Hoofdcategorieën
Device Settings

Barcodescanner voor Android laat gebruiker torrents downloaden

Door Arnoud Wokke, vrijdag 27 maart 2009 16:18, views: 21.995

Een nieuwe Android-applicatie maakt het mogelijk om in een winkel een streepjescode te scannen, waarna een computer thuis de bijbehorende torrent downloadt. De NVPI is niet blij met de ontwikkeling, maar onderneemt geen actie.

BarTor, dat onlangs werd aangekondigd, doet zijn werk in drie stappen: na het scannen van de streepjescode presenteert de applicatie een lijst van producten die bij de barcode horen. De gebruiker moet dan het juiste product kiezen, waarna torrentzoeker Isohunt wordt ingeschakeld om torrents te vinden. Als de gebruiker een torrent heeft gekozen, wordt deze naar een pc verstuurd. De software kost drie dollar.

Of de software de in Nederland gangbare EAN-13-barcodestandaard ondersteunt is nog niet duidelijk. Google Base, de database die voor de productkoppelingen moet zorgen, doet dat in elk geval wel. Binnenkort zou ook het vergelijkbare programma TorrentDroid moeten verschijnen, dat met behulp van de ZXing-library in elk geval zowel EAN- als UPC-codes kan lezen.

De NVPI, de belangenorganisatie van de entertainmentindustrie, vindt de applicatie geen goede ontwikkeling, maar gaat er geen actie tegen ondernemen. "Bij wie moet je zijn? Ik weet niet of we Google hierop kunnen aanspreken. We onderhandelen liever met de isp's over het downloaden en uploaden van torrents dan met Google over zo'n applicatie", zegt woordvoerder Rene Kuijs van NVPI. "Bovendien moeten we eerst nagaan of je met die applicatie illegale dingen kan doen."

De Mediamarkt gaat voorlopig nog geen klanten de winkel uit zetten omdat ze met hun mobieltje de streepjescodes aan het scannen zijn. "We hebben nog geen enkel effect gezien van dergelijke applicaties", zegt een woordvoerster van moederbedrijf Media Saturn. Sinds enkele maanden is ook ShopSavvy in de Android Market verkrijgbaar. Die applicatie kan streepjescodes scannen, waarna duidelijk wordt of het product ergens anders goedkoper te krijgen is.

Android-applicatie TorBar

Volgende 16:44 Lian-Li brengt nieuwe micro-atx-kast voor htpc's uit
Vorige 15:42 Overheid trekt 2,3 miljoen uit voor 'vrije software'
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  »

De NVPI is niet blij met de ontwikkeling, maar onderneemt geen actie.
Ik mis even het verband hier. Wie kan mij dit uitleggen?

Ze (NVPI, de branchevereniging van de entertainmentindustrie) hebben niet graag dat illegaal downloaden (nog maar eens) gefaciliteerd wordt, maar ze hebben juridisch absoluut geen poot om op te staan natuurlijk ;)

[Reactie gewijzigd door the_stickie op vrijdag 27 maart 2009 16:25]


En beter kan je het niet verwoorden.
Of de software de in Nederland gangbare EAN-13-barcodestandaard ondersteunt is nog niet duidelijk.
Dat zal een kwestie zijn van de software aanpassen en de barcodes in de database zetten, aangezien ik er van uit ga dat er geen echte barcodescanner aanwezig is, maar dat er een foto van een barcode gemaakt wordt, die door middel van een soort OCR naar een nummer wordt omgevormd.

illegaal downloaden
Het downloaden van de producten waar zij over gaan is in Nederland niet illegaal en Google procedeer je niet zomaar kapot dus er valt juridisch ook niks tegen te doen.

Beetje onzin op punt 1 en extreme onzin op punt 2.

1) Het probleem hier is dat producten en titels vinden via torrent nu nog makkelijker wordt, doordat het door zo'n programma gefaciliteerd. Dat vinden rechtenmaatschappijen uiteraard 'jammer'. En goed gezegd faciliteert de bovenstaande actie impliciet dat de gebruiker illegale dingen gaat doen, namelijk het uploaden van content waarbij dat niet mag. Torrent is immers nog steeds 2-wegsverkeer.

2) Als je fatsoenlijk kan aantonen dat een App de wet overtreedt of expliciet erop uit is om de wet overtreden te faciliteren, kan je prima naar Google stappen en zeggen dat de App in de desbetreffende regio niet te downloaden hoort te zijn. Hoeft niet met een rechtzaak, maar netjes vragen. Google is er ook niet op uit om de wet te overtreden.

Verder klinkt het als een hele hippe mash-up :) Real-live data op een vrij innovatieve manier gebruiken. Nu wachten op de eerste, echte torrent-winkel.

Nederlandse Vereniging van Producenten en Importeurs van beeld- en geluidsdragers is de branche-organisatie voor de entertainmentindustrie.

Hiermee wordt het downloaden weer net nog even wat vergemakkelijkt.

En sinds wanneer is het verboden om downloaden te vergemakkelijken? Downloaden is legaal, mensen daarbij helpen dus ook.


Je bent zelf ook hypocriet. Je zeg dat het "nog mag", en dat het "gemakkelijk maken van de functie niet goed te praten is". Waarom zou iets wat legaal is, niet goed te praten zijn?

Kan toch? Zijn er echt geen wetten waarvan jij vind dat ze niet goed te praten zijn?
Het is trouwens niet omdat iets een wet is dat het goed is, anders zouden er geen wetten meer gemaakt en herzien moeten worden. Wat naar mijn weten toch bijna dagelijks gebeurt.

Niet alles wat legaal is is natuurlijk moreel juist. Sowieso is het legaal mogen downloaden van illegaal aangeboden muziekdownloads een rare maas in de wet. Er zijn maar weinig landen waar dat soort wettelijk tegenstrijdige situaties bestaan. Komt nog bij dat geen mens een vergelijkbare situatie zou accepteren als het om tastbare goederen zou gaan. Dat mag je dan wel hypocriet noemen lijkt me.

We betalen toch een heffing ope lege media die het mogelijk maakt muziek en films te downloaden, wat dus gewoon legaal is en geen rare maas in de wet. Lees je eigen zin maar eens terug, iets illegaals legaal kunnen downloaden klopt natuurlijk niet. Iets wat in een ander land illegaal is in Nederland legaal downloaden is weer iets anders. Maar dat kan je ook op andere dingen toepasen; codecs die in USA niet mogen en in Europa wel, bepaalde informatie die in sommigel anden taboe is en hier niet, of omgekeerd.

Zolang er een heffing op lege media zit mogen wij gewoon muziek en films legaal downloaden. Of je dat nu via torrent, p2p, nieuws groepen of via binaire rook signalen doet maakt niet uit. Uploaden is weer een ander verhaal natuurlijk.

nee, die heffing is er voor thuiskopie, dat is geen kopie meer voor jou omdat jij niet het origineel bezit. En het hypocriete is dat je wel mag downloaden maar niet uploaden, iemand is aan het uploaden per definitie (Daarbij bij torrents upload je zelf ook in bijna alle gevallen, dus nog altijd illegaal).

En punt is dat het wel degelijk schending van copyright is, alleen zijn er problemen met wetteksten die niet zijn aangepast op internet en wordt daar misbruik van gemaakt, meer niet, het valt in feite niet te verdedigen buiten dat die wetteksten nog altijd niet in orde zijn gebracht.

Nee, mensen daarbij helpen mag niet. Anders zou TPB of Mininova niet worden aangeklaagd. Het linken vanaf een website naar auteursrechtelijk beschermde bestanden mag gewoon niet. Overigens is het downloaden van Software altijd illegaal (op freeware etc. na natuurlijk).

(...) Anders zou TPB of Mininova niet worden aangeklaagd.
Wat een drogreden. TPB is volgens de Zweedse wet niet illegaal bezig. Dat de "entertainment"-industrie het niet "entertaining" vindt, is pech. Daarom proberen ze torrents in een kaad daglicht te stellen.
Het linken vanaf een website naar auteursrechtelijk beschermde bestanden mag gewoon niet.
...mag gewoon niet... klinkt wel érg als "dáárom", hoor... Als tegenargument:
  • Het hangt er maar net van af, onder welke voorwaarden het auteursrechtelijk beschermde werk beschikbaar gesteld is;
  • Links zijn in Duitsland in bepaalde gevallen al wel verboden, maar ik wist niet dat het hier ook al zo ver was;
  • Een hyperlink verwijst naar een locatie of bron, maar hetgeen op die locatie te vinden is kan veranderen met de tijd. Was het maar verboden om te linken naar niet-bestaande content: dat zou een hoop 404's voorkomen.
Overigens is het downloaden van Software altijd illegaal (op freeware etc. na natuurlijk).
Ja, vooral niet vergeten om dát type DownLoads met een Hoofdletter S te schrijven. Je móet wel een fervent Windows gebruiker zijn, en flink aan de Brein. Ik kan me dan ook niet voorstellen, dat je je OS toestaat om je trouwe IE6 te laten updaten naar IE7. Of zeg je dat er nog IE 5.5 op je Windows XP SP0.0 zonder updates draait?

Freeware is een beetje beperkt, als je bedenkt dat je wanneer je dát als categorie benoemt, er ook Postcardware is, Giftware, Shareware, Abandonware, Adware, Beerware, Crippleware, Malware, Nagware, Spyware en, ohja, "Proprietary-don't-touch-me-ware".

Ik ben er vast nog wat vergeten, maar van al die verschillende "etc.'en" na, is het enkel verboden de laatste categorie te downloaden, in veel landen.

De NVPI hebben eigenlijk nog mazzel dat het programma naar Torrents doorlinkt. Voor hetzelfde geld had de maker van het programma (ook) naar Itunes of Amazon.com doorgelinkt, en was het programma dus niet overduidelijk voor een illegaal doel.

Het zou echter even immoreel zijn, aangezien het winkels tot een soort bibliotheken of etalages degradeerd, waar je het spul bekijkt (en de winkel dus voor de ruimte betaald), maar je het elders voor minder geld koopt.

Het is niet de bedoeling dat mensen hiermee producten downloaden (zodat winkeliers bewust streepjescodes met 'download hier de laatste folder' neerleggen) maar dat je dus de Free Record Shop in loopt, de nieuwe cd van Within Temptation ziet staan, de streepjescode scant en thuis gaan je pc automagisch downloaden. ;)

@Rune: ja ik zat het me dus ook even af te vragen wat er nou zo mis mee was, en vooral wat er nou zo nieuw was, er waren al langer barcodes voor bijv. url's ;)

[Reactie gewijzigd door JapyDooge op vrijdag 27 maart 2009 16:48]


Ahhhhh....
Het vrijdagmiddag effect sloeg even toe...
Ik miste even het principe. Ik zat me al af te vragen, je scant in de supermarkt en pot groenten, en dan?

Maar natuurlijk zal het om DVD's, BluRays en CD's gaan.... (duh)

En ikke maar die barcode van die 52" Sony LCD scannen. |:(

Je gaat naar de winkel, je scant de film die je wilt hebben en dan kan je de torrent van de film naar een pc doorsturen. Met een snelle torrent is je film binnen nog voor je thuis bent :). Althans, dat is wat ik eruit kan opmaken.

Je kan ook natuurlijk gewoon de titel op de isohunt site invullen en klaar is keed. Hoef je ook niet helemaal naar de MediaWorld te rijden :+

Maar dan heb je niet het genot van ouderwets film browsen met constant doosjes omdraaien om de achterkantjes te lezen :D

Dat is toch allang vervangen door vanuit je luie stoel rondklikken op freerecordshop.nl (oid)? :P

"Bovendien moeten we eerst nagaan of je met die applicatie illegale dingen kan doen."

Daar gaan we weer, idioten. Het gaat er niet om of je er iets illegaals mee kan doen maar of er een substantieel niet illegaal nut is. Als dat niet zo was zou het moeilijk worden om je eten te bereiden (zonder keuken messen).

idd. Ik kan ook naar de freerecord shop daar de ean code opschrijven en thuis op internet of via een mobile device m'n pc thuis aan het werk zetten.

Gaan we weer, je hebt ook nog zoiets als intentie. Als deze applicatie bedoeld is voor bovenstaand, lijkt het me niet wenselijk. De keukenmessenfabrikant (om even in te haken op je metafoor) heeft echt niet als intentie dat jij je huisgenoten daarmee neersteekt, ook al kan het wel. Dat is niet altijd het geval bij zulk soort programma's.

Eigenlijk weet (bijna) iedereen wel dat het er voor gemaakt is om er zulke dingen mee te doen, maar... Zie het maar eens hard te maken, zodat er ook strafrechtelijk iets aan gedaan kan worden. Lijkt me iets dat niet gaat gebeuren... :+

Hopelijk komt ie ook voor iPhone en dan in NZB variant... :+

Dit wordt duidelijk voor een heel groot deel voor illigale doeleinden gebruikt.

Je leest een barcode in van een product waar je voor moet betalen (als het gratis is ligt het meestal niet in een winkel) vervolgens wordt het product vol automatish gedownload.

resultaat: inplaats van dat je het product in je winkelmandje plaatst loop je naar huis en open je daar je nieuwe gratis aanwinst vanaf je torrent computer.

Bij software is dit altijd illigaal, bij muziek niet als je ook niet upload (dus wel met torrents?)

Dit wordt duidelijk voor een heel groot deel voor illigale doeleinden gebruikt.
Dat is in Nederland dus niet illegaal. Dat de overbodige tussenhandel het niet leuk vind is hun probleem.

De overbodige tussenhandel? Koop jij je dvd's en cd's dan rechtstreeks bij de maatschappijen die ze uitbrengen? Volgens mij kan dat niet.

Feiten:
*) Het gaat hier om zaken die te torrenten zijn én een barcode bevatten als ze in de winkel liggen.
*) Barcodes zijn voor betaalde producten. Als iets ergens ligt om mee te nemen hoeft er ook geen barcode op.
*) Torrents zijn over het algemeen gratis. Sowieso alles wat op isohunt staat.

Als je de bovenstaande zaken combineert, geld dus dat voor alle items waar je deze app voor kan gebruiken je normaal dus moet betalen, maar toch gratis download.

Oftewel wat ik hier uit kan concluderen is dat er geen legaal nut is van deze applicatie (mits je er van uit gaat dat muziek downloaden illegaal is, wat in veel landen het geval is). Lijkt mij dat ze het wel hard kunnen maken dat dit progje verboden zou moeten worden. Of een rechter het ook zo ziet is een 2de, meestal hebben die niet zo veel verstand van technische zaken (anders waren ze wss IT'er geworden :+).

Hmm...had je een ander antwoord verwacht van hen? Er komt een app waarmee 'iets' gedaan kan worden dat met films/muziek downloaden te maken heeft en men (de pers) belt ze op. 'Gaat u hier iets tegen doen?' vraagt de journalist. En dan krijg je dit antwoord. Ze hebben (nog) helemaal niet gezegd dat ze het willen of gaan verbieden, maar kijken wat er precies gebeurt is heel normaal.

Beetje kinderachtig en overmatig defensief om meteen idioten te gaan roepen. Wat verwacht jij dan van zo'n belangenvereniging? Dat ze meteen maar zeggen 'hier kunnen we niets mee...' en niets doen? Fijne belangenvereniging is dat dan.

Beetje nadenken op zijn tijd kan echt geen kwaad...

Torrents wil toch niet direct zeggen dat het illigale software is? Of zit ik er nu naast.
Het kan ook een trail zijn? O.i.d.

edit;typo

[Reactie gewijzigd door TheCrius op vrijdag 27 maart 2009 16:27]


Als je het in een winkel kan scannen, waar het dus verkocht wordt, om het daarna automatisch voor niets te downloaden.... Lijkt me dat dit eerder illegaal is ;)

En volgens de Nederlandse wet is automatisch voor niets multimedia downloaden nog steeds niet illegaal ;)

Er is na die uitspraak van het feit dat alleen uploaden illegaal is, nog een uitspraak geweest waarin downloaden ook niet als legaal werd bestempeld. Deze wordt soms een beetje selectief genegeerd. Bovendien is bij torrents het moeilijk geheel legaal te houden, aangezien je automatisch ook het bestand weer upload naar een andere downloader.

Echter was dat een uitspraak naar de Europese richtlijn en niet volgens de Nederlandse wet. En zolang die richtlijn niet omgezet is naar een wet, is het gewoon legaal.

Misschien heb je wel gelijk hoor, maar bijvoorbeeld hier: http://www.nrc.nl/media/a..._downloaden_toch_illegaal lees ik nergens dat het om een Europese richtlijn gaat ipv over een gerechtelijke uitspraak.

http://www.nu.nl/internet...den-is-toch-illegaal.html
De Haagse rechtbank heeft donderdag een streep door die redenering gehaald. Het maken van een privékopie van illegaal materiaal is een illegale handeling, redeneert de rechter. Volgens het vonnis (PDF) is de gangbare uitleg van de Auteurswet in strijd met een Europese richtlijn over de thuiskopie. Die richtlijn staat kopieën voor privégebruik alleen toe als 'daarbij geen afbreuk wordt gedaan aan de normale exploitatie van werken'.
Dus nu nog even snel uit de EU stappen (binnen 2 jaar moet de richtlijn omgezet zijn in locale wetten).

Het maken van een privékopie van illegaal materiaal is een illegale handeling.

Illegaal materiaal is materiaal dat is verboden door de Wet. Voorbeelden hiervan in NL zijn kinderporno of het boek van Adolf Hitler. Wolfenstein is een voorbeeld van een illegale game in Duitsland. De nieuwste CD van <band naam> is niet illegaal en derhalve is een privekopie dus toegestaan. De rechter zegt dus niks nieuws.

Waar ik me vaak aanstoor is dat mensen het bijvoegelijk naamwoord niet kennen. Illegaal kopieren is kopieren op een manier die door de wet verboden is. Dit is niet hetzelfde als het kopieren van illegaal materiaal. En dat is weer niet hetzelfde als het kopieren van materiaal dat wordt aangeboden zonder dat de rechthebbende hiervoor toestemming heeft gegeven. Dit laatste slaat dus op het aanbieden en niet op het kopieren. En van dat laatste heeft de rechter gezegd dat kopieerder niet strafbaar is maar de aanbieder is wel strafbaar.

Die uitspraak wordt genegeerd omdat 'ie
a) over iets heel anders ging (de hoogte van thuiskopievergoedingen)
b) feitelijk onjuiste dingen zei (dat de minister de wet verkeerd geimplementeerd had)
c) hangende hoger beroep weinig waarde heeft

Er liggen genoeg verklaringen van de minister en diverse geleerden dat downloaden in Nederland legaal is, en die ene uitspraak mag je dan ook gerust negeren.

(Het punt bij dat b was dat de rechter zei dat de thuiskopie-exceptie in strijd was met de driestapstoets van artikel 5 lid 5 Richtlijn en dat de wetgever dat niet had gecontroleerd bij invoering. De minister heeft echter bij invoering gezegd van wel, en hij onderbouwde zijn stelling. De rechter niet. Dus tsja.)

Maar de rest van de FRS weer wel :) (games, software).

Onder multimedia vallen ook games, en dan is het dus wel degelijk illegaal (net zoals software).. Films/muziek is nog niet echt illegaal (alhoewel het wel immoreel is)..
MAAR het gaat hier om Torrents en dan is het dus wel illegaal aangezien je bij gebruik van torrents ook upload en uploaden is wel degelijk illegaal..

Trials vind je doorgaans niet in de winkel in een verpakking met streepjescode. En adere gratis software ook niet.

Toch wel hoor.

Ik noem maar de linux-distributies die gewoon in de winkel liggen.

Of bijvoorbeeld de virusscanner die je ook gewoon kunt downloaden (de nod32-cd die in de winkel ligt is exact hetzelfde als de versie die je van hun site kunt downloaden, alleen heb je de licentiecode uit de verpakking dan niet en kun je hem maar 30 dagen proberen).

Op dezelfde manier zou je de trial-versie van de software kunnen laten downloaden. Hey, zou .... iets voor mij zijn? ff scannen. De shareware-versie bij thuiskomst in je mailbox vinden is toch makkelijker dan onthouden welke software het is en thuis een keer op zoek gaan, als je er aan denkt.

En als ik een cd/dvd wil kopen, kan ik het hoesje meenemen naar de balie en daar vragen of ik hem even mag previewen. (Bij sommige winkels kan dat zelfs al geautomatiseerd, ook op basis van de streepjescode.) Dat is toch alleen maar handig als ik dat altijd en overal zou kunnen doen met de mp3/mp4-speler in mijn broekzak (mijn gsm dus). Tja.. dat het makkelijker is om het volledige album/film te downloaden dan een preview, komt door het totaal verouderde en hopeloos falende businessmodel van de film/platenindustrie.

De machtige film-industrie had dit al lang zelf kunnen maken en op elke smartphone mee kunnen laten leveren. Maar nee, die steken hun kop in het zand en laten het zover komen dat de consumenten het zelf gaan ontwikkelen. Tja.. dan heb je het ook helemaal zelf gedaan.

Wat betreft die linux-distributies en NOD heb je gelijk, maar hoeveel procent van de DVD's en CD's die in de gemiddelde winkel ligt valt in dat segment? Ik denk dat 1% al veel is.

Ik vind het wel een prachtig stukje software wat aantoont wat de mogelijkheden zijn van die database die Google blijkbaar heeft, maar kan me voorstellen dat er volop partijen te vinden zijn die er wel tegen zijn.

Zoals demichiel al zei, dat is inderdaad illegaal en daarbij komt dat torrents voornamelijk gebruikt worden voor het illegaal downloaden van software, muziek, films, et cetera.

Overigens is het trial en illegaal. :)

[Reactie gewijzigd door Mike Post op vrijdag 27 maart 2009 16:32]


Torrents zijn officieel zelfs ontwikkelt om grote bestanden mee te delen en servers te ontlasten (met name Linux distro's)

Intentie van de makers is dus legaal (was in een rechtzaak tegen hun ook zo?)

Helaas/gelukkig zijn er gebrukkers die alleen iets anders ermee omgegaan dan waar het programma voor bedoeld is!

Je loopt een softwarewinkel binnen, scant de nieuwe Call Of Duty 6 en downloaden maar.

Ik snap de meerwaarde t.o.v. een searchquery intikken ook niet helemaal. Maar ach, als je ziet wat voor nutteloze applicaties er op de iPhone Appstore worden gemaakt...

Maar dan ben je wel ff illegaal bezig....
En net zoals jij begrijp ik de meerwaarde tov searchquery ook niet..

Bizar dat er nog drie euro voor gevraagd wordt ook. Wees dan een vent/wijf en bied je eigen software ook gratis aan, als je het allemaal geen probleem vindt om software van anderen ook gratis tedownloaden.

Z'n applicatie is heel ingewikkeld om te maken. Ik vindt het prima dat die man er geld voor vraagt. Of er nou illigale content mee wordt gedownload of niet.

Stel:
Ik gebruik windows om illigale content gratis te downloaden moet windows dan ook gratis zijn?

Je kan met dit programma vast ook wel legale content downloaden (alleen kan ik die nu ff niet verzinnen :D)

LOL.

Wat een geweldige reactie :D
'Er zit veel werk in, dus mag het geld kosten.' versus 'Het maakt toch helemaal niet uit of je hier illegale (ofwel zaken waarvoor je niet betaald) mee download'.

Jij had verder dus het vermoeden dat de games, films, programma's etc die men via dit download geen moeite van iemand (of meerdere) mensen hebben gekost? Of zit dat dan weer anders?

Enlighten me! :D

Inderdaad erg hypocriet, een applicatie ontwikkelen die voornamelijk gebruikt gaat worden om geen auteursrecht te hoeven betalen door het te downloaden maar dan wel zelf een vergoeding willen ontvangen.

Wat gij niet wilt dat u geschied kunt u flink aan verdienen.

Die applicatie is helemaal niet ingewikkeld. De opzet van Android maakt het het ideale 'mashup' platform. Het is heel simpel om bestaande functionaliteit te combineren tot nieuwe toepassingen. De Barcode scanner is gratis software van google. Android maakt het heel simpel om het scangedeelte te hergebruiken in je eigen software. Het enige dat de maker nog hoefde te doen was een isoHunt intent te schrijven en de boel aan elkaar te rijgen.

Over de prijs. Daar wordt ik niet warm of koud van. Content makers (muziek, films, maar ook software) moeten gewoon eens gaan beseffen dat mensen best bereid zijn om geld uit te geven aan content. Niet iedereen is die cheapass piraat die weigert ook maar een cent uit te geven. Nee, ik koop geen BluRay voor E20,-. Ja, ik betaal wel een paar dollar voor een simpel tootlje dat mij een hoop werk bespaard.

misschien bieden ze het ook in de winkel tekoop aan met een streepjescode op de verpakking?

Het is idd wel een raar idee dat je betaald voor een programma om illegaal dingen te downloaden.

Je schaft dat programma aan on legaal muziek en films te downloaden. Maar je kunt dat programma zelf vast ook wel illegaal downloaden. :)

Erg handig, koop je een product in de winkel en nog voor je thuis bent heb je een backup ervan zonder moeite te doen.

Hoe lang blijven we die "Ik koop al mijn films, muziek en software netjes in de winkel, ik wil alleen een backup hebben" leugen nog volhouden? Als je zo stoer bent om films en software te downloaden, geef dat dan ook gewoon toe en verschuil je niet achter het recht om backups te maken.

Ik denk dat het merendeel van de mensen hier download. Bij mij in de klas (al zijn de meeste hier ouder en dus wijzer) download 80% van de mensen hun muziek. De rest weet niet hoe het moet of luistert geen muziek.

Maar er zijn vast ook mensen die echt hun cd's en films kopen maar die dan op hun computer / mp3 / etc.. Willen hebben.

Ik weet je kan RIPPEN, dat is bij cd's makkelijk. Maar bij films is het een stuk makkelijker om de film gewoon ff de downloaden.

Hmm, eens even kijken op mijn fileserver..

Zo'n 300 albums in mp3 formaat. Ik denk dat daarvan ongeveer 20% rechtsreeks van origineel geript is (in eigendom, of geleend van een bekende), of een gedownloade versie van een cd die ik heb. De overige 80% gedownload. CD's kopen doe ik nauwelijks. Ik heb geen zin om E15 neer te tellen voor een verzameling liedjes waarvan ik misschien maar een paar leuk vind. Laatste CD's die ik gekocht heb zijn denk ik Faithless (reverence dubbel CD omdat ik de vorigen kwijt geraakt was. Hier was ik dus zelfs bereid 2x voor te betalen :X), en Katie Melua's 'Pictures' (die ik uit het doosje gehaald heb, met EAC geript heb en vervolgens alleen nog maar de mp3's heb gespeeld :D)

Daarnaast nog een paar honderd nummers die ik in de afgelopen jaren bij elkaar gesprokkeld heb. Allen gedownload.

Afleveringen van 12 verschillende series die ik volg, nog moet gaan kijken, of uit nostalgie klaar heb staan om nog eens te kijken (buck rogers en nikita). Allemaal niet gekocht.

17 films waarvan 1 documentaire, 5 oude films die ik nog niet ben tegen gekomen in de budget bak en 7 films die nog niet op dvd uit zijn. Van die laatste groep ben ik iig voornemens om Synecdoche nog aan te gaan schaffen aangezien ik al meer films van Charlie Kaufman heb.

Games heb ik niet illegaal. GTA4 heb ik bijvoorbeeld via marktplaats voor E20 gekocht (xbox360 versie). Mijn XBox1 is wel omgebouwd, maar alleen om XBMC te draaien.

Software probeer ik zoveel mogelijk legaal te houden (mijn Windows is legaal en mijn office is open) Mijn Winrar is al lang voorbij de 30 dagen trial (dus eigenlijk illegaal), maar voor Tag'n'Rename heb ik mijn cc getrokken.

Trek ik tot slot hier de kast open dan zie ik daar meer dan 2 meter aan originele DVD's staan. Ik heb nog wel een kortingskaart van de Pathé, maar ik kijk mijn films liever in mijn thuisbioscoop.

Resumerend: Nee, ik houd de leugen niet vol. Ik hoef hem niet vol te houden want ik heb het nooit beweerd. Ik weet dat ik fout bezig ben, maar ik voel me niet aangesproken wanneer iemand het over 'de piraat' heeft. Ik ben niet alleen bereid om te betalen voor content te betalen, maar doe dat ook. Het probleem is alleen dat dat nog lang niet overal voor mogelijk (of redelijk geprijst). En dan ben ik gewoon laks.

Haha, ja een backup, dat is tenslotte waar alle ophef over bestaat ;) :+

Er moet gewoon heel snel wat veranderen. Zoveel mazen in de wet, we doen dus allemaal niks illegaals, maar worden wel scheef aangekeken. Ik vind dat geen goede zaak. Als wij in Nederland gewoon legaal mogen downloaden moet een organisatie als het NVPI helemaal niet willen reageren op een applicatie als deze. Als het allemaal niet illegaal is ga je niet de zwarte piet spelen.

Ik koop gewoon mijn dvd's en die bewaar ik dan. Helemaal geen backup nodig. Snap eigenlijk niet dat mensen met dit argument komen om hun illegale downloaden te verbergen of legaal te laten klinken. Als je dvd's als voorbeeld neemt, kosten niet duur, mochten ze na jaren kapot gaan zijn ze meestal voor nog veel minder te kopen!

Zeg niet dat ik een heilig boontje ben en nooit iets download, maar toch zeker als het mij bevalt koop ik het gewoon.
Stel je eens voor dat jij je werk doet en dan achteraf minder betaald krijgt omdat iemand het werk gratis uitvoert. Zou ik niet fijn vinden in ieder geval.

Zolang deze software gelinkt kan worden met torrent sites of andere programma's die gebruikt worden om illegaal te downloaden vindt ik persoonlijk dat de software niet eens mag worden verkocht of worden uitgedeeld. Maar het is nu al in omloop dus stoppen is er niet meer aan :S

Jij gebruikt je Xbox 360 zeker niet om films te kijken?

Is het niet zo dat isohunt tegenwoordig gemonitord wordt door bepaalde instanties?? Ze waren een jaar of twee geleden ook verplicht gebruikers informatie (voortaan?) af te gegeven.

De rede waarom k geen isohunt meer gebruik :/

[Reactie gewijzigd door Esthero op vrijdag 27 maart 2009 16:31]


Torrents zijn toch ontwikkeld voor het verspreiden van freeware/open source ware?

Die producten hebben toch niet echt vaak een streepjescode?

Vind het maar een beetje grijs gebeid.

Maar je bent natuurlijk wel erg naief als je denkt dat torrents daadwerkelijk alleen voor legaal spul gebruikt worden natuurlijk.
Niet dat ze daarmee juridisch sterker staan, maar verklaart wel de mogelijkheid voor deze applicatie.

Torrents is niets anders dan een medium.
Kan gebruikt worden voor slechte doeleinden en voor goede doeleinden.
Het is niet ontwikkeld met bepaalde legale of illegale praktijken in het achterhoofd.
Het is enkel een zeer slimme techniek die bestandsverspreiding vereenvoudigd en decentraliseerd. Als techniek is het zeer efficient en bundelt een hoop zwakke uploads als een dikke pijp.

Alles kan misbruikt worden.

Sorry maar dit gaat toch wel heel ver. Het idealistische achter een p2p programma ontwikkelen is nog te begrijpen, maar als je een programma als dit ontwikkeld dan kan dat toch nog maar op 1 manier uitgelegd worden! Er is niemand meer die kan geloven dat het *ook* te gebruiken is om pak-em-beet een Ubuntu disk to downloaden. Of het illegaal is om zoiets te ontwikkelen, joost mag het weten, maar moreel verwerpelijk is het zeker!

Ze hadden vast graag gezorgd dat je een preview van de film kon downloaden, maar een preview is 100 keer lastiger te bemachtigen dan de complete cd/dvd.

Er zit zeker toekomst in een dergelijke applicatie en helaas is het het makkelijkst om films/muziek te bemachtigen. Stukken makkelijker dan bv productinformatie.

Dat zal vast de intentie zijn geweest ja. En toen dachten ze, als die trailer niet te vinden is van die nieuwe bioscoopfilm, dan sturen we hem maar door naar de camrip, zodat hij voorzichzelf een trailer kan maken van de film.

Ik zie wel mogelijkheden voor zulk soort software. Loop je op een beurs langs een fabrikant en je denkt 'dat product wil ik wel wat meer informatie over lezen'. Okay, scan even een barcode en download thuis de juiste brochure via een torrent van dat bedrijf. Idem voor hun trial-software? ga zo maar door.

In japan hebben ze al langer een soortgelijk systeem om naar mobiele websites te surfen, QR Codes. Als je daar in de metro ofzo een advertentie ziet staat er ook steevast een QR Code bij waar je dus even een foto van kan nemen en direct de mobiele site kan bezoeken.

[Reactie gewijzigd door demichiel op vrijdag 27 maart 2009 16:37]

«  1  2  3  4  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 16:44 Lian-Li brengt nieuwe micro-atx-kast voor htpc's uit
Vorige 15:42 Overheid trekt 2,3 miljoen uit voor 'vrije software'
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011