Hoofdcategorieën

Acer toont twee nieuwe full-hd-monitoren

Door Dimitri Reijerman, donderdag 20 november 2008 18:18, views: 14.955

Acer gaat de Japanse markt verrijken met twee nieuwe widescreen lcd-monitoren, die beelddiameters van respectievelijk 21,5" en 24" hebben. Beide schermen hebben een 16:9-beeldverhouding en een hd-resolutie van 1920x1080 beeldpunten.

Het 21,5"-scherm, met typenummer H223HQbmid, biedt volgens de fabrikant een reactiesnelheid van 5ms, een dynamisch contrast van 20.000:1 en een helderheid van 300cd/m². Het 24"-exemplaar, voorzien van typenummer H243Hbmid, beschikt volgens Acer over een dynamisch contrast van 40.000:1, een identieke helderheidswaarde als die van het 21,5"-scherm en een reactiesnelheid van 2ms.

Beide modellen zijn, vanwege hun mogelijkheid om native full-hd-materiaal weer te geven, uitgerust met een hdmi 1.1-ingang. Verder zijn een vga-ingang en een dvi-d-poort aanwezig. Het stroomverbruik bedraagt gemiddeld 50W voor het 21,5"-model, terwijl de 24"-versie 55W verstookt. Over de prijzen en verkrijgbaarheid van de twee full-hd-monitoren heeft Acer nog niets bekend gemaakt.

Acer H223HQbmid Acer H223HQbmid
Volgende 18:32
Vorige 17:42

Reacties

«  1  2  »

fijn dat ze ook even vertellen wat voor paneel erin zit.
Ik ga dus maar uit van een zogenaamd opgewaardeerd TN-paneel.

Volgens de specificaties zit er inderdaad een TN-paneel in.

LCD-scherm systeem: TN
Aantal kleuren: 16,7 miljoen kleuren

[Reactie gewijzigd door Alfredo op donderdag 20 november 2008 19:02]


Een monitor met een paneel er in....
Ik ben echt benieuwd wat je daar nu mee bedoeld! :?
Ik ken na 10 jaar IT, geen paneel in mijn monitor, that's for sure! 8)7

[Reactie gewijzigd door van_Sijll op vrijdag 21 november 2008 20:08]


10 jaar geleden hadden monitoren inderdaad een beeldbuis. Tegenwoordig doorgaans een paneel (LCD of Plasma, hoewel je Plasma in principe ook een buis zou mogen noemen).

Hm vraag me af wat ze hier voor gaan vragen, geen 16:10 en geen hdmi 1.3 op nieuw display met full native hd vindt ik toch wel een zwaar nadeel. En een wattage van 40 watt is tegenwoordig ook vrij normaal zover ik weet.

Als ik die 3 dingen al noem waarom zou ik deze dan kopen vergeleken met andere die dat wel hebben wat maakt dit nou voor acer waard om te introduceren omdat ze al achterlopen overigens ik heb display van 300 a 350 gekocht 22inc 16:10 en 40watt gebruik.

Als je zegt dat het full native HD is dan zou een 16:10 verhouding juist raar zijn, aangezien fullHD 1920*1080 is, 16:9 dus.

Ik denk dat special18 op de 1920*1200 resolutie doelde. 120 pixels minder in hoogte is gewoon een nadeel, omdat het scherm breed zat is. De ideale verhouding voor je ogen ligt tenslotte net boven de 16:10.

ik dacht juist dat de ideale verhouding 16:9 was (voor je ogen)

en wat bedoel je met net boven 16:10
16 gedeeld door 10 is minder dan 16 gedeeld door 9, dus afhankelijk van hoe "net boven" je bedoelt, is 16:9 dus beter voor je ogen?

verdervind ik het flauw om hierover te zeuren. de 16:9 is iets gunstiger uit de substraten te halen heb ik begrepen, en is beter voor films (geen zwarte randen)

de "missende lijnen pixels" vind ik een non argument. dan is je scherm gewoon te klein in inches, en moet je een groter scherm nemen. of gewoon weer met 4:3 gaan werken, en klagen dat je in de breedte pixels mist.

het is gewoon een keus. 16:9 of 16:10, en dan een scherm kiezen met voldoende pixels. full HD in 20 inch is ruimschoots voldoende voor tekst en plaatjes en films. misschien dat e rbij games net wat meer in beeld komt, maar das gewoon een kwestie van programeren van de maker van het spel, of instellingen die je kiest.

dus voor mensen die er films op willen kijken is 16:10 gewoon NIET het goeie formaat, en 16:9 WEL

overigens begrijp ik je best hoor, maar heeft het niks met acer of deze schermen te maken.

op mijn laptop heb ik 1280*800 en dat is dus 16:10, maar dan nog is het "weinig" (net iets hoger dan mijn 14"laptop met 1024*768. ik voel mij met msn live hotmail ook zeer beperkt. eerst dikke reclamebalk, dan wat knoppenbalken, en dan nog eens de inbox, en daaronder de berichten. van beide past er bijna niks tegelijk in beeld. en er naast, , daar is 15,4 inch breedbeeld weer et smal voor.

ik had liver 1650*1050 willen hebben, dan past er nog wat meer in de hoogte, maar helaas. dat ligt dus niet aan de beeldverhouding


Dat eerste scherm is 'gewoon' een productiefout geweest. Daar heeft elke producent last van. Voor je laptop: heb je ooit weleens je laptop stofvrij gemaakt? Dit moet bij elke pc om een bepaalde tijd gebeuren, wanneer dit niet gebeurt gaat er stof tussen de koelribben zitten, en kan deze zijn warmte niet kwijt. Waarschijnlijk doordat je CPU te warm wordt, klokt deze naar een lagere frequentie, om niet uit te vallen. Hierdoor gaat natuurlijk wel het CPU-verbruik omhoog en wordt de laptop traag.

Dit tiep ik vanaf een 3 jaar oude acer laptop, waarvan alles nog werkt, lekker stil is, en de standaart accu wordt redelijk veel gebruikt en gaat nog dik 2 uur mee!


Proficiat echtwaar.

Betreffende dat scherm heb je gelijk. Happens to everyone.
Betreffende die CPU, ik weet exact wat je wilt zeggen, en natuurlijk heb ik hem stofvrij gemaakt, met alles erop en eraan. It just ain't working properly.

Het is gewoon een k*tding, en ik moet er niets van hebben, net zoals ik niets meer moet hebben van acer. Mijn volgende laptop wordt een MSI/Asus/Sony.

Ik heb trouwens ook al van zeeer veel mensen gehoord dat de klantenservice van acer echt brak is.
En dan kom je achter dat het merk Asus ook niet meer zoals van ouds was. ;(
Zo kan je doorgaan. Doordat jij toevallig een slechte ervaring met het merk Acer hebt, betekend nog niet dat je het merk moet afkraken of dat alles slecht is. Ik zou daarom graag je succes willen wensen met het zoeken naar een merk welke geen klachten heeft.

Ontopic:

De schermpjes zien er gelikt uit met die aanraak toetsen, ben benieuwd naar de prijzen. Wel is de uiterlijk naar mijn mening ee beetje vinger afdruk gevoelig. :P

Als er bij een merk meer dan normaal "gewoon een productiefout" voorkomt, is dat slecht voor de reputatie. Bovendien zijn merken die heel strict met garantie omgaan ook niet fijn.

"Bovendien zijn merken die heel strict met garantie omgaan ook niet fijn."
Klopt, maar met met merk (fabriek) heb jij niks te maken. Als jouw product niet werkt, is dat het probleem van de winkel waar je het hebt gekocht in plaats van de fabrikant. Als een monitor 2 dagen buiten de garantie kapot gaat, moet het wel heel raar lopen als een winkel daar moeilijk over gaat doen. En zelfs als ze dat doen kun je volgens de wet nog steeds je gelijk halen.

Voor wat betreft de productiefouten en reputatie heb je helemaal gelijk in, maar zoals PCMedic al zei, zijn veel merken al niet meer wat ze vroeger geweest zijn. :'(

Ja en nee. Als een winkel de claim niet naar de fabriek kan doorschuiven, krijg jij echt geen garantie van die winkel aangezien ze wettelijk slechts tot coulance verplicht zijn.

Ook heb je fabrikanten die heel slinks wel 1 of 2 jaar garantie geven, maar dan vanaf de productiedatum inplaats vanaf de verkoopdatum. De winkelier is dan genaaid en zal zijn producten duurder moeten verkopen om zelf voor de garantie op te kunnen draaien. En nu komt het: Dat is voor de koper niet fijn, oftewel: "Boverdien zijn merken die heel strict met garantie omgaan niet fijn". En zo is het helaas maar net. Als consument ben je net zo goed de lul aangezien het uit de hoogte of uit de breedte moet komen.

Mijn vorig acer scherm was 2 dagen uit garantie (echt waar) toen alles plots een paarse kleur kreeg. De vuilbak in.
Mijn laptop waar ik dit op schrijf (ook een acer, hoe kan ik zo stom geweest zijn) gaat elke minuut voor 30 seconden in "overdrive-mode"(zoals ik het zelf zo graag noem") Overdrive mode = Fan die veel lawaai gaat maken en snel gaat draaien, CPU gebruik dat naar 100% gaat en alles hapert voor 30 seconden. En dit om de 2 minuten!
Acer is schandalig, en geen haar op mijn welbegroeid hoofd dat er ooit nog aan denkt ook maar iets van Acer te kopen!
85°C core temprature idle? komaan seg.
Heb je er al eens aan gedacht dat er ook iets in je besturingssysteem of andere software fout kan zijn. Misschien vreet een process continue 100%, of elke 2 minuten dat hij ineens gigantisch resources opeist. Om nu gelijk de hardware de schuld te geven... het kan natuurlijk ook wel de hardware zijn.
Ik zie het vaker gebeuren dat mensen gelijk de hardware de schuld geven, terwijl het aan iets softwarematigs ligt.

[Reactie gewijzigd door DarkTemple op vrijdag 21 november 2008 08:51]


Met 2 dagen buiten de garantie maak je mij niet wijs dat ze je niet helpen, schepen ze je idd met 2 dagen buiten de garantie eerst even vragen naar een leidinggevende, helpt dat ook niet even e-mailen met je klacht, dat het apparaat direct buiten de garantie maar lang binnen de levensverwachting kaduuk ging, reageren ze niet daarna door naar de consumentenbond en daar je klacht neerleggen. Gooi je hem per direct de vuilbak(u is belg?) in zat je er blijkbaar niet zo mee.

Dat je fans opspinnen kan ook nog eens aan de sensor liggen, en zowiezo heb je hem in alle waarschijnlijkheid in "smart/silent" modus ingesteld in je bios, en de temperatuurnormen verkeerd ingesteld(aanspringen bij 86°C toevallig?) , zet hem vast op een vooringestelde snelheid die acceptabel geluid voor je produceert.

Met een goedkoop notebook kun je dit soort dingen nou eenmaal verwachten, je koopt geen thinkpad of een Macbook tenslotte.

dat scehrm weggooien is stom geweest volgens mij. je hebt garantie voor een normale levenduur van een product! dat er op een papiertje staat dat je 1 jaar garantie hebt zegt niet zo veel, omdat de consument word beschermd in het burgerlijk wetboek.

ok. als je 3 jaar garantie had, dan is de _economische_ levensduur misschien bereikt, maar niet de verwachte levensduur van een beeldscherm. je had voet bij stuk moeten houden, en je recht hebben, en recht krijgen zijn nog altijd 2 dingen.. maar toch..

Garantie en coulance zijn ook nog altijd 2 dingen, maar toch.

24 inch variant klinkt wel interessant voor mediadoeleinden. De 2 ms is snel genoeg om ghosting te voorkomen en zwart is ook echt zwart door de hoge contrastwaarde. Alhoewel het dynamisch is, wat iets minder is voor het gewone browsen omdat het irritant is aan de ogen. Dynamisch wil zeggen dat de backlight harder/zachter gaat branden naarmate er mee of minder wit op het scherm is.

zwart is ook echt zwart door de hoge contrastwaarde
Dat moet nog gebeuren op een TN paneel hoor, geen TN-paneel die zwart echt als zwart afbeeld. Laat staan in een horizontale hoek van 40 graadjes.

Daarnaast. een reslotie van 1680X1050 voor een 21,5" scherm is meer dan voldoende. Imo zijn 1920X1080 vanaf 24" een vereiste. Het is natuurlijk wel zo dat je nu een FULL-HD scherm hebt en dat klinkt natuurlijk erg goed, imo martetingtruckje eigenlijk.


Monitorfabrikanten kopen hun panelen het liefst zo voordelig mogelijk in. Als een paar grote paneelfabrieken meer vraag hebben naar bepaalde resoluties, of als ze die makkelijker kunnen fabriceren, zullen die voor monitorfabrikanten aantrekkelijker worden om te gebruiken.

Let op: de Japanse markt verrijken...
Ander tweakers artikel: de verkoop in de Pacific Rim-landen krijgt wel vaker de voorkeur omdat daar relatief hoge prijzen voor de nieuwste elektronica gevraagd kunnen worden

Het is trouwens gewoon 24 bits kleurdiepte.
In beide schermen zitten speakertjes ingebouwd: 2 x 1W, niet echt de moeite, maar ze zijn dan ook goed verstopt.
De garantie is 3 jaar.
De reactietijden zijn kort maar wel GTG, gray to gray, dat is de tijd die het kost om een pixel van de ene in de andere kleur te veranderen en weer terug. Meestal wordt BTB, black to black gebruikt, de tijd die nodig is om van zwart naar wit en weer terug te veranderen, dit duurt veel langer, je kunt de tijden dus gerust verdubbelen.

Niet geheel correct: het zijn gewoon TN panelen en dus "maar" 18 bits kleurdiepte. En het grootste scherm heeft ook sterkere speakers, 2x2W ipv 2x1W.

Bron (die ook in mijn vorige post stond)

Over de prijs; ik zag bij http://www.hardware.info/...nch_Full_HD_LCD_monitors/
een prijs van de H223HQbmid and H243Hbmid are said to cost 250 and 330 Euro respectively.

[Reactie gewijzigd door Jackybeer op donderdag 20 november 2008 19:43]


pffff tegenwoordig zitten er overal samsung-panels- en componenten in
en die zoemen
je hoort het natuurlijk enkel als het stil is...
laatste nieuwe Acers en Samsungs hebben allemaal dit probleem


Kwaliteit van Acer laptops is de laatste 1,5 jaar prima te noemen. Uitvalspercentage is erg laag en snelheid van reparaties zijn ook prima te noemen(gemiddeld 1,5 week).

Tok Tok geeft aan dat hij toch redelijke percentages ziet langskomen. Hij heeft daar als werknemer van Dixons kennelijk zicht op. Uit welke positie heb jij daar zicht op?

Dixons...da's een beetje de pot die de ketel verwijt.... (over reputatie gesproken)

(Is mijn mening, ik heb nou niet echt goede ervaringen met Dixons, maar misschien is de service en vakkennis van de verkopers daar tegenwoordig beter)

Ik werk ook in een electronicazaak, daar verkopen wij ook veel Acer, maar ik krijg bijna nooit klachten. Een paar jaar geleden hadden er laptops webcam-driver problemen. Of het menuutje van Acer dat niet meer wegging, maar tegenwoordig helemaal geen (grote) problemen meer. Thans, geen problemen die niet door de klant zijn gemaakt.

Dus goedkoop = duurkoop gaat hier niet op.

Ik heb 2 Acer TFT schermen en ik vind ze voor de prijs die ik ervoor betaald heb super!
En dan heb ik het over de P223w :)

En Acer laptops zijn wel goed, echter hebben de oudere een beetje problemen met de accu's, maar dat hebben Sony's ook wel.
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 18:32
Vorige 17:42
VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: