Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 74 reacties, 19.167 views •
Submitter: bobwarley

Ontwikkelstudio Blizzard Entertainment heeft op de Blizzcon 2008 bekendgemaakt dat Starcraft 2 wordt gesplitst in drie afzonderlijke games. De maatregel zou volgens Blizzard nodig zijn om de kwaliteit van het project te waarborgen.

Het real-time strategyspel Starcraft 2, aangekondigd in mei 2007, wordt in drie delen opgesplitst. Ieder deel zal op één van de drie rassen in het spel worden gericht. De eerste game in de trilogie is Terrans: Wings of Liberty. Hierin staan de Terrans centraal, en komt met name het conflict tussen de personages Jim Raynor en Kerrigan aan bod. Het eerste deel uit de Starcraft 2-trilogie zal ook een mini-campagne bevatten van de Protoss. De tweede game zal Zerg: Heart of the Swarm heten. Dit deel bevat rpg-elementen, terwijl Protoss: Legacy of the Void - het derde deel - van de andere twee afwijkt door de toevoeging van diplomatie-elementen.

Volgens Rob Pardo, executive vice-president bij Blizzard, zullen de drie games ieder bestaan uit een campagne met tussen de 26 en 30 missies. Hoewel de speler uit meerdere verhaallijnen kan kiezen, zal het einde van de games vaststaan. Pardo denkt dat gamers de twee laatste games mogelijk als expansion packs zullen beschouwen, maar Blizzard wil onder andere door de toevoeging van cinematische tussenscenes en een uitgebreid verhaal bewerkstelligen dat alle drie de games op zichzelf zullen staan.

Het multiplayer-gedeelte van Starcraft 2 zal door de opdeling niet fundamenteel veranderen. Wel zijn sommige eenheden online niet speelbaar, omdat ze specifiek bij een van de drie games horen.

Het alternatief voor de splitsing was volgens Pardo dat de ontwikkeling van Starcraft 2 een lange vertraging op zou lopen of dat de campagnes minder uitgebreid zouden worden. Het is niet bekend wanneer de eerste van de drie games in de trilogie zullen verschijnen.

Starcraft 2 opsplitsing

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (23)

Reacties (74)

Reactiefilter:-174069+19+25+31
Moderatie-faq Wijzig weergave
Ik denk dat we niet al te snel op Blizzard moeten duiken als zijnde een developer die een nieuwe manier van geld uit het laatje kloppen heeft gevonden.

Ten eerst is Blizzard bij uitstek altijd de Developer geweest die luisterd naar de community, de community ook betrekt in het ontwikkel process van games. Dit koppelen ze aan het befaamde "As always, this game will be done when it's done." principe, waar naar mijn herinnering Blizzard nog nooit van heeft afgeweken.

Ten tweede moeten we niet vergeten dat als Blizzard daadwerkelijk 3 campaigns gaat maken van 25+ missies en een al gelijk werkend multiplayer systeem (ik neem aan nieuw Battle.net?) het ook 3 complete games zijn. Zeker als we Blizzard niveau cinematics erbij krijgen (ik heb ooit gelezen dat de introductiefilmpjes voor DiabloIII net zoveel budget en mankracht vragen als een kleine game) dan ben ik niet bang dat ik wordt afgescheept met een game waar ik teveel voor moet betalen. Komt nog eens bij dat Blizzard Diablo II en Starcraft nog steeds aan het patchen is. Welke developer doet dat nog tegenwoordig?

Ten slotte hoop ik wel dat Blizzard nu ook kiest voor diverse distributie wijzen, ik vind de collectors boxen altijd erg geweldig, maar ik hoop dat ze nu ook gebruik gaan maken van digitale distributie, dan zou het voor de echte fan zonder budget ook wat makkelijk zijn om alles te kunnen spelen.

Enfin, ik kijk er naar uit, alhoewel ik hoop dat SC2 een iets hoger tempo krijgt dan SC1, maar uit de gameplay filmpjes lijkt dat wel goed te komen.
Ten tweede moeten we niet vergeten dat als Blizzard daadwerkelijk 3 campaigns gaat maken van 25+ missies en een al gelijk werkend multiplayer systeem (ik neem aan nieuw Battle.net?) het ook 3 complete games zijn.
Helemaal mee eens... Iedereen die zegt "oh da's lekker, dan kunnen ze 3x cashen" moet even nadenken hoeveel levels elk afzonderlijk deel bevat (26-30 volgens het artikel), en dat vergelijken met andere RTS'en.
ik hoop dat ze nu ook gebruik gaan maken van digitale distributie
Die kans is zeker aanwezig, de techniek hebben ze al. In Blizzard's webwinkeltje is het al mogelijk om games online aan te schaffen, ik denk dat ze dat ook wel gaan doen voor nieuwe games.

[Reactie gewijzigd door 19339 op 13 oktober 2008 11:00]

En ze doen ALLES via torrents. En dan maar hopen dat je ISP dat niet throttled omdat een paar gastjes hun gameine kick illegaal moeten hebben.
En het gaat tegelijkertijd uitkomen op zowel de Mac als de PC. Welke developer doet dat?

Blizzard krijgt mijn geld, of ik het nou in drie keer betaal of in een keer. Betalen doe ik toch wel, want hebben zal ik het. Mede omdat geen enkele game van Blizzard me tot nu toe ooit heeft teleurgesteld.
Het gaat er niet zozeer om dat Blizzard een fantastische game gaat afleveren, het gaat er meer om dat er teveel andere belangen in het spel zouden kunnen zijn dan je wat mij betreft in een creatieve industrie mag verwachten (want dat is het in principe nog steeds).

Inderdaad lijkt het heel negatief te zijn maar laten we wel zijn, het feit dat Blizzard eerst spreekt over een volledig spel en niet episodisch en vervolgens overstapt op een episodische distributie doet noch iets af aan de kwaliteit nóch iets af aan het willen cashen. Beide aspecten zullen wel eel rol spelen.

Ik ben het er helemaal mee eens dat we het spel gewoon moeten kunnen spelen en dat we niet moeten vergeten dat Blizzard vooralsnog pareltjes van games heeft afgeleverd. Niettemin is terecht om op te merken dat er een verschuiving richting een te grote vercommercialisering merkbaar zóu kúnnen zijn.

De huidige industrie maakt wel dat je als consument best kritisch mag zijn. Daar kunnen de ontwikkelaars maar vooral de uitgevers ook van leren.
Blijkbaar lezen ofwel de mensen het verkeerd of willen ze maar slecht commentaar geven..

1 Ofwel een volledig spel dat geen 26 missies per ras heeft maar 10 missies per ras in totaal dus 30 missies zoals in SC1.. Het verhaal minder uitgebreid verteld enz (maar dit past niet in blizzard hun plaatje, want ze willen doen wat ze willen.. veel uitgebreider het verhaal vertellen)

2. Nog 5 jaar wachten ofzo tot ze alle 3 effectief klaar hebben.. Maar dan begin je natuurlijk weer te zagen dat het zo lang duurt.. Dus wat ze nu doen met in 3 opsplitsen is in feite voor de community.

3. Zoals ze nu doen je kan zeggen 3 volwaardige spellen leveren. Met elk 26 en meer missions (komaan elk volwaardig spel heeft dit).. Enigste is, dat de multiplayer dan niet zo veel extra biedt als je al 1 deel hebt.

Mijn conclusie: Blizzard doet het nodige wat voor hen betekent een ervaring bij het spelen van een spel. Kwalitatief leggen ze de lat zeer hoog en in dit geval per ras 26 missies minimum.
Het is natuurlijk wel jammer dat door de opsplitsing bepaalde units niet speelbaar zijn totdat je het bijbehorende deel hebt gekocht, maar het is wel mooi om te zien dat ze hierdoor meer aandacht aan de campaigns en de achterliggende verhalen kunnen werken zonder al te veel vertraging
Ik ken een oud beta tester van de orginele starcraft en die had gehoord dat het spel zo goed als klaar was maar dat het voornamelijk om het balanceren ging. Goed dat is maar van horen zeggen.....

Het ziet er meer naar uit dat men inderdaad gewoon meer geld uit de zak wil kloppen en de hype zo lang mogelijk wil laten aanhouden. Want betekent dit dat we dus alleen met terran kunnen multiplayen en voor het volgende ras moeten wachten op het volgende deel? Waardeloos..... Als ieder deel op zich 50 euro gaat kosten dan hoeft het voor mij niet. En het lijkt er wel op als men nu al benadrukt dat de overige delen geen expansion packs zijn, lees: geen 30 euro add-on.
Jammer dat geen van jullie ook maar enig benul heeft waarover jullie praten.
Helaas hebben ze voor het artikel ook niet de beste bron gebruikt (de submit die ik gedaan heb, had een uitgebreidere bron):
http://pc.gamespy.com/pc/starcraft-2/918896p1.html
http://pc.gamespy.com/pc/starcraft-2/918963p1.html

Zoals daar valt te lezen heeft het splitsen helemaal niets te maken met de multiplayer. Zo zal je gewoon met zowel Terrans, als Zerg, als Protoss kunnen spelen in de multiplayer van deel 1. Deze multiplayer zal volledig onafhankelijk zijn van de 3 "single-player" delen. Dit heeft vooral als voordeel dat ze kunnen apart kunnen balancen voor singleplayer en multiplayer, waarbij natuurlijk weer wordt gedacht aan het feit dat het dé opvolger moet worden van een van de succesvolste professional gaming spel ooit.

De reden dat je sommige units niet kunt gebruiken in multiplayer lijkt dan ook meer te liggen aan het feit dat je in singleplayer dingen kunt doen zoals rare upgrades, die balance in multiplayer volledig zouden verwoesten.

Dus volledige keer beter jezelf inlezen voordat je iets afkraakt...

Wat betreft de prijs: Ik ben best bereid om 3x50 euro te betalen voor 3 games met ~25 missies die me op zich al waarschijnlijk 30+ uur plezier geven. En kijkend naar SC1 zeer waarschijnlijk nog veel langer.
Er zijn genoeg games die van veel mindere kwaliteit zijn welke de 50 euro niet waard zijn...

[Reactie gewijzigd door DarkKnight op 13 oktober 2008 10:53]

wat een vriendelijke reactie. 2x afplassen terwijl ze als bron het bovenstaand artikel gebruiken. Fijn dat jij het wel weet, maar kraak dan a.j.b. de auteur van het artikeltje af.
Toegegeven, ik had de eerste twee regels van mijn reactie moeten omdraaien, om duidelijk te maken dat ik het inderdaad niet eens ben met de gebruikte bron. Mijn excuses... O+
Ze brengen het leuk.
Goede marketing.

Maar het blijft de nieuwe mode van episodic content om gewoon 1 ding te bewerkstelligen.

Meer winst. :|
Niet dus, er wordt vrij duidelijk aangegeven dat ze de kwaliteit willen hooghouden zonder de ontwikkeltijd extreem te verlengen. Starcraft was natuurlijk een geweldig spel en extreem uitgebalanceerd. Het beste pro-gaming spel ook. Dan heb je een erfenis die je waar moet maken...
Wat een gedoe zeg. Nu maar hopen dat ze ook een 3-in-1 versie uitbrengen en dat je niet maanden hoeft te wachten tot alle deeltjes netjes zijn uitgebracht.

Ik bedoel, als ik Starcraft wil spelen, wil ik Starcraft spelen en niet "Terrans!" of "Protoss!".
Wie zegt dat dit in multi player niet kan? Sowieso speelt bijna niemand de missies. Ik heb denk 5000 uur multiplayer gedaan en hoogstens 2 uur missies.
Dan mis je toch wel iets. Ik heb alle missies van Starcraft en van Brood War uitgebreid gespeeld, de meeste meerdere malen. De hele storyline zit briljant in elkaar, vond het toch zeker ook wel een van de sterke punten van Starcraft. De multiplayer was natuurlijk ook briljant, maar toen het spel uitkwam had ik nog geen onbeperkt internet dus dat was in het begin zeker geen optie.

Maar als je ze niet gespeeld hebt, ga dat dan eens gauw doen :-P
Uhmm ik vraag me af hoe dit gaat uitpakken. Ik snap dat ze een mooi verhaal willen brengen maar hoe lang moeten we dan op het volgende deel wachten ? En wat gaan die delen kosten ? komen er dan ook units bij net als bij Brood wars ?

Want leuk dat ze het verhaal beter maken maar dit is ook een manier om hetzelfde spel 3x te verkopen. En zoals ze het nu brengen lijkt het er op of we dus 3x 50-60 euro kunnen gaan betalen voor na genoeg hetzelfde. In dat geval hoop ik toch dat SC2 maar iets van 20-30 euro kost maar dat zal wel niet..... En ik heb ook niet super veel zin om weer een jaar/half jaar te moeten wachten op het volgende deel.

Dus nogmaals ben benieuwd hoe dit uitpakt. Ik vond SC1 echt super. En War3 ook vanwegen de maps die mensen zelf kunnen maken. Ik hoop dat SC2 die optie uit war3 ook heeft. Samen met het verhaal van SC zou dat echt super zijn.
Je kon toch in SC1 ook zelfs map aanmaken.
Heb dat talloze keren gedaan samen met mijn broer tijdens onze nachtelijke gamessessies.
Ja, er was een heel apart programma voor ontwikkeld wat er nog best goed uitzag. Starcraft Map editor. Je kunt er leuke mappen mee maken.
Ik hoop ook zeer dat die editor er weer bij zit.
warcraft III had dezelfde editor.
Heel simpel om je eigen campaigns, multiplayer maps en zelfs RPG's mee te maken.
samen met de unreal ed en de duke3d editor (build.exe) is dit de meest fijne editor waar ik ooit mee heb gewerkt.
Als er dit keer niet een editor bij zit die zo goed doordacht is als die van de voorgaande $naamCraft games dan is hier één potentiële koper minder.

Verder vind ik het een goede oplossing.
Hoop alleen niet dat elk deel de volle pond gaat kosten en ellendig lang op zich laat wachten.
Lol dit was ook al zo in Warcraft 2 :) bij deel 1 weet ik het niet eigenlijk dat is al zo lang geleden...

Ik vind iedereen wel zwaar negatief, zoals ik het hier lees vind ik het alleen maar beter omdat Blizzard 1 van de uitgevers is die naar mijn mening alleen kwaliteit wil leveren.
Dat ze dan een spel uitstellen of opdelen vind ik alleen maar mooi nieuws omdat je zo de kwaliteit krijgt wat je van Blizzard gewend bent.

De prijs sjah das ff afwachten iid
Tuurlijk maar in war3 is er gewoon vele malen meer mogelijk. En dat is voor mij eigenlijk de enige rede dat ik war3 speel. SC1 was los leuk en met de mod maps al helemaal. Maar War3 vond ik maar niets ik speel alleen die Custom maps. BV TD maps.
Opzich natuurlijk heel mooi dat Blizzard de kwaliteit wil waarborgen maar er zullen eerdere marketingtechnische redenen aan ten grondslag liggen.

Er is inmiddels een aantal ontwikkelaars/uitgevers dat episodische games uitbrengt (games zoals: Half life, Crysis, sam en max). Ik denk dat Blizzard ook gezien heeft dat dit erg functioneel kan zijn maar het voelt nu wel een beetje aan alsof een poot uitgedraaid gaat worden.

In een bekend pcgame blad gaf de hoofdredacteur ook al te kennen teleurgesteld te zijn in iemand als will wright die op een bijeenkomst in plaats van de mogelijkheden van Spore te bespreken en een creatieve visie te uiten vooral over marketingzaken en winstmaximalisatie sprak. Dat gevoel heb ik hier nu ook een beetje.

edit: formulering zin aangepast

[Reactie gewijzigd door Squash.Cryeth op 13 oktober 2008 09:49]

Opzich natuurlijk heel mooi dat Blizzard de kwaliteit wil waarborgen
Zegt de kwaliteit te willen waarborgen. :P

Zal echter niet de eerste keer zijn dat een plannetje om ergens meer geld uit te slaan uitgelegd wordt als "om de kwaliteit te waarborgen."

[Reactie gewijzigd door Edmond Dantes op 13 oktober 2008 09:56]

moi, zij meer geld, wij meer spel. iedereen blij! ik zie het probleem voorlopig nog niet echt, laten we nou even wachten hoe het uitpakt alvorens een keel op te zetten...
Ik denk dat ze het bewust doen met nog een achterliggende reden.
Ze willen op één of andere manier zoveel mogelijk geld verdienen aan een game waar heeeeeeel veel mensen al jaren naar uitkijken.
als ze de game opdelen in 3 delen, verdienen ze 3x 49 euro aan de game i.p.v. 1x 49 euro (weet niet wat de werkelijke prijs is van de game, maar het voorbeeld lijkt me duidelijk)
Ik denk niet dat de losse delen net zo duur zullen zijn als het complete spel. Bovendien heeft Blizzard nu extra kosten voor distributie. Ze zullen ongetwijfeld meer winst pakken, maar ik vraag me af of het verschil zo ontzettend groot zal zijn.
Ik denk niet dat de losse delen net zo duur zullen zijn als het complete spel.
Pardo denkt dat gamers de twee laatste games mogelijk als expansion packs zullen beschouwen, maar Blizzard wil onder andere door de toevoeging van cinematische tussenscenes en een uitgebreid verhaal bewerkstelligen dat alle drie de games op zichzelf zullen staan.
Klinkt mij in de oren als dat ze die losse delen als volwaardige spellen zien en dus ook voor een volwaardige prijs zullen verkopen.

Jammer, dit soort trucjes.
Wie weet blijken de 2 delen ook wel volwaardige spellen te zijn, nieuwe units, nieuwe missies, nieuw verhaallijn, nieuwe opties.

