Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 55, views: 11.958 •

Naast het verversen van zijn Mac-productaanbod heeft Apple ook gesleuteld aan de mogelijkheden van zijn wifi-basisstation AirPort Extreme en de draadloze harde schijf Time Capsule. De prijzen van beide apparaten zijn gelijk gebleven.

De Time Capsule met een opslagcapaciteit 500GB blijft 269 euro kosten, terwijl de 1TB-versie 449 euro moet opbrengen. Het AirPort Extreme-basisstation kost 159 euro. De wifi-apparaten kunnen nu echter gelijktijdig op de 2,4 en 5GHz frequentiebanden zenden en ontvangen. Hierdoor kan een apparaat met 802.11g-functionaliteit, bijvoorbeeld een iPhone, de 2,4GHz-band benutten, terwijl simultaan bijvoorbeeld een MacBook met 802.11n-wifi ongestoord via de 5GHz-band kan communiceren. Vorige versies van de AirPort Extreme en de Time Capsule konden slechts op één frequentieband tegelijkertijd actief zijn.

Ook nieuw op beide apparaten is de guest networking-feature. Hiermee kan een secundair netwerk worden opgezet dat met een ander wachtwoord is beveiligd dan het thuisnetwerk. Hierdoor kan een bezoeker via een wifi-verbinding wel het internet op, maar blijft het lokale netwerk voor hem verborgen. Verder kunnen zowel de vernieuwde Time Capsule als de AirPort Extreme overweg met de 'Back to My Mac'-functie van MobileMe, Apples betaaldienst voor het opslaan en syncen van gebruikersdata. De vernieuwde draadloze netwerkapparatuur staat inmiddels in de webshop van Apple en zou ook in de winkel verkrijgbaar zijn.

Apple AirPort Extreme en Time Capsule

Reacties (55)

450euro voor een 1TB HD met backup software en een wireless router? Mai moet je ervoor over hebben.
Je krijgt wel een mooie witte kastje met een appel er op hé!
Voor dat geld mag je er een echte tijdmachine bij krijgen :+
maar intussen heeft Apple wel het backuppen en het internet opzetten kinderlijk eenvoudig gemaakt. Je kunt zeggen wat je wilt van Timemachine maar het is enorm gebruikersvriendelijk. Ga jij maar eens een leek uitleggen hoe ntbackup werkt.
Nee, dan leg ik die leek liever uit hoe Windows Home Server werkt. Dat richt zich namelijk, in tegenstelling tot NTBackup, op dezelfde doelgroep.
Ok. 100 ¤ voor de licentie Windows Home Server. Je hebt nog 350¤ voor 1TB Nas-PC (om die Home server op te draaien) en een dual band dual radio Wireless router, liefst met een energieconsumptie en form factor die de Time Machine niet te boven gaat. Succes.

Ik ben géén fan van Apple, maar je kan er moeilijk omheen dat idíen je deze diensten allemaal kan gebruiken, dit een heel mooi package is.
Waarom NAS-PC? Dit is geen PC hoor gewoon een extrerne HD. De backup software draait op je mac hoor.

Dus je vervangt je windows licentie door een windows home server, of gebruikt gewoon backup software op je bestaande PC. Dan heb je dus 450euro voor externe HD van 1 TB (100euro) WIFI acces punt ( 30euro ?) en backup software (gratis-50euro?)Voor 200euro ben je gesteld.

Je bent dan nog flexibeler af: nu moet je deze ergens zetten waar je zowat wireless wil hebben als waar je vaste PC's aan kunnen. Bij een externe HD/wifi acces punt kan je die beiden plaatsen waar ze het beste staan.

[Reactie gewijzigd door k995 op 4 maart 2009 13:05]

Het ding fungeert ook als netwerk schijf hoor, dus ook een NAS :)
En? Blijft toch gewoon een externe harde schijf?

http://tweakers.net/price...d=prijs&orderSort=asc

vanaf 40euro voor 320GB tot 140euro voor 1TB voor externe HD met netwerkaansluiting
Voor mensen die er nix van kennen is apple ideaal eh
Waar heb je het over? Ik zeg nergens dat WHS goedkoper is. Ik ga in op de opmerking van wvdburgt die het over het gebruikersgemak van de backupmogelijkheden van apple heeft, en suggereert dat je voor Windows geen eenvoudige backupmogelijkheden hebt.

Lees anders eerst even de voorgaande discussie?
Als iemand 200-300 euro wil betalen voor enkele uurtjes instellen dan heb je gelijk. Echter betwijfel ik of veel mensen dat willen, en precies alsof timecapsule onfeilbaar is.

http://www.google.be/sear...&btnG=Zoeken&meta=

Er is voldoende simpele backup software op de markt die geen 100-200euro kost.
Is inderdaad behoorlijk aan de prijs, maar (dit is lastig om te zeggen zonder als fanboy over te komen) nog steeds ben ik geen backup-oplossing tegengekomen die zo makkelijk werkt als een Time Machine + Time Capsule combinatie, en naadloos in het OS is geintegreerd.

Ook zonder dat ik de wireless-functie gebruik vind ik het z'n geld waard, omdat ik me geen zorgen hoef te maken over backups. Er zal wel meespelen dat ik redelijk paranoide ben over dataverlies, iets te veel harddisk-ellende gehad... :( Maar een goede nachtrust is me ook wel wat waard.

Een losse externe harddisk zou goedkoper zijn, maar met meerdere macs in huis heb je daar niet veel aan.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_backup_software

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_online_backup_services

zitten er genoeg bij hoor. Het enige verschil is idd het naadloos in het OS.

En hopelijk hoe je je time capsule dan niet in hetzelfde huis en zeker al niet op dezelfde of zichtbare plaats, brand of diefstal en alles is weg.
Ach, het is echt click-and-forget. Ik vind het al met al een aardige oplossing, en reken maar dat Apple voor deze unit aardig wat aftrek zal vinden.
Nu ja het is niet alleen naadloos in het OS. Het wordt je ook gewoon heel erg gemakkelijk gemaakt te backuppen. Ik gebruik het met mijn MacBook, en wanneer ik thuis zit te werken maakt het ding automatisch een backup, hoef ik helemaal niks voor te doen. Bovendien kan ik via een toch wel erg mooie interface moeiteloos mijn bestanden terughalen op ieder punt in de tijd, per bestand of folder, mail, contacten, foto's in iPhoto, alles.

Bovendien kan ik bij een schone installatie of een nieuwe Mac bij de installatie gewoon al mijn files meteen terugzetten, gewoon 1 vinkje.

Ik kan nog steeds voor Windows geen vergelijkbaar programma vinden, wat ook maar enigzins dezelfde funcionaliteit geeft.

Bovendien, mensen die de TimeCapsule te duur vinden kunnen ook gewoon een 1TB schijf aan de Airport Extreme hangen....

Inderdaad, dit klinkt als een enorme fanboypost, zoals RefriedNoodle ook al zei, maar voor deze functionaliteit mag de prijs voor de hardware ook wel wat hoger zijn. En wijs mij eens 1 router aan die zo'n makkelijke interface heeft om hem in te stellen?
De TimeCapsule is bij mijn weten uitgerust met een enkele disk. Dan moet je je dus wel degelijk zorgen maken over je backup imo.

Just my 2 cents...
Want je backup moet ook in een raid oplossing staan?

De kans dat en de mac HD en de timecapsule HD tegelijk begeven lijkt me wel erg klein.
Apple rekent inderdaad schandalig veel geld voor opslagruimte. Nu beweren ze wel dat het een "server-grade" harde schijf is, maar dat is discutabel.

Dat je met dit systeem zowel 802.11g en 802.11n systemen kunt koppelen, zonder snelheidsverlies voor 802.11n apparaten, is toch wel erg prettig. Ik heb nu twee routers naast elkaar staan. Een voor de 802.11n apparatuur en een voor de 802.11g apparatuur.

Zo'n guest functie vind ik niet zo heel erg boeiend voor thuis. Het ding zal toch niet open staan (hoop ik niet althans) en tegenwoordig is elke share toch wel beveiligd met een password. Ik denk niet dat visite gauw probeert mijn netwerk te hacken.
Als je een scheiding hebt tussen gasten en intern dan kun je het gast-netwerk dus wél gewoon open zetten, zonder bang te hoeven zijn voor veiligheidsproblemen met je interne netwerk.

En voor een kantoor-aan-huis of gewoon een small business toepassing is het natuurlijk wel heel fijn als je bezoekers wifi kunt aanbieden terwijl je voor je eigen machines een extra laag beveiliging aanwezig hebt.
Enkel voor die antoor-aan-huis of gewoon een small business is het idd handig. Voor zelf thuis is het nutteloos immers iedereen binnen bereik kan meesurfen als je het openzet, en als je het beveiligd met wachtwoord kan je net zo goed met 1 netwerk werken.
Een "gast" internet access kun je dus ook met je Fonera van 15 euro ... je kunt ze zelfs localiseren op maps.fon.com als je er eentje in je buurt zoekt...

Met de fonera 2 van 50 euro (incl verzendingskosten trouwens) heb je ook de beschikking over FonBackup die 2x sneller zou zijn dan de TimeCapsule van Apple. Nochtans zonder Wifi-N en dmv usb2; dit doordat er van FTP gebruik gemaakt wordt (en een java client)

Je kunt een terabyte usb hdd koppelen aan die fonera 2 en die kosten dacht ik slechts 99euro

een Dual Radio systeem kun je eventueel nog creeeren door er een Wifi-N usb dongle bij te gooien van 25euro?
Die scheiding is superhandig! Niet alleen moet je je eigen wachtwoord aan niemand geven als ze gebruik willen maken van je netwerk ook je harde schijf is afgeschermd.
Wie heeft dat er nu niet voor over. Zoveel gebruiksgemak voor een prikje. Ok tweakers zullen het allemaal wel zelf in mekaar zetten maar voor de consument is dit het ideale pakket. Heb zelf ook zo'n Time Capsule en het werkt zoals geadverteerd.
Kunnen we voor eens voor een keertje op houden over het prijzen geleuter. Die grijze plaat kennen we nu wel. En dan zeker met die ondertoon dat je wel heel dom en achterlijk moet zijn om dat er voor te willen betalen.

Volgens mij weten we allemaal wel dat Apple niet de goedkoopste is. (Al is het wel zo dat als je sommige producten gaat vergelijken met andere A-merken met dezelfde uitrusting het ook wel weer meevalt.)

Als dit een autoforum zou zijn geweest en er zou bij elke bericht van een Mercedes, Lexus, BMW, enz. weer iemand zo nodig moeten roepen dat je voor minder dan de helft van het geld ook een auto kunt krijgen met net zo veel wielen, stoelen en zelfs meer opbergvakjes voegt dat niet zoveel toe.
Maar mensen die in zulke auto's rijden zullen ook wel heel dom zijn en niet weten dat je voor minder geld een auto kan kopen die je ook van A naar B brengt.

Ik dacht dat het hier bij Tweakers over de techniek ging. Als ik prijsvergelijkingen wil ga ik wel naar de consumentenbond.
Het blijft wel uiterst handig, maar je kan natuurlijk gelijk welke hardeschijf als restore schijf gebruiken..

Ik ga me die nieuwe airport misschien wel halen, ik heb idd connectie problemen met mijn mac (ik heb nu een Dlink, The beast!)
ik ga deze in iedergeval bestellen... altijd handig om automatisch alles te backuppen zonder dat je daar echt iets voor moet doen. Het is van apple en over het algemeen is dat gebruikersvriendelijk (en niet iedereen zal het daarmee eens zjin)
Handig, die guest networking-feature! Jammer dat ie nogal aan de prijs is.
Welke huis-tuin-en-keuken routers hebben deze functie ook?
Dat vroeg ik me net ook al af.

Ik vind storend dat anderen mijn "prive"-netwerk gebruiken terwijl ik apart netwerk voor ze wil geven.
De DrayTek Vigor 2820n heeft een guest (met LAN isolatie) optie, maar die heeft weer geen dual-band WLAN

[Reactie gewijzigd door Carbon op 4 maart 2009 12:06]

FON access point. (Euro 19,95)

Kijk maar eens op www.fon.com

[Reactie gewijzigd door s.kamer op 4 maart 2009 11:56]

Een Linksys WRT54 met DD-WRT firmware, heeft wel nog 802.11g
DD-wrt kan het sinds versie24 ook
verder dd-wrt draait op veel verschillende apparaten
Ik heb hier een Draytek Vigor 2820n die dat ook prima doet met wireless N tot 300 mbps, tot maximaal 4 WLAN's, elk met een eigen methode/password beveiligd of gewoon open. Ook biedt elk kanaal WAN-isolatie of zelfs client-isolatie waardoor ze echt alleen maar op internet kunnen. Ook zit er nog rate control op om de bandbreedte te beperken per WLAN.

Werkt prima, ik heb hier ook een open access point staan.

Maar echt een huis-tuin-en-keuken router is het ook weer niet, het beestje kost dik ¤200 euro.

@s.kamer
FON werkt alleen voor mensen die zich daarbij aangesloten hebben dacht ik? En dus betalen of zelf hun eigen verbinding ook open hebben staan?
neen je kunt op je fon account op www.fon.com tot 5 verschillende "family & friends" accounts aanmaken...

dmv de FreeWlan uitbreiding kun je deze onbeperkt uitbreiden.... handig voor grote families...

trouwens ook handig als je je familieleden allemaal voorziet van een Fonera toch?
zodat je ook bij hun op bezoek kunt...en online kunt gaan toch?
D-Link 825 en 855 zijn dual radio (2.4 en 5 ghz met aparte SSIDs) en hebben guest isolatiemogelijkheid. Zijn ook nog steeds behoorlijk aan de prijs maar wel zeer leuk om mee te werken.

EDIT: DD-WRT is ook een goeie optie, maar tot nu toe zijn er (bij mijn weten) geen dual radio accesspoints of routers die DD-WRT ondersteunen, dus als je écht de 2.4 en 5 ghz band nodig hebt, dan is dat geen oplossing.

[Reactie gewijzigd door DexterBelgium op 4 maart 2009 12:10]

Damnit net een halfjaar geleden een Airport Extreme gekocht. Nu maar weer verkopen en die nieuwe halen |:(

Wil dat Dual Band nu ook zeggen dat je in een WDS-opzet op het secundaire station (van de 2) een ander soort beveiliging kan instellen (WEP of WPA(2)) dan gebruikt wordt tussen de WDS-stations?

[Reactie gewijzigd door Lau26 op 4 maart 2009 12:10]

Is dit niet middels een firmwareupgrade te verhelpen. Ik heb zelf ook een Airport Extreme (al vanaf launch in 2007). Heb nu van het najaar mijn PowerBook de deur uit gedaan en kan dus pas sinds een aantal maanden gebruik maken van de n-band. Ik vraag me af wat voor hardwarewijziging dit vergt. Wel weer lekker jammer dit.
Neen. Dat wil zeggen, het extra netwerk wel (da's gewoon een extra SSID met een firewall) maar voor het tegelijkertijd gebruik maken van 2.4GHz en 5GHz heb je toch echt een extra radio nodig en dat kun je er nu eenmaal niet bij firmwaren.
Omdat je het nieuwste van het nieuwste persé moet hebben, of omdat je de nieuwe functionaliteit ook echt nodig hebt?
Ha die is leuk, omdat ik vaak vrienden op bezoek heb met een G laptop en voor de aankomende iPhone. Nu moet ik hem gewoon nog vaak terugzetten. Ja en dan krijg je commentaar he. van goh dat apple enz. enz.
Zet het gewoon op n met b/g compatibiliteit. In hoeveel gevallen zal een iPhone de boel nu super vertragen?
Omdat het de vraag is of ik wat heb aan die nieuwe functionaliteit; zie mijn vraag in m'n 1ste post ;)
Heb net vorige maand een Extreme van iemand overgenomen, maar zit er toch sterk over te denken om deze ook aan te schaffen. Dan gebruik ik die 2e wel op zolder om mijn draadloze netwerk uit te breiden.
Wat natuurlijk ook kan is de nieuwe Airport Extreme basis station kopen en een externe harddisk aansluiten van een TB. Dan heb je dezelfde functies (heeft ook een update gehad) en ben je goedkoper uit, ongeveer ¤260, en heb je exact dezelfde functionaliteit. Nadeel is dat je dan wel een losse harde schijf hebt wat lelijker is en meer ruimte inneemt. Als dat geen bezwaar is dan bespaar je zo dus ¤190.
Dit toont nog maar eens aantoont hoe duur die totaal oplossing wel is.
Geeft wel gigantisch veel problemen met windows based machines.
Airport extreme lust gene NTFS schijven, Fat32 is weer zo gelimiteerd en vanuit windows HFS formateren is mogelijk, maar niet zo evident.
Heb je eindelijk hfs geformateerd blijken er giga veel timeouts plaatst te vinden tussen de windows machine en de airport extreem. Verder ben ik wel blij met m'n extreme maar die hd functinaliteit is gewoon bagger als je ook windows based machines gebruikt.
Verder kunnen zowel de vernieuwde Time Capsule als de AirPort Extreme overweg met de 'Back to My Mac'-functie van MobileMe, Apples betaaldienst voor het opslaan en syncen van gebruikersdata.
Dit aspect moet met een aanstaande firmware-update (van 7.3.2 naar 7.4.1) ook te realiseren zijn op de voorgaande versies van de Airport Extreme.

Zie o.a. dit bericht op TUAW
Note for existing AirPort Extreme and Time Capsule customers
Existing AirPort Extreme (MA073 and MB053) and Time Capsule (MB276 and MB277) customers can access their AirPort Disk / Time Capsule disk through Mobile Me over the Internet by upgrading to AirPort Utility 5.4.1 and AirPort firmware 7.4.1.
De firmware-update maakt het echter niet mogelijk om dual-network op te zetten.
Die dual netwerk modus kan ook niet op de oude hardware mogelijk gemaakt worden. Als je een dual netwerk wil hebben zul je 2 netwerkkaarten erin moeten hebben (een 802.11n en een 802.11b/g in dit geval) want anders kun je geen 802.11b/g naast een 802.11n netwerk draaien. Wat wel weer softwarematig zou kunnen is de mogelijkheid tot 2 SSID's: eentje voor jezelf en eentje als guest netwerk.
Time machine is een verademing als je het vergelijkt met vele andere PC oplossingen.
Ik heb een Airport Extreme met een externe usb-schijf draaien en het is idd een stukje goedkoper zo. Tot nu toe wel geen officieele ondersteuning van Apple wat dit betreft. Je kan dus niet bij Apple gaan klagen als het niet werkt, op het net is hierover echter genoeg informatie te vinden. Tot nu toe weinig problemen mee gehad.
Vrij absurd van Apple dat ze dit niet gewoon officieel ondersteunen op de Extreme.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBDesktops

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013