Hoofdcategorieën
Device Settings

Nederlandse gamemarkt groeit in rap tempo

Door Olaf van Miltenburg, maandag 29 september 2008 13:59
Submitter: FTI, views: 12.706

De Nederlandse markt voor games is fors gegroeid, zegt Pricewaterhousecoopers. Vooral de verkoop van consolegames en online-games nam in een jaar tijd sterk toe. Pc-spellen gingen minder vaak over de toonbank, maar waren wel duurder.

Volgens Pricewaterhousecoopers is de Nederlandse markt voor games vorig jaar met 23,2 procent gegroeid. Er ging vorig jaar 472 miljoen euro in de Nederlandse gamemarkt om. Het bedrijf verwacht dat de groei doorzet en dat in er 2012 een volume van 703 miljoen euro wordt bereikt.

kinderen consoleVooral consolegames en online-games vonden gretig aftrek, maar niet op alle fronten vond er groei plaats. Vorig jaar werden er 3,7 miljoen pc-games verkocht; dat betekende een daling van 2,6 procent ten opzichte van 2006. Desondanks wist de markt voor pc-gaming omzetgroei te realiseren: door een gemiddeld hogere verkoopprijs per game nam de omzet met 2,7 procent toe.

Begin deze maand bleek uit cijfers van de Nvpi al dat de Nederlandse entertainmentsector het voor zijn groei in de eerste helft van 2008 voor een aanzienlijk deel van de gamesmarkt moet hebben. De markt voor gamesdragers groeide in totaal met 24 procent, wat vooral aan consolegames toegeschreven kan worden. De markt voor consolegames groeide met 39 procent, terwijl de markt voor pc-games juist met bijna 25 procent kromp.

Volgende 14:37 'Ebay gaat 10 procent van zijn personeel ontslaan'
Vorige 13:48 Eerste private raket in baan om aarde gebracht
Advertentie

Reacties

«  1  2  »

Pc-spellen gingen minder vaak over de toonbank, maar waren wel duurder.
Een verband mischien

Ps: hoe krijg je de tekst licht grijs 8)7
(dank u Vae Victus)

[Reactie gewijzigd door jayjay1990 op maandag 29 september 2008 14:38]


moet zijn zijn duurder dus gingen minder vaak over de toonbank.

Volgens mij is het gemiddelde console-spel nog steeds duurder dan een pc spel. De console markt groeit echter harder dan de pc markt, ik zie dus ook geen principieel verband tussen prijs en aantal in verkoop.

Ik denk dat acties zoals bij Spore ook meewerken.

Als ik mijn 360 niet mod zal elk spel dat ik koop (in Nederland) het doen.

Koop ik legaal een spel voor mijn pc kan het zomaar zijn dat ik niet mag spelen omdat ik ook Daemon Tools erop heb staan. Dat ik vervolgens Daemon Tools gebruik voor legitieme dingen deert ze niet.

Koop ik legaal een spel voor mijn pc kan het zomaar zijn dat ik niet mag spelen omdat ik ook Daemon Tools erop heb staan. Dat ik vervolgens Daemon Tools gebruik voor legitieme dingen deert ze niet.
Dan kan het nog zijn dat je verplicht internet aan moet hebben.
Een maximaal aantal installaties.
Incorrecte drivers.
Incompatibele drivers/hardware/gameengine.
Bugs.
Een hele resem minimum requirements (die dan nog niet toereikend zijn om een spel deftig te spelen) waar je een hele voorstudie voor moet maken vooraleer je alle termen kent a la: Video Card - Direct X 9.0c compliant video card with 128MB RAM (NVIDIA 6600 or better/ATI X1300 or better, excluding ATI X1550). maar 128 ram van die ene kaart is soms beter dan 256 van die andere kaart etc.
PC update om de 2 jaar om alles deftig te kunnen blijven spelen.

Ik werd er een beetje misselijk van op de duur en heb mij dan ook een xbox aangeschaft. Het enige nadeel is dat ik dat ik nu 0.0 kan downloaden en enkel spellen koop die ik "moet" hebben, terwijl ik op de pc die spellen kocht en dan "meh" spellen kon downloaden.

Ik koop een spel, kom thuis, plof het in mijn xdoos en hoppa ik kan beginnen. Load times zijn te verwaarlozen want die heb ik op pc ook.

