Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 78 reacties

Ontwikkelaar Blizzard wil het met een volgende patch voor de mmo-game World of Warcraft mogelijk maken om een spelpersonage van samenstelling te laten wisselen. Dit maakt de mogelijkheden die een personage heeft veel groter.

World of Warcraft: Death KnightIn een reactie op het Amerikaanse World of Warcraft-forum laat een medewerker van Blizzard weten dat de ontwikkelaar werkt aan de optie om een spelpersonage een alternatieve samenstelling te geven, waarmee gewisseld kan worden. In de nieuwe samenstelling kan de speler het personage andere talents en glyphs aanmeten, en een andere indeling van de action bar meegeven. Spelers zouden in de grote steden van het spel gemakkelijk van samenstelling moeten kunnen wisselen en buiten de grote steden moet dat minder gemakkelijk worden, zo is de bedoeling van Blizzard. De ontwikkelaar probeert deze optie in de eerstvolgende patch voor het spel in te bouwen, al houdt de medewerker die erover sprak een slag om de arm. Het inbouwen van de optie zou namelijk een moeilijke klus zijn. Wanneer de eerstvolgende patch uitkomt, is niet bekend.

Het is in World of Warcraft al mogelijk om nieuwe talents aan een personage toe te wijzen en nieuwe glyphs aan te brengen, maar de wisseling had tot nu toe een permanent karakter. Spelers konden niet gemakkelijk van samenstelling veranderen. Vooral voor de hybride classes in het spel, zoals de Druids, Shamans, Paladins en de nieuwe Death Knights, is het wisselen van samenstelling een welkome optie.

Blizzard kondigt tegelijkertijd een minder ingrijpende optie aan. De Amerikaanse site van het spel opent met de mededeling dat spelers voortaan het uiterlijk van een personage ingrijpend kunnen veranderen. Het gaat om een nieuwe, betaalde dienst waarmee spelers het geslacht, het gezicht, de huidskleur en de naam kunnen veranderen. Alleen uiterlijke kenmerken kunnen worden aangepast, spelers kunnen dus geen nieuw ras of nieuwe class kiezen. Het kost vijftien dollar om het uiterlijk van een personage te veranderen. Met de betaalde dienst is meer mogelijk dan met de Barber Shops die vlak voor het uitkomen van Wrath of the Lich King in het spel zijn geÔntroduceerd. De nieuwe optie is alleen nog in Noord-Amerika beschikbaar. De Nederlandse tak van uitgever Activision Blizzard kon tegenover Tweakers.net niet aangeven of en wanneer de dienst in Europa beschikbaar komt.

Reacties (78)

Reactiefilter:-178075+121+27+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Ik vind het allemaal maar geldklopperij. Je hebt het spel gekocht en daarbij hoor je gewoon alles kunnen doen. De marketing style van DLC en aparte services vind ik maar vreemd. Je betaald bij WoW al voor het spel en een maandelijkse vergoeding, nu willen ze nog meer geld zien. Het is een grote melkkoe en de mensen staan in de rij voor de 2 literpakken. Uiteraard slaat mijn opmerking niet alleen op dit spel, maar ook op andere games waar ze op dit soort manieren geld willen zien voor allerlei in-game opties. Een slechte ontwikkeling.
Dit is geen DLC, dit is een dienst. Je koopt geen Sword of Greater Buggering voor $10 of zo.

Het is niet verplicht of zo om het uiterlijk van je karakter te veranderen. Ik speel al een paar jaar WoW, en heb nog nooit de behoefte gevoeld om het uiterlijk van mijn chars te veranderen.

Natuurlijk laten ze geen kans liggen om extra geld te verdienen, maar een reden om er geld voor te vragen is eventueel ook dat de gamewereld er niet van gediend is als iedereen elke dag z'n karakter een nieuwe naam en uiterlijk geeft. Soort ontmoedigingsbeleid.

Dit is puur een extra dienst, en je mist echt abosluut niets als je hier geen gebruik van maakt.
Ach, ik heb vaak genoeg gezien dat iemand een lamme naam gekozen had voor een funcharacter, het funchar toch leuker bleek te zijn dan het spelen met de lvl 70, het char vervolgens natuurlijk ook 70 werd en toen ineens een echte naam nodig had. Ik ken zelfs iemand die van 2 chars de naam heeft laten veranderen.
Zelf heb ik een female human mage, die ik aangemaakt en gelevelt had op een onscherp 14" display, en toen ik haar terug zag op mijn eigen 24" scherm (weken later, toen ze al bijna 30 was) bleek ze ineens een neuspiercing te hebben. Als er iets is wat ik lelijk vind bij vrouwen is het wel zo'n ijzerwinkel. Ik was maar wat blij toen ze die barbershops introduceerden, en zo'n op het eerste gezicht klein detail maakt toch dat ik een stuk blijer ben met het char :p
Dus ja, er is wel degelijk behoefte om het uiterlijk, de naam of weetikveelwat aan het char te veranderen. En natuurlijk is er ook niks mis met betalen voor extra functies die toch al niet in het spel zaten. Als het er niet was kon je het sowieso niet, en als het er wel is kun je het gebruiken. Binnenkort ga ik zo'n betaalde realm transfer nodig hebben, om een char van m'n homerealm te verplaatsen naar die van m'n broer, waar ik nu nog geen char heb... Ik heb er best wel die 20 euro voor over, om niet weer een nieuw char vanaf lvl 1 te moeten levellen maar gewoon een bestaande te verplaatsen.

[Reactie gewijzigd door kozue op 11 december 2008 13:31]

Een spelontwikkelaar die geld wil verdienen? Belachelijk!
't Is een kwestie van vraag en aanbod: als er mensen zijn die geld willen uitgeven aan dit soort features, dan gaat daar gewoon geld voor gevraagd worden.
Het is niet alleen een melkkoe, 't is ook een (blijkbaar) goeddraaiende melkkoe :)

Je hoort helemaal niet 'alles te kunnen doen' in een spel, want dan verstoor je de balans en speler progressie. Als iedereen zomaar ineens het hoogste level zou kunnen zijn en de beste items zou hebben en toegang zou krijgen tot alle content, dan zou de interesse veel te snel afnemen.

Geld vragen voor dit soort features helpt anderzijds ook om te voorkomen dat iedereen continue zijn characters gaat veranderen. Hierdoor zou de virtuele wereld te snel inconsistent en verwarrend worden.
Ik vind het persoonlijk nog niet eens echte geldklopperij.

Ze bieden hiermee namelijk een mogelijkheid die altijd al mogelijk was.
Echter moet je hiervoor je character opnieuw levelen.

Zie het als een auto die gekocht is.
Als je deze in een andere kleur will hebben zal je garage hier ook geld voor rekenen.
Deze zul je dan opnieuw moeten laten spuiten.

Naar mijn idee is het aanpassen van je character met uiterlijke kenmerken hetzelfde.
Dat de 15$ misschien aan de hoge kant is, kan ik je geen ongelijk in geven.
Dual build an sich is al oud nieuws.

En was recent een post waarin wordt aangegeven waarom het nog niet binnenkort komt. Ze willen namelijk meer toevoegen dan aanvankelijk was bepaald, mee veranderende skillbars, glyphs etc. Dus niet enkel meer je talenttree.

Zoals gezegt, CoX heeft dit net uitgebracht en al met de feature dat al je enchancments ook worden omgezet. (je moet dus 2 sets hebben).

Blizzard heeft geroken aan het succes van 'payed changing', slim om dit er ook meteen bij te gooien. Al is het inderdaad al veel eerder gedaan, Rose Online heeft al lange tijd een gender-chance, ook Cabal online heeft dit sinds dacht februari dit jaar (korea), beide ook tegen harde euro's betaling.

Tja, en Guildwars blijft een beetje heer en meester in het 'build aanpassen', maar dat is altijd 1 van hun core abilities geweest.
Vooral voor de hybride classes in het spel, zoals de Druids, Shamans, Paladins en de nieuwe Death Knights, is het wisselen van samenstelling een welkome optie.
niet alleen voor deze classes, maar ook voor protection warriors die de dps rol eens willen doen, of shadow priests die willen/ moeten healen.
Beter goed gejat dan slecht bedacht inderdaad. Extra info: De volgende patch komt zeer waarschijnlijk binnen 2 weken op de PTR. ( Public Test Relam ) aangezien Blizzard vrijwel niets meer zegt nu, en dan is meestal het moment dat een nieuwe patch op de PTR komt :).
Als er al een patch komt, dan is dat niet met deze inhoud. De expansion is nog niet eens een maand uit (!), en lang niet iedereen is al door alle content heen (sterker nog, de meerderheid van alle spelers is nog niet eens level 80.). Verder staat er in de link dat het veel werk is om de dual-spec te implementeren, en het is niet eens zeker dat dit bij de volgende grote patch wordt geimplementeerd.

Op z'n vroegst komt dit in 3.1, tegelijk met de nieuwe raid instance Ulduar, maar als we op het patroon van TBC mogen afgaan komen in de hele uitbreiding ongeveer 3-4 grote patches, verspreid over 2 jaar, dus ik verwacht niet dat deze patch voor het voorjaar komt :)
Ik gok dat 3.1 ergens in jab/feb gaat komen, daarvoor komt er in ieder geval nog 1 patch (degen waarin diverse classes gesloopt gaan worden), ulduar moet iig wel snel uitkomen aangezien de meeste normale raidingguilds de extreem beperkte content al clear hebben.
Nee, patch 3.0.2 draait al ;)

Patch 3.1 wordt de volgende 'major patch' :)
Makkelijk profession samenstelling wijzigen: GuildWars
Betaalde dienst om bepaalde character eigenschappen aan te passen: Lord of the Rings Online

Beter goed gejat dan slecht bedacht...
Ik geloof toch dat guildwars meer van WoW heeft gejat dan andersom. Ze hebben dus nog wel wat tegoed :p
Dacht het niet, maar kom maar met concrete voorbeelden dan. Bovendien is WoW uberhaupt niet erg origineel, alles wat in WoW zit, zat namelijk al in eerder bestaande MMORPG's zoals Lineage, Everquest, DaOC, ACII etc.
Klopt grotendeels. Maar die spellen hebben niet het Blizzard niveau, de afwerking, het oog voor detail, enz. :-)
Daar gaat het niet om. WoW is zelf gewoon ook jatwerk. Goed jatwerk, maar jatwerk. Dus mensen die gillen dat games bij WoW ideeŽn jatten.. nou ja, iets met potten, ketels en zwartzien ;)
Als er van een Genre een nieuw spel bij komt meteen jatwerk?

Er zijn duizenden shooters waar niks mis mee is.

is het aanbod van een genre klein, dan is het meteen jatwerk.... triest
Ahum wat heet detail? GW heeft ook verrekte veel detail, (niet alleen grafisch), loopt goed (behalve bij events), en is nog steeds PvP koning onder MMORPGs.
OK, stukken zijn 'gejat' maar hebben een andere interpretatie gekregen (undercity, her en der flauwe verwijzingen naar WoW/W3), en de rest is gewoon nieuw.

Sowieso is het lastig om met iets totaal nieuws te komen, er is een moordende concurrentie, er zijn veel spelers, en te gek veranderen mag ook niet want dan kost het je je gameplay. (Heet het ook gejat als je bijvoorbeeld skills een 'gejatte' naam geeft maar wel andere inhoud?)
Ergo : definieer jatten.
Klopt, maar WoW is een voorbeeld van een produkt wat groter is dan de som van de afzonderlijke onderdelen.

Tuurlijk is veel gejat, maar alles bij elkaar samenbrengen tot 1 geheel wat goed speelbaar en leuk is, is een prestatie op zich.
Ze zijn anders beide op hetzelfde moment gereleased dus veel kunnen ze niet van elkaar gejat hebben.
Guild Wars heeft helemaal niks gejat van WoW. AreaNet is opgericht uit ex-werknemers van Blizzard die in het begin fase stonden van de ontwikkeling van WoW. IdeeŽn die in een latere Alpha stadium van Wow zijn geÔmplementeerd zullen vrijwel zeker gekomen zijn van deze ex-werknemers.
en guildwars en lotr hebben dat niet gejat?

in ultima online konden dit soort dingen ook al, en dat is toch wel 1 van de eerste denkik
Bij mijn weten als doorwinterde GW speler, kan je geen naam en geslacht veranderen.
Zelfs een kapsel is onmogelijk.
En moet je er ook niet voor betalen.
Wel kan je super gemakkelijk je build (lees talents, glyphs en wat al meer in WoW) op slaan en veranderen.

nuja, dar GW toch alles steelt, volgens sommigen, zal dat voor de volgende patch van GW zijn.

ik kan maar hopen, maar vrees ervoor.
In diablo 2 LOD werd al een makkelijk outfit wijzigen.. maar je talents bleven staan.. nu hebben ze t omgekeerd gedaan. Dus om het nou te vergelijken met guildwars... overigens is t bedrijf van guildwars opgericht uit blizzard werknemers, dus of het hun oorspronkelijke idee was.. ;)
Wat kan je precies laten aanpassen bij Lotro? Ook je char, dus bijvoorbeeld man naar vrouw?

Had hier nog niet eerder van gehoord namelijk.
Enkel je naam, verder helemaal niks :)
Naam verandering en server migratie ... en die zijn DUUR ( 30 dollar per character )
Zijn verschillende reden waarom dat zo "duur is".
Ik vermoed dat men wil voorkomen dat men om de 2 dagen het uiterlijk en naam veranderen en enkel te doen als je heel zeker bent.

Een andere reden moeten we niet te ver zoeken, Geld is Geld. ;-)
en omdat men niet wil dat je van een goedkope server allerlei troep inkoopt om het op een dure server te verkopen...
Dit is makkelijk zat, en bovendien verdien je er nog wat aan :)
Dat dacht ik dus ook, maar post hierboven impliceerde meer.
switche tussen pvp en pve :D
Op zich ben ik erg blij dat men dit introduceert, maar anderzijds is het ook wel een lapmiddel voor dit probleem: Er zou geen verschil tussen PvE en PvP gear moeten zijn.
Anderzijds is het wel handig voor classes die bijvoorbeeld hun spec als healer/dps willen veranderen.
Ik ben er wel blij mee. Ik heb een holy paladin en een feral druid. Die pala zou ik graag ook retri willen hebben, zodat ik er tenminste mee kan levellen zonder meteen healen op te geven (ze is nu nog 70 :S). De druid zou ik best wel een resto set voor willen hebben, zodat die ook kan healen als het nodig is :p

Verder ben ik het niet met je eens over dat er geen verschil tussen pvp en pve zou moeten zijn. Beide situaties zijn gewoon niet te vergelijken. Een paar voorbeelden: In pve heeft een mage niet veel health nodig, want die hoeft alleen maar damage te doen. In pvp moet de mage ook kunnen overleven en niet met 1 klap dood zijn. Een tank is ook zoiets, wat heeft het voor nut om veel aggro te generen in pvp, waar je met mensen speelt die wel voor zichzelf beslissen wat ze aanvallen?
PvE en PvP gear hetzelfde? Alsjeblieft zeg, dan wordt het nůg makkelijker om in full endgame PvE gear rond te lopen :P

Vergelijk namelijk maar eens het aantal full S4 mensen met het aantal full T6.5 mensen (of S3 met T6). Je zal veel meer S4 mensen zien, welke gemiddeld ook wat minder skill maar meer vrijetijd hebben :P
Mijn paladin zal er blij mee zijn! ^^
Ook leuk dat ze er nog meer voor zorgen dat mensen afhankelijk zijn van de grote steden.
Geeft altijd wel een realistisch effect als je in een stad komt en er zijn veel meer mensen dan op het 'platteland'.

Maar goed, laat ik eerst maar eens 80 worden :)
Ik heb de tijd!
Is de death knight een hybrid class? Het is toch net als een warrior gewoon een tank/dps? De deathknight kan niet met spreuken healen, enkel wat healen door middel van aanvallen.

(zit net even te lezen, en volgens diverse sites is een DK een 2-way hybrid samen met warriors en priests. Maar ja, dan kun je net zo goed zeggen dat alle classes hybrid zijn behalve de rogue, mage en warlock :/ )

[Reactie gewijzigd door pagani op 11 december 2008 12:25]

De doelstelling van blizz is altijd geweest dat je 1 main tank hebt en een paar off tanks.
Voor main tank mag het duidelijk wezen dat je daar de warrior hebt.
Elke andere type die nu als main tank werkt zoals Druid, Paladin of DK zijn eigenlijk de off tanks.

Om je char te levellen wil je voor een aantal klassen niet in de hoofd taak werken maar als DPS.
Voor een Warrior betekent dat hij/zij dan sneller de monsters neer kan meppen om naar de volgende quest te komen.
Voor een priester betekent dit dat die gemakkelijk tussen holy/disiplin en shadow kan switchen zodat ook die makkelijker de quests kan doen.

Ook voor chars waar je het niet voor zou verwachten is een snelle respec wel eens handig.
Wat te denken van een frost mage die tegen over frost immune monsters komt te staan in een quest? een respec naar arcane of naar fire is dan wel zo prettig.

Dat die respec normaal ingame geld kost en tot een max van 50G op loopt is redelijk maar nu geeft dit voor een raid groep extra mogelijkheden.
Als je 2 warriors in een group hebt en de boss heeft maar 1 main tank nodig dan is het wel zo handig dat de 2e kan omschakelen naar DPS.
Ik denk dan aan een boss zoals Maggie, hier werden de off tanks gebruikt voor cube clicking waar een range DPS ook goed werk kon verrichten.

En even voor de zeurders onder ons.
Blizz vraagt terecht geld om het te kunnen blijven spelen.
De servers waar op het spel loopt werken niet op water en lucht maar op stroom.
De ontwikkelaars die uitbreidingen maken en proberen fouten op te sporen doen dit in eerste instantie voor geld.
Dat blizz per maand een bedrag op kan halen van over de 100 miljoen is leuk maar er gaat dan ook weer een flink deel aan af voor kosten en onderhoud van het spel en personeel.
Daarnaast willen aandeelhouders ook graag winst zien over hun investering, en een aandeel is een investering in een bedrijf.
De tijd dat een warrior de enige optie voor de MT was ligt al ver achter ons (dat was in Vanilla WoW zo), in TBC zijn er al bosses waar bijvoorbeeld een druid veel beter kan MT-en.
Ohjee... Fijne discussie weer ;-) Even mij duit:

Veel spelers laten zich in de luren leggen door het begrip 'hybride'. Men denkt dan te weten dat een speler als hybride nooit zo goed kan zijn als een 'pure' class (zoals aangestipt is de warrior eigenlijk geen pure class, maar goed). De gedachtegang hierachter is vaak een soort van afgunst; zij wel, en ikke nie, tis nie eerlijk!

Nu komt het natuurlijk ook nogal oneerlijk over als we stellen dat een ťchte hybrid, zoals de paladin en druid dat zijn in WoW alle drie de vereiste rollen binnen een raid/instance kan vervullen. D.w.z.: Healen, DPSen of Tanken kan allemaal. Zeker tegenover een pure class, zoals een mage, die in feite maar 1 ding kan. Maar er moet wel rekening gehouden worden met 't feit dat een hybrid tegenwoordig maar ťťn ding ECHT tegelijkertijd kan. Ik zie in ieder geval bijster weinig tankadins stoppen met tanken om zijn volledige achterban even te voorzien van heals. Ook als DPSer zul je binnen een raid/heroic ook niet echt kunnen tanken (behalve als je erg overgeared bent).

Waar het eigenlijk op neerkomt, is de keuze van een speler voor een bepaalde class/rol. Als jij een warriortank lekker vindt spelen, dan moet je dat rollen. Vind jij dat een pally/druid tank meer jouw stijl is: dan moet je dat doen. En dan moet je niet worden beperkt in je mogelijkheden, omdat er een ander hetzelfde kan als jij die toevallig iets niet kan wat jij wel kan (NIET tegelijkertijd overigens!)

