Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 44, views: 13.217 •

Google heeft een nieuwe feature voor video's op Youtube aangekondigd. Wie een filmpje bekijkt, kan via onder andere Amazon en iTunes bijbehorende producten kopen door op een linkje te klikken.

YoutubeZoekgigant Google heeft via zijn blog laten weten dat bezoekers van Youtube voortaan de muziek die in een filmpje gebruikt wordt, direct kunnen aanschaffen. Ook zal het mogelijk zijn om videogames aan te schaffen als het trailerfilmje of andere promo die op Youtube vertoond wordt bevalt. Bij alle filmpjes die zich daartoe lenen, zullen zogenoemde click-to-buy-links worden toegevoegd.

Google heeft de eerste stappen in deze actie gezet door overeenkomsten met iTunes en Amazon te sluiten. Zo kunnen Amerikaanse kijkers van muziekvideo's van EMI de nummers waarnaar geluisterd wordt, via iTunes aanschaffen. Bij filmpjes over de game Spore wordt voortaan naar Amazon verwezen, alwaar de game gekocht kan worden. Google denkt dat deze manier van adverteren breed toepasbaar is en zal stapsgewijs meer toepassingen zoeken. Zo zijn de verkooplinks vooralsnog alleen voor Amerikaanse bezoekers van de videosite beschikbaar, maar dat zal in de toekomst uitgebreid worden.

Reacties (44)

Volgens mij staan er in de google ads al best vaak zulke links en ik denk dan ook dat dit een beetje dubbelop gaat worden.
Volgens mij staan er in de google ads al best vaak zulke links en ik denk dan ook dat dit een beetje dubbelop gaat worden.
Raar, ik zie bij mij geen Google Ads als ik in Youtube een filmpje bekijk.
vooralsnog alleen voor de amerikaanse bezoekers.
lezen is erg moeilijk voor de gemiddelde tweaker bewijst dit maar eens weer.
Dat lezen erg moeilijk is, heb je zonet bewezen.
Zo zijn de verkooplinks vooralsnog alleen voor Amerikaanse bezoekers van de videosite beschikbaar
De 'verkooplinks' zijn nu enkel maar bij Amerikaanse bezoekers, maar indien je het artikel had gelezen, zou je weten dat het over aparte links gaat, niet over google ads.
Sandr verwijst dan ook naar dat er ook al links naar amazon tussen de google ads staat, waarop fireshade zegt dat hij geen google ads ziet.

Dus sandr en Fireshade hebben het goed gelezen en begrepen (fire verwees duidelijk naar sandr zijn reactie, niet naar het artikel).
Lezen wat er staat:
Zo kunnen Amerikaanse kijkers van
Grappig, ben benieuwd hoe ze dan de game/muziek gaan achterhalen.
Gebruikers moeten dat invullen of.... nog niet bekend?

In ieder geval, ik doe het liever via de goedkope/gratis manier. :P
noem me eens een muziek "industrie"dat over de kop is gegaan door illegaal downloaden
Ik wist niet dat het in NL illegaal was om muziek voor eigen gebruik te downloaden en te beluisteren.

DAT IS GEWOON BULSHITT

Vroeger kom je ook een kopie van je plaat op een bandje maken, of van de radio opnemen.
Dat is geen bullshit. leer de regels kennen ipv zo te schreeuwen.
Je mag een kopie maken voor eigen gebruik ja. Downloaden mag ook, mits je maar het origineel bezit. Overigens is downloaden niet altijd illegaal. Steeds meer komen er diensten die legaal downloaden aanbieden. je betaalt dan per nummer.
Het is alleen vaak zo met p2p en met torrent dat je ook deelt en dus upload. En dat mag dan weer niet.
Het is een misverstand dat je in Nederland het origineel moet bezitten. Je hebt wel gelijk dat je niet mag uploaden. Overigens geldt dat alleen maar voor muziek en films, niet voor games en andere software.
Zelfs als niet Nederlander, heb ik blijkbaar een beter kennis van de Nederlandse wedgeving daar over (dankzij TNet oa.)

Onlangs (vorige maand?) heeft jullie minister van justitie nog maar eens verduidelijkt dat het kopiŽren/downloaden van illegaal aangeboden materiaal, illegaal blijft.

Als er dus iets op de radio uitgezonden word, mag je dit opnemen, idem voor streaming radio.
De radiozender heeft betaald voor het aan jou te laten horen is het achterliggend idee.
Als ik een CD rip, mag ik dat voor mezelf, jij kan die rips niet legaal van mij kopiŽren.
Of dat nu via een directe kopie is of via torrent doet er niet toe.
Gaat mij gekochte CD stuk , mag ik die nog altijd van gelijk waar kopiŽren om die te vervangen. Echter mag de originele CD niet wegsmijten.

Er is een uitzondering (in NL) voor educatief gebruik is het origineel niet nodig.
Dat heeft die minister dan waarschijnlijk gezegd, maar aangezien het onduidelijke materie blijkt te zijn, zal het toch een rechter moeten zijn die de interpretatie bepaald.
Minder bekend natuurlijk, maar in de afgelopen jaren zijn vele kleine sub-platenmaatschpijen opgedoekt om geld te besparen waardoor vele minder bekende artiesten plots op straat staan. Platen maatschappijen geven de kleine artiest veel minder snel een kans of je hangt vast aan een artiest onvriendelijke contract. Ook minder bekende genres krijgen hierdoor bijna of geen aandacht. Wel jammerlijk als je fan bent van minder bekende groepen en je weet dat het gros van de hit-top artiesten ooit bij zo een sub-bedrijfje zijn begonnen.

Ook zijn er in het verleden al verschillende game developers overkop gegaan en piraterij zal daar zeker een factor bij hebben gespeeld.
Ook zijn er in het verleden al verschillende game developers overkop gegaan en piraterij zal daar zeker een factor bij hebben gespeeld.
In het geheel niet :o

Totdat een volledig onkraakbare beveiliging ontwikkeld wordt is piraterij een constate - bedrijven die draconische vormen van drm toepassen (EA...) hebben er net zo'n last van als bedrijven die dat in het geheel niet doen (Stardock).

Omdat iedeen er last van heeft is het geen factor in de concurrentie tussen bedrijven, evenmin als dat belastingen of conjunctuurveranderingen dat zijn.

Bedrijven die failliet gaan roepen wel vaker dat dat door piraterij komt, maar dat is dus onwaar. Ofwel zijn ze mismanaged, danwel hebben ze simpelweg geen concurrerende producten in de markt kunnen zetten. "Piraterij" de schuld geven getuigt dan enkel van gebrek aan realiteitszin en zelfkritiek.
Dat gaat mooi op voor bedrijven die kapitaal krachtig zijn, in het geval van EA of Ubisoft is piraterij een spijtige zaak maar geen factor dat beslist of ze overleven. Het zou zelfs geen wonder mogen zijn moest men al rekening houden met piraterij bij hun budget

Maar er zijn in het verleden bedrijven geweest die een (te) ambitieus project zijn begonnen en overkop gegaan zijn omdat men niet genoeg verkocht had. Hoe je het ook draait of keert, in die gevallen heeft piraterij ook schuld. Je kan het moeilijk op slecht management steken als je klanten geen geld betalen voor je product.

Een mooi spijtig voorbeeld dat ik kan bedenken is "Vampire: The Masquerade", prachtig spel, spijtig genoeg het laatste in de serie want het bedrijf is overkop gegaan, vreemd genoeg kan je vandaag nog steeds gezonde torrents vinden ondanks dat je het spel nog kan kopen voor $19.99 op Steam. Piraterij mag zeker niet volledig de schuld worden gegeven, maar het zal wel een factor zijn geweest.
Je zegt het zelf al, die bedrijven zijn een te ambitieus project begonnen. Ze hebben een gok gewaagd en verloren. Misschien is 'mismanagement' in zo'n geval een te harde term, maar het verliezen van de gok heeft niets met piraterij te maken. EA heeft er (ook procentueel) minstens zo hard last van met Spore en Sims e.d.

Ja, als toevallig $klein_bedrijf in tegenstelling tot heel de rest van de industrie in het geheel geen last had gehad van piraterij was het niet over de kop gegaan :z

Maar dat is even onrealistisch als de camping die failliet gaat en het slechte weer de schuld geeft. Het heeft niets te maken met de concurrentie tussen de bedrijven, dus is het geen factor in de faillissementen.
Leuk verhaal dat helaas van aannames (zowel over mij als over de materie waar je het over hebt) aan elkaar hangt.

Ik raad je even aan om te kijken naar Stardock (die ik al twee keer genoemd heb) en Egosoft. Stardock is een publisher die nadrukkelijk niet-modieuze spellen uitbrengt (denk aan Galactic Civilizations of recenter Sins of a Solar Empire). Turn-based danwel RTS empire building dus. Totaal tegenovergesteld van casual. Stardock doet het enorm goed met een no-DRM policy. Ze zien DRM terecht als het afstraffen van de betalende klant en geen hindernis voor de piraat. Als je hun spellen wilt piraten dan kan dat zonder meer. Toch doen ze het voor een independent publisher beter dan gemiddeld.

Of kijk naar Egosoft, ontwikkelaars van de X-series van door Elite-geinspireerde space trade/combat spellen met realtime economie. Een spel duurt rustig maanden. Console? No way... Ego heeft iom publisher Deep Silver bij hun laatste spel uit de X-series (X3) de DRM met een update laten verwijderen aangezien het toch niet werkte en alleen voor irritatie zorgde. Zijn zij failliet? Nee, ze doen het goed met een kleine maar trouwe groep fans die wel betalen voor hun spellen. De nieuwste (X3-TC) komt over een week uit.

Ik zou zelfs algemener durven beweren dat kleine bedrijven minder last hebben van piraterij dan grotere, iemand die beperkt geld heeft zal dat eerder uitgeven aan een sympathiek klein bedrijfje met een menselijk gezicht dan aan een corporate moloch met nare houding tov klanten (EA wederom).

Enneh mbt m'n eigen moraal, leuk dat je meent te kunnen zeggen wat ik wel en niet doe zonder er iets vanaf te weten. Ik koop wel degelijk de spellen die ik speel. Afgelopen maand drie stuks - niet veel, toch veel meer dan gemiddeld voor mijn doen - maar ik koop dan ook geen casual games. Sins of a Solar Empire, Civ 4 Colonization en pre-order van X3-TC. Als er een pot-ketel verhaal is zie ik het niet.

Ik zie gewoon fans van commercieel onsuccesvolle spellen gal spuien en anderen de schuld willen geven. Dat ligt niet aan de piraten. Het ligt ook niet aan de genre, het ligt puur aan een business model dat niet werkte.
Ken jij een gamepersonage dat zijn eigen concerten geeft waar mensen kaartjes voor kopen? :Y)
FYI, sommige mensen hebben het geld gewoon niet om 20 euro voor een cdtje of 80 euro voor een game neer te leggen ... die mensen zijn al lang blij dat ze nog net een internet verbinding kunnen betalen waarmee ze welliswaar illegaal maar toch kunnen beschikken over de door hun gewenste producten. Zelf ben ik niet straat arm, maar ook niet rijk, dus ik maak me daar ook wel eens schuldig aan. Maar als ik iets echt goed vind, koop ik het daarna alsnog origineel. Ik heb meer dan 40 originele DVD's in de kast staan en mijn Vista Ultimate is gelukkig betaald door de stichting waar ik bestuurder van ben.
En nu niet huilie doen dat de muziek/games industrie er aan dit privť gebruik onder door gaat, want de gemiddelde gebruiker betaalt gewoon voor zijn software en audio/video. D'r worden nog steeds miljarden omgezet in die industrie.
Een CD die in NL 20 euro kost, kost in IndonesiŽ maar 6 euro ;... nou hoe kan dat? terwijl het brood daar even duur is hoor ... dat komt door die achterlijke belastingregels van ons land, en ik slikte dus ook een paar keer voordat ik 50 euro neerlegde om een originele game te kopen die in principe ook zo te downloaden was.
edit:
Cd's kosten inderdaad minder maar nog steeds geen reŽel bedrag imho

[Reactie gewijzigd door Escovan op 8 oktober 2008 19:33]

Waar koop jij je CD's? meestal ligt de prijs rond de 14 euro bij de juiste zaak.
Het feit dat je de daarvoor gestelde prijs niet kunt betalen dat geeft je dus een vrijbrief om dan maar illegaal aan je spullen te komen? Dacht 't niet.

Als het nu gaat om fair-use, bijvoorbeeld een deel van de muziek in een YouTube filmpje dan is het wat anders - zeker als je als maker van dat filmpje de gespeelde audio legaal bezit.

In dit geval is het juist een mooie service dat je via een snelle link, legaal, de gespeelde muziek aan kunt schaffen.

Over NL vs IndonesiŽ: Dat zit 'm niet direct in de belastingregels (hooguit gedeeltelijk) maar in het verschil in welvaart tussen de landen - in IndonesiŽ verdient de gemiddelde arbeider ook minder dan in NL...
Geen vrijbrief ... maar tot voor kort was downloaden voor privť doeleinden legaal en werd alleen uploaden bestraft ... de wet mag dan wel veranderen van de ene jurisprudentie dag op de andere, het gedrag van het publiek doet daar aanmerkelijk langer over.
FYI, sommige mensen hebben het geld gewoon niet om 20 euro voor een cdtje of 80 euro voor een game neer te leggen ... die mensen zijn al lang blij dat ze nog net een internet verbinding kunnen betalen waarmee ze welliswaar illegaal maar toch kunnen beschikken over de door hun gewenste producten. Zelf ben ik niet straat arm, maar ook niet rijk, dus ik maak me daar ook wel eens schuldig aan. Maar als ik iets echt goed vind, koop ik het daarna alsnog origineel. Ik heb meer dan 40 originele DVD's in de kast staan en mijn Vista Ultimate is gelukkig betaald door de stichting waar ik bestuurder van ben.
En nu niet huilie doen dat de muziek/games industrie er aan dit privť gebruik onder door gaat, want de gemiddelde gebruiker betaalt gewoon voor zijn software en audio/video. D'r worden nog steeds miljarden omgezet in die industrie.
Een CD die in NL 20 euro kost, kost in IndonesiŽ maar 6 euro ;... nou hoe kan dat? terwijl het brood daar even duur is hoor ... dat komt door die achterlijke belastingregels van ons land, en ik slikte dus ook een paar keer voordat ik 50 euro neerlegde om een originele game te kopen die in principe ook zo te downloaden was.
Maar die mensen hebben vaak wel het geld om de duurste videokaart te kopen of een computer aan te schaffen van een paar duizend euro, omdat ze het nieuwste van het nieuwste willen hebben. Vaak wisselen die mensen dan ook nog vaker van videokaart dan van onderbroek.
Ik noem je dan een vrek. Als je wel geld over hebt voor een graka van dik 600 ballen, maar dan niks voor een spel van een paar tientjes ben je erg hypocriet bezig. Als je een spel echt leuk vindt kan die 40 euro er ook nog wel van af.
Daarnaast is het sowieso geen vrijbrief om maar illegaal te downloaden. Ik lees deze drogredenen wel vaker die je opnoemt. Je reinste flauwekul. En ga de zaken nu niet vergelijken met een derde wereldland als indonesiŽ. In IndonesiŽ verdient een arbeider slechts een achtste of misschien wel zestiende deel van de lonen die wij hier beuren. Daarnaast is de Indonesische rupiah een zwakke munt. Voor 1 euro heb je 10722 rupiah. Als je dan wilt vergelijken, pak dan Duitsland bijvoorbeeld of BelgiŽ.
Een eerste wereldland vergelijken met een derde is appels met peren.
Overigens kost een muziekcd slechts 15 a 16 euro en soms nog wel goedkoper.
En spellen kun je ook wel goedkoper krijgen. Zo heeft GCshop vaak wel leuke prijzen en Dimension Plus is ook wat goedkoper dan de popi jopi zaken.
FYI, sommige mensen hebben het geld gewoon niet om 20 euro voor een cdtje of 80 euro voor een game neer te leggen
Ik heb ook het geld niet om een met Ferrari rond te rijden, dus leen ik hem maar van de Sjeik van Dubai. Al zet ik hem erna weer mooi in zijn garage. Ook al heeft hij het niet gemerkt en is de kost van banden, onderhoud en benzine voor hem peanuts. Het blijft illegaal.
(Volgens sommigen een lichtelijke kromme vergelijking, maar het gaat over het principe)
Ik kan mij Adobe Creative suite ook niet permitteren, dus kopieer ik het maar even ?

Sorry als je ergens geen geld voor hebt, is het spijtig maar helaas niet voor jou bestemd.

Het gezeur de hele tijd om dit goed te praten is zo ergerlijk.

Geef gewoon toe dat je in de fout gaat.
Moet je wel even ook dat bericht echt lezen, natuurlijk.

Ja, WhateveR heeft een R4.
Nee, daar is hij op zich zelf ook niet blij mee - hij had liever gehad dat hij compleet legaal dat zou kunnen doen wat hij ermee doet.

Nu de crux... als je er van uit gaat dat WhateveR het over illegale games heeft, dan heb je het goed mis.

WhateveR gebruikt de R4 voor web surfen, videos en muziek, maar ook een agenda, notitiesm en wie weet wat voor dingen allemaal niet meer die je vaak niet buiten de homebrew markt kan verkrijgen.
Dat hij daarvoor een apparaat moet kopen dat wellicht 'illegaal' is, betreurt hij maar aangezien Nintendo er zelf voor kiest om dit soort toepassingen normaliter niet toe te staan, vind hij de baten opwegen tegen deze morele kosten.

Wel zou je dan Little Penguin (zie hierboven) kunnen aanhalen, en zeggen dat als je dat verwachtte van een portable, dat je dan niet een Nintendo DS, maar een PDA (Windows Mobile / PalmOS / Symbian ) had moeten kopen; of allebei.
Dat bericht heb ik gelezen.

Als je een DS koopt weet je dat je daar standaard geen films en dergelijke op kan bekijken. Wil je dat, dan schaf je een PDA aan.

Daarnaast heeft hij het over de rom-groottes en lijkt mij het bizar onwaarschijnlijk dat hij er nooit een DS-rom of emulator met bijbehorende roms op heeft gezet, of films/muziek die hij van internet heeft geplukt.

Maakt mij allemaal niks uit, maar hang dan niet de moraalridder uit.

[Reactie gewijzigd door BarŰZZa op 8 oktober 2008 21:11]

@ZeBoxxToo Heb de berichtjes die jullie vermelden niet gelezen, maar je werkt met 2 maten en gewichten als ik het zo lees.

WhateveR betreurt dat hij geen homebrew kan gebruiken op zijn wie, dus past hij een hack toe.
Little Penguin zou films willen kijken op zijn DS en past dus een hack toe om dit te kunnen.
Beide doen in mijn ogen hetzelfde, een extra functie toevoegen aan hun device die Nitti blokeert om een of andere reden. Beide konden dit weten voor de aanschaf van hun toestel.
Zeg ik dat niet ook in m'n laatste paragraaf? %)

Ik zeg alleen maar dat BaroZZa een aanname maakt, en daarop een beschuldiging baseert; die aanname is naar aanleiding van een post van WhateveR waarin zijn eigen gebruik (volgens eigen zeggen) homebrew e.d. is.

Dat de man dan weet op te noemen hoe groot een ROM is en hoeveel er op zo'n ding passen wil niet zoveel zeggen; dat kwam immers ook in dat Kassa! programma voor, of je googled even. Dat ik op kan zoeken wat de diameter van de Aarde is wil nog niet zeggen dat ik met een gigantisch meetlint in de weer ben geweest :+
om muziek te achterhalen kunnen ze gebruik maken van programma's zoals Shazam.
Voor mijn telefoon werkt dit perfect, zelfs in de kroeg ;) . Op YT zal het dan helemaal moeten werken
Ik denk dat dit vooral met officiele trailers en clips van platenmaatschappijen en uitgevers gebeurt.

Dat zij dan een mogelijkheid krijgen om een link voor Itunes of zo er bij te zetten.
Ik heb wel 's een mailtje van YouTube gekregen waarin stond dat ik in mijn filmpje (met hooguit een paar honderd views) een nummer van Universal Music Group had gebruikt. Ik kan me niet voorstellen dat ze handmatig alles controleren dus daar zullen ze wel een programma voor hebben.

Ik hoefde het filmpje niet te verwijderen maar verwacht er binnenkort dus wel zo'n "koop dit nummer" knopje bij te hebben staan. :) Uit het artikel van Techcrunch begreep ik i.i.g. dat dit waarschijnlijk het geval zal zijn:

The affiliate links work with claimed user-generated videos as well (i.e., ones that use a potential advertiser’s content without permission).

[Reactie gewijzigd door ElbertF op 8 oktober 2008 19:36]

Ik denk die videos van Universal Music dat ze daar bijstaan :)
Wat mij stoort in deze discussie is het eindeloos gelul over illegaal legaal.

Kom nu toch eens terug op het nieuwsbericht zelf en wees blij dat YouTube dus eindelijk iets gevonden heeft waarmee ze hun verlieslatende site toch iets winstgevender kunnen maken. Ik hoop dat ze het de gebruiker zo makkelijk mogelijk maken om iets te kopen want dan voorspel ik een enorm succes die misschien zelfs iTunes kan overbruggen. Zelf gebruik ik geen iTunes wegens het gesloten platform en de zware software maar zou ik youTube wel gebruiken vermits dit een zeer toegankelijke website is.

Alleen ben ik wat ongerust over het analyserende gedrag van je aankopen op dit soort diensten.. Maar ik heb er nog wel vertrouwen in.
Een liedje in een videoclip herkennen is vrij eenvoudig. Je gebruikt een spraakherkennings programma om de spraak/zang om te zetten in tekst en dat match je via een algoritme dat tolerant is voor spellingsfouten (spraak->text algoritmes zijn nog altijd niet perfect) tegen een database met de lyrics.

Voor server toepassingen kun je dit soort algoritmes gewoon 'off the shelf' kopen.
Hoe ga je dan onverstaanbare death metal, stemloze klassieke muziek of een exacte kopie zoals een cover taggen aan bepaalde producten :)
Spraak is een onderdeel maar het is niet het enige hoe ze muziek herkennen.
Ik had een tijd terug een video geupload met daarin een liedje (van garbage). Enkele weken later kreeg ik een berichtje dat de "eigenaar" van deze muziek het oke vond dat ik het gebruikte, maar dat ze eventueel wel reclame zouden toevoegen aan de pagina van het filmpje.

Begrijp nu eindelijk wat ze hier precies mee bedoelden. :)
Vind het zelf ook wel goed, als je nu iets leuks voorbij ziet komen kan je het meteen kopen als je wil.

edit: A, hetzelfde als AlbertF hierboven dus.. :)

[Reactie gewijzigd door warcow op 9 oktober 2008 00:44]

Erg leuk.
Zo kan je een filmpje van je product plaatsen, en meteen kunnen de kijkers dat product kopen.
Ze hoeven niet eerst je hele site te doorzoeken.
Natuurlijk voor jouw wel leuk als ze dat doen, misschien zijn er meer producten waar ze interesse in hebben, maar als ze echt naar dat ene product op zoek zijn kijken ze er toch niet naar.
En als ze meteen op die youtube-link klikken, maar ook in andere producten interesse hebben kunnen ze altijd nog die winkel doorkijken.
Ik kan nu zo even een filmpje van Charles Hind kijken, en daarna kijken of ik precies die ocarina (soort fluit) wil kopen. Helaas dat ze zo duur zijn :P .
Maar je krijgt wel gebruiksgemak. Je hoeft niet eerst die hele winkel door te zoeken.
Kan me vergissen hoor, maar ik dacht dat eBay eerst had dat ze patent oid op een "Buy Now" button hadden?
Of geldt dat alleen voor webshops? :P
Een patent hebben betekent niet dat je de enige bent die het mag gebruiken, je kan anderen toestemming geven om het ook te gebruiken.
Dit is ook geen directe knop om iets te kopen zoals Ebay hun gepatenteerde knop, dit is enkel een knop dat je doorlinkt naa de plaats waar je het kan kopen.
Ja, WhateveR heeft een R4.
Nee, daar is hij op zich zelf ook niet blij mee - hij had liever gehad dat hij compleet legaal dat zou kunnen doen wat hij ermee doet.
Wat een idioot excuus, hij is illegaal bezig en daarmee is dan de kous af, hoe je het ook went of keert.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Desktops Samsung Smartphones Privacy Sony Microsoft Apple Games Consoles Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013