Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 10, views: 7.122 •

Een voormalig medewerker van Ensemble Studios heeft ontwikkelstudio Windstorm Studios opgericht. Windstorm is al de derde studio die in het leven is geroepen door ex-werknemers van Ensemble, nadat deze studio zijn deuren moest sluiten.

WindstormDe nieuwe studio is opgericht door Dusty Monk, die zijn kans schoon zag toen Microsoft in 2008 bekendmaakte dat de succesvolle ontwikkelstudio Ensemble Studios zou worden opgeheven. "Toen Microsoft Ensemble Studios sloot, zag ik een kans op iets nieuws. Niet alleen voor mezelf, maar ook voor een genre waar ik dol op ben. Windstorm Studios is de verwezenlijking daarvan", schrijft Monk op de website van de nieuwe studio.

Hoewel Monk op de website aangeeft 'ervaren en getalenteerde' medewerkers te hebben, is niet duidelijk waar de studio aan werkt. Wel is duidelijk dat er een online-game wordt gebouwd, die volgens de ontwikkelaar revolutionair zal zijn. Wat dat precies inhoudt en wanneer het spel het levenslicht moet zien, is nog niet bekend.

Windstorm Studios is de derde ontwikkelstudio die wordt opgericht door voormalige werknemers van Ensemble Studios. In februari werd al bekend dat enkele ex-werknemers van de ontwikkelaar voor zichzelf begonnen onder de naam Robot Entertainment. Een van de betrokkenen is Tony Goodman, die eerder aan de wieg van Ensemble stond. Ook Bonfire Studios werd door Ensemble-werknemers gesticht.

In september vorig jaar werd bekend dat Ensemble zijn deuren moest sluiten. Ensemble Studios was jarenlang succesvol met strategiegames voor de pc. Vooral de Age of Empires-serie deed het goed. Met Age of Mythology sloeg Ensemble een andere weg in, die minder succes opleverde. Het laatste project van Ensemble was Halo Wars.

Reacties (10)

Goede zaak dat er niet alleen grote overnames plaatsvinden en dat reuzen als EA en Activision-Blizzard, en Microsoft steeds groter worden, maar dat er ook nieuwe startups ontstaan.

Deze startups hebben doorgaans wat originelere games te bieden en durven meer risico te nemen. :)
De startups moeten iets speciaals maken wat wil verkopen (of gaat mislukken) omdat ze nog geen naam hebben. Sommige studios hebben al zon grote naam dat alles altijd wel gekocht wordt. (en EA heeft een slechte naam maar verkoopt nog steeds goed)
De naam van EA is idd slecht bij pure games maar bij de main stream heeft EA een zeer goede naam en daar gaat het om

EA is ook vooral het afgelopen jaar heel goed bezig met kwaliteit games leveren!
Durven of moeten, als ze geen risico nemen zijn zo sowieso weer snel van de aardbodem verdwenen.
Als nieuwe studio moet je, denk ik, wel met iets origineels komen.
Aan de ene kant denk ik dat het voor nieuwe studio's lastig is, ze moeten tenslotte hun naam nog waar maken.
Aan de andere kant is het ook in bepaalde gevallen makkelijker, ze hebben niet een imago wat in de weg kan zitten of een verwachting die ze waar moeten maken.
Goed voor de games markt, nieuwe studio's betekend dat de bestaande studio's onder druk kunnen komen te staan om eindelijk eens iets nieuws te brengen in plaats van steeds maar de zelfde games met een nieuw jaartal of 90% de zelfde gameplay maar alleen een iets andere graphics schil er om heen.
Het probleem is dat als ze een succestitel maken dat het dan al snel opgekocht wordt.
Zolang bekend blijft welke studio ervoor verantwoordelijk is, is daar toch niks mis mee? Grotere vis is groter budget, laten we eerlijk wezen.

En sites zoals T.net zorgen er wel voor dat dat bekend word, wie voor welke game verantwoordelijk is. Ik hoor nu nog steeds mensen zeggen dat Westwood niet hetzelfde was als het Westwood van EA pacific en dat daarom C&C Generals minder was. Nou is dat al weer een tijdje geleden, maar als gamer zie je een mooie game en onthoud je wie hem gemaakt heeft, zo ook voor de slechtere games.
Het is zeker goed als er een wat nieuwer perspectief er bij komt.
ik hoop dat deze studio's stand houden, zonder dat deze overgekocht worden.
naar mijn mening zijn er teveel goeie reeksen zoals c&c die na een overname en of met samenwerking voltooid zijn maar qua speel beleving minder inhoud hebben dan de eerdere delen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBDesktops

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013