[Reactie gewijzigd door Zamalan op maandag 29 september 2008 15:15]


Ik zit er dus ook om die precies reden aan te denken een console aan te schaffen. De games worden steeds beter daarop (ook de RTS games) en sinds een paar dagen loop ik ook te twijfelen. Plus het feit dat ik om de zoweinig maanden weer een aardige investering moet doen in mijn PC om te kunnen doorgamen.

Wat ook steeds meer naar voren komt als voordeel voor de console gamers, de prijs.
Een upgrade voor de PC was altijd al redelijk prijzig maar nu de laatste tijd is het prijsverschil nog groter geworden, vooral nu de 360 zo spotgoedkoop is geworden.

Van de andere kant... wanneer je de resolutie van je PC net zo laag maakt, als wat een Console genereert, dan kun je met een verouderde GPU prima uit de voeten...

Wat dat betreft is het een beetje schijn... PC review sites zitten op 2500 resolutie te testen, en 1024x768 wordt niet eens meer opgenomen in de tests... Maar dat is nog altijd hoger dan een Console rendert...

Volgens mij kunnen de Xbox 360 en de PS3 full HD resoluties renderen. Tenzij je 1920x1080 een lage resolutie vindt klopt je statement dus niet helemaal...

Kunnen zeker, de vraag is wanneer doen ze het ook daadwerkelijk. Ik kan je vertellen bitter weinig. De meeste spellen die het doen zijn "kleine" spellen zoals Super Stardust HD, Flow en de Pixeljunk serie.

Je leeft een generatie achteruit. Consoles genereren "1080p" en de meeste vergelijkingen op review sites hebben het over 1920x1200 en eventueel nog bijkomend de 30" resolutie.

En welke games worden dan in 1080p gerendered? Halo 3 bijvoorbeeld wordt op 640p(1152x640) gerendered en dan geupscaled naar 720p en 1080p. Zie hier Bungie die het zelf zegt. Dat is nogal een verschil met de standaard resoluties waar PC games tegenwoordig op getest worden van 1680x1050(dit is nu zo'n beetje de standaard), 1920x1200 en 2560x1600.

Om het even in perspectief te zetten:

1152 x 640 = 737280
1680 x 1050 = 1764000(2,4 keer zoveel pixels)
1920 x 1200 = 2304000(3,1 keer zoveel pixels)
2560 x 1600 = 4096000(5,6 keer zoveel pixels)

Niet echt een eerlijke vergelijking dus.

Heb je volledig gelijk in dat bijna alle games in lage res worden gerenderd en vervolgens upscaling krijgen. Maar jij zegt dat je een oude graka (en goedkope) kan installeren in je pc en vervolgens in 640p/720p spelen, maar dan heb je niet de 1080p wat de console's wel geven.
Dus je vergelijking klopt niet dat je een goedkope kaart in je pc kan steken want de resolutie wordt 4x kleiner als wat je console toont.
Een van de zwaarste games is GT5 wat op 1440*1080 rendert aan 60fps.

Feit is: Op m'n pc heb ik voor het 24" 1920x1200 scherm tegenwoordig een HD4870 of GTX260 nodig voor de laatste games. Voor hetzelfde geld heb ik een x360 dat even bevredigend beeld geeft op m'n 42" 1900x1080.

Als je Xbox 360 van 640p/720p upscalet naar 1080p is dat zo'n beetje hetzelfde als je Crysis laat draaien in 1440x900 (of wat voor reso dan ook) op een 1920x1200 scherm. Dan wordt er namelijk ook geupscaled.

Dat het er op je tv dan mooier uitziet komt vooral door het feit dat je tv zelf mischien het beeld beter scalet en nog andere beeldverbeterende functies toepast. Waarschijnlijk was je tv ook iets duurder dan je computer scherm.

@Rizon: Ik heb niets gezegd over videokaarten, dat was AHBdV. Tjeerdomaat heeft echter wel gelijk dat je gewoon je 24" scherm een lagere resolutie kan voeden. Deze zal het dan zo goed als mogelijk upscalen naar zijn native resolutie.

Ik ben het overigens niet met je eens dat je een 4870 of GTX260 nodig hebt om de nieuwste games te spelen. Ik zit hier nog met een licht overgeclockte 8800GTS 640, Crysis is net aan speelbaar op high en CoD 4 draait met alles voluit behalve AA @ 1920x1200. Alleen als je echte very-high-end grafix wilt hebben moet je aan een 4870 of GTX260 denken. Overigens als je zo blij bent met het geupscalede beeld van je tv, waarom sluit je dan je PC niet aan op je tv en zet je de resolutie van je games lekker laag? Dan heb je hetzelfde effect als met je console.

EDIT: Ik heb voor de lol net even m'n resolutie in Crysis Warhead van 1920x1200 naar 1024x768 gezet en m'n framerate schoot inderdaad met ~140% omhoog.(Dus ~240% van de framerate @ 1920x1200.) Met de resoluties die consoles genereren is het dus wel erg makkelijk om een acceptabele framerate te halen.

[Reactie gewijzigd door hollandismad op maandag 29 september 2008 23:08]


Vergeet echter niet het prijsverschil tussen de console en PC spellen. Op de console ben je gemiddeld toch zo'n 20 euro meer kwijt voor dezelfde game, bovendien liggen de games bij de PC nog sneller en vaak voor nog minder in de budgetbakken. Zo heb ik bijv. Call of Juarez en de Prince of Persia Trilogy voor 9.99 euro gekocht.

Als je voor je console dus braaf de spelletjes blijft kopen tikt het prijsverschil toch wel behoorlijk aan op den duur. Na 30 spelletjes voor de console zit je dan al op een prijsverschil van 600 euro, daar koop ik toch een aardige upgrade van voor mijn PC.
Staar je dus niet blind op de goedkope prijs van de console, want het venijn zit hem in de prijzen van de games.

[ quote]Ps: hoe krijg je de tekst licht grijs[/quote ]
zonder spaties geeft:
Ps: hoe krijg je de tekst licht grijs

[Reactie gewijzigd door Vae Victus op maandag 29 september 2008 14:20]


Kip-en-ei... Wordt er minder verkocht omdat het duurder is, of zijn ze duurder omdat er minder verkocht wordt?

Hoe dan ook, het is droef gesteld met pc-games in de winkels... Was van de zomer in de US, en in de GameStop- en Walmart-winkels staan de console-games breed en goed in het zicht opgesteld, terwijl er maar een paar plankjes met pc-games waren.

Het gaat over de verkoopcijfers in Nederland, waarom kom je in vredesnaam met een voorbeeld uit de V.S.? 8)7 In Nederland is het overigens een stuk beter, ook PC games krijgen hier de aandacht, al is het wat minder dan console games (wat gezien de verkoopcijfers ook niet helemaal onterecht is).

Ik vind het hier nog niet meteen duidelijk of pc spellen dus ook duurder geworden zijn, of dat er toevallig wat minder budget games en wat meer nieuwere games verkocht zijn, want dat kan natuurlijk ook tot gevolg hebben dat de gemiddelde prijs van een verkocht spel omhoog gegaan is.

Volgens mij geeft dit een vertekend beeld want hier zullen spellen aangeschaft via steam of andere online portals niet bijzitten. Hier kan dus hooguit sprake zijn van een nederlands retail overzicht.

Zo blijkt maar weer dat het niet zo slecht gaat zoals sommige game ontwikkelaars ons willen doen laten geloven.

Het is de PC markt die dus de klappen krijgt, net die markt waar de meeste klachten vandaan komen ivm piraterij. Er is daar dus wel degelijk een probleem.

Bij mij komt een daling van 2,6 procent voor verkochte pc-games nou niet direct over als een probleem, helemaal niet als daarna wordt gezegd dat de omzet wél gestegen is.

"De verkoop bij pc is met 2,6% gedaald"
"De markt is met 23,2% gestegen terwijl die van de pc met 2,6% is gedaald.
In perspectief zetten heet zoiets.

Maar je neemt hierin niet mee dat de Wii een hele nieuwe markt heeft aangeboord. Als bijvoorbeeld 15% of zelfs 20% van die 23,2% groei van een nieuwe markt komt is het misschien niet zo erg als het lijkt. Hoewel een daling natuurlijk nooit goed is.

Mja de vraag blijft maar of het aan de piraterij ligt ...
Persoonlijk denk ik dat het type games dat pc-gamers spelen er meer mee te maken heeft.
8 jaar niets anders spelen dan world of warcraft, of weet ik veel welk spel je maar blijft en blijft spelen zal ook niet goed doen aan verkoopsaantallen van nieuwere games.

(aan de andere kant, moete ze maar zorgen voor betere spellen die je doen stoppe met het huidige spel dat je speelt)

Met jou redenatie wordt het aantal verkopen dit jaar dus prima afgesloten met de nieuwe WOW WOTLK! en die 2,6% daling dus meer dan goed gemaakt.

Volgens de Blizzard propaganda machine 16mil exemplaren wereldwijd. En dan nog niet de mensen meegerekent die hun account hebben bevroren en zullen terugkeren voor de uitbreiding te spelen.

Je bedoelt dat zulk soort cijfers weer een prima excuus zijn om fijn door te gaan met kopieren?

Je moet jezelf eerst de vraag stellen, waarom kopieert/download men?
Dan kom je uit op dit antwoord

Men kopieert/download spellen en andere software omdat men deze in de winkel te duur vind (hogere prijs zorgt voor grotere zwarte markt).
Ik durf met zekerheid te zeggen, dat als spellen wat goedkoper worden dat dan mensen niet meer downloaden/kopiëren, maar gewoon legale versies kopen.

Ik download ook, om de bovenstaande reden. Ik vind pc en ook console games gewoon erg duur. Bij consoles ligt het anders omdat het daar immers helemaal veel moeite kost om te kopiëren/downloaden.

Kopieert men niet omdat het bij games heel makkelijk/snel gaat + het origineel niet in bezit hoeft te zijn? Daarnaast is er een grote kans op een zuivere kopie (dus geen verlies in iets).

Ik denk eigenlijk dat halvering van de prijzen weinig mensen zal overhalen te kopen...

Wel grappig dit... De games industrie klaagt dat men zoveel download en dat verkopen teruglopen, vervolgens krijg je zwaardere beveiligingen en gaan nog meer mensen downloaden...

Ik krijg hier een deja vu gevoel bij... vervang in de bovenstaande zin het woord games in muziek en je hebt precies wat zich een paar jaar terug afspeelde met MP3's enz...

Naar mijn idee wordt het tijd dat games niet langer als fysiek medium worden verkocht, het wordt tijd om een soort Itunes in te richten voor games... Nou weet ik dat hier al pogingen toe zijn gedaan, maar er moet nu een nieuwe partij opstaan die naar die games huizen toegaat en regelt dat er een fixed price per game komt. Op mijn pc met 1500 GB heb ik sowieso geen zin om te gaan klungelen met dvd schijfjes.

Al eens van Steam gehoord?
Of Impulse (vroeger Stardock Central)? Of de EA store? Of Gametap? Of Gamersgate?
Ik vergeet er een heleboel (zowel die ik niet weet en andere waarvan de naam mij even ontglipt), maar het punt is, er zijn al Digitale Distributie-kanalen genoeg voor handen.
En er zijn nog erg veel mensen die nog steeds graag hun fysieke medium hebben. Een doosje met dvd in geeft toch nog steeds meer vertrouwen om de data "altijd" te hebben, in tegenstelling tot de harde schijf die altijd wel eens kan crashen ofzo.

Ikzelf heb ook een schijfcapaciteit vergelijkbaar met de jouwe, en ik ontken ook helemaal niet dat ik zeer regelmatig download, maar van de games die ik daadwerkelijk speel (en iets of wat ik goed vind) zijn er niet veel die ik (nog) niet ben gaan kopen in de winkel. Er is misschien 1 spel per jaar dat ik zo meteen koop. (arm studentje ;) ) Doordat ik van te voren de games die ik heb gedownload kan spelen, koop ik echter achter af nog een stuk of 2-3 games meer per jaar en een aantal budgetbak-games die ik ooit eens amusant vond. En die koop ik allen in de winkel! Zou ik niet downloaden zou ik nog steeds dat ene spel kopen en daarbij misschien max 2 budgetbak games.


over het artikel:
Dat is ook het probleem met statistieken en internet (anonimiteit).
-Met een uitgangspunt van de ontwikkelaars/verdelers/uitgevers van 1) "elke keer een spel werd gedownload zouden wij het hