Hoofdcategorieën

KPN verdient geen cent aan Digitenne

Door Mick de Neeve, dinsdag 20 januari 2009 16:53, views: 36.393

Telecomautoriteit OPTA heeft per ongeluk vertrouwelijke cijfers van KPN gepubliceerd. Daaruit blijkt dat Digitenne het bedrijf niets oplevert. Dat zou komen door de grote reclamebedragen die KPN voor de digitale televisiedienst uitgeeft.

Opta-logo De cijfers stonden in een rapport van de OPTA over kabelbedrijf UPC, waarin de telecomwaakhond was vergeten de betreffende cijfers over KPN te wissen, zo meldt De Financiële Telegraaf. Het OPTA-document is inmiddels aangepast, maar de organisatie erkent te hebben geblunderd. KPN bevestigt de cijfers, maar voegt er wel aan toe dat er geen verlies op Digitenne wordt geleden.

KPN zou de hoge reclamebudgetten - dit jaar 9,2 miljoen euro - moeten uitgeven omdat de televisiemarkt door de kabelbedrijven wordt gedomineerd. Met Digitenne zou het telecombedrijf het verlies van aansluitingen op het vaste telefoonnetwerk willen compenseren. KPN heeft een klantenbestand voor digitale televisie van ruim 700.000 aansluitingen, wat neerkomt op een marktaandeel van ongeveer 9 procent.

Volgende 17:22
Vorige 16:21

Reacties

«  1  2  3  »

Digitenne werkt ook veel makkelijker (kwaliteit niet meegerekend). Wij zitten nog steeds op onze ziggo aansluiting te wachten nadat we verhuist zijn. Nu hebben we gewoon een Digitenne pakket besteld en die mag je een maand gratis uitproberen. Je stopt de simkaart erin, stelt de tuner 5minuten af op RTL4 en je hebt TV welke kwalitatief nog steeds beter is dan analoge TV.

Ok het is geen HD en je hebt amper extra zenders maar het werkt gewoon makkelijk

@rwb, een beetje tweaken met de antenne scheelt een hoop hoor.

[Reactie gewijzigd door GrooV op dinsdag 20 januari 2009 17:00]


Ik ben het er niet helemaal mee eens dat het kwalitatief beter is dan op de TV. Zeker met snel bewegende beelden vind ik de kwaliteit toch een stuk lager door compressie artefacten.

Ook is het vrij gevoelig voor storing.

Het grote voordeel van Digitenne is, dat je het makkelijk ergens anders heen mee kunt nemen. Dus ga je naar de camping, dan neem je gewoon je setje ( of smart-card ) mee.

de kabeltv die ik had, en nu heb geeft beter beeld, (en had meer zenders) dan digitenne..
ook krijg je iedere keer storing en artefacts als de buren het licht aan of uit doen, of als dr n scooter langs rijd (wat nogal vaak gebeurd waar wij wonen)
en nog het meest irritante is, dat ik misschien 1x per maand tv kijk, en iedere keer de boel eerst weer updates en licentie enzo moet downloaden, oftewel het werkt niet tot mn vader eens n keer komt kijken, want ik heb de wachtwoorden niet..

Ik heb digitenne, maar weet niets van wachtwoorden en licenties downloaden? Het klinkt alsof je geen digitenne hebt, want we wonen in een flat en hebben 4-8 (t'is maar hoe je rekent) potentiële buren die ons ontvangst zouden kunnen storen, maar wat niet gebeurd. Gewoon de antenne op een goede plek in het huis gezet.

Wat ik wel irritant vind is dat bij ons auto's het ontvangst voor enkele seconden compleet kunnen laten wegvallen. Die rijden minimaal 30 meter verderop. Daarbij heb je nog eens dat de software buggy is die je bij de USB-versie van digitenne meekrijgt en er voor zorgt dat je in 1/5e van de keren dat het ontvangst wegvalt de applicatie opnieuw moet opstarten. Dat overkomt ons met golven en gemiddeld 1 keer per uur. Soms een avond niet en soms op een avond 3 of 4 keer.

Waarom ik toch digitenne heb is dat ik niet beschik over een tv en dit dan een makkelijke en goedkope manier is om tv te kijken wanneer je dat wilt. Ik kijk niet veel tv, dus is dit voor mij voldoende.

Ik heb 1,5 jaar digitenne gehad en ik kan het niemand adviseren.

Tuurlijk, het is handig. Je hebt enkel een stekker nodig en een klein antennetje. Maar dan moet je wel geluk hebben dat je bereik oke is. Ik woon in een rijtjeshuis in een gewone woonwijk. Maar blijkbaar is de isolatie van mijn huis te goed voor de gewone antenne. Het ontvangst was niet goed en haalde de 60% niet eens. Met gevolg dat ik steeds naar happerende beelden zat te kijken, gekke groene blokken overal of geluid dat een seconde weg valt. En geloof me, dat is heel irritant als je even lekker muziek op hebt staan.

Ik KPN gebeld en ben netjes behandeld. Ik heb een buiten antenne gekregen die veel krachtiger is. Maarja, moet ik dus wel aan de gevel zetten en gaten in mijn muren of kozijn gaan zitten boren. Algoed, allemaal gedaan, onder de vloer geweest en al om de kabel netjes naar de juiste plek te krijgen zonder dat je er al teveel van ziet. En inderdaad, het signaal stond nu op 85 tot 95%. Maar toch nog steeds het weg vallen van geluid hier en daar.. en als er een vliegtuig over komt (woon in de buurt van Rotterdam Airport) gekke blokken in beeld. Een brommer in de straat het zelfde verhaal.. of wat dacht je van de koelkast die soms even aanspringt.. hoor je een geluidje in de keuken en vervolgens in je beeld. Onweer is ook vervelend tijdens tv kijken en een flinke hoosbui is je beeld gewoon weg. En nog gekker, een aansteker verstoort ook het beeld.

Nee, ik was er na 1,5 jaar klaar mee. Ik heb Caiway besteld en heb nog even een week gehad dat ik én KPN had én mn nieuwe kabel aansluiting. Ik ben gaan zappen tussen RTL4 van de één naar de ander. Mensen, wat een wereld van verschil is dat. Het geluid is veel zuiverder en luider, het beeld veel rustiger en scherper. Ik heb begrepen dat KPN de zenders onder flinke compressie de lucht in stuurt.. dat zou best kunnen kloppen als ik de 2 zo met elkaar vergeleek.

Geef je nou niets om tv kijken, en wil je niet teveel geld uit geven is digitenne een prima keuze. Het kost je een paar euro en je hebt tv. Maar kijk je meer dan regelmatig tv en vind je het ook prettig om een beetje fatsoenlijk naar je (platte) tv te kijken.. laat digitene staan en ga over naar kabel of een andere dienst die geen gebruik maakt van de ether.

M'n pa heeft een tijd Digitenne gehad maar was niet zo tevreden over de kwaliteit (vrij veel storing, "blokjes" in beeld door gestoord digitaal signaal). Dus Digitenne is de deur uit ten faveure van UPC Digital en hij is er tevreden over. (mag ook wel het UPC signaal komt gewoon via de kabel).

Ook positieve geluiden mogen gehoord: Perfect beeld, binnen 5 minuten ingesteld en veel goedkoper. Ik klink exact als de verkoper maar de beste man had geen woord gelogen.

*woon in Rotterdam, vol bereik*

komt nog wel, De bedrijfsfilosofie van kpn al jaaaaren:
- introduceer een nieuw (interresant) product voor een prikkie
- houd veel en grote campagnes zodat je nieuwe product bekend wordt
- verhoog de prijs / wijzig de voorwaarden na 1jaar

let maar op; dit is een structureel terugkomend beleid wat kpn al tijden doorvoerd

[Reactie gewijzigd door himlims_ op dinsdag 20 januari 2009 17:02]


Dan zeg ik toch gewoon op, is contractbreuk bij tariefwijziging.

Die vlieger gaat overigens niet altijd op hoor, in veel van de algemene voorwaarden staat namelijk dat ze per jaar een x bepaalde verhoging mogen doorvoeren. Je kan er donder op zeggen dat Digitenne dat ook wel in hun voorwaarden heeft staan.

In die voorwaarden staat ook dat ze dit een maand van te voren moeten aankondigen zodat je kan opzeggen.
Dat staat ook bij digitenne in de voorwaarden.

Alleen wáár ze dit aankondigen is vaak 'vaag'. Soms een klein hoekje in de website. Zeker nooit hitchhikers guide gezien/gelezen? De aarde werd ook vernield voor een hyperspace snelweg, en de plannen lagen al 100 jaar ter inzage op alpha centauri!

In dit geval liggen ze op het Telecomplein in Den Haag op de 8ste verdieping.
Achterin de gang staat een bezemkast met daarop een bordje "beware of the leopard".

Waarschijnlijk staat in de voorwaarden dat ze op elk moment de voorwaarden mogen aanpassen, zonder dit te melden. Probeer maar eens een telefoon te kopen waar dat niet in de voorwaarden staat.
(T-mobile is hier ook goed in: "We hebben uw nummer en beltegoed opgeheven omdat u volgens de nieuwe voorwaarden niet vaak genoeg belt, U kan bij ons een nieuwe sim kaart kopen...")

En dan mag jij elke keer dat hun de voorwaarden aanpassen gewoon netjes opzeggen.
Als jij akkoord gaat met hun wijzigingen dan kunnen ze je daar inderdaad aan gaan houden.

Digitenne kan je toch zowieso per maand opzeggen..

komt nog wel, De bedrijfsfilosofie van kpn al jaaaaren:
Eerder een bedrijfsstrategie die heel erg gebruikelijk is. Het is puur een investering om je product mainstream te maken (aan de man te brengen) en er ondertussen geen of weinig geld aan verdienen. Nadat de investeringen zijn gedaan en alles 'loopt' ga je er als bedrijf pas op verdienen.

Dat het KPN een beetje tegenvalt om de televisiemarkt over te nemen is een van de risico's die bij zo'n strategie hoort natuurlijk. Toch vind ik 9% al een behoorlijke prestatie. Op deze manier kennen heel veel mensen het product wel.

[Reactie gewijzigd door gertvdijk op dinsdag 20 januari 2009 17:39]


Alleen heeft KPN Digitenne al 4 jaar in gebruik, en is al langer in de ether (eerst van het bedrijf Digitenne). De prijs is recentelijk met 50 ct per maand opgeschroefd, maar dat is ook alles.

50 cent per maand...
hhmm, das toch 6 euro per jaar per abonnement met 700.000 aansluitingen spreken we toch wel over een toename van 4.2 miljoen euro per jaar ;)
9,2 miljoen per jaar an reclamebudget, dat betekend dus dat je de helft van alle "enorm hoge" reclamegeld met deze "kleine" prijswijziging hebt terugbetaald :D

Helaas is een gedeelte van dat bedrag BTW en is er ook nog zoiets als inflatie en stijgende lonen ;) (al valt dat met de crisis eventjes mee :P)

De kabelmaatschappijen doen daar ook vrolijk aan mee, Ik had eerst een @home totaal voor iets van 8 euro, en sinds ze keuzepakketten hebben kost het totaalpakket opeens 9,95 extra. En ook et basisabbonnement is meer dan een euro verhoogd in de afgelopen paar jaar. KPN heeft digitenne maar met 55 cent verhoogd sinds de introductie

Ik vrees dat dit niet alleen de filosofie van KPN is ;) Als je een beetje nadenkt (en daar hoef je geen bedrijfskunde voor gestudeerd te hebben), gaat t in de marketing altijd een beetje zo:

- Lok de consument met scherpe aanbieden (waarop dikwijls verlies geleden wordt, o.a. door kleine marge op aangeboden dienst, maar ook door torenhoge advertentiekosten)
- Dan:
1) Probeer 'm te overtuigen van de meerwaarde van (het veel winstgevendere) "Plus" product ipv. de 'scherp aangeboden/geadverteerde' (niet winstgevende) "Lite" versie.
2) Smeer 'm aanvullende dure diensten aan [verzekeringen, aanvullende (tv-)paketten etc...]
3) Bindt hem zo lang mogelijk [2 jarige contracten etc...], zodat er zo mogelijk zo veel mogelijk aanvullende kosten gemaakt kunnen worden.
4) Stel de contractvoorwaarden soepel op met betrekking tot flexibilteit van de kosten en veranderen van de voorwaarden

Telefoon/Internet/TV-abonnementen, Software, Internet diensten, Casino's etc... allemaal gebaseerd op dit soort concepten.

Of dacht je dat UPC heel graag al hun klanten 'gratis' een digitale ontvanger in "bruikleen" geeft (of ziggo die ze voor 40,= weggeeft, of gratis bij een all-in-1 pakket), zonder dat ze daar wat voor terug krijgen :P

[Reactie gewijzigd door davidov2008 op dinsdag 20 januari 2009 22:22]


Alle KPN abonnementen hebben in eerste instantie een looptijd van een jaar en zijn daarna maandelijks opzegbaar (tenzij er aan het begin van de periode een tweejarig contract wordt afgesloten). Dus in de meeste gevallen kan een klant er na een jaar gewoon voor kiezen om weg te gaan.

Nu hebben we gewoon een Digitenne pakket besteld en die mag je een maand gratis uitproberen.
Ik zou de voorwaarden nog eens doorlezen. Het is inderdaad gratis als je Digitenne houdt als je het terug stuurt zitten er kosten aan, dat is IMO niet gratis. Gratis is IMO gratis of je het houd of terug stuurt.

[Reactie gewijzigd door worldcitizen op dinsdag 20 januari 2009 20:36]


Dit is onjuist. De eerste maand is compleet 100% gratis. Na deze maand, indien er niet is opgezegd, gaat het automatisch over in een jaarcontract. Als je binnen de maand belt naar 0900-0576, kan je per DIRECT opzeggen, en dan krijg je een retournummer zodat je het naar een antwoordnummer kan verzenden. Er worden dus geen kosten berekend.
Als je Digitenne wel houdt na de eerste maand, moet je inderdaad 20,- eenmalige aansluitkosten betalen, maar dit is pas na 30 dagen! Niet in de eerste maand.

En wat kost dat 0900 nummer? ¤0,10 / min. Met een beetje helpdesk is dat niet per se het probleem, maar gratis is het niet.

¤0,45/min zelfs. Je kan het echter ook in de Primafoon retourneren bijvoorbeeld, of vanuit de Primafoon naar de helpdesk bellen. Er zijn maar weinig bedrijven die onvoorwaardelijk hun product een volle maand gratis aanbieden, dus het is al een flinke service wat mij betreft!

Dan heb ik medelijden met de medewerkers van KPN.
Werk zelf bij een andere telco die 10cent/m rekent en klanten reageren daar al niet echt prettig op (terecht of onterecht laat ik aan jullie over).
Dit is dan ook vaak de schuld van de mobiele telefoonprovider die er nog een behoorlijke salade uit slaat.


Waarschijnlijk omdat dat "lokaal tarief" alleen maar voor bellers vanaf een vaste lijn geldt. Vanaf een gsm betaal je je vaak nog steeds blauw aan dat zogenaamde lokale tarief.

tsjah... jij kiest er altijd nog zelf voor om met je mobiel te bellen... geen vaste lijn? och die kunnen we wel aanbieden hoor (KPN :P ) scheelt je in de kosten met bellen naar KPN :P

hoe bel je de KPN helpdesk om te vertellen dat je vaste lijn het niet doet? 8)7

Ik heb digitale kabel tv ,, maar dat gaat net zo , aansluit scartkables en card erin , na 10 sec beeld en na een 15 min heeft ie jou pakket actief maar als je nieuwe aansluiting bent heb je tijdelijk gelijk alle zenders ....

vond dat digitale kabel tv goedkoper dan digitenne als iets meer wil dan alleen de basis zenders en heb het nu 1,5 jaar nog nooit storing gehad , dit in tegen stelling tot vrienden / kennissen die digitenne hebben en best wel eens wat probleempjes hebben..

dus ik blijf nog wel even hangen bij ziggo ,

Vraagje, wat betaal je er per maand voor? Ik heb Digitenne, ik heb een 37" LCD scherm, prima beeld en een enkele keer blokjes. Sterker nog, ik heb een tweede kaartje voor 3 Euro per maand omdat ik daarnaast nog een HDD recorder gebruik.

Ik ben wel eens benieuwd wat je dan kan tweaken aan die antenne.?? . heb 2 binnen antennes en 1 buiten antenne, maar het beeld blijft onder de maat. .. veel storingen en de antenne werkt maar op 1 plek in de kamer... het blijft natuurlijk altijd veel goedkoper dan het standaard abonnement van een kleine ¤17,- van UPC bij ons.
Maar of dat nou opweegt tegen de frustraties die ik heb qua kwaliteit die digitenne geeft ben ik nog niet over uit...