De beste speler moet de beste tank/healer/DPSer zijn, niet de beste class. Vreemd genoeg hoor ik overigens deze discussie alleen maar bij tanks. Healers hoor ik nooit zo zeuren, net als DPSers niet. Wellicht komt dat doordat warriors eerst het alleenrecht op tanken hadden. Het zou hen waarschijnlijk best zwaar vallen nu ze concurrentie hebben en ook daadwerkelijk moeten werken voor hun gear :P
Om even in te haken op het 'een ding tegelijk'.

Ja ik snap dat je als tankende druid of paladin niet de mana/tijd of enorm HP/armor (hangt af welke van de 2 :)) om even te helpen met healen. Waar ik welk een enorme hekel aan heb zijn mensen die vinden dat ze ook maar 1 ding kunnen. Ik speel zelf een balance druid en als ik een healer problemen zie krijgen dan shift ik naar caster om te helpen healen of een tranquility te gebruiken. Geld ook voor poisons cleanen e.d. ja ik moet uit mijn Moonkin vorm shiften en mijn DPS gaat direct naar beneden, maar als er geen andere classes zijn die het op dat moment kunnen dan is dat mijn taak. Het gaat er in mijn ogen om dat een party de eindstreep haalt, niet dat ik boven aan een DPS meter sta... zal me worst wezen.
Zoveel Retribution paladins kunnen ineens niet meer cleansen of healen, zoveel feral druids (cat) vinden dat hun DPS te veel leidt onder shiften en een heal gooien. Juist als je een hybrid hebt moet je hem ook als hybrid spelen imo... je hebt een grote verantwoordelijkheid.
Grappig dat je zelf in je 2e zin al zegt dat het een hybrid is door hem te classificeren als tank/dps. Alles wat je zo kan beschrijven is hybrid. En zoals je zegt zijn alleen Rogues, mages en warlocks 'pure' classes... dmg is het enige wat ze kunnen, hoe je ze ook specced.
Mja, mijn definitie van een hybrid class ligt meer in de richting van een 3-way, dus zowel tank, dps als healmogelijkheid, met andere woorden een shaman, een druid en een paladin.
Nou heb ik toch een tijdje met een shaman gespeeld. Maar als ik aggro kreeg tijdens boss fights (toch de essentie van een tank) resulteerde dat toch echt in een wipe. En geloof me, ik heb het meerdere malen geprobeerd :)

Shaman opties:
ranged dps (elemental)
melee dps (enhancement)
healing
Wat kunnen hunters dan nog meer dan dps? :+
Goed punt... laten we het op een middag dip houden ;)
zoals in Guild Wars dus eigenlijk?
ik hoop dat die 15 dollar eenmalig is en dat je bij het toch niet bevallen van je gekozen kleuren weer terug kan veranderen of andere kleuren kan kiezen zonder weer 15 dollar te betalen (ervan uitgaande dat het geen periodiek bedrag is)
In de FAQ staat al duidelijk aangegeven, dat elke keer dat je je uiterlijk wil veranderen, je $15 op moet hoesten (ook als je nieuwe uiterlijk je niet bevalt en je het ongedaan wil maken). Ook moet je 30 dagen wachten tussen elke keer dat je hiervan gebruik wil maken.

[Reactie gewijzigd door piderman op 11 december 2008 11:41]

En net nu het in de nieuwe CoX patch zit....lol.

Overigens is het daar gratis.
Spec wisselen was altijd al gratis (tenzij je dat kleine beetje gold bedoelt wat het ingame kost, maar het kost geen echte euro's). En aangezien er in het artikel al staat dat het in town makkelijker is dan daarbuiten, zal deze nieuwe feature ook geen euro's gaan kosten (die pay features zijn database updates, niet ingame).
Het enige wat dan geld zal gaan kosten is het wisselen van geslacht enzo, maar daar heb ik toch geen behoefte aan. Ik heb niet voor niks m'n mage en healer female gemaakt en mijn tank en death knight male, dat past beter bij hun class :p (wie wil er nou weer een man in een jurk 8)7)

[Reactie gewijzigd door kozue op 11 december 2008 13:15]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Microsoft Windows 10 Home NL Apple iPhone 6s Star Wars: Battlefront (2015) Samsung Galaxy S6 edge Apple Watch Project CARS Nest Learning Thermostat OnePlus

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True