als character, niet caracter, daarnaast is "character avatar" een beetje dubbelop - een avatar *is* doorgaans een character. En gezien het feit dat het voor een autofabrikant kan zijn, gaat het waarschijnlijk om een 'car' avatar, oftewel een auto.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 6 april 2009 12:14]

Ik dacht eerder aan een avatar voor een racespel, zoals de 'personages' uit de Pixar film Cars.
Avatar is letterlijk "incarnatie", en word in de digitale wereld over het algemeen gebruikt als de digitale incarnatie van de gebruiker. (op wikipedia staat vast nog wel meer) In veel gevallen is deze digitale avatar ook een "character". "Character avatar" is nogal dubbel op.
Mhhh Kingdoms heeft alvast m'n aandacht. Het zou mooi zijn een soort van Oblivian met Crysis like grafics. De overige namen zouden op zowat alle verschillende genres van games kunnen slaan. Carvatar doet me op het eerste moment denken aan een soort Space-game, maar dat wordt afwachten denk ik.

Ik kijk er alvast naar uit, hopelijk worden de games wel wat milder voor je systeem :)
omfg ik zat zo even te denken met dat middeleeuwse beeld in mijn hoofd en dacht precies hetzelfde! :D Oblivion met de crytek3 engine, dat wordt kwijlen man, Ik wacht al vanaf dat ik deeltje 4 kapot gespeeld heb op de volgende game van de oblivion reeks, een van de beste games die ik heb gespeeld.
Oblivion is een enkel spel in de Elder Scrolls reeks. Bedoel je dat mischien ;)

In ieder geval kan Kingdoms nog van alles zijn. Het kan ook gewoon een FPS zijn met een middeleeuws tintje. Of zelfs een science fiction shooter waarbij ze met een tijdmachine terug naar de middeleeuwen gaan. Het is denk ik nog te vroeg om er iets van te kunnen zeggen.
Dat zou zeker mooi zijn. Er is overigens al een Oblivion to Crysis mod. Ziet er zeker stoer uit. Vice versa ben ik ook wel erg benieuwd naar de grafische kwaliteit van Elder Scrolls V. Daar is echter nog niets over bekend, als je bv. op youtube zoekt wordt je aan alle kanten gerickrolled... :'(

[Reactie gewijzigd door d3vlin op 6 april 2009 11:59]

Ik hoop niet dat ze de PC gaan vergeten. Maar ik vrees het ergste als je de vorige uitspraken van Cevat Yerli terugleest.
Ochja. Da's waar ook, voor consoles is er helemaal niks "P2P" te krijgen...

En ze ondernemen geen actie. Ze kunnen/willen/durven niet meer; en ik hoop niet dat je zo naief bent dat je denk dat dat enkel door het "illegaal uploaden" komt.
Je bedoelt vast: Gek he, met die grote zakken geld waar Sony en MS mee zwaaien ;) Piracy heeft zich het afgelopen jaar echt snel ontwikkeld op de current gen consoles, alleen de PS3 blijft nog een beetje buiten schot, maar voor de Wii en Xbox is dit een koudkunstje geworden en daarom al zeer populair.
Opzich is de ontwikkeling voor consoles logisch, een b-spel wat slechte verkopen op de pc heeft, kan op een console gigantisch goed verkopen, je hoeft dus praktisch niets te doen om meer te verkopen, tel daarbij op dat je soms ook nog aardig veel geld krijgt van de console makers (ik noem maar even een epic die werd omgekocht om meer aandacht te geven aan de console en daarmee de pc links liet liggen en multiplatform ontwikkeling stop zette) en bedrijfsmatig gezien is het een verstandige zet.

Het is daarnaast natuurlijk fantastisch voor dat soort bedrijven dat ze als excuus naar de "piraterij" kunnen wijzen, immers: geen enkele mediabron gaat daar serieus op in, die nemen dat klakkeloos over.

Over een paar jaar zal de console gamer dezelfde eisen gaan stellen aan software als de pc gamer, en dan is het voordeel weer weg en gaan dit soort bedrijven of falliet, of ze brengen hun games weer breed uit.
Ik hoop dat ze een soort Underworld Rise of the Lycans idee met de Graphics van crysis in een RTS verwerken... ipv het standaard arsenaal riddertjes met pijl en boogjes.. meer Warhammer Fantasy / Underworld RotL stijl.. gewoon Vampieren vs Weerwolven ofzo.. das nog een keer wat anders dan al die riddertjes..
Carvatar en Gface lijken wel namen voor online avatar services zoals Gravatar en weet ik veel wat. Carvatar zou een auto avatar voor iemand kunnen zijn, Gface weet ik niet. Beide zouden een Mii-achtig iets kunnen zijn, lijkt me.
Gface is misschien wel een systeem voor realistische gezichtsuitdrukkingen in games.
GameFace - Kan ook Webcam usage in games zijn wat de laatste jaartjes zachtjes aan in opmars begint te komen.
Carvatar zit ook nog het woordje "carve" in. Misschien een systeem om custom online avatars te "sculpten/carven".
het ging wel eens tijd worden dat crytek eens iets anders ging uitbrengen dan al die eiland-toestanden als far cry en crysis.
eigenlijk is het scenario toch veelal hetzelfde. het verhaal is wel iets anders maar het gevoel dat ik krijg als ik beide games speel lijkt toch sterk op elkaar.
een andere omgeving zou zeker niet misstaan
Heb even gekeken op youtube naar de CryEngine 3 demo, enige mooie scene die ik vind is die in het bos dat ie omhoog kijkt, verder als hij door het bos loopt is het al weer bagger, schaduwen en intensiteit van die schaduwen kloppen van geen kanten wat de hele sfeer van zo'n bos weer weg neemt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Vliegtuig Luchtvaart Crash Smartphones Laptops Apple Games Politiek en recht Besturingssystemen Rusland

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013