De Belgische regering is van plan om in samenwerking met internetproviders de toegang te blokkeren tot buitenlandse sites die kinderporno of andere illegale zaken aanbieden.
Momenteel is het in België alleen mogelijk om een buitenlandse website te laten blokkeren via een procedure bij de rechter, wat erg omslachtig is en daarom nauwelijks gebeurt. De Federal Computer Crime Unit van de Belgische politie beschikt echter wel over een uitgebreide lijst van kinderpornosites.
Om een wat werkbaarder systeem voor het blokkeren van illegale sites te krijgen, heeft de Belgische regering gekeken naar Noorwegen, waar de providers verplicht zijn om illegale sites te blokkeren. Dit gebeurt in dat land op dns-niveau: de providers verwijzen bezoekers van zulke sites in hun nameservers naar een server van de overheid, waarop staat dat de betreffende site niet toegankelijk is.
De grote Belgische providers zien ook wel wat in zo'n systeem, zodat de voor telecommunicatie verantwoordelijke minister Van Quickenborne in afwachting van wetgeving op korte termijn een akkoord met hen wil sluiten. Volgens het plan zal de politie een geheime zwarte lijst met illegale sites aan de providers overhandigen.
Niet alleen kinderporno zal worden geblokkeerd, maar ook zoöfilie, necrofilie, oplichting, haat en racisme, zo meldt De Morgen. Onduidelijk is nog wie gaat bepalen welke sites op de lijst komen. In Nederland, waar over vergelijkbare wetgeving wordt nagedacht, kwam het ministerie van Justitie al tot de conclusie dat dit geen bevoegdheid van de politie is.
[Reactie gewijzigd door NBK op maandag 12 januari 2009 21:03]
[Reactie gewijzigd door Daco op maandag 12 januari 2009 13:27]
[Reactie gewijzigd door IStealYourGun op maandag 12 januari 2009 10:18]
[Reactie gewijzigd door Pensacola op maandag 12 januari 2009 11:08]
Inderdaad, ze hebben een lijst van buitenlandse sites die zouden geblokkeerd worden.Die sites offline halen is bijna onmogelijk.
Vaak worden ze gehost in landen waar het mag of waar het men niets kan schelen wat er gehost wordt zolang het maar betaald.
Welliswaar rigoureus, maar er zijn oorlogen om minder gestart. Niet-bestaande WMD bijvoorbeeld. Een oorlog hierom zou tenminste nog iets van nut hebben.Als dat land er dan niets aan doet is de enige oplossing blokeren het betreffende land binnenvallen.
Je doet alsof dit de enige maatregel is tegen kinderporno. Dat is natuurlijk niet zo.Dit soort censuur is je kop in het zand steken. Als je dit namelijk gaat afschermen lijkt het net alsof het er niet meer is, maar dat is dus niet zo.
Dat doet justitie en politie (de overheid) nog steeds, en ook op internationaal niveau.Wat de overheid zou moeten doen is die sites offline halen en de makers van dit spul achterhalen en keihard aanpakken.
[Reactie gewijzigd door Fireshade op maandag 12 januari 2009 11:17]
In Nederland, waar over vergelijkbare wetgeving wordt nagedacht, kwam het ministerie van Justitie al tot de conclusie dat dit geen bevoegdheid van de politie is.
[Reactie gewijzigd door Cocytus op maandag 12 januari 2009 10:42]
Ik weet niet wat jij daarin leest, maar ik lees daar toch een totaal verzet tegen dit soort censuur in. Ik zie hier nergens een indicatie dat voor deze persoon censuur onder welbepaalde gevallen toch is toegestaan.Hop daar gaan we weer. Begint met kinderporno maar waar eindigt het!!
[Reactie gewijzigd door Teun_2 op maandag 12 januari 2009 10:46]
Je mist het punt. Je hebt het in abstracto over 'haatdragende propaganda'. Ik ben er helemaal voor om 'haatdragende propaganda' niet toe te staan. Helaas is er niet een of andere universele overeenstemming over wat 'haatdragende propaganda' is. Ik denk dat bepaalde politici de uitlatingen van Geert Wilders graag onder die noemer zouden brengen om ze te kunnen censureren, maar de miljoenen mensen die op hem stemmen zijn het daar waarschijnlijk niet mee eens. Ik kan de oproep van bepaalde SP'ers tot een intifada met niet al te veel moeite als haatdragend beschouwen.Ik beweer nergens dat de mensen die tegenstander van deze wet pedofielen zijn. Iets doen dat misschien niet helemaal perfect is is nog altijd beter dan helemaal niets doen. Misschien is de blokkering wel niet perfect, maar ze zal toch een hele hoop mensen tegenhouden om kinderporno te kunnen zien. Ook zullen minder mensen onder invloed vanhaatdragende propaganda komen te staan. Je kan wel zeggen dat het de mensen zelf moeten zijn die hier kritisch tegenover moeten staan, maar het verleden heeft ons al meermaals geleerd dat mensen niet altijd en overal even kritisch zijn.
