Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 146 reacties

De nieuwe iPhone waarover geruchten de ronde doen zou een videocamera, 7,2Mbps-hsdpa en een processor met een kloksnelheid van 1,2GHz krijgen. De derde generatie van de Apple-smartphone zou in de zomer van dit jaar verschijnen.

Sinds Apple eind vorige week een bèta van versie 3.0 van zijn iPhone-besturingssysteem Apple iPhone met software 3.0aankondigde, doen diverse geruchten over de volgende iPhone de ronde. Zo bleek de testsoftware een verwijzing te bevatten naar de mogelijkheid om video's te uploaden en zou de maximale downloadsnelheid van de telefoon worden verdubbeld naar 7,2Mbps.

Volgens MacRumors wordt de nieuwe iPhone bovendien van de Marvell PXA168-chipset voorzien. Deze chipset, die Marvell in januari aankondigde, doet zijn werk op 1,2GHz. Volgens Marvell zou de cpu de prestaties van een instap-laptop bieden, terwijl ook de opstarttijd zeer kort zou zijn. Verder zou de chipset zuinig met energie zijn. De specificaties van de PXA168 vermelden overigens alleen ondersteuning voor Windows CE en Linux, zodat smartphones met deze chipset ook met Windows Mobile of Android uitgerust zouden kunnen worden.

Update 11:07: Een andere geruchtensite, Boy Genius Report, noemt nog een aantal andere vermoedens, namelijk een U-Verse-applicatie die het mogelijk maakt een harddiskrecorder te bedienen met de nieuwe iPhone. Bovendien zou een nieuwe iPhone-introductie in juni een jaarlijkse traditie worden volgens de site, die zijn informatie zou hebben gekregen van provider AT&T.

Reacties (146)

Reactiefilter:-11460133+124+26+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Hoe je het ook went of keert, ik denk dat Apple blijkbaar wel iets blijvents op de markt hebt gezet en de manier waarom de SDK's voor de iPhone ontwikkeld en uitgegeven is, is ronduit prachtig.

Het is toch een hele presetatie om de mobiele markt binnen te lopen en een goed success te worden. Iets wat je van vele fabrikanten die al langer op de deze markt zit niet kan zeggen.

Ze hebben in twee jaat tijd deze iPhone + SDK + store successvol op de mark gezet, ik geef het je te doen als nieuwkomer.

Groet,
Ries
Apple is niet echt een nieuwkomer op het gebied van portables. Ze hebben dan ook jaren ervaring kunnen opdoen met de iPod en hadden nog een bak ervaring met de newton liggen en dat heeft hen ongelooflijk geholpen op gebied van design, user usability en dergelijke. Zonder iPod was Apple niet zo ver geraakt. Kijk naar Dell dat dacht dat elke PC fabrikant zomaar zou binnenstappen op de telefoon markt en nu moet vaststellen dat telefoon maatschappijen niet geïnteresseerd zijn in die Dell Phone. Dell heeft dan ook nooit ervaring gehad met succesvolle PMP's.

[Reactie gewijzigd door Bazilfunk op 24 maart 2009 18:36]

Volgens de bronnen in macrumor's gaat het hier om een 1.2Ghz, (http://www.marvell.com/featured/pxa168.jsp),
En video support is er nu ook al, enkel op een jailbraked iphone :)

maar zowiso, zo snel als hij uit komt ga ik er mij eentje halen :). Al een lange tijd tevreden over mijn iphone dus zal nooit een miskoop wezen.
Dank voor de link, die stond niet in de product brief (maar dus wel op de site Marvell zelf :)). In het artikel de processor even met 200MHz opgevoerd ;)
Ik zou graag toch de mogelijkheid willen mmsjes, video's te maken (hoe crappy dan ook, kan altijd handig zijn) en vooral redelijk fatsoenlijke foto's te maken.

Hoofdreden waarom ik de iPhone niet koop en blijf bij WM based devices...dat en het tweakable gehalte van de iPhone. Ik ben een ITer, ik "kloot" graag rond met me telefoon en haal er graag alles uit, wat er uit is te halen.

Alhoewel, achteraf bekekeken, MMSjes volgens mij al kunnen via bepaalde wegen.
Ik snap precies wat je bedoeld, van buiten lijkt de iPhone een apparaat waar je enorm beperkt word. Dit klopt in eigenlijk ook als je de telefoon 'standaard' gebruikt en alleen applicaties vanuit de Appstore installeert. De Appstore zelf bied al enorm veel mogelijkheden, maar zoals kdhoe al zei: een Jailbreak met Cydia opent een nieuwe wereld voor je. Extra applicaties, extra mogelijkheden, extra instellingen en soms extra (basis voor de een, nutteloos voor de ander) functies.

Ik vind te iPhone persoonlijk enorm tweakable: hij is tot nu toe bijna compleet aangepast naar mijn wens, en als ik iets tegenkom wat ik leuk vind probeer ik het gewoon. Zo was ik bijvoorbeeld het zat geen operator logo te zien maar alleen NL KPN, dit is simpel aan te passen met een pakketje uit Cydia waardoor ik nu het logo van zie met daarnaast KPN.
Weet je nooit zeker hoeveel % accu er nog over is? SBSettings helpt je onder andere aan een numerieke accu en als je er een keer op drukt, wordt ie weer zoals ie was. Langwerpig, en groen ;)
Nee, tweaken is geen probleem. Het kost alleen tijd en soms wat zoekwerk, ik heb overigens alleen nog maar voor yellowsn0w in de commandline liggen klooien, verder is het nog niet nodig geweest.

Zo zijn er nog wel wat meer voorbeelden; helaas moet ik dan wel zo eerlijk zijn dat ik op dit punt gewoon niet veel weet van WM telefoons. Ik weet dat ik ze niet wil, omdat ik de GUI onprettig vind, maar dit heb ik ook met Windows en KDE op *nix.

[Reactie gewijzigd door eXSs op 24 maart 2009 11:15]

Je kan toch alleen naar de standaard kijken?

Sorry hoor maar dat je uberhaupt moet jailbreaken (met al de risico's gepruts en garantie problemen van dien) is voor mij belachelijk.

Tel daarbij dat door deze beperkingen de overgrote meerderheid van ontwikkelaars zich ver weg van deze "extra" functies houd heb je standaard een apparaat dat redelijk beperkt is.

WM daarnentegen is volledig standaard tweakbaar dat toont zich ook aan de veel grotere diversitieit in WM toepassingen.
Hij zei toch duidelijk dat de GUI niet prettig is om te werken.
En daar heeft hij volgens mij 100% gelijk bij.
Ja, maar om de WM telefoon dan weer lekker te laten lopen moet je de boel wel weer tweaken en roms gaan aanpassen, zelfde soort verhaal.
Daarvoor is er de jailbreak met cydia. Dan kan je op de rootpartitie en kan je zoveel "kloten" als je wil.

MMS is met een jailbreak al meer dan een jaar mogelijk. Video opnemen ook, al valt de kwaliteit nogal tegen, maar dat ligt aan de huidige camera.

Ik vrees wel dat Apple de nieuwe Iphone beter zal beveiligen tegen jailbreaken. De jailbreak van de iPod Touch 2G is er ook maar sinds kort.
Juist.

En WM tweaken is al zo suf.
De interface van WM is al te bagger om te gebruiken.

Ooit een MDA Vario gehad dat was echt een vlut ding.

En verder is er ook nog een leuk alternatief voor de iPhone , Android (waarvan ik eerlijk toegeef het nieuwste design er keurig uit ziet).
Snellere processor lijkt nodig. Veel developers klagen over traagheid in beta van de nieuwe firmware (3.0). Natuurlijk kan dat een beta probleem zijn, maar als je steeds meer functies inbouwt, moeten de resources toch ergens vandaan komen.

Ben ook benieuwd naar de implementatie van het videogedeelte. De huidige cydia oplossingen zijn, in mijn ogen, niet ideaal. Als in: instabiele framerate, v-sync die niet altijd even lekker loopt en veranderingen in licht zijn soms best pittig aan de ogen.
Dat is de beta en daar zitten idd rare dingen tussen, zoals het opvragen van netwerk-settings wat serieus een minuut duurt en nog wat van die dingen. Maar gezien het feit dat de release nog maanden duurt, ga ik ervan uit dat dit soort zaken allang weggepoetst zijn. Verder kan het zijn dat er debug-code tussen zit wat de boel langzamer maakt. Al met al is de iPhone nooit een snelheidsmonster geweest, maar door het OS werkte alles wel vloeiend. Developers zouden ecter altijd wel wat meer snelheid willen, denk maar aan mooiere games. Als de accuduur hetzelfde blijft is daar nooit wat op tegen, dankzijn de efficientie van osx op de iPhone wordt het gebruik daardoor alleen nog maar prettiger.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 24 maart 2009 10:41]

dat is gewoon een beta probleem. beta van 2.0 was ook traag op 3g en de final loopt gewoon soepel.
Zou Apple ook de underclock van de huidige processor verwijderen? dit komt de snelheid vast een klein beetje tengoede O-)

Of is dit onmogelijk, door middel van enkel een firmware :) ?

http://von32.wordpress.co...1/iphone-is-underclocked/

[Reactie gewijzigd door Hellsystem op 24 maart 2009 10:56]

Je vergeet nog iets veel belangrijker voor smartphones dan pure processorsnelheid, namelijk batterijduur. En die zal gestaag afnemen naarmate de processorsnelheid omhooggaat.

Daarom innoveert men ook met nieuwe architecturen die een acceptabele snelheid leveren aan een lager verbruik.

Ik ben er van overtuigd dat er duidelijk is nagedacht over de huidige kloksnelheid van de iPhone, ook al kan hij eigenlijk 200MHz sneller draaien.
Zou het niet mogelijk zijn om een battery-upgrade uit te laten voeren? Ik kan me voorstellen dat ze inmiddels weer meer juice in een zelfde formaat batterij kunnen stoppen. En dan een firmware-upgrade erbij voor die extra 200MHz...

*mr.maestro droomt nog even verder
Wel eens een iphone in je handen gehad?, deze krijg je niet maarzo open.. en de batterij! kan je dus ook niet maarzo vervangen ;) misschien kunnen ze de software op een bepaalde manier slimmer laten werken :) ?

[Reactie gewijzigd door Hellsystem op 24 maart 2009 11:35]

Euh, he jij er al een vast gehad? Er zitten gewoon 2 vijsjes onderaan die het geheel vasthouden.
Er is nog wel heel wat meer nodig om een iPhone open te krijgen dan het losdraaien van die schroefjes. De eerste generatie had helemaal geen schroefjes.
Dat de 3G ze wel heeft, is men eigenlijk nog altijd erg verbaasd over. Het is erg on-Apple om dergelijke zaken in het zicht te hebben.

De batterij zou inderdaad alleen maar vervangen kunnen worden door een service center of een tweaker die wel heel erg goed weet waar hij mee bezig is.
Ik snap niet dat iedereen steeds struikelt over de camera van de iPhone.. Waar koop je het apparaat nou voor, de camera of alle andere functies?

Telefooncamera's zijn sowieso nog steeds van slechte kwaliteit t.o.v. een normale (compact) camera...

Maar het zal natuurlijk met de marketing te maken hebben :)
Daarvoor maak ik onderscheidt wanneer ik wil fotograferen.

Indien ik op vakantie ga neem ik een normale fotocamera mee. Echter als
ik betrokken ben bij een auto ongeluk dan is het handig om foto's te nemen
en laat dat nou juist mogelijk zijn met mijn telefoon. Daarbij zijn de eisen wat
betreft de 2 categorie camera een stuk lager.
Inderdaad of gewoon even leuk wat snapshots maken van momenten dat je die goede camera niet bij de hand hebt. En dan maakt zelfs de standaard iPhone camera, op een normale dag buiten, prima foto's...ik hoor vaak genoeg dat mensen plots denken dat er 5 MP in zitten, dat is puur vanwege het feit dat die mensen denken dat meer MP altijd beter is.
Er moet eens afgestapt worden van het idee dat een telefoon alleen een telefoon is.
De term is van mobiele telefoon naar mobiel gegaan en dat geeft mijns inziens goed aan hoe we de mobiel dan ook moeten bekijken. Niet meer alleen telefonie maar alles mobiel.

De opmerking 'o, en je kan er ook mee bellen' is enorm uit de tijd en zegt alleen maar iets over degene die de opmerking maakt .

Ik wil namelijk een mobiele telefoon hebben waarmee ik vanalles kan doen (muziek luisteren, films kijken, spelletjes spelen, video's en foto's maken, internetten en bellen enzovoort.)
Voor mij is het dus belangrijk dat er een 'redelijke' camera op zit.

Dat neemt niet weg dat ik voor mijn vakantiefoto's gewoon een goede camera gebruik en dat ik voor op mijn werk een eenvoudige telefoon heb.
Er moet eens afgestapt worden van het idee dat een telefoon meer is dan alleen een telefoon. Er zijn zat mensen die een telefoon willen en geen complete zakcomputer. Op dit moment zijn telefoons van het kaliber zakcomputer nog steeds een luxe product. Veel mensen zitten er dus toch niet op te wachten en dat zullen de mensen die wel het volle potentieel van een zakcomputer die kan bellen inzien eens moeten beseffen en respecteren. Iemand die de opmerking maakt "ooh, je kan er ook mee bellen" hecht dus meer waarde aan de telefoniefuncties dan jou. Dat is niet zo raar imho want zo'n apparaat met telefonie functies koop je o.a. omdat je er mee kunt bellen (wat jij dus kennelijk ook doet). Als je alleen bijv. een rekenmachine wilt dan kun je voor minder dan 10 euro een geavanceerde rekenmachine aanschaffen, heb je meer aan.

Zoals je zelf al aangeeft is het per persoon afhankelijk wat belangrijk is in een telefoon. Jij roept op dat mensen daar eens wat meer respect voor moeten hebben (dat haal ik tenminste zo tussen de regels door eruit), waarom ben je dan zelf te beroerd om hetzelfde te doen? Het is nergens voor nodig om iemand terecht te wijzen dat hij maar van het idee van een telefoon die alleen telefoon is moet afstappen als deze persoon aangeeft niet zo'n heil te zien in een camera op een telefoon. De belangrijkste functie van zo'n smartphone is namelijk nog steeds telefonie en niet fotografie (daar wordt ook enorm mee geadverteerd, sterker nog, de meesten kun je niet eens zonder telefonie abonnement krijgen!). Het is dan ook een beetje raar dat er een aantal mensen enorm over het fotografie gedeelte heen vallen. Buiten dat heeft het ding ook meer functies dan alleen telefonie en fotografie. Misschien dat een simpele telefoon en een pocketcam voor die groep mensen misschien een beter idee is dan zo'n smartphone. Zo'n smartphone moet je kopen wanneer je heil ziet in de diverse functies die het heeft, niet omdat het zo'n geweldige fotocamera of videospeler is, daarvoor zijn andere apparaten beter geschikt.

Dit gezeik zie je overigens niet alleen maar bij de iPhone. Dat gemiep over de camera zie je bij IEDERE telefoon, met of zonder zo'n ding. Dan ga je je toch echt serieus afvragen waar mensen dan überhaupt nog een telefoon voor kopen... Het komt nogal over als zeuren dat een vliegtuig geen auto is en vice versa.

