Hoofdcategorieën
Device Settings

Nokia introduceert N97 met touchscreen - update

Door Arnoud Wokke, dinsdag 2 december 2008 10:16, views: 50.504

Nokia heeft zijn nieuwste smartphone N97 onthuld. Het toestel heeft een 3,5"-touchscreen en een uitschuifbaar qwerty-toetsenbord. De N97 moet de vrije val van het marktaandeel van Nokia's smartphones stoppen.

De N97 is onderdeel van de voor consumenten bedoelde N-serie van Nokia en is daarmee vooral ontworpen voor consumententoepassingen. De accu van de N97 maakt het bijvoorbeeld mogelijk om 36 uur onafgebroken naar muziek te luisteren, zo is in de aankondiging te lezen. Er is ook flink wat opslagruimte voor muziek en video: de telefoon heeft 32GB intern geheugen, dat met microsd-kaartjes van 16GB verder kan worden uitgebreid. Het toestel zal Symbians touchscreen-os S60v5 draaien.

Nokia N97

Het 3,5"-touchscreen heeft een resolutie van 640x360 beeldpunten en kan zestien miljoen kleuren zichtbaar maken. Daarnaast heeft de N97 als eerste N-toestel een uitschuifbaar qwerty-toetsenbord. Foto's kunnen gemaakt worden met een 5-megapixelcamera met Carl Zeiss-lens. Voor internetconnectiviteit beschikt de telefoon over gprs, umts, hsdpa en wifi en verder is de nieuwe Nokia uitgerust met a-gps. Meer specificaties van het toestel zijn nog niet bekend. De N97 moet in de eerste helft van 2009 in de winkels liggen en zal zonder abonnement en met btw rond de 650 euro kosten.

Nokia zal met de N97 weer martkaandeel willen terugwinnen. Nokia's Symbian-besturingsysteem verloor dit jaar eenderde van zijn marktaandeel, vooral aan Apple. Nokia had al een mid-range toestel met touchscreen aangekondigd, dat begin volgend jaar in de Nederlandse winkels zal liggen.

Update, 11:05: er is inmiddels een datasheet opgedoken waarin meer specificaties van het toestel zijn vermeld.

Hier had een filmpje kunnen staan maar je browser heeft blijkbaar geen flash-support of javascript is uitgeschakeld...
Volgende 10:46 EFF ageert tegen immuniteit telco's VS bij aftappen
Vorige 09:56 Uitgeverij Midway verkocht voor 100.000 dollar
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  5  6  »

Mooi toestel, goede opvolger voor mijn N95 8GB. N96 was niet helemaal een goede opvolger.

Ziet er inderdaad netjes uit. Zo op het oog te bedienen zonder stylus, overzichtelijk en alle relevante informatie in het hoofdscherm. Ik ben erg benieuwd hoe het aanvoelt als ik hem daadwerkelijk in handen heb, maar het lijkt me een prima opvolger voor mijn HTC Touch. Helemaal aangezien Nokia mijns inziens de enige is die een goede smartphone zonder touchscreen neer heeft weten te zetten. Ik hoop dat ze die lijn doorzetten in touchscreen-land...

Erg mooie opvolger inderdaad. Ik heb alleen het idee dat het toetsenbord geen succes is. de spatie is namelijk vergeleken met klassieke toetsenborden naar rechts verhuisd, en de navigatietoetsen zijn naar links verhuisd, waar iedere andere telefoonfabrikant dit dus weer wel goed doet.

opslagruimte is trouwens echt nice! 48GB _/-\o_

[edit]
Ook zie ik aan de datasheet dat er met een beetje geluk een qualcomm MSM7201A in zit. Dit kan de nGage-functionaliteit makkelijk accelereren, en heeft ook de mogelijkheid tot TV-out (wat dus ook in de datasheet staat) (natuurlijk speculeer ik dit slechts, en zijn het geen harde feiten)

[Reactie gewijzigd door InjecTioN op dinsdag 2 december 2008 12:37]


Uhh tv-out zit gwoon standaard op e n97 zoals aangekondigd hoor dus hoezo zou dit een optie zijn?

Enige minpuntje van t ding vind ik toch lichteljk de tegenvalende 5mp. Ik had met zo'n toesel minstens 10mp verwacht. Dit aangezien er al div 8mp phones zijn. Zoals 1 van LG en 1 van Samsung.

Niet dat 5mp slecht is hoor, integendeel, maar van een high-en phone met deze specs verwacht je gewoon geen 5mp die tegenwoodig al de standaard aangeeft op hig end toestellen.

[Reactie gewijzigd door Nokian95dude op zaterdag 20 december 2008 13:07]


Enige minpuntje van t ding vind ik toch lichteljk de tegenvalende 5mp. Ik had met zo'n toesel minstens 10mp verwacht. Dit aangezien er al div 8mp phones zijn. Zoals 1 van LG en 1 van Samsung.
Die megapixelrace bij telefoons is echt niet zoveel zeggend. Ik denk dat 5 mp meer dan genoeg is bij een sensorgrootte zoals die van telefoons. Het aantal pixels zegt echt niet zoveel over de kwaliteit die de foto's zullen hebben. Het aantal pixels is alleen van belang voor de grootte van de afdruk die je van die foto's kunt maken. Gezien de zeer beperkte sensorgrootte zal een afdruk van een 8mp-camera op ware grote vies tegen zullen vallen als je er met een "fotografisch oog" naar gaat kijken.

Wat mij betreft liever 5 mp (CMOS) op een grotere sensor dan 8 mp op die kleine sensortjes!


Dit had je voorzichtig moeten benaderen dan, aangezien de N95 net zo slecht was en je beter even in de winkel een real-life test kunt uitvoeren alvorens te kopen. Het verbaast mij namelijk niets met alle ervaring die ik met de "gewone" mobieltjes heb gehad. Specs zeggen helemaal niets.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op dinsdag 2 december 2008 12:51]


Een n95 is daarentegen een stuk sneller zo ver ik gehoord heb...

De N96 zegt helemaal niets over hoe de N97 zal zijn.

Toestel a kan bijvoorbeeld goed zijn, toestel b kan een flop zijn en toestel c kan goed of slecht zijn. Je kunt het niet van tevoren zeggen hoe een toestel is.

Het toestel ziet er tot dusver goed uit. Het liefste zie ik een filmpje waarin met het toestel gewerkt wordt, niet een flash animatie als in het nieuwsbericht. Maar dit zal over een tijdje wel verschijnen.

N78 hier,
mooiste spec's,
Minste functionaliteit :'(
Werkelijk een baggerding nooit meer een nokia voor mij en ik had kunnen weten ja :(
Er mankeert zoveel aan, het begint met de bediening allereerst harware matig dat het ding niet prettig werkt (verkeerde toetsen die reageren oa.) ook software matig werkt het traag en niet logisch |:(
Tel daarbij op dat de componenten brak zijn (gps 8)7 ?? speakers :o , scherm kras gevoelig) en het feest is compleet.
Alleen al het feit dat je op een super goedkoop prepay (nokia 2310) toesteletje, 10X beter een handsfree-gesprek kan voeren dan op de n78 zegt genoeg :( :( (dit hebben we op meerdere n78 toestellen getest).

Ja ik ben pissed, als een bedrijf zulke bagger durft te verkopen en dan ben je niet blij met mij als klant ;) Overigens is het ding wel degelijk, heb hem met alle liefde al een aantal keer op de straatstenen laten knikkeren en daar is tie alleen cosmetisch op achteruit gegaan }> Zo dat het mooie er nu ook wel af is...

[Reactie gewijzigd door Gallant op dinsdag 2 december 2008 21:15]


Leuk ding, zou een opvolger van m'n N82 kunnen worden. Ik betwijfel alleen of hij zo vlot werkt als in dit filmpje getoond wordt (hoop het wel). Nokia en Symbian OS blinken doorgaans niet uit in snelheid.

Nu nog een fatsoenlijke functie voor mailing en ik ga toch niet voor de Storm bij verlengen van mijn GSM.
Maar dat snappen ze bij Nokia niet.

(En nee die nokia e-mail werkt niet 100% lekker)

Mail for Exchange werkt anders super, beter dan op Windows Mobile (maar nog niet zo goed als op de iPhone)

afgezien van de buisiness (e-series/communicators) is dit denk ik de eerste qwerty phone van nokia gericht op consumenten
voordeel van symbian tegenover aai-phone is toch wel multi-tasken.
hoop wle dat de betrouwbaarheid en stabiliteit sterk verbeterd is met dese v5 serie

[Reactie gewijzigd door himlims_ op dinsdag 2 december 2008 10:22]


Klopt, een toestel als de E71 is voornamelijk gericht op zakelijke gebruikers, maar ik moet zeggen dat we hem ook erg vaak aan particuliere klanten verkopen.
Bij Nokia zelf hadden zo ook nooit verwacht dat de E71 zo'n groot succes ging worden (4x het aantal waar ze zelf op hoopte, zo vertelde een vertegenwoordiger van Nokia)

Tja, ik zie niet in wat de N serie dan zoal aan voordelen heeft boven de E serie. Ik gebruik prive ook een E51, ook voor navigatie en spelletjes. Ik doe niks met sociale websites (foto's uploaden en zo) en totdat telefooncamera's beter gaan presteren (minder ruis geven) bij mindere belichting hebben meer megapixels en een betere lens weinig zin. Bovendien is de software van de E serie gewoonlijk een stuk stabieler dan die van de N serie.

De N-serie is meer voorbereid op multimediatoepassingen en de E-serie is meer gericht op zakelijke functionaliteit. Maar inderdaad kun je met 3rd-party-apps die multimedia-functies op de E-serie een heel eind compenseren.
Maar de FP2 speeltjes op de N-serie bijv. een leuk menutje om foto's te bekijken ed. zit er gewoon niet op de E-serie. Verder heeft de E-serie ook een camera die niet kan tippen aan die van de N-serie.
Die extra speeltjes op de N-serie gaan inderdaad ten koste van de functionaliteit, maar dat is bij een speeltje ook minder belangrijk.

Ik vind het overigens erg raar dat Nokia nu pas met een N-serie met toetsenbord aankomt. Internet is immers al een belangrijk niet-zakelijk iets wat veel mensen op hun toestel willen gebruiken. Maar goed, beter laat dan nooit zullen we maar zeggen. Wellicht dat ze bang waren dat een dergelijk toestel teveel in het vaarwater van hun E-serie zou komen, maar dat is beter dan dat mensen gaan voor een ander merk, dunkt me.

Klopt, ik heb de E71 zelf ook als particulier zijnde.
De N82 had te kleine toetsen vond ik en was ook te dik.

E71 is plat, heeft voldoende grote toetsen, qwerty en voraal geen schuif dinges als de N80ie die ik hiervoor had.

Geef mij maar een degelijke E-serie, en snelheid is afhankelijk van de hoeveelheid meuk die je draait.

Het ziet er uit als lastig tikken, er is geen numerieke rij toetsen, en de toetsen zittten nogal verzonken,,,,

noem eens een smartphone die dat wel heeft dan :o

(Uitgeschoven doet hij me een beetje denken aan de SE X1.. dat schuine :p)

imate jasjar ;-)
maar da's ook voorloper van die umpc'tjes :+

//edit
http://regmedia.co.uk/2005/09/30/jasjar_1.jpg

xi it works because of knopjes ;-)

[Reactie gewijzigd door himlims_ op dinsdag 2 december 2008 11:03]


HTC Touch Pro. Volledig Qwerty met numerieke toetsen :)

http://www.slashphone.com.../1260/htc-touch-pro-3.jpg

en windows mobile :'(

Ik denk dat ADQ bedoelt dat enige vorm van numerieke toets ontbreekt, ook bóven het QWERTY-gedeelte... En dat is idd iets dat imho wel lastig is, snap ik aan de X1 ook niet btw.

Smartphone die dat wel heeft? HTC Touch Pro :)

Bij de X1 heb je een numpad via de Fn(blauwe) toets, zal bij deze nokia heeft een vergelijkbare oplossing waarbij de bovenste rij via de blauwe "Fn" toets als numerieke toets dienst doen.

Mijn voorkeur gaat wel uit naar een oplossing zoals bij de xperia/N97, er is hier meer ruimte voor grotere toetsen en wat ruimte tussen de toetsen wat veel lekkerder typt en waardoor je minder snel de verkeerder toets induwt.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op dinsdag 2 december 2008 11:45]


Klopt, dat bedoelde ik. En een andere (van Nokia) die wel een volledig toestsenbord heeft? De communicator serie... Zelf gebruik ik tot volle tevredenheid de E90, minder goed plaatje:
http://www.nokia.co.uk/NO.../e90_software_234x330.jpg

Als je goed naar het plaatje kijkt, en dan met name naar de bovenste regel met toetsen, dan kun je zien dat er in het blauw (oid) nummers vermeld staan.

Best slim gedaan: daarmee hoeft het toetsenbord een regel minder hoog te zijn :)

Waarbij je dus een tweede toets moet indrukken, ietsjes minder handig.

Als het echt zo vloeiend en gemakkelijk werkt als het filmpje doet vermoeden dan is dit denk ik een erg mooi toestel. Touch voor het 'effe snel navigeren' spul, en QWERTY voor het sms en mail gebeuren. Goed werk.
De ervaring (lees: mijn ervaring) leert echter dat het nogal eens wil 'stotteren / haperen' met Symbian OS. Die overgangen zijn dus niet zo 'smooth' etc. Voor mij is dit de beleving van de snelheid van een toestel en software.
Nogmaals, als het echt zo werkt: Hulde, kom maar op met het beestje :)

Helemaal mee eens. Ik gruwel echt van Symbian OS, omdat het zo tergend traag is. En ik geloof ook echt niet dat het dus zo smooth werkt als je in dat filmpje kunt zien.
Mocht het wel zo rap werken, dan reserveer er dan maar een voor me, want verder ziet het er super uit!

Maar voorlopig blijf ik nog lekker bij mn Blackberry Bold (en kijk ik stiekem toch wel erg vaak naar de Storm ;))

Probeer eens een E51 of zo uit, Symbian kan echt wel snel werken.

Het viel mij ook al op dat het heel vloeiend is, iets te vloeiend zelfs. Dan vraag je je toch af of het in de werkelijkheid ook zo zal zijn.

Maar niet alleen Symbian heeft last van traagheid en stotteren/haperen, ook de iPhone (ruim een jaar gehad) en Windows Mobile (nu enkele weken een Xperia in bezit) hebben hier een hoop last van.

Dit filmpje (ook van Nokia afkomstig) geeft toch een iets ander beeld van de snelheid van het ding. Dat ziet er al een stuk minder vloeiend uit :/

Tja, niet echt een verrassing toch?

Lijkt erg veel op de IK Telefoon. Nokia was vroeger altijd de mobiel. Eenvoudige bediening etc. Ik weet niet hoe het tegenwoordig zit aangezien ik het niet meer gebruik doordat ze niet alles ondersteunen zoals extern modem en dergelijk.

Mijn E71 kun je wel gebruiken als modem, zowel via een usb kabel als via bluetooth. Werkt verbazingwekkend fijn. Of bedoel je wat anders?

Ja dus???
een simpele Sony Ericsson T610 kon ik al als modem functioneren
een Sony Ericsson Z800i gehad als een UMTS modem gebruikt
verdiepen in modem functionaliteit bereik je al veel

Ik wist niet wat a-gps was:
Assisted GPS, generally abbreviated as A-GPS, enhances the startup performance of a GPS satellite-based positioning system. It is used extensively with GPS-capable cellular phones as its development was accelerated by the U.S. FCC's 911 mandate making the location of a cell phone available to emergency call dispatchers.

Zie ook:

http://en.wikipedia.org/wiki/Assisted_GPS

as its development was accelerated by the U.S. FCC's 911 mandate making the location of a cell phone available to emergency call dispatchers.
Plus de mogelijkheid dat bijvoorbeeld de politie zo iemand heel makkelijk op kan sporen/achtervolgen, ze hoeven alleen maar te weten welk signaal de telefoon uitzendt van de verdachte en wanneer zijn/haar telefoon aanstaat. Hierdoor kan de politie met gemak deze persoon volgen.

Heeft niets met aGPS te maken, de telefoon ontvangt dan alleen maar. Politie kan je alleen opsporen als je je GSM en/of 3G aan hebt staan.

Fout, in de VS is het verplicht voor telefoons na een bepaalde datum dat deze via een signaal van de telco ingeschakeld kunnen worden. Als je je batterij er dus in hebt zitten ben je altijd traceerbaar.
Dat dit weer iets anders is dan aGPS ben ik met je eens. Dat 911 mandate is trouwens niet alleen vanwege emergency call dispatchers ;)

Een vraag, hoe staat deze N-97 t.o.v. de N-96? Want deze komt wel rap erna, de tijd tussen de N-95 en de N-96 is toch een stuk langer.

Als je plaatjes van beide toestellen naast elkaar zet zie je wel dat het niet echt concurrenten van elkaar zijn...

Ik ben bang (first-hand ervaring als n96 bezitter) dat de N96 niet helemaal een succes is. Ik hoop dat ik ongelijk heb, want op dit moment is de n96 echt instabiel en traag en ik hoop niet dat door de introductie van de N-97 straks de support voor de n96 stop komt te liggen.

Kans is groot, aangezien het stoppen van support al jaren hetzelfde is na...zeg... een jaartje. Erg vervelend inderdaad.

Hoe bedoel je?

De verschillen tussen de N96 en de N97 mogen toch duidelijk zijn lijkt me?

De N96 is een (te?) grote versie van de N85 en de opvolger van de N95. Deze N97 zit eigenlijk in een andere lijn waarmee ze direct willen concurreren met bijvoorbeeld de Touch Pro en de SE X1. Iets wat ze met de N96 gewoon niet kunnen.

Als het ook allemaal zo soepel loopt als in het filmpje, hulde voor nokia!
«  1  2  3  4  5  6  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 10:46 EFF ageert tegen immuniteit telco's VS bij aftappen
Vorige 09:56 Uitgeverij Midway verkocht voor 100.000 dollar
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011