Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 32, views: 10.202 •

LG Electronics gaat een fabriek waar het bedrijf voorheen plasmapanelen produceerde, voor ongeveer 126 miljoen euro verbouwen. Over anderhalf jaar moet de eerste van twee productielijnen voor zonnecellen in gebruik worden genomen.

LG Electronics logoDe twee productielijnen zullen zonnepanelen op basis van kristallijn silicium produceren, en kunnen per stuk jaarlijks zonnecellen met een totale capaciteit van 120MW leveren. Ter vergelijking: de Duitse marktleider Q-Cells maakte in 2007 zonnecellen met een capaciteit van bijna 400MW. LG, dat in juni de zonnecelactiviteiten van dochteronderneming LG Chem overnam, verwacht dat de eerste productielijn in het eerste kwartaal van 2010 in bedrijf zal worden genomen, terwijl de tweede een jaar later actief moet worden. Dat LG groots op zonne-energie inzet, blijkt ook wel uit het feit dat het bedrijf op 21 september dit jaar een aandeel van 75 procent heeft genomen in Conergy, een Duits bedrijf dat zonnepanelen produceert.

Het Zuid-Koreaanse concern sloot in 2007 een van zijn drie fabrieken voor plasmapanelen vanwege de te sterke concurrentie op de pdp-markt en de afnemende vraag naar plasmaschermen. Omdat deze fabriek het oudere A1-productieproces gebruikte, moest toch al een keuze worden gemaakt tussen vernieuwing of omschakeling. LG heeft voor dat laatste gekozen vanwege de groeikansen voor zonnecellen. Daarbij is de keuze voor kristallijn silicium wel opmerkelijk: de verwachting is dat vanaf 2011 vooral de vraag naar thin film-zonnecellen explosief zal stijgen.

Reacties (32)

Euhm nee niet gezien. Maar wat bedoel je precies?
Ik heb het gezien. Het is echt niet normaal meer wat er al bestaat en nog gemaakt gaat worden. Ik stond er versteld van.

Hier een link naar een kleine samenvatting ervan. Met hier en daar wat afbeeldingen.
Link
en hier de aflevering zelf. (snelle link naar de video)

[Reactie gewijzigd door TD-er op 22 oktober 2008 11:42]

Ik heb het ook gezien. Het probleem is echter de fossiele brandstof sector. Bij het maken van een nieuwe sector die tegen een andere sector moet vechten qua positsie gaan er altijd arbeidsplaatsen vallen. De zonneenergie sector is zo groot dat zelfs de bedrijven die er 8 jaar geleden mee begonnen zijn dit niet hadden zien aankomen. LG ziet hier toekomst in en ik denk dat dat een slimme zet is. In de uitzedingen van tegenlicht zie je ook dat de plasma / LCD sector sterk lijkt opdat van de zonneenergie sector. Nu is het de beurt aan de consumenten, je eigen powerplant op het dak van het huis is natuurlijk geniaal.
...gaan er altijd arbeidsplaatsen vallen.
Het vaak naar voren gebrachte onnozele argument dat iets in stand moet worden gehouden puur en alleen om arbeidsplaatsen in stand te houden is je reinste kolder. Alsof 't verantwoord zou zijn om iets ouderwets in stand te houden puur en alleen voor 't behouden van werk. Totale kolder.
Een voorbeeldje: stel dat er geen misdaden meer kunnen worden gepleegd. Zou er dan nog een reden zijn om politie en justitie in stand te houden? Welnee.
Ander voorbeeldje:
Stel dat er nog maar 1% van de oliewinning NODIG zou zijn (bijv. voor 't gebruik van plastics en als smeermiddel in windmolens om maar wat te noemen), omdat wind- en zonneenergie . Moet je dan ook nog de andere 99% van de oliewinning in stand houden ALLEEN om die arbeidsplaatsen in stand te houden? Echt de grootst mogelijke onzin die er is. Wees eerder blij dat die ouderwetse rommel dan 's een keer ophoudt.
Is er ook iets bekend over de afmetingen van de deze zonnepanelen?
Ik zou verwachten dat er voor 400 Mega Watt (Q-cells) een behoorlijk oppervlak nodig is.
Ze maken geen 400 MW panelen; bestaan niet veel te groot.
Q-cells bakt cellen die ongeveel een halve a4 zijn ofzo.

