Hoofdcategorieën
Device Settings

TomTom maakt miljard euro verlies in vierde kwartaal

Door Dimitri Reijerman, dinsdag 24 februari 2009 13:18, views: 14.861

TomTom heeft in het vierde kwartaal een nettoverlies geleden van 989 miljoen euro. De voornaamste reden voor de rode cijfers is een herwaardering van Tele Atlas, maar ook de lagere marges op navigatie-apparatuur spelen een rol.

Bij een herwaardering van de ingelijfde kaartenmaker Tele Atlas heeft TomTom 1,05 miljard euro afgeschreven, zo blijkt uit de vrijgegeven jaar- en kwartaalcijfers. De oorspronkelijke overnamewaarde van 2,9 miljard euro zou door de verslechterde markt niet langer te verantwoorden zijn. Ook de hoge lasten op de leningen die TomTom aanging om de overname van Tele Atlas te kunnen bekostigen, hebben invloed op de bedrijfsresultaten. Verrassend is de afschrijving echter niet; de fabrikant van navigatiesystemen had de stap bij het uitgeven van een winstwaarschuwing in januari al aangekondigd.

In het vierde kwartaal wist TomTom met 4,4 miljoen verkochte pnd's 4 procent meer navigatie-apparaten te verkopen dan in het laatste kwartaal van 2007, maar door stevig dalende verkoopprijzen nam de omzet met 17 procent af tot 528 miljoen euro. De prijs van de gemiddelde pnd kwam in het vierde kwartaal uit op 100 euro. Verder blijkt uit de cijfers dat TomToms HD Traffic-dienst inmiddels voor de helft van de Europese bevolking beschikbaar is, en dit jaar wordt de dienst ook in België en Portugal uitgerold. Uiteindelijk wist TomTom in 2008 tussen de elf en twaalf miljoen navigatiekastjes te verkopen. Dat bracht het bedrijf een jaaromzet van 1,7 miljard euro en een winst van 143 miljoen euro.

TomTom verwacht dit jaar uit te zullen komen op een omzet tussen de 1,4 en 1,6 miljard euro, waarbij de fabrikant hoopt dat de vraag door seizoensinvloeden en de introductie van nieuwe navigatie-apparatuur in de loop van het tweede of derde kwartaal aantrekt. Om kosten te besparen zal TomTom 60 miljoen euro bezuinigen. In januari werd al bekendgemaakt dat het bedrijf onder meer 115 banen gaat schrappen.

Volgende 13:51 MCE toont schijfuitbreiding voor Macbooks
Vorige 12:45 'Android is geen open besturingssysteem'
Advertentie

Reacties

«  1  2  »

Voornamelijk eenb papieren verlies dus, over de geldstromen zegt dit niets. Als de economie weer aantrekt en die aandelen TeleAtlas flink gaan stijgen wordt er opeens weer een forse "winst" gemaakt.

Klopt, en daarmee ook meteen de "goodwill" die ze ook als toename van het eigen vermogen mogen registreren. Verder wordt TeleAtlas alleen maar meer waard omdat satellietbeelden nou immers veel belangrijker worden in de wereld.

Het mag wel verdomd belangrijk zijn,

Als je naar de jaarcijfers kijkt, dan kost dat geintje dus 1 miljard.

Het hele bedrijf maakt "maar" 300 miljoen per jaar winst. En zoals de zaken er nu bijstaan, kan je er donder op zeggen dat de winst over 2009 ook niet hoger zal zijn als 300 miljoen.

Zoals de zaken er NU bijstaan, doen zij er nog zeker 4 jaar over om de hele TeleAtlas zaak goed te maken. Waarom zou de waarde dan opeens omhoog knallen? Ik snap dat echt niet? Als TeleAtlas zo onmisbaar is, dan zouden zij toch nooit zo afgewaardeerd kunnen worden? Bovendien zolang Navteq bestaat en gesteunt wordt door Nokia (grootste beursbedrijf van Finland), is TeleAtlas niet uniek en niet onmisbaar.

De voorlopige conclusie is dat Tomtom zich gewoon zwaar heeft vergist. Ze hebben zich gewoon laten opnaaien door Garmin. Ze hebben nog wel een kans om het goed te maken, maar dat gaat jaren kosten en geloof mij maar, 4 jaar in de elektronica is gewoon veel en veel te lang om iets goed te maken.

De verkoop van de kastjes zal alleen maar afnemen, want als je er eentje hebt, zal je merken dat hij het prima doet. Bovendien verkopen zij er in Azie niet 1, want die worden allemaal gekopieerd. Bovendien komen er steeds meer goedkopere imitaties.

Alles hangt af van de lancering van de abbonementen. Volgens mij hebben wij al lang en breed allerlei verkeersservice etc, maar als dat zo storm liep was het nu al te merken. Niet echt dus

Al met al... ik ben benieuwd hoe Tomtom uit dat gat gaat kruipen. Maar lang niet elke aandeelhouder is van plan dat af te wachten. Daar kan ik mij iets bij voorstellen.

[Reactie gewijzigd door ByeSell op dinsdag 24 februari 2009 14:05]


Je moet nooit innovatie onderschatten. Hopen mensen zworen een paar jaar geleden nog bij de oude vertrouwde kaart en zouden nooit van hun leven een navigatiesysteem willen hebben en nu hebben ze er een. Over 5 jaar wie rijdt er dan nog een TomTom zonder HD-Traffic? :P Je kan het zo gek niet verzinnen of over een aantal jaren is en mainstream. Up-to-date weerbericht zeer lokaal is ook heel belangrijk wat verkeersdrukte en reistijd betreft. Zal mij niets verbazen als dat over een paar jaar ook bestaat. Dat de juiste weg gekozen wordt aan de hand van weerbericht en file informatie.

Dus qua elektronica raakt een markt nooit verzadigd, als een bedrijf maar mee gaat met de innovatie: dat is wat TomTom moet doen. Sceptici zullen 90 jaar geleden ook gezegd hebben dat Philips wel kapot zou gaan als iedereen een gloeilamp in huis had, en kijk wat er van Philips is geworden. Zowel breedte als diepte investeringen kunnen een bedrijven altijd laten groeien: zolang de juiste keuzes maar worden gemaakt.

[Reactie gewijzigd door Malarky op dinsdag 24 februari 2009 14:03]


Over 5 jaar wie rijdt er dan nog een TomTom zonder HD-Traffic? :P
Garmin met zo'n GTM traffic radio ontvanger had ik al (Garmin C510 + GTM + Europa kaart). Werkt behoorlijk goed. Kostte in 2006 circa 400. De opvolger kan ik nu krijgen voor 150-200 euro of minder (inflatie zit daar al in)? Maar het origineel werkt nog steeds, dus ik koop geen nieuwe.

Misschien dat zo'n mobieltjes netwerk zoals Tomtom van plan is, iets toevoegt, maar ik betwijfel het. Het scheelt hooguit een paar minuten. De radio updates zijn doorgaans goed genoeg. De meeste files weet je al. 's Ochtends op de wegen rond de Randstad weet je waar je aan begint. Omrijden kost net zoveel tijd.

Het weerbericht? Dan kijk je toch omhoog? Je zit dan toch in een auto. Als het regent dan weet je het wel.
dat is wat TomTom moet doen.
maar dat doen ze niet. Ze zijn "fully invested" in een bedrijf dat kaartmateriaal maakt. Dus wat ze ook verzinnen, het zal iets met kaarten te maken moeten hebben. Zonder TeleAtlas hadden ze veel meer flexibiliteit en had juist Garmin met een probleem gezeten.

Weten wanneer je weg moet lopen is ook een kunst. Maar ja, midden in de hausse van 2007 met al die schreeuwende aandeelhouders die roepen dat je maar eens wat moet investeren, ja dan moet je wat. Dan koop je een olifant als TeleAtlas... dat had dan ook weer niet gehoeven.

Knap inderdaad dat als ze eruit komen, maar ik ga m'n adem niet in houden

[Reactie gewijzigd door ByeSell op dinsdag 24 februari 2009 14:56]


Wie heeft er op over 5 jaar nog een Tomtom? Het wordt allemaal built in. En daar heeft Tomtom nog niet echt voet aan de grond.

Genoeg mensen, als je ziet hoeveel een inbouw navigatiesysteem kost, ben je toch al snel meer dan duizend euro voor kwijt.
Bovendien, als je wilt dat je auto de komende 10 jaar up to date is dan mag je wel bidden om flink wat ondersteuning van je leverancier. Bij TomTom koop je gewoon een nieuwe met meer functies, bij je ingebouwde navigatie systeem doe je dat veel minder snel.


Ik heb enkele bedrijfskunde vakken afgerond op de universiteit en boeken uitgelezen over de waardering van vastgoed.

Wat kan jij allemaal?

Waarderen is helemaal niet zo moeilijk: de marktwaarde is wat de gek er voor geeft. De gek baseert zich daarbij doorgaans op een een vergelijkbaar object. Dat is juist het leuke van waarderen. Als jouw vergelijkingsmateriaal ook fout is gewaardeerd, flippert het hele zaakje in elkaar. Dan maken al die mooie quick ratio's en toekomstig geprojecteerde waardes etc geen ene moer meer uit.

[Reactie gewijzigd door ByeSell op dinsdag 24 februari 2009 14:17]


Het zal mogelijk geen 4 jaar duren, omdat je door dit geintje veel minder belasting hoeft te betalen. Dit verlies mag je in meer jaren van de belasting afschijven en hierdoor heb je minder winst en hoef je dus ook minder belasting te betalen. Dus met de zelfde inkomsten minder belasting betalen houd je dus aan het eind meer geld over!

Ach, als mobile Internet ook eenmaal helemaal is aangeslagen, wordt zo'n dienst als HD traffic ook wel wat.

Als je naar de jaarcijfers kijkt, dan kost dat geintje dus 1 miljard.
Als je bedoeld dat dat zoveel cash kost dan heb je ongelijk. Het geld voor Teleatlas is al lang betaald en op de balans verwerkt. Dat die aandelen nu opeens veel minder waard geworden zijn hoeft het bedrijf de kop niet te kosten: zolang ze maar genoeg geld binnenkrijgen met de verkoop van hard- en software om de lonen en andere kosten te kunnen betalen is er niks aan de hand, het bedrijf draait dan gewoon door. Dan is een papieren verlies zoals dit zelfs een voordeel want dan hoeven ze geen winstbelasting te betalen en het geeft een excuus om onpopulaire bezuinigingen er door te drukken.

Precies! Uit de normale geldstromen hebben ze 143 miljoen winst.

Dan herwaarderen ze hun aandelen TeleAtlas, en boeken daarmee 1,05 miljard verlies op de balans. Die trek je af van 143 miljoen, en plotseling heb je 989 miljoen verlies....

Vergeet niet dat ze heus nog wel meer financiële vaste activa hebben.
En aangezien de aandelenmarkt over het algemeen ongeveer 50% gedaald is, zou het zo kunnen zijn dat ze dus heel wat hebben geimpaired.

Dus de winst uit verkoop van TomToms kan een stuk hoger zijn dan het lijkt.

Wedden dat de managers toch nog vette bonussen hebben gekregen!


Maar iedereen weet dat TomTom zoals het nu bestaat over 5 - 10 jaar niet meer bestaat. De losse apparaatjes die nu door TomTom verkocht worden, zullen worden vervangen door inboard autocomputers, smartphones en uitgebreidere radiosystemen (incar entertainment).

[Reactie gewijzigd door bobwarley op dinsdag 24 februari 2009 13:29]


Die zijn allang binnen, doordat ze toen bij de beursgang al het opgehaalde geld in eigen zak hebben gestoken in plaats van te investeren in nieuwe fabrieken of onderzoek/productontwikkeling.

waarom zou je dat ook doen met je eigen geld? Denk jij dat meneer Heineken toen hij de aandelen ging verkopen dat hij daar Brouwerijen voor zou laten neerzetten?

Toch zijn aandelen daar van oorsprong voor bedoeld.

Erm, als ik 100 aandelen PietjePuk bezit en die verkoop, waarom zou ik in godesnaam dat geld in PietjePuk investeren?

Als een _bedrijf_ aandelen uitgeeft wordt het meestal in het bedrijf gestopt.
Als een _eigenaar_ aandelen verkoopt mag die het natuurlijk zelf houden.

en dat laatste is natuurlijk 3 jaar geleden gedaan.

Toch zijn aandelen daar van oorsprong voor bedoeld.
Nee, aandelen zijn primair bedoeld om ondernemers meer (risicodragend) kapitaal te verschaffen dan waar ze zelf over beschikken. In principe stond daar "deelneming in de winst" (dividend) tegenover. Alles wat een waarde vertegenwoordigt is iets waard "dus" is er ook in aandelen een handel ontstaan, waarbij met name de laatste tijd de snelle koerswinst belangrijker lijkt te zijn geworden dan het dienen van een maatschappelijk belang, het voldoen aan een behoefte. "Asset strippers" en "hedgefunds" ontdoen vandaag de dag menig gezond bedrijf in no time van het vet op de botten, dat zo noodzakelijk is om de slechte perioden te kunnen overbruggen. Dat is de hoge prijs die we betalen voor een vrije markteconomie, maar overprotectionisme is op termijn niet vol te houden. Aandelenhandel is een zegen voor beursgenoteerde ondernemingen, omdat juist de verhandelbaarheid ervoor zorgt, dat er voldoende kapitaal beschikbaar blijft, maar anderzijds kan een sterke daling van beurskoersen een in principe gezond bedrijf ook naar de afgrond leiden. Geruchten, emoties en computerprogramma's, het zijn factoren van grote betekenis, zeker bij bedrijven waarvan de intrinsieke waarde moeilijk vast te stellen is. De waarde van een bedrijf als TomTom is voornamelijk gebaseerd op de te verwachten te maken winst, niet op de voorraad grondstoffen, de gebouwen en de grond, bijvoorbeeld. Nu de economie wereldwijd een negatief toekomstbeeld lijkt te laten zien, tenminste voor de korte tot middellange termijn, is "het recht op het gebruik van kaarten" (met een hoge verouderingsfactor) een stuk minder waard, net als de know how en de naamsbekendheid die ermee samenhangt. Wie nu nog in TomTom zit, heeft echt zitten slapen. Toch is de beurskoers vandaag ongeveer 9% gestegen, dus wie gisteren heeft gekocht en vandaag tegen sluiting heeft verkocht, die heeft in één dag meer verdiend dan met 2 jaar sparen...


nee en dat wil ik ook niet!
Een PNA heeft een scherm van 3.5 of 4.3" scherm. Hierdoor heb je veel beter overzicht. Zo groot zou ik geen mobiel willen hebben. Dat is namelijk niet meer mobiel.

Ja dat roept men al jaren en vooralsnog bestaan ze nog steeds in min of meer de oorpsronkelijke vorm. Ze hebben al wel vrij vroeg ingezien dat de verkoop op een gegeven moment stopt natuurlijk en proberen al tijdje via services en abonnementen hun geld te verdienen.

Ja, inboard wordt belangrijk en daarom is TomTom daar ook vol in gesprongen. Ze maken nu al voor Renault geintegreerde navi systemen en ik denk dat er nog wel veel merken zullen volgen (laten we eerlijk zijn, die woeker-prijzen die fabriekanten nu vragen voor af-fabriek navi slaan echt nergens op).

TomTom levert dit soort systemen. http://www.engadget.com/2...udes-dockable-tomtom-gps/

En over je weddenschap: *ZUCHT*

Maar iedereen weet dat TomTom zoals het nu bestaat over 5 - 10 jaar niet meer bestaat. De losse apparaatjes die nu door TomTom verkocht worden, zullen worden vervangen door inboard autocomputers, smartphones en uitgebreidere radiosystemen (incar entertainment).
Dat kan zo zijn, maar bedrijven zoals microsoft zijn ook erg groot geworden door software te verkopen. Dus op die manier kunnen ze nog flink doorgroeien.

Ik heb trouwens een los navigatie systeem (van het merk tomtom) en ik vind het echt een prima ding hoor. Ik heb geen mobiele versies gezien die ik beter vond. Met ingebouwde systemen heb ik geen ervaring.

Mensen willen straks niet meer een los apparaatje rondslepen als hun auto of telefoon het net zo goed kan. Ik zeg ook niet nu maar over 5 - 10 jaar is het idee van een los apparaatje dat je moet rondslepen naast je telefoon, voor autonavigatie verleden tijd. Daarom zal TomTom (en dat zei ik ook) meer naar andere concepten gaan kijken, dan het verkopen van navigatie in een losapparaatje.

[Reactie gewijzigd door bobwarley op dinsdag 24 februari 2009 13:44]


Dan moet er aan de prijs van de incar systemen nog wel heel wat gaan gebeuren. Zeker in NL als een systeem in de auto wordt verkocht moet er BPM en BTW worden betaald. Hierdoor wordt een af fabriek direct al 35% duurder dan een los systeem. Maar niet alleen een systeem, een update CDrom voor een fabrieks navie is duurder als een nieuwe tomtom.

En dus is 500 euro voor een inbouwsysteem geen gekke prijs.

nieuws: TomTom en Renault presenteren Carminat-navigatiesysteem

Edit:

Sjees, gedoe met die link, en dan blijkt het systeem zelf te snappen dat de link van Tweakers zelf afkomt. Leuke software hoor. :)

[Reactie gewijzigd door RetepV op dinsdag 24 februari 2009 22:35]


En TomTom is degene die die dingen tegen die tijd gaat maken ;)

Netto verlies... of minder winst..?

TomTom heeft in het vierde kwartaal een nettoverlies geleden van 989 miljoen euro.

je antwoord staat al in de eerste zin van het bericht :)

goed moment om eea snel af te schrijven me de huidige crisis, binnenkort misschien wat mensen eruit....

Misschien een idee om de artikelen te lezen - die lappen tekst boven het commentaar.
"In januari werd al bekendgemaakt dat het bedrijf onder meer 115 banen gaat schrappen"

Tja het is ook een illusie dat men altijd enkel meer winst kan maken lijkt me zo.....what goes up ..... must come down!

Je kan ook minder winst maken in plaats verlies...


Je wordt weggemod maar je hebt wel gelijk.

Vroeger waren mensen blij met winst. Tegenwoordig in het aandelen en aandeelhouderstijdperk is dat echter niet meer voldoende, er moet er -in principe- ieder jaar meer winst gemaakt worden om iedereen tevreden te stellen.

En als je verliezen hebt hoef je geen Vennootschapsbelasting te betalen. Daarbij mag je de verliezen achterwaarts verrekenen met jaren dat er wel winst werd gemaakt. Ze hebben nu dus recht op een flinke teruggaaf van zo'n 300 miljoen.

TomTom krijgt op deze manier toch een vorm van staatssteun van Wouter Bos :-). En het leuke is dat die afwaardering natuurlijk geen fysieke uitgavepost is. Het is een boekhoudkundige truc om de oorspronkelijke balanswaarde te corrigeren.

Dit is nog maar het bedrag van 1 bedrijf. Zo zijn er duizenden die dit jaar miljoenen terug krijgen. Je snapt wel dat er flinke paniek is in Den Haag.

[Reactie gewijzigd door escape-it op dinsdag 24 februari 2009 14:01]


Hadden ze maar software voor de iPhone moeten maken ;)

Dat is idd ook weer waarheid ...... :) en niet te vergeten de symbian versie hadden ze ook al stop gezet .....

[Reactie gewijzigd door TaranQQ op dinsdag 24 februari 2009 15:14]


Hadden ze die software maar mogen maken van Apple.

Wat betreft de Symbian versie, ik baal ook dat ze niet verder dan TT6 gekomen zijn. Maar goed, een gegeven paard... :)

Leuk, TomTom doet een dikke investering in Tele Atlas en nu komt dat net even klote uit
met de economische crisis.
Ach ja, ze zijn nu gewoon even de weg kwijt,
en met de herwaardering van Tele Atlas kunnen ze nog altijd meer winst maken.
Want nu gaan misschien meer mensen over op TomTom omdat ze weer investeringen hebben gedaan in een basisbehoefte voor navigatie - goed kaartmateriaal.
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 13:51 MCE toont schijfuitbreiding voor Macbooks
Vorige 12:45 'Android is geen open besturingssysteem'
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011