Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 69, views: 18.410 •

Vodafone heeft op de Mobile World Congres de nieuwe HTC Magic gepresenteerd: een toestel zonder keyboard dat Googles Android-besturingssysteem draait. Met ingang van april zal deze door de telco exclusief worden verkocht.

De Magic wordt na de G1, tevens van HTC-huize maar door T-Mobile verspreid, de tweede Android-telefoon die op de markt komt. Het apparaat ontbeert een uitschuifbaar toetsenbord, maar heeft wel een 3,2"-touchscreen met een resolutie van 320x480 pixels, een trackball, een 3,2MP-autofocuscamera en wifi en gps aan boord, aldus Vodafone. De 3g-telefoon heeft verder een op 528MHz tikkende Qualcomm-processor en 192MB geheugen aan boord. Tevens is de nieuwe Android-firmware 'Cupcake' geïnstalleerd, met wijzigingen ten opzichte van de versie op de G1 die door gebruikers zijn gesuggereerd.

Vodafone zal zelf mettertijd prijs- en beschikbaarheidsinformatie bekendmaken, maar de telecomprovider heeft reeds laten weten het Verenigd Koninkrijk, Spanje, Duitsland, Frankrijk en Italië te hebben geselecteerd als de landen die met ingang van april tot de eerste behoren waar de Magic zal worden gesleten. Enkel voor Spanje is een tipje opgelicht van de prijssluier: het toestel kost daar afhankelijk van het contract tussen de 99 en de 199 euro.

Vodafone heeft voorts laten weten dat de exclusieve verkoop 'tijdelijk' zal zijn, maar in Italië zal van exclusiviteit in het geheel geen sprake zijn. Ook in Frankrijk zullen andere aanbieders vermoedelijk het toestel gaan aanbieden vanwege mededingingsregels. Nu gelden die weliswaar in de hele EU maar tot nu toe handhaven enkel de Fransen deze streng. Vodafone overwoog eerder een rechtszaak naar aanleiding van iPhone-exclusiviteitsdeals, wat de reden kan zijn dat het bedrijf de HTC Magic niet te lang voor zichzelf wil houden.

HTC Magic

Reacties (69)

Weeral zo'n "apart" toestel qua vormgeving.. waarom niet gewoon recht aan de voorkant (lees: geen uitstekende microfoon en oor)
Dit lijkt me juist goed voor de gesprekskwaliteit. Al die platte pda phone's van HTC hebben tot nu toe altijd een magere gesprekskwaliteit gehad. Bovendien hebben we al 13 in een dozijn van die platte form.
<volstrekt offtopic>
En doordat jij nu nog even de nadruk legt op de vorm, heb ik dus nu een deuntje in mn hoofd...
bananaphone
</volstrekt offtopic>

Ik ben vooral erg benieuwd naar het soft-keyboard van android, daar hebben we namelijk nog geen screenshots van gezien

[Reactie gewijzigd door Koesper op 17 februari 2009 18:32]

Hier heb je een filmpje waar je iemand ziet typen op deze telefoon.
http://vimeo.com/3253877?pg=embed&sec=3253877
Heb geen al te grove vingers maar typen op een onscreen keyboard blijft behelpen. Op een HTC Diamond althans. Compact qwerty gaat nog enigszins, full qwerty lukt me gewoon niet vloeiend zonder stylus. Op veel momenten mis ik nog steeds mijn gouwe ouwe Wizard. Daarop tikte ik standaard mijn mailtjes. Jammer dat de telefoonspeaker niet meer werkt. Plus natuurlijk het inmiddels grote gemis van UMTS. Dankzij de Diamond zit ik nu echter weer standaard achter de pc te tikken.

Ben erg benieuwd naar de Touch Pro 2. Jammer dat er niet wat sneller Android-toestellen met keyboard op de markt komen. Ik geef echter WM7 nog een kans om eindelijk van dat slome gevoel, inherent aan WM, af te komen.

[Reactie gewijzigd door 2fish op 18 februari 2009 02:16]

Weeral zo'n "apart" toestel qua vormgeving.
Ik denk dat hij met die omhoogkomende randen veel lekkerder pakt/vasthoudt als je hem in horizontale modus gebruikt.
Een van de dingen die ik overigens ook merkte bij een opstaande rand (zoals bij de g1) is dat als je de telefoon op de tafel legt met het scherm richting de tafel dat het scherm de tafel niet raakt en daardoor niet gaat krassen als hem verschuift.

En dat de g1 minder lelijk is dan op de plaatjes.

Wat deze telefoon voor mij minder maakt is het ontbreken van een hardware toetsenbordje. Verder een pracht telefoon voor een mooi prijsje.
Juist; zulk soort telefoons maken mij nou blij.
- HTC +1
- Android +2

Maar een prijs in de buurt van 199 euro is ook niet mis (dit is natuurlijk niet helemaal het geval als hij alleen in abbonementsvorm wordt aangeboden). Misschien ga ik ook maar eens over op smartphone.
Ik vind dit toestel stukken mooier dan de G1, het toetsenbord zal ik persoonlijk niet missen.
Prijsje van 199 euro vind ik ook best netjes voor een toestel met deze specs.

Hopen dat 'ie vlot 'vrij' beschikbaar komt, want hoewel Vodafone een verbetering is op T-Mobile blijf ik toch graag bij KPN (is hier in de omgeving de enige aanbieder met een beetje knap signaal).
het toestel kost daar afhankelijk van het contract tussen de 99 en de 199 euro.
199 inc abo... zal wel iets van 199 inc 2jarig vodafone 17,50 abo zijn en/of 99 inc 27,50 oid...

want zo'n telefoon (zonder abo - voor 199 euries, vergeet het maar.. - grootste probleem vind ik altijd nog dat je niet de voordelen kunt krijgen van een simonly + een locked toestel voor bijv een scherpe(re) prijs dan je bij bijv de media-markt zou betalen.

zo'n toestel is immer branded, en locked, je bent al klant, - wordt bovendien uitgenodigd tot het gebruik van vodafone live, hebt ook nog eens GEEN financiering (dus ook geen risico) - maar betaald wel het absolute maximum voor je fone. (erg jammer m.i. )

ik zou bijv best graag een x (5 a 10) % korting krijgen voor een branded en locked fone, -

maar misschien mis ik wel het hele punt hier..
wij hebben in nl relatief erg hoge toestelkortingen dus die prijs voor spanje kun je echt niet zo overnemen. gezien de prijs van de g1 verwacht ik dat deze foon hier een stuk goedkoper wordt.
Dan moet je een Freerunner nemen, geen simlock, geen operator-lock, zelfs in de keuze van het OS ben je vrij, de kernel is inmiddels ook vele malen stabieler.

Android loopt bij mij als een zonnetje sinds vorige week :) en het wordt allemaal alleen nog maar beter en leuker.

Voor prijs hoef je het ook niet te laten want je hebt ook geen duur abbo meer nodig, dus je bespaart in die 2 jaar enorm op de kosten
offtopic:
Ik heb de G1 sinds vorige week, maar nu begin ik me af te vragen of T-mobile wel de cupcake update gaat pushen voor het apparaatje (in Jan. was het telkens een welles-nietes verhaaltje, en hij is er nog steeds niet). Enig idee?
Ik heb een Nokia E65, deze was branded en locked door Vodafone. Terwijl er voor de unbranded versie firmware updates (voor bekende problemen) uitkwamen bleef het bij Vodafone stil. Een probleem was dat als ik een gesprek beeindigde en tegelijk het toestel dichtschoof (veel voorkomende handeling) het toestel uitging/vastliep.

Vodafone antwoordde op mijn mails en telefoontjes dat ik vanzelf een update kreeg, m.a.w. niet zo zeuren.

Uiteindelijk bij een Nokia servicepunt ubranded software erop laten zatten. Bugs weg en ik kan met Nokia software updater nu zelf mijn telefoon updaten. Voor mij geen branded telefoon meer.
Die knoppen zijn juist handig vind ik. Althans, op mijn huidige HTC gebruik ik ze veel (je kunt zelf instellen welke functie ze bedienen, dus met 1x drukken meteen naar je agenda bijv, ideaal). Of dat in Android kan weet ik niet, maar het is hooguit jammer voor het design maar wel functioneel denk ik.
dat de aai-phone maar 1 functionele knop heeft, oogt leuk, inmiddels vervloek ik mijn telefoon (iphone) als je 'echt werkt' met je mobiel zul je dit ondervinden.

vorige week een android besteld bij t-mobile, zou inmiddels binnen moeten komen;
(300min. + onbeperkt i-net a 28,50 p/m 1jr 59,99 voor telefoon)

Ik vind dit een slimme zet van vodafone; dat android is *hot*
maar in het kader van de (financiele)krisis is een smartphone voor 200 geen verkeerde zet.

//edit
zie dat de genoemde prijs de meerprijs is bij een aansluiting, en geen pre-paid pakket

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 17 februari 2009 16:52]

mag ik vragen wat jij er mee doet dan?

Ik ondervind nog steeds geen hinder van die ene knop. Alles gaat toch lekker via het scherm? (tenminste dat is mijn ervaring)
- ssh connectie (lacks versoenlijk keyboard - F# toetsen
- kan niets downloaden laat staan doormailen
- kan geen copy/past van tekst
- telefoonboek rete traag (+600 contacten)
- random crashes (kan op ieder systeem)
- geen volwaardige bluetooth functionaliteit
- i-tunes (vereist geen verdere toelichting denk ik :r)
- geen flash support
- geen versoenlijke java
- etc.

het grote + punt van die aai-phone is de browser ... super qua functionaliteit en gebruik

//edit
@The-Geek; android heb ik voor het eerst gebruikt in juli vorig jaar. Daar is mij de potentie en de mogelijkheden duidelijk geworden. Ongetwijfeld dat er ook irritaties optreden. Maar als ik mijn iphone irritaties langs de andorid leg, vallen deze in het niets. Dus ik ben van mening dat de android wel degelijk een meerwaarde voor MIJ kan zijn.

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 18 februari 2009 08:58]

Wat is dan het verschil tussen HOT zijn en gehyped worden?

Jouw vraag is een beetje vergelijkbaar met:
- Wat is er zo goed aan Google afgezien van de kwaliteit?
- Wat is er zo vlak aan Nederland afgezien van het gebrek aan relif?
- etc.

edit: oh Darwin, ik trigger een Adroid reflex en het punt dat ik probeer te maken wordt gemist.
Google levert kwalitatief goede zoekresultaten (zei ik android?). Maakt verder niet wat er staat, had ook Toyota kunnen noemen... Was alleen om het gebrek aan logica in de reactie boven mij te illustreren.

[Reactie gewijzigd door snirpsnirp op 18 februari 2009 11:54]

Over welke kwaliteit hebben we het ?

Hoeveel Android telefoons hebben we nu eigenlijk gebruikt/getest ?

De hype is gebaseerd op enthousiaste plannen van developers en media nieuws maar zeg nou eens eerlijk, hoeveel mensen ken jij die daadwerkelijke echt Android ervaring hebben ?
waarom moet ik veel mensen kennen die androidervaring hebben ? Het is een keuze, heb het zelf ook getest en ben zeer onder de indruk van het spul, werkt lekker vlot en zit logisch in elkaar, mooi toch ? Boeiend als het merendeel van de wereld het niet wil proberen, ik deel mijn telefoon toch niet met anderen dus ik laat mijn mening maar de doorslag geven ;)

Mooi ding iig. al zou ik toch voor de G1 opteren vanwege het toetsenbord.
Je gaat equivalenten van elke van die knoppen zien, op elke android telefoon, (is geloof ik door Google als "eis" gesteld).
Wat doen ze ermee dan, worden er bepaalde dingen uit gehaald?
Tmobile heeft er bijvoorbeeld een handje van om alles magenta (lees roze) te maken.
En om zelf wat brakke apps erop te kwakken zonder dat deze enige meerwaarden hebben.
Ja ok, dat is puur cosmetisch maar tast de functionaliteit niet aan verder.
Want? wellicht aardig om voor potentile klanten even toe te lichten waarom en op basis waarvan je dit zegt?
Wat ze doen met veel toestellen is extra (vodafone specifieke) J2ME API's toevoegen, wat niet zo erg is. Veel erger is dat ze code signing certificaten verwijderen. Dit houdt in dat je alleen unsigned of vodafone-signed applicaties kan installeren (lees: vrijwel niks). Bepaalde dingen zijn unsigned niet mogelijk.

Verder gooien ze er vaak een uberlelijke theme op die je meestal niet helemaal uit kan zetten.
Geloof me genoeg geeks die er alles aan doen om het te fixen :D heb zelf een G1 ben nu wel op een hack aan eht wachten maar dan is de wereld oneindig! (heb een NL G1 die nog geen root access kan krijgen door nieuwe firmware)
Kun je een voorbeeld noemen op welk toestel dat nu verkocht wordt dit zo is en welk programma je er niet op kan installeren dat wel werkt op een unbranded versie. Ik ben heel benieuwd namelijk, wil het uittesten.
<offtopic>
Als je dan toch grammatica moet corrigeren, leg het dan wel goed uit! :)

"Groter" is niet de overtreffende trap van het bijvoeglijk naamwoord "groot" maar de vergrotende trap. "Grootst" zou de overtreffende trap zijn. Maar je hebt gelijk, na een vergrotende trap volgt er inderdaad "dan" en niet "als" indien het een vergelijking betreft.

"Groot" is de zogenaamde stellende trap. Bij een vergelijking met de stellende trap volgt inderdaad een "als" maar dat doet bijna iedereen al goed... :)

Trouwens, zeg Koppa dan ook meteen dat zijn gebruik van het woord "Vindt" in dit geval slechts een gebiedende wijs meervoud kan betekenen. Hij bedoelt er waarschijnlijk "ik" voor, in welk geval de letter t weggelaten zou moeten worden.
</offtopic>

Ik vind vooral het argument van dat het schermpje niet bekrast bij schuiven over een oppervlak met het schermpje naar beneden erg sterk. Die krassen zijn de reden dat ik de schurft heb aan telefoons met een touchscreen - ze zijn z kwetsbaar...

[Reactie gewijzigd door SadBunny op 17 februari 2009 17:31]

Klinkt als een touch cruise in een ander jasje en met Andriod ipv WM

Vindt het nu niet echt vernieuwend, wel een leuk design, dat dan weer wel!
Jammer dat er iets van Google op zit. Mijns inziens kansloos voor het grote publiek, alleen iets voor nerds die blind achter Google inc. aanlopen en weinig om privacy geven.
Waarom geen cht Opensource OS, zonder evil Google beperkingen? Kan toch niet zo ingewikkeld zijn?
Evil google beperkingen? Volgens mij is Android net veel opener dan Windows mobile. Bovendien, hoeveel mensen geven om het OS op een mobiele telefoon/smartphone. Dat moet er gewoon leuk uitzien, en het ziet er leuker uit dan de huidige Windows mobile. Dat mensen bij een computer de voorkeur hebben voor Windows, daar ga ik mee akkoord, ze hebben ook nooit iets anders gekend. Maar in de tele/smartphone sector ligt de strijd nog volledig open wat mij betreft.
Wat betreft OS heb je wel helemaal gelijk - dat kan de meeste mensen niet schelen, het gaat voornamelijk om de grafische schil.

Wel is het zo dat bij een iPhone alles er direct gelikter uit ziet omdat -alle- programma's, tenzij je je best doet, dezelfde gelikte controls gebruiken. Terwijl je met een mooie grafische schil (bijv. TouchFlo, of SPB boel, etc.) wel een paar dingen mooi hebt, maar als je dan een normaal programma gebruikt krijg je nog steeds bijv. de schuifbalken uit het jaar Windows 95. Op zich niet mis mee (ik heb liever m'n Windows op 'Classic' theme staan dan al die candy boel), maar feit blijft dat het niet lekker op elkaar aan sluit.

Helaas ben je dan afhankelijk van een Windows Mobile update - als die er al zou komen - om alle programma's die van die controls gebruik maken er automatisch ook beter uit komen te zien.

Zelfs dan hou je trouwens nog wel wat problemen over, zoals oude PDA software (met menu in balk onderin) op een SmartPhone (waarbij er met de 2 knoppen onder het scherm dient te worden gewerkt) - zal je toch elke keer je pennetje / nagel erbij moeten halen.
Alleen het leuke van windows mobile is dat je zo'n beetje zelf kan bepalen hoe je het eruit laat zien. Er zijn genoeg programma's/mods/etc te vinden die je telefoon er totaal anders uit laten zien. Zo heb ik mijn omnia totaal omgetoverd, en is het nu perfect te bedienen met de duim.

Sterker nog mensen die mijn telefoon zien willen het vaak ook hebben en/of weten of/en hoe het bij hun kan. Windows mobile heeft meer het probleem dat men niet weet wat er allemaal mee kan. (oke en dat het er kaal een beetje ouderwets uitziet.) Veel fabrikanten maken er een skin overheen maar dat is ook iets wat je zelf kan bepalen.

Overigens hoef je er geen tweaker voor te zijn, je hoeft ze alleen maar in de juiste richting te sturen.

Ik ben het er mee eens dat deze smartphone markt open ligt (wat goed is aangezien er veel verbeterd kan worden), maar ook dat Google een te grote vinger in de pap heeft met hun Opensource OS. Wat nou geen multitouch..

[Reactie gewijzigd door Vesper64 op 17 februari 2009 17:35]

"with Google", waarom staat dat er nou in hemelsnaam op? 't zal wel een eis van Google zijn, mooi vind ik het niet.

* Alex) is blij dat z'n X1 met WinMo dat niet heeft :)
Euh, het is ook altijd wat. Op je X1 zitten meerdere Windows logo's. Zal wel een eis van Microsoft zijn, maar mooi vind ik het niet :P
Misschien een domme vraag;

wat is precies de toegevoegde waarde van een trackingball bij een touchscreen toestel?
De knoppen snap ik, die gebruik ik zelf ook geregeld op mijn TyTn 2, maar trackball?
Trackbal is geniaal, ik gebruik em veel op mijn G1.

Je kan er bijvoorbeeld perfect kleine linkjes mee selecteren. Probeer jij maar eens met je dikke vinger een topic pagina nummer op GOT te kiezen als ie van 1-15 loopt :P
Daar kom je pas achter als je hem gebruikt :) het zijn gewoon pijltjes toetsen, vooral handig bij het invullen van een formulier of het spelen van een spelletje...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.