Hoofdcategorieën

Nederland berispt om uitblijven locatiebepaling 112-beller

Door Hielko van der Hoorn, donderdag 9 oktober 2008 19:24, views: 13.080

Nederland is door het Europse Hof van Justitie op de vingers getikt vanwege het uitblijven van de mogelijkheid om de locatie van een 112-beller te bepalen. Hiermee voldoet Nederland niet aan de gemaakte afspraken over het alarmnummer 112.

112-logoSinds eind juli 2003 zijn landen in de Europese Unie verplicht om de locatiegegevens van oproepen vast te leggen en door te spelen aan de hulpdiensten. In Nederland wordt de locatie van bellers die bellen met een vaste telefoon vastgelegd, maar vanwege technische problemen – het daarvoor ontworpen systeem had een jaar geleden al ingevoerd moeten worden – wordt dit nog niet bij mobiele bellers gedaan. Dit is in strijd met de Europese regels over het alarmnummer 112.

Het Europse Hof van Justitie oordeelde donderdag dat de technische problemen geen valide reden zijn om niet aan deze verplichtingen te voldoen. De rechters geven hiermee de Europese Commissie, die Nederland al eerder aansprak op het niet nakomen van de afspraken, gelijk. Nederland is overigens niet het enige land dat zijn zaken niet op orde heeft. Bulgarije en Roemenië kregen vorige maand ook al een tik op de vingers.

Volgende 20:01
Vorige 18:45

Reacties

«  1  2  »

Bulgarije en Roemenië kregen vorige maand ook al een tik op de vingers

Neem me niet kwalijk maar die hebben ook niet bepaald dezelfde technologische ontwikkeling of middelen als Nederland... Dan verdienen wij in deze context wel 'a good old thrashing' :X

Want?

Juist voormalige Oostblok landen kunnen ons zo inhalen. West Europa kent al tijden welvaart en een goede technische ontwikkeling. Echter heeft het een nadeel: We hebben onze zooi al staan. Dat is heel mooi, ware het niet dat dat spul meestal nog moet worden afgeschreven en dus blijft staan zolang het naar behoren werkt.

Juist landen in Oost Europa lagen hier achter. Dat betekend dat zij de hele infrastructuur nog moesten opzetten die we in West Europa al kennen en wat doe je dan? Juist, je gaat gewoon investeren in het nieuwste van het nieuwste ipv oude rotzooi waar wij nog aan vast zitten geroest.

nominale GDP Bulgarije: $39 miljard
nominale GDP Roemenië: $166 miljard
nominale GDP Nederland: $777 miljard

Ik zou me daar niet in vergissen. Ja, die landen liggen op heel veel vlakken achter, maar in Oost-Europa is ICT booming en doet het lang niet altijd onder voor NL.

In principe mee eens. De vraag is: wat is de straf?!?

Ben ik het niet mee eens. Roemenie en wat andere voormalig oost-blok-landen hebben denk ik eerder voordeel omdat ze geen wet-van-remmende-voorsprong hebben. Die landen zijn tegenwoordig meer bij of zelfs voorop dan je wellicht denkt. Dat de bevolking vaak nog arm is, dat is iets heel anders.

uhh, roemenie is ook wel het 'silicon valley' van het oosten, hoor.

En Nigeria is zeker de Silicon Valley van Afrika.

Al doe je het nu ironisch, ik denk dat er in ontwikkelingslanden ook op den duur daar nood aan komt, en zoals wij nu stages organiseren in Belgie naar ontwikkelingslanden zou je er van verschieten (ok, een student een heel universitair netwerk laten aanleggen, het klinkt belachelijk, maar je moet toch ergens beginnen ??)


Makkelijkste is om naar je engelse wiki link te gaan dan in de linker balk nederlands aan te klikken en je krijgt vanzelf de juiste pagina ervoor maar dan in het nederlands.

De definities zijn gelijk maar ik vind de info op de nederlandse wiki wel erg kort en niet al omvattend. Waar zijn ironische situaties bv, die bestaan toch zeer zeker maar de nederlandse wiki over ironie rept ook alleen over het gebruik van ironische humor. Wat z dan op de uitgebreidere engelse link situational irony noemen.

Ik vermoed dat de nederlandse pagina inc jouw nederlandse link niet uitgebreid genoeg is maar verder is de definitie van het woord gelijk in beide talen (het woord is dan ook duidelijk verwant¿ ;) )

uuuh jah;
in nigeria is de opbouw van de grond uniek in de wereld.
door de rijke invloeden van de natuur is daar een zeer zuivere samenstelling van olie te vinden in de grond.
daardoor word er in die regio's groot schalig gebouwd en ontwikkeld

Het Europse Hof van Justitie oordeelde donderdag dat de technische problemen geen valide reden zijn om niet aan deze verplichtingen te voldoen.

Dat vind ik gek.
Of is dat raar ?

Technische problemen kan je (met de juiste inspanningen/middelen) oplossen. Echt onoverkombaar is het heus niet. Gewoon een kwestie van geld.

Wat vindt je daar gek aan ?

Als men het hier in NL niet voor elkaar krijgt, kan men toch hulp inroepen van een van de lidstaten om te zien hoe ze het daar voor mekaar hebben gekregen.

Dit zal misschien niet 1 op 1 te kopieren zijn, maar kan me niet voorstellen dat het NL probleem zo uniek is, temeer omdat het om een technisch probleem zou gaan in dit geval.

Huh, dat is héél vreemd. Nederland is bekend om haar buitengewoon succesvolle ICT-projecten...

Yup, net als de OV-chip kaart ;)
[/sarcasm]

Nee vind dit zelf ook wel apart eigenlijk, Nederland is over het algemeen toch wel een van de voorlopers als het gaat om grote ICT projecten.

IS ?? of WAS??

Volgens mij is het nou niet zo heel spannend om te bepalen waar iemand met een mobiel vandaag gebeld heeft, dat kan de politie ook gebruiken en providers hebben die informatie al voor handen. Lijkt me eerder een samenwerkings probleem.

Wel zo handig als je in een noodsituatie niet in staat bent om te praten.

Dan heeft 112 bellen ook weinig zin. Ik heb het een keer moeten doen kort geleden. de eerste vraag van de centrale is: "wie wilt u spreken?" en dan wordt je doorverbonden. Dan vragen ze wel waar je ergens bent.

Als je niet kunt praten weten ze ook niet wie ze moeten langssturen. Dan zal na enige tijd wel een surveillancewagen van de politie eens komen kijken of zo.

Dan zal na enige tijd wel een surveillancewagen van de politie eens komen kijken of zo.
Dat lijkt me wel erg optimistisch. Ik meen ergens gelezen te hebben dat het overgrote deel van de 112-oproepen 'nep' is (pubers die het heel tof vinden om voor de grap te bellen 8)7). Als je een of meerdere keren belt en verder helemaal niets zegt lijkt het me sterk dat ze iemand langssturen. Daarnaast is afaik locatiebepaling op basis van telefoonmast niet heel erg precies.

Als je niet kan praten ka je altijd nog SOS in morse doen (op je mic tikken of met de knopjes als die nog geluid maken)

Ik denk dat er tegenwoordig zeer weinig mensen zijn die morse nog kennen...

Is ook niet zo spannend, maar wie moet er betalen voor de dienst die de provider wettelijk gezien moet leveren...gaat primair om de knikkers

Ik kan me een bericht van nog niet zo lang geleden herinneren over een ambulance die ernstig veel te laat was bij een eenzijdig auto ongeluk omdat 1 van de slachtoffers de locatie niet goed doorgegeven had.

Ambulance zocht op de verkeerde plaats. Nu weet ik niet hoe nauwkeurig dit systeem is maar op deze manier kan ik me wel een aantal situaties indenken waarbij het handig kan zijn.

Was overigens 's nachts en de bestuurder is evengoed overleden, dat terzijde.

Volgens mij is die plaatsbepaling allerminst nauwkeurig, maar kan men hoogstens zien dat men in de buurt van een bepaalde zendmast gebeld heeft. Ik begrijp ook niet wat men daar dan aan heeft, want de nauwkeurigheid zal toch wel enige 100 den meters zijn.

Uh... ook al is de nauwkeurigheid 2km, dan nog is het handiger om een politie/brandweer/ambulance in jouw buurt te krijgen dan de meldkamer van vlissingen als er in groningen een ernstig ongeluk gebeurt.

Doorverbinden en vertellen dat je in groningen zit is MINSTENS 10-20 sec, en dat kan zeker verschil tussen leven en dood betekenen in sommige gevallen.

Verder kan de plaatsbepaling dan misschien niet optimaal zijn, zeker op grotere oppervlakten kan t aardig schelen (Denk aan bossen, polder, op het water, plekken waar je soms zelf nog minder nauwkeurig je positie kan omschrijven)

[Reactie gewijzigd door DJSmiley op donderdag 9 oktober 2008 19:49]


Is rond de 50 meter, dus is al een stuk nauwkeuriger dan je denkt.

Is sterk afhankelijk van de omgeving. In een stedelijke omgeving met veel masten en dus kleine cellen is het veel nauwkeuriger dan in een landelijke omgeving.

ik heb het gehoord van iemand die politie is. en die gebruikte het bij een gijzeling.
die zij dat ze het flatje precies konden aanwijzen! maar het verschil is dat die eerst af gaan op 3zend masten in een 3hoek, vervolgens rijden ze er een mobile zendmast op af en gaan ze de andere zend masten een voor een uit zetten waardoor ze de positie kunnen bepalen dus ik denk dat ze met 3zend masten op een nauwkeurigheid van 300 meter zitten ofzo, maar ja da gok ik ook maar ;)

Ik had hier ergens anders al een artikel over gelezen. Het probleem is dat Nederland heel lang heel gewacht op een nieuw systeem wat maar niet af is en steeds uitgesteld wordt.

/offtopic

Als je 112 niet kan/mag bellen, geen spoed dus, moet je 0900-8844 (0900-tuig :P ) bellen, maar met je mobiel is dat helaas nu niet zonder extra kosten. Je kan ook 0343578844 bellen, en dan heb je geen extra kosten voor je mobile telefoon,
Elk 0900 nummer heeft ook een normaal nummer, vandaar.
Ik ben er op gekomen via Vraag Alex een zeer handige site :)

PS,
Politie geeft aan dat u dit nummer enkel mag gebruiken vanuit het buitenland. Wanneer u dus aangeeft vanuit het buitenland te bellen zullen ze u helpen. Ook kunt u aangeven geen 0900-nummers te kunnen bellen.
Dus je hebt je 0900 nummers gewoon geblokkeerd ;)

[Reactie gewijzigd door xippie op donderdag 9 oktober 2008 22:07]



Nope...0900-8844

0900-TUIG, onthoud makkelijker :)

Wordt een Voip telefoon ook locatie bepaald?
Het aantal voip aansluitingen neemt steeds harder toe (alice, kpn internet plus bellen, telfort, xs4all). Kunnen ze daar ook de locatie van bepalen?

Fysiek is de lokatie (indien geregistreerd) te bepalen.
Zodra er VIOP met een mobiel wordt gebeld is dit ook te bepalen (je blijft met een zendmast connecten en dat is hetgeen dat jou "plaatsbepaling" kan uitvoeren).

Het zal waarschijnlijk de combinatie van de verschillende protocollen zijn die het plaatsbepalen lastig kan maken.

even een schets: die best eens werkelijkheid zou kunnen zijn:

Mijn gsm connect via vpn naar m'n server thuis, die tevens al VoIP centrale fungeert. Ik bel dus vanaf mijn thuis lokatie, of vanaf m'n werk lijkt het.

op dat moment is mijn lokatie absoluut niet te bepalen voor de hulpdiensten.

[Reactie gewijzigd door arjankoole op donderdag 9 oktober 2008 20:40]


En die wil je lastig vallen met wat?

En hoe zet je GSM ook alweer die internetverbinding op? Via een zendmast met een bekende locatie, misschien?

En hoe weet 112 dat je via je mobiel met VoIP over een VPN belt? Wat 112 betreft komt het telefoontje dan vanaf die VoIP centrale, ze kunnen dan als het goed is niet zien wat er verder gebeurt.

lijkt me dat je met elke telefoon ook zonder sim of weet ik wat 112 kan bellen zonder VOIP ? of zit ik nu fout

je zit juist.
112 wordt dus altijd bereikt door gewone zendmasten

En dat is dus een van de redenen waarom je van de OPTA niet met een 020-nummer mag bellen in zuid-limburg, zelfs al is dat technisch prima mogelijk. (Zelfs met een analoge KPN-aansluiting. De tijd dat nummerroutering puur en alleen op basis van prefixen gedaan werd is al lang voorbij.)

[Reactie gewijzigd door CyBeR op vrijdag 10 oktober 2008 01:16]


Inderdaad vreemd dat ze dit niet voor elkaar hebben nog.
Dit klinkt in mijn oren niet eens als een uitdagend probleem.

Push oplossing:
Leg een brief in de bus met een data format en een digitaal certificaatje bij die jongens;
zeg dat je verwacht dat ze een webservice van je aanspreken in geval van het kiezen van 't noodnummer.
Zorg dat ze jou timeservers (of uiteraard een centrale timeserver) gebruiken om de database tijd op te syncen en er is een gecentraliseerde database geboren.
Pak 't telefoonnummer als primary key en voila; je hebt een ' link' (voor mijn part handmatig of COPY-PASTE) integreren zal ook geen rocketscience zijn.

Pull oplossing:
Zorg dat de verschillende providers een webservice in elkaar klussen waar je een data format uit krijgt waar je gericht op een telefoonnummer kan zoeken of uiteraard de primary key in 't SIP protocol en je legt meteen het 'onderhoudsprobleem' bij de providers.

Steek ze wat eurotjes toe zodat ze dit verhaal kunnen onderhouden en je ze de ballen fijn kan knijpen wanneer ze 't niet op orde hebben.

Ze moeten alle data sowiezo volgens de telecom wet voorlopig even bewaren dus zelfs het 'spraakverkeer' moet je bij hun weg kunnen trekken.
(Kan 112 meteen die eigen opname gein weg doen)

(Kan 112 meteen die eigen opname gein weg doen)
nee, ze moeten source/destination combinaties opslaan. Dat is niet hetzelfde als het hele gesprek opslaan.

het heeft dus wel degelijk nut voor 112 om de opnamen te maken, bijvoorbeeld ook als bewijsmatriaal.

Op verzoek van de officier van justitie is het mogelijk audiostreams op te slaan.
Sterker nog; telecom providers hebben de benodigde hard-, en software hiervoor staan.
Het creeren van een standaard 'uitzondering op de regel' voor 112 telefoontjes zal hoogstwaarschijnlijk een relatief eenvoudige implementatie zijn.
(Opnametechniek is er al; schuif de data maar over de lijn)

Los van dit geheel zou het opzich een leuke dienst zijn van de telecom providers om de personen die gesprekken hebben ontvangen en gesprekken hebben gehad hun eigen gesprekken opnieuw te laten afluisteren.
Kan wel eens handig zijn om evt. verhitte discussies over wat is afgesproken in 1 keer op te lossen. (of een vrouw direct bevestiging geven dat haar man overspelig is }> ) Je hebt immers na het lezen van E-mail ook de mogelijkheid om het te bewaren of te verwijderen.

Kijkend naar een pakket als Asterisk neemt een standaard voip stream nou niet bepaald veel ruimte in beslag.

[Reactie gewijzigd door Eric Oud Ammerveld op donderdag 9 oktober 2008 22:27]


ik snap je oplossing niet... Voor vaste nummers is het systeem (al lang) voor elkaar, dat is niet zo moeilijk.

Het probleem is de mobiele nummers. Die locaties wijzigen constant, dus wat wil je met een 'database met locaties' oid bereiken?

Je kan eenvoudig bij een oproep naar de 112 alarmcentrale een push doen van goe informatie. Dan krijg je dus een database met gegevens.

Eigenlijk is de gehele opdracht die 112 heeft gekregen heel kort uit te leggen:
Feit: Bij providers is de lokatie van een mobiel eenvoudig te bepalen via driepunts (of meer) peiling.
Opdracht: Deze gegevens moet 112 krijgen.
Dat is eigenlijk alles dat moet gebeuren.

In deze database zou je lokatiehistorie kunnen bijhouden, mocht dit van belang zijn.
Een veel betere optie is uiteraard als er een web-call wordt gedaan naar de betreffende provider met het verzoek de exacte locatie op dat moment te bepalen en terug te rapporteren.
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 20:01
Vorige 18:45
VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: