Hoofdcategorieën
Device Settings

Sapphire komt met 1GB-versie van HD 4870 met Vapor-X-koeling

Door Jilke Dijkstra, woensdag 24 december 2008 08:49, views: 17.046

Sapphire heeft een nieuwe HD 4870 aan zijn assortiment toegevoegd. Het gaat om een overgeklokt 1GB-model in Sapphires Toxic-serie waarbij de koeling door een Vapor-X-systeem wordt verzorgd.

De videokaart bevat twee dvi-uitgangen en tv-out, en uiteraard is ondersteuning voor Crossfirex en Directx 10.1 aanwezig. Verder wordt de 1GB geheugen via een 256-bit geheugenbus aangesproken. Interessanter is de koeling. Sapphire voorziet de Radeon HD 4870 Toxic van een zogeheten Vapor-X-koeler, die gebruik maakt van de 'Vapor Chamber Technology'. Deze koeler beschikt over een holle heatspreader met daarin een koelmiddel, dat dankzij een bijzonder lage druk een laag kookpunt heeft. Bij de gpu verdampt het koelmiddel en elders in het blok condenseert het weer, waarna de vloeistof via een poreus materiaal weer naar de gpu wordt getransporteerd. Een drietal heatpipes zorgt voor de verdere distributie van de warmte. In vergelijking met traditionele koelers met een aluminium of koperen basis neemt een vapor chamber minder ruimte in beslag.

Een op 55nm gebakken RV770XT-gpu met 800 shaders vormt de basis van de HD 4870 Toxic. De 1GB-versie van de videokaart krijgt dezelfde kloksnelheden mee als de eerder uitgebrachte variant met 512MB gddr5-geheugen. De Radeon HD 4870 Toxic heeft een gpu-klok van 780MHz, terwijl het geheugen effectief op 4GHz is geklokt.

Uit de Tweakers.net-pricewatch blijkt dat de Sapphire Radeon HD 4870 Toxic Edition met 512MB gddr5-geheugen momenteel rond de 220 euro kost. Volgens Fudzilla zal de 1GB-versie voor ongeveer 250 euro over de toonbank gaan. Naar verwachting zal de videokaart binnen enkele weken in de Europese winkels opduiken.

Sapphire 4870 1GB Toxic4
Volgende 09:10 Philips doet Amerikaanse dvd- en blu-ray-activiteiten van de hand
Vorige 21:11 'Nieuwe iMacs en Mac Minis krijgen Nvidia's MCP79-chipset'
Advertentie

Reacties

«  1  2  »

lijkt me een interresante vervanger voor mijn oude 8800GT...
En 30 euro meer voor 512MB is imho ook een koopje in graka land.. :)

waarom moeten die pijpjes nu weer uit de kaart steken?
die dingen van tegenwoordig zijn al zo huge.
word is tijd dat ze die kaarten helemaal inbouwen in een behuizing zonder fan en zonder uit stekende pijpjes. of ervoor zorgen dat die dingen niet meer zo heet worden.
dit is gewoon niet praktisch. paar verkeerd lopende kabels en die smelten op je koelpipes.

Kom nou, je kabels smelten niet zomaar. En als je deze kaart in je bezit hebt, heb je sowieso een redelijk grote kast nodig vanwege de lengte. Ik vind het er wel leuk uitzien.

Ik heb zelf ook een HD4870, en dat ding is echt een reus. Echt veel groter dan die oude AGP-kaartjes hoor. Maar ik heb gewoon een normale Miditower dus het is ook weer niet zo dat je een speciale kast nodig hebt. Maar de kaart valt wel op in mijn sidewindow.

Ik heb mijn 9800gtx nu vervangen voor een 4870, en vergeleken met de 9800gtx is de 4870 maar een ukkie :P

Belachelijk hoe groot sommige kaarten zijn

Die Pijpjes zijn hol van binnen met hier in een gas onder druk,
dit gas moet makkelijk heen en weer kunnen stromen wat inhoud dat je bochten in de buizen wat ruimer moeten zijn.

naast dat die pijpen hol zijn en dus geen extreem scherpe hoeken kunnen hebben lopen de pijpen bij deze kaart 'over elkaar heen' (zie de 2 rechter pijpen). Dit komt (naar mijn wete) omdat de pijpen op gelijke hoogte de heatspreaders in gaan. Dus moeten de pijpen om elkaar heen lopen en wordt de kaart dus wat hoger.

Pijp = per definitie hol

Die heatpipes kunnen op z'n hoogst zo warm worden als de GPU. Dus zo'n 80 graden. Om de isolatie van je kabels te smelten, heb je minstens meer dan 250 graden nodig.

Je kabels smelten dus echt niet aan die heatpipes. (Of jouw kabels hebben kauwgum als isolatie....)

Heb jij in dat gebied kabels lopen dan? ;)

Ja, want er zit een pci-e SAS controller in 't slot onder m'n grafische kaart.

Dan kies je een model zonder deze heatpipes? ;)

Binnen een vapor chamber wordt warme lucht in vloeibare fase verdampt en vervolgens afgevoerd via een heatsink.
Die zin klopt niet helemaal denk ik. Daarbij zal er een medium zijn wat verdampt wordt, geen lucht ;) anders zou het wel heel koud zijn.......
De prijs voor dit kaartje valt eigenlijk nog best mee, maar dan vond ik die vloeistof gekoelde kaart met koffer en cpu koeler wel vetter. :P

Dat was geen CPU-koeler, dat was een pompje ;) Er even van uitgaande dat je deze bedoelde.
Maar goed, daar betaal je ook voor. Of je nu ¤250,- betaald, of $650,- ;) Blijft wel krom vergelijken: luchtgekoelde HD4870 vs. watergekoelde HD4870X2

vreemd op de site van Saphire staat anders dat het een CPU koeler is ;)

Het is de pomp, die je als CPU-cooler kunt monteren op AM2/3 systemen alswel Socket-775 systemen.

Dat is een pompje en een CPU koeler. Dit is een techniek van Asetek.
http://www.asetek.com/content/view/385/169/
Swiftech heeft ook zoiets: http://www.swiftech.com/products/APOGEEDRIVE.asp
Maar gezien de vorm is het van Asetek.

Die zin klopt niet helemaal denk ik. Daarbij zal er een medium zijn wat verdampt wordt, geen lucht ;) anders zou het wel heel koud zijn.......
De prijs voor dit kaartje valt eigenlijk nog best mee, maar dan vond ik die vloeistof gekoelde kaart met koffer en cpu koeler wel vetter. :P
Je weet dat vloeibare warme lucht gewoon warm water is? :)

Water?? Waterstofdioxine=DIWATERSTOFOXIDE. Is absoluut geen warme lucht.

Maar ontopic. Het zal wel hetzelfde principe zijn als met een Phase Change cooler aka vrieskast, alleen dan wat minder extreem. Asetek had ook van deze koelers voor je CPU. http://shop.freezinghardw...p;Pagina=00003&i=2685
Dit is ook een klein bolletje op de cooling plate wat als een verdamp kamer werkt.

[Reactie gewijzigd door Black_Swan op woensdag 24 december 2008 14:51]


....... waterstofdioxine???? was dat dan weer ho2? aannemende dat je oxide bedoeld ipv oxine.

H20 is diwaterstofoxide.

Sorry kon het niet laten even miere****.

Oeps je hebt gelijk. My mistake. Taal is niet mijn sterkste vak, helaas. Dyslexie enzo. Nu ik het na lees, denk ik "sukkel." Thanks for the correction.

Er zal wel iets van een ammoniakverbinding oid in die pijpjes lopen.
Het is t koelkast principe...

Ik ben wel benieuwd hoeveel geluid deze fan produceert onder heavy load mbt de Vapor Chamber Technology......mijn huidige Sapphire HD4870 lijkt af en toe 'weg te vliegen'

Het verklarende stuk van de VCT technologie is onjuist:
Binnen een vapor chamber wordt warme lucht in vloeibare fase verdampt en vervolgens afgevoerd via een heatsink. In vergelijking met traditionele heatspreaders met een aluminium of koperen basis, neemt een vapor chamber minder ruimte in beslag.
Dit is natuurkundig onjuist: lucht is een mengel van stikstof, zuurstof en een collectie van andere stoffen, in gas vorm. Lucht kan enkel bij zeer extreme lage temperaturen vloeibaar gemaakt worden.

VCT is een afgesloten buis die gedeeltelijk gevult is met een zuivere vloeistof, meestal puur water (zonder verontreinigingen en zouten). De rest van de buis wordt onder nabij-vacuum gebracht (minder dan 10-4 Torr aan luchtdruk), waardoor het verdamppunt van de vloeistof erg wordt verlaagd zodat de vloeistof bij de geringste verwarming in gasvorm over gaat. Deze gasmoleculen vullen het vacuum, waardoor ze naar een koeler gedeelte van het koelelement worden getransporteerd. Hier koelen de gasmoleculen af, waardoor ze condenseren (terug naar vloeistoffase) en de voorraad koelvloeistof weer aanvullen.

Je hebt gedeeltelijk gelijk.

Lucht bestaat echter voor het grootste gedeelte uit stikstof en, ik heb het voor mijn neus zien gebeuren, als je vloeibare stikstof in een vacuumkamer zet wordt het na een tijdje heel heftig gekookt te hebben een vaste stof. Ergo door verlaging van de druk verlaag je de temperatuur van de stof (in lekentaal) immers: p*V = n*R*T.

In dit geval echter is wat je zegt juist: omdat het volume ook afneemt blijft de temperatuur hetzelfde ( volume = V, druk = p , T = temperatuur) .

Dit is echter niet het geval als je dus een stof als zuiver water er in zou doen en de druk zou verlagen. Het water zou instantaan bevriezen en dat lijkt me niet echt praktisch. Je kan beter een stof nemen die minder snel bevriest.

[Reactie gewijzigd door Wolf op woensdag 24 december 2008 11:37]


en de druk zou verlagen. Het water zou instantaan bevriezen.
Dan heb je het specifiek over een adiabatisch proces (zonder warmte-uitwisseling met de omgeving of dusdanig snel dat er geen warmte-uitwisseling mogelijk is). Dat hoeft natuurlijk niet het geval te zijn.

Persoonlijk vind ik VGA kaarten met een ventilator erop niet interessant meer. Mijn game PC staat gewoon in de huiskamer en die kleine vannetjes maken imo te veel herrie.

Mijn laatste 2 kaarten zijn allebei passief gekoeld én overgeklokt. Toegegeven, ze worden wat warmer dus *misschien* gaan ze eerder stuk. Maar een VGA kaart word (bij mij tenminste) toch vervangen lang voordat deze aan het eind van zijn latijn is.

Heb met me huidige 4870 1GB een soortgelijk model... dezelfde fan (en locatie op de kaart), alleen me heatsinks steken wat minder uit en zijn metaalkleurig :P werkt perfect...

[Reactie gewijzigd door Phenomania op woensdag 24 december 2008 10:35]

«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 09:10 Philips doet Amerikaanse dvd- en blu-ray-activiteiten van de hand
Vorige 21:11 'Nieuwe iMacs en Mac Minis krijgen Nvidia's MCP79-chipset'
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011