[Reactie gewijzigd door ppl op 24 maart 2009 12:45]

tja , het blijft toch handig als je je bent vergeten te scheren :+

maar , hoeveel megapixels heeft deze versie van de iPhone eigenlijk?
kan er namelijk weinig over vinden :?
Megapixels zeggen weinig over kwaliteit van de foto het gaat juist om de lens dat die goed is.

Een 4 Megapixels camera kan in feite veel betere foto's maken dan een 6 Megapixels camera.

Daar verkijken veel mensen zich vaak op.
Om antwoord op je vraag te geven: 2.0 megapixels.
"Telefooncamera's zijn sowieso nog steeds van slechte kwaliteit t.o.v. een normale (compact) camera..."

Dat is niet meer waar. Er is niet meer zoveel verschil. Meer ruis als het donkerder is, waarschijnlijk door de mindere flitser, en minder opslag capaciteit.
Uhmm, dan kijk je de foto's niet op 100%. Dan zal je zien dat je ontzettend veel vervorming, ruis, weinig contrast en nauwelijks scherpte zal zien in vergelijking met een grotere compact-camera. Waarom? Compact camera heeft een grotere sensor en vooral een veel betere lens.
Uiteraard! maar dat wil nog niet zeggen dat je er geen goede foto's mee kunt maken:
http://photocritic.org/amazing-iphone-photos/

Als je maar voldoende licht hebt zien de foto's er nu al goed uit.
Dat zeg ik ook, maar nog steeds niet vergelijkbaar met een goed gemaakte foto vanuit een camera met goede lens. In je link gaat het ook om exceptioneel goede foto's die je niet allerdaags maakt natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 24 maart 2009 15:56]

Zie jij al lenzen van Nikon of Kodak in een mobiel?
Als je het ding koopt voor alle andere functies, waarom dan ook niet voor de camera?

Ik heb een telefoon om te bellen en te SMS-en (meer doe ik eigenlijk ook niet). Ik heb een Windows Mobile toestel puur en alleen omdat ik dan met Outlook kan synchroniseren. Voor de rest heb ik een PDA (hoewel ik zorg dat ik ze de volgende keer in 1 apparaat heb).
Omdat je voor goede foto's gewoon een goede kwaliteit digitale camera koopt.
Uhm welke andere functies? dus je kan hem wel voor de rekenmachine kopen maar niet voor de camera? Zo geld het toch voor alle functies, en ja het is aan de persoon zelf om er een rede aan te plakken om iets te kopen of niet... Gelukkig niet aan jouw om te zeggen dat de crapcam niet uitmaakt, andere maakt het WEL uit! Mij maakt het trouwens ook geen hol uit hoef niks van aple :)
Het punt is dat je een apparaat niet koopt om functie x maar omdat het a,b,c,d,e,f,g,h,i,j,k,etc. kan. Je koopt iets dus om een bepaald totaal plaatje, niet om 1 specifieke functie. Dat is, als ik het goed heb, de achterliggende gedachte van het verhaal van Benedykt.
Dat is handig, een Iphone die dienst doet als afstandsbediening :)
Heb je ook al op Android, genaamd; Gmote.

Zie: http://www.gmote.org/
Screenies: http://www.gmote.org/screenshots

Super handig voor je HTPC.

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 24 maart 2009 13:43]

Blijft een leuke gadget, maar zolang er alleen icm met T-mobile verkocht wordt loop ik er met een grote boog omheen.
Ja idd. Het wordt inmiddels wel eens tijd dat dat ding gewoon op "de vrije markt" komt. Zodat je het in combinatie kunt krijgen (je krijgt uiteindelijk niets, maar toch) met een abonnement en provider naar keuze.
Ik vraag me dan toch af wat dat met de nu toch al vrij lage batterijduur gaat doen..
Ben benieuwd of het design veel gaat verschillen met de huidige iPhones