Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 76, views: 11.495 •

Amerikanen blijken tegenwoordig meer te sms'en dan te bellen. De gemiddelde Amerikaan verstuurt of ontvangt 357 sms-berichten per maand terwijl er gemiddeld 204 telefoongesprekken per maand gevoerd worden.

Sms fpaDe cijfers zijn afkomstig van Nielsen Mobile, dat sinds 2006 het aantal gesprekken en sms'jes vastlegt. Het blijkt dat in de afgelopen jaren het maandelijks aantal gesprekken ruwweg constant is gebleven, terwijl het aantal verstuurde sms'jes is geëxplodeerd. In het eerste kwartaal van 2006 werden per maand gemiddeld 198 gesprekken gevoerd en 65 berichten ontvangen of verstuurd. In het tweede kwartaal van 2008 bedroeg het aantal gesprekken 204, terwijl het aantal sms'jes met 450 procent was toegenomen tot 357 stuks.

Het blijkt dat de toegenomen populariteit van sms'en voornamelijk te danken is aan de leeftijdsgroep tussen de 13 en 17 jaar. Deze groep verstuurt of ontvangt maandelijks maar liefst 1742 sms'jes, hetgeen overeenkomt met bijna 60 per dag. De groep tussen de 18 en 24 jaar oud staat met 790 sms'jes per maand op een goede tweede plek, terwijl de vijfenzestigplussers slechts 14 berichten per maand ontvangen of versturen. Nielsen houdt overigens geen cijfers bij over het Nederlandse bel- en sms-gedrag.

Sms, telefoon, Nokia (klein)

Reacties (76)

Dit vind ik grote onzin, omdat een gesprek per SMS vaak uit meer dan 1 berichtje bestaat. Bijvoorbeeld:
"Wat zullen we vanavond eten?" "Laten we bloemkool of spruiten doen." "Ik heb liever bloemkool." "Dan doen we dat, zie je bij het eten." "Is goed! "
Zo heb je dus eigenlijk maar één gesprek, maar wel met 5 berichtjes.
Wat idioot... dan kan je dus beter bellen... veel sneller. :Y)
Of je kan natuurlijk zeggen: die ander eet maar wat de pot schaft en anders kookt-ie maar zelf :-). Persoonlijk vind ik dit soort gesprekken tenenkrullend - aan de ene kant zeuren over tekort aan koopkracht, maar wel geld weggooien aan een gesprek over welke smaak chips je bij de film wil 8)7 . Rant over, mod verder maar weg, hoor :p

[Reactie gewijzigd door HellPunk op 30 september 2008 08:23]

Er bestaat zoiets als onbeperkt smsen voor een tientje per maand. Veel mensen smsen omdat ze niet kunnen bellen (tijdens school of werk), of er gewoon geen zin in hebben.

De prijs per sms word met een onbeperkt sms abbo zo laag, dat het vaak (veel) goedkoper is dan bellen. Denk aan smsjes zoals "Hoelaat ben je thuis", "vanavond naar de bios?" etc..

Tevens is dit goed voor je sociale contacten :)

[Reactie gewijzigd door Jay-v op 30 september 2008 10:06]

en goedkoper ook.. die 5 zinnen passen in 20 seconden...

Maar ik dacht dat amerikanen smsen nog niet echt uitgevonden hadden en dat het daar totaal niet liep, maar dat blijkt anders dus.
Ziehier de reden dat de mobiele operators poepiebang zijn voor mobiel internet. Stel je voor dat je bovenstaand gesprek via msn had kunnen voeren op je flatrate data-abonnement...
Ziehier de reden dat de mobiele operators poepiebang zijn voor mobiel internet. Stel je voor dat je bovenstaand gesprek via msn had kunnen voeren op je flatrate data-abonnement...
Inbellen/inloggen, Live Messenger starten, inloggen met Live Messenger, kijken of contactpersoon ook online is, bericht versturen, Live Messenger afsluiten...

Gebruik maken van SMS gaat toch sneller en heeft het voordeel dat je niet constant een GPRS (of hogere) verbinding hoeft open te houden, wat weer energie bespaart.
Ik weet niet hoe het op jouw telefoon werkt, maar op mijn telefoon kan ik MSN gewoon actief laten hoor. Zo veel kost een GPRS verbinding nou ook weer niet aan energie als je hem niet zo actief gebruikt.

Hell, het hele business model van (zakelijke) Windows Mobile toestellen is daarop gebaseerd.
Terwijl je in een belletje veel meer kan zeggen. Blijft apart volk..
SMS lees en antwood je wanneer het je past.

[Reactie gewijzigd door c0d1f1ed op 30 september 2008 06:50]

in amerika moet je vaak ook betalen om een gesprek te ontvangen, terwijl een text message gratis wordt afgeleverd
Juist niet, je betaald helaas ook om berichten te ontvangen, en daarom hebben veel Amerikanen ook het SMS ontvangen en versturen geblokkeerd.

@Patriot

Er zijn helaas in Amerika ook veel spam SMS verstuurders, en je wil niet gaan betalen voor stomme SPAM reclame op je mobiel. daarom hebben ze ontvangen van SMS geblokkeerd.

[Reactie gewijzigd door xippie op 29 september 2008 22:01]

Nouja, veel? SMS'en doen ze blijkbaar vaker dan bellen, dus met veel zal het wel meevallen ;)
ze hebben ook vaak geen belminute zoals hier, dus is bellen duurder dan SMS'n.
was hier vroeger trouwens ook zo, toen SMS'n gratis was (ja dat was ooit gratis).

*edit* paar woordjes vergeten :)

[Reactie gewijzigd door stewie op 30 september 2008 05:17]

60 per dag, dat is elke 16 minuten een sms'je als je wakker bent. Dat kan nooit goed voor je zijn...

[Reactie gewijzigd door Aikon op 29 september 2008 21:09]

Langere berichten ;)

Bedenk je wel dat die kids vaak Sidekicks hebben. Toestellen met full-querty keyboards. Daar typ je zo 5 berichtjes op weg.
  • De gemiddelde Amerikaan verstuurt of ontvangt 357 sms-berichten per maand terwijl er gemiddeld 204 telefoongesprekken per maand gevoerd worden.
Is dit niet lichtjes overdreven? Want als ik zo eens kijk bij vrienden enzo krijgen zij misschien 50 smsjes/maand (soms wel meer) en misschien 20 telefoongesprekken per maand. Of zijn de prijzen daar zo goedkoop dat de Amerikanen zich dit kunnen permitteren.
Nee, niet overdreven. Vroeger op school verzonden we tussen de 400 en 600 smsjes per maand, was heel normaal :)

En tegenwoordig zijn providers hierop voorzien: er zijn veel acties waarbij je tot 1000 smsjes per maand gratis krijgt.

[Reactie gewijzigd door XWB op 29 september 2008 21:48]

Inderdaad, ik heb deze maand ook voor het eerst mijn Vodafone Blox 1000sms p maand aangezet. Voor een tientje kan je jezelf kapot smsen.
En ik moet zeggen: HET BEVALT!
Ik val ook midden in de doelgroep en het is gewoon relaxt als je oneindig kan smsen zonder je zorgen te maken over de kosten. De kwaliteit van de smsjes is vaak van dermate laag niveau, maar ach. Je moet wat als je in de les zit :)
Je moet opletten, daarvoor zit je in de les.

Ik val duidelijk buiten de doelgroep (35 jaar) en erger me dood aan al dat ge-sms. Op het werk zie ik het ook vaak dat de jongeren aan het SMS zijn. Voor werken hebben ze geen tijd.

1000 SMS-jes daar doe ik 10 jaar mee. Misschien nog wel langer.
jij zat 15 jaar geleden op school voor het laatst.. no offense.. maar toen was mobiel bellen een nieuw ding..

wat jij vroeger deed met vrienden rondhangen doen ze tegenwoordig met sms-en..
tis maar in welke tijd je leeft..

ik zit zelf net buiten de doelgroep (24) maar ik kan me heel goed voorstellen hoe en wat dit allemaal is,
Ik zie SMS'en nog steeds niet als een volwaardige vervanger voor persoonlijk contact.. En ik heb ruim drie jaar een telefoon..
Niemand zit SMS'en als volwaardige vervanger voor persoonlijk contact, dat wordt ook niet gezegd. Het is alleen een zeer handige aanvulling. Ik stuur zo'n 400 smsjes per maand en het meerendeel daarvan bestaat uit 1 verhaal verspreid over 2 a 3 smsjes, vaak naar meerdere mensen tegelijk (vriendengroep).
Ik gebruik dit zelfde blox en ben blij dat de mogelijkheid bestaat. Maandelijks maak ik de 1000 smsjes ruimschoots op.
Kan ik beamen. Ikzelf stuur/bel niet veel maar een paar klasgenoten doen toch wel ruim 1000 sms'jes per maand ...
Verschild behoorlijk per persoon, bij mij in de vriendenkring zijn er meerdere mensen die een sms abbo hebben van 1000 smsjes per maand en deze vrijwel altijd volledig benutten. Nu ben ik niet zo'n sms gek ik houd het liever bij bellen. Veel duidelijker, kost minder tijd en is een stuk persoonlijker.
Verschild behoorlijk per persoon, bij mij in de vriendenkring zijn er meerdere mensen die een sms abbo hebben van 1000 smsjes per maand en deze vrijwel altijd volledig benutten. Nu ben ik niet zo'n sms gek ik houd het liever bij bellen. Veel duidelijker, kost minder tijd en is een stuk persoonlijker.
Ik maak ze misschien niet op, maar ik haal t er wel uit. Denk dat dat ook meespeelt voor veel mensen. Uiteindelijk ben je goedkoper uit met grote inkoop. Moet wel zeggen dat ik makkelijker en langere smsjes stuur nu ik weet dat ik ze toch niet op krijg. Nu is het maar wachten op de eerste maand dat ik eroverheen ga voor mijn provider?
Ik heb de mijne tegenwoordig alleen nog in flightmode als mp3-speler bij me, is ook een uitstekende radio en mini-pda :') belde ook te weinig, als ik 'm *echt* nodig heb staat er nog wat geld op het pre-paid kaartje maar ik heb er geen behoefte aan zo bereikbaar te zijn, alleen maar vervelend, opletten of dat ding wel op stil staat, of juist niet want daardoor mis je weer belletjes etc, I'm done with it for now. :)

[Reactie gewijzigd door Vyo op 29 september 2008 21:35]

De meeste toestellen hebben een trilfunctie. Ik heb m' n toestel nu zo ingesteld dat hij tijdens m'n vaste werkuren automatisch op trillen springt, daarbuiten en in de weekends staat hij op geluid. Dat was met een extern programma makkelijk te doen.
't Schijnt ook dat uitlaatgassen van auto's, het fabriceren van de pc/laptop waar je op dit moment achter zit e.d. (indirect) erg slecht voor je zijn... ;( Als mobieltjes het grootste probleem zouden zijn,...

Verder zijn de interessante "gesprekken" via sms voor wat "we deze avond eten", om maar wat te noemen, natuurlijk goed voor het gemiddelde. Zo zijn er nog genoeg dingen te noemen die :)
Ik zit hiero met vodafone blox, 1000 smsjes per maand voor 10 euro!
Kan bijna niet meer uit om te bellen...;

[Reactie gewijzigd door TelefoniQ op 29 september 2008 21:22]

Ik sms ong. 200 sms/maand. En dan heb ik het ook helemaal gehad. Plus m'n beltegoed van 20 Euro is er doorheen. Beetje apart dat 1750 smsjes per maand daar blijkbaar normaal is.

Ojah, wij worden opgelicht door prijsafspraken tussen telecom providers. ;(

Edit: Check de poll hiernaast. 75% tussen de 1 en 100. :?

[Reactie gewijzigd door unglaublich op 29 september 2008 21:42]

mmmm klink leuk 1000 sms`s voor 10 euro maar is dat niet nog steeds 10 ct per bericht?

10 000 / 1000 = 10

Ik betaalde 7 ct per bericht met mijn prepaid kaart ben benieuwt wat goedkoper is
jij kan niet tellen.

eeehm, 1000 gedeeld door 1000 centen is 1 cent per bericht.
en 10 000 cent = 100 euro.

[Reactie gewijzigd door unglaublich op 29 september 2008 21:46]

Neen, ¤10 voor 1000 sms´jes = 1 cent per bericht.
Je rekent verkeerd.
1000 SMS voor ¤10 is maar ¤0.01 per SMS

Maar wat ik wel raar vind is dat je met Pre-Paid goedkoper SMS kan versturen dan met een abbo :?

@ruthger-mod
Ja, met blox kan je ook onbeperkt internetten, dus ik SMS nauwelijks meer met mijn mobiel, maar email juist veel meer.

@Gody
Ja leuk 1000 SMS, maar ik verstuur maar +- 30 SMS per maand.

[Reactie gewijzigd door xippie op 29 september 2008 22:37]

Als je abbo hebt kan je ook blox doen ;)
Een aantal providers hebben daar tegenwoordig bundels oid voor. Een SMS-Blox bij vodafone kost gewoon ¤10 voor 1000 smsjes, voor zowel abo als prepaid. Bij Orange 2000smsjes voor ¤20 (Daarmee kun je ook voor 1 cent naar het buitenland smsen). Bij T-Mobile en Hi krijg je ook gewoon 1000smsjes voor ¤9.95. Telfort en KPN (behalve kpn sim only) hebben inderdaad nog prijzen van 0.05ct tm 0.23ct.

@Sendar, thnx, ik heb waarschijnlijk verkeerd op de site gekeken.

@xippie, Ik hoef je niet uit te leggen dan 30x15ct minder is dan 9.95 he? :) Ik weet dat je dan per sms 15x zoveel betaalt, maarja zo werkt het nu eenmaal in de NL telco business... en uiteindelijk ben jij op die manier goedkoper uit. Als je inderdaad veel emailt etc is een unlimited internet abo wellicht een beter idee.

[Reactie gewijzigd door Gody op 30 september 2008 07:28]

Hi.nl heeft ook die 1000 voor 9.95 bundel