Plaats dan een paneel van 160x90 vol met die cellen en je hebt een zonnepaneel ;)
Ja oke, dat snap ik, maar wat voor oppervlak is er nodig voor 400 MW?
Beetje lastig om je een beeld te vormen van 400 MW t.o.v. 100 MW als je niet weet om wat voor grootte het gaat.
Ik kan dit uiteraard zelf uitzoeken en dat zal ik ook zeker eens doen, maar daar heb ik nu even geen tijd voor.
dat is moeilijk te zeggen omdat we niet weten hoe efficient de panelen van LG gaan worden of hoe efficient die van q-cells zijn.
Cellen produceren gemiddeld 150W/m2

400.000.000 / 150 = 2.666.666 m2, dus 2.6 km2

Maar of deze berekening helemaal opgaat weet ik niet, aangezien die 150W effectief is en die 400MW het maximale vermogen is. Neem het dus maar met een korreltje zou van zo'n 50% ;)
Is er ook iets bekend over de afmetingen van de deze zonnepanelen?
Ja. De oppervlakte van Frankrijk is genoeg voor de gehele wereldbevolking. In de woestijn is die ruimte er makkelijk, en anders wel op zee.
(Huidige techniek.)

[Reactie gewijzigd door kimborntobewild op 23 oktober 2008 17:28]

Heb de aflevering vannacht gezien, het videobestand staat online op http://www.vpro.nl/progra.../40025880/media/40177219/ overige afleveringen staan op http://www.vpro.nl/programma/tegenlicht/afleveringen/ (het is een 4delige serie namelijk).
Voor iedereen die ontwikkelingen volgt m.b.t. elektrische auto's is de docu "Who killed the electric car" ook een aanrader.
"Yes we CAN!" ;)
Inderdaad ... pracht van een documentaire. Als je alles mag geloven wat er gezegd wordt hoorden we nu allemaal al enkele jaren met elektrische wagens rond te rijden.
Maar aangezien er aan electriciteit niet zoveel verdiend word als aan olie...
dat veranderd vanzelf als steeds meer mensen elektrische gaan eisen.
Het IS al lang aan 't veranderen, en wel omdat peak-oil zo ongeveer bereikt is.
Dit is inderdaad een questie van marktwerking. Maar ook geopolitieke overwegingen spelen een rol. Veel landen die in olie handelen houden er nu niet bepaald dezelfde ideeŽn op na als het gaat om vrijheid, democratie en mensenrechten. De toenemende afhankelijkheid van zulke landen is een heel belangrijke reden om van de olie af te willen (misschien wel de belangrijkste voor zover de politiek betreft).

Daarnaast moeten we inderdaad niet rekenen op de olie-industrie als het gaat om duurzame energie. Hun investeringen in olie zijn zo groot dat ze er waarschijnlijk aan vast zullen blijven houden. Ditto voor de olieproducerende landen; hun hele economie en vaak ook politieke systeem hangt aan de olie opbrengsten. Maar zoals je ziet nemen bedrijven uit een andere tak het stokje over als het om (duurzame) energie gaat. Ach degene die de transistor radio uitvond was ook niet degene die de TV uitvond zullen we maar zeggen :)

Als er maar genoeg politieke wil is, en consumenten veeleisender worden op het gebied van duurzaamheid, komt het uiteindelijk wel voor elkaar. Oliemaatschappijen veranderen daar uiteindelijk niks aan. Overigens is er ook twee jaar geleden wel een interessant tweeluik van Tegenlicht geweest over het onderwerp energie (zoek maar eens op Energy Wars op hun website).

[Reactie gewijzigd door Morrar op 22 oktober 2008 13:25]

Hun investeringen in olie zijn zo groot dat ze er waarschijnlijk aan vast zullen blijven houden.
'T maakt geen zak uit hoeveel ze er in hebben geÔnvesteerd. Als de olie straks op is: op is op!! Maakt 't dan iets uit dat je 10 miljoen of 10 miljard hebt uitgegeven voor een olieboortoren?
questie
Prachtig woord trouwens... Ik stem ervoor om die schrijfwijze voortaan te gebruiken :P.

[Reactie gewijzigd door kimborntobewild op 23 oktober 2008 18:20]

Weet iemand hoegroot de huidige wereld productie is, uitgedrukt in MW/jaar?

als ik uit ga van 1000MW/jaar dan betekend dat 0,166666667 W/(mens*jaar).
als je er van uit gaat dat we gemiddeld 1KW nodig hebben,....... hebben we nog even te gaan.
als ik uit ga van 1000MW/jaar dan betekend dat 0,166666667 W/(mens*jaar).
als je er van uit gaat dat we gemiddeld 1KW nodig hebben,....... hebben we nog even te gaan.
1kW? Volgens mij haal je wat eenheden door elkaar. Een mens heeft gemiddeld helemaal geen 1kW nodig.

Watt is vermogen wat je op een bepaald moment gebruikt.
Wh is een bepaalde hoeveelheid energie en is dus 1 Watt gemiddeld gedurende 1 uur. (N.B. 1 minuut lang 60Watt gebruiken is ook 1Wh aan energie)
PV-panelen (zonnecellen die (zon)licht omzetten in electriciteit) druk je uit in Wp oftewel Watt-piek. (en dus niet in Watt, wat hier in het artikel ook fout staat)
1Wp levert in NL in een jaar ongeveer 0,85kWh aan energie.
Een huishouden in NL verbruikt in een jaar tijd ongeveer 3500 kWh aan electriciteit. (gemiddeld huishouden van 3,5 personen?, dan zou je op 1000 kWh per persoon per jaar uitkomen in NL)
Dat zou je dus kunnen afvangen met (3500 / 0,85 = ) 4,1 kWp aan PV-panelen.

Om een beetje een idee te geven van de kosten...
1 kWh kost op dit moment ongeveer 0,22 euro (incl energie-heffing, BTW, transportkosten, etc)
PV-panelen kosten per Wp ongeveer 5,50 euro (soms komt er wel spul voorbij van zo'n 3,50 euro/Wp)
En als je dan ook nog de noden van de industrie telt...
En de noden van de elektrische auto waarmee andere posters schermen. En het feit dat de gasbel opraakt dus dat we elektrisch willen gaan stoken. De 3.500 kWh elektriciteit die we nu per huishouden consumeren gaat richting 35.000 kWh als we alles gaan meetellen.
Zelfs al zitten ze erin Tegenlicht 4x naast... kijk naar waar ze met dat vierkantje tgv Frankrijk over het continent Afrika heengaan en denk dat vierkantje eens 4x groter..

Natuurlijk zal de investering immens zijn, maar komop zeg, dit is wel heel wat beter dan kooltjes opfikken of de kansen verhogen dat we uiteindelijk s'nachts allemaal blauw opgloeien.

En natuurlijk zullen we juist meer gaan gebruiken wanneer we meer ter beschikking krijgen, maar dan nog. Denk eens aan alle banen, een compleet nieuwe economie in Afrika.

Grote nadeel is, je moet geld hebben om geld te investeren en los vh feit dat dat geld niet in Afrika zit maar in de 1e en 2e zogeheten werelden, dan nog zit dat geld bij partijen die al dik in de olie e.d. zitten en niet snel geneigd zullen zijn het vrij te maken.

Toch ben ik gematigd optimistisch door de update die ik kreeg in Tegenlicht.

6% rente hmm...
* yared zijn bank doet momenteel een stuk beroerder :)

edit: hulde aan LG vanzelfsprekend, oke ze doen het voor het geld, maar ze doen het ;)

[Reactie gewijzigd door yared op 22 oktober 2008 13:43]

Op zo'n grote schaal is zo'n project niet mogelijk. Het Desertec concept waarover hier gesproken wordt is dan ook meer om een beleidsrichting aan te geven. De uitvoering zal eerder gefaseerd in kleine deelprojecten gebeuren. Dat komt door de grote onzekerheden van een dergelijk grootschalig gebeuren.

Als je kapitale investeringen zo hoog zijn (50 miljard euro), kan het natuurlijk niet zo zijn dat een van die landen zegt: jongens, we trekken er de stekker uit. Maar dat is wel waar je rekening mee moet houden. Bovendien wordt er in het Desertec concept gesproken over HVDC lijnen die de toevoer naar Europa moeten regelen. HVDC is een beproefd concept, maar niet op een dergelijk schaal als in Desertec. Alleen al het simuleren van een dergelijk net zou een ongelofelijke investering zijn (techniek moet nog ontwikkeld worden).

Enfin, natuurlijk willen we graag dat Noord-Afrika economisch beter wordt en dat wij goedkope energie ontvangen, maar dat zal gefaseerd uitgevoerd worden ivm de risico's en het kan daardoor nog heel lang duren voor wij een substantieel deel van de stroomvoorziening uit Noord-Afrikaanse CSP krijgen. En inderdaad, de belangen van anderen zullen een grote (negatieve) invloed hebben op de ontwikkeling.

Hoe dan ook ziet de toekomst van zonne-energie er zonnig uit ;) De PV-industrie is overigens momenteel de hardst groeiende industrie ter wereld!
Er is geen enkele reden waarom het NIET op zo'n grote schaal mogelijk zou zijn. Maar er is ook geen enkele reden om te denken dat 't op ťťn plaats moet worden gebouwd. Is ook dikke onzin natuurlijk. Je ziet nu al dat ze 't in zo'n beetje elk land gebruiken.

[Reactie gewijzigd door kimborntobewild op 23 oktober 2008 17:59]

Prachtig vind ik dit nieuws, iedereen zelfstandig zijn eigen energie opwekken.

Filmpie
Docu, Tegenlicht Here comes the sun, Geen koeien, maar zonnepanelen


http://www.vpro.nl/progra.../40025880/media/40177219/

[Reactie gewijzigd door carpin op 22 oktober 2008 19:34]

Beetje tegengas: Wat doen we 's nachts? (Als de zon uit staat ;))

Daarnaast: Ik zie de kosten niet zo hard dalen als bijvoorbeeld in het tegenlicht filmpje aan ons voorgesteld wordt. In de flat panel business dalen de kosten door de panelen steeds maar groter te maken. Maar dat houdt binnenkort wel op. De machines om de panelen te maken krijgen zulke belachelijke maten, dat gaat niet meer goed.

De kosten zullen nog best wel wat dalen, maar zonder flinke subsidie zal het de komende jaren nog niet rendabel zijn. Het lijkt me een verstandig besluit van LG om een oude fabriek te gebruiken.
Het is heus wel rendabel. Weet je wel wat 't kost om een kerncentrale te bouwen? Zelfs al neem je de exhorbitante kosten voor opslag van kernafval voor 1 miljoen jaar niet eens mee.
Als 't niet rendabel was, kon die markt echt niet zo rap groeien als nu 't geval is.

[Reactie gewijzigd door kimborntobewild op 23 oktober 2008 17:57]

Beetje tegengas: Wat doen we 's nachts? (Als de zon uit staat ;))
's nachts gebruiken we sowieso al geen klap. Straatlantaarns gaan behalve vanwege de veiligheid en praktisch nut tevens aan om te zorgen dat de elektriciteitscentrales niet al te ver teruggeschroefd hoeven te worden. Zet een motion-sensor op die dingen en je bent al een eind verder.

Verder hoeft energie niet _hier_ vandaan te komen, wanneer het hier nacht is is het niet overal nacht. Gewoon een kwestie van lange kabels dus.

Daarnaast heb je nog windenergie en golfslagenergie welke ook 's nachts werken. En als het alleen maar om nachtelijke stroom gaat kunnen we ook nog wel een redelijke poos vooruit met kernenergie (lang genoeg om wind/golfslag te verbeteren).
Beetje tegengas: Wat doen we 's nachts? (Als de zon uit staat )
Doe niet zo dom... Je hebt altijd de helft van de aarde in de zon staan (ff afgezien van wolken natuurlijk). En je hebt natuurlijk accu's en andere apparaten die de energie kunnen vasthouden tot 't moment dat 't gebruikt moet worden.