Het is blijkbaar ook niet het doel wat KPN met digitenne heeft. Ze willen er gewoon klanten mee winnen voor Telefonie en Internet via de telefoonlijn. Dus uiteindelijk maken ze er indirect wel winst op.

Inderdaad, als je digitenne neemt zit je vast aan telefonie via de kpn aansluiting (al dan niet via een andere adsl+telefonie provider, maar ze vangen in iedergeval de koper huur) i.p.v. de kabel, daarnaast, zodra ze genoeg abonnementen verkocht hebben kunnen ze de reclame campagnes omlaag schroeven en dan is digitenne wel winstgevend.

@alle reacties hieronder tussen 17:10 en 17:12 ;) .... Inderdaad, een vaste aansluiting is niet nodig voor digitenne. Wat ik bedoel is dat je met digitenne geen kabel meer zult gebruiken maar dan heb je dus geen telefoon, enige andere optie is dan een lijntje/DECT naar je buren trekken of een GSM. Het eerste is onhandig en vast niet legaal, en het tweede kost velen toch weer te veel...

Indirect stappen er zo minder mensen over naar telefonie via de kabel.

[Reactie gewijzigd door mjl op dinsdag 20 januari 2009 17:30]


Ik weet niet hoe jij daar op komt hoor. Maar met de normale Digitenne dus niet de interactive box gebeuren heb je helemaal geen internet/telefoon verbinding nodig van KPN. Zijn twee dingen die los van elkaar staan.

@ update'tje hierboven: Of je laat gewoon je ISP je KPN lijn overkopen.. Bij alice kost dat bijvoorbeeld 70 euro en dan betaal je verder niks meer aan kpn en heb je gewoon telefonie..

[Reactie gewijzigd door theunevers op dinsdag 20 januari 2009 17:28]


Dan nog betaald Alice dus alsnog voor de lijn, maar dan is KPN 'm denk ik inderdaad kwijt - deze optie kende ik nog niet ... maar goed voor veel mesnen een welicht onbekende drempel ;)

[Reactie gewijzigd door mjl op woensdag 21 januari 2009 10:39]


Sinds wanneer heb je een kpn aansluiting nodig voor digitenne? Je hebt geen koperlijntje nodig voor dvb-t, hoor.

Collega van me heeft geen telefoon van KPN, en wel digitenne.

Digitenne gaat door de ether, niks geen kpn aansluiting nodig.

Ik denk dat jij je vergist met "Internet plus bellen", Digitenne staat helemaal los van ADSL en telefonie.

Ik vraag me af of ze ook de kosten voor mobiel TV kunnen delen, dat werkt ook min of meer met Digitenne techniek (DVB) als ik me niet vergis. Of zijn er verschillende zenders voor Digitenne en MobielTV?

Digitenne is dvb-t en mobiele tv is dvb-h. Dit zijn inderdaad twee compleet verschillende technieken met eigen zenders etc.

edit: oops, mijn fout... dvb-h is een superset van dvb-t, en beiden kunnen in dezelfde zenders. Maar dan nog heeft kpn dacht ik aparte zenders voor beide platforms...

[Reactie gewijzigd door RefriedNoodle op dinsdag 20 januari 2009 17:21]


Nee, dezelfde zendmasten. Echter een andere frequentie. Er worden 5 frequenties per Digitennezender gebruikt: 4 voor het standaardaanbod (DVB-T) en 1 voor DVB-H. Bron: http://www.radio-tv-nederland.nl/

@alle reacties hieronder tussen 17:10 en 17:12 ;) .... Inderdaad, een vaste aansluiting is niet nodig voor digitenne. Wat ik bedoel is dat je met digitenne geen kabel meer zult gebruiken maar dan heb je dus geen telefoon, enige andere optie is dan een lijntje/DECT naar je buren trekken of een GSM. Het eerste is onhandig en vast niet legaal, en het tweede kost velen toch weer te veel...

Indirect stappen er zo minder mensen over naar telefonie via de kabel.
Blijft een vreemde redenering hoor. Als je voor je tv voor digitenne kiest, kan je ook gewoon VOIP gebruiken. Via Budgetphone heb ik een gewoon 020 nr voor eenmalig 10 euro gekocht en kan gewoon bellen. Geen lijntje van de buren nodig. Bellen van mobiel naar mobiel is meestal goedkoper dan van vast naar mobiel dus je 2e optie is ook niet zo een ramp.

Los daarvan, veel mensen gebruiken digitenne naast kabeltv, voor in de slaapkamer bijvoorbeeld. Dus die behouden hun kabel en kunnen die nog steeds voor internet/bellen gebruiken.
En als je alléén digitenne hebt, dan doe je dat omdat je voor de laagste prijs gaat en dan zal je sowieso nooit kabelinternet/telefoon overwegen omdat dat altijd duurder is dan het goedkoopste dsl abo.

Ik heb geen enkel probleem met de tv kwaliteit. mensen kopen hd schermen en daarop ziet tv er altijd s t u k k e n minder uit dan de gewone CRT dikke beeldbuizen (ik kijk nog af en toe naar een JVC 90cm tv, subliem TVbeeld).
Als je echt mooie kwaliteit wil op je platte tv dan download je je series en films gewoon. En dan is het goedkoopste tv aanbod voldoende aanvulling voor actualiteiten of gewoon beetje zappen/oude series enzo. Nu is digitenne met 7,50 nog steeds het goedkoopst.

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op dinsdag 20 januari 2009 21:56]


Blijft een vreemde redenering hoor. Als je voor je tv voor digitenne kiest, kan je ook gewoon VOIP gebruiken. Via Budgetphone heb ik een gewoon 020 nr voor eenmalig 10 euro gekocht en kan gewoon bellen. Geen lijntje van de buren nodig. Bellen van mobiel naar mobiel is meestal goedkoper dan van vast naar mobiel dus je 2e optie is ook niet zo een ramp.
Hoe wil je die VOIP gebruiken? Daarvoor heb je toch echt een internet aansluiting nodig. Aangezien je geen kabel meer (nodig) hebt zal dat waarschijnlijk ADSL zijn. En van wie is dat allerlaatste stukje koper?

De redenatie van mjl is helemaal niet vreemd. Met digitenne zorgt KPN er voor dat men niet meer automatisch een kabel aansluiting nodig heeft.


Even uitrekenen:
25 zenders.
Kosten 7.50 per maand. Overal te gebruiken waar je wil, desnoods met 3 mensen tegelijk in verschillende delen van Nederland (Zo doe ik het)
Totale kosten per persoon 2.50 per maand. Dat is ongeveer 1/6 van de kabel en dat vindt jij duur?

Kwaliteit? Waar heb je dat voor nodig bij TV? Voor eindeloze reclames door je films heen? Of voor high resolution Zes in het Land, Astro TV of Tell Sell achtige zooi? Of voor de 10000ste herhaling van Wordt U al Geholpen? uit 1974

Digitenne is precies de juiste prijs voor het juiste product, meer is TV me niet waard. Maar helemaal zonder wil ik ook niet

[Reactie gewijzigd door Ortep op dinsdag 20 januari 2009 17:21]


Precies! Beter kon ik het niet zeggen.

Precies om die reden heb ik nu Digitenne. Omdat ik niet helemaal zonder (commerciele) tv wil maar ook geen 16 euro over heb voor zakkenvullers UPC die ook maar een matig analoog beeld aanbieden.

Digitenne is op m'n 83 cm CRT perfect! En storingen heb ik nooit sinds er een buitenantenne op zolder door het dakraam naar buiten 'kijkt' .

Pas wanneer ik analoog beeld via glasvezel kan krijgen zou ik misschien digitenne eruit gooien :P.

Even uitrekenen. Eén kabelabonnement, versterkertje voor de hele straat, 50 cent per persoon.

Het meerekenen van dubieuze methoden als accountsharing lijkt me niet zo handig :P

Het is niet dubieus...het mag gewoon. Je kan maximaal drie decoders krijgen op één abo en het maakt niet aan wie je die geeft en waar die staan. Al zet je er één in Maastricht, één in Den Helder en de andere in Goes.

Dat is nu juist de grap van Digitenne. Al zet je hem op de camping. Het maakt ze niets uit.

[Reactie gewijzigd door Ortep op dinsdag 20 januari 2009 21:59]


Beperkt aanbod: mee eens, maar ik hoef dan ook niet zonodig Spaanse, Franse en Turkse zenders te ontvangen want daar kijk ik toch niet naar.

Slechte beeldkwaliteit: Dat is niet waar, het is digitaal dus geen verlies zoals bij coax

Te duur??? Dat is al helemaal onzin, het is stukken goedkoper dan de kabel

Het is digitaal, maar wel met compressie, er is dus zeker verlies, en in mijn ervaring is het beeld slechter dan bij analoge TV via de kabel.

De commerciele omroepen worden ook gecomprimeerd doorgezet naar de ziggo's van deze wereld voordat het op de kabel gezet wordt en alle digitale TV is per definitie ongeveer gecomprimeerd. Probleem van Digitene is de kleine bandbreedte cq. frequenties die men gebruikt waardoor er teveel geknepen moet worden.

"het is digitaal, dus geen verlies"
Dat is niet waar waar. Er treden wel degelijk storingen op door verlies van signaal (bitfouten), ook al is het signaal digitaal.
Het signaal wordt door een (matige) encoder gedigitaliseerd waarbij er storingen in het beeld wordt toegevoegd (mpeg artifacts)
Alles bij elkaar is het beeld van digitenne wat vager maar heeft wat minder ruis dan analoge tv. En verstoringen door brommertjes, atmosfeer, etc. leveren bij digitenne blokjes/balken en plopjes op terwijl het bij analoge tv ruis en storingen tot gevolg heeft.

Het medium is niet foutloos en de compressie zorgt ook voor verlies aan kwaliteit.
Het gevolg is dat bij mij het beeld van UPC vergelijkbaar is met dat van Digitenne. Ze zijn duidelijk verschillend, maar toch is het moeilijk te zeggen welke van de twee beter is.

Het aanbod kun je bij bijvoorbeeld ziggo zelf bepalen, je betaald voor wat je wil als het ware. Er zijn tegenwoordig ontzettend veel mensen die voor ziggo een HD-Decoder kopen met HDMI aansluiting en mogelijkheid tot het ontvangen van HD-zenders. Het aanbod HD-zenders wordt steeds groter. De beeldkwaliteit gaat bij ziggo dus alleen nog maar omhoog.

Bij Digitenne is het stijgen van de beeldkwaliteit niet tot nauwelijks mogelijk. True, Digitenne is goedkoop, en leuk voor op de camping, maar meer niet wat mij betreft.

Dat, en er zijn een aantal erg goede extra zenders bij Ziggo, die je bij digitenne niet hebt.

Tsja... als ik in Ziggo gebied woonde of in Harderwijk, dan had ik waarschijnlijk ook wel de kabel verkozen.

Maar dan nog: Ik kijk relatief weinig TV.... journaal, wat (informatieve) programma's bij de publieke omroep, een enkele serie en misschien discovery. Dat heb ik allemaal op Digitenne. Meer hoef ik echt niet!

Voor HD content hebben we internet en misschien ooit een blu-ray speler. Het enige wat ik eventueel mis bij Digitenne dat zijn de thema-kanalen van Discovery en de thema kanalen van de publieke omroep.

Magoed....als anderen wel meerdere tientjes per maand kwijt willen zijn aan de kabel... :P

gepetto uit welk hol kom jij gekropen man? Kwaliteit van digitenne is om te janken.

Wat een onzin.
Goedkoopste kabel abonnement is voor mij: 18 euro!?
Het is voor mij persoonlijk het beste aanbod om televisie mee te kijken.
Zoals @Ortep als schrijft: Meer is TV me niet waard, maar zonder wil ik ook niet.

Ok upc kost minimaal 18 euro waar ik woon per maand en digitennen kost 7,50 euro.
Ik heb met digitennen precies de zenders die ik wil in een kwaliteit die ik goed genoeg vind voor het aanbod van tv programma's.

Leg me eens uit wat er duur aan is tov van bijvoorbeeld kabel, ik zie het niet.

Wat krijg ik dan met de kabel? Digitenne is perfect. Als je echt van je hd tv wil genieten dan download je je series/films en kies je de goedkoopste tv aanbieder als aanvulling. Nu is dat digitenne.

En je hebt weer een extra kastje wat je moet programmeren als je wil openemen; handig op twee plekken programmeren

Zit gewoon een scart aansluiting op dat kastje hoor. Weet niet wat je daar aan wilt programmeren.

Mensen blijven zoeken naar redenen om geen goed product te willen hebben... What's next? Er zitten in de afstandbediening geen Philips batterijen; De kleur van de afstandbediening is niet mooi; Er zit een zwarte stroomkabel aan en ik wil een witte. *geeuw* doorgaan?

ciro-bonano heeft gewoon gelijk hoor. Als je en video- of dvd-recorder hebt, moet je bij opnames niet alleen dat apparaat instellen, maar ook het digitenne kastje moet op tijd naar de juiste zender schakelen.

Als je digitale TV van een andere zender hebt, zal dat ook moeten op de digitale ontvanger van die zender. Niet zozeer een specifiek minpunt voor digitenne dus.

Precies, ook mijn reden om geen digitale TV te nemen.

Dat ligt aan je DVD-recorder. Heel stom dat die dingen nog steeds met analoge tuners geleverd worden, dan heb je idd kastjes nodig. Tis iig hard nodig dat de verschillende aanbieders gewoon standaard DVB gaan ondersteunen en dat de fabrikanten standaard DVB tuners inbouwen in TV's en randmeuk. Gebeurd nu nog veel te weinig en dan blijf je tegen kastjes lopen...

Ik heb digitenne zonder storing en nog nooit gehad ook, toevallig zijn er ontvangers met twee tuners zodat je via de scart de recorder kan aansluiten en op de andere scart je tv en kun je gewoon kijken naar NED1 en b.v. RTL4 opnemen (doe dit al jaren via mijn digitenne.) :/ Vereder staat de andere ontvanger in Warmond bij mijn zoon sinds 3 maanden en ook dat werkt zonder storing, de vaste KPN lijn heb je wel nodig, anders betaal je namelijk meer voor je abonnement op Digitenne ik betaal 7,50 omdat ik een vaste telefoonverbinding heb, als ik die zo opzeggen kost hetzelfde abonnement mij iets van 11 of 12 euro. :|

Dat laatste is al lang niet meer waar, afaik. Voor iedereen is het 7 euro.

Munters,
Je kunt een HDD er bij recorder kopen. Die bestaat uit twee tuners, één voor je TV, één voor de HDD recorder. Je kunt tegelijkertijd opnemen en TV kijken tegelijkertijd, Als je wilt kun je zelfs tegelijkertijd twee kanalen opnemen. Dat moois kost iets van 200 Euro, werkt als een tierelier. En een opname instellen van een programma gaat heel eenvoudig met de EPG. Enig minountje is de overzichtelijkheid van de EPG. Ik vindt de EPG van mijn Sony Bravia, 37" overzichtelijker.

Ik heb zelf één kaartje voor de HDD recorder en een kaartje voor de Sony Bravia, 37". Het tweede kaartje kost 3 Euro.prima combinatie.

Je kan die smartcard ook gewoon in je tv steken, meeste tv's hebben wel een smartcard dvb-t aansluiting of van die productserie bestaat wel een model met dvbt aansluiting.

Duuuuhhhh.... en met het over-rated hippe Digitale kabel aanbod heb je dat niet? De enige manier om nog zonder kastjes te kijken is de gewone analoge kabel. En die is met 18 euro p/m mij te duur en te slecht!

Steeds meer tv's krijgen een dvb-t tuner en netals voor dvb-c, bestaan er voor dvb-t ook genoeg tuners die een hd-recorder kunnen aansturen. Of harddisk-recorders met ingebouwde tuner :)

Wij hebben ook Digitenne maar de kwaliteit vind ik eerder slechter dan beter in vergelijking met de kabel. Maar nu moet ik wel zeggen dat we het nog niet getest hebben met de (gratis ontvangen) buitenantenne :)

Met het bandbreedte verschil met kabel zal de kwaliteit van Digitenne ook nooit veel beter worden.

Maar de mobiliteit is het unique selling point.

Klopt, laat ze eens stoppen met steeds meer zenders erin te proppen en gewoon de kwaliteit van het beeld omhoog te schroeven!

Maar een zender wil ik erbij, cartoon network.

Dan is het leven compleet.

Van mij mogen BBC Prime en die porno zender er wel af, en dan BBC 1 erbij, en BBC world terug :) CCN mag ook wel ophoepelen.

Vreemd dat jouw reactie niet weggemod wordt.

Het is namelijk uiterst logisch dat ze het zenderaanbod vergroten.
Digitenne heeft op dit moment 2 klachten:
- kwaliteit (dit zal het gros van nederland niet eens merken). Neem daarbij ook mee dat veel mensen nog op een conventionele tv kijken.
- en het zenderaanbod.

Logisch dat het zenderaanbod vergroten meer klanten opleverd. Het gros zal hier blij mee zijn en helaas een klein deel niet. Pure commercie

met Digitenne zou het telecombedrijf het verlies van aansluitingen op het vaste telefoonnetwerk willen compenseren
Oke, maar dan moet het uiteindelijk wel zijn vruchten af kunnen werpen toch... Zit er dan nog wel goede toekomtmuziek in de DVB-T sector hier in Nederland? Er wordt nu vooral voor gekozen voor de schappelijke prijs en al behoorlijke beschikbaarheid. Meer terrein zal er niet gewonnen worden?

Zeker wel, als h264 gebruikt wordt ipv mpeg2. Hierdoor kan je beter beeld krijgen maar wordt de apparatuur wel duurder. Ooit zullen ze dus wel overgaan, maar wanneer? het kost namelijk wel wat om 700k kastjes om te ruilen!

Dat hoeft natuurlijk niet zo, de truc is om mensen te vertellen dat er nu 'Digitenne Plus' is voor dezelfde prijs en dezelfde voorwaarden, echter hoeven ze alleen maar een kastje van 100e aan te schaffen -> winst.
Als dan het reclamebudget ook omlaag gaat houden ze er meer aan over en krijgen ze meer klanten. Nieuwe klanten krijgen gewoon 50% korting oid op de nieuwe kastjes wat nog steeds meer is dan de inkoopsprijs waardoor er niet echt verlies op wordt gedraait.

Beetje jammer dat ze geen bandbreedte hebben om een 2e signaal de lucht in te sturen. Hiervoor is maar een mogelijkheid, alles in eenmaal omzetten.

Zelfs met h264 zullen ze enorm op de kabel achterlopen. Tegen de tijd dat ze daar op over gestapt zijn, is de kabel dat ook al, maar dan op een HD resolutie. Dat zullen ze met de DVB-T techniek nooit halen aangezien er gewoon niet genoeg bandbreedte is. Als ze willen concureren zullen ze toch met een andere (draadloze) techniek moeten komen.

Ze willen niet concurreren op HD kwaliteit en dat soort ongein (er zijn maar weinig TV zenders die ik kan bedenken die in HD resolutie toegevoegde waarde zouden hebben).

Digitenne is er gewoon voor mensen die goedkoop de bekendste zenders willen kijken, klaar!

Dat de kwaliteit nog wat omhoog mag ben ik het wel mee eens en er zijn ook best nog wel een paar zenders die ik kan bedenken die ik zou willen, dus overstappen op h264 zou ik niet verkeerd vinden.

Precies, en gezien het pulpgehalte op TV wordt het hier binnenkort ook nog de digitenne-kaart het huis uit en alleen nog de free-to-air zenders kijken. Hier wordt toch alleen maar Journaal, DWDD, BZV en nog een paar dingen van de publieke omroep gekeken. Digitenne kan overigens nog goedkoper in een deal met de buren. 1 iemand neemt 3 kaarten af, en dan heeft iedereen voor 5 euro/maand TV.

Mijn vriendin heeft digitenne sinds een jaar nu en we zijn er dik tevreden over. Iets meer dan 7 euro in de maand heb je radio en tv met de mogelijkheid om het zonder problemen mee te nemen als je gaat verhuizen. Bij de kabel zit je al snel aan een standaard pakket van pak'm beet 29* euro en dan zijn de lokale kabel prijzen nog niet eens mee gerekend. Krijg je natuurlijk een hoop extra zenders voor maar laten we wel wezen persoonlijk vind ik het aanbod op de standaard commerciële zenders al niet veel soeps wat moet ik dan met al die andere zooi?


Omdat bij mijn vriendin ziggo niet voor handen is zijn we aangwezen op UPC. Een standaard pakket van upc kost ¤ 16,70 per maand. De 29 euro is dus niet terecht maar het was dan ook een bedrag om aan te geven dat het een stuk duurder is dan digitenne dat ¤ 7,50 kost. Neem daarbij mee het gratis mee kunnen nemen van digitenne naar een nieuwe plek en viola het is vrij duidelijk dat digitenne een vrij logische keuze is.
offtopic:
* Webgnome vind het eigenlijk belachelijk dat hij zich moet verandwoorden voor de bedragen die genoemd zijn en dat er mensen zijn die niet gewoon de algemene strekking van het verhaal willen/kunnen begrijpen

[Reactie gewijzigd door Webgnome op woensdag 21 januari 2009 09:12]


Het gebrek aan BBC vind ik persoonlijk anders al een behoorlijke dealbreaker wat betreft Digitenne.

Kan kpn ook niet helpen want de BBC wil van alle buitenlandse contracten (inclusief de lopende kabelcontracten met Ziggo etc.) af.

edit: ik kan m'n bron hiervan ook niet meer terugvinden, sorry. Wellicht was het ook een gerucht wat ik gelezen heb.

Het was iets in de strekking van 'de BBC wil niet meer internationale contracten dan ze nu hebben' (de reden waarom digitale kabel wel BBC heeft, maar Digitenne niet), maar dat ze die ook wilden laten verlopen en niet verlengen.

Redenen zouden kunnen zijn dat ze zelf ook een aantal producties hebben ingekocht, maar zelf niet over de rechten beschikken om deze in het (vanuit hen gezien) buitenland uit te zenden. En ze zouden ook meer geld kunnen vragen voor de 'losse verkoop' van programma's (vb Top Gear) en series aan het buitenland.

[Reactie gewijzigd door RefriedNoodle op woensdag 21 januari 2009 08:03]


Heb je daar ook een bron van? Klinkt nogal wazig dat BBC daar van af zou willen.

Ik heb even zitten zoeken, maar ik kan nergens vinden dat de BBC van hun buitenlandse contracten afwil. Lijkt me eigenlijk ook wel vreemd, want ze krijgen er een vergoeding voor.

Wat me bij het zoeken wel duidelijk werd is dat NLKabel een exclusief contract heeft met de BBC over de doorgifte van BBC kanalen. Dit contract sluit het kennelijk uit dat andere partijen (digitenne, glasvezel) BBC kanalen als BBC1, BBC2 etc mogen doorgeven.

Ligt eraan wat je zoekt. Ziggo heeft bijvoorbeeld voor bijna elke muzieksmaak wel een zender.
Qua sport kom je ook niet tekort en je hebt meer dan voldoende Discovery zenders.

Ik zou nooit meer zonder mijn digitale tv kunnen.

Daarnaast heeft digitenne maar 2 ere divisie live kanalen (iirc). Mocht je geen ajakkes of feyenooit fan zijn ben je automatisch genaaid omdat enkel de wedstrijden van die 2 erop komen. Heb genoeg klachten gehoord van anderen hierover.

Dat digitenne 2 voetbal kanalen heeft vind ik eerder een nadeel dan een voordeel. Die bandbreedte hadden ze wat mij betreft beter aan een willekeurige zender uit Tadzikistan kunnen geven. Dan zie je nog eens iets nieuws. Of als ze dat niet willen, verdeel de ruimte maar over de andere kanalen zodat er iets meer kwaliteit is. Niet iedereen is sport fanaat.

[Reactie gewijzigd door Ortep op dinsdag 20 januari 2009 17:38]



Het feit dat Vondel dat ooit eens bedacht heeft enkele eeuwen geleden (daarvoor was die regel er niet, zie http://taalschrift.org/reportage/000659.html voor enige uitleg) wil niet zeggen dat het niet weer kan veranderen. Taal is nu eenmaal een levend iets.

29 euro voor de kabel? Ik weet niet waar je dat vandaag haalt.

Ziggo is vanaf ¤ 16,25
bron: http://www.ziggo.nl/producten/televisie/

UPC vanaf ¤ 16.70
bron: http://www.upc.nl/televisie/standaard_radio_en_tv/

Ik betaal nog geen 6 euro voor het kabelbasispakket bij Ziggo, omdat mijn grootouders destijds de kabel hebben afgekocht. Ik heb vervolgens het huis van mijn grootouders gekocht.

dan moet je die afkoopkosten ook even meerekenen :P

Digitenne kan wel verbeterd worden alleen zal dat waarschijnlijk nog wel even duren, o.a. nieuwe antennes zijn noodzakelijk om hd-content te kunnen ontvangen. De nieuwe standaard DVB-T2 zal wel een verbetering van ontvangst op de huidige antennes betekenen.

bron: http://www.telecompaper.com/nl/article.aspx?cid=640200

Op zich is investeren in Digitenne geen slecht idee. Mits goed uitgevoerd zit er zeker een markt in. Ik woon in Engeland en hier is DVB-T de absolute marktleider met meer dan 40%. Groter dan kabel, groter dan triple-play, groter dan analoog, groter dan sateliet.

Vrijwel alle TV's hebben een ingebouwde DVB-T tuner dus geen settop box gepruts met twee afstandbedieningen en het basispakket is voor de meeste mensen genoeg.

Er wordt nu gewerkt om spectrum vrij te maken voor DVB-T2 om HD uitzendingen te beginnen.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op dinsdag 20 januari 2009 17:35]


Mja, het probleem waar wij mee blijven zitten is gewoon het feit dat we tussen een aantal landen ingeklemd zitten. Iedere frequentie die we gebruiken moet gecoordineerd worden met onze vrienden uit Duitsland en Belgie. Ik blijf het nog steeds vaag vinden want volgens mij moet er nog veel meer frequentieruimte beschikbaar zijn dan die 5 frequenties die NL heeft en die van Belgie en Duitsland.

Maar blijkbaar worden sommige frequenties die voor DVB geschikt zijn gebruikt voor andere doeleinden.


Goed lezen en je zelf informeren is ook een kunst.

je moet wel goed informeren...
die dubbele digitale tuner die je bedoelt is een PVR.
Dat betekend 2 zenders opnemen en 1 kijken.. of 1 zender opnemen en 1 kijken met pause functie. Das gelijk meer dan 1 kijken en 1 opnemen... je kan je video recorder de deur uit doen..etc.

Als je alleen 1 tv wil kijken en 1 video wil opnemen.. kun je gewoon of 2 losse ontvangers doen (180 euro) of ergens nog een dubbele tuner van samsung kopen welke rond de 130 euro ligt.

Onzin, met de tuner die je van KPN krijgt kan je opnemen, naar een andere zender kijken en zelfs nog een derde zender picture in picture aanzetten. En daar betaal je echt niet zoveel voor want je krijgt een vette korting (cashback).
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 17:22
Vorige 16:21
VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: