Uitgever Electronic Arts wordt opnieuw voor de Amerikaanse rechter gedaagd wegens het verwerken van de drm-software Securom in zijn games. Er lopen nu drie zaken tegen EA in verband met deze kwestie.
Volgens Game Politics is uitgever Electronic Arts in oktober twee keer aangeklaagd. Richard Eldridge uit Pennsylvania stapte naar de districtsrechtbank in Noord-Californië omdat Securom is opgenomen in de Spore Creature Creator Free Trial Edition van EA. Het opnemen van de drm-software is volgens Elridge "misleidend en onwettig". Hij is vooral gepikeerd omdat de Spore Creature Creator Free Trial Edition een gratis programma is en de aanwezigheid van Securom niet is aangekondigd. Bovendien kan Securom niet worden gedeïnstalleerd.
Dianna Cortez uit Missouri stapte naar dezelfde rechtbank vanwege de aanwezigheid van Securom in The Sims 2: Bon Voyage. Cortez ondervond grote problemen na het installeren van de game. Ze had voor de installatie een back-up van haar Sims 2-bestanden op een cd gezet, maar haar computer wilde de cd's niet herkennen nadat Bon Voyage was geïnstalleerd. Cortez kreeg de mededeling dat de cd's leeg waren. Ook vanaf een usb-stick waren de bestanden niet leesbaar. Cortez beweert dat Securom alleen van haar pc kan worden verwijderd door de harde schijf te formatteren. Ze beschuldigt EA ervan dat bedrijf oneerlijk zaken doet en beschouwt de uitgever als immoreel, onethisch, repressief en gewetenloos.
In september werd EA bij dezelfde rechtbank ook al aangeklaagd vanwege het gebruik van Securom, toen in verband met het spel Spore. De klacht was dat consumenten niet worden gewaarschuwd dat Securom wordt geïnstalleerd en dat het de correcte werking van de computer beïnvloedt. Daarnaast wordt gesteld dat Securom niet kan worden gedeïnstalleerd, zelfs niet als Spore wordt verwijderd, en dat het programma informatie naar EA stuurt.
[Reactie gewijzigd door darkjeric op maandag 10 november 2008 15:34]
Zodat je 1 minuut langer op je desktop zit te wachten bij het booten omdat steam je halve hdd aan het lezen is? >_>Als je Steam gewoon laat opstarten met windows is het opstarten van een game zelfs sneller omdat het geen cd-checks heeft.
Popups zou ik niet weten, ik heb steam al een hele tijd niet meer opgestart, maar het zit wel vol met reclame overalSteam heeft amper pop-ups, er is er maar één die je gewoon uitzetten in opties. Dat is enkel om je te informeren van nieuwe games en acties in de store.
Heb je weinig aan voor multiplayer games, die willen zichzelf toch perse updaten voordat je de server in mag. Misschien dat het handig is voor offline games als portal, maar het is niet de oplossing voor alles, en zeker niet voor counterstrike.Als je niet wil dat je spel automatisch update kan je gewoon naar de opties van dat spel gaan en automatische updates uitzetten.
Grappig, dat hoor je met iedere nieuwe steam versie weer terugkomen. "De vorige was ruk, maar de nieuwe werkt een stuk beter!". Heb een beetje het idee dat, als je steam een cijfer zou moeten geven, dat het zich dan gepromoveerd heeft van een 3 naar een 4. Het is verbetert, maar nog steeds waardeloos.Ik denk dat je het hebt over de oude versie van Steam, die werkte inderdaad niet bepaald soepel. Maar ik raad je aan het nu nog een keer te proberen, het werkt echt stukken beter!
[Reactie gewijzigd door PegOpDeWeg op maandag 10 november 2008 16:44]
[Reactie gewijzigd door ravenamp op dinsdag 11 november 2008 09:24]
[Reactie gewijzigd door painkill op maandag 10 november 2008 12:28]
Die vergelijking raakt kant noch wal. Je hebt het hier over ingame content, terwijl de rechtzaak draait om malware die ongevraagd mee wordt geïnstalleerd, niet te uninstallen is, in bepaalde gevallen je hele windows installatie onstabiel maakt en zelfs ongevraagd data terugstuurt naar EA.Maar om er nu een rechtzaak van te maken, ik ben het er ook niet mee eens dat far cry 2 een vlammenwerper heeft, hier werd ik ook niet voor gewaarschuwd, en ik kan hem er ook niet uit halen, maar ik maak er toch ook geen rechtzaak van?
[Reactie gewijzigd door boe2 op maandag 10 november 2008 12:13]
Hoe hypocriet kun je zijn. Als je een punt wil maken moet je de game gewoon niet spelen. Anders ben je drogredenen aan het verzinnen om maar niet te hoeven betalen. Bovendien maak je daarmee juist geen punt, dat geeft de developer alleen maar extra redenen om te wijzen naar piraterij. Als een game niet wordt gespeeld komt dat veel harder aan dan als een game wel veel wordt gespeeld maar niet veel wordt gekocht.Fallout 3 wilde ik kopen (ben een grote van van Bethesda), tot ik alle crap over securom hoorde en problemen icm daemon tools... dus heb ik het spel maar gedownload om deze problemen te voorkomen.
[Reactie gewijzigd door .oisyn op maandag 10 november 2008 12:27]
Drogredenering. Datzelfde argument zou ik nu vervolgens ook om kunnen draaien om mijn eigen punt kracht bij te zetten, namelijk: "Je kan geen punt maken als je hem download. Er zijn al genoeg mensen die hem downloaden". Maar dat zou flauw zijn en verwerp ik liever de hele redenatie, omdat ie toch nergens op slaat.Je kan geen punt maken als je hem niet speelt. Er zijn al genoeg mensen die hem niet spelen. Ik ben het met Abom eens dat je juist moet downloaden om een punt te maken.
[Reactie gewijzigd door .oisyn op maandag 10 november 2008 16:10]
Dat is prima, maar nogmaals, je kunt het ook niet spelenIk ga niet betalen voor iets wat niet goed werkt. Als ik een spel koop en dat wil niet eens installeren ( Wat ik dus ook bij Fallout 3 had ) dan stuur ik het meteen terug.
Gelukkig heb je de optie bij fallout de game gewoon te installeren zonder dat je issues hebt met die Securom malware. Kun je 'm gewoon op je PC spelen.Gelukkig heb je de optie bij Fallout om hem gewoon voor de XBox360/PS3 te kunnen halen.
[Reactie gewijzigd door Woy op maandag 10 november 2008 15:35]
Nou, je zei dat je het niet eens was met mijn post, en de strekking van mijn post was dat als je voor optie 2 kiest je niet schijnheilig moet gaan zitten doen dat dat is om een punt te maken, wat Abom wel lijkt te doen. Dus omdat je het niet eens was met mijn post dacht ik dat je het juist wél goed wilde pratenIk zeg toch ook nergens dat dat het goed praat als ik eventueel een illigale versie zou spelen
[Reactie gewijzigd door .oisyn op maandag 10 november 2008 15:56]
Zou er dan misschien niet bij de producent een belletje gaan rinkelen? "Hmmm, mensen willen onze game wel spalen maar door de beveiliging gaan ze juist voor de illegale versie, misschien doen we iets niet goed?"Als een game niet wordt gespeeld komt dat veel harder aan dan als een game wel veel wordt gespeeld maar niet veel wordt gekocht.
Console -> moet ik kopen, en console spellen zijn doorgaans duurder dan PC spellen. Ook kan mijn oude standard def TV niet de resolutie aan die mijn 27" TFT wel aan kan, dus ik moet ook een nieuwe TV kopen. Kan ik dit in mindering brengen op de aanschafprijs van een met securom beveiligd spel?Als je geen herrie met securerom wil, zijn er nog genoeg mogelijkheden over, bv het spel op een console spelen, een aparte game-PC, of, geen daemon tools gebruiken.
Slap excuus.Fallout 3 wilde ik kopen (ben een grote fan van Bethesda), tot ik alle crap over securom hoorde en problemen icm daemon tools...dus heb ik het spel maar gedownload om deze problemen te voorkomen.
[Reactie gewijzigd door houseparty op maandag 10 november 2008 12:58]
Misschien had je dan wat reviews moeten lezen voordat je het spel kocht, dan had je vast wel geweten dat er een vlammenwerper inzat.Maar om er nu een rechtzaak van te maken, ik ben het er ook niet mee eens dat far cry 2 een vlammenwerper heeft, hier werd ik ook niet voor gewaarschuwd, en ik kan hem er ook niet uit halen, maar ik maak er toch ook geen rechtzaak van?
Ja en nee. Niet "de pc gamer", maar "de pc gamer die alles downloadt".De PC gamer heeft deze shit zelf overzich afgeroepen, ik kan software studio's goed begrijpen dat ze gewoon geld willen zien voor hun producten.
[Reactie gewijzigd door TwistedAnimator op maandag 10 november 2008 12:09]
[Reactie gewijzigd door Luuk1983 op maandag 10 november 2008 12:15]
[Reactie gewijzigd door martijnve op maandag 10 november 2008 12:36]
Fallout gebruikt alleen de disk check functionaliteit. Het installeert niets en doet verder niets. Imho is zo'n disk check meer dan redelijk.Fallout 3 niet kopen
[Reactie gewijzigd door houseparty op maandag 10 november 2008 15:01]
Op dit item kan niet meer gereageerd worden.
Populair: Tablets Samsung Websites en communities Mobiele telefoons Google Microsoft Sony Games Politiek en recht Galaxy S
© 1998 - 2013 Tweakers.net B.V. Contact Over Tweakers Jouw privacy Algemene voorwaarden Cookies
Tweakers wordt uitgegeven door De Persgroep en wordt gehost door True