Mensen zeuren hier net even iets te snel... niemand van ons weet wat de games precies gaan brengen!
Wie weet blijken de 2 delen ook wel volwaardige spellen te zijn, nieuwe units, nieuwe missies, nieuw verhaallijn, nieuwe opties.
Aangezien eerst 1 spel werd aangekondigd dat nu ineens 'opgesplitst' gaat worden denk ik dat dat tegen gaat vallen.
Mensen zeuren hier net even iets te snel... niemand van ons weet wat de games precies gaan brengen!
En ik denk dat sommige mensen het iets te snel goed willen praten, puur omdat het Blizzard/Starcraft betreft. Als EA zo'n aankondiging had gedaan was de verontwaardiging niet van de lucht geweest.
Bovendien heeft Blizzard nu extra kosten voor distributie.
Dat is toch niet mijn schuld? ;) Ze kunnen het natuurlijk ook als 1 geheel uitbrengen, dan hebben ze maar 1x distributiekosten.
Doen ze dit nou echt daadwerkelijk met die reden of is het gewoon dat als je drie spelletjes verkoopt a 30 euro per stuk je meer verdiend dan een spel a 50~60 euro?

[offtopic] blijft boeiend klinken en ga ze zeker ook wel spelen, hoop dat het niet zo'n afgang wordt als je met zoveel tweede delen hebt

Edit: iemand boven mij had grofweg al het zelfde idee...

Het blijft natuurlijk wel een gok als ze de afzonderlijke delen voor een lagere prijs verkopen, als deel 1 dan flopt zal de rest waarschijnlijk ook stukken slechter verkopen.

[Reactie gewijzigd door SRI op 13 oktober 2008 09:21]

Ik denk dat dit hetzelfde is als SC1 en Broodwar, en Warcraft 3 en Frozen Throne. Met dat verschil dat de uitbereidingen intern wel al vast stonden maar nog niet publiek bekend waren wanneer het eerste deel uit kwam. Nu hebben ze gewoon gezegd dat SC2 2 uitbereidingen zal hebben.

(Ik weet het natuurlijk niet zeker maar dat is zo mijn vermoeden na het lezen van het artikel)
Als je goed leest zijn het geen uitbreidingen... maar ontbrekende delen van het orginele spel.

De extra maps zijn misschien uitbreidingen. Maar je kan in deel 1 maar met 1 ras spelen, en niet met alle drie de rassen. Dat is dus gewoon geld vragen voor iets wat in het eerste deel al beschikbaar is, maar expres uitgeschakeld.

Ik ben heeeeeeeeeeel benieuwd wat ze gaan vragen per deel, en ook hoe lang er tussen de delen zit.

Ik kan me namelijk goed voorstellen dat veel mensen deel 1 kopen voor de multiplayer, en vervolgens deel 2 en 3 downloaden omdat ze het wel willen hebben, maar niet voor te veel geld... zeker omdat het eigenlijk niet al te veel meer toe voegt... voor mijn gevoel althans.
Volgens mij heb jij het ook niet helemaal goed gelezen!

In de multiplayer mode kun je wel degelijk alle rassen spelen!
Ja, dat had ik wel gezien als je mijn laatste zin leest zie je namelijk dat ik me voor kan stellen dat mensen 1 deel kopen voor de multiplayer... multiplayer met een ras lijkt me erg leip :P
erg tussen de regels door maar kan het er wel uithalen idd.
Maar was meer een opstapeling van tig keer dezelfde opmerkingen die gemaakt waren. Dus moest ergens inhaken.
Sorry :S
De maatregel zou volgens Blizzard nodig zijn om de kwaliteit van het project te waarborgen.

Laat even snel zeggen, 1x 49 en 2x 29 euro, is meer dan alles in 1 game te proppen. Meer geld voor development, hogere kwaliteit. Zit waarheid in, maar wel met marketing.
Het multiplayer-gedeelte van Starcraft 2 zal door de opdeling niet fundamenteel veranderen. Wel zijn sommige eenheden online niet speelbaar, omdat ze specifiek bij een van de drie games horen.
Dit vind ik dus jammer, Tiberian Sun (oude doos) deed dit simpel de host te laten bepalen welke versie je nodig had, zo nodig met extra mods.

Aan de andere kant, SC1 'community' is bizar groot, het was dacht ik de eerste grote RTS die op hoog wereldniveau werd gespeeld. Je moet dus met een deel 2 wel dezelfde kwaliteit weten neer te zetten, zeker in de RTS wereld valt dit vaak tegen.
Blizzard kennende zal er genoeg ondersteuning zijn voor mods. Kans is dat er ook wel een mod komt waarmee deze units wel te gebruiken zijn.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



HTC One (M9) Samsung Galaxy S6 Grand Theft Auto V Microsoft Windows 10 Apple iPad Air 2 FIFA 15 Motorola Nexus 6 Apple iPhone 6

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True