Hoofdcategorieën
Device Settings

Analist voorspelt prijsdaling Playstation 3

Door Jurian Ubachs, dinsdag 13 januari 2009 13:04, views: 17.704

Analist Michael Pachter van het als betrouwbaar bekendstaande analistenbureau Wedbush Morgan verwacht dat de PlayStation 3 vanaf april goedkoper wordt. De prijs van het 80GB-model zou van 399 dollar naar 299 dollar zakken.

Volgens Pachter zou Sony zijn concurrentiepositie willen verbeteren door in april de PlayStation 3 met 80GB-schijf honderd dollar goedkoper te maken. Het kastje van Sony staat momenteel op de derde plaats in de console-oorlog, en het 80GB-model is met 399 dollar fiks duurder dan de diverse Xbox 360-versies. Pachter liet zich niet uit over een mogelijke prijsverlaging van andere PlayStation-modellen. Wel verwacht Pachter een antwoord van Microsoft: de prijs van de 60GB Pro-versie van de Xbox 360 zou rond de E3, begin juni, met 50 dollar verlaagd worden, zo schrijft Gamespot. In dat geval zou de Xbox 360 Pro 249 dollar gaan kosten. In hoeverre deze prijsdalingen ook in Europa zullen plaatsvinden, is niet duidelijk.

Behalve zijn prognoses over prijsdalingen van consoles gaf Pachter ook een inschatting van de consoleverkoop in december in de Verenigde Staten. Volgens de analist heeft de Nintendo Wii het in december duidelijk het best gedaan: er zouden er in die maand ongeveer 3,25 miljoen stuks van zijn verkocht. Van de Xbox 360 zouden 1,35 miljoen exemplaren van de hand zijn gegaan, terwijl de PlayStation 3 750.000 maal over de toonbank zou zijn gegaan. Als de best verkopende spellen in de feestmaand noemde Pachter Guitar Hero World Tour, Call of Duty: World at War, Gears of War 2, Rock Band 2, Wii Fit en Prince of Persia. De voor de Amerikaanse gamessector toonaangevende NPD-cijfers worden binnenkort vrijgegeven, maar analisten lopen vaak op dergelijke bekendmakingen vooruit door te voorspellen wat de cijfers zullen weergeven.

Volgende 13:06 'Roadmap van HTC lekt uit'
Vorige 13:00 OCZ toont nieuwe psu en behuizing op CES
Advertentie

Reacties

«  1  2  »



tbh, vallen veel mensen nogal over het niet normaal kunnen spellen van de naam Microsoft, het is echt een gewone 'S' in hun naam :).

On topic:

Dit was ook wel nodig, de PS3 liep een tijdje in maar sinds de prijsdalingen loopt de Xbox360 gewoon hard uit op de PS3. De prijs van de PS3 is echt onhoudbaar.

Ik vraag me af of de Wii dan ook eindelijk gaat dalen in prijs, die zit ook al een hele tijd vast. (Maar verkoopt nogwel erg goed).

Hmmm, Ik geef toch aan zelf een xbox 360 te hebben en noem het zelf M$ :+

On topic:

Helemaal mee eens, het was voor mij de grootste rede voor de 360 te gaan, nadat de "oude" exclusives (vooral capcom titels) multi console gingen.

Maar Sony moet wel een enorme aderlating doen als deze verlaging komt. Ze hebben helaas voor een nogal technisch "kostbaar" hoogstaand aparaatje gekozen (vooral door Blu-ray). Maar hebben daardoor wel de HD oorlog gewonnen van HD-dvd.

De Wii hoef je niet te verwachten te volgen in de prijsdalingen door hun succes, maar de DS is gigantisch gezakt in hardware salens (nog steeds fantastische cijfers btw).

-----------------------------------------------------------------------------------------

Verder ontopic:
Even terug te komen op mijn eerste bericht (niet fanboyistisch bedoelt dus)
Het is in ieder geval in het voordeel van alle console eigenaren als dit gaat gebeuren, hoe meer druk hoe meer voordelen (misschien ooit xboxlive gratis?)

[Reactie gewijzigd door AYCE op dinsdag 13 januari 2009 13:21]


Ik vermoed dat de Wii niet zo snel gaat dalen. Die dingen zijn niet aan te slepen, ik werk zelf in de verkoop, zodra daar Wii's binnen komen zijn ze weer verkocht. Dus eenieder die er zijn brood mee verdient zou wel gek zijn om de prijs te verlagen. Of niet dan?

Dat is anders wel een gekunseld truukje hier in Nederland. Blijkbaar levert Nintendo Nederland heel weinig Wii's en accesoires uit. Waar hier Wii's, Wii-motes en balanceboards maar nauwelijks te krijgen zijn, staan ze in bijvoorbeeld Duitsland en Frankrijk rijen hoog, zelfs in de supermarkt.

Ze zijn anders niets goedkoper in duitsland.

Ja, dat heb ik wel eerder gehoord. Ik zie alleen het nut er niet van. Waarom zou Nintendo NL Wii's achterhouden? Ze verdienen er niet mee geld mee lijkt me. Om de Wii exclusief te houden? Lijkt me ook niet iets wat Nintendo wil toch.

Nee lijkt mij ook niet, maar het is toch echt zo. En nee ze zijn niet goedkoper, alleen wel goed verkrijgbaar. Waarom in NL niet? geen idee, maar probeer maar eens 4 wii-motes te kopen.

[Reactie gewijzigd door cmegens op woensdag 14 januari 2009 12:49]


Ik mag het hopen. Ik zal hem niet kopen, maar dan zal de X360 meer onder druk komen en zal M$ weer aan zet komen. Als 360 eigenaar is dat alleen maar voordelig.
Waarom denk jij dat je beter uit bent, wanneer jouw apparaat minder waard wordt?
In het gunstigste geval mag je hopen dat de meeromzet aan extra verkochte games voor Microsoft opweegt tegen de lagere winst (c.q. meer verlies, laten we die discussie even niet voeren) op de verkoop van de console. Wat wel zeker is, is de acutre verlaging van de tweedehandswaarde van jouw console. Daar zou ik niet blij mee zijn iig.
Hmmm, Ik geef toch aan zelf een xbox 360 te hebben en noem het zelf M$ :+
Als je zelf Bill Gates heet, mag je het misschien zo schrijven ;)

offtopic: Hmmn,zo te zien werkt de WYSIWYG editor nog niet lekker,

Ontopic: Het zou of course mooi zijn als de ps3 iets goedkoper wordt, ik vraag me alleen af of Microsoft hierop zal reageren, op het moment heeft MS een goede prijs verhouding en maken ze niet te veel verlies,dit veranderd natuurlijk als ze alweer een prijs verlaging doen.

@Onder mij: dat is precies mijn punt, daarom twijfel ik aan de geloof waardigheid van deze analist,of tenminste aan dit stukje in het artikel:
Wel verwacht Pachter een antwoord van Microsoft: de prijs van de 60GB Pro-versie van de Xbox 360 zou rond de E3, begin juni, met 50 dollar verlaagd worden

[Reactie gewijzigd door TeGek op dinsdag 13 januari 2009 13:09]


zelfs met deze voorspelde prijsdaling van de PS3 zal een xbox360 nog steeds goedkoper zijn. Dus waarom zal MS verder dalen?

Om het verschil in stand te houden. De PS3 heeft wel eea voor op de 360 (snelheid, bluray) en dat is de consument wel iets waar. Als het verschil 50 dollar is kiezen ze misschien voor de ps3, is het 100 dollar verschil, is de 360 misschien de console to buy.

Alleen blu-ray heeft de ps3 voor niet snelheid. Over de blu-ray speler van de ps3 hoor je ook steeds meer problemen. Maarja we zullen het wel zien wat de prijsverlagingen worden het zijn nog steeds maar voorspellingen.

grapjas, voor de consument is een X360 of PS3 net hetzelfde: je kan er games op spelen en grafisch geven ze min of meer dezelfde prestaties
enkel de Wii is verschillend door de controller
dat games op BD staan interesseert geen kat en vooral Europa lijkt nog niet echt warm voor films op BD
Besluit, voor de meeste mensen is een PS3 een dure X360.

Je zou ze de kost moeten geven die een PS3 kopen primair als Bluray-speler...
Zeker in de begintijd toen een losse speler duurder was dan een PS3.
Dat je er dan ook nog een spelleke op kan doen is mooi meegenomen. Is thuis ook wat beter uit te leggen. "Schat, ik ga een Bluray speler halen zodat we films mooi kunnen bekijken op het grote scherm" ipv "Ik ga een spelcomputer kopen om hordes aliens af te knallen"

plus dat je met de normale afstandsbediening de ps3 gewoon vanuit de hand kunt bedienen en eigenlijk niet meer doorhebt dat je op een console zit te werken. Doe daar het online gedeelte en spelgedeelte van de console bij, en je hebt gewoon een ontzettend goed apparaat voor ontzettend weinig geld. Ook zijn het de goedkope Xbox360s waarmee we aan het vergelijken zijn; die hebben geen HDMI en zijn dus voor de meeste LCD/Plasma eigenaren niet interessant. Daarom is de PS3 wel degelijk een stuk beter dan X360, en zeker wel meer dan 50,- prijsverschil waard.

Alle 360 versies hebben gewoon HDMI

alle 360 varianten hebben al een tijdje hdmi poorten, daar hoef je echt geen elite meer voor te halen. je moet bij de goedkope alleen wel nog een kabel los kopen.

**snurk**

Tja, zo kan ik ook wel wat argumenten verzinnen om géén ps3 te kopen..
't vereist wat meer geld maar dmv 'n goede internet verbinding 'n gsm-dongle & 'n goed georganiseerd it-systeem hoef je in principe thuis niets anders meer te doen behalve opstaan, eten, hygiene/verzorging, en vertrekken/thuiskomen.
Want met 'n degelijk thuisnetwerk & de juiste software & commando's kun je zo-goed-als-ALLES thuis automatiseren. (these days you can..)
True, daar ben je (veel) meer voor kwijt; je krijgt er echter ook enkele uren 'vrije' tijd p/d voor terug. :9

Totally "off-topic" zeker?
Net als 'n analist die denkt veel te kunnen voorspellen. In 2005~2007 gingen alle analisten incl deze "heer"@Wedbush Morgan allemaal 100-en keren de mist in.. (alleen al omtrent de gamesindustrie.)

gèèn - goede - search results, maar dat ligt aan Gamesindustry.biz

Deze "prijs-daling geruchten" zijn er al sinds de tegenvallende ps3 sales; Januari 2007, maar dan is het dus normaal dat ze de prijs omlaag moeten donderen.
They made A wrong bet; net als Nintendo met de 64 & Gamecube deed (vanuit mass-market perspectief.)
Als je de macht wil behouden zal je elke 'ronde' de regels moeten wijzigen, anders wordt je altijd gen****d 8)7 (Grof gezegd, maar wel waar.)

Nee, de PS3 zou dan $299 gaan kosten, net als de X360. En wanneer de prijzen gelijk zijn, zullen kopers nog een keer extra twijfelen wat ze nu zullen kiezen.

Dus als Sony de prijzen verlaagt, zal Microsoft wel moeten volgen.

De Xbox 360 arcade is $199 en dus $100 goedkoper. Ok, dan heb je geen HD, maar voor sommige mensen maakt dat weinig uit en daarbij heb je voor $35 euro een losse 20GB hard disk. Dus zelfs met een $100 prijsverlaging van de PS3 is de xbox nog steeds flink goedkoper...

Microsoft heeft zelf al aangegeven voorlopig geen prijsdalingen meer door te voeren, omdat het gewoon niet nodig is. De Wii spreekt een andere doelgroep aan en de PS3 loopt gewoon niet goed, pas als daar duidelijke verandering in komt zie ik Microsoft zijn prijzen verlagen en dus zeker niet alleen maar om goedkoper te zijn dan Sony.

Ja dat vraag ik mij ook af. Dat de Elite versie goedkoper wordt daar kan ik echter wel bij want de Elite versie blijft in mijn ogen de meest nutteloze versie van allemaal. Maar dat is subjectief natuurlijk.
In dat geval zou de Xbox 360 Pro 249 dollar gaan kosten.
Volgens mij kost de Pro versie nu nog maar 239 euro en wordt de Elite versie bedoeld.

Hoeveel analisten hebben dit nu al voorspeld? Ik bedoel, je kunt wel blijven 'voorspellen', maar daar heb je niks aan tot het ook echt gebeurd.
Ik weet het nog zo net niet. Ik las net ook dat er 16.000 ontslagen zullen vallen bij Sony. Dit is niet niks. Een prijsdaling bij Playstation zal dat alleen maar erger maken lijkt mij.

Ik snap niet dat Sony de PS3 niet wat sneller goedkoper maakt. Hoe lager de prijs, hoe meer er verkocht worden (in eerste instantie natuurlijk wat meer verlies), hoe meer omzet op het Playstation Network (e.g. Home en andere game content), en hoe meer spellen er verkocht worden (wat dat verlies langzaam aan verminderd).

Zover ik had begrepen is de kostprijs voor Sony zelfs na de 30% verlaging nog steeds 430$ per aparaat.

Ik denk dat ze heel lang het voorbeeld van de xbox1 hebben aangehouden die ondanks dat alles, nooit echt uit de kosten zijn gekomen van de "eerste" xbox. Die werd heel lang onder de kostprijs verkocht, zonder echt overtuigend resultaat(althans zo zou Sony het kunnen zien).

Daarnaast hebben ze heel lang vertrouwen gehad dat de oude ps2 garde blind zouden overstappen. Na 2 succesvolle generaties is zo'n gedachte niet echt vreemd.

De kostprijs die jij hebt gehoord is totaal niet de werkelijke kostprijs. De kostprijs die je gehoord hebt is 'gegokt' door een analysebedrijf. De enige die werkelijk weten wat de PS3 kost is Sony zelf, en die zeggen niets (alhoewel dus door genoeg andere analysten gespeculeerd wordt (na aanleiding van enkele uitspraken door hoge Sony pieten) dat de PS3 inmiddels al winstgevend verkocht wordt.

die "wat meer verlies" is relatief, met 3 grote spelers op de consolemarkt (in de vorige generatie was de Gamecube een flop en de xbox te laat, waardoor de PS2 oppermachtig was) krijgt Sony veel minder geld van de gamesverkoop en is het te riskant om het verlies per console te groot te maken
maw het ding is gewoon te duur uitgevallen, iets wat MS duidelijk beter heeft bedacht (op de RROF na dan)

Sony maakt een simpele inschatting: zal de extra verkoop door de lagere prijs meer geld in het laatje brengen dan de kosten van de verlaging.

Ik weet dat het niet mag ivm copyright enz. Maar ik denk dat wanneer gekopieerde games wel mogelijk zouden zijn op de PS3, er veel meer verkocht zouden worden. Waarschijnlijk zoveel meer, waardoor er ook meer originele spellen verkocht worden.
Ik denk dat dit voor de XB360 en de WII positief uitpakt. Je pakt zo ook meteen meer marktaandeel.

Maar ja, het mag niet he..

Ik denk dat het effect van kopiëren een beetje overschat wordt. Het gros van de mensen koopt (gelukkig) nog steeds hun spellen voor de console.

De xbox360 ombouwen is bijvoorbeeld zeer gemakkelijk, je hebt er niet eens een modchip voor nodig! En toch heeft de 360 veruit de hoogste attachment rate (aantal verkochte spellen per verkochte console). De 360 zit geloof ik rond de 7, de PS3 op 3,5.

Bij de PS3 is het natuurlijk dan wel ook lager omdat er mensen zullen zijn die de PS3 puur als bluray speler hebben aangeschaft.

Ik volg hier direct in met de Dreamcast als voorbeeld, daarbij hoefde je het aparaat nog geen eens te modden en de gebrande cd's werken meteen. Toch is het aparaat helaas vroegtijdig gestorven.

[Reactie gewijzigd door AYCE op dinsdag 13 januari 2009 13:28]


Zal dat niet meer komen omdat Sega geen moeite nam om hun apparaat te promoten?

Dit lijkt me nou niet echt een plus punt.

Games zijn de inkomsten voor zowel Microsoft, Sony als Nintendo.
Als er te veel kopieën gemaakt worden blijft de verkoop van games dus achter en dat zullen naast de 3 bovengenoemde ook de developpers voelen.
Aangezien de Playstation nog steeds niet gehacked is zullen ze uiteindelijk toch weer kiezen voor Sony. Waardoor hier meer aandacht voor gegeven wordt dus krijg je denk weer exclusieve titels (denk ik) en gaat de verkoop weer omhoog. Als de verkoop zo hoog is komt er weer een prijsdaling en gaat de verkoop van hardware weer omhoog.

Games zijn de inkomsten voor zowel Microsoft, Sony als Nintendo.

Games zijn inderdaad een heel groot deel van de inkomsten voor de console ontwikkelaars. Sony schijnt zelfs geld toe te leggen op iedere playstation 3 die verkocht wordt en hopen dit terug te verdienen met de verkoop van games. Microsoft is volgens het artikel onderin deze post pas sinds kort in staat om quitte te spelen en dit is dankzij een kosten verlaging. Dus voor de kosten verlaging legde microsoft ook geld toe op iedere xbox 360, maar nintendo verdient wel degelijk aan de wii. Volgens onderstaand artikel wordt er 6 euro winst gemaakt op iedere verkochte wii. Dus door de playstation 3 in prijs te verlagen zal de wii misschien ook goedkoper worden.

Hieronder het linkje naar het artikel op tweakers:
http://tweakers.net/nieuw...s-dollar-op-elke-wii.html

edit: rare zinsopbouw en onduidelijk taalgebruik. hopelijk iets beter geworden 8)7

[Reactie gewijzigd door michielg op dinsdag 13 januari 2009 15:30]


Laat die prijs daling voorlopig maar zitten. Sony mag eerst maar eens wat winst maken op hun consoles voordat ze nog eens $100,- extra verlies maken per console. Misschien dat Q3 van 2009 of later een geschikt moment wordt voor een prijs verlaging maar Sony kan er nu beter even mee wachten. Op alle extra content maken ze ook niet veel winst omdat dit veel minder hard loopt dan de content van bijvoorbeeld xbox live. Het enige waar Sony lekker aan verdient is de games. Goedkoper is niet meteen beter, misschien wel voor de consument maar niet voor Sony. Persoonlijk vind ik Sony een geweldig bedrijf wat mij betreft wel wat langer mee mag gaan ipv straks failiet gaan door al die winst dalingen en overige verliezen. Ik heb verder geen Playstation 3 en ik ga er ook geen kopen maar ik ben wel erg tevrede over hun TV's en (video)camera's.

Ze zullen de console echt niet goedkoper maken omdat ze dan verwachten minder winst te maken.

Als ze de prijs laten dalen doen ze dat omdat ze verwachten er meer geld door te verdienen.

Ik denk dat de mensen die daar over gaan er wat meer verstand van hebben dan de meeste mensen die hier rondlopen ( Al kunnen die mensen het natuurlijk ook fout hebben ).

[Reactie gewijzigd door Woy op dinsdag 13 januari 2009 14:15]


Waar ok op duide is dat het mij niet verstandig lijkt om de prijs van een product te verlagen waar je momenteel al veel verlies op maakt ;)

Hangt ervan af, als de verwachte inkomsten door de uitbreiding van de hoeveelheid consoles groter is dan de extra kosten die sony maakt door de console onder de kostprijs te verkopen dan lijkt het me een logische stap om de prijs naar beneden te halen, ongeacht of de console onder de kostprijs wordt verkocht.

Zal niet de eerste keer zijn dat Pachter (en andere bekende analysiten) er volslagen naast zitten. Maar ja, ze moeten eens in de zoveel tijd weer wat uitkramen omdat het hun werk is.

Wel het grote probleem van Sony is dat 95 procent of mss zelfs meer van de spellen die op de PS3 uitkomen ook op de 360 of de pc uitomen.
Als je weet dat je vandaag de dag voor 1/3 van de prijs van een ps3 een 360 kunt kopen met exact dezelfde graphics (gamemakers porten er toch maar op los), dan zie ik eerlijk gezegd de meerwaarde van deze console niet.
Ik kan wel begrijpen dat de "Blu-Ray" er voor zorgt dat het apparaat duurder wordt. Maar de oorlog tussen Blu-Ray en HDDVD is ondertussen uitgevochten (dankzij de ps3).
Maw Sony heeft hier zeer veel profijt op

=> Waarom dan niet de prijs verlagen van de ps3?

P.S. im no fanboy.

Meerwaarde van de PS3, o.a. Blu-ray & geen abonnement zoals met XBOX live.

[Reactie gewijzigd door Amito op dinsdag 13 januari 2009 13:49]


En even hoog percentage spellen van de x360 komt uit op PS3 en PC, beiden platforms waarop online gamen gratis is. Ik zie je punt niet?

Het grote voordeel van de PS3 is dat Sony een enorme firstparty lijst heeft qua games en ontwikkelaars. Waardoor de PS3 meer exclusieve console titels heeft die juist NIET op een ander platform te vinden zijn. De 360 is juist een console die weinig exclusieve titels heeft omdat ze ook op de PS3 of pc te spelen zijn.

Daarom is het ook niet gek dat de PS3 meer laat zien wat hij kan qua kracht vergeleken met de 360.

Je doet alsof de 360 geen goeie exclusives heeft?

Halo 3, Fable 2, Alan Wake, Gears of War 2, Ninja Gaiden II, exclusieve content voor GTA4...

Een enkele titel zal z'n weg ook wel naar de pc vinden, maar *ik persoonlijk* zie de pc niet als gameplatform, simpelweg omdat een degelijke game-pc waar je een paar jaar mee vooruit kunt, 4x zo duur is als een Xbox 360, en niet meer pret oplevert.

Mischien niet meer pret, maar kan naast gamen ook nog een hoop andere dingen.

Onzin Recon,

Sony/PS3 verliest juist steeds meer exclusives aan de X360. De X360 zelf heeft aardig wat exclusives zoals Refried al melde.

PS3 verloor o.a. Devil May Cry / Final Fantasy en MGS zit er nog steeds aan te komen als je de geruchten mag geloven..

Tevens denk ik niet dat Sony blij zal zijn met dit soort berichten omdat er legio mensen zullen wachten met een Ps3 aanschaf omdat de 'kans groot is' dat deze over een maandje of 2 goedkoper word terwijl de X360 de laatste tijd al ruim aan het uitlopen is op de Ps3 qua verkoop.

Wie durft er eindelijk eens te zeggen dat de PS3 minder goed verkoopt omdat er geen mod voor is ? Iedereen zit op The Pirate Bay maar nooit geeft iemand eens toe zijn games via het internet te betrekken.

De Xbox is wel om te bouwen. Natuurlijk verdient MS vooral zijn geld aan de games dus wil men dat tegengaan maar zonder succes. De laatste zet van MS, de LIte-on drive met een beveiligde chip die onder regie van de NSA is ontworpen hield slechts 5 maanden stand (lezen jullie mee OV chipkaart fans ?).

Voor Nintendo is het veel minder een probleem dat er gemod wordt. Natuurlijk proberen ze het moeilijk(er) te maken maar ze verdienen in tegenstelling tot MS en Sony aan elke verkochten console.

Bij de PS3 is het niet zozeer de techniek maar de prijs van de BR-media die een mod oninteressant maakt. Voor Sony op zich goed nieuws maar iets zegt me dat dat wel de reden is dat het ding niet zo goed verkoopt als de zeer modbare Wii en Xbox.

Voor Nintendo is het veel minder een probleem dat er gemod wordt. Natuurlijk proberen ze het moeilijk(er) te maken maar ze verdienen in tegenstelling tot MS en Sony aan elke verkochten console.
Dat is niet waar. Voor de handheld platforms van Nintendo worden de meeste illegale games gedownload dan welk platform ook. Dat komt omdat het bij de Gameboys / Nintendo DS allemaal zo makkelijk te doen is. Spelletjes downloaden, op een flashkaartje zetten, flashkaartje in de handheld stoppen en spelen maar. Iedere pappie of mammie kan dit zelfs in tegen stelling tot het modden van een XBOX. Gelukkig verdient Nintendo nog steeds bakken met geld op hun handhelds en de games maar het had behoorlijk meer kunnen zijn als de illegale games niet mogelijk waren om te spelen.

Eerst even lezen, dan reageren. Mijn stelling is juist dat het modden voor Nintendo veel minder een probleem is omdat zij al geld verdienen op hun consoles in tegenstelling tot Sony en MS.

Het modden drukt dus hun marge op games maar als ik gelijk heb verkopen ze misschien wel zo vreselijk veel consoles omdat het zo makkelijk is ze om te bouwen of in het geval van de handhelds uit te rusten met een flashcard.

Ik vraag me meer af hoeveel MS niet verdiend aan de xboxlive dingen. Die zijn eigenlijk pure winst voor MS. Net als huismerken voor de AH.

En was het niet een jaar geleden dat er een rapport uit kwam dat micropayments de toekomst hebben?

Console sales zijn ook van invloed op de ontwikkelbereidheid van game makers en als Sony te ver achter komt te liggen zullen meer developers geneigd zijn de Xbox als primair en de PS3 als secondair te benaderen.

Tel daarbij op dat voor de PS3 ontwikkelen lastiger wordt ervaren dan voor de Xbox wat de uitloop risico's van PS3 projecten hoger maakt.

Nee, los van wat ze per console verdienen of verliezen kan Sony niet accepteren dat MS op het high-end marktdeel te ver uit gaat lopen. Het is dan prijs verlagen of op de termijn van anderhalf tot twee jaar serieus uit de markt gewerkt worden doordat je niet meer effectief kunt concurreren op game aanbod.

Mee eens. Ik begrijp niet dat Sony zelf geen prijsverlaging heeft doorgevoerd tijdens de eindejaarsperiode, dat heeft hen een flink pak klanten gekost.

Ook hun marketing trekt nergens op. De PS3 wordt als pakken duurder gezien dan de x360. Terwijl je voor 399 euro een PS3 hebt met twee recente games en gratis online gaming. In vergelijking met de duurste x360 met twee games erbij en een paar jaar gold abo is dat heus niet zo duur.

Installedbase van de PS3 is groot genoeg dat dit geen geen punt meer is. De gameverkoop op de PS3 doet het ook prima met een meer dan fatsoenlijke attachrate.

De meeste developers hebben allemaal al een of meerdere PS3-titels gemaakt. Dus ze hebben al een werkende engine in huis. De kans dat ze de PS3 links laten liggen acht ik erg laag, ongeacht het verschil in verkochte units tussen de PS3 en 360.
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 13:06 'Roadmap van HTC lekt uit'
Vorige 13:00 OCZ toont nieuwe psu en behuizing op CES
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011