Hoofdcategorieën
Device Settings

Microsoft: liever uitgebreidere Windows 7 voor netbook-gebruikers

Door Olaf van Miltenburg, dinsdag 10 maart 2009 20:33, views: 22.730

Volgens Microsoft kost het slechts enkele minuten om van de uitgeklede netbook-versie van Windows 7 te upgraden naar een versie met meer mogelijkheden. Onder andere Intel betwijfelt of veel consumenten dit ook daadwerkelijk gaan doen.

De softwaregigant introduceert een speciale netbookversie omdat de meeste kleine notebooks nu nog Windows XP draaien. Vista bleek te log voor de niet zo krachtige mobiele systemen, die bijvoorbeeld slechts 1GB geheugen aan boord hebben. Om te zorgen dat Windows XP van het netbook-toneel verdwijnt en ook Linux niet te aantrekkelijk wordt voor systeembouwers, kan Microsoft de Windows 7-versie niet zo duur maken. De Windows 7 Starter-editie die Microsoft voor netbooks uitbrengt, kan slechts drie applicaties tegelijkertijd draaien. Hoewel Microsoft verkondigt dat dit genoeg is voor netbook-taken, zou de softwarereus graag zien dat gebruikers die niet tevreden zijn over de mogelijkheden naar een uitgebreidere, en dus duurdere versie overstappen.

Het bedrijf maakt het namelijk erg makkelijk te upgraden, zo verkondigde Steve Ballmer, ceo van Microsoft vorige week. Alle benodigde code wordt meegeïnstalleerd met de Starter-editie en na enkele minuten zou een overstap naar een uitgebreider besturingssysteem voltooid kunnen worden. "De uitdaging voor ons is duidelijk om de gemiddelde verkoopprijs omhoog te brengen en we zien Windows 7 als die mogelijkheid", vertelde Chris Liddel, cfo van het bedrijf, "We bieden mensen de mogelijkheid om te upgraden, hetgeen ons een prijs geeft die meer in lijn ligt met wat we normaal van een consument krijgen."

De fabrikant van de processor en chipsets van veel netbooks, Intel, twijfelt of Microsoft veel consumenten kan overhalen. "De upgrade gaat moeilijk worden om een aantal redenen. Microsoft moet helder krijgen wat hun strategie is", vertelde Paul Otellini vorige week. Netbook-kopers willen gewoon de goedkoopste optie, denkt een analist van JPMorgan Chase en Co., terwijl Bloomberg een Gartner-analist aanhaalt die verkondigt dat Microsoft de Starter-editie eigenlijk helemaal niet wil verkopen, maar deze alleen aanbiedt om een erg goedkope optie in huis te hebben.

Volgende 21:21 'Nobelprijs' informatica opnieuw naar vrouw
Vorige 19:47 Intel bevestigt dat GN40-chipset sommige 1080p-content kan weergeven
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  »

Registry key van 0 naar 1 zetten zeker? :P

Dan kun je evengoed meteen een illegale versie installeren, aangezien je de licentieovereenkomst toch al overtreed. Ik kan me herinneren dat je toen ook van een XP Home naar een XP pro kon veranderen.

Hoezo overtreed je die toch al?

Je zet die 0 naar 1, dus dat mag niet, kan je net zo goed gelijk helemaal illegaal gaan, maakt geen verschil.

In Nederland koop je het besturingssysteem, niet het gebruiksrecht. Aangezien een aanpassing in het register perfectly normal is, zal geen een rechter in Nederland dat illegaal verklaren.
Had Microsoft dit willen voorkomen, hadden ze die sleutel niet in het register moeten zetten, maar het in de kernel moeten inbakken.

[Reactie gewijzigd door SSH op dinsdag 10 maart 2009 21:16]


In Nederland koop je het besturingssysteem
Een bronverwijzing graag, want als het besturingsysteem van mij is als ik het koop, kan jij het niet hebben, het is immers van mij.



Jammer dat BlackOwl wordt weggemod en Zer0 niet, want wat Zer0 zegt slaat nergens op. Je koopt 1 exemplaar van het product, niet het intellectueel eigendom van het product. Net zoals je niet het intellectueel eigendom koopt van een auto, maar alleen 1 auto. Je kunt naar de winkel gaan en XP kopen, net zoals je naar een dealer kunt gaan om een BMW te kopen.

je koopt een licensie op het gebruiksrecht om dit te mogen gebruiken..

je licensie bestaat uit een gebruikersovereenkomst die zegt dat je het besturingssysteem mag gebruiken op een pc van jezelf. Het is en blijft eigendom van microsoft en je mag en kan er in wezen ook niets aan veranderen zonder dat dit illegaal is.

dat zou zoiets zijn als een bmw kopen en dan gaan zeuren over de software die het motormanagment draait.

dat zou zoiets zijn als een bmw kopen en dan gaan zeuren over de software die het motormanagment draait.
Net zoals je aan je auto mag sleutelen mag je dat ook aan je OS. Waar je niks aan mag veranderen is de code van MS, omdat er copyright op zit, maar die heb je er daarentegen ook niet bijgekregen.
Je mag best aan je OS sleutelen. Gooi wat dll'tjes weg en zet er anderen voor in de plaats. Niks wat MS daartegen kan doen. Sterker nog, dat deden programma's vroeger regelmatig. Je kan gewoon de hele explorer interface eruit mikken en een custom shell installeren als je wilt. Dan ben je het OS aan het veranderen, en is toch volledig legaal. Verder mag je zelfs ook gewoon met een hex editor de binaries van MS bewerken hoor. Niks illegaals aan.
MS mag natuurlijk beslissen om jouw geen service meer te verlenen, als je hun gebruiksovereenkomsten schendt, of teveel aan hun software loopt te rommelen, maar het (exemplaar van het) OS wat je gekocht hebt blijft van jou.

