Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 96, views: 27.629 •

Onderzoekers van het Japanse onderzoekscentrum AIST hebben een robot gebouwd die met vrouwelijke vormen en sexy gezichtsuitdrukkingen een kunstmatig alternatief voor modellen kan vormen. De robot zou in 2010 te koop moeten zijn.

Het Japanse National Institute of Advanced Industrial Science and Technology, oftewel AIST, toonde de robot aan een groep journalisten net buiten Tokyo. De HRP-4C, zoals het vrouwelijke Humanoid Robotics Project genoemd is, kan zich dankzij dertig motoren in haar lichaam voortbewegen. De bewegingen zouden die van mensen zo veel mogelijk moeten imiteren, maar getuige het filmpje dat van de HRP-4C beschikbaar is, zal nog even doorgeknutseld moeten worden. De bewegingen van de robot zijn onder meer gebaseerd op eerder werk van Honda aan robots; het realtime besturingssysteem wordt door ART-Linux gevormd.

De cybernetische dame beschikt naast de dertig actuators in haar lichaam ook over acht motoren die voor de gezichtsexpressies moeten zorgen. De 'fembot' weegt ongeveer 43 kilogram inclusief accu's en is ongeveer anderhalve meter groot. Ze is gemodelleerd naar 19- tot 29-jarig Japans voorbeeld en is in anime-stijl gemaakt om de uncanny valley te ontwijken. De HRP-4C, die  in een body-armour-achtig plastic is gevat, liet haar gezichtsuitdrukking middels bluetooth door de telefoons van de aanwezige journalisten beïnvloeden.

De medewerkers van het AIST meldden dat ongeveer drie jaar aan de ontwikkeling van het model is gewerkt en dat de ontwikkelingskosten tot nu toe ongeveer anderhalf miljoen euro hebben belopen. Dat geld moet in de toekomst deels terugverdiend worden door het kunstmatige model commercieel verkrijgbaar te maken, voor een bedrag van ruim 150.000 euro. Al in 2010 zou het zo ver moeten zijn, maar vooralsnog is de techniek nog niet genoeg gevorderd om in de 'echte wereld' ingezet te worden.

HRP-4C

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (27)

Reacties (96)

LOL, fembot. Goed over nagedacht.
Als de mannelijke variant Austin Powers gaat heten ben ik verkocht. ;)

Ik moet zeggen dat ze deze robots wel steeds beter maken.
Maar zolang een robot niet zijn eigen massa als een mechanisme/actuator kan leren gebruiken, dan zal de beweging altijd houterig blijven.

Ik vind trouwens 30 actuatoren en 8 servomotoren maar belachelijk weinig.
Naar mijn idee moeten acuators / servo's uniarticulair zijn en niet multiarticulair (bijvoorbeeld bij de handen en voeten).
Je krijgt dan veel betere controle en veel preciezere bewegingen.
Gezichtsmusculatuur kan tegenwoordig ook al beter geŽmuleerd worden met complexere systemen dan bij deze robot.

Edit:Sorry mod, maar je bent echt een kneus dat je mijn post wegmodereert.
Duidelijk dat je er geen verstand van hebt.

[Reactie gewijzigd door Thief op 17 maart 2009 15:13]

Inderdaad, het kan preciezer maar nadat ik de filmpjes heb gezien ben ik toch wel erg onder de indruk hoor.
Veel vloeiender dan ik me had voorgesteld.
Ik vind dit absolute klasse, in mijn ogen is doorgedreven robotica ťťn van de interessantste innovaties in de 21ste eeuw. Natuurlijk is er gemakkelijk om kritiek op te hebben en verhalen als "Japanse seks-poppen" helpen er niet op, maar echt inhoudelijke kritiek moet ik nog lezen. Dat het nog niet perfect is, kan je hier ook lezen.

Toch vind ik het sterk dat ze rekening hebben gehouden met de uncanny-valley. Want blijkbaar was dat een groot probleem toen men de grafische kracht toonde van Heavy Rain. Nu ben ik wel niet 100% overtuigd dat mensen die de trailer van dit spel "eng" vonden, dit niet eng zullen vinden. Desondanks de anime tint, vind ik het toch nog redelijk menselijk uitzien.

Ook mag men ťťn ding niet vergeten, als doorgedreven robotica gemeengoed wordt, dan zullen we van een nieuwe industriŽle revolutie mogen spreken. Want veel van de "triviale" arbeid zal men kunnen laten doen door machines. Dit klinkt misschien nu toekomstmuziek, maar niemand dacht dat Ford zijn automatische band nog geen eeuw later ging bestuurd wordt voornamelijk door machines.

Ik gun Japan zijn succes alvast, na het spatten van hun economische luchtbel in de jaren 80 zijn ze flink terugegaan op economisch gebied. Maar als hun vasthoudend commitment aan deze technologie beloond wordt, dan heb ik er geen problemen mee dat zij er beloond om worden.

Ook vind ik dit alles gewoon ontzettend cool en veel Tweakers denken dit vast ook, al dan niet luidop. ;)
Ach, dat "uncanny valley" effect altijd. Zoals in dat wikipedia-artikel te lezen is, is het een hypothese en bovendien nog nooit goed wetenschappelijk onderzocht. Het kan dus net zo goed onzin zijn, maar omdat het zo interessant staat wanneer iemand dit ter sprake brengt en iedereen zich wel wat kan voorstellen bij een "ongemakkelijk gevoel", blijft het maar rondgaan alsof het een vaststaand feit is.

Je hersenen hebben een apart gedeelte dat gespecialiseerd is in gezichten herkennen. Soms kan het gebeuren dat dat hersengebied meldt "ik zie een gezicht" en de rest van je hersenen toch meer neigen naar iets anders (een schaduw bijv.) dan zit je met tegenstrijdige informatie en krijg je een ongemakkelijk gevoel. Zoiets zou met androÔden ook het geval kunnen zijn, maar zeker is dat niet.

Ik vind haar er trouwens niet bijzonder anime-achtig uitzien. Van een afstandje lijkt het nog best realistisch. Anime gezicht zou er zo uitzien. Veel enger dan "bijna realistisch" IMO.

[Reactie gewijzigd door Atomsk op 17 maart 2009 17:49]

Dat het niet bewezen is dat het bestaat betekent niet dat de uncanny valley er niet is want die is er wel degelijk. Hoe realistischer iets word, hoe meer imperfecties beginnen op te vallen. Bij veel moderne games heb je dat bv. Juist omdat het steeds meer naar de werkelijkheid begint te neigen valt het op hoeveel er juist niet echt is. Bij minder realistische beelden zijn het je hersens die de stukjes automatisch opvullen ook al zie je dat het niet heel erg realistisch is. Bij de moderne games doen je hersens dat veel minder goed juist omdat er steeds minder is om in te vullen door je fantasie.

Ik merk zelf iig dat ik het heel erg door heb. Als ik een game van 10 jaar terug speel merk ik bv het totaal gebrek aan gezichts animaties niet op. Ja ik zie dat het er niet is, maar thats it. Bij een moderne game hoef ik maar heel even een gezichts animatie te zien om meteen op te merken dat er totaal niks van klopt en in mijn hoofd zit meteen een heel lijstje met dingen die niet kloppen.

Ow daarbij hoeft anime trouwens niet persee in te houden dat je een groot hoofd, grote ogen en vaag haar moet hebben.
Helemaal mee eens...

Schitterende ontwikkeling idd, ik ben onder de indruk in ieder geval...
Alleen dat lopen is iets wat nog wel wat verbetering kan gebruiken.
Want 'ze' loopt net als Asimo, alsof 'ze' een groot dienblad met kopjes koffie in handen heeft die niet mogen morsen. :P

Misschien kunnen de Japanners eventjes kijken of er geen mogelijkheden zijn om met TU Delft samen te werken of zoiets dergelijks. Want zij hebben een ander imo zeer vernuftig loop-systeem ontwikkeld. De TU Delft looprobot "Flame" loopt een stuk natuurlijker dan Asimo.

Ik ben benieuwd wat voor moois er uit het lab zou komen lopen als de Japanners een robot ontwikkelen die net zo kan lopen als Flame. Met de nodige verbeteringen natuurlijk. :)
Uhm ik weet niet of je de nieuwe ASIMO wel eens hebt gezien maar die loopt stukken beter dan dat ding van de TU. Dan hebben we het ook trouwens nog maar niet over dat Asimo niet alleen maar een body met 2 beneden is maar een complete humanoid.
Die heb ik ook gezien maar ook die loopt ook nog steeds met gebogen knieŽn en moet bij elke stap zijn balans "berekenen". Zoals ik al zei, alsof ie een dienblad met kopjes koffie vasthoudt die niet mogen morsen.

De robot van TU Delft loopt op een manier waardoor de zwaartekracht een gedeelte van het lopen op zich neemt tijdens het nemen van stappen. Wat ik ervan gelezen heb is dit een efficiŽntere manier van lopen omdat het minder energie vereist. Meer volgens het principe waarop wij ook lopen en dat zie je dan ook. Een duidelijk verschil tov ASIMO die een voet optilt, deze actief naar voren zet en deze actief ook weer neerzet. Heel gecontroleerd en berekenend lopen, maar niet echt natuurlijk.

Het feit dat Flame niet een volledig 'lichaam' heeft doet er niets aan af. Ik had het immers alleen over de manier van lopen. Begrijp mij ook niet verkeerd, het is een hele prestatie om een robot op twee benen te laten lopen hoe dan ook. Maar ik vind dat Flame een stuk natuurlijker loopt dan dat ik ASIMO ooit heb zien doen of de HRP-4C wat dit betreft. Het is een andere kijk om een robot te laten lopen en dit vind ik gewoon schitterend. :)

Als je op een of andere manier het 'voorzichtige loopje' van ASIMO voor precieze bewegingen en de natuurlijkere manier van lopen zou kunnen combineren dan is er een aardige stap vooruit gezet. :P
Deze ontwikkelingen lijken op het eerste oog vooral nutteloos. (waarom zou je een catwalk model willen vervangen??).

Maar binnen enkele jaren ga je steeds vaker robots op allerlei plekken tegen komen.

Er zijn genoeg banen die vervangbaar zijn door robots. (met alle respect voor de mensen die daar nu hun brood mee verdienen!!)

Maar denk ook aan robothulpjes voor ouderen.

Verder zal een grote innovatie uit de hoek van de porno-industrie komen.

Ook de entertainment industrie zal zich gaan focussen op (menselijke) machines.

Voor mensen die ook vanalles over robotica willen lezen check deze site.
Dat mag dan zo wezen. Tot ze die accu's kunnen verbeteren zijn 30 actuatoren een hele prestatie.
Stormtrooper-achtig, doodenge 'wandelend lijk' uitstraling, robotische bewegingen, en gigantische handen. Niet zo geslaagd wat mij betreft. En daarnaast nog een dubieuze toepassing: waarom zou je modellen door robots vervangen? Mijnwerkers, soldaten, krabvissers, tuurlijk. Maar modellen?

[Reactie gewijzigd door Edmond Dantes op 17 maart 2009 15:01]

tsja eigenlijk zijn modellen alleen maar kledinghangers... (catwalk modellen iig) dus waarom niet?
Omdat het voorlopig veel duurder is een robot in te zetten dan een echt model, terwijl hij niets extra's biedt. Je hebt er geen enkel voordeel van, alleen maar nadelen. Dus waarom wel?

[Reactie gewijzigd door Edmond Dantes op 17 maart 2009 15:07]

technologische vooruitgang hoezee :)

ik denk dat je met robots op de catwalk wel de show steelt (hoe bizar het er ook uitziet).
Daar is geen vooruitgang aan. Als je er iets mee weet te bereiken, ja, dan is het vooruitgang. Door een model te vervangen door een robot bereik je niets. Sterker nog, je gaat erop achteruit qua kosten. Dat heeft niks met vooruitgang te maken.
het maakt het model overbodig, dat vind ik best een vooruitgang.

goed het ziet er niet uit, maar door het geld wat ze hiermee verdienen weer te investeren zijn ze wel op de goede weg.

[Reactie gewijzigd door daanteb op 17 maart 2009 16:02]

Omdat het voorlopig veel duurder is een robot in te zetten dan een echt model
Heb je enig idee wat een modelt verdient per jaar ?
Dat is een stukje meer dan 1 zo'n robot kost.
Langs de andere kant is er geen enkele reden om robots die voor mijnwerken, oorlog of visvangst ingezet worden, een humaniod uiterlijk te geven. Die moeten gewoon zo functioneel mogelijk gevormd zijn.

Bij een model is dit wel nodig (zodat je je toch iet of wat een idee kunt vormen van hoe de kledij er op een mens uitziet).

Vind dit toch maar een vreemd initiatief. Het maken van betere robots is iets dat ik enkel kan toejuichen, dus we zien wel wat dit oplevert voor de robotica in het algemeen.
En misschien nog beter om ze helemaal niet op mensen te laten lijken als ze voor doelen worden ingezet met een nadeel voor het dierenrijk oid, zodat de dieren zich niet tegen onschuldige mensen kunnen richten omdat er geen verband is.
Dit gaat eerder over videogames, maar is zeer goed van toepassing op dit artikel
The uncanny valley
Ik denk dat de Uncanny Valley voorlopig de grootste hindernisuitdaging zal vormen voor het maken van androÔden. Meer dan motorische technologie.
In dit geval gaat het om robotten die modellen moeten vervangen, ik zie niet hoe de "uncanny valley" nog meer relevant kan zijn dan dat :?
Behalve dat de uncanny valley niet bewezen is en misschien helemaal niet bestaat ...
Omdat modellen langs de catwalk steeds precies hetzelfde doen in een compleet gecontroleerde omgeving. En dat is voor gevaarlijke beroepen juist niet zo. Dus eerst een simpele robot als model en dan een steeds meer flexibele in steeds moeilijker beroep.
Weet je wat het leven van een mijnwerker waard is? Iedere cent voor een robot is er een teveel...

Daarbij is de commerciŽle rol van (catwalk)modellen voor de branche meer dan alleen dat op-en-neer gehuppel: de modewereld drijft op de onbereikbaarheid van een schoonheidsideaal, bij een robot zou die factor vervallen.

[Reactie gewijzigd door Beelzebassie op 17 maart 2009 17:46]

Als je dat filmpje zo ziet ben ik best onder de indruk over de ontwikkeling van robots.

Het blijven dan wel robots maar als je de bewegingen ziet komen ze steeds dichter in de buurt van de natuurlijke bewegingen van de mens.
Ik vind deze android toch een beter voorbeeld. Beweegt m.i. wat minder houterig, heeft net even betere gelaatsuitdrukkingen.

Desondanks ; leuke ontwikkelingen !
Voor 150.000 euro kan je beter een echte vrouw kopen, maakt sneller schoon, weet hoe ze koffie moet zetten en je hebt nog enige interactie.

Wel heel leuk innovatie project, ik vraag me alleen af wat het nut is om een vrouwelijke robot te maken, ze zouden zich meer moeten richten op kleinere sensoren/actuatoren en kleinere/betere accu's

[Reactie gewijzigd door Vincenz0 op 17 maart 2009 15:06]

En jij denkt dat 150.000 genoeg is voor een vrouw? ;)
Iedere getrouwde man kan je laten weten dat een 'echte' vrouw handen met geld kost. Het zou best wel eens in dezelfde orde grootte kunnen liggen. Wat denk je dat kleding, kadootjes, eten, schoenen enz enz kosten? En dingen als: Voor twee personen heb je een groter huis en een grotere auto nodig dan als je alleen bent

Maar nu on topic....het ziet er prachtig uit en de ontwikkelinen zullen nu wel sneller gaan. Als mijnwerker zijn ze (nog) niet geschikt. Dat is veel te gecompliceerd werk. Maar voor op en neer lopen over de catwalk kan het prma

[Reactie gewijzigd door Ortep op 17 maart 2009 15:22]

Ik zou willen dat ik bij de ontwikkeling van zoiets werkzaam was, echt een hele interessante techniek. Over het algemeen wordt er in Europa een beetje lacherig over gedaan over robots en hun toepassingen, de Japanners echter gaan serieus met robottechniek aan de slag en wie weet aan de haal, waarna Europa misschien in de toekomst als een boer met kiespijn zal moeten erkennen dat ze het nut van zo'n robot zwaar hebben onderschat.

[Reactie gewijzigd door een_naam op 17 maart 2009 15:07]

TU Eindhoven Europees Kampioen voetballen

En er zijn meer Nederlandse teams die mee doen aan de Robocup comptetitie. Denk dat hier in Europa toch zeker wel nagedacht wordt over de ontwikkeling van robots, maar de producerende landen/bedrijven zijn voornamelijk in AziŽ gevestigd.
Ok, maar die Japanners zijn echt al tientallen jaren met de ontwikkeling van lopende Robots bezig (Asimo en Sony met Aibo en dat wandelend Robotje). Iets soortgelijks heb ik in europa niet gezien en zeker niet op die schaal, mijn gevoel is dat Europa mijlenver achter ligt op Japan, mede om het feit dat het gewoon niet serieus wordt genomen. Wat moet je nou met een wandelende robot etc etc, een mens kan nog altijd beter obstakels overwinnen dan elk rijdend karretje, ook hechten mensen veel waarde aan herkenbare zaken en denk ik dat een robot die gelijkenissen vertoond met een mens veel sneller zal worden geaccepteerd (lees gekocht) dan een rondrijdend stuk blik met kameras erop geschroefd.

In europa kunnen we alleen overleven t.o.v. (China India) als we echt innovatieve zaken ontwikkelen, zo'n robot als dit is een hele goede kandidaat daarvoor, bordevol nieuwe technieken, AI en noem maar op.

my 2 cents.

[Reactie gewijzigd door een_naam op 17 maart 2009 15:47]

De TU delft is ander redelijk vooruit strevend als het gaat op loop robots, vooral om de robots zo veel mogelijk op een natuurlijke en zuinige manier te laten lopen ( een soort van slinger beweging).
ik vind de proporties van de handen een beetje te groot. Voor de rest kijkt ze psycho :|
Er staat in de tekst dat het uiterlijk van de robot op anime is gebaseerd.
lichaamsdelen die uit proporties zijn zie je zo vaak in anime..
Het meest typische aan anime is vaak het gezicht (grote ogen, relatief groot hoofd). En dat zie ik hier echt niet. Het gezicht is gewoon in realistische navolging van een jonge meid. Ook zijn de lichaamsproporties bijna allemaal zo goed mogelijk aan de menselijke maat. Alleen de handen zijn te groot, maar om de robot alleen daarom anime-stijl te noemen, nee.
Zoals het er nu uitziet met dat gezicht, zit deze robot voor mij midden in uncanny valley.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013