Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 22, views: 9.455 •

AMD heeft voor een selecte groep ontwikkelaars de bta van GPU PerfStudio 2 uitgebracht. Deze toolkit moet developers meer inzicht in de 3d-performance met ATI-videokaarten bieden, zodat ze de prestaties van hun games kunnen verbeteren.

GPU PerfStudio 2.0 werkt met de huidige Catalyst-drivers van AMD en biedt ondersteuning voor de DirectX 10.1-api in zowel 32bit- als 64bit-omgevingen. De set analysetools bevat onder andere een frame debugger, waarmee ontwikkelaars games kunnen stilzetten om zo een enkel frame op fouten te kunnen controleren. De frame profiler kan volgens AMD knelpunten in de 3d-performance blootleggen en helpen bij het optimaliseren van de code. De shader debugger ten slotte maakt live debugging van in hlsl en assembler aangestuurde pixelshaders mogelijk.

AMD stelt dat spelontwikkelaars met de gpu-toolkit hun code in een vroeg stadium kunnen optimaliseren voor ATI Radeon-videokaarten, waardoor gecompliceerde en vaak dure ingrepen achteraf kunnen worden voorkomen. De release van GPU PerfStudio 2.0 volgt kort op het verschijnen van de Graphics Performance Analyzers-toolkit van Intel. In tegenstelling tot de software van Intel is de toolkit van AMD na registratie gratis voor spelontwikkelaars beschikbaar.

Reacties (22)

dit klinkt als zeer interesant voor de ontwikkelaars :) heeft nvidia ook zo'n programma?
Jup

[Reactie gewijzigd door stereohead op 25 maart 2009 16:10]

En wat als ATI optimalisaties nvidia optimalisaties tegenwerken?
Dan gaat een van beide minder presteren in de game, welke kant het opslaat ligt aan het bedrag wat ati of nvidia ervoor neer wil leggen.
Dan moet je die niet uitvoeren als je game op nVidia hardware runt. Het detecten van hardware profiles is aan de orde van de dag, en volledige hardware abstraction is een utopie.
volledige hardware abstraction is een utopie
...maar een stap dichter dankzij DirectX 11 :)
Dat was DX10 eerder, met 10.1 en 11, die weer backwards compatible zijn met 10 en niet verplichte features toevoegen, krijg je alsnog wildgroei.
Alle features in DX10.1 zijn verplicht als je DX10.1 op je kaart wil zetten. MS eist nu dat je alle features in Hardware moet ondersteunen voor je er een bepaald DX nummer op kan zetten. Dat sommige zaken op sommige GPU wel zijn geimplementeerd wil niks zeggen.

"What I've found interesting is that although Nvidia has been incredibly cagey about what DirectX 10.1 features it supports, it did say that it was working with developers to expose multi-sample depth buffer reads on its current DirectX 10.0 compliant hardware. It's apparently one of the D3D10.1 features that Nvidia's hardware supports although it's unofficial because compliancy with Direct3D is now an all-or-nothing affair."
http://www.bit-tech.net/b...a-look-at-what-s-coming/1

Dit all or nothing richting maakt het een stuk makkelijker om te dedecteren wat wel en niet kan.

[Reactie gewijzigd door NC83 op 25 maart 2009 20:00]

Dan heeft ATI een goede zet in de richting want dat zou betekenen dat bij benchmarks en games ATI kaarten een voordeel hebben (zoals nu veel games hebben met Nvidia games).

maar waarschijnlijk zal en game ontwikkelaar ook naar Nvidia kijken, het is niet dat alleesn ati hier voordeel mee krijget want Nvidia heeft niet zo'n tool (zover ik weet). En waarschijnlijk levert dit ook wel performance voordelen voor games in het geheel op (ati en Nvidia)
nVidia heeft wl zo'n tool (nvPerfHud, zoals door stereohead aangehaald een paar posts hierboven), en zelfs MS heeft een generieke tool die met alle hardware werkt genaamd PIX For Windows (wat weer een afstammeling is van de veel uitgebreidere Performance Investigator for Xbox, vandaar de naam PIX).

Bovendien leveren zowel ATI als nVidia plugins for PIX zodat ze wat meer hardware-specifieke info kunnen verschaffen aan de gebruiker, zoals performance counters e.d.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 25 maart 2009 16:22]

Ik zie het niet gebeuren. Games optimizen voor XBOX360, PS3, porten naar PC en dan weer optimizen voor 3 gpu's ?

[Reactie gewijzigd door loweedje op 25 maart 2009 16:13]

Gebeurt anders al jaren. Niet per se 3, Intel is vooralsnog niet erg interessant, maar zelfs verschillende soorten GPU's van dezelfde GPU bakker vereisen andere optimalisaties.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 25 maart 2009 16:16]

In tegenstelling tot de software van Intel is de toolkit van AMD na registratie gratis voor spelontwikkelaars beschikbaar.
Dit lijkt me een zeer goede zet om de kleinere spelontwikkelaars over te halen. De grotere ontwikkelaars zullen een kleine investering niet uit de weg gaan. Toch in deze tijden waarin iedereen het heeft over de crisis (nee niet crysis, hahaha) zal iedere financile meevaller gebruikt worden om een voorsprong op je concurrenten te kunnen krijgen.
Ik snap ook niet waarom Intel de ontwikkelaars laten betalen om betere perfomance op hun kaarten te krijgen.
Met deze tools proberen ATI en Nvidia te zorgen dat mensen een kaart van hun kopen omdat je met hun kaarten een betere prestatie in games heeft.
Dus eigenlijk is het een soort van reclame waar Intel voor betaald krijgt. En ATI doet het slim om zo de kleinere ontwikkelaars hun tool te laten gebruiken
Ik vraag me af of je dit ook echt in je game moet bouwen.
Ik zou het mooi vinden als er een soort media player-achtige pause knop was die je in elke game kon gebruiken.
Dan kan je makkelijk het perfecte screenshot maken, gewoon die knop gebruiken, is het net niet het juiste frame, dan druk je kort achter elkaar twee keer op play-pause.
EN ik vraag me af of hij uiteindelijk ook open komt, of voor een selecte groep of alleen professionele game ontwerpers beschikbaar komt, of ook echt voor de gewone gamer.
Waarom zouden ze hem niet open beschikbaar stellen? Het kost ATI niet meer geld, maar ze krijgen wel gratis publiciteit en games werken (mogelijk) beter met hun hardware = meer omzet.
Ik denk dat ze de tool eerst af willen maken met behulp van het commentaar van grote ontwikkelaars, zodat het niet al van tevoren al wordt afgeschreven.
Tuurlijk kost het ATI meer geld dan Nvidia om het via deze weg te doen.
Wat dacht je van de ontwikkelkosten?
alles wat ontwikkelaars zelf kunnen in hun games zijn dingen die het ATI driver team niet meer hoeft op te lossen natuurlijk.

en nvidia heeft zo'n zelfde programma.
Ik bedoelde gratis weggeven aan een selecte groep of aan iedereen die het maar hebben wil.
Ze vangen er toch geen geld voor en ze moeten niet ieder exemplaar opnieuw schrijven. Geen extra kosten per tool dus.
Voor elke tool die je van de developer site van Ati download moet je geregistreed zijn bij de developer site.
kost dat wat dan?
doet me denken aan gDEBugger, maar die is voor openGL :) (er is daar een volledig werkende maar tijdelijke trial te downloaden, zeker een aanrader voor oGL optimalisatie/bugzoeken)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBDesktops

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013