Hoofdcategorieën
Device Settings

KPN draait geldkraan voor Belgische activiteiten dicht

Door Olaf van Miltenburg, donderdag 8 januari 2009 18:24, views: 15.283

KPN ziet niets meer in de Belgische markt, omdat deze muurvast zou zitten. Het telecomconcern is de derde partij in België, maar zal geen verdere investeringen doen om die positie uit te bouwen.

"Het is twijfelachtig of het nog zinvol is verdere investeringen te doen in de telecommarkt in België, nu de liberalisering is gestokt", sprak bestuursvoorzitter Ad Scheepbouwer tijdens KPN's nieuwjaarsreceptie in Brussel. KPN heeft in België in totaal al 2 miljard euro geïnvesteerd en er lagen meer investeringen in het verschiet. Die zijn echter bevroren. Scheepbouwer uitte kritiek op onder meer de markt voor breedbandinternet en de zakelijke markt in België. Vooral de machtige positie van Belgacom lijkt KPN dwars te zitten: "In het zuiden van het land is nu een Belgacom-monopolie, in het noorden is het een monopolie van Telenet en Belgacom."

De positie van Belgacom is al langer een heet hangijzer. Vorig jaar bekeek 'Europa' de overname van Scarlet door Belgacom al met argusogen en de Belgische telecom-waakhond Bipt stelde een onderzoek in, maar na het afstoten van het glasvezelnetwerk van Scarlet kon de acquisitie toch doorgang vinden. KPN tekende overigens geen beroep aan tegen deze beslissing.

KPN is in België actief met Getronics, SNT, Tele2/KPN Belgium en Newtel Essence, maar vorig jaar werd de vestiging van dochter Sympac in Mechelen gesloten. Sympac leverde gsm-diensten aan multinationale organisaties en ook op deze zakelijke markt zou concurreren met Belgacom nagenoeg onmogelijk zijn. Volgens Scheepbouwer rekent Belgacom zijn concurrenten te hoge kosten voor verbindingen via zijn netwerk, een praktijk die zowel door KPN als Mobistar al juridisch werd aangevochten en die momenteel nog onderzocht wordt door de Belgische Raad voor de Mededinging. In het verleden zijn er regelmatig gesprekken tussen KPN en Belgacom geweest over een fusie, maar die hebben nooit tot resultaat geleid.

Volgende 19:37 Panasonic introduceert 'semi-pro'-camcorders met 3MOS-beeldsensor
Vorige 17:49 Netgear introduceert EVA9150-mediaspeler
Advertentie

Reacties

«  1  2  »


Bedank et BiPT. Zouden zij moeite doen om de markt concurrerend te houden, zou KPN ons niet in de steek moeten laten. Maarja, het BiPT is een instrument van de Belgische overheid, en Belgacom is voor de helft eigendom van de Belgische overheid. Dus waarom zou de overheid zijn melkkoe iets in de weg leggen ...

(En Telenet; de andere grote speler van de twee spelers; heeft heel nauwe banden met de Vlaamse Overheid)

Oké; het is intussen wel al enkele jaren geleden (privatisering), maar veel van de grote aandeelhouders hebben nog wel iets te zeggen op hoger niveau bij de Vlaamse Overheid.

Linkje: http://www.nieuwsblad.be/...l.aspx?articleID=gi0i8eq3

[Reactie gewijzigd door frederikske op donderdag 8 januari 2009 18:55]


telenet heeft gewoon het alleenrecht voor de kabel... concurrentie is niet toegestaan... WETTELIJK bepaald, en dus eigenlijk ongrondwettelijk gezien het recht op concurrentie...

dat europa dat spelletje nu al meer dan 10 jaar de vrije loop laat gaan snap ik ook niet...
Maar stil hoop ik dat telenet op een dag met terugwerkende kracht beboet wordt ... dat het ze miljoenen gaat kosten (die ze toch niet meer hebben, want ze exporteren al hun winsten naar Amerikaanse dochterbedrijven van Callahan) kan mij dan mooi lekker worst wezen.

Gezien ze niets in kas hebben of houden betekent dit dat de directeur enzo wss wel meteen hun ontslag aanbieden, en dat een paar maand later een of ander franse reus dat telenet opkoopt...

maar goed dat ik satelliet tv gebruik; kost 1/4e van de kabel en je krijgt 5x zoveel ... ook mijn internet neem ik liever op een ander; dsl heeft gelukkig wel concurrentie waardoor je veel beter af bent bij een ander, als je je ogen open doet tenminste..

Wraak voor het exporteren van al die studio 101 zut en K3. Hoewel we dat aan hadden kunnen zien komen toen we de ketting van Frans Bouwer langer maakten...

Niemand verplicht je toch om dat spul te kopen? Studio 100 kan tenminste nog op zichzelf overleven, ben nog geen Nederlandse film tegen gekomen waar geen steun, al dan niet van de staat, al dan niet via een publieke omroep die betaalt wordt van de staat aan te pas kwam.

Je kan wat tegen de producten van Studio 100 hebben, maar je kan moeilijk ontkennen dat ze een gezond bedrijf vormen!
Maar wat dat verder met de telecommarkt te maken heeft :/

Was het op de telecommarkt maar meer zoals op die van de media: veel en gezonde concurrentie, gepast overheidssteun voor starters, continue innovatie etc... bijna een voorbeeld van vrije marktwerking.
Maar nee in de plaats daarvan steunt de overheid de monopolisten of oligopolisten, wordt het starters zo goed als onmogelijk gemaakt door gigantische investeringen, unfaire prijsafspraken en politiek gekleurde benoemingen. Innovatie vindt wel plaats, maar door de geringe concurrentie veel te weinig: achterlijke limieten zijn daar misschien nog wel het bekendste voorbeeld van
erder kan de media-markt putten uit zoveel producten en zoveel doelgoepen, waar telecom een redelijk generiek product is, waar het moeilijker is om te diversifiëren, wat wel nodig is vanuit marketingoogpunt.
En dan als laatste een niet te vergeten puntje: wij Belgen zijn ongelofelijke gewoontebeesten. Hoe hard aanbieders ook op prijs concurreren; de meeste Belgen doen gewoon niet eens de moeite om over te stappen zolang we tevreden zijn over het geleverde product. Die keuze heb je niet wbt Studio 100: dat krijg je willens nillens steeds door je strot geduwd :p

ik vraag me af of Belgen meer gewoontedieren zijn dan Nederlanders. Denk het niet. Ook hier zit de grote massa nog steeds bij zijn oude vertrouwde kabel/telecom bedrijf of zorgverzekeraar. Maar omdat een grote groep wél overstapt, moesten zij hun prijzen wel verlagen, waardoor de noodzaak tot overstappen kleiner wordt.

belgen zijn énorm conservatief ...

de grootste bank was Fortis, het oude ASLK (algemene spaar en lijfrente kas), een bank die telkens het minst goed scoorde in tests door 'Test-Aankoop' (iets zoals jullie KassaKassa enzo).

al jaren waren concurrerende banken goedkoper, sneller, hadden betere dienstverlening en sprongen sneller op nieuwe technologieën (pc- & internet-bankieren).

Nochtans heeft de huidige econ. crisis aan het licht gebracht hoeveel mensen wederom blindelings hun fortis-agent geloofde om aandelen te kopen die niets waard bleken te zijn...
En ik die dacht dat vlaanderen na "Lernhout & Hauspie" het wel begrepen hadden dat je niet zomaar iemand met jouw geld moet laten spelen als je niet weet waar het over gaat..

Ook bij de mutualiteiten zie je nog steeds dat de Christelijke Mutualiteit de grootste is onder de blanke bevolking. De "Onafhankelijke Ziekenfonds" daarentegen is goedkoper, betaald meer kosten terug, en heeft een veel grotere lijst van gedekte ziektekosten... toch zie je bij de OZ vooral buitenlanders, want die begrijpen het wel dat je niet zomaar iets moet doen wat de rest van de kudde doet... Ik ben vaak een van de weinige belgen als ik dan toch eens naar dat kantoor moet, maar ik ben wel de helft goedkoper af dan mijn ouders, en hoeft geen dure extra's te betalen zoals een hospitalisatieverzekering.. dat zit er bij mij oa standaard mee bij in..

Eerder: bedankt Europese Gemeenschap dat U niet meer doet aan monopolies binnen landen waar de onderdanen (consumenten) uiteindelijk de dupe van worden.

Idd volledig mee eens, het probleem ligt niet echt bij de Belgische overheid, die doet juist wat (bijna) iedereen in die situatie zou doen, en dat is de melkkoe die Belgacom is gebruiken om her en der gaten op te vullen.

Het grote probleem vind ik is Europa die het hier nalaat om dwingende maatregelen te nemen. Anders staat de EU altijd gereed om bij de minste zweem van monopolie en machtsmisbruik (microsoft en andere vooral buitenlandse bedrijven) boetes en dwangsommen op te leggen. Maar wanneer het open en bloot in 1 van de eigen lidstaten gebeurt ho maar dan knijpen we een oogje dicht he....

Mss heeft de Federale overheid gedreigd de huur op te slaan voor dat pandje in de Leopoldswijk van de EU :P ? 't Zijn praktisch buren daar, alle Europese instanties en grote Belgische overheden zitten bij elkaar in de straat...

De EU heeft dan ook geen enkele bevoegdheid om monopolies binnen een EU land aan te pakken, enkel de bevoegdheid om grensoverschrijdende monopolies aan te pakken.

Niet op de EU schieten in deze zaak dus, de verantwoordelijke is de overheid (de overheden) binnen België.

Volgens Kroes is er in Belgie geen monopolie omdat er 2 spelers aanwezig zijn die beide evengroot zijn. Er is een duopolie in Vlaams Belgie. In Waals Belgie is er een monopolie maar Waals Belgie is (nog steeds) geen apart land.

Sorry maar die redenering van Kroes is er echt een van mijn voeten.
Tuurlijk is er een duopolie maar laat beide spelers nu blij zijn met 50/50% marktaandeel, zo krijg je ook nooit concurrentie.

Hoe verklaart Kroes trouwens de meerprijs die Belgen betalen voor trager/beperkter Internet tov de buurlanden.
De kabels die sneller verslijten 8)7

Internet is in Belgie niet duurder of trager dan in bvb Duitsland of Frankrijk. Er moet nu eenmaal een land zijn dat goedkoper is, en in dit geval is dat Nederland.

Ik zou zeggen bekijk deze link maar eens heel aandachtig, ik geloof dat de figuur uit 2007 dateert maar ik zie niet in hoe er opeens veel zou geëvolueerd zijn in het voordeel van Belgie:klik

En dan nog één over de prijzen: klik

Conclusie in vergelijking tot West en bij uitstek Noord-Europese landen is internet in België trager én duurder :)

[Reactie gewijzigd door -AzErTy- op donderdag 8 januari 2009 21:55]


heb jij in België dan ook 16 mbit voor 4 tientjes de maand ongelimiteerd up en down met alle poortjes open?
ik in Duitsland wel namelijk.

Eerder 20 mbit voor 20 euro / maand bij Scarlet, ongelimiteerde up/down en alle poorten open

http://www.dommel.com/nl/adsl/cityconnectplus.php?cust=home

• onbeperkt aantal computers toegestaan
• 24,0 mbps max downloadsnelheid (1)
• 3,0 mbps max uploadsnelheid (1)
• onbeperkt downloadverkeer per maand
• ongelimiteerd uploadverkeer
• statisch/vast ip adres


33.99 ¤

Kroes heeft nooit gezegd dat er geen monopolie aanwezig is in België. Kroes heeft gezegd dat zij niets aan het monopolie van Belgacom en TeleNet kan doen omdat deze bedrijven alleen in België actief zijn.

Kroes gaat over EUROPESE mededinging. Kroes roept dus terecht dat de burger bij het BIPT moet gaan klagen want dat is de nationale mededingings autoriteit.

Op het moment dat België zou opsplitsen in 2 landen dan is Belgacom wel actief in 2 landen (Walonië en Vlaanderen) en kan Kroes of haar opvolger wel ingrijpen.

Ha, het is werkelijk ook nooit goed, heeft de EU nou te weinig of te veel macht?

In Nederland heeft men toch ook (gelukkig) de gehele markt geliberaliseerd, dat kan dus best zonder druk uit Brussel (hehe ;))...

Alleen in België niet, en dan roepen de EU politic dat ze niet snappen dat de burger verward is over wat Europa is en wt de staat :+

Het is heel eenvoudig, de taken tussen de Europese en nationale toezichthouders zijn verdeeld: Bij mededingingsproblemen in meerdere landen is het DG Concurrentie van EC de baas, bij zaken binnen de grenzen de nationale toezichthouder.

Europa kan dus weinig doen tegen lakse nationale toezichthouders. Het is hun taak niet de nationale toezichthouders op te vinger te tikken en ze kunnen geen zaken openen waar de nationale toezichthouder de bevoegde is.

Nog al logisch dat de markt in België gestokt is, als kpn in België geen gelijkaardige prijzen als in Nederland aanbiedt, maar gewoon dezelfde hoge tarieven blijft vragen als al de andere aanbieders zal er idd weinig gebeuren...

Dat zal, zoals xbkack hieronder al aanhaalt, niet aan kpn liggen maar aan de eigenaren van het netwerk.

Een strenge opta zoals hier is misschien een idee?

Hoezo dat nou weer? Voor zover ik weet kent Base, KPN dochter, toch echt een eigen mobiele netwerk met LANDELIJK dekkend EDGE netwerk. True, op het gebied van internet moet er nog veel veranderen maar providers als Dommel hebben al lang en breed bewezen dat het anders kan!

Ja, maar wie moet de Bipt (tegenhanger van opta) voldoende daadkracht geven?
De Belgische overheid en rara wie controle aandeelhouder is of nog beter wie er in de raad van bestuur zit van Belgacom.
Want dat is nog zo'n grap in België, vele top-politici cumuleren hier hun senaat-minister etc postje met een zitje in de raad van bestuur van vele Belgische ondernemingen.
Zoiets van if you scratch my back, I'll scratch yours.

Er gebeurd pas iets als er een actie -> reactie situatie ontstaat.

Ik lees bij elk bericht over Internet meteen ook 10 reacties dat er wel mogelijkheden zijn voor onbeperkt internet in België. Maar blijkbaar interesseert het de gemiddelde Belg niks, of vinden ze de huidige situatie wel prima.

Als ik hier in Nederland kijk, dan worden (misschien ondertussen werden) hier abonnementen aangeboden die absurd duur, maar ook absurd snel zijn. Zeker in de begin tijd van ADSL en daarna weer ADSL2 waren er allemaal kleine partijen die hierin meegingen. (Zoals TweakDSL)
Ondertussen zijn wij alweer een stap verder aan het gaan, en krijg je glasvezel aanbieders. OnsNet en aanverwante organisaties gaan vol de concurrentie aan met de gevestigde orde.

Dit zijn geen initiatieven van grote bedrijven, maar juist acties van kleine bedrijfjes of individuele mensen die samen proberen verder te komen. Overigens was deze situatie ook op het vaste net al aan het plaats vinden voor de internettijd. Grote bedrijven konden ook met andere partijen dan KPN in zee gaan, toen KPN dat probeerde te voorkomen was het voor de OPTA een koud kunstje KPN op de vingers te tikken. Zolang Belgacom niet echt uitgedaagd wordt door de consumenten zal er niks veranderen. Als iedereen dier onvriendelijke producten blijft kopen verandert er ook niks, hoe hard sommigen ook roepen.

Dat werkt dus (helaas) niet. De gemiddelde Belg weet niet eens af van het bestaan van alternatieven zoals dommel of tot voor kort scarlet. Hoe wil je als kleine provider opboksen tegen de werkelijk gigantische reclame campagnes die zowel Belgacom als Telenet voeren?
Je kan bij ons nauwelijks een uur tv kijken zonder reclamespotjes te zien over hoe snel adsl bij Belgacom is of Telenet met "het is leuk om de snelste te zijn" ook in tijdschriften, zowat alle kranten etc pagina grote advertenties!

En over die consumenten, er zijn heus wel petities geweest naar Telenet toe met echt duizenden en duizenden handtekeningen. Maar die worden weggewuifd en voor de camera wordt er dan leuk verklaart dat 20Gig (tot voor kort 10 of 15 dacht ik) echt énorm veel is en dat al wie meer nodig heeft eigenlijk illegaal bezig is. En nee dit is niet verzonnen, de woorvoerder van Telenet heeft al minstens 2* letterlijk al zijn klanten die over de datalimiet gingen gewoon van piraterij beschuldigd. Streaming video, webradio's aan deftige kwaliteit eh? Wat is dat voor iets?

[Reactie gewijzigd door -AzErTy- op donderdag 8 januari 2009 19:44]


de woorvoerder van Telenet heeft al minstens 2* letterlijk al zijn klanten die over de datalimiet gingen gewoon van piraterij beschuldigd.
En dan te bedenken dat er in Nederland providers zijn die speciaal reclame maken met "nu nog sneller films downloaden". :)
Streaming video, webradio's aan deftige kwaliteit eh? Wat is dat voor iets?
Waarom zou ik moeilijk gaan doen met streamen als ik het ook gewoon kan downloaden en er dan mee doen wat ik wil?

Je hebt volkomen gelijk. De Belg is gewoon veel conservatiever en daarom kiest hij minder snel voor alternatieve providers. De Nederlander is veel mondiger en neemt meer actie als hem iets niet aanstaat. Dat is een van de redenen dat Nederland op vele gebieden beter scoort dan Belgie.

ik denk ook dat het helpt dat je hier keuze hebt en in België niet...

Onzin, op veel adressen is gewoon ADSL van verschillende leveranciers te krijgen, tis gewoon te veel werk en het intereseert de gemiddelde mens geen hol. Maar als je wil is er best fatsoenlijk internet te vinden, gewoon zoeken.

Maar kabel niet. En laat ik nou geen telefoonlijn hebben !

En heb je in België dan niet een wet die Belgacom verplicht er dan alsnog een aan te leggen? Zoiets heb je in Nederland wel, als er geen telefoonlijn ligt moet KPN er eentje voor je aanleggen :D Het is toch raar als je niet de optie zou hebben om via een telefoonlijn te bellen :S

Neen die wet is er niet.
Belgacom rekent zelfs absurd hoge prijzen aan om een kabeltje binnen te trekken. Bovendien word je verplicht een telefoon- en/of xDSLabonnement bij Belgacom te nemen.
Mede hierdoor zijn weinig consumenten geneigd een abonnement bij de concurrent te nemen.

Door deze alleenheerschappij op de koperparen zijn de concurrenten rechtstreeks geimpacteerd door allerhande tactieken van Belgacom om kosten de hoogte in te jagen en bv. herstellingen ed. te vertragen.

Wordt hoog tijd dat BIPT Belgacom oplegt om beheer van de koperparen in aparte, neutrale organisatie onder te brengen, met gelijke prijzen voor ALLE afnemers inclusief Belgacom dus.

In belgië is dat helaas zeer normaal.
Als ik hier een telefoon aansluiting voor ADSL wil hebben gaat mij dat bakken met geld kosten. Zeker in veel appartementen in belgië heb je geen keuze.

Ik zou eerder zeggen : Bedankt België om het weer es te verprutsen ..

Telenet heeft het alleenrecht op de kabel ontvangen voor ca 50 jaar
Belgacom is heer en meester over alle telefoniekabels die in de grond zitten.

Wil je als 3de gebruik maken van de structuur, betaal je je blauw.

Hoe zou je zelf zijn als bedrijf ?

De Federale Overheid heeft aandelen in Belgacom.
De Vlaamse Overheid heeft aandelen in Telenet.

En zolang het BIPT meer praat dan actie onderneemt ..

Vul de rest gerust zelf aan ..

Ps. ik ben Belg :)

[Reactie gewijzigd door xback op donderdag 8 januari 2009 18:33]


probleem is volgens mij ook dat bipt niet half zoveel macht heeft als de opta. Bipt kan zover als ik weet alleen een adviserende rol spelen (en dus geen boetes/sancties of wad dan ook opleggen).

Zonde.
Maar zeker begrijpbaar gezien vanuit KPN's standpunt.
Te gek om bijna net dezelfde tarieven enz als Belgacom te moeten aanrekenen doordat je de kosten die je door hen maakt moet mee incalculeren. Dan kan je amper winst maken, en dat is nu eenmaal het streefdoel van elke firma.

KPN kan moeilijk een prijzenoorlog beginnen, want die verliezen ze per definitie - Belgacom heeft in Belgie een veel langere adem. Ook werkt Belgacom waarschijnlijk zowel rechtstreeks als via de BIPT (Belgische Opta) KPN (en alle andere mogelijke concurrenten) op allerlei manieren tegen.

Jullie moeten de boel niet omdraaien - het probleem ligt bij de Belgische overheid, die geen fatsoenlijke voorwaarden weet te scheppen om eerlijke concurrentie mogelijk te maken. Daar moet je dus ook gaan klagen - en niet hier of bij KPN.

Hebben jullie in Belgie niet zoiets als een burgerinitiatief? Online referendum misschien? Slinger de discussie aan via fora, maak herrie, eis meer concurrentie!

Of anders kom gezellig bij ons in Nederland wonen, het is hier wel druk maar nog niet zo vol dat er geen mensen meer bij kunnen...

Hebben jullie in Belgie niet zoiets als een burgerinitiatief? Online referendum misschien? Slinger de discussie aan via fora, maak herrie, eis meer concurrentie!
Haha, dat zal de gemiddelde Belg / politicus een worst wezen! We hebben voor de zoveelste keer een nieuwe regering; die wordt vervolgens overstelpt met kreten om de huidige GROTE problemen aan te pakken zoals scheiden van kieskringen, Fortis schandaal ophelderen (Fortis; waarmee de overheid van NL de overheid van België DIK heeft in de zak gezet...), over een gans legioen zware criminelen die door een kleine procedurefout zijn vrijgelaten zonder meer, en noem zo maar op (ik focus me dan nog niet op 'de problemen door de Walen'...

Ik doe alvast mee als er een actie komt die het vrijmaken van de telecom markt in België wil trachten te bevorderen.

Belgische democratie? Heb je de laatste crisissen daar gevolgd? Nadat Leterme I gevallen was kwam het er praktisch op neer dat de koning Herman van Rompuy naar z'n paleis riep, hem beveelde dat ie de nieuwe premier moest zijn en daarmee was de kous af. De burger is helemaal NIETS gevraagd, de veranderingen binnen de federale regering is allemaal op eigen houtje gedaan. Niet dat dat in België veel uit maakt, die zijn daar in de Wetstraat zo druk bezig met ruziemaken en beschuldigen dat het land gewoon rustig verder kan leven. In tegenstelling tot hier waar Rouvoet als een olifant door een porseleinkast alles verbiedt wat er te verbieden valt, alles van de burger wil, moet en zal weten en waar de burger ook helemaal niets gevraagd wordt.

Vergeet overigens niet dat er veel zaken in België wel goed, zo niet beter geregeld worden. Ik noem als voorbeeld maar de gezondsheidszorg, iets belangrijker dan dat beetje internet en daar ga ik hier geeneens woorden over vuil maken. Er gaan in beide landen enorm veel dingen fout, het is echt niet zo dat Nederland zo'n heilig superieu land is wat veel Nederlanders maar blijven geloven...

KPN (en niet alleen zij) is al bezig met een prijzenoorlog hier, als je kijkt op tele2.be zie je dat hun prijzen ver onder die van Belgacom en Telenet liggen. 29,95 voor onbeperkt internet aan 4 Mb / 256 kbps + onbeperkt bellen tijdens de daluren naar alle vaste lijnen tijdens het eerste jaar, daarna 39,95 per maand.
Die lage uploadsnelheid is door het conservatisme bij Tele2, volgens hen is er geen vraag naar een hogere uploadsnelheid, al ligt die in de praktijk vast op 384 kbps.
BASE is ook vrij populair in de mobiele telefonie, zowel via BASE als via het 'reseller' systeem (Symio, Tele2 Mobile, JimMobile).

Het probleem ligt inderdaad in België en niet bij KPN. Nog steeds is de historische monopolistische provider niet van het netwerk gescheiden. Wat wil zeggen: BIPT en Belgacom zijn beiden van de staat, allebei ezeltjes van vadertje staat.

Burgerinitiatief bestaat zo goed als niet, de Belg kan klagen, maar wanneer puntje bij paaltje komt, relativeren ze: "och, het is duur, maar de kwaliteit/service is wel ferm in orde". Daarbij komt dan nog bij dat mensen die dan eventueel tóch durven overstappen, de kwaliteit het soms de wensen overlaat (vroeger Scarlet, nu dommel). Komt daar nóg eens bij dat de overstapperiode vrij lang is. Het duurt soms tot twee maanden om te veranderen van provider (meestal 3 weken). Ofwel is het Belgacom die lastig doet, ofwel is het de kleine provider die niet weet wat ze moet doen, ten nadele van de klant (die dan ook nog hoge activatie/installatiekosten moet betalen). En ondertussen zit de klant zonder telefonie/internet. Dan zitten ze in een negatieve spiraal en wensten ze dat ze nooit overgeschakeld waren -> negatieve reclame soms ten onrechte van de alternatieve provider in vele gevallen omdat het de schuld is van de netwerkbeheerder Belgacom.

De fora bestaan, de weg ernaar toe bestaat, maar je moet hem vinden. Ik adviseer mensen natuurlijk om over te stappen, maar als mensen constant reclame op tv zien van: "het is leuk de snelste te zijn" (Telenet), "Supersnel surfen, haarfijn televisie kijken en onbeperkt bellen naar alle vaste lijnen in Europa" (ook Telenet), sja, dan gaat het moeilijk om hen te overtuigen.

Wat betreft die overname van Scarlet door Belgacom, perfecte zet van Belgacom. Zo hebben ze Belgacom om Telenet aan te pakken, zo hebben ze Scarlet om de alternatieve provider aan te pakken. Welke alternatieve provider kan opbonken tegen onbeperkt internet tegen 20 Mbps / 1 Mbps voor amper 19,95 EUR per maand? Geen één, zelfs niet dommel.
En dank u voor het aanbod jbemmel, maar ik hebt Vlaanderen nu net dát ietsje te graag :P

Idd, al jaren worden de Belgen geïndoktrineerd door de 2 grote spelers. Ik kan me geen week herinneren dat ik geen reclamespot gezien heb van Belgacom of Telenet. Wat denken ze dan als mensen internet willen en je komt af met een naam waar ze nog nooit van gehoord hebben ...

onzin onzin onzin.
Het is net dankzij het BIPT dat Belgacom zijn prijzen niet mag laten zakken! Anders is dat concurrentie vervalsing.
Daarom ook dat Belgacom Scarlet wouden overnemen, omdat ze dan een goedkopere provider kunnen aanbieden , welke los staat van Belgacom ADSL.

Oh ja,het is voor Belgacom ook een doorn in het oog dat zij geen vrijheid hebben...zelf moeten promoties eerst door het BIPT goedgekeurd worden!
Dus het is het BIPT/ en de andere providers die eisen dat Belgacom zijn ADSL duur aanbiedt. Zie maar naar de rapporten van het BIPT.

Ja, hetzelfde BIPT dat
* een prijsstijging van 45% toeliet op de discovery line (6.85 naar 9,95)
* Belgacom hoge tarieven laat hanteren om providers toegang te geven op het ADSL-netwerk, hetzelfde BIPT dat er jaren over gedaan heeft om een verouderde techniek open te stellen - dat dan nog eens zwaar gelimiteerd is op 12 Mbps-
* VDSL(2) niet open gesteld krijgt.
* dat Belgacom de toestemming geeft om de derde grote speler over te nemen

Ja, moest Belgacom volledig vrij spel krijgt, dan nekt het de alternatieve providers volledig :s

http://www.bipt.be/

moesten we nu eens allemaal mailen / bellen / schrijven / faxen / ...

tsja, loopt KPN in Belgie nu niet precies op tegen waar het in Nederland zelf van beticht wordt?

Precies, typisch gevalletje pot verwijt de ketel...

waar wordt KPN van beticht? Volgens mij is de concurrentie voor diensten zoals internet, telefonie en tv al redelijk groot te noemen in Nederland. Voordat de OPTA begon met zeuren was het wel zo dat KPN natuurlijk de grote boze jongen was, maar ik denk dat je wel in de verleden tijd moet spreken en dat het nu niet meer zo geldt.

(Zo kun je nu prima ADSL hebben zonder ook maar direct iets met KPN te maken te hebben. Ja, ik weet ook dat er natuurlijk nog wat dochterondernemingen tussen zitten, maar dat kun je niet op 1 grote hoop gooien.)

Daarnaast lees ik nergens een verwijt van KPN, maar meer een constatering en een daaropvolgend strategisch plan.

[Reactie gewijzigd door Hann1BaL op donderdag 8 januari 2009 19:21]


Ik vind t ook wel mooi, kpn die nu zelf voelt hoe vervelend het is als een bedrijf de marktwerking furstreert (alleen zit kpn nu aan de ontvangende kant)

verwonder me niets...

en als dommel of een andere "redelijke" provider het waagt om wat populairder te worden, dan koopt belgacom die toch gewoon op...

Vooral de machtige positie van Belgacom lijkt KPN dwars te zitten: "In het zuiden van het land is nu een Belgacom-monopolie, in het noorden is het een monopolie van Telenet en Belgacom."
Hey KPN, komt dat bekend voor? Ik vraag mij af wie dat nog meer doet op DVB-T gebied en ADSL-gebied in een ander land...

Ik geef wel toe dat de monopolie waar ik op doel niet zo erg is in verhouding met zoals de zaken in België geregeld zijn. De Noorderburen hebben bijvoorbeeld (praktisch) geen last van datalimieten en er is vaak wel een alternatieve provider voor de internetverbinding.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op donderdag 8 januari 2009 19:25]


Ik had er inderdaad ook wel een extreem "pot verwijt de ketel" gevoel bij. Leuk koekje van eigen deeg voor KPN. Jammer dat ze de markt "ontvluchten" en zich terugtrekken tot hun eigen monopolistische eilandje hier in Nederland - want dat wekt niet bepaald de indruk dat ze er iets van opgestoken hebben. ;)

Hét voorbeeld dat concurrentie goed is voor de markt! Door het gebrek aan concurrentie zitten wij Belgen nu véél te veel te betalen voor ons internet, hebben we een uiterst beperkte keuze en is de kwaliteit totaal niet wat het moet zijn! Ik hoop dat Europa snel ingrijpt want dit kan toch echt niet blijven duren!

Europa zal niet ingrijpen. Een zekere mevrouw Kroes heeft al beslist dat hier niets aan de hand is. Ik had toen ook nog hoop ...

Volgens mij kan kroes hier niets aan doen toch? lijkt me dat dit zolang het niet grensoverschreidend is gewoon een zaak is voor de belgen zelf (ik neem aan dat ze een eigen opta en nma hebben)

Het is triestig in belgië.
De liberalen zijn jaren aan de macht geweest, maar van liberalisering is nooit iets in huis gekomen tenzij voor de grote bedrijven.

Als belg vind ik het spijtig dat kpn geen moeite meer doet om mee te spelen, hopelijk zal hun proces bij de raad van mededinging (of hoe het ook exact noemt) iets oplossen.
Maar ja das politiek en rechterlijk dus da eindig of wel in de doofpot ofwel wordt het misbruikt door telenet of belgacom.

Als onze hash-smorende Minister Q. eens ideen over de grens ging opdoen hé ;)

Zolang edpnet nog overleeft maak ik me nog niet zorgen en maak ik nog altijd winst dan me bij telenet of belgacom aan te sluiten voor internet.
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 19:37 Panasonic introduceert 'semi-pro'-camcorders met 3MOS-beeldsensor
Vorige 17:49 Netgear introduceert EVA9150-mediaspeler
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011