Ja, en ik vraag me dus af waar je vandaan haalt dat minder mensen die kinderporno gaan bekijken en dat daardoor de vraag afneemt. Het is niet alsof mensen toevallig op kinderporno stuiten en dan opeens meer en meer kinderporno willen. Nee, bepaalde mensen willen kinderporno. Als je kinderporno gaat blokkeren maak je het moeilijker voor hen om er aan te komen, maar de vraag wordt niet minder.En je mist ook volledig mijn belangrijkste punt. Doordat minder mensen die kinderporno gaan zien, is er ook minder vraag naar, wat dus een effect heeft op het aanbod. Als niemand of maar weinigen kinderporno zullen te zien krijgen, zal ook het aanbod dalen. Er wordt dan uiteindelijk minder kinderporno gemaakt. En DAT is uiteindelijk het belangrijkste.
Je mist wederom het punt, namelijk dat er geen enkele garantie is dat het inderdaad blijft bij sites die volgens de wet verboden zijn (kijk maar in het artikel van De Morgen, de lijst is geheim), nog los van het feit dat een dergelijke beoordeling aan de rechter is, niet aan een of andere ambtenaar.De beslissing over welke sites geblokkeerd zullen worden hangt af van een wet. Elke wet in belgië is nog altijd democratisch gestemd. Het is dus de bevolking die beslist welke sites geblokkeerd zullen worden en welke niet.
[Reactie gewijzigd door Cocytus op maandag 12 januari 2009 11:10]
Ja en nee, doordat je mensen de mogelijkheid ontneemt om gemakkelijk aan die sites te komen, zal je de diehards misschien niet tegenhouden, maar een groot deel wel. Zie naar maatregelen die gebruikt worden om facebook en dergelijke af te schermen op een bedrijf. Velen zullen het dan ook niet meer gebruiken, er is slechts een klein percentage dat toch alle moeite doet om toch op niet-werkgerelateerde sites te zitten.Als je kinderporno gaat blokkeren maak je het moeilijker voor hen om er aan te komen, maar de vraag wordt niet minder.
En het gevolg is misschien dat de diehards gewoon doorgaan met downloaden, terwijl de rest hun behoeftes ergens offline gaan bevredigen. Is dat wat je wil?Ja en nee, doordat je mensen de mogelijkheid ontneemt om gemakkelijk aan die sites te komen, zal je de diehards misschien niet tegenhouden, maar een groot deel wel.
[Reactie gewijzigd door Bonez0r op maandag 12 januari 2009 17:12]
Nee dat is niet waar. Eerder het tegenovergestelde.En je mist ook volledig mijn belangrijkste punt. Doordat minder mensen die kinderporno gaan zien, is er ook minder vraag naar, wat dus een effect heeft op het aanbod. Als niemand of maar weinigen kinderporno zullen te zien krijgen, zal ook het aanbod dalen. Er wordt dan uiteindelijk minder kinderporno gemaakt. En DAT is uiteindelijk het belangrijkste.
Door haatzaaiende sites en dergelijke onzichtbaar te maken, neem je de sites niet weg en haal je de informatie op die sites ook niet weg. Het enige wat je wegneemt is het bewustzijn van het gevaar van dergelijke sites. Oftewel precies het tegenovergestelde van wat je eigenlijk wilt bereiken. Je bagatelliseert dan namelijk het probleem, zodat dergelijke probleem-groepen veel te ver kunnen doorschieten voordat men er erg in heeft hoe erg iets is.Iets doen dat misschien niet helemaal perfect is is nog altijd beter dan helemaal niets doen. Misschien is de blokkering wel niet perfect, maar ze zal toch een hele hoop mensen tegenhouden om kinderporno te kunnen zien. Ook zullen minder mensen onder invloed vanhaatdragende propaganda komen te staan. Je kan wel zeggen dat het de mensen zelf moeten zijn die hier kritisch tegenover moeten staan, maar het verleden heeft ons al meermaals geleerd dat mensen niet altijd en overal even kritisch zijn.
Nee de beslissing over welke sites geblokkeerd worden is niet afhankelijk van het volk. Het enige waar het volk heel misschien iets over zou kunnen zeggen is of de beslissing genomen zal worden om te filteren. Maar ook dat kun je het volk niet aanrekenen, omdat vrijwel geen enkele partij een duidelijk standpunt heeft over privacy en vrijheid van informatie en al zouden ze dat hebben, dan nog gaan dit soort beslissingen veel te snel. Daar heeft geen verkiezing invloed op. Sterker nog, dit soort dingen gaat tegenwoordig al sneller dan een kabinetsformatieDe beslissing over welke sites geblokkeerd zullen worden hangt af van een wet. Elke wet in belgië is nog altijd democratisch gestemd. Het is dus de bevolking die beslist welke sites geblokkeerd zullen worden en welke niet.
[Reactie gewijzigd door maltesersnoepie op maandag 12 januari 2009 12:37]
[Reactie gewijzigd door Skinkie op maandag 12 januari 2009 13:48]
Vreemde opmerking.pleiten er slechts voor dat niet een oncontroleerbare ambtenaar, maar de rechter bepaalt of een site geblokkeerd moet worden
[Reactie gewijzigd door hAl op maandag 12 januari 2009 11:37]
Rechters kijken nu bij kinderporno rechtszaken zaken waarbij mensen worden veroordeeld ook over het algemeen niet naar de inhoud van het materiaal en vertrouwen ook volledig op de expertise van de KLPD.en dat daarbij een foutmarge zit,
Als de verdachte de rechter verzoekt inhoudelijk naar het bewijsmateriaal te kijken dan doet de rechter dat wel. In de filtervoorstellen ontbreekt de mogelijkheid voor de verdachte om dit aan de rechter te vragen. Sterker, de verdachte hoeft niet eens te weten dat hij verdacht is.Rechters kijken nu bij kinderporno rechtszaken zaken waarbij mensen worden veroordeeld ook over het algemeen niet naar de inhoud van het materiaal en vertrouwen ook volledig op de expertise van de KLPD.
[Reactie gewijzigd door nieuwstip op maandag 12 januari 2009 16:48]
[Reactie gewijzigd door sopsop op maandag 12 januari 2009 10:41]
Voor mij hoeft kinderporno niet bestreden te worden en ook de productie daarvan niet. Het enige wat bestreden moet worden is het misbruiken van kinderen voor de productie van kinderporno. Wat mij veel nuttiger lijkt is de wetgeving aan te passen zodat computergenerated kinderporno gewoon legaal verspreid mag worden en de leeftijd om te mogen werken in de pornoindustrie gewoon weer naar 16 jaar gaat. Hiermee kun je toch wel grotendeels voorkomen dat het nodig is om kinderen te misbruiken voor de productie van porno.Niemand hier is het oneens met het bestrijden van kinderporno.
Daar ben ik het niet mee eens, al was het alleen al dat iedereen daar een ander oordeel over heeft.De censuurmaatregel staat geheel niet in verhouding tot de ernst van het probleem.
Op dit moment hoeft dat helemaal niet. De overheid mag paal en perk stellen aan wat onder 'vrije meningsuiting' valt, dat staat expliciet in de (Nederlandse) grondwet. En aangezien alle parlementariërs net zo denken als jij, namelijk dat zij een rol hebben in het opschonen van de informatie die die 'domme burgers' tot zich mogen nemen is het helemaal niet ondenkbaar dat in de nabije toekomst tal van uitingen onder zo'n beperking gaan vallen omdat de veiligheid / stabiliteit / gezondheid / (insert $buzzword) anders in gevaar komt.Dit soort wet zou in de grondwet moeten komen
Ter aanvulling, de grondwet (eigenlijk kent bv de nederandse grondwet meningsuitingsvrijheid niet aners dan vrijheid van drukpers, indirekt is het wel erkend en als grondrecht rechtskrachtig geworden dankzij de ratificatie van de EVRM) definieert het recht op vrije meningsuiting in de vastlegging van de middelen die een Overheid mag ondernemen deze in te perken...De overheid mag paal en perk stellen aan wat onder 'vrije meningsuiting' valt,
Dat is niet zo moeilijk als je alles onder terrorismebestrijding gooit.Hierbij is expliciet vastgelegd dat een inperking van de Vrijheid van meningsuiting enkel via een wetsartikel ingesteld kan worden en deze zich moet kunnen beroepen op een motivatie als de bescherming van Openbare veiligehdi
Ja, da's ook zo'n fijne. Ik maak eerst wet A die zegt dat haatzaaien verboden is en vervolgens wet B die de uiting van allerlei onwelgevallige meningen verbiedt. Degene die een schending van het recht op vrije meningsuiting wil realiseren is hiermee in feite dezelfde als degene die bepaalt of dat wel of niet mag (namelijk de wetgever).of bv het Voorkomen van Strafbare feiten.
[Reactie gewijzigd door Iknik op dinsdag 13 januari 2009 07:03]
Voor een groot deel vind ik je mening zeker bewonderenswaardig ...Vrije meningsuiting stopt waar de vrijheid van een ander begint.
[Reactie gewijzigd door Bonez0r op maandag 12 januari 2009 17:33]
Nou ja, eigenlijk wel dus. Het filteren van kinderporno is gewoon je ogen sluiten. Men kan er nog steeds bij, maar het is niet zo erg want we -als overheid zijnde- kunnen het niet meer zien. En wat we niet kunnen zien hoeven we ook niet aan te pakken.Niemand heeft iets tegen het filteren van kinderporno
Je gedachte is helemaal goed, je formulering (in mijn ogen) niet.Vrije meningsuiting stopt waar de vrijheid van een ander begint.
Ook dat is pure onzin.In een normale rechtsstaat is er eerst een rechtzaak nodig alvorens iets illegaal te verklaren, zeker als er potentieel vrijheden op het spel staan zoals de vrijheid van meningsuiting (hoe verwerpelijk je die mening dan ook vind).
Stel jij hebt je winkel een naam gegeven die als racistisch kan worden opgevat.Wel kan ACHTERAF de beslissing van de politie worden aangevochten bij de rechter (of bij de poltie zelf of bij de ombudsman of zelfs bij het parlement)
[Reactie gewijzigd door nieuwstip op maandag 12 januari 2009 12:17]
Prima toch.Ik denk dat dan de eis tot schadevergoeding heel fors zal zijn, en de gederfde inkomsten fors zal overstijgen, want er is duidelijk sprake van smaad.
Volgens mij weten we slechts dat er bij een controle achteraf op 10% van de sites geen kinderporno (meer) werd aangetroffen. Dat is iets heel anders dan fout marge.We wetend at in het Finse filter dat gepubliceerd werd een fout marge van 10% zat
[Reactie gewijzigd door hAl op maandag 12 januari 2009 16:35]
Het gaat er niet om wat jij gewenst vindt, we hebben het over de huidige voorstellen in België, en daar is van schadevergoeding geen sprake.Schadevergoeding voor onterechte opname in een dergelijk filter vind ik uitstekend.
Het is juist gwenst dat dergelijke mechanismes er zijn.
Waaruit blijkt dat geheime lijsten niet werken, maar zo snel een lijst wordt gepubliceerd krijgen site-owners een waarschuwing en gelegenheid het materiaal weg te halen.Volgens mij weten we slechts dat er bij een controle achteraf op 10% van de sites geen kinderporno (meer) werd aangetroffen. Dat is iets heel anders dan fout marge.
Nogmaals, we bespreken het voorstel in België, het is niet aan jou om voorwaarden te stellen. Je moet in deze discussie uitgaan van de realiteit, niet van de wenselijkheid.Naar mate het onderhoud / bijhouden van de lijst beter is zal de lijst meer accuraat zijn. Dat onderhoud van de lijst is dus iets wat je als voorwaarde kan stellen.
De Belgische lijst is ook op DNS, neem ik aan, want er wordt gesproken over volledige websites, niet over delen ervan.Verder is de finse lijst mogelijk ook een DNS gebaseerde lijst en filtering op DNS lijkt gewoon een onvoldoende goede methode omdat daarmee te veel geblokkeerd wordt.
[Reactie gewijzigd door nieuwstip op maandag 12 januari 2009 18:07]
Op zich vloeit dat al ongetwijfeld al voort uit de normale bestaande wetten warbij schade veroorzaakt door fouten van de overheid kan worden verhaald.Het gaat er niet om wat jij gewenst vindt, we hebben het over de huidige voorstellen in België, en daar is van schadevergoeding geen sprake.