Niet helemaal waar. Als je met een betrekkelijk eenvoudige registerhack ervoor zorgt dat niet1, maar 5 mensen tegelijkertijd op 1 xp of vista machine kunnen werken (via remote desktop), dan ben je weliswaar niet verplicht 5 xp if vista licenties aan te schaffen, maar wel 5 ms office licenties (wanneer je er office op hebt staan).

Je koopt wel degelijk het gebruiksrecht, je mag het bijvoorbeeld maar op 1pc tegelijk installeren (bijv.), als je inderdaad het besturingssysteem zou kopen en niet alleen het gebruiksrecht dan zou het dus niet strafbaar zijn om op 100 pc's die zelfde windows te installeren met de zelfde key :)

Dat kan ook wel, met een volume license key.

Vind ik niet illegaal. Het staat immers al op je systeem. Wie zegt dat je geen wijzigingen aan het besturingssysteem mag doorvoeren?

en de baksteen lag ook al op straat.. Je hoefde hem enkel op te pakken en door het raam te gooien.

Je koopt nooit maar dan ook nooit het besturingssysteem. Dan zou je het ook mogen kopieren en mogen verkopen... Zo steekt de wereld gelukkig niet in elkaar.

Je koopt een auto die begrenst is op 160 km/h en haald de begrenzer er af. Je koopt een triple core processor maar met een truukje kan je 4 cores gebruiken.

Je koopt het gebruiktsrecht op het product en mag gebruik maken van de mogelijkheden die het product bied. Je mag wel een 4e core gebruiken omdat je de hardware gekocht hebt. Je mag echter niet met de architectuur gaan rommelen om je eigen cpu te bakken. De architectuur is eigendom van een ander en heb je niet gekocht bij de processor. Als Microsoft je de mogelijkheid geeft een 0 in een 1 te veranderen geven ze je de mogelijkheid om het door jouw gekochte product te laten doen wat het kan.

Over garantie hebben we het dan niet. Tenzij het zo gemakkelijk is dat het bijna vanzelf gaat.

Als je een baksteen door een ruit gooit is niet het gooien van de baksteen maar het vernielen van (andermans) ruit strafbaar. Daarnaast zal het ook niet een door jouw gekochte of gekregen baksteen zijn. Als jij een baksteen koopt en deze door je raam gooit ben je volkomen legaal bezig. Al moet je je dan afvragen of het niet eens tijd wordt voor een bezoekje aan de psycholoog.

Edit: Sommige softwaremakers zouden willen dat ze alles voor henzelf kunnen houden om je alleen de software uit te lenen onder hun eigen voorwaarden, de EULA. Echter is de wettelijke waarde niet heel groot.

[Reactie gewijzigd door Zaffo op dinsdag 10 maart 2009 23:52]


Je koopt een brommer en voert dat ding op zodat ie 100 kan. Je wordt aangehouden bij een controle, maar je rijdt gewoon de toegestaande snelheid. Toch wordt je brommer in beslag genomen.
Je haalt je rijbewijs, waarmee je een licentie krijgt om op de openbare weg te rijden met een voertuig. Je lapt alle regels van deze licentie aan je laars en je licentie wordt ingetrokken.

Je koopt een licentie van Microsoft voor een bepaald stuk software. Als je vervolgens dat stuk software gaat verbouwen naar iets waar je geen licentie voor hebt, ben je alsnog illegaal bezig en is je licentie ongeldig.

@ _JGC_ Maar waarom zou TweakUI dan wel legaal zijn en zelf in de registry rommelen niet?

Ik heb zo de gebruiksvoorwaarden van Windows niet voor handen, maar geef maar eens aan waar staat dat rommelen met de registry niet toegestaan zou zijn.

Jgc:
In de wet staat dat een bromfiets niet harder dan 45 km/u mag
In de wet staat dat je je met een rijbewijs aan bepaalde regels moet houden
In de wet staat NIET dat je niet meer dan 3 programma's tegelijk mag draaien of dat je je registry niet mag aanpassen.

Daar heeft zo'n EULA verder niet veel mee te maken...

Je brommer wordt in beslag genomen omdat het niet meer een brommer is.
Er zijn eisen voor de maximale snelheid en het vermogen. Opgevoerd is het een voertuig zonder typegoedkeuring. Als je hem zo zou laten keuren door de RDW, zou je hem zo mogen gebruiken als motor (vanwege het te grote vermogen/snelheid). Door het opvoeren is het een ongekeurd voertuig geworden en daarmee mag je niet op de openbare weg...

Je mag inderdaad best een registry key van een 0 naar een 1 veranderen. Dat klopt als een bus. Microsoft zal echter niet zo dom zijn om het zo makkelijk te maken. Zodra Microsoft namelijk een beveiliging toepast op het upgraden van Windows heb je een probleem. Het is in Nederland immers niet toegestaan om een software beveiliging te omzeilen.

Het is in Nederland immers niet toegestaan om een software beveiliging te omzeilen.
Het is niet toegestaan om een degelijke beveiliging te omzeilen. Het omzetten van een 0 naar een 1 in het registry is geen beveiliging te noemen. En volgens mij valt zelfs dvdcss er al niet meer onder, omdat het algemeen bekend is hoe het werkt en hoe je er dus langs komt. Sowieso twijfel ik er aan of iedere beveiliging die op security by obscurity gebaseerd is wel onder die regels vallen.

Zo steekt de wereld gelukkig niet in elkaar.
Ik vraag me af of de huidige situatie wel zo gelukkig is. Patenten en Copyrights hebben lang niet altijd de uitwerking, waar ze eigenlijk voor bedacht zijn.

Patenten zijn bijvoorbeeld in het leven geroepen om creativiteit en vooruitgang te bevorderen. Maar het lijkt vaker andersom te werken. Mensen die werkelijk iets goeds bedenken worden voor de rechter gesleurd, omdat ze een patent zouden overtreden. En mensen die gratis goede software maken en met anderen willen delen, worden ook met rechtzaken bedreigd.

In de huidige situatie is het voornamelijk hebzucht die de drijfveer is en niet het welzijn van de mensheid en de Aarde. Natuurlijk, er moet ook brood op de plank komen, maar genoeg is genoeg. Iemand die 10 miljard heeft verdiend kan dit van zijn leven niet uitgeven. Wat mij betreft mag die balans best wat rechter getrokken worden.

ach als een key hebt van een andere PC in jouw bezit, is het volkomen legaal in Europa om deze te gebruiken.
je mag prive (op 1 adres) windows/OS X wel duizend keer installeren zonder het ooit illegaal word..
je hebt namelijk een licentie gekocht, niet geleased of gehuurt zelfs niet bij een PC/Notebook heb jij betaald voor een volledige licentie, aangezien het binnen de EU het verboden is om prive personen het forceren om meerdere licenties aan te schaffen.

[Reactie gewijzigd door stewie op woensdag 11 maart 2009 01:18]


het is ook volstrekt legaal om het os op 1000 pc's te zetten...
alleen mag je het maar op 1 tegelijk gebruiken. Je hebt namelijk maar 1 gebruikersrecht.

Als je gezin uit 3 personen bestaat die alle drie tegelijk een pc met hetzelfde os willen gebruiken, dan wordt neit verplicht dat 1 persoon 3 licenties koopt, maar dat 3 personen ieder 1 licentie koopt..

Maar hiermee zeg je dat het niet mogelijk is voor één iemand om meer dan één computer tegelijk te gebruiken en dat slaat natuurlijk nergens op.

@stewie: Als het waar is wat je zegt, waarom zit er dan wel een limiet op de OEM versies van windows? Deze gaat klagen als je je hardware teveel veranderd. Je moet dan MS zelf bellen om te vragen of ze je activatie toch door kunnen laten gaan. Als ze nee zouden zeggen zouden ze je dus verplichten om meerdere licenties te kopen. Iets wat volgens jouw niet mag. Zou je misschien die wet kunnen tonen waar dit in staat?

dat limiet geld niet voor de EU, vandaar ook dat je hem oneindig vaak kan her-activeren via de telefoon.
het niet aanbieden van her-activatie is Microsoft verboden.

[Reactie gewijzigd door stewie op woensdag 11 maart 2009 15:58]



ook een OEM versie mag je op een oneindige hoeveelheid installeren.
ik heb mijn OEM XP ook op 10 machines staan, met de hulp van Microsoft klanten service die dit netjes aanbied zonder extra kosten zoals het hoort volgens de EU.

ik heb ook een vista OEM, ook op 5 machines staan die ik na 3x moest her-activeren wat na vragen ook volkomen legaal is binnen de EU.
het is Microsoft die dit tegen mij verteld heeft, ik ben echt niet uit mijn nek aan het kleppen microsoft zegt dat zij elke kopie verplicht moeten her-activeren oem/retail maakt niet uit.

als je mij nog niet gelooft dan bel je Microsoft toch lekker zelf?

[Reactie gewijzigd door stewie op woensdag 11 maart 2009 15:49]


Jij bent een licentie aangegaan voor de Home versie, niet de Pro versie, door er zonder toestemming een pro-versie van te maken ben je in overtreding van de licentie die je hebt.. (software zeker is niet jouw eigendom, jij hebt het een licentie om het te mogen gebruiken, de dvd/verpakking waar de software op geleverd is wel jouw eigendom)..

Jij bent een licentie aangegaan voor de Home versie, niet de Pro versie, door er zonder toestemming een pro-versie van te maken ben je in overtreding van de licentie die je hebt.. (software zeker is niet jouw eigendom, jij hebt het een licentie om het te mogen gebruiken, de dvd/verpakking waar de software op geleverd is wel jouw eigendom)..
jij hebt een licentie gekocht, niet ge-huurd of geleased, de EU ziet geen verschil tussen software en hardware.
gekocht is gekocht, zij mogen van geen enkel gekocht product een licentie ontnemen.
ach je gelooft mij toch niet, dus bel maar gerust Microsoft of neem contact op met Nelie kroes: http://ec.europa.eu/commission_barroso/kroes/index_en.html

*edit* typo's.

[Reactie gewijzigd door stewie op woensdag 11 maart 2009 17:38]



Wat heeft dat met drm te maken? Meer uitleg zou welkom zijn.

Sterker nog; benieuwd naar Microsoft's definitie van de "apps" waarvan maximaal 3 simultaan werken.
Want ik start me netbook, log in op MSN Windows Live (#1?), start winamp (#2?) voor wat muziek, open MS Word MS Works voor een documentje. Dan kan ik dus IE/Chrome/FF vergeten? en Textpad? of Acrobat Reader? of MS Excel MS Works? Een bestand unzippen zal niet meer gaan?...etc. pff, ik ben benieuwd!

yep.. ik snap ook niet helemaal hoe ze dat bedacht hadden, ik heb zo 6+ programma's open op mn Wind, no problem (maak je nog ns gebruik van die 1 gig (of 2 gig) die in je netbook zit.. is niet voor de sier..)

Als je Windows gebruikt, hoef je niet bang te zijn dat die 1 gig niet gebruikt word hor. :O

meestal heb ik tussen de 100 en 500 mb gebruik, afhankelijk van windows versie, gebruik en hoeveel ie vervuild is.. dus dat valt wel mee ;)

Mijn MSI Wind heeft vaak drie browsers open staan (Chrome, Opera en Firefox)
Daarnaast Thunderbird open, winamp, msn, skype, psi, µTorrent,

en dan zou van ome gates met windows 7 niet mogen?
zijn ze nou helemaal gek geworden in amerika?

Muziekspelertje kan vast wel naar tray of bar gaan. Of je zet, omdat je toch in de trein zit, je Zune/Zen/HonkyTonky/Nokia/HTC MP3 spelertje aan. Of héél desnoods je apple dinges.

Tray/bar telt niet als proces. Stel je voor, als alles wat je bijv. in CTRL/ALT/DEL ziet als proces telt.

Of je zet, omdat je toch in de trein zit, je Zune/Zen/HonkyTonky/Nokia/HTC MP3 spelertje aan.
Goed idee. En dan neem je ook gewoon een PDA mee voor MSN en start je MS Works op via je laptop. Op die manier kan heb je ruim genoeg aan die 3 applicatie limiet.
Tray/bar telt niet als proces.
Ik heb op mijn PC een programma staan dat elk andere programma naar de traybar kan verhuizen; zou ik dan volgens jou oneindig veel programma's kunnen draaien op die 3-app gelimiteerde Windows 7 zolang ik ze maar allemaal door dat ene programma in de tray laat zetten?

Persoonlijk snap ik sowieso niet waarom iemand Windows op een netbook wil draaien.

Persoonlijk snap ik sowieso niet waarom iemand Windows op een netbook wil draaien.
Bekendheid met het systeem, goed werkende Office, (honderd)duizenden apps die alleen op Windows draaien, moet ik doorgaan?

omdat mijn wifi van mijn msi wind niet op linux wil. (alleen onbeveiligde netwerken om de een of andere vage reden, bagger driver op de ralink site)

Ik begrijp het ook niet helemaal hoe ze dat meten. Hier draaien momenteel 28 processen. Ik zie 4 knoppen op de taakbalk: de browser waarin ik nu typ, Outlook, Windows Taakbeheer en Word. Daarnaast heb ik nog een aantal pictogrammen naast de klok staan, die momenteel niet op de voorgrond staan.

Als ik het goed begrijp is dit dus al niet meer mogelijk. Oftewel een versie die gedoemd is te falen.

Van die 28 processen tellen ze lang niet allemaal mee. Van die 4 knoppen op de taakbalk, zullen er 3 meetellen, taakbeheer niet. Ik weet niet wát je in de systray hebt staan, maar in de XP Starter bijvoorbeeld telde winamp niet meer mee aan de proceslimiet als het minimize to tray ging, of Windows Media Player als het in z'n taakbalk plugin vorm gezet werd.

Maar dan krijg je toch ook rare fratsen. Want als je winamp in systray hebt draaien en nog 3 apps daarnaast moet je dus eerst een document sluiten voordat je een ander nummer kan kiezen. Dat is toch niet uit te leggen!

Als hij zoek op aanwezige schermen, dan is het makkelijk te controleren.
Als er een 4e scherm aangemaakt gaat worden, kan het OS dit blokkeren.

ABSOLUUT onbegrijpelijk. Want dan heb ik MSN Windows Live open; chat met jou en een collega (dus al mooi 3 schermen). Kan het dus vergeten om notepad eveneens te openen (4e scherm?). Never. Ik zie dat Linux op de netbook nog steviger in de lift zal zijn.

Maar daar betaal je ook naar.. de 3appversie is aanzienlijk goedkoper dan de eerstvolgende versie.. en voor genoeg mensen is dat bij een netbook ook meer dan voldoende.. hallo het gaat hier niet om een versie die bedoeld is voor een normale pc, maar een netbook (ofwel een oversized smartphone)...

Doe toch liever zoiets als een memory limit? of CPU/Core's limit? Denk terug aan de gratis versies van SQL server en Oracle's db. die hebben ook mooi zulke beperkingen.

Wat een FUD weer. Er zijn al verschillende bronnen geweest dat Windows 7 Ultimate prima draait op een netbook. ALLE versies van Windows 7 kunnen op een netbook draaien. Er is geen speciale versie voor netbooks.

http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_7_editions

Dat vind ik dan toch wel knap aangezien het product nog niet bestaat. Je zou er beter aan doen op te merken dat er uit verschillende bron gemeld wordt dat de beta op netbooks draait.

En draaien is natuurlijk leuk maar zegt mij niet genoeg. Hoe snel draait het systeem ? Wat zijn de prestatieverschillen met Linux / XP en wat is de meerwaarde van Windows 7 op een netbook ?

Feit is dat MS je gewoon geen Windows 7 geeft maar een starter edition. Ga je een volledige W7 op een netbook zetten dan overtreffen de kosten van de software mogelijk die van de hardware en dat zal niet de bedoeling zijn van de meeste consumenten.

Die is er wel degelijk, en heeft als beperking: slechts 3 programma's. eg: actief in de taakbalk, hij telt niet de achtergrond processen die UI-loos zijn of beperkt zijn tot context menu's zoals muis/geluids drivers.

De reden hiervoor is >NIET< dat het te zwaar zou zijn voor netbooks, integendeel, ik heb de afgelopen maand Win7 op de meest rare hardware gezet, en verbaasde me er elke keer weer over hoe het gewoon draaide als 'next gen' systeem, en Windows XP oubollig liet voelen.

De reden van de beperking is dat het een reden is om het OS goedkoper te verkopen, en goedkoop is hét kenmerk van netbooks. Goedkoop, zuinig, en klein. Niet traag ;)

Correct, Windows 7 draait op de meest lichte hardware al prima. Om te testen ben ik eens wat verschillende hardware gaan uitproberen.
Zelfs deze configuratie draaide nog: http://img24.imageshack.us/img24/1606/66161873.jpg
Uiteraard was dit wel het minimum wat ik snel bij elkaar kon rapen maar met 256MB op een PIII 550 draaide het prima.

op zich apart.. WinPE (het installatie programma van Windows 7) heeft minimaal 256mb nodig om te starten. Die 96mb geheugen in je screenshot is dan ook wat vreemd..

Gewoon naderhand geheugen eruit trekken. Niet zo vreemd lijkt me.

Tsja, het is maar wat je onder prima verstaad, je hebt ook mensen die beweren dat XP op een P3 800mhz of Vista op een P3 1GHZ prima draait.

Dus dat het draait okee, leuk, maar prima daar kan ik echt niet bijkomen.

Sterker nog, XP draait ook wel op een 1 MHz processor, :+. Ik kan het artikel niet zo gauw vinden, maar het was wel op t.net een tijd terug.

Yup, zo'n versie is er ook al voor Vista, die wordt hier o.a. in Mexico verkocht met laptops.

Die speciale versie is ook niet omdat andere versies niet zouden kunnen draaien maar vooral om de prijs laag te kunnen houden.

Maar voor Microsoft maakt het, qua ontwikkelingskosten, toch niks tot zeer weinig uit dat er 3 programma's tegelijk kunnen draaien?

Nee, de Starter Edition is de 'aanbieding' van Microsoft, en is meer bedoeld om de gebruiker zodanig te frustreren dat hij gaat upgraden naar een duurdere versie.

Hoezo 'frustreren'.. hij kan ook meteen kiezen voor de duurdere versie.. geloof maar dat er goed onderzoek is gedaan naar het aantal applicaties die tegelijk gedraaid wordt door de NORMALE netbook gebruiker (ofwel NON-tweakers).. en blijkbaar is dus 3 applicaties meer dan voldoende voor NORMALE netbook gebruikers..

Het gaat ook niet om de vraag welke editie van Windows 7wel of niet goed kan draaien op een netbook, het gaat om het aspect van het prijskaartje dat daaraan hangt.

Een Windows 7 Ultimate editie van meer dan 200 euro heeft natuurlijk prijstechnisch geen zin op een netbook die totaal niet meer dan van ongeveer 300 a 400 euro mag kosten.

Ik denk dat Microsoft inderdaad een dilemma heeft. Ze willen natuurlijk graag op de netbooks aanwezig zijn maar moeten tegelijkertijd voldoen aan de lage kosten en marges die hiermee gepaard gaan, zonder teveel tekort willen doen aan de functionaliteit.

Ik denk dat de optie bieden tot een upgrade voor mensen die daaraan behoefte hebben niet eens zo slecht is, echter hoop ik dat de prijs hiervan niet al te fors wordt.

Correct. En wat kost Windows 7 Ultimate? Precies de prijs van de hardware. Windows en Netbooks is gewoon een ongelukkige combinatie. Je leuke el cheapo netbook kost geen 250 euro maar 500 euro...

Ik heb vorig jaar een nieuwe pc gekocht met windows vista 64 bits (home premium) Ik heb daar zeker geen 250¤ voor betaald. Is windows & zoveel duurder? zo ja dan voorspel ik niet veel goeds voor het marktaandeel

Niet de prijs maar de restricties is wat mij stoort aan windows, trouwens

En of er speciale versies zullen verschijnen!

Windows 7 may not be the solution for the troubled Microsoft

Alleen kan ik me niet voorstellen dat 't 'n doorslaand succes zal worden, aangezien er flinke concurentie uit de Linux-hoek komt, zoals 't Google Android initiatief & de pre-installed Xandros die ASUS gebruikt op z'n Eee PC's (wat ik persoonlijk heel fijn vind draaien, met de "Easy Desktop" uitgeschakeld)

Het is potentieel handig want MS kan bij een upgrade prijs van een 3 of 4 tientjes al meer winst maken dan bij verkoop aan een oem leverancier.

Oh, dus het is goed voor MS en de aandeelhouders...
De klant zal MS een rotzorg wezen, die schokt toch al de MS-tax.

(ff zwaaien naar Blingux, hij is al even van WW weg)

Een hele vreemde opmerking.
De klant heeft namelijk voordeel want die kan kiezen of ze een extra goedkope versie krijgen van Windows 7 op netbooks of een normale versie van Windows 7 op netbooks.

Windows 7 ShareWare Edition
Net als het meeleveren van Office 2007 60day trial op al die pc's tegenwoordig.
Je bent langer bezig met die ms office crippleware versie te deinstalleren dan OpenOffice volledig te installeren.

Ik zie de jeugd al zitten met hun goedkope mini laptopjes, msn, hyves & en dan moeten kiezen tussen habbo en youtube ;p

habbo en youtube draait in dezelfde applicatie, hoef je niet apart te tellen

Hyves is toch ook niet meer dan een website. Je kan dus msn, hyves, habbo en youtube doen, en dan heb je zelfs nog ruimte voor een extra applicatie... Behoorlijk kansloos voorbeeld om je punt kracht bij te zetten.

idd, massas pcs staan vol sharewareshit tegenwoordig.
je hebt uren werk om die troep / advertizing er af te halen.

leuk is wel dat er veel freeware voorhanden is van hoge tot zeer hoge kwaliteit, en dan nog gratis en legaal ook.

ik installeer ook altijd openoffice voor de mensen. doet het perfect als vervanger voor MS office

nog gekker, denk je dat je een leuke light versie hebt voor je 16GB SSD, staat alle meuk er stiekem op...
Alle benodigde code wordt meegeïnstalleerd met de Starter-editie
Kleed die versie dan echt uit...


Niet helemaal wat hij bedoelde denk ik. Als ze een uitgekleed OS op de markt willen brengen moet het ook echt uitgekleed zijn. Je wil niet dat je 16GB voor een kwart vol zit (pure gok, geen idee hoe groot win7 is) met bestanden die je niet gebruikt. Beetje zonde van de toch al beperkte ruimte.

Maar in een invalidewagentje die maar 45 mag zit echt geen geknepen 2 liter turbomotor.

De vraag is alleen of het zin heeft. Als je toch maar 50 mag heeft het geen zin een auto te nemen die 120 kan. Zo is het ook met Windows 7. Als Windows starter de onderdelen toch niet kan gebruiken heeft het geen zin deze onderdelen erbij te installeren. Dit scheelt stroom (benzine) en harddiskruimte (kleinere motor dus meer ruimte voor andere autoonderdelen).

De vergelijking tussen computers en auto's kan goed zijn voor de verbeelding, maar gebruik dan wel de juiste vergelijkingen.

Carroserie -> computer
Motor -> OS
Baan -> infrastructuur, bv internet, het spel dat je speelt.

Jouw vergelijking zou dus slaan op: Als je op smallband zit, verandert je OS ook niet hoor. Wat op zich een juiste uitspraak is, maar hier helemaal niet ter zake doet.

Als je dan toch een vgl met de autowereld moet maken, zou het iets zijn als:
In een smart steek je toch ook geen F1 motor die je dan limiteert zodat hij nooit zijn volle kracht kan gebruiken. Neen, je gebruikt een kleinere motor die optimaal is voor de wagen.

Hij heeft een SSD met relatief weinig plaats, dan wil je niet een OS van 9 GB waarvan er dan een beperking zit zodat je eigenlijk maar 2 GB gebruikt. Dan liever dat ze de ongebruikte onderdelen wegdoen zodat het beter op je hardware past.

Volgens mij moet je dit meer als soort van demo zien.
In plaats van gewoon windows staat er nu de demo op van windows 7 waar je bijna niks mee kan en zodra je betaalt kan je dus wel opeens gebruik maken van de voldige functies van windows 7.

Onzin, je kan van alle functies gebruik maken, maar slechts 3 applicaties tegelijk draaien. Wat er dan precies onder applicaties valt is inderdaad te bezien, ik neem aan dat een programma als Live Messenger wellicht daar niet onder zou moeten vallen.

Ik zou overigens wel eens wat statistische cijfers willen zien over hoeveel applicaties mensen tegelijkertijd op een netbook open hebben staan. Zou me niks verbazen als hieruit blijkt dat 90% van de gebruikers nooit 4 applicaties tegelijkertijd gebruikt. Het zijn ook maar netbooks mensen, geen Core 2 Duo pc's met 4 Gb geheugen.

nee, die c2d met 4 (binnenkort acht) gig, 2 terra storage, dikke videokaart staat er wel naast.. netbook is gewoon handig voor onderweg ivm kleine formaat en gewicht.
en ik heb zo 6+ programma's met meerdere vensters per programma open, dus n beperking op 3 zou voor mij echt irritant zijn..

en als je het n "demo" wilt noemen.. nou dat *is* het ook gewoon, en mensen die de "volledige" versie willen hebben kopen die als upgrade.
meeste/alle demo software heeft zo'n beperking, of 30 dagen, of features zijn beperkt naar bepalde "dimensies" (max file size, etc.., bij windows dus max aantal programma's) of 1001 'nag' venstertjes, dr moet n "reden" zijn om te upgraden (=meer $$$ betalen) anders gebruikt iedereen alleen maar gratis/simpele software en verdient MS(etc..) geen geld..

[Reactie gewijzigd door AlexanderB op dinsdag 10 maart 2009 21:24]


Leer het nu eens mensen, het is terabyte als je het over 1000 (of 1024 als je dat wilt) gigabyte hebt. Terra-aarde. (Ik weet het, ongewenst, maar het moet toch even gezegd worden.)

Het is trouwens géén demo (die stopt nl. vaak met werken na een maand), maar een volledige versie met minder opties. Zie het als een auto waar je maar 120 kilometer per uur meer kunt rijden, of waar maar 1 stoel in zit.

Niet alle demo's hebben een beperking op de gebruiksduur er zijn er genoeg die een deel van de features missen die de volledige versie wel heeft, maar die je gewoon zo lang als je maar wilt kunt blijven gebruiken. (criple ware genoemd soms)

Ik vind dat MS met de 3 applicatie regel erg dicht tegen cripleware zit

Wat er dan precies onder applicaties valt is inderdaad te bezien, ik neem aan dat een programma als Live Messenger wellicht daar niet onder zou moeten vallen.
En Yahoo messenger? Vertel het eens? En die kwekker van Hyves?

Net als de goeie ouwe tijd. Microsoft applicaties zullen toegang krijgen tot bepaalde API's waardoor Microsoft programma's niet meetellen terwijl andere programma's wel degelijk zullen meetellen.

En zulke lage limiet is wel degelijk snel aan te komen: mail, itunes en een browser momenteel op mijn iewat oudere laptop (vergelijkbaar met een netbook). Daar ga je 3 applicaties. Hier heb ik dan nog een texteditor en een terminal ten allen tijde open alsook allerlei kleinere programma's die ik af en toe gebruik (Cisco VPN, VLC, BitTorrent). Op werk is het al helemaal vol met 3 onderdelen van OpenOffice, e-mail, messenger, browser(s), code, verschillende terminals, svn.

en dat hierboven draai je allemaal op je netbook ??
kan me nauwelijks voorstellen dat zo'n ding dat onder XP al allemaal aan kan.

Dat kan ie prima hoor. Ik doe zelfs nog audiobewerking erbij, Adobe Audition, werkt allemaal goed. Het is zelfs sneller dan de Celeron2Ghz die in de studio staat.

Dat kan nog lachen gaan worden als straks blijkt dat MS varianten van messengers, browsers, mailclients, enz. niet meetellen aan dit totaal van max 3 applicaties en de concurerende versies wel.

Om te zorgen dat Windows XP van het netbook-toneel verdwijnt en ook Linux niet te aantrekkelijk wordt voor systeembouwers, kan Microsoft de Windows 7-versie niet zo duur maken. De Windows 7 Starter-editie die Microsoft voor netbooks uitbrengt, kan slechts drie applicaties tegelijkertijd draaien.
Hij is fijn - die netbook kan dus blijkbaar maar drie Windows-applicaties tegelijk aan? Onder Linux is die beperking niet aanwezig. Betekent dat dan dat Windows 7 dus toch meer CPU-kracht nodig heeft dan Linux, dat kan ik me toch niet voorstellen. (Onder XP hebben we die beperking toch ook niet).
Hoewel Microsoft verkondigt dat dit genoeg is voor netbook-taken, zou de softwarereus graag zien dat gebruikers die niet tevreden zijn over de mogelijkheden naar een uitgebreidere, en dus duurdere versie overstappen.
En die duurdere versie kan het wel - juist het gaat hier dus regelrecht om de centen. Men beduvelt de gebruiker door een uitgeklede Windows te leveren, waarna de gebruiker mag betalen als hij/zij er achter komt dat'ie meer dan 3 toepassingen gelijktijdig wilt gebruiken (laten we zeggen een audio-player, een browser, een e-mail-pakket en een tekstverwerker...)

Dit vind ik nu typisch een geval van de consument oplichten...

kans is wel aanwezig dat er dan een soort vm laag komt. die meerdere toepassingen als 1 app kan draaien. - maar bij een crash......

neej handig is het nie, en men had er beter aan gedaan om de restricties wat anders neer te leggen.

Dit vind ik nu typisch een geval van de consument oplichten...
Nee, het is consumenten keuzes aanbieden, maar dat is iets wat sommigen niet willen of kunnen begrijpen. Als het verdraaid kan worden naar iets negatiefs over Microsoft dan wordt die kant op gedacht, immers niks van Microsoft is goed.
Deze manier van verkopen is echt niet nieuw en wordt al tientallen jaren gebruikt door andere bedrijven. Er worden zelfs servers verkocht waarvan een deel van de ingebouwde hardware uitgeschakeld is en deze kun je na aanschaf van een aanvullende licentie activeren. Hetzelfde geld voor veel software pakketten, waarbij men voor extra users/objecten/whatever alleen maar een nieuwe licentie key in hoeft te voeren om te upgraden.

Als het gaat om het aanbieden van producten aan bedrijven, waarbij er vaak sprake is van een combinatie met een support-contract, dan kan ik me er nog enigszins wat bij voorstellen...

In dit geval wordt de consument opgezadeld met een half-werkend product, hetgeen niet nodig is - ook niet financieel (op netbook gebied dan*) voor Microsoft. Dit soort acties hebben tot gevolg dat de gebruiker sneller naar een illegale oplossing grijpt, maar blijkbaar vind men het niet erg om dat in de hand te werken.*

*: Ik snap 't al, hoewel het ff duurde :O
De prijs die men vraagt voor een normaal werkende Windows installatie, is zo hoog dat hij al gauw 50% (oid) van de totaalprijs van een netbook zou bedragen. Dat is niet direct te verkopen, vandaar dat de prijs lager moet. En aangezien Microsoft nu eenmaal niet wil dat men die goedkopere netbook-versie ook op een grotere laptop of desktop gaat gebruiken, wordt' ie afgeknepen.

En ja, je hebt gelijk dat is niet niet nieuws - XP Home is met wat registry-settings ook op te waarderen tot een bijna Pro. Maar ook daar was ik nooit erg van gecharmeerd, maar goed onder Linux heb je dat soort gezeur een stuk minder en onder Mac OS X ook bijna niet...

Lijkt me niet inderdaad er is (naast een server editie) maar 1 smaak van macosx.

Voor linux licht het weer anders omdat je daar alles zelf kan regelen en dus een onbeperkt scala aan smaken naar wensen hebt.

Voor linux licht het weer anders omdat je daar alles zelf kan regelen en dus een onbeperkt scala aan smaken naar wensen hebt.
Verder wordt er niet echt aan licenties verdient (misschien kun je nog beter zeggen echt niet) bij Linux.

Bij Windows is dat wel het geval en hoewel het bedrijfseconomisch meer dan logisch is om dan prijs/feature differentiatie toe te passen en ik het zeer waarschijnlijk ook gedaan zou hebben als ik me in dezelfde positie als Microsoft zou bevinden - vind ik het als consument niet fijn.

Microsoft verplicht gebruikers niet een netbook te kopen met een afgeslankte editie. Sterker nog, Microsoft verplicht ook een leverancier niet deze afgeslankte editie op hun netbook te plaatsen.

Ten eerste kiest de leverancier wat hij/zij op zijn netbook plaatst en vervolgens krijgt een klant in de winkel ook nog de keuze.

Je hoeft niet te kiezen voro de starters editie, er zullen vast netbook leveranciers zijn die al een versie hoger aanbieden.

Het is sinds Windows 2000 toch niet anders geweest?
Je hebt verschillende versies van het bestuuringssysteem. Daar hangen verschillende prijzen aan. Als je vista home basic koopt moet je het ook doen zonder Aero, media center, domein support en weet ik veel. Als je Ultimate koopt dan heb je bijna het zelfde als bij SBS 2003. Maar toch zit daar een groot prijs verschil in.
Het is dus niet meer dan logisch als de prijs naar beneden gaat er ook funcitonaliteit gaat ontbreken.
Voor mij zou het niet uitmaken want ik heb meestal toch enkel opera open staan en verder niets.
Maar ik hoop wel dat er ook voor de wat grotere (note/net)books wat meer keus komt voor linux. Het is toch jammer om te betalen voor iets wat je niet weer gebruikt.

Ja, maar in hoe grote letters gaat dit staan op de laptopdoos denk je: 300¤, draait maar 3 applicaties! Er staat gewoon: Laptop 300¤ met Windows 7!!

Jan Modaal is de pineut, mensen die er niets van afkennen. Ik zie men ouders nog afkomen: ik probeer dat te openen maar dat lukt niet. Ah nee, want je hebt al internet openstaan, je email client en een chat-programma. Leg dan maar eens uit waarom je geen attach kunt openen (word of acrobat reader).

3 applicaties is toch niet meer van deze tijd en zo'n beperking is gewoon absurd. Er zullen heel wat klachten binnenkomen van mensen die niet werden geïnformeerd, daar kan je van op aan.

Als reactie op jouw opmerking en het stukje verder op waarbij een onderscheid wordt gemaakt tussen bedrijven en consumenten.

Als ik bijvoorbeeld een VW Golf koop dan kan ik deze vanuit de fabriek met garantie laten tunen. Alleen een aangepaste versie van de software erin en een aangepaste (hogere) rekening.

In mijn optiek echt niet anders dan wat Microsoft doet en slechts aan van de voorbeelden.

De Windows 7 Starter-editie die Microsoft voor netbooks uitbrengt, kan slechts drie applicaties tegelijkertijd draaien.
Man dit is toch niet meer van deze tijd :S

[Reactie gewijzigd door et36s op dinsdag 10 maart 2009 21:06]


Neem je toch Linux op je Netbook? Althans, zo verwacht ik dat veel consumenten wel eens kunnen reageren.

Tsja, maar waarom draait dan nog steeds een flinke minderheid Linux op de netbooks? De Netbooks met Windows erop zijn nu ook duurder dan die met Linux erop, dat is blijkbaar geen barriére.

Persoonlijk denk ik dat netbook-bouwers zo hard mogelijk zullen proberen om hun Windows netbooks met Windows XP te blijven leveren zo lang dat nog maar enigszins mogelijk is.

Toch zonde, Linux netbooks draaien prima desktop effects terwijl deze Windows 7 Starter Edition vast ook geen Aero aan boord heeft... als mensen eens wisten!

Als winkels als de Mediamarkt ( in ieder geval die waar ik geweest ben ) GEEN netbooks met welke distro dan ook aanbied, zal de barriere er dus blijven voor de gemiddelde consument.

Ter illustratie : twee van mijn nichtjes ( ik geloof 9 en 14 jaar ) gebruiken nu al ruim een maand zonder problemen 2 netbooks ( Acer ) met linux er op, heb hen of m'n broer niet hoeven te adviseren en ook NIETS hoeven uit te leggen .... (heerlijk die rust).

Zijn jaar geleden gekochte laptop met Vista d'r op daarentegen, brrrr.... :(

Een deel van het probleem van linux distro's op laptops blijft intrinsiek bij de consument liggen. "Wat de boer niet kent dat vreet hij niet."

Daarom is het ook bijna altijd zo dat een nieuwe windows versie in het begin "kut" is (voor jan met de pet). Gewoon omdat hij anders is dan wat dezelfde jan met de pet gewend was. Van windows naar windows is de stap echter nog niet zo groot. Bij linux distro's speelt hetzelfde probleem, maar dan erger. Bovendien weet jan met de pet niet dat je windows software niet zomaar op een linux distro kan installeren en draaien }>

Voor kinderen (die nog niet zo vast zitten aan wat ze gewend zijn) en voor tweakers (die een onderzoekende en autodidactische instelling hebben) is het bovenstaande nauwelijks een probleem. De netbookmarkt bestaat alleen voor het grootste deel uit mensen zoals jan met de pet :+

Maar jan met de Pet wil helemaal niets installeren ook niet onder windows. Die hebben al angst dat er van alles mis gaat als je er een dvd in doet! Dus dat verschil is er helemaal niet.
Wat natuurlijk erg voor de verkoopcijfers van Windows spreekt is dat er helemaal geen 10" netbooks worden verkocht met linux. Dan krijg je natuurlijk al snel dat er meer versie's met windows worden verkocht.

Ik weet niet van Europa op dit moment maar hier in Amerika (ik werk voor een universiteit) koopt 80-90% van de inkomende studenten een MacBook en bijna elke netbook en iewat oudere laptop die ik gezien heb (en ik zie er veel) heeft Ubuntu of een andere flavor van Linux (Behalve Chinese studenten, die hebben een voorkeur voor illegale versies van Microsoft software).

Hier in de US is Microsoft zwaar verliezen aan het leiden tegenover Apple en Linux vooral in de 'nieuwe' generatie alsook in de vele markten waar bedrijven besparingen willen doorvoeren.

Heb je ook gezien wat voor kortingen je van Apple krijgt als je kan laten zien dat je studeert of werkt op een educatieve instelling? Dat scheelt zo een paar honderd dollar op een Macbook, en dan is die apple ineens heel erg interessant.

Zelfs al zou men alleen maar wat tekstverwerken en browsen/e-mailen/IM'en op die netbook - als er een (duurdere) MS-Windows variant is, dan neemt men die eerder dan de Linux-variant.

Als het prijsverschil tenminste niet te groot is, als je 50% meer voor een Windows-netbook moet betalen waar je alleen maar een beetje mee surft en tekstverwerkt, dan denk je misschien wat langer na bij die keus. Als het "maar" 15-20% is dan gaat men sneller voor 't vertrouwde ms-Windows

hij is fijn - die netbook kan dus blijkbaar maar drie Windows-applicaties tegelijk aan? Onder Linux is die beperking niet aanwezig. Betekent dat dan dat Windows 7 dus toch meer CPU-kracht nodig heeft dan Linux, dat kan ik me toch niet voorstellen. (Onder XP hebben we die beperking toch ook niet).

dat w7 te veel cpu kracht nodig heeft om 3 apps te draaien klopt niet!!
je kan met w7 beta op een atom makkelijk 10 apps tegelijk draaie

waarom zit die beperking er dan op...
die beperking zit erop omdat anders iedereen een netbook/nettop zal kopen en ms dus een hoop geld misloopt (hier in nederland zijn we tog van waarom meer betalen dan nodig is :-) )

p.s. is Bill Gates niet rijk geworde door een goede markteting
«  1  2  3  4  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 21:21 'Nobelprijs' informatica opnieuw naar vrouw
Vorige 19:47 Intel bevestigt dat GN40-chipset sommige 1080p-content kan weergeven
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011