Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 196 reacties, 37.636 views •
Submitter: Klovan

Vodafone heeft de snelheid van mobiel internet voor telefoons en smartphones flink verlaagd. De snelheidsverlaging, van 3,6Mbps naar 256kbps, geldt vanaf deze week voor nieuwe abonnees en klanten die hun abonnement verlengen.

Vodafone logoVodafone heeft de snelheidsverlaging niet aangekondigd, maar de nieuwe downloadsnelheid wel op de site vermeld. De verandering werd snel opgemerkt door een tipgever van iPhoneclub. De theoretische snelheid van 3,6Mbps werd overigens vaak niet gehaald, bleek uit veel reacties op een topic op GoT. De werkelijke downloadsnelheid lag volgens de meeste reacties rond de 800 tot 900kbps. De klantenservice van Vodafone heeft tegenover Tweakers.net de snelheidsverlaging bevestigd.

Tot aan de snelheidsverlaging bood Vodafone het snelste internet voor telefoons, bleek uit een vergelijking van abonnementen. De downloadsnelheid van 3,6Mbps wordt ook aangeboden door Debitel, maar deze provider hanteert een voor veel gebruikers te lage datalimiet van 40MB. Met de nieuwe snelheid zit Vodafone wat snelheid betreft meer in de buurt van andere providers. Dat zou ook de reden zijn dat de snelheid is verlaagd: de nieuwe snelheid is meer marktconform.

Vodafone laat bij monde van woordvoerder Joost Galema weten dat er een nieuwe abonnementsvorm komt, waarbij nieuwe klanten internet op hun telefoon kunnen krijgen met de 'oude' snelheid van 3,6Mbps. De snelheidsverlaging geldt niet voor klanten die een Super-Sim, Vodafones iPhone-abonnement, of een abonnement voor de Blackberry Storm afsluiten.

Er is volgens Galema geen technische of financiële reden voor de verlaging van de snelheid: Vodafone wil ongeveer hetzelfde internetabonnement aanbieden als de concurrentie. "Dat is de enige reden voor deze stap." Daarover is volgens Galema geen overleg aan voorafgegaan met de andere providers. "Dat zouden afspraken zijn en die zijn verboden."

Reacties (196)

Reactiefilter:-11960182+112+26+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
1 2 3 ... 9
Natuurlijk valt dergelijke aanpassing vaak te verwaarlozen. Zo kan het zijn dat men geen harde aanpassing heeft gedaan, maar gewoon een nieuwe maximumsnelheid heeft genomen die meer bij de werkelijke snelheden ligt om klachten te vermijden.

Zo heeft Telenet dit ook eens gedaan in het verleden. Telenet had lange tijd 10Mbit als basissnelheid. Toen meer en meer mensen Telenet gebruikten, werd deze snelheid niet overal behaald. Telenet heeft toen simpelweg de snelheid officieel naar 4Mbit teruggeschroefd. In werkelijkheid kon ikzelf en vele mensen met mij nog steeds 10 Mbit halen, maar we konden niet meer klagen mochten we dit niet behalen!

Niet echt een nette manier, maar het hoeft dus niet noodzakelijk nadelig uit te pakken.
Ik heb een vodafone abonnement en doe regelmatig een snelheidstest op verschillende locaties. De uitkomsten liggen bijna altijd tussen de 2 en 3.2 Mbit bij voldoende ontvangst. Zojuist nog even getest hier in Best : 3158 Kbps! Laten we hopen dat het inderdaad geen harde limiet is.

[Reactie gewijzigd door StarlightNo1 op 18 november 2008 14:15]

Natuurlijk valt dergelijke aanpassing vaak te verwaarlozen.
Je mag vrezen voor het tegendeel. De concurrentie "capt" de bandbreedte immers ook gewoon op de limiet die voor de dienst geldt. 256/64 Kbps is dan dus gewoon hard geknepen op 256/64 Kbps max.

Bovendien, eerst adverteerden ze met bandbreedte tot 3,6 Mbps. Wat betekent dat je alles kon krijgen tot 3,6 Mbps in een utopisch ideale situatie.
Als ze nu adverteren met bandbreedte tot 256 Kbps lijkt 't me dat je alles kunt krijgen tot 256 Kbps.
Vodafone had veel beter de huidige blox ongewijzigd laten bestaan en daarnaast een nieuwe moeten introduceren.

- Internet blox
3.6 Mbit (FUP)
¤ 10

- Internet Blox Lite
256 Kb (25MB ofzo)
¤ 5

Ze hadden dan in de nabije toekomst simpel een snellere variant kunnen introduceren

- Internet Blox Unlimited
7.6 Mbit (Geen FUP/Datalimiet)
¤ 20

Waar wat ze nu gedaan hebben is waanzin |:(

[Reactie gewijzigd door Schrijver op 18 november 2008 15:43]

Leuk idee, maar jij hebt geen idee van de kosten voor Vodafone. De bedragen zijn zomaar uit de lucht gegrepen. Misschien is 3.6mbit wel eigenlijk niet haalbaar voor een tientje...
Welke kosten? Kosten om van je mobiel naar een centrale te zenden? Dit zijn relatieve kosten, geen reeele kosten.
Ok, net toch even gemailt:

Op 15 november heb ik de voorwaarden geaccepteerd en ondertekend. Het product 'Zorgeloos Internet' was toen nog de oude snelheden. Dus ik mailen:

=====================
Beste lezer,

ik heb op 15 november mijn abonnement verlengt. Nu lees ik dat per 17 november de voorwaarden voor mobiel internet (snelheden) zijn veranderd en dat deze vanaf die datum gelden voor verlengingen en nieuwe abonnementen. Sinds het niet bekend was op het moment dat ik akkoord ging met de voorwaarden (15 nov) neem ik aan dat ik over de nieuwe contractperiode de oude snelheden heb. Mijn keuze van Vodafone is puur om de hogere snelheden en dus een selling point voor mij geweest.
=====================

Hun antwoord hierop:

=====================
Geachte klant,

Hartelijk dank voor uw e-mail waarin u aangeeft dat u de oude snelheid zou krijgen in plaats van de nieuwe snelheid.

Uw abonnement is nog niet verlengt, uw abonnement loopt pas af op 18/12/2008.
Dan zal deze verlening ook doorgevoerd worden.

Heeft u nog vragen over dit antwoord, dan kunt u binnen 7 dagen reageren. Ga naar Mijn support in My Vodafone en voeg uw reactie toe aan uw gestelde vraag of beantwoord deze e-mail.

Met vriendelijke groet,
Vodafone Klantenservice
=====================

Dus dat is toch contractbreuk? Ik ga er proberen vanaf te komen, ik ben geen downloader en maak netjes gebruik van het internet (zakelijk en prive) op mijn mobiel. Een actie waar ik dus erg ontstemt over ben ..
Wat een belachelijke reactie, ze gaat niet inhoudelijk in op jouw statement. En laat jou maar te gissen over wat er nou eigenlijk aan de hand is.

Advies, pak de telefoon! Werkt altijd sneller en beter.
Telefoon werkt altijd sneller ja, maar als het dan achteraf een incorrect antwoord blijkt te zijn, heb je geen poot om op te staan. Met een mail als reactie kun je ieder geval makkelijk aantonen wat vodafone beweert heeft.
Meer marktconform. Dat klopt misschien wel, maar een snellere verbinding zou toch juist een verkoopargument kunnen zijn lijkt mij. Nu ben ik zelf niet zo'n mobiel internetter maar ik ken genoeg mensen die er wel veel gebruik van maken en dan is het verschil tussn 256kbps (ofwel 32 kB/s) of 800kbps (100kB/s) toch flink en ik kan zo een paar mensen aanwijzen die daar een overstap voor zouden willen maken en/of meer zouden willen betalen.
Mensen zijn niet meer gewend om te wachten totdat een pagina is geladen. 3.6Mbps is dan geen overkill, maar gewoon sneller, op nu.nl bijvoorbeeld komen immers ook afbeeldingen voor en dan is 256kbps gewoon tergend langzaam.

Overigens wat biedt de concurrentie dan?!

KPN: (UMTS) 384 128kbps
Hi: (UMTS) 1500 128kbps
T-Mobile: (UMTS iPhone) 2000kbps / (UMTS gewoon) 1000kbps
Telfort: (UMTS) 768kbps

Volgens mij heeft Vodafone zichzelf in één klap de langzaamste aanbieder van de markt gemaakt.

edit: knirfie244 had gelijk :Y) ik had gezocht op de UMTS snelheden, maar volgens mij is dat voor de laptopgebruikers.

[Reactie gewijzigd door Givanisovic op 19 november 2008 08:59]

Volgens mij bied Hi maar 128kbps, net als KPN

Telfort en T-mobile waardes kloppen inderdaad. T-Mobile heeft nu het snelste internet maar is ook een stuk duurder met 15 euro per maand.
T-Mobile heeft nu het snelste internet maar is ook een stuk duurder met 15 euro per maand.
Maar het T-mobile heeft twee abbo's voor internet op je mobiel.

9,95 Euro - 384/64 (FUP: onbeperkt?)
14,95 Euro - 1000/384 (FUP: wanneer >2Gb gedownload terug naar 384/64.)

Zelfs het goedkope T-Mobile abbo is sneller dan waar Vodafone nu mee aan komt zetten en de FUP is een stuk aantrekkelijker zo te zien.

[edit.]
Bij Telfort is het me niet helemaal duidelijk of streaming (youtube, etc) bij de prijs inbegrepen is, wat wel een groot gemis zou zijn.

[Reactie gewijzigd door houseparty op 18 november 2008 22:35]

Inderdaad, daarbij bied kpn en t-mobile ookal 1mbit+ snelheden dus dat ze lager als dat gaan zitten snap ik helemaal niet...
Het goedkope inet abbo op de telefoon van KPN is 128kbit, bij T-Mobile 768kbit.
Ik denk dat het helemaal niet over marktconform gaat. Weinig gebruikers van smartphones (die er steeds meer worden) kijken helemaal niet naar de snelheid. Maar naar de kosten per maand.

Ik denk dat vodafone dit ook gemerkt heeft en dus de snelheid verlaagd heeft om de kosten te drukken.

Ik heb persoonlijk voor Vodafone gekozen een maand geleden, puur vanwege de snelheid van hun internet. Jammer dat ze het verlagen, sja dat krijg je met maar 3 providers in het land. Prijzen zullen stijgen en service zal afnemen.

@watercooler hieroboven

KPN bied 128kbit, en t-mobile ook niet veel meer als dat. Alleen weet ik die niet uit mijn hoofd.
tmobile biedt 384 voor een tientje, het meeste dus.

[Reactie gewijzigd door Tazzios op 18 november 2008 13:09]

en veel, veel meer voor nog 4,95 meer :) dat wordt de provider of choice voor mobiel internet nu :P
1mbit down, 256kbit up voor 14,95 / maand :9~
Als je tenminste ergens woont waar ze dekking hebben. :(
Gelukkig is dekking beter dan vroeger, zie dekkingskaart (IE-only :X).

[Reactie gewijzigd door Gyske op 18 november 2008 16:08]

Telfort biedt 786 kbit/s aan voor 7 euro...
Maar dan wel zonder streaming en met FUP
Dus? FUP bieden ze bijna allemaal aan en streaming is alleen in sommige vormen geblokkeerd. Ik neem dat maar voor lief als ik me bedenk dat ik 7 eur/mnd betaal voor 768kb/s
Dit is toch bizar? Ondanks dat het alleen voor nieuwe / verlengde contracten geldt, is het toch belacheljk dat ze omlaag gaan met de snelheid?
Hoe willen ze dat verkopen?

Bieden ze die 3.6 Mbit dan helemaal niet meer aan?
Ook niet als je x maal meer betaald?

Gelukkig is 256Kbit nog genoeg voor veel streams, zoals de mobiele YouTube en veel radio streams.

Toch kan ik me voorstellen dat er nu weer veel personen terug gaan naar T-Mobile voor een tientje per maand, waar je net iets meer krijgt (384kbps), of Telfort (768 kbps) voor 7 euro per maand (bron: [Mobiel Internet] Welke is nou het beste ? - zijn die getallen in de TS nog correct??).
En misschien alleen al uit principe.

Waarom heeft Vodafone niet voor 512kbps gekozen? Dat lijkt me veel strategischer.

[Reactie gewijzigd door bverstee op 18 november 2008 12:57]

Ik kan maar 1 reden bedenken:
ze kunnen het technisch gewoon niet halen. Het netwerk is dusdanig slecht dat ze niet de beloofde 3,6mbit waarmaken (800-900kbit) en met 256kbit bandbreedte uitsparen voor premium klanten.

Als je dit vergelijkt met kpn's 7,2 mbit en 90% dekking denk ik dat het een kwalijke zaak is voor Vodafone.
Erg vreemd inderdaad. Ze kunnen de snelheid dus niet leveren of de kosten zijn te hoog tegenover de winst die ze erop kunnen maken.. Lijkt me logisch dat het sturen van 3.6MBIT over de lucht meer kost dan 256Kbit...

Anderzijds zijn ze misschien iets te vooruitstrevend geweest. Internetten doe ik zelden op mijn mobiel laat staan dat ik dan supersnelle verbindingen wil zien ;) Andere telecomproviders hebben vaak ook niet meer dan 512Kbit

[Reactie gewijzigd door tomklerks op 18 november 2008 13:20]

Suffe benadering van de markt door Vodafone. Ze zouden juist dit als sterk verkooppunt in stelling moeten brengen, i.p.v. van terugschroeven van de limiet.

Snap wel dat ze die veels te dure internet voor je laptop-abo's willen slijten en dus voor mobieltjes de snelheid terugschoreven.

Kan eigenlijk niet wachten tot die nieuwe providers en WiMax op de markt verschijnen, want de boel moet juist goed opgeschud worden, zeker nu de full-featured smartphones in het kielzog van de iPhone echt aan 't doorbreken zijn.

Op dit moment lijken T-Mobile, KPN en Vodafone niet zozeer echt met elkaar te concurreren, maar voornamelijk zich veilig voelen in de status quo van de huidige marktverdeling.
T Mobile was de eerste met flat fee mobiel internet voor euro 10 per maand en nog steeds de enige die voor dit bedrag onbeperkt gebruik toestaat en die het gebruik van je laptop toestaat voor dit geld. KPN en Voda zijn er later bij gaan zitten omdat het ze teveel klanten kostte denk ik. Voda onderscheidde zich door de snelheid maar met FUP en geen laptop, maar is nu ook niet meer concurrerend.
Zojuist gebeld met Vodafone, afdeling Datasupport, zij gaven mij de volgende antwoorden:

- Huidige prepaid-klanten: Snelheid 1,8 Mbps blijft gehandhaafd.

- Stilzwijgende verlenging abonnement: Snelheid 3,6 Mbps blijft gehandhaafd.

- Contract eerder getekend (in mijn geval in september): Snelheid is 3,6 Mbps.

Dat verzachte de pijn voor mij enigzins, toch blijf ik het een onwijs stomme zet van Vodafone vinden. Ken zoveel mensen, die de 3,6 Mbps als een groot voordeel van Vodafone boven (de over het algemeen goedkopere) T-mobile zagen. Op deze potentiele klanten hoeven ze nu niet meer te rekenen.
Heel mooi, als dat zou zijn wil ik mijn prepaid test kaartje wel gaan verkopen tegen een mooi bedrag!
Ik vindt dit wel een heel raar verhaal, 256 kbps...
Het lijkt me niet dat dit serieus kan zijn.

Is dit niet een communicatie fout, dat er 256 kB/s bedoeld wordt (ongeveer 2,1 Mbit)??

de oude snelheid 3,6 Mbps is ongeveer 440 kB/s


Én wanneer je een abbo wilt afsluiten op de vodafone site, staat daar 256 kb/s.
Ronduit belachelijk dit. Met een belachelijk excuus.. Marktconform, kom op zeg! Vodafone zit hiermee gewoon dik onder de middelmaat. De hoge down bandbreedte was het enige wat Vodafone interessant maakte.

Ik heb hier een contract voor me liggen voor een abbo + die "zorgeloos" internet blox, met een nieuw toestel. In dit contract staat duidelijk de oude snelheid vermeld. Echter het is nog niet ondertekend terug gestuurd.

Eerst maar eens zekerheid van Vodafone klantenservice krijgen of ze nu denken me onder die nieuwe voorwaarden te kunnen plaatsen. Zo ja, dan is het doei Vodafone.

Telfort is bijvoorbeeld nu een stuk goedkoper (7 Euro) met grotere bandbreedte (768/384?) en 'n betere FUP. Het nadeel is dat streaming (youtube, etc) mogelijk niet inbegrepen is? (Niet zeker.)

En nu is T-Mobile ook een interessantere partij misschien omdat die nu ook 'n hogere bandbreedte (384/64) aanbieden dan Vodafone tegen 'n vergelijkbare prijs, of veeeel meer (1000/384) voor 5 euro meer.. Daarbij hebben ze ook nog eens de beste FUP: 384/64 onbeperkt of 1000/384 > 2Gb gedownload, terug naar 384/64 onbeperkt. Je mag je smartphone gewoon gebruiken als modem voor je laptop en voor VoIP. Alleen de dekkingsgraad van T-Mobile is niet overal even goed.

Als Vodafone dit wil volhouden mogen ze de prijs van die Vodafone mobiel internet blox wel eens verlagen. Je zou eerder verwachten dat ze de miezerige niet proportionele 64k up bandbreedte nu eens zouden verhogen, komen ze met het tegenovergestelde aanzetten...

[edit1]
@ Hieronder:
Ik wacht toch eerst 't antwoord van Vodafone af. Het contract lijkt me niet geheel door Vodafone opgesteld, maar ook door de verkoper (een derde). Om nu blind het contract toch getekend retour te sturen en straks met rechtsbijstand en lettertjes in 't contract te moeten zwaaien om toch de beloofde bandbreedte te krijgen of het contract te ontbinden, daar heb ik geen zin in. Te veel gedoe, zeker niet "zorgeloos" zoals ze die blox nog steeds durven noemen. Al helemaal niet "zorgeloos" als je je bedenkt dat ze de bandbreedte onbekommerd onaangekondigd verlagen bij die toko in een tijd dat we steeds meer met mobiele bandbreedte kunnen en willen aanvangen, dat wekt absoluut geen vertrouwen.. Zeker omdat 't duidelijk moge zijn dat ze gewoon ruimte maken voor een duurder "plus" abbo. Prutsers. :(

[edit2]
@Cool0
Inderdaad. Ik was in de war met T-mobile, die hebben nog wat gaatjes in de dekking. Telfort maakt inderdaad gebruik van het KPN netwerk wat bijna perfecte dekking heeft (aangepast).

[Reactie gewijzigd door houseparty op 18 november 2008 23:58]

Zolang de oude snelheid op je contract staat en er niets over de nieuwe snelheid bijstaat, zoals jij het onderdtekend zul je de oude snelheid moeten krijgen. ;)

Wanneer zij jou verbinding opleveren na het ontvangen van het contract gaan zij ook akkoord met het contract.
Dus dan zullen ze je die 3,6 Mbps moeten leveren.

Dus ze moeten wel, jij staat in iedergeval sterk.
Zo'n contract heeft heel wat meer rechtsgeldigheid dan die datum van hun. Zeker omdat ze die datum nooit hebben aangekondigd.

Volgens mij mag je jezelf gelukkig prijzen met zo'n contract.
Nou, ze hebben mij verteld dat de datum van aansluiting geldt.

Ik had een contract op 1 november maar dat is nog niet ingegaan, omdat de telefoon (een Xperia X1) nog niet leverbaar was. En daarom ben ik nu mooi in de aap gelogeerd. En ga ik maar naar Telfort, als ik tenminste de annuleer-lijn ooit eens kan bereiken.

Ook raar dat ik drie telefoonnummers bij Vodafone moet bellen voordat ik een tiep aan de lijn krijg die over mijn bestellinkje gaat. Eigenlijk blij dat dit niet doorgaat.

;)

edit: die gozer van Vodafone zei nog wel dat er 'in 2009 iets met mobiel internet gaat gebeuren.'

Boeiend... Daarvoor ga ik geen tweejarig contract tekenen. Voor 'iets dat met mobiel internet gaat gebeuren'.

[Reactie gewijzigd door belumcukur op 18 november 2008 19:07]

@edit: die gozer van Vodafone zei nog wel dat er 'in 2009 iets met mobiel internet gaat gebeuren.'
Snelheid nog lager?
haha ja terug naar gprs en enkel ondersteuningvoor wap sites....en de prijs omhoog 8)7
het moet niet gekker worden.. ook geweldig dat ze nog geen alternatief hebben klaarliggen.. voor 15 euro oid.. ik heb net een contract aangevraagd (VOOR de wijzging), maar ik wed dat ik het nieuwe opgestuurd krijg (vind het al langduren). Dan betaal je dus 2 jaar 9,50 voor 256mbits... ik kreeg wel toestelkorting, nav mijn blox natuurlijk, maar als ik later ga verhogen (er komt vast een duurdere versie in 2009) niks extra korting he... want dan zit k er toch al weer aan vast.. nee mooi zo..

Online winkelen was nog nooit zo triest. In feite heb ik een 52" tv gezien voor 1000 euro, ik zeg tegen de verkoper "ja die wil ik wel' maar voordat ik bij de kassa ben is mijn tv gekrompen naar 26" en de reactie van de man achter de kassa is "Tja dit model wordt meer verkocht, verder niet erg hoor, je moet alleen wat dichterbij gaan zitten".... _/-\o_
ik begrijp inderdaad niet waarom dit gebeurd. Is dit een stille boodschap dat hun netwerk het aantal gebruikers niet aankan (bandbreedte-technisch gezien) of zijn ze vriendelijk doch dringend verzocht door de andere telco's die in nederland leveren om de snelheid te verlagen omdat ze anders een soort van oneerlijke concurrentie hebben ofzo?


Ik snap niet waarom je de snelheden zou verlagen naar 256Kbps. 800 was dan logischer geweest, gezien dat de snelheid is die de meeste klanten halen. Dat is voor mobiel internet ook een fatsoenlijke snelheid lijkt me. (ik internet niet mobiel, maar 32KB/s lijkt me wat traag. Je betaald er toch geld voor eh.)
Heb jij wel eens een 16 jarige jongen in de T for Telecom zien staan?

90% van de mensen kijkt niet eens naar snelheid, en vind het maar bijzonder genoeg dat ze uberhaupt internet op hun telefoon kunnen hebben.

De snelheid die vodafone bied is gewoon vele malen hoger, en vodafone heeft vast zelf ingezien dat ze met die snelheid niet meer mensen trekken dan een KPN of T-mobile.

Genoeg redenen dus om de snelheid te verlagen. Wel erg jammer, ik had eerder gehoopt dat KPN en T-mobile zouden gaan concureren. Maar ja, wat wil je met maar 3 providers in een land.
lulkoek, het probleem bij vodafone was imo dat ze n "fair use" datalimiet hadden van 500 mb, als je daar (meerdere malen) overheen ging, kreeg je n dikke rekening gepresenteerd.
wat je dan kan doen was dus gewoon iedere maand n nieuwe prepaid sim kopen van n tientje, dan had je de hele maand 'adsl' snelheden, overal, maar nu ze de snelheid zo ingeperkt hebben, gaan we maar mooi ergens anders (t mobile bijv, zonder datalimiet at all, zelfde prijs, dus je kan et ook nog in n abbo zetten zodat je niet iedere maand n nieuwe sim hoeft te halen ;)