Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 77 reacties, 38.078 views •

De handleidingen die met een aantal exemplaren van EA's nieuwe real-time strategy-spel Command & Conquer: Red Alert 3 zijn verstuurd, bevatten een verkeerd afgedrukte registratiecode.

Red Alert 3 special packshotDe misdruk zou een groot aantal kopieën van het spel treffen, zo meldt de website PC Gamespecial. De site baseert zich op een antwoord op veelgestelde vragen in de supportsectie van EA's website voor het spel. De handleidingen werden gedrukt met codes die uit slechts 19 in plaats van de benodigde 20 karakters bestaan: het laatste karakter ontbreekt in een aantal codes, waardoor het spel niet geactiveerd kan worden. EA biedt gedupeerden een aantal oplossingen om de gemankeerde code alsnog volledig te maken.

Wie een account heeft bij de supportsectie van EA kan een foto of scan van de pagina met de 19-cijferige code naar de ondersteuningsafdeling opsturen, waarna een volledige code wordt verstrekt. Ook via de telefoon of per fax kan een code aangevraagd worden. Het bedrijf biedt echter nog een minder conventionele oplossing, die snellere resultaten kan opleveren: het 'kraken' van de code. EA raadt aan het laatste karakter van de code gewoonweg te gokken. Daarvoor zouden maximaal 36 pogingen nodig zijn, aangezien het laatste karakter zowel cijfers als letters kan betreffen.

Reacties (77)

Reactiefilter:-177061+16+22+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Ik denk dat ik snel ff het spel download en een tooltje maak die het laatste karakter doet brute-forcen, wel handig voor de mensen die hem gekocht hebben.

Update
Ik heb de tool af, voor de gene die geen zin hebben om handmatig te gaan bruteforcen.
NKCSS Red Alert 3 Brute-Forcer

Ow ja, voor ik het vergeet: het verhaal van EA waarin ze zeggen van: je kan gewoon even alle karakters proberen is niet zo fijn, na elke 3 foute pogingen moet je de setup herstarten. Gelukkig doet mijn tootltje dat allemaal voor je zodat je binnen 30-60 seconden je ontbrekende character hebt.

[Reactie gewijzigd door CMG op 2 november 2008 10:00]

als je ddat laatste teken gokt dan kan het toch zo zijn dat je niet je eigen mar iemand anders code registreerd 8)7
erg vervelend voor diegene want die weet niej wat er mis is en moet wel de helpdesk bellen :?
nee dat kan niet, je kunt het vergelijken met een bankrekeningnummer, als je daar één cijfertje in mist kun je ook niet op iemand anders zijn rekeningen overschrijven. Heeft te maken met het controlegetal achteraan, die een bewerking is uit de vorige cijfers.

Voor codes is dit gelijkaardig.
36 pogingen. dus alle letters en cijfers..
erg slordig, kunnen ze niet beter een recall doen,
lijkt me beter voor hun imago. |:(
Pfff, ik vind een keer dat ik dan nog moet opsturen van een handleiding, moet wachten, moet uitleggen, mij moet verantwoorden veeeeel meer moeite en ambetanter dan dat wanneer ik gewoon even amper 36 keys ingeef...

En als het een beetje ingebouwd is dat de check gebeurt voor dat je op volgende klikt bij de install (zo à la install office 2007, dat je een groen vinkje krijgt als je goede serial hebt ingetikt), dan kan je gemakkelijk iedere keer de laatste letter wijzigen, doet ie die check niet, ja dan is het gewoon iedere keer copy pasten...

36 keer, hoeveel tijd kost je dat? een halfuurtje ?
De eerste 19 karakters weet je al, dus als je die nu intypt in kladblok...
Vervolgens kun je gewoon per poging plakken + een karakter typen. Ik denk dat 10 minuutjes dichterbij komt dan een half uur!

Niettemin vind ik het zeer slecht dat dit nodig is.
Als je een foute code invoert laat ie de tekens gewoon staan... Dus dan hoef je alleen het laatste teken te verbeteren en niks te copy paste :)
Je moet net exact weten dat er 1 cijfer mist. Sjon om de Hoek denkt gewoon "ow vaag, mn code werkt niet." Hoe moet een leek zomaar weten dat je gewoon zelf een cijfertje/lettertje moet proberen?
Via die tweaker die bij Sjon om de hoek woont waarvan Sjon denkt dat hij hem misschien verder kan helpen? :+
Zonder gekheid, het is natuurlijk desalniettemin vervelend en slordig dat deze fout gemaakt is!
En hoe moeten ze alle kopers bereiken om het Recallbericht door te geven? Die spelen zijn anoniem in een winkel gekocht, EA heeft dus geen contactgegevens van de klant.

Ja, ze kunnen de Recall op hun website zetten, maar niet iedereen zal die lezen. Degenen die het niet lezen zitten dan dus alsnog met een onbruikbare code.

De oplossing die ze nu bieden lijkt me nog de meest eenvoudige. Zodra het juiste karakter is geraden kan men die handmatig achter de code zetten in het boekje, dat lost het probleem voor in de toekomst vanzelf op.
Je kan ze toch bellen of e-mailen ook, dus je hoeft het niet te gokken.

Zoiets kan gebeuren en ja het is irritant, maar zo'n drama is het nou ook weer niet.

Duurt misschien 2 minuten om alle cijfers letters even te proberen en dan schrijf je hem er gewoon bij op je manual.
het 'kraken' van de code. EA raadt aan het laatste karakter van de code gewoonweg te gokken. Daarvoor zouden maximaal 36 pogingen nodig zijn, aangezien het laatste karakter zowel cijfers als letters kan betreffen.
Als je dan nog de helpdesk gaat bellen of gaat scannen, dan vind ik dat best vreemd ;)
Nou, ik heb dus het probleem dat ik wel een 20 tallige code heb, maar deze werkt dus niet.
Dus ik moet wel bellen/mailen met EA om een nieuwe te krijgen, dus zo vreemd is dat niet.
Misschien omdat iemand anders een key had/heeft dat zeer verdacht op de jouwe lijkt en deze dolleuk gegokt heeft. Als je dan online gaat wordt die key aan jouw account aangesloten en hopla...

Heb het zelfde trouwens al voorgehad met de RA3 beta, mijn key werkte niet en heb 2 maal moeten mailen. De eerste maal kreeg ik het bericht dat het naar de 2de lijn support was doorgestuurd en de 2de keer had ik hem binnen de 3 uur ;-)
Ik niet. Als gebruiker weet je niet dat je een teken mis. Bellen naar de helpdesk lijkt me dus een prima eerste stap.
A 0,45 euro/minuut, waar je gewoon 10 minuten in de wacht gegooit wordt zonder pardon? Mailtjes die ze na 3 maanden nog niet beantwoord hebben en technisch niveau van het callcenter is echt "laag". EA heeft dit geheel uitbesteed en als je dan echt technische vragen wil stellen dan kunnen ze je daar geen antwoord op geven.

Ook zijn de systeemeisen volgens EA z'n site (althans paar dagen terug) "Systeem: PC" en zover ik weet voldoet mijn linux computer hier netjes aan. Ik hoop dat ik het spel bij een webwinkel koop die daar nog verkeerde informatie bij verschaffen en dat het spel dan spontaan "niet" werkt. Wedden dat ik ze dan ga pesten bij EA?

Gezien het callcenter en de mailafdeling geen zinnig antwoord weet, zal ik het maar moeten proberen |:(

Overigens werkt RA2 zonder enig probleem vanuit Wine ;)

[Reactie gewijzigd door KingOfDos op 1 november 2008 13:47]

op mijn hoesje staat anders: systeemeisen: windows xp/vista
Ik vind het verwonderlijk hoe dit mogelijk is..
Wat een blunder zeg voor zo een groot bedrijf als EA.
EA maakt die spellen, maar ik denk niet dat ze die boekjes zelf drukken.
Eerder een blunder van het bedrijf dat de boekjes drukt, waarvoor dat EA nu de schade moet repareren. Misschien wel dom van EA om niet één enkel boekje te controleren voor ze verpakt worden...
Niemand is perfect :)

[Reactie gewijzigd door Malantur op 1 november 2008 12:02]

Maar EA geeft de codes door aan de drukker. Wie zegt dat hier de fout niet gemaakt is?
Niet de allergoedkoopste drukker inschakelen kan ook helpen :p

(niet dat ik enig idee heb dat ze dat gedaan hebben, maar het blijft wel EA. Niet voor niets zijn m'n CD's van Red Alert 1 nog in prima staat, terwijl die van RA2 zo goed als onleesbaar zijn geworden)
Ẃat een onzin van die allergoedkoopste die kan een net zo slimme typmiep hebben als de duurdere maar dit moet wel een fout van ea wezen want wie vergeet nou duizende keer de laatste letter?
Misschien wel dom van EA om niet één enkel boekje te controleren voor ze verpakt worden...
Het probleem zit niet in alle boekjes, dus een steekproefcontrole voorkomt zo'n fout niet per definitie (waardoor je dus ook niet kunt vaststellen dat ze idd niets gecontroleerd hebben)
@Freaq
best slordig dat dit gebeurt, maar een recall is geen optie. Dan zijn ze duurder uit dan met een scan of foto en daar een ontbrekend letter/cijfer aan toe te kennen.


Lijkt me sneu voor iedereen die het gekocht heeft en niet kan wachten om het te spelen.
Lijkt me sneu voor iedereen die het gekocht heeft en niet kan wachten om het te spelen.
Ik kan me voorstellen dat het een beetje een domper is, maar goed, het is niet zo dat het echt onspeelbaar is. Je kunt het laatste karakter immers gokken :)
Ik ben benieuwd of dit dan bij alle edities van RA3 is (je hebt de 'normale' en de premium editie met extra maps enzo).

Ik heb gisteren de normale editie gekocht met 20 karakters in mijn code. ;)
't is maar goed dat er een teken aan het eind van de code niet is afgedrukt. Als er in het midden van de code iets miste had EA en de kopers van het spel een groter probleem.
Dat lijkt mij niet. Ook in het midden heb je maar 36 mogelijkheden. Overigens denk ik niet dat EA een database raadpleegt voor het missende teken. Als de berekeningswijze bekend is, is het het eenvoudigst de bekende tekens in te vullen en een programma alle mogelijkheden af te laten lopen welk teken het missende is. In principe kan dat ook heel eenvoudig en snel voor meerdere missende tekens. (Wat in een enkel geval ook wel eens zal voorkomen).

[Reactie gewijzigd door Verre_Pierre op 1 november 2008 13:17]

Volgens mij zijn er in het midden toch wat meer mogelijkheden. Ervan uitgaande dat er 4 groepjes van 5 cijfers zijn, er het 2e of 3e groepje mist een cijfer, dan zal je toch 5 * 36 pogingen moeten wagen, want het ontbrekende cijfer kan op de 1e t/m de 5e plek staan in het groepje.

En 720 pogingen is toch wat minder leuk om te proberen.
Wat een blunder, eerst dat drm gezeik waardoor ie er bij mij sowieso al niet inkomt (na Spore wil ik niet nog een keer dat gezeik over activatie, mijn spel werd pas na 5 dagen vrij gegeven terwijl de rest doodleuk kon spelen) en dit helpt ook niet echt.
Qua spellen is EA een betere weg ingeslagen, maar op het gebied van beveiligingen zijn ze compleet de weg kwijt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



HTC One (M9) Samsung Galaxy S6 Grand Theft Auto V Microsoft Windows 10 Apple iPad Air 2 FIFA 15 Motorola Nexus 6 Apple iPhone 6

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True