Ik geef daer een mogelijkheid aan. Mischien is er in het belgische voorstel al uitstekend voorzien in regelmatig updaten van de lijstNogmaals, we bespreken het voorstel in België, het is niet aan jou om voorwaarden te stellen
Zoals ik al zie is dat geen slimme manier van filtering. Geen geode keuze van de belgenDe Belgische lijst is ook op DNS
Nogmaals, we hebben het hier over blokkades zonder dat dit aan de website eigenaar wordt meegedeeld, er wordt dus schade aangericht zonder dat de website eigenaar dit hoeft te weten.[...]
Op zich vloeit dat al ongetwijfeld al voort uit de normale bestaande wetten warbij schade veroorzaakt door fouten van de overheid kan worden verhaald.
Daar hoeft dus ook geen aparte wetgeving voor gecreerd te worden
Het is natuurlijk volsterekt niet aan de orde dat de overheid een lijst gaat publiceren met kinderponro sites. Dan bereik je eerder het omgekeerde van wat je wilt.Waaruit blijkt dat geheime lijsten niet werken, maar zo snel een lijst wordt gepubliceerd krijgen site-owners een waarschuwing en gelegenheid het materiaal weg te halen.
[Reactie gewijzigd door carthorian op maandag 12 januari 2009 11:25]
[Reactie gewijzigd door 108886 op maandag 12 januari 2009 15:12]
[Reactie gewijzigd door Fairy op maandag 12 januari 2009 09:59]
[Reactie gewijzigd door Randmr op maandag 12 januari 2009 12:36]
[Reactie gewijzigd door Cocytus op maandag 12 januari 2009 10:54]
Ja en ja. En dat is geen reden om het dan maar niet te doen. Het oppakken van een inbreker is ook veel lastiger dan het vervangen van je gestolen plasma-tv, dus hoeven we geen inbrekers meer op te pakken?Is de bron de mensen die de website maken?
Die oppakken is volgens mij nog veel moeilijker?
Nee. De infrastructuur is niet schuldig aan deze gedragingen. Er verandert ook niets, behalve dan dat je geen zicht meer hebt op wat er gebeurt. Er is geen 'propaganda-apparaat' voor kinderporno. Internet is niet meer dan een medium. Het blokkeren van websites is dan ook niet meer dan het doodschieten van de boodschapper, zodat je de boodschap niet ter harte hoeft te nemen.Is de bron de mentaliteit en de beweegredenen van deze mensen?
In dat geval helpt deze maatregel. Neem het verspreidingsmedium en propagandaapparaat weg en er zal al heel wat veranderen.
Wat een gristenonzin weer. Dieren doodmaken onder slechte omstandigheden is geen probleem, maar owee als je er sex mee hebt, waar het beest zelf gewoonlijk geen last van heeft.Niet alleen kinderporno zal worden geblokkeerd, maar ook zoöfilie, necrofilie, oplichting, haat en racisme
uh wat?Dieren doodmaken onder slechte omstandigheden is geen probleem, maar owee als je er sex mee hebt, waar het beest zelf gewoonlijk geen last van heeft.
[Reactie gewijzigd door E_E_F op maandag 12 januari 2009 10:01]
Omdat een bepaalde groep internetters denkt dat het internet boven de rest van de weredl staat ?Waarom zou er voor deze zaak een ander discours moeten worden gevolgd dan voor andere wetten?
Vreemd voorbeeld.Een politie-agent kan niet beslissen om de verkoop van een tijdschrift te verbieden omdat er foto's instaan waar met hem de spot wordt gedreven
[Reactie gewijzigd door nieuwstip op maandag 12 januari 2009 18:05]
Het is vervelend dat jij de stemming in een discussie probeert te veranderen door beschuldigingen. Ik ga er toch even op in, in de hoop dat je dit niet meer doet in de toekomst.Het is vervelend dat jij hier je eigen waarheid zit te verzinnen
[Reactie gewijzigd door Vich op maandag 12 januari 2009 13:19]
Op dit item kan niet meer gereageerd worden.
Populair: Tablets Samsung Websites en communities Mobiele telefoons Google Sony Microsoft Games Politiek en recht Consoles
© 1998 - 2013 Tweakers.net B.V. Contact Over Tweakers Jouw privacy Algemene voorwaarden Cookies
Tweakers wordt uitgegeven door De Persgroep en wordt gehost door True