Hoofdcategorieën

Russisch onderwijs moet overstappen naar opensource-software

Door Dimitri Reijerman, vrijdag 24 oktober 2008 10:42, views: 10.009

De Russische overheid wil dat het onderwijs binnen drie jaar geheel overschakelt op opensourcesoftware. Scholen die dat niet willen, moeten zelf de licentiekosten voor commerciële pakketten ophoesten.

Opensource-spotprentIn februari 2007 begon het Center of Free Technology met praktijkproeven om te kijken of opensourcesoftware en Linux-systemen voldeden aan het specifieke wensen- en eisenpakket van het onderwijs. De pilot werd mede georganiseerd door Aleksandr Ponosov. Deze ex-leraar werd in 2006 aangeklaagd, omdat hij op zijn school ongelicenseerde Windows- en Office-versie zou gebruiken. Later bleek dat de software was geïnstalleerd door de toeleverancier. Ponosov moest uiteindelijk alleen een kleine boete betalen, maar groeide ondertussen uit tot een nationale bekendheid en werd een voorvechter voor opensourcesoftware.

Nu de proeven geslaagd lijken te zijn, heeft Moskou besloten om alle commerciële software in het onderwijs te verruilen voor opensource-alternatieven, zo meldt Computerworld UK. Scholen of universiteiten die toch commerciële pakketten willen of moeten gebruiken, zullen zelf voor de kosten moeten opdraaien. Het besluit om over te schakelen op Linux en andere open programmatuur kan de verdere ontwikkeling van de Microsoft-alternatieven in Rusland, maar ook internationaal een flinke duw in de rug geven. In 2010 zullen in het Russische onderwijs naar schatting een miljoen computers in gebruik zijn.

Volgende 11:10
Vorige 10:11

Reacties

«  1  2  3  »

In 2010 zullen in het Russische onderwijs naar schatting een miljoen computers in gebruik zijn.
Maar 1 miljoen in 2010 :? Kennelijk is het computergebruik niet een heel groot onderdeel van het russische onderwijs.

Niet iedere leerling hoeft z'n eigen computer te hebben... Zo waren er op mijn middelbare school in totaal denk ik 100 computers, op 1500 leerlingen. En vergeet niet dat bepaalde delen van Rusland economisch niet vergelijkbaar zijn met Nederland.

Inderdaad, het is geen 1-op-1. Ik weet niet hoe het nu is, maar als je dit artikel leest, zie je dat er in 2006 in Nederland voor iedere 7 leerlingen één computer was. In Rusland zal zoiets ook wel gaande zijn.

En ik vind het niet zo slecht als computergebruik een iets minder grote rol in het onderwijs zou spelen, het zou goed zijn als men ook eens meer traditioneel onderwijs zou leren, zoals uit het hoofd rekenen enzo. Als je ziet dat kassieres nu al niet eens weten wat ze terug moeten geven aan kleingeld bij kleine bedragen en het alleen van een schermpje kunnen aflezen is het toch best wel treurig gesteld met het rekenonderwijs.

Als je ziet dat kassieres nu al niet eens weten wat ze terug moeten geven aan kleingeld bij kleine bedragen en het alleen van een schermpje kunnen aflezen is het toch best wel treurig gesteld met het rekenonderwijs.
Ik werk naast m'n opleiding ook in een supermarkt, en ik zit ook wel eens achter de kassa. En dan lees ik het van het schermpje af. Je kunt natuurlijk ook heel krom gaan zitten hoofdrekenen, maar waarom zou je als het bedrag dat je terug moet geven op het schermpje staat... Dat noemen we ook wel tijdsverspilling ;)

Maar ik ben het wel met je eens dat computers niet de heilige graal van het onderwijs zijn. Niet alles hoeft via de computer.

Dat is waar.. maar als ik 6,40 moet betalen en ik geef een tientje dan hoef je er toch niet over na te denken dat ik 3,60 terug moet? Dan is het van het schermpje aflezen juist tijdverspilling ;)

Maar dat schermpje is zowel voor de kassiere als de klant af te lezen, waardoor er geen twijfel kan ontstaan over het wisselgeld. Als je gaat hoofdrekenen kun je fouten maken en de klant zal het ook niet leuk vinden alsie bijv. 5 euro minder terugkrijgt dan op het display is aangegeven. Daarnaast werken kassieres vaker niet dan wel met 'mooie' bedragen zoals 6,40 en 10 euro, maar gaat het met bedragen als 34,65 of zo, en dat de klant dan met een briefje van 50 aankomt.

Jullie vergeten allemaal de belangrijkste rekensom:
Het samenstellen van het retourbedrag uit de verschillende muntjes en briefjes. Dit wordt meestal gedaan door hardop terug te tellen van kleine munteenheden naar de briefjes, zodat het voor klant en kassiere duidelijk is. Maar dit is toch echt het moment waarop het kassamiep-brein het soms zwaar te verduren krijgt. ;)

Nog mooier wordt het, wanneer je niet met 50 euro betaald, maar er 65 cent bij doet, om het makkelijk te maken....

Dan slaat de paniek toe!

Je hebt er vaak niks aan om naar dat schermpje te kijken, je moet toch "rekenen" om te vragen "heeft u er nog 25 cent bij?".

Daarnaast werken kassieres vaker niet dan wel met 'mooie' bedragen zoals 6,40 en 10 euro, maar gaat het met bedragen als 34,65 of zo, en dat de klant dan met een briefje van 50 aankomt.
En dat is dan wel moeilijk? Kom op zeg!
Je hoeft nog niet eens het wisselgeld uit te rekenen, je gaat van klein naar groot, maakt eerst van die 34,65 35 euro met 35 cent en pakt er dan vijf en tien euro bij, dat maakt het 50. Zo geef je het ook aan de klant, niets moeilijks aan.
Wanneer het bijvoorbeeld 20,15 is, ga je niet een bak aan kleingeld teruggeven maar vraag je er 15 cent bij zodat je vanaf 20 hoeft terug te geven, ook kipsimpel.
Ik heb er zelf een hekel aan als ik maar gewoon een hand wisselgeld toegestopt krijg.
Tegen de tijd dat ik dan zie dat het niet klopt zit er al een gedeelte in mijn portemonnee en krijg ik discussies.

Hoofdrekenen hoef je echt niet goed te kunnen voor zoiets, tot 100 is prima voor het dagelijkse leven.
Ach, binnenkort kunnen ze het helemaal niet meer, dan wordt gewoon alles gepind.

Vergeet niet dat de kans dat jij het verkeerd uitrekend altijd groter is dan de computer. Opeens wordt het ook geldverspilling ;).

jij hebt blijkbaar nooit achter de kassa gezeten.... Je begint, zet je hersens uit en herinnert jezelf aan mooie vooruitzichten (het weekend, stappen...) en gaat in de automatische piloot. en dan gaat de winkel dicht....en gaan je hersens weer aan...
Dom werk schept domme mensen....

Ik werk naast m'n opleiding ook in een supermarkt, en ik zit ook wel eens achter de kassa. En dan lees ik het van het schermpje af.
Dat misschien wel, maar hoe je dat het handigste samenstelt met het geld dat je in je kassa hebt moet je toch echt zelf uitzoeken.

Ach, in de VS zie je bij sommige fastfood ketens dat het muntgeld uit een automaat komt en de werknemer alleen de dollar briefjes hoeft te doen.

Hoofdrekenen gaat zo veel verder dan wat jij hier nu schetst :)

Idd. Die computer / rekenmachine doet het echt wel goed. Maar het is nog altijd de mens die de gegevens moet invoeren. Als je dat niet goed doet en er komt een raar getal uit, dan moet je dat gewoon gelijk zien en denken "he.... dat klopt niet, dat kan nooit".

Ik denk dat het punt dat wildhagen probeert te maken is dat de meeste mensen niet eens in staat zijn zoiets uit hun hoofd uit te rekenen, en hij vindt dat jammer.
Hij heeft er alleen een beetje een slecht voorbeeld bij gedaan.

Ontopic:
Ik vind dit een hele goede ontwikkeling in Rusland, ze gaan o.a. Venezuela achterna met het implementeren van Free Software op bepaalde (door de overheid gefinancierde) plekken in het land. Het grote voordeel moet in mijn ogen niet direct gezocht worden in een groter marktaandeel, maar meer in het bewust maken van mensen dat er weldegelijk goed werkende free alternatieven zijn voor m.n. MS Windows en MS Office.

De meeste mensen (ook hier in Nederland!) zijn zich daarvan niet eens bewust, en als je ze daarvan wel bewust probeert te maken, dan komen ze met allerlei smoesjes zoals "Het is toch gratis? Dan kan het nooit goed werken" of "Ik ken het niet, dus is het niet goed" zonder dat de software in kwestie ooit geprobeerd hebben.

En ja, de smoesjes hierboven heb ik niet verzonnen, maar werkelijk naar mn hoofd geslingerd gekregen... :P

Wat heeft de vorm van het onderwijs in vredesnaam met de inhoud te maken? UItgerekend hoofdrekenen met zijn eindeloos herhaalde oefeningen is bij uitstek geschikt om met de computer te ondersteunen.

Dat er problemen zijn met reken- en taalonderwijs is een open deur van jewelste, maar dat dat door computergebruik in het onderwijs zou komen is echt enorme onzin.

Wat heeft de vorm van het onderwijs in vredesnaam met de inhoud te maken? UItgerekend hoofdrekenen met zijn eindeloos herhaalde oefeningen is bij uitstek geschikt om met de computer te ondersteunen.
Ideaal idd... vooral als de leerling ondertussen ook is ingelogt op MSN. Ik zie het zo verschrikkelijk vaak dat leerlingen achter de pc geen ene flikker uitvoeren. Niet alleen op school, maar ook thuis. Als leerlingen, ook veel grote mensen overigens, denken aan een pc, dan denken ze aan chatten, MSN, spelletje spelen, hyven en noem het allemaal maar op. En als dat niet kan omdat de systeembeheerder het één en ander geblokkeerd heeft, dan rotzooien ze net zo lang dat ze het wel voor elkaar hebben of de hele meuk vast loopt. Maar werken hor maar.

En hoofdrekenen leer je echt niet op een pc. Nagenoeg elk toetsenbord heeft tegenwoordig een knopje calculator. Eén druk en hij staat op scherm.

Juist door die herhaalde oefeningen leer je het pas. Dit soort dingen moet namelijk inslijten om goed genoeg te pakken!
Vroeger kreeg je een bepaald onderdeel bij wiskunde en dan kwamen er minimaal een opgave of 40. Nu moet het allemaal afwisselend zijn waardoor er nog maar 4 sommen over zijn en dan gaan ze alweer door naar het volgende onderwerp. Zo kweek je gewoon mensen die niet kunnen rekenen (of wat dan ook)!
Een computer is leuk maar pas als je eerst weet hoe het moet, daarna kan deze de simpele dingen overnemen om tijd te besparen zolang je maar weet hoe je het moet zonder die computer. En dan reken ik een rekenmachine ook als een computer.
To compute betekent namelijk: berekenen!

ik vond het ook bizar weinig, volgens mij hebben we in NL al veel meer computers dan dat met toch echt een stuk minder mensen (+-16 miljoen tegen 142 miljoen mensen in Rusland) vaag hoor, zeker gezien het feit dat Moskou de duurste stad van Europa is en met 10 miljoen mensen zouden alleen daar al 1 miljoen computers op de scholen moeten kunnen staan... 8)7

Waarom zou je voor elke leerling een computer willen hebben staan? Hoeveel van die 10 miljoen gaat naar school?
Met een totaal van 140.7 miljoen inwoners, zeg 10% gaat naar school -> 14 miljoen. Dus dat zou 1 computer per 14 leerlingen zijn. Er is op school ook nog genoeg anders te doen dan computeren.

1 computer per 14 leerlingen vind ik alsnog errug weinig voor vandaag de dag, zoveel computers hadden wij toen ik zelf nog naar de basisschool ging (2 per klas) in een gehucht in Zeeland, en dat is nu toch echt al meer dan 10 jaar geleden. Zeker vandaag de dag waar zoveel informatie online te vinden is lijkt het me gewoon echt niet genoeg...

[Reactie gewijzigd door les_paulde op vrijdag 24 oktober 2008 12:41]


Waarom? Bij mij op school hebben we ook niet zoveel computer's, we hebben voor 1500 leerlingen, 3 ICT lokalen, waar telkens 1 volledige klas in past. Dit is meer dan genoeg, lang niet elke les heeft een pc nodig. Als je als leerkracht computers nodig hebt, reserveer je het lokaal gewoon, en je kan er op met je klas....

Een hoop is inderdaad online te vinden maar eerst moet mensen wel geleerd worden hoe te zoeken. En dit moeten ze ook leren in boeken zodat ze ook leren dat er nog een wereld buiten het internet bestaat!
Soms lijkt het wel alsof het feit dat je online zo veel kan vinden (wat trouwens helemaal niet altijd correct is) wel een excuus om maar zo veel mogelijk op een computer te werken terwijl sommige dingen net zo makkelijk of zelfs makkelijker gewoon in een boek te vinden zijn!

Mijn middelbare school was er vroeg bij, en had als één van de eersten een computerlokaal ingericht. Dat begon met vier stuks Commodore PET 4016, en groeide later uit tot 8 stuks. Een verrijdbaar tafeltje met de diskdrive en de printer (ja, inderdaad, ééntje van elk, voor het hele lokaal) maakte het compleet.

Maar goed, het voordeel is wel dat er verder normaal onderwijs werd gegeven, ik kan dan (in tegenstelling tot de huidige jeugd) wèl rekenen, om maar iets te noemen. Dat dit tegenwoordig veel slechter is, is echt voor 100% toe te schrijven aan het abominabele onderwijs.

Aan de ene kant is onderwijs-per-computer heel erg goed (omdat je het lesmateriaal op eigen tempo kunt volgen en de aandachtspunten verder uit kunt diepen) maar aan de andere kant is het verkeerd (omdat je als leerling/student wel zelf moet willen leren).

Het Russische onderwijs is van oudsher erg goed, ook omdat de maatschappij erg veel waardering had/heeft voor wetenschappers en geleerden. Het is verbazingwekkend dat ze dat toch eigenlijk allemaal met pen-en-potlood voor elkaar krijgen. En nu dan met (een paar) computers, we zullen zien hoe dat gaat.

Ze zouden het hier ook zo aan moeten pakken.

Is weliswaar geen onderwijs, maar de trein begint op stoom te komen: http://webwereld.nl/artic...open-source-werkplek.html

Anno 2008 is opensource ook goed te behappen. OpenOffice 3 doet niet onder voor Office 2007, voor elke betaalde tool is er praktisch wel een opensource alternatief en de opensource besturingssystemen met name Ubuntu beschikken praktisch over alle functies die je van de windows-tegenhanger ook verwacht.

Maar ook niet altijd natuurlijk. Hoewel ik het plan steun had men toch enkele uitzonderingen kunnen inbouwen. In de grafische wereld zit je vaak nog met Mac systemen en in andere vakgebieden heb je ook software (zoals Autocad) dat moeilijk te vervangen is door OSS.

Voor dagdagelijks thuisgebruik is Linux idd goed gevorderd, maar sommige scholen gaan op deze manier het toch weer moeilijker krijgen

Wat moet jij met AutoCAD op de basis-/middelbare school?
Wat moet jij met AutoCAD thuis?
En waarom zou bijvoorbeeld BRL-CAD, QCad of Archimedes daarvoor niet goed genoeg zijn?

Wat moet jij met AutoCAD op de basis-/middelbare school?
Op basisschool niet, maar op de middelbare school word het volgens mij toch echt gebruikt hoor.

Toen ik destijds (midden jaren 90) op de MBO zat moest ik voor het vak Industriele Automatisering toch echt met AutoCAD allerlei tekeningen maken enzo.

Dan kan je wel allerlei andere pakketten erbij gaan halen en leren, maar in de industrie word over het algemeen AutoCAD gebruikt...

tja...

toen ik informatica deed, hadden we nog geen visual studio enzo, maar programmeren leer je wel, en dat is hetzelfde als met autoCAD. Ik kan me niet voorstellen dat autocad zo verschillend is als andere CAD software....

MBO is toch een vervolgopleiding, geen middelbare school?

Overigens meen ik dat Qcad en Archimedes weldegelijk onder doen voor Autocad. Zeer beperkt allemaal. BRL-CAD heeft volgens mij een andere insteek en is bijv niet geschikt voor bouwkundige plattegronden. Overigens geen ervaring mee. Autocad is werkend te krijgen op Linux (Wine) evenals alternatieven als Bricscad (native in verouderde versie). Virtualisatie is een andere methode om een en ander werkend te krijgen.

Al met al is CAD een achilleshiel van Linux / open source. Een goed community project ontbreekt eenvoudigweg . Wel tientallen distributies, een half dozijn file-systems een dozijn media-spelers, diverse vector-programma's en image editors,

Al met al is CAD een achilleshiel van Linux / open source. Een goed community project ontbreekt eenvoudigweg . Wel tientallen distributies, een half dozijn file-systems een dozijn media-spelers, diverse vector-programma's en image editors,
De markt is hier heel erg klein voor. Daarom heeft Microsoft zelf ook geen CAD programma. Ook de achilleshiel van Microsoft? Ik denk het niet.

Het stomme van een Europees bedrijf als Dassault Systemes zich bijna helemaal beperkt tot Microsoft. Hier zou de EU met hun subsidie systeem ook iets aan moeten doen. Al is het alleen om keuzevrijheid te bevorderen.

MBO is geen middelbare school vorm (voortgezet onderwijs is de juist term) ondanks dat het Middelbaar Beroeps Onderwijs betekent.

"Voortgezet onderwijs" is inderdaad de nieuwe naam, maar dat is precies hetzelfde als wat er tot 1968 (invoering van de Mammoetwet) "middelbaar onderwijs" genoemd werd ;)

"Middelbaar onderwijs" onder die naam bestaal al 40 jaar niet meer, het heet tegenwoordig gewoon "voortgezet onderwijs".

Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Voortgezet_onderwijs
Vóór de onderwijshervorming met de invoering van de Mammoetwet in 1968, werd de term middelbaar onderwijs gebruikt

[Reactie gewijzigd door wildhagen op vrijdag 24 oktober 2008 12:34]


Dan zal er vanzelf een autocad komen voor linux als er vraag naar is, je blind staren op 1 platform is zowiezow niet echt snugger als softwareboer.

in andere vakgebieden heb je ook software (zoals Autocad) dat moeilijk te vervangen is door OSS.
off topic, omdat het ook geen OSS software is en nog niet op Linux draait.

Wat moet je nog met autocad?

Als je serieus bezig bent met CAD gebruik je IMO Catia.

Ook op audio/midi gebied laten windows en mac linux heel ver achter zich. Fatsoenlijke sequencers ontbreken gewoon, om over de plugins nog maar niet te spreken!

Hopelijk volgen er nog veel andere landen.
Je kunt de meeste dingen prima leren op een niet windows machine.
Natuurlijk zal MS er alles aan doen om alle school/kinder pakketten maar op windows uit te laten komen (logisch voor een commercieel bedrijf trouwerns), waardoor ouders/leraren het idee hebben niet zonder te kunnen.
Als nu echter in de praktijk word bewezen dat het ook anders kan, gaan er misschien meer landen kijken.
Hopelijk komen er zo ook meer mensen uit voort die de opensource community helpen.....al zat rusland daar al niet om verlegen zover ik weet.

Laat hun maar mooi ontwikkelen omdat ze blijkbaar niet anders kunnen, mogen we hier de vruchten van rapen :) Denk dat die één miljoen computers puur en alleen in het onderwijs zijn, dat is niet veel voor zo'n groot land maar denk dan dus ook niet dat het hetzelfde is als hier dat echt iedereen alles digitaal moet inleveren etc. Denk dat daar nog gewoon met papier wordt gewerkt, misschien in het hoger onderwijs met computers of dat ze samen projecten maken. Rusland kent een groot gat tussen arm en rijk.

Ik hoop dat ze dan ook een mooie servicecentrale oprichten die helpt mij de installatie en ook aan verbeteringen van de OSS werkt.

ik hoop het ook! Al begrijp ik niet waar je het over hebt....

De installatie van OSS is vaak veel makkelijker dan in windows, mits er een package is...daarnaast worden verbeteringen automatisch doorgevoerd ipv allerlei aparte update services die X mb geheugen vreten...

Ben benieuwd hoe dit uitpakt. Als ze al vanaf school met linux leren werken, zal de behoefte om later Windows te kopen/draaien ook kleiner zijn. Dit initiatief zou dan nog wel eens een grotere impact kunnen hebben dan dat je nu zou denken.

Dit lijkt me nu eens een wijs besluit. Zou hier ookmogen toegepast worden, dan kan tenminste met dat deel van de subsidies iets degelijks gedaan worden. Voor de opleiding lijkt het me namelijk niet relevant welke software er op de pc staat, als ze er maar goed mee leren werken.
Scholen moeten geld uitgeven aan onderwijs niet aan software. Enkel als je een zeer specifieke opleiding volgt (al kan ik me niet direct iets bedenken) zou het nodig kunnen zijn dat je investeerd in deze specifieke software. Zoals de zaker er nu voor staan lijkt onze (scholen)maatschappij wel gesubsidieerd door Microsoft.

Je wilt geen geld uit geven aan software of het nu Linux is of Windows of een ander OS. Denk je dat dan nog ICT'ers een software willen ontwikkelen of door ontwikkelen, ik dacht het niet. ICT'ers willen ook kunnen leven. Scholen moeten net als ieder ander bedrijf licentie geld betalen.

Open source wil niet perse gratis betekenen..... En met open source is wel degelijk geld te verdienen: op de oude normale manier, service, ontwikkeling... enz. En hte mooie is dat juist de ontwikkelaar het geld verdient en de licentiekosten niet massaal verdwijnen in de zakken van de verkopers.

De ontwikkelaar heeft echter geen enkele reden om zijn programma makkelijk toegankelijk te maken, eerder het tegenovergestelde. Hoe lastiger het programma is, des te eerder men geneigd zal zijn om een support-contract af te sluiten.

En dan komt er iemand die het product makkelijker maakt en op die manier de klanten weghaalt bij die linux distributeur die het zn klanten moeilijk maakt, met linux als basis heb je tenminste nog wat aan de vrije markt.

Het besluit om over te schakelen op Linux en andere open programmatuur kan de verdere ontwikkeling van de Microsoft-alternatieven in Rusland, maar ook internationaal een flinke duw in de rug geven.
Als de rest van de wereld niet volgd kan het ook Rusland op IT gebied isoleren.

niet mee eens. Als je kijkt naar Windows en linux zijn deze tegenwoordig zeer goed op elkaar ingespeelt. Het kan altijd beter, maar voor de meeste windows/MS programma's zijn opensource alternatieven die de meeste bestandsformaten van MS ondersteunen.

Denk dan bijvoorbeeld aan Open Office. Wat in mijn opinie een goed alternatief is voor MS office.

Het enige probleem wat ik me voor kan stellen is dat de IT'ers linux nog niet kennen. Maar dat is een probleem wat tijd zal oplossen. :)

Zou ik me geen zorgen over maken. De wereld richt zich sowieso naar grootmachten. De grenzen van de Verenigde Staten zijn intussen pijnlijk aan het licht gekomen en Europa doet het steevast in zijn broek zodra er wat druk moet worden uitgeoefend . Het ziet er naar uit dat de toekomst iets meer oostwaarts ligt - in landen die toevallig een sterke open source beweging hebben.
Dan zal nog steeds gelden: "De rest van de wereld moet dezelfde software gebruiken als wij omdat we economisch zo machtig zijn" - alleen zal "wij" niet langer vanzelfsprekend het Westen zijn en "onze software" niet langer die van Microsoft.

Het is gewoon vervelend hoe logisch dit in de oren klinkt.

Natuurlijk heb je last van een transitieperiode. Natuurlijk gaat het moeite kosten. Natuurlijk heb je tegenstanders. Natuurlijk heb je programma's die niet meer werken.

Maar het is gewoon naïef om te denken dat je met open source niet hetzelfde kan dan als met commerciële pakketten. Al helemaal als je het over scholen hebt die geen specialistische software gebruiken.

magister - windows
nieuwe buren - windows
autocad - windows
mind the gap - windows (ook al is het extreme rotzooi en kun je zelf je scores invullen )
babbage - windows
etc
etc

Je wil niet weten hoe zo'n bende specifieke (en over het algemeen slechte) windows only programma's draaien op een school. Hoegraag ik ook zou zien dat het allemaal Linux wordt, it ain't gonna happen in NL binnen afzienbare tijd, tenzij scholen gezamelijk een duidelijk signaal afgeven naar programma ontwikklaars dat ze crossplatform software willen (ik zeg geen OSS want NATUURLIJK moet er geld verdient worden.). Veel mensen in scholen willen wel, maar deze zijn als roepende in een woestijn. Totdat er een centraal orgaan opgericht word die opkomt voor deze zaak zal er in NL -hoe treurig en onbegrijpelijk ook- niks veranderen.

Goestin, ik ben het toch niet helemaal met je eens...

a) Autocad is niet alleen voor windows... toen ik nog op de HTS zat was er al Autocad voor Unix..., rest van die software zegt me niet giga veel... (behalve dan nieuwe buren dacht dat dat een applicatie was voor de onderbouw)

b) Lang niet alle basis scholen draaien op Windows

c) Heel veel nieuwe applicaties zijn in java ontwikkeld, voor in je webbrowser...
En dat is zeker cross platform...

Het grootste probleem waar basisscholen in nederland mee te kampen hebben is dat ze niet de kennis in huis hebben om alles zelf te regelen en meestal hebben ze een regeling dat ze een bedrag van 2000 euro betalen perjaar voor support en advies.
en dat is nou niet echt een groot bedrag zoals in het bedrijfs leven.... maar dat is een andere discussie. ;-)

En lang niet alles is zomaar standaard.. ik werk zelf bij een vrij grootte multinational die nu aan het onderzoeken is waneer we gaan afstappen van office.

Geweldig, heel erg goed dat landen op deze manier Microsoft en andere bedrijven laten zien dat de extreem hoge kosten voor iets dat ook gratis verkrijgbaar is niet meer van deze tijd zijn.

Microsoft zal of wel meer moeten inoveeren op het OS gebied of uit eindelijk uit de OS markt verdwijnen omdat de gratis alternatieven gewoon de zelfde functies bieden als de laatste Microsoft OS'en. Maar goed het zal nog wel even duren voor dat gebeurt, ook al is een land ter grote van Rusland wel een mooi punt om te starten met mensen bekend en vertrouwd maken met een alternatief en gratis OS.
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 11:10
Vorige 10:11
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: