Hoofdcategorieën

Microsoft: wij zijn niet bang voor iPhone of Android

Door Arnoud Wokke, woensdag 22 oktober 2008 21:07, views: 22.580

Microsoft vindt dat het in de smartphonemarkt niets te vrezen heeft van concurrenten als Apple's iPhone of Googles Android-OS. Windows Mobile-telefoons zouden alles aan boord hebben waarnaar de consument op zoek is.

Topman John Curran van de Britse afdeling van Microsoft stelt tegenover Techradar dat Windows Mobile een grote voorsprong heeft op concurrenten. "Wij hebben meer dan vijftig partners, vanuit een hardwareperspectief staan we er goed voor." Android is nog geen concurrent, omdat het nog op weinig toestellen draait, terwijl de iPhone gelimiteerd wordt door het feit dat het maar een model is, die geleverd wordt door een beperkt aantal providers.

Bovendien vindt Curran dat Windows Mobile voor ligt op de concurrentie: zo zouden er in de afgelopen twaalf maanden meer smartphones zijn verkocht met dit besturingssysteem dan met welk ander platform dan ook. Dat komt doordat consumenten het mobiele OS van Microsoft inmiddels ook hebben ontdekt, zegt de topman. "Er zijn de afgelopen tijd toestellen uitgekomen als de Touch Diamond, de Samsung Omnia en de Sony Ericsson Xperia. Dat zijn goede telefoons, die alles hebben wat de consument wil, die bovendien de ervaring brengen die mensen verwachten van Windows."

Windows Mobile 6 (150px)
Volgende 08:54
Vorige 20:41

Reacties

«  1  2  3  4  5  »







Mijn HTC Herald (P4350) is ook nog nooit vastgelopen. Maar dat terzijde, ik vind het wel arrogant van Microsoft dat ze dit zeggen; ik ben al 4 jaar een fervent HTC gebruiker met WM5 en WM6, maar als Android mij ook maar enigzins bevalt (en dan doel ik vooral op de snelheid tijdens het gebruik) dan heeft Microsoft het nakijken.

Ten opzichte van een iPhone hebben ze gelijk; ik zou nooit en te nimmer een hardwarematisch QWERTY toetsenbordje verruilen voor een slecht werkend en te klein softwarematisch QWERTY toetsenbordje die in landscapemode niet eens te activeren is....

Heb je het al geprobeert dan ik vindt het wel prettig, en internetten in landscapemodus is wel mogelijk.

Maien, SMS waarschijnlijk ik firmware 2.2

Ooit geprobeerd het softwarematige toetsenbord van apple te gebruiken, persoonlijk irriteer ik me er constant aan dat ze zoveel ruimte verspillen aan grote toetsenborden, terwijl alle reviewers verrast waren dat het (op de iphone) allemaal wel mee viel. Ik heb er twee uurtjes mee gespeeld en raakte er al aardig aan gewend.

Niettemin denk ik dat android een aardige kans heeft om heel wat gebruikers af te snoepen van wm, ook al moet er nog veel worden gewerkt aan he os, maar dat is wel nu allemaal mogelijk door middel van latere updates op android, dus dit klinkt wel nogal hoogmoedig van m$.

Inderdaad, mijn ervaring ook. Ben benieuwd naar een Android en dan vooral naar de apps die ervoor uitkomen en de internetsnelheid. M'n i600 komt niet boven de 1Mbit, via WiFi of HSDPA, dat vind ik een beetje jammer. Dus ik wacht nog even zolang hij het nog doet en wat voor apps er komen voor Android. Iphone vind ik sowieso niet zo leuk. Al is het maar omdat ik er bij T-Mob niet eens een mocht proberen, wel kopen, maar niet proberen. (U kunt hem binnen 7 dagen terugbrengen als hij niet bevalt hoorrrr). Heb er wel eens mee gespeeld van een collega, maar ik vind het gewoon niks zo met de vingers alles doen.

Mijn N95 is in de 6 maanden dat ik hem heb 14x vastgelopen, en heeft de neiging de accuspanning fout weer te geven (bekend en software gerelateerd), wat onverwachte resultaten heeft (nog 6 streepjes na 2 dagen intensief gebruik, en toen woudie ineens niet meer aan), die vergelijkbaar zijn met crashes (wat het niet zijn, accu is gewoon leeg). Wil niet zeggen dat WM op m'n HP214 foutloos is, maar vaak is dat terug te brengen naar een software foutje buiten Windows. En zo heeft elk OS wel wat.

Apple heeft een EXTREEM gare bluetooth stack, die nog eens absurd weinig kan ook. Heb gehoord (niet ervaren) dat die van android (voorlopig) ook niet zo schokkend is. En tsja, zoek tweakers.net maar af over de problemen topics met elke willekeurige smartphone. HTC met hun gebrek aan drivers voor oude touches, Apple met hun 1000-en-1 problemen, Nokia met hun gebrek aan vernieuwing...

Dat er zo'n groot verschil is aan mensen die wel en niet last hebben van vastlopende WM versies ligt niet altijd aan de software. Het kan ook een hardwarematige probleem zijn. Ik zou als ik jou was proberen dit retour te brengen naar de leverancier en te vragen om een nieuwe.

Het is altijd gemakkelijk de schuld te leggen bij de software maker, terwijl de hardware maker net zo'n grote schuld kan hebben.

Maar op zich heb ik het ook niet zo met Microsoft. Ik heb zelf dan nog nooit last gehad met vastlopers op mijn HTC Diamond, maar uiteindelijk is de hele interface van WM totaal niet geschikt voor mobiele telefoons. Het heeft 0,0% gebruikersgemak, is in de afgelopen jaren vanaf dat ze met deze software voor mobile telefoons zijn begonnen geen veranderingen doorgemaakt wat betreft uiterlijk. Ze moeten eens af van de Windows Mobile concept en zouden eens iets moeten maken zoals HTC met hun Touchflo of Apple iPhone met hun inovatieve interface. Als microsoft eens wat beter hun best zouden doen, dan hoeven telefoonfabriekanten ook niet zelf concepten te bedenken om die vervolgens als shell te moeten installeren. Dit maakt alles alleen maar trager. Maar goed, ik zal nooit iets inovatiefs van microsoft verwachten. Ze zullen dingen eerder jatten van anderen dan dat ze zelf iets willen bedenken. Zoveel mogelijk geld verdienen en er zo weinig mogelijk voor hoeven doen is de mentaliteit bij microsoft.

Ik repareer N95's en alle toestellen met ene hardware versie onder 6040 hebben uitvalsklachten dat is simpel op te lossen door 2 chipcaps erbij te plaatsen. Tevens is het probleem met de accu spanning opgelost in de nieuwste software. Maar in die nieuwe software zit weer een nieuwe fout, kwamen we een paar dagen terug achter. Na het flashen wilt de telefoon tegelmatig niet opladen met de nieuwe software, flash je hem terug (mag offcieel niet van nokia daarom mogen wij het ook niet voor klanten doen) dan laadt het toestel gewoon weer op zonder problemen.

Niet dat ik WM5 fan ben, maar mijn toestel is nog nooit vastgelopen, dus dat herken ik zelf niet, als is dit maar 1 toestel natuurlijk en zegt niets over andere toestellen.

Hij zegt ook "Dat zijn goede telefoons, die alles hebben wat de consument wil, die bovendien de ervaring brengen die mensen verwachten van Windows"

Wij verwachten toch ook dat windows crashed/ vastloopt?

De hele M$-bash hype daargelaten; bedenk je de eerste keer dat je een windows mobile apparaat in handen had. Ik verwachtte een mobiele versie van windows met heel veel van de functionaliteit die de desktop-versie biedt maar dan aangepast aan een kleiner touchscreen en dat is precies wat ik kreeg. Ik was super tevreden met het systeem en ben dat nog steeds.

De "Verwachte windows-ervaring" is er gewoon en dat is geen onzin. We verwachten allemaal nog steeds wel innovativiteit en vooral een compleet systeem van MS en ze zijn echt niet zo slecht in het leveren ervan als dat zoveel schaapachtige tweakers de hele dag blaaten. Heb je echt een probleem met windows, dan hoef je ook niet te bleren maar installeer dan Linux of koop een Mac. In het geval van telefoons; installeer dan Linux of koop een Iphone.

Crash problemen kamp ik nietecht mee, pas toen ik allerlei gedownloade applicaties erop donderde wilde het systeem wel eens haperen. Zo had ik een versie van lemmings staan die ervoor zorgde dat mijn telefoon in een zwart scherm bleef hangen. Voor de rest heb ik al tientallen handige programmatjes op mijn telefoon die ik voor iphone niet spoedig zal vinden.

Het probleem is dat Microsoft niet inspringt op de behoefte van de gebruikers. Ze tonen 0,0% inovatieviteit en jatten alles liever van anderen, dan dat ze het zelf zullen bedenken. Ze zijn te lui. Het is juist zo jammer dat er standaard op winkel computers of gsm's standaard windows is geinstalleerd. Er zou meer keuze moeten komen tussen verschillende OSén. Dit gebeurd nog steeds te weinig en daarom zul je nog wel veel meer geblaat horen. We worden geforceerd windows gebonden zonder dat we het willen. Nu zijn wij als tweakers nog wel bekend met de vele alternatieven, maar we blaten niet alleen voor onszelf, maar ook voor diegene die van die andere opties geen weet hebben en dus automatisch bij windows komen en vervolgens gefrustreerd raken omdat hun systeem zo vaak vastloopt.

het bekende: "wij als tweakers weten wel wat voor OS iedereen moet draaien",
als je een echte tweaker bent dan hoef je hier niet te komen klagen omdat je dan allang een ander OS aan het gebruiken bent.

een schone windows installatie met goede software en drivers zal vergelijkbaar foutloos werken als elk ander OS ("ja maar dit en dat OS doet het veel beter, boehoe")

en dat microsoft 0.0% vernieuwing heeft is gewoon sensatie praat. natuurlijk kan 1 bedrijf niet alle vernieuwingen voor de hele softwarewereld maken. en als microsoft wel iets vernieuwends doet wordt dat ook gewoon gekopieerd in een ander OS/softwarepakket en dan vergeet iedereen het weer meteen waar het vandaan komt.

microsoft kan natuurlijk niks anders zeggen omdat de beleggers anders een twijfelend of falend bedrijf zien. is niet goed voor de aandelen. dat iedereen hier het technisch bekijkt heeft daar helemaal niks mee te maken dus verplaats je nou gewoon in hun situatie en wordt er nou niet meteen kwaad om.

Mijn iPhone is echter ook alles behalve stabiel...

Alsof de iphone niet vast loopt.
Maar hij recovert wél van zich zelf !

Voor de 2.1 update liep hij inderdaad regelmatig vast. Sinds die update geen enkele keer meer...

Mijn iPhone loopt juist sinds 2.1 vaker vast.

jaja, niet bang voor de iphone of andriod. MS legt wel erg veel nadruk op een handelsvoorsprong en de kwaliteit van de hardware waar het OS op draait. In welk opzicht Windows Mobile kwalitatief beter zou zijn dan Android hoor je niets.

WM is tried tested and proven. Als bedrijf zou ik niet in 1x Android telefoons willen gaan invoegen voor personeel. Stel je voor dat door een bug opeens mijn mail niet meer aankomt bij mijn personeel (oid).

WM werkt gewoon, en werkt het niet, dan programmeer je even een appje met de beste devkit die er bestaat (VS2008, want dat is gewoon het beste op dit moment). Voor Anroid moeten die devtools nog allemaal gefinetuned worden. Je hebt dan wel weer Xcode voor de iPhone, een lekker pakket, maar ja, de iPhone is dan weer niet zo 'open'.

@hieronder

Ik bedoel met "en werkt het niet" natuurlijk "en mis je een feature". Maar dat had je zelf ook wel door niet?

[Reactie gewijzigd door matiov op woensdag 22 oktober 2008 21:47]


WM werkt gewoon, en werkt het niet,...
Precies! Zo kennen we Windows. Het werkt of het werkt niet.
Als ze hun markt voorsprong willen behouden zullen ze toch echt wel hard aan de weg moeten timmeren. Zowel Google als Apple hebben hun OS op een solide basis gebouwd en zullen op den duur Windows inhalen als ze op deze manier doorgaan (naar mijn bescheiden toekomstvoorspelling)

Ha, selectief quoten is ook een kunst :)

Apple zijn mobiele OS zal WM niet snel inhalen hoor, want Apple wil zijn mobiele OS alleen op iPhones. En ik denk niet dat er opeens meer iPhones verkocht zullen worden dan telefoons die op de een of andere manier een WM licentie van Microsoft bij zich dragen.

Wat Android betreft, ik heb geen glazen bol, jij wel?

Apple zijn mobiele OS zal WM niet snel inhalen hoor, want Apple wil zijn mobiele OS alleen op iPhones. En ik denk niet dat er opeens meer iPhones verkocht zullen worden dan telefoons die op de een of andere manier een WM licentie van Microsoft bij zich dragen.
kistje wijn wedden dat Apple's OS meer verkocht én gebruikt gaat worden op (nieuwe) mobiele toestellen dan Windows Mobile?

Eerst de cijfers. Tussen juni 2007 en juni 2008 verkocht Microsoft 18 miljoen licenties voor Windows Mobile. Tussen juli 2008 en half oktober verkocht Apple een dikke 6,5 miljoen 3G iPhones. Het eerste model, welke alleen in de VS te verkrijgen was verkocht in het EERSTE jaar een dikke 6 miljoen keer. Oftewel: als we ervan uitgaan dat de groei van Apple's iPhone stil komt te staan en er de komende drie kwartalen 'slechts' 6,5 miljoen verkocht worden haalf Apple Microsoft nog dit boekjaar (voor Microsoft einde juni 2009) in.

Voor Windows Mobile zijn er 18.000 applicaties. Voor de iPhone zijn er vandaag de dag ongeveer 5.500 (terwijl de SDK nog geen jaar bestaat!!). Er zijn sinds juli al meer dan 200 miljoen applicaties gedownload. Ik ben benieuwd of die applicaties voor Windows Mobile zoveel gebruikt worden, maar ik heb een vermoeden van niet.

Zoals zelfs Paul Thurrot al uitlegt: Windows Mobile heeft niets te bieden wat de concurrentie niet veel beter biedt. Er zijn concurrenten, zoals RIM's BlackBerry, Google's Android platform en Apple's iPhone die wel innoveren, draaien op aantrekkelijkere apparaten (touchscreen, sneller etc) en bovendien goed samenwerken met veel gebruikte systemen (Windows/iTunes voor consumenten, Exchange voor het bedrijfsleven).

Ook voor ontwikkelaars zijn deze alternatieven interessanter. Ontwikkelaars voor de iPhone hebben het het makkelijkst, door de fantastische Software Development Kit die Apple levert en het App Store platform wat gebruikers en ontwikkelaars onmisbaar bij elkaar brengt. Android heeft het ook goed voor elkaar, met een vergelijkbare App Store, zonder strenge toelatingseisen maar ook een minder goede SDK (3e item). Consumenten willen applicaties, dat blijkt wel uit de 200 miljoen downloads. Bedrijven willen Exchange én applicaties, dat blijkt uit de vele bedrijfsspecifieke applicaties in de App Store. Onder Windows Mobile kúnnen applicaties wel, maar omdat je ze eerst zelf moet opzoeken staan ze wel 5-0 achter op de concurrenten.

Microsoft zal moeten innoveren (oftewel: Apple en Google weer kopiëren). En die waardeloze interface overboord flikkeren. Het is niet zonder reden dat HTC een compleet andere interface over Windows Mobile gooit. Net als dat het ook niet zonder reden is dat Samsung en Sony Ericsson niet op al haar toestellen Windows Mobile laat draaien en zelfs HTC, trouwe Windows CE partner, al met Google samen begint te werken, in de hoop een platform te vinden voor haar toestellen wat de iPhone bij kan houden. Goede keuze.

De iPhone is niet perfect. Verre van. Maar Microsoft staat stil. RIM heeft dar gebruik van gemaakt door de zakelijke markt al ver te nemen. Apple en Google zijn Microsoft nú al voorbij en zitten nog een een sneltreinvaart omhoog qua innovatie en ontwikkeling (moet ook). En omdat er qua mobiele platformen nog geen standaard is (Windows voor pc's heeft een marktaandeel van >90%, maar op telefoons stelt Microsoft niet zo'n reus voor) moet Microsoft mee zien te komen, anders is het over en sluiten, qua mobiele verdiensten.

Het is daarom ook zeer treurig, voor Microsoft zelf tenminste, dat ze roepen dat het goed gaat. "Qua hardware staan we er goed voor" wordt zelfs beweerd. Kijkende naar de resultaten van gisteren klopt dat wel. Maar is dat wel zo? Denk het niet. De beste hardware draait namelijk helemaal geen Windows. De iPhone (met het beste touchscreen van allemaal) draait geen Windows, BlackBerry Storm doet geen Windows, HTC's Android telefoon doet geen Windows (hoewel de hardware niet bijzonder is wordt het platform zeer binnenkort wel gebruikt op telefoons met betere hardware), de Omnia is een uitzondering (en eigen waardeloze hardware doordat het touchscreen bijzonder zuigt). Blijven alleen bepaalde HTC modellen over, welke heel tactisch een grafische schil hebben gekregen zodat het iets minder Windows lijkt. En de nieuw te verschijnen Nokia Express-nogiets doet óók geen Windows (al verdient ook die niet een plaatsje in de groep met beste hardware vanwege de langzame processor en het matige touchscreen, filmpje)

[Reactie gewijzigd door t-h op woensdag 22 oktober 2008 22:48]


Blijven alleen bepaalde HTC modellen over, welke heel tactisch een grafische schil hebben gekregen zodat het iets minder Windows lijkt.
En daar zit volgens mij JUIST de kracht in van Windows: de mogelijkheid om de basis te pakken en het qua look en feel compleet aan te passen. Ik heb een HTC Touch met custom firmware waarin Manilla 2D verwerkt is. ik kan bijna alles zonder pennetje en alles is geoptimaliseerd om met de vingers te doen. Maar ALS ik dan wat geavanceerdere dingen wil doen, dan kan ik altijd nog op de gewone Windows Mobile interface en menu's terugvallen.

Blijven alleen bepaalde HTC modellen over, welke heel tactisch een grafische schil hebben gekregen zodat het iets minder Windows lijkt.
En daar zit volgens mij JUIST de kracht in van Windows: de mogelijkheid om de basis te pakken en het qua look en feel compleet aan te passen. Ik heb een HTC Touch met custom firmware waarin Manilla 2D verwerkt is. ik kan bijna alles zonder pennetje en alles is geoptimaliseerd om met de vingers te doen. Maar ALS ik dan wat geavanceerdere dingen wil doen, dan kan ik altijd nog op de gewone Windows Mobile interface en menu's terugvallen.
Maar slimme mensen zoals jij zijn er niet zoveel. De grote markt, waar we het vandaag over hebben, wil iets eenvoudigers. Dat alles er gewoon van begin tot eind strak, eenvoudig en hetzelfde uitziet. Zodat de interface binnen vijf minuten onder de knie is, en het échte gebruik kan beginnen.

Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik moet ook altijd lachen om vrienden en collega's die stoeien met hun Windows Mobile apparaat. Vaak moet het apparaat nog aan de eerste opdracht beginnen als ze uit frustratie al drie keer ergens op hebben geklikt, wat natuurlijk nog grappigere reacties tot gevolg heeft.
Zelf gebruik ik mijn 2de Blackberry Pearl (nieuw kleurtje ;-) met veel plezier en gemak. Het is een relatief eenvoudig toestel, maar doet wel heel goed en eenvoudig wat het moet doen, nl. bellen en mail lezen. Geen gerommel met nerden stikkies, maar ik bedien alles met één hand. Daarnaast, ook belangrijk, is het toestel klein, licht en ziet er goed uit!

De reden hiervan is naar mijn mening dat bijv. Blackberry van begin af aan is ontworpen als telefoon met extra functionaliteiten en Windows Mobile niet. Dat is gemaakt als OS voor kleine apparaten, niet specifiek telefoons, en is daarom nergens echt goed in. De concurrentie heeft echter ontdekt dat je voor een dergelijk grote afzet markt makkelijk een eenvoudig OS'je kan maken voor één enkel doel. Met de verkoop van enkele miljoenen apparaten verdien je dat makkelijk terug.

De reden hiervan is naar mijn mening dat bijv. Blackberry van begin af aan is ontworpen als telefoon met extra functionaliteiten en Windows Mobile niet. Dat is gemaakt als OS voor kleine apparaten, niet specifiek telefoons, en is daarom nergens echt goed in. De concurrentie heeft echter ontdekt dat je voor een dergelijk grote afzet markt makkelijk een eenvoudig OS'je kan maken voor één enkel doel. Met de verkoop van enkele miljoenen apparaten verdien je dat makkelijk terug.
Daar snijd je een goed punt aan. Windows Mobile is begonnen als Windows CE, waarbij CE stiekem stond voor Consumer Electronics. Echter, in plaats van dat computers op een succesvolle manier kleiner werden, werden telefoons groter. Windows afspelen op een klein beeldschermpje is dus geen recept voor succes meer. Microsoft hoopte makkelijk te scoren, maar schiet naast.

Echter, Symbian (een OS wat voor mobiele telefoons is gemaakt in de jaren 90 of nog eerder) doet het ook niet goed op smartphones. Juist omdat zij weer geen verstand hebben van desktop applicaties.

De OS'en die speciaal voor smartphones geschreven zijn, namelijk Blackberry OS, iPhone OS en misschien straks Android doen het beter. Het kan er echter ook verband mee hebben dat BlackBerry OS en iPhone OS, zoals de namen al onthullen, specifiek voor één (merk) apparaat zijn geschreven. En dus perfect zitten met drivers, en hardware. Hier geloof ik, als Mac gebruiker, ook wel in. Hardware specifiek software ontwerpen is sowiezo kans op een betere gebruikservaring.

En daar zit volgens mij JUIST de kracht in van Windows: de mogelijkheid om de basis te pakken en het qua look en feel compleet aan te passen.
Nu moet jij mij toch eens uitleggen, wat is nu het voordeel voor consument en zeker producent om het werk van windows nog een keer over te doen.
HTC moet dik betalen voor een windows licentie en vervolgens moeten zij zelf nog een GUI gaan schrijven omdat ander ze de toestellen niet verkocht krijgen. Ik vind het knap dat jij daar een voordeel in ziet!
Als HTC toch al een GUI gaat schrijven kunnen ze dat toch veel beter doen voor Android. Dat kost ze niets en door het zelf maken van de GUI ziet de consument het verschil ook niet!
Smartphones zijn gaan verkopen toen de iPhone kwam en HTC een make over heeft gemaakt voor WM. Dus dat zijn beide geen verdiensten voor MS!

misschien moet je HTC iets meer tijd geven ipv nu al te verwachten dat de toestellen waar HTC waarschijnlijk al maanden mee test nu opeens omschakelen van Windows mobile naar Android. drivertje schrijf je niet in een dag natuurlijk.

Als HTC de touch flo helemaal perfect zou maken is het waarschijnlijk wel een goed idee om om te schakelen van windows naar android ivm licentie kosten. maar zullen we dit HTC pas kwalijk gaan nemen wanneer ze ook redelijkerwijs de tijd hebben gehad om te testen? misschien is android er helemaal nog niet klaar voor. zoveel gebruikerservaringen zijn er namelijk nog niet.

Je vergeet alleen in je verhaal dat WM pas sinds een jaar echt bekend is, ik weet nog dat ik anderhalf jaar met een PDA telefoon rondliep dat veel kennissen zich afvroegen wat dat Windows Mobile nou was, nu hebben een hoop al een HTC Touch of dergelijke.

Ook worden er door fabrikanten steeds betere GUI's gemaakt omdat de GUI van WM niet bepaald logisch is naar mijn mening (een paar jaar terug was dat er nog niet).

Ik hoop echt dat WM7 meer richting windows XP gaat, de PDA's van beginnen steeds krachtiger te worden en de resolutie is ook redelijk te doen.
Een standaard duidelijke GUI zou microsoft een behoorlijk voordeel opleveren.

edit: Moet sneller typen zie dat paar soortgelijke reacties boven me

[Reactie gewijzigd door redstorm op woensdag 22 oktober 2008 23:09]


Je vergeet alleen in je verhaal dat WM pas sinds een jaar echt bekend is, ik weet nog dat ik anderhalf jaar met een PDA telefoon rondliep dat veel kennissen zich afvroegen wat dat Windows Mobile nou was, nu hebben een hoop al een HTC Touch of dergelijke.
In Nederland ja. In de V.S. gaan smartphones en pda's met Windows Mobile al wat langer mee. Concurrenten als Apple, Google en RIM hebben producten sneller overzee laten verschepen naar Europa en Azië. Iets wat Microsoft om volstrekt onbekende redenen ook met de Zune nog steeds niet doet.
Ook worden er door fabrikanten steeds betere GUI's gemaakt omdat de GUI van WM niet bepaald logisch is naar mijn mening (een paar jaar terug was dat er nog niet).
Eigenlijk maken fabrikanten helemaal geen betere GUI's. Nou ja, oke, RIM is de enige fabrikant die naast Apple goede interfaces weet te maken. Nokia (Symbian eigenlijk), Motorola (vooral Motorola) en Sony Ericsson en Sumsung (die beide nu het veel te laat is nog een Windows Mobile telefoon lanceren) hebben nog steeds geen idee.

[Reactie gewijzigd door t-h op woensdag 22 oktober 2008 23:11]


Je bent een van de eerste mensen die ik op de Symbian interface hoor klagen. 'T is niet gemaakt voor hersendoden maar lijkt me toch simpel genoeg om iedereen kunnen aan te passen wat ze willen. Dat het traag gaat of slecht reagaard ligt niet aan de interface.
I smells Appleboys.

Je vergeet alleen in je verhaal dat WM pas sinds een jaar echt bekend is, ik weet nog dat ik anderhalf jaar met een PDA telefoon rondliep dat veel kennissen zich afvroegen wat dat Windows Mobile nou was, nu hebben een hoop al een HTC Touch of dergelijke.
Dat hangt dan van je kennissenkring af. Ik zie al ruim 3 jaar collega's met WM toestellen rondlopen.
Ook worden er door fabrikanten steeds betere GUI's gemaakt omdat de GUI van WM niet bepaald logisch is naar mijn mening (een paar jaar terug was dat er nog niet).
Die aanpassingen die fabrikanten doen zijn enkel van toepassing op het "Today" scherm. Je kan dat geen GUI aanpassingen noemen, want de rest van de interface blijft hetzelfde. Dat neemt niet weg dat het wel een verbetering is!
Alleen is het dan jammer dat HTC (bijvoorbeeld) dan weer performance problemen heeft en vanaf de eerste MDA Vario tot mijn huidige HTC Touch ook dezelfde hardware hergebruikt(of iig hardware met dezelfde specs).
Ik hoop echt dat WM7 meer richting windows XP gaat, de PDA's van beginnen steeds krachtiger te worden en de resolutie is ook redelijk te doen.
Ik hoop van niet. Ik hoop dat men eindelijk beseft dat vele mensen hun GSM toestel niet met een pen/toetsenbord willen besturen, maar met hun vingers.

Ik wil een gsm niet met m'n vingers besturen, knopjes/toetsenbord/pen voldoen voor mij. Ik heb een licht motorische storing en met vingerbesturing doen m'n vingers net niet wat ik wil.

Microsoft staat stil? Het spijt me, maar Windows Mobile 7 komt eraan, schijnt drastisch verbeterd te worden, met ondersteuning voor verschillende dingen waarvan mensen misschien gaan roepen dat het van Apple geript is [zoals altijd], maar de waarheid is dat Microsoft deze dingen al een tijd lang in research had (na te checken op de Microsoft Research pagina's). Als Microsoft iets in een product stopt, doen ze daar lang over, om ervoor te zorgen dat het niet alleen maar goed werkt (zoals het bij Apple meestal is), maar ook het zo te maken dat het goed benaderbaar is voor ontwikkelaars. Er zijn een aantal uitzonderingen geweest, maar dat waren uitzonderingen in versies van Windows (Mobile) die de markt op gehaast werden, waarbij de releasedatum belangrijker bijna belangrijker was dan het product. En wat zien we met Windows Mobile 7? We zien een paar previews, weinig specificaties maar veelbelovende info, en de releasedatum ligt nog redelijk ver in de toekomst en is net uitgesteld. Kortom, Microsoft is misschien wat laat, maar gaat iets releasen dat baanbrekend is en de strijd een stuk interessanter zal maken.
Zie mij niet als een Microsoft fanboy, ik heb net mijn Windowspartitie op deze laptop uitgezwaaid, waarmee de laatste windows-pc in mijn bezit is omgetovert tot Open Source Miraclebox. Maar je kan niet ontkennen dat Microsoft op sommige punten gewoon hard aan de weg timmert.

Microsoft staat stil? Het spijt me, maar Windows Mobile 7 komt eraan, schijnt drastisch verbeterd te worden, met ondersteuning voor verschillende dingen waarvan mensen misschien gaan roepen dat het van Apple geript is [zoals altijd], maar de waarheid is dat Microsoft deze dingen al een tijd lang in research had (na te checken op de Microsoft Research pagina's). Als Microsoft iets in een product stopt, doen ze daar lang over, om ervoor te zorgen dat het niet alleen maar goed werkt (zoals het bij Apple meestal is), maar ook het zo te maken dat het goed benaderbaar is voor ontwikkelaars. Er zijn een aantal uitzonderingen geweest, maar dat waren uitzonderingen in versies van Windows (Mobile) die de markt op gehaast werden, waarbij de releasedatum belangrijker bijna belangrijker was dan het product. En wat zien we met Windows Mobile 7? We zien een paar previews, weinig specificaties maar veelbelovende info, en de releasedatum ligt nog redelijk ver in de toekomst en is net uitgesteld. Kortom, Microsoft is misschien wat laat, maar gaat iets releasen dat baanbrekend is en de strijd een stuk interessanter zal maken.
Zie mij niet als een Microsoft fanboy, ik heb net mijn Windowspartitie op deze laptop uitgezwaaid, waarmee de laatste windows-pc in mijn bezit is omgetovert tot Open Source Miraclebox. Maar je kan niet ontkennen dat Microsoft op sommige punten gewoon hard aan de weg timmert.
Zo lust ik er nog wel eentje. Ik wil het eerst wel eens zien. Het enige wat ik Microsoft de laatste jaren zie doen is deadlines uitstellen en features schrappen.

In mijn reactie kijk ik naar vandaag en gisteren. De laatste twee jaar is Windows Mobile namelijk amper verandert, terwijl concurrenten 'from scratch' platformen lanceren die vanaf dag 1 het huidige aanbod van Microsoft voorbij gaan.

Microsoft mag wel met heel wat nieuws komen willen ze Apple en Google niet alleen evenaren, maar ook inhalen. En terwijl dat vandaag kan zitten ze bij Apple en Google ook niet stil. De groeifactor van Android valt nog niet zoveel over te zeggen, maar die van Apple des te meer. Van "een leuk alternatief platform" wat de eerste iPhone introduceerde zijn ze naar een "perfect in wat het ondersteunt" platform gegroeid. Alles wat kan, werkt en wordt gebruikt. Het zijn enkel features die moeten worden toegevoegd, zoals bluetooth file transfers, copy/paste, push backgroundservices etc. Ook daaraan wordt gewerkt, en als Apple de ontwikkeling doorzet zoals die sinds juli 2007 is ingezet denk ik dat tegen de tijd dat Windows Mobile 7 het levenslicht ziet, de achterstand groter is dan we vandaag schrijven.

Bovendien leidt uitstel tot verlies van marktaandeel. De markt schuift richting Apple en Google. Met online diensten heeft Microsoft de boot gemist (zoekmachine, social networking), met MP3 spelers ook. Gelukkig heeft de telefoonmarkt veel spelers en laat Apple het iPhone OS niet op andere toestellen toe. Maar als Microsoft niet snel iets doet vist het achter het net en is de markt voor Apple, Google en RIM. Waarbij die laatste het nog moeilijk gaat krijgen.

Momenteel is het geen marktverschuiving maar een marktuitbreiding.
Ms is ook geen hardwarefabrikant dus vrij logisch dat ze daar geen dominantie halen. Geen idee wie ooit de Zune heeft toegelaten maar ze zullen het hem goed kwalijk nemen. RIM is overigens soon to be eigendom van Ms.

En ja god zij dank dat er spelers zijn zoals Apple die gesloten platformen in de wereld brengen waar klanten meer kunnen betalen voor minder en developers extra barrières hebben zodat hun creativiteit niet de vrije loop krijgt. I smells Appleboys.

En waarom is er zo weinig veranderd? Juist. Voor een bepaalde doelgroep was Windows Mobile heel productief, en als je werken met een stylus prettig vind is het ook gewoon een solide OS.
Verder lijkt iPhone mij niet het utopia dat het beschrijft, het ondersteund inderdaad vrij veel diensten, maar de dingen die je noemt zijn nou niet bepaald dingen die moeilijk zijn te maken, en veel ervan zitten ook al lang in de standaard OSX, dus daar gaan ook al velen aan Apple voorbij. Daarnaast noem jij het dus eerst een 'perfect in wat het ondersteund'-platform, waarna je vervolgens zelf zegt dat Apple het iPhone OS niet op andere toestellen loslaat. Dat lijkt me direct al weer een beetje tegenstrijdig, en ook een nagel in de doodskist voor 'iPhone OSX als utopisch platform' en een extra bewijs voor 'iPhone OSX als leuk platform'.

Microsoft staat stil? Het spijt me, maar Windows Mobile 7 komt eraan, schijnt drastisch verbeterd te worden,...
Spijtig alleen dat WM7, oorspronkelijk bedoeld voor begin '09, nu vertraagd is tot ergens in '10.

Vanuit het oogpunt van de concurrentie staat Microsoft niet stil, maar gaat het achteruit...

"kistje wijn wedden dat Apple's OS meer verkocht én gebruikt gaat worden op (nieuwe) mobiele toestellen dan Windows Mobile? "

Je houdt een slag om de arm zie ik :) Als je dat (nieuwe) weghaalt dan heb je een deal voor een doos Petrus uit '85. Peildatum 1 Januari 2010? (eerder mag ook hoor :)).

"kistje wijn wedden dat Apple's OS meer verkocht én gebruikt gaat worden op (nieuwe) mobiele toestellen dan Windows Mobile? "

Je houdt een slag om de arm zie ik :) Als je dat (nieuwe) weghaalt dan heb je een deal voor een doos Petrus uit '85. Peildatum 1 Januari 2010? (eerder mag ook hoor :)).
haha. wow. een kenner (of iemand die doet alsof, ik zou het niet zo snel weten). :) Grappig dat je erop reageert, dat kan ik waarderen:)

De reden dat er nieuwe staat is omdat er voor de iPhone op de markt kwam een heleboel Windows Mobile devices zijn verkocht. Net als met computers: 10% van de computers vandaag verkocht in Amerika waren van Apple. Echter, slechts 5% van de computers vandaag gebruikt waren van Apple. Puur omdat vandaag niet iedereen een nieuwe computer heeft gekocht. Snappie?

Laat ik het zo zeggen. "Het marktaandeel iPhone OS is in Q1 van 2010 (Apple boekjaar, beslaat de laatste drie maanden van 2009) groter dan dat van Windows Mobile. Er worden dus meer iPhones verkocht dan Windows Mobile licenties.

Omdat het natuurlijk niet zeker is hoe de markt zich ontwikkelt (kredietcrisis, Android, Windows Mobile 7, iPhone OS 3.0), noch hoe ik er zelf tegen die tijd financieel voorsta ben ik ervoor een flesje wijn van een paar tientjes te wedden :) Een dure fles staat chiquer dan een een kistje supermarktwijn.

[Reactie gewijzigd door t-h op woensdag 22 oktober 2008 23:34]


Ha, een echte kenner ben ik niet hoor, maar het verschil tussen bocht en iets lekkers proef ik wel en ik weet ook wel welke flessen het neusje van de zalm zijn. Het zit een beetje in de familie dus dan pik je dat wel op... Eindeloze wijnproef sessies bij mn pa's en opa's rotary avondjes...

Ik snap zeker waarom je het woord 'nieuwe' bij je weddenschap neerzette :) Dat geeft mij weer wat minder kans! Desalniettemin wil ik wel op je weddenschap ingaan (die van "Het marktaandeel iPhone OS is in Q1 van 2010 (Apple boekjaar, beslaat de laatste drie maanden van 2009) groter dan dat van Windows Mobile. Er worden dus meer iPhones verkocht dan Windows Mobile licenties.")

Dus, zet in je agenda voor Q1 2010 dat je mij een mailtje moet sturen, dan doe ik hetzelfde :D

"Qua hardware staan we er goed voor" wordt zelfs beweerd. Kijkende naar de resultaten van gisteren klopt dat wel. Maar is dat wel zo? Denk het niet. De beste hardware draait namelijk helemaal geen Windows. De iPhone (met het beste touchscreen van allemaal) draait geen Windows, BlackBerry Storm doet geen Windows, HTC's Android telefoon doet geen Windows (hoewel de hardware niet bijzonder is wordt het platform zeer binnenkort wel gebruikt op telefoons met betere hardware), de Omnia is een uitzondering (en eigen waardeloze hardware doordat het touchscreen bijzonder zuigt). Blijven alleen bepaalde HTC modellen over, welke heel tactisch een grafische schil hebben gekregen zodat het iets minder Windows lijkt. En de nieuw te verschijnen Nokia Express-nogiets doet óók geen Windows (al verdient ook die niet een plaatsje in de groep met beste hardware vanwege de langzame processor en het matige touchscreen,
Ik weet niet, maar volgens mij is het juist de Iphone die niet de beste hardware heeft! Dit was alvanaf begin zo. De 1e iphone is qua hardware echt geen wonder, gelukkig maakt de software een hoop goed. Ik weet niet als je de spec hebt gelezen, maar de camera bijv is echt poep! Ook de had de 1e geen geen 3g, of het scherm 340*480 is niet echt superieur!
En de hardware van de Iphone is voldoende, maar ook de software heeft hier mee geholpen, want zoals hieronder al wat geschreven kun je niet eens chatten en internetten tergelijkertijd 8)7 , dat noemt zich dan een smartphone |:(

(ps hoezo komt het dat ik T-H altijd zie als het gaat om Apple gerelarteerde artikelen, wil niet zeggend dat je geen meerweerde type, maar probeer het ook is objectief te bekijken zonder als een fanboy over te komen :9~ )

Ik weet niet, maar volgens mij is het juist de Iphone die niet de beste hardware heeft! Dit was alvanaf begin zo. De 1e iphone is qua hardware echt geen wonder, gelukkig maakt de software een hoop goed. Ik weet niet als je de spec hebt gelezen, maar de camera bijv is echt poep! Ook de had de 1e geen geen 3g, of het scherm 340*480 is niet echt superieur!
de iPhone hoort in de categorie met de beste hardware. Net als bepaalde andere toestellen. Vooral die van RIM ben ik van onder de indruk.

Een hogere resolutie beeldscherm of een megapixel maakt niet de beste hardware. In mijn ogen heb je de beste hardware als je de software hebt die er gebruik van maakt. In geva van een touchscreen smartphone is er maar één ding wat écht telt: het touchscreen. Met multitouch en een responsiviteit die de iPhone heeft, en geen enkele andere concurrent, vind ik dat de iPhone hoog in het rijtje beste hardware hoort. En, wat ik iets eerder of verderop in mijn reactie ook al aangaf: de iPhone is niet perfect. De rest ligt alleen achter. Overigens, een tweede reden waarom de iPhone beter is - en dat heb vanmiddag je gelezen aangezien je mijn reacties al herkent - qua hardware is vanwege de processor. Die meer rekenkracht biedt dan een PSP!
En de hardware van de Iphone is voldoende, maar ook de software heeft hier mee geholpen, want zoals hieronder al wat geschreven kun je niet eens chatten en internetten tergelijkertijd 8)7 , dat noemt zich dan een smartphone |:(
eigenlijk is het geniaal. ik heb Beejive IM op mn iPhone. Als ik de app afsluit blijf ik op de server ingelogd. Even een ander liedje uitzoeken, of browsen met Safari en als ik klaar ben, of niet (Safari onthoudt waar ik ben gebleven) start ik Beejive weer. Start heel snel, omdat er veel geheugen beschikbaar is, en de server waarop ik ingelogd ben stuurt de ontvangen berichten door naar de telefoon. Mijn chatbuddies hebben NIKS door, en schrijven lekker verder omdat ik gewoon online blijf.

Het is hetzelfde als minimaliseren naar de taakbalk. Met als verschil dat het op de iPhone geen proces meer draait, en dus resources spaart.

Straks met push-notificatie blijf ik niet alleen ingelogd, maar wordt er een notificatie naar de iPhone gestuurd dat er zoveel ongelezen IM berichten zijn. Als er dus 0 zijn weet ik straks dat ik de IM client nog even niet hoef op te starten.
(ps hoezo komt het dat ik T-H altijd zie als het gaat om Apple gerelarteerde artikelen, wil niet zeggend dat je geen meerweerde type, maar probeer het ook is objectief te bekijken zonder als een fanboy over te komen :9~ )
offtopic:
ik maak er geen geheim van enorm tevreden te zijn met Apple's producten. juist omdat ze het beste doen in wat ze kunnen, en ik vrijwel niets mis in het lange lijstje met dingen die niet kunnen. Ik probeer zo objectief mogelijk te kijken naar zaken, maar constateer vooral dat concurrenten weliswaar wat betere hardware en/of meer functies bieden, maar hun software die onbruikbaar maakt. Als Microsoft of wie dan ook iets beter maakt dan ben ik de eerste die dát zou gaan gebruiken. Dat je me alleen in Apple gerelateerde onderwerpen (ik heb ook een zwak voor Intel trouwens) is daarmee wel te verklaren. Soms schiet het enthousiasme een beetje door, in de vorm van wat minachting voor de concurrent. Ik zal echter nooit zeggen "Apple is de beste en de rest sucks" ZONDER te zeggen waarom het zo is, als het zo is. Maar, het is niet zo. En ik stop best veel tijd in de lange reacties, omdat ik zeker weet dat als je een Apple product aanschaft, of meerdere, je daar heel blij mee zal zijn. En de belemmeringen eigenlijk best mee blijken te vallen.

[Reactie gewijzigd door t-h op woensdag 22 oktober 2008 23:51]


Dat je me alleen in Apple gerelateerde onderwerpen (ik heb ook een zwak voor Intel trouwens) is daarmee wel te verklaren. Soms schiet het enthousiasme een beetje door, in de vorm van wat minachting voor de concurrent. Ik zal echter nooit zeggen "Apple is de beste en de rest sucks" ZONDER te zeggen waarom het zo is, als het zo is. Maar, het is niet zo. En ik stop best veel tijd in de lange reacties, omdat ik zeker weet dat als je een Apple product aanschaft, of meerdere, je daar heel blij mee zal zijn. En de belemmeringen eigenlijk best mee blijken te vallen.
Zo zie je maar weer dat mensen totaal anders zijn, ik heb verschillende apple producten in me handen gehad, tevens lang mee zitten spelen! Vind het goede producten, maar niks voor mij! Het is allemaal net te simpel, ook de rest om een ipod heen vind ik nog veel erger. Ik heb een hekel als bedrijven me gaan zeggen welk programma het beste kan gebruiken :+ . Dit maak ik liever zelf wel uit, dus geef me daar ook een keus in...
Daarnaast heb ik juist dus weer iets tegen intel, producten wie ze maken zijn in mijn ogen super, maar het feit dat hun de hele CPU markt in handen hebben vind ik wel iets minder :| . Als je me niet gelooft, moet je eens naar je local Mediamarkt gaan en vragen als ze AMD hebben en waarom niet... AMD heeft niet voor niks een rechtzaak tegen intel aangespannen.

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op donderdag 23 oktober 2008 10:44]


Hoewel ik het grotendeels met je verhaal eens ben moet ik je hier even op aanspreken:
Voor Windows Mobile zijn er 18.000 applicaties. Voor de iPhone zijn er vandaag de dag ongeveer 5.500 (terwijl de SDK nog geen jaar bestaat!!). Er zijn sinds juli al meer dan 200 miljoen applicaties gedownload. Ik ben benieuwd of die applicaties voor Windows Mobile zoveel gebruikt worden, maar ik heb een vermoeden van niet.
Ten eerste; je kán niet weten hoeveel applicaties er voor WM zijn, omdat dat niet centraal wordt bijgehouden zoals bij de App Store wel het geval is. Dit is dus een drogreden. Bovendien stel je dat er sinds juli al meer dan 200 miljoen apps via de App Store zijn gedownload maar je geeft geen cijfers over WM applicaties. Met cijfers komen en vervolgens geen vergelijking trekken is wetenschappelijk natuurlijk niet verantwoord. Ten derde; wat maakt het uit of applicaties vaak gebruikt worden? Eén van de meest gedownloade applicaties van de iPhone op dit moment is iPint, een programmaatje puur voor de lol. Die starten mensen ook niet dagelijks. Een meting op hoe vaak een programma wordt gebruikt in relatie met hoe vaak die is gedownload is dus niet relevant. Bovendien geef je zelf al aan dat dit alles op een vermoeden is gebaseerd, wat meteen de credibiliteit richting het nulpunt reduceert.

Hoewel ik het grotendeels met je verhaal eens ben moet ik je hier even op aanspreken:

[...]

Ten eerste; je kán niet weten hoeveel applicaties er voor WM zijn, omdat dat niet centraal wordt bijgehouden zoals bij de App Store wel het geval is. Dit is dus een drogreden. Bovendien stel je dat er sinds juli al meer dan 200 miljoen apps via de App Store zijn gedownload maar je geeft geen cijfers over WM applicaties. Met cijfers komen en vervolgens geen vergelijking trekken is wetenschappelijk natuurlijk niet verantwoord. Ten derde; wat maakt het uit of applicaties vaak gebruikt worden? Eén van de meest gedownloade applicaties van de iPhone op dit moment is iPint, een programmaatje puur voor de lol. Die starten mensen ook niet dagelijks. Een meting op hoe vaak een programma wordt gebruikt in relatie met hoe vaak die is gedownload is dus niet relevant. Bovendien geef je zelf al aan dat dit alles op een vermoeden is gebaseerd, wat meteen de credibiliteit richting het nulpunt reduceert.
Natuurlijk, je hebt een beetje gelijk. De cijfers zijn niet 100% dichtgetimmers. Blijft wel dat het getal 18.000 van Microsoft zelf afkomstig is (had je ook in de bron kunnen zien) en zij zullen toch wel weten hoeveel apps er ongeveer beschikbaar zijn.

Het maakt bovendien wel degelijk uit dat applicaties gebruikt worden. Immers, anders heb je als ontwikkelaar toch mooi je tijd voor niks erin gestoken. Da's bijna net zo triest als een prachtige website zonder hits.

De conclusies naar aanleiding van de cijfers zijn enigszins op vermoedens gebaseerd. Je hoeft niet altijd dezelfde cijfers te hebben om te vergelijken, je kan ook een redelijk beeld krijgen met cijfers gecombineerd een indicatie van de realiteit geven. De cijfers zijn bovendien allemaal correct.

Ten eerste; je kán niet weten hoeveel applicaties er voor WM zijn, omdat dat niet centraal wordt bijgehouden zoals bij de App Store wel het geval is.
Het interessante, natuurlijk, is dat een centrale AppStore door de meerderheid van de gebruikers (ikzelf inclusief) als een gigantisch voordeel gezien wordt. En dat de concurrentie (Android en BB) plots halsoverkop ook met een centrale AppStore beginnen...

ik denk dat apple inderdaad stil komt te staan, Android komt er aan dat zegt alles.

en onderbouw dit eens, ik ben het wel eens met t-h

ik denk dat apple inderdaad stil komt te staan, Android komt er aan dat zegt alles.
Dat zegt niks. Er zijn tienduizenden developers voor de iPhone die allemaal C++ hebben geleerd. Elke dag komen daar tientallen bij. Een groot deel kent geen Java of wil geen Java kennen. Jammer voor Google, maar die iPhone developers blijven waar ze zijn. En maken met de iPhone SDK (sporadisch maar zeker wel) hele prachtige apps.

Bovendien zijn bepaalde iPhone specifieke dingen, die door de SDK heel makkelijk zijn te implementeren omdat Apple de code bijna compleet voorkauwt, niet beschikbaar voor Android, waardoor het programmeren misschien zelfs wel minder leuk is. Want dingen als 'shake to erase', multitouch, slide to delete, tilt to move. Allemaal hartstikke grappig, en veel interessanter dan functionaliteit aan een tastbaar knopje moeten toewijzen.

Mooi verhaal, alleen ben ik het op een aantal punten niet met jou eens.

Ondanks het gebrek aan innovatie denk ik dat Windows Mobile als platform met de keuzevrijheid in hardware en het huidige en potentiele aanbod van applicaties interessant(er) is en blijft voor veel zakelijke omgevingen. Met name door Visual Studio als ontwikkelomgeving met herkenbare concepten en herbruikbare code. Want dat betekent een hoge adoptiegraad en lage leercurve voor al die ontwikkelaars die al voor die >90% desktop- en servermarkt ontwikkelen. De applicaties bepalen namelijk grotendeels het succes van een OS, wat trouwens veel meer doet en is dan enkel een GUI met iets simpels als knippen, kopieren en plakken, bijvoorbeeld ;)

Overigens staat Microsoft op dat vlak niet stil, integendeel. Ik verwacht juist veel innovatie van Windows Mobile 7, dat zich waarschijnlijk op gebruiksgemak en lifestyle zal richten. De mens centraal, waarbij zakelijk en privé gebruik naadloos in elkaar overgaan. Voortbordurend op de succesvolle online community en marketplace concepten van Xbox Live, met integratie van Zune. En behalve Exchange, aansluiting op Unified Communications en Live Mesh.

Ook wat beste hardware betreft vind ik de Touch Diamond, Touch Pro en Touch HD van HTC en de Xperia van SE zeker niet per definitie ondergeschikt aan HTC's eigen G1, Apple's iPhones en Nokia's Nxx. Helemaal niet gezien VGA t.o.v. QVGA. Ook al is het mede te danken aan de TF3D schil, wordt met name de Touch Diamond met het compacte formaat ook breed door consumenten geaccepteerd als (smart)phone. Wellicht draait de beste hardware op dit moment juist wel Windows Mobile..

Maar dit is slechts mijn reactie op Windows Mobile. Dit alles doet verder niets af aan de kwaliteit en het succes van RIM en Apple, welke volledig verdiend is. Beiden leveren prima hard- en software!

Het 'beste' is heel relatief. En aangezien je zo'n guru bent, kom onze S710 range even op orde brengen dan. Zal vast in de brakke HTC hardware liggen maar dat neemt het volgende niet weg:

* Alle telefoons zijn al minstens 2 keer terug geweest. We hebben er zo'n 7...
* Telefoons herstarten soms spontaan, d.w.z. krijgen het HTC logo, het windows boot logo en hoef vreemd genoeg mijn pincode niet opnieuw in te voeren
* Lopen geregeld vast (daarom gaan ze ook terug)
* Tot een/twee jaar geleden hadden we niet zoveel keus. We willen nl. de e-mail aan exchange syncen, en dat dat een vendor lock-in was wil niet zeggen dat ze het beste zijn. Persoonlijk heb ik veel meer met de nokia E series. Maar ook hier gaat de vergelijking grotendeels mank, want een groot gedeelte van die mening is gebaseerd op hardware, en dat levert MS niet (dat ik weet).

Met name punt 2 baart me grote zorgen overigens.

Inderdaad, het ligt waarschijnlijk aan de hardware. En zelfs sommige softwaredingen zijn dingen die Microsoft niet heeft laten liggen. Zo klinkt het spontaan herstarten waarna de pincode niet is vereist niet als een Microsoft-fout, omdat het op andere telefoons met de gelijke windows-versie wel werkt. Het klinkt alsof HTC wat tweaks heeft doorgevoerd in de ROM van deze telefoon waardoor sommige functies niet goed meer werken. Ik heb hier namelijk een Touch Dual met de Windows Mobile 6.1-upgrade, en ik ervaar 0 problemen. Met 6.0 ook niet, maar 6.1 gaf het een paar extra functies en een stuk snelheid en stabiliteit. En ik ken genoeg mensen die goed functionerende S710's hebben, misschien een andere ROM flashen (van de HTC-site natuurlijk, als bedrijf ga je geen custom ROMs van xda-developers installeren neem ik aan).

Het lijkt er dan op dat er een groot verschil zit tussen dezelfde telefoons. Ik heb zelf een HTC S710 en de eerste drie punten die je aanhaalt kan ik niet beamen.

Mijn HTC is een keer terug geweest, maar dat was m'n eigen schuld. Ik had hem in Hyde Park in de Diana Memorial laten vallen en toen deed de speaker het niet meer.

Vastlopers heb ik in anderhalf jaar tijd nog nooit gehad. Herstarters heb ik ook nog nooit gehad.

Strange, mijn S710 loopt echt nooit vast. Ik moet wel toegeven dat van de 2 toestellen bij ons van dit type, 1 al is teruggestuurd omdat het scherm uitviel.

Ik heb nu sinds een tijdje custom WM6.1 erop draaien, en dat werkt echt zalig.
Alleen jammer dat ik bij de provider geen edge kan krijgen :(

Zeker brakke hardware. :(

Wij hebben heel veel verschillende HTC's gehad ( ongeveer 25 stuks waaronder 710,730, tytnII, diamond) en in totaal zijn deze bij elkaar bijna 40 keer terug gestuurd wegens vastlopen e.d. :X :O
1 toestel was zelfs 4x terug gestuurd voordat deze weer functioneerde.

Andere merken met WM hadden geen van deze problemen...
Maar voor mij toch symbian :)

Gelukkig heeft onze directie alle HTC's buiten gegooit en gaan we over op nokia.

[Reactie gewijzigd door Hoover op donderdag 23 oktober 2008 13:49]


Microsoft staat bekend om het leveren van 'good enough' software. Software die nog vele fouten bevat en die later gepatches zal worden. Goede voorbeelden hiervan zijn Windows en Windows Mobile. De eerste versies van Windows zijn vaak vol fouten welke via patches en service packs eruit gehaald worden. De eerste versies van Windows Mobile... Tjah, een dag zonder crash was een dag vol geluk.
Andere providers van telefoons patches ook de software, maar zij proberen de software wel volledig functioneel te leveren: als een optie bugs bevat laten ze het liever weg dan dat ze een niet werkende optie leveren. Tuurlijk zijn er dan altijd nog wat bugs te vinden, maar het geen op zich werkt gewoon.

Persoonlijk ben ik dus na de eerste versies van WM afgeknapt op de software. Mijn eerste Symbian telefoon (N95 8Gb) heeft nauwelijks problemen (crasht misschien een keer per maand maar start automatisch opnieuw op) en ook de iPhone heb ik nog laten crashen. Misschien dat WM nu 'veel beter' is, maar ik ben als klant afgeknapt op de 'good enough' versie van WM en met statements als 'wij zijn niet bang' vind ik Microsoft eerder onterechte arrogantie uitstralen dan zelfverzekerdheid.

Nokia daarentegen leverd altijd stabiele telefoons en als er al een foutje in zit is dat na een patch ook opgelost. Geloof je dat zelf?

Je hebt een punt maar gaat erg kort door de bocht. Zoals je hierboven kunt lezen en zoals ik ook uit persoonlijke ervaring ken loopt WM nogal eens vast. De reden dat ik recent toch weer voor een smartphone met WM koos heeft niet zozeer te maken met de kwaliteit die ik dit OS toedicht maar met het feit dat ik nu eenmaal erg afhankelijk ben van TomTom en geen los apparaat wil voor navigatie.

Ik ken Android niet en heb weinig ervaring met de iPhone maar mochten deze stabiliteit bieden en port men de bekende apps naar deze platformen dan zijn ze in elk geval voor mij een interessant alternatief en zal ik ze overwegen bij de opvolger van mijn huidige smartphone.

Tot slot wil ik opmerken dat MS enige tijd terug (ook op Tweakers gemeld) plannen had om de source van WM open te stellen voor bepaalde partijen. Men zag hier later toch van af zonder duidelijke reden te vermelden. Geruchten zeggen dat het probleem zou zijn dat de code slecht gedocumenteerd zou zijn en MS spreekt dit niet tegen.

Dat is helemaal waar, maar, en dat is een grote maar, WM is net zo gelieft als de grote W zelf...
Mensen gebruiken het omdat het de standaard is maar als je kijkt naar hoeveel mensen er in de rij staan voor een Android telefoon en voor een iPhone dan lijkt dat toch wel aan te geven dat er iets niet helemaal bevalt aan WM. Mischien is dat omdat het Microsoft is of mischien om dat ze hopen op andere, makelijkere, betere features op andere besturings systemen.

WM heeft een heel goed verkoop punt dat niemand anders heeft en dat is Outlook. RIM heeft hun push mail dat eigenlijk nog beter is en dat een hele groot markt aandeel heeft dankzij de vroegere problemen met data verkeer naar de mobiele telefoon, maar nu iedereen en zijn oma een telefoon heeft met 3G en Wifi is de hele mail push functie in eens niet meer zo belangrijk. Dus dan komt het op de rest van het systeem en het gebruikers gemak aan. En het zal vast aan mij liggen hoor maar RIM is niet sexy, de interface werkt werkt goed is simpel en daar houd het ook mee op.

iPhone is heel erg sexy maar gesloten en Apple en dus zijn er maar weinig verschillende modelen 1 aanbieder en een hoge prijs, dus dat is niet eng voor Miscorsoft.

Android, is sexy het ziet er leuk uit en het heeft een hele grote aantrekkings kracht op de gemiddelde tweaker het is namelijk geheel open en dat is een leuk voor de eerste tien minuten tot je er achter komt dat het niet mekelijk is om iets te veranderen en dan is het gewoon een standaard mobiel OS waar over het algemeen andere tools voor schrijven.

Windows Mobile kan sexy zijn maar is veel al gewoon, gewoon het heeft outlook en andere tools die iedereen kent en mee heeft gewerkt en dat is natuurlijk een erg goed verkoop punt maar of dat genoeg is... als je kijkt naar de desktop markt zou ik zeggen ja, maar de mobiele markt is toch erg anders en het kon Redmond nog wel eens tegen vallen op de lange termijn.

Dan is er Symbian, dat is niet een systeem maar meerdere, voor de low end telefoons een hele grote speler en het best verkochte mobiele OS in dat segment, dan is er het midden segment (niet smartphones) daar is het behelpen, het werkt wel maar het is niet het gebruikers gemak dat je gezien de roots zou verwachten.
En sinds niet al te lang is er de smartphone S60 editie iets dat Microsoft nog niet eens noemt en niet zonder rede. Er is namenlijk geen desktop versie de mensen moeten alles opnieuw leren, er zijn geen bestaande applicaties dus alles moet van de grond af aan worden opgebouwd. Het is een hele grote kans om iets geweldigs te maken, maar een nog veel grotere kans om de plank mis te slaan, en dus tenzij Symbian heel erg veel geluk heeft kunnen we dit OS gelijk afschrijven.

Het gevecht zal dus gaan tussen Windows (Microsoft) en Linux (Google) en als je kijkt naar plaatsen waar deze twee al vechten dan is het gelijk duidelijk dat een winnaar niet aangewezen kan worden, op sommige gebieden is Google veel sterker, maar op andere gebieden is Microsoft heer en meester. Tot noch toe is het OS domein voor Microsoft, en dus zou ik in ieder geval op de korte termijn verwachten dat Microsoft deze strijd zal winnen. Of op de lange termijn Microsoft ook de sterkste zal blijven hang heel erg van Google af en hun wil om nog vele jaren hun Android OS te blijven verbeteren en pushen.

de beste devkit die er bestaat (VS2008, want dat is gewoon het beste op dit moment).
Imho tast een dergelijke opmerking wel een beetje je geloofwaardigheid aan. Als je enkel doelt op het ontwikkelen voor mobiele platformen dan zou je een punt kunnen hebben (ik ben niet erg bekend met ontwikkelomgevingen op dit gebied), maar in het algemeen zie ik dergelijke uitspraken alleen gedaan worden door mensen die enkel de verschillende versies van Visual Studio kennen (en enkele notepad++ of homesite achtige tools).

Het enige dat VS mee heeft is dat het out of the box een redelijk rijke featureset heeft en zeer sterk integreert met andere MS producten. Als ik echter naar de featureset kijk dan heb ik het gevoel dat ik naar de featureset van IDEA v4 aan het kijken ben. Dit is een Java IDE die zo rond 2004 gereleased is (ter informatie, hij is van dezelfde makers als de resharper plugin voor Visual Studio)

Nee en dat is dus een groot probleem voor Microsoft, mits ze intern ook daadwerkelijk zo denken (wat ik mij afvraag). De tactiek heeft gewerkt ten tijde van de PC introductie (zoveel mogelijk bedrijven ervoor warm laten worden terwijl ze technisch niets voorstelde in die tijd in vergelijking met de concurrentie), maar dit is toch een hele andere markt. Als je nu nog weet vol te houden dat Windows Mobile voorloopt op de huidige nieuwe systemen, dan mis je toch een beetje de essentie waarom die systemen op dit moment zo populair zijn en blijven. Bovendien denkt alleen Europa nog dat WM interessant is, De VS (o.a.) daar tellen ze nauwelijks mee. WM is tested and proven to be sort of the best we had. Als Android zich kan bewijzen in het bedrijfsleven en/of de iPhone, waar zeker nog wat tijd en verbeteringen voor nodig zijn, dan kan het snel over zijn met de positie...zeker als WM al jaren precies hetzelfde UI en systeem hanteerd zonder vooruitgang door te voeren.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op woensdag 22 oktober 2008 21:29]


@vgroenewold
Kun je die stellingen ook onderbouwen?
Als je nu nog weet vol te houden dat Windows Mobile voorloopt op de huidige nieuwe systemen, dan mis je toch een beetje de essentie waarom die systemen op dit moment zo populair zijn en blijven.
Wat is die essentie dan? En welke huidige systemen zijn dan gelijk aan of beter dan WM? Android moet zich nog bewijzen en wat betreft de iPhone zou ik matiov zijn reactie is lezen.
..zeker als WM al jaren precies hetzelfde UI en systeem hanteerd zonder vooruitgang door te voeren.
1. UI hetzelfde betekent niet dat er geen vooruitgang geboekt wordt. Of word OSX ook niet beter omdat het dezelfde UI gebruikt? Of Windows?
2. Ik ben verder geen expert op WM gebied, maar ik denk dat het wel erg kort door de bocht is om te zeggen dat het systeem van WM al jaren hetzelfde is...

Mijn inziens is WM nog steeds het meest interessant voor bedrijven omdat WM een hoop functionaliteit biedt als het geintegreerd is in met een Windows Netwerk.

[Reactie gewijzigd door Erkel op woensdag 22 oktober 2008 21:54]


Niet hetzelfde? Het meeste heeft t-h al verteld , maar de WIndows Mobiel UI:

Heel lang gelden:http://www.filebuzz.com/software_screenshot/full/34062-winwap_for_windows_mobile.gif

Recent: http://tweakers.net/ext/i.dsp/1164296244.jpg

Zo zegmaar exact dezelfde UI, terwijl Android en de iPhone dit veel beter en gebruiksvriendelijker doen, waardoor je geen stylus meer nodig hebt.

Inderdaad, Microsoft had in het begin de UI ontworpen voor gebruik met stylus, waarbij ze helemaal niet dachten aan de vingers. En hiervoor is de interface erg goed (alleen de taakmanager mist erg), ik vind het hoofdscherm erg overzichtelijk, ontwikkelaars kunnen hun eigen plugins ervoor schrijven, het startmenu vind ik aardig goed overgepoot, je kan de meest gebruikte programma's in het menu zelf kwijt, en voor de rest heb je een menu gelijk aan dat op de meeste telefoons. Instellingen zijn netjes ingedeeld en het systeem zelf is vrij stabiel, al doen sommige (exotische) hardwarecombinaties hier wat aan af.
En met Windows Mobile 7 is Microsoft (naar verluid) bezig met vinger-vriendelijkheid, omdat ze begrijpen dat dat de toekomst is. Microsoft had de volgende keuze: of we leveren wat hack-achtige oplossingen zoals HTC dat doet met speciale applicaties om het scrollen met de vinger mogelijk te maken en we vergroten het startmenu, en we maken een nieuw hoofdscherm en daarmee moet men het doen, of we nemen de tijd en gooien alles om. Ze zijn bezig met het laatste.


Op de smartphone-markt hebben ze toch geen monopolie?
Hoe misbruiken ze dit dan volgens jou op dit moment?

Begrijp dat ze zeggen dat ze niet bang zijn voor de Iphone.
Omdat de Iphone meer gericht op de jeugd is die wil showen met hun Telefoon en op de Applefan boys, en Windows Mobile meer gericht is op de zakelijke gebruiker.

Die kiezen voor de Blackberry als het even kan. Maar echt een argumentatie is dit niet natuurlijk, ik heb een iPhone voor werk-gerelateerde zaken, eerst een WM device... ik doe de (vrij simpele) zaken die ik moet doen, maar dan sneller en makkelijker. Simpelweg door een beter UI. Dat heeft niets te maken met voor wie de telefoon bedoelt zou zijn.

Ben verre van fan van WM, maar alleen hype gevoelige mensen met te veel geld kiezen voor blackberry. WM synct gratis met exchange, geen blackberry enterprise server nodig. Geen aparte server ook dus... Veel meer keus... Zelfde geldt voor nokia e series en de iPhone (v2.0) die syncen ook gratis met exchange... Zoals hierboven al gezegd heeft de e series mijn persoonlijke voorkeur, wil daar wel even de nuance aan toevoegen op zakelijk gebied, want prive wil ik gewoon een telefoon die lang mee gaat, klein is en erg snel start. Een combinatie die ik met WM nog niet ben tegen gekomen (maar er zijn er erg veel).

De enige blackberry gebruikers die ik ken zijn van mensen die veel op vergaderingen met hoge omes komen en die willen zo'n ding omdat bepaalde grote omes ze ook hebben. iPhone is ook grotendeels hype, want e-mails typen e.d. vind ik op zo'n ding nou niet echt praktisch en aardig wat zakelijk gebruikers die ik ken hebben inmiddels weer een e series of WM telefoon en noemen de iPhone een 'leuke gadget'.

Uit de verkopen uit amerika blijkt anders toch dat Apple zich goed nestelt in de markt van zakelijke gebruikers. Apple draait nu al meer omzet dan RIM met zijn iPhone.

Op 15 maanden tijd is Apple uitgegroeid tot de nummer 3 op de Amerikaanse markt. Enkel Nokia en Samsung deden het nog beter.

"Uit de verkopen uit amerika blijkt anders toch dat Apple zich goed nestelt in de markt van zakelijke gebruikers."

Ah! Jij hebt dus kennelijk een bron die weet hoeveel iPhone gebruikers hun telefoon zakelijk gebruiken? Wil je m ook met ons delen?

"Apple draait nu al meer omzet dan RIM met zijn iPhone."

Je hebt gelijk! En dat is het onomstotelijke bewijs dat de iPhone zakelijk wordt gebruikt! Immers, de omzet van Disneyland Parijs is ook hoger dan die van RIM, dus moet Disneyland Parijs wel op de zakelijke gebruiker zijn gericht!

Droom lekker verder! Als een gigant als IBM volledig de iPhone wil ondersteunen, (notes plugin) dan wil dat toch overduidelijk zeggen dat de zakenwereld echt wel iets ziet in de iPhone.

Als ik van M$ zou ik mij zwaar zorgen beginnen maken. Op alle vlak krijgen ze er van langs: iPhone, OSX, het falen van Vista, ook Linux is steeds populairder...

[Reactie gewijzigd door Spooik op donderdag 23 oktober 2008 09:03]


Begrijp dat ze zeggen dat ze niet bang zijn voor de Iphone.
Omdat de Iphone meer gericht op de jeugd is die wil showen met hun Telefoon en op de Applefan boys, en Windows Mobile meer gericht is op de zakelijke gebruiker.
Deze jongen op middelbare leeftijd is verheugd om zich terug tot de jeugd te kunnen rekenen! De 14 vrienden in mijn naaste omgeving eveneens.

Ik heb gehoord dat MS bezig is met het herschrijven van het OS. kan niet wachten want echt vinger vriendelijk is het niet.

Je bedoeld Windows mobile 7 (http://microsoft.blognews...ouch-and-motion-gestures/)?
Daar is het wachten nog even op. Aan die afbeeldingen op die site te zien is het niet innovatief. Ik zie erg veel overeenkomsten met iPhone en Android.

Totdat Andriod bekender wordt. HTC draait nu nog WM, maar die zijn ook al bezig met Andriod. Kwestie van tijd voordat Andriod een waardige concurrent wordt.

Over de iPhone hebben ze gelijk: MS verkoopt tenslotte een OS dat op vele telefoons draait, terwijl de iPhone maar 1 model van telefoon is, en hoe goed dat ook is, er zullen er steeds wel genoeg anderen zijn waarop windows kan floreren.

Hun zelfvertrouwen tov Android is daarentegen, naar mijn mening, misplaatst. Android is gratis en open-source, wat eht voor developpers een stuk aantrekkelijker maakt.
Je kan heir als tegenvoorbeeld wel Linux op de desktops gebruiken: Dat is tov windows ook veel opener, en dus aantrekkelijker, maar heeft minder succes dan windows.
Naar mijn mening is de situatie op mobiele platformen totaal anders: gebruikers hangen neit echt vast aan een paltorm, omdat custom programma's, itt tot op de desktop, mobiel niet zo wijdverspreid zijn op dit moment.

Gevolg is dat gebruikers, en dus leveranciers, helemaal niet afhankelijk zijn van windows mobile! Leveranciers hebben dus geen enkel nadeel om Android in gebruik te nemen. In tegendeel: het is gratis en afstembaar op hun hardware, dit weer itt windows mobile.

Volgens mij gaat MS zijn mobiel aandeel dus serieus zien dalen als ze niet opletten voor Android.

Zolang WM nog steeds zoveel gebruikt wordt als nu zal het met Android net zo gaan als dat Linux voor de desktops betekend: Leuk voor de tweakers en mensen die totale controle willen hebben, maar voor de overige 75% niet interessant.

Ik bedoel, het is maar een mobieltje. Zo veel verschillende dingen hoeft een gemiddelde gebruiker nou ook weer niet. Hoogstens bellen, sms, email, sync, kalender, wekker, fotocamera, mediaspeler, routeplanner. Waarvan die andere tot nu toe alleen op WM een fatsoenlijke keuze heeft (Tomtom e.d. draait niet op java, maar ook niet op android en iphone).

Alleen dat laatste heb jij nu nog een punt!
Maar dat is wel een beetje het enige voordeel wat WM op dit moment heeft. Tomtom draait op de PNA ook linux dus zal het niet een groot probleem zijn om het voor android geschikt te maken. Verder ken ik zelf helemaal niemand die de telefoon gebruikt voor het navigeren. Of er zit navi in de auto of er hangt een PNA aan het raam.
En de rest van de dingen die jij noemt werkt net zo goed onder een ander OS als onder WM en er is geen enkel restrictie om het specifiek onder WM te blijven werken.

Het heeft even zoeken geduurd, maar bij deze reactie kan ik mij vinden :9

Feit is, als we het over (gebruikers-)ervaring hebben, zoals genoemd in het artikel, vindt je daarvan niets terug in de genoemde toestellen; daar heeft Microsoft immers geen invloed op (het gaat om grafische schillen die ontworpen zijn door de fabrikant van de toestellen!). En, niet te vergeten, deze fabrikanten willen graag geld verdienen, moeten hun marge zien te vergroten, en zien dat ze dezelfde voordelen kunnen behalen door een gratis OS (en niet te vergeten; gebonden aan een grotere marktnaam dan Windows of Microsoft; Google!).

Apple en de iPhone is een kwestie opzich, daar kan Microsoft ook geen concrete uitspraken over doen (wij ook niet trouwens). Apple vertegenwoordigt chaos, een niet te berekenen kracht. Misschien dat je in 1996 een concrete uitspraak had kunnen doen over dit bedrijf, maar vandaag de dag, na ruim 10 jaar rotzooi, valt dat niet meer verantwoord te doen. De iPhone vertegenwoordigt slechts de meest recente aanval van dit monster.

Maar goed, hoe gaat het bedrijfsleven hierover denken? En bottom-up invasie van Android en iPhone lijkt mij niet meer zo ondenkbaar namelijk...

Ik begrijp jouw niet Apple rotzooi????
«  1  2  3  4  5  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 08:54
Vorige 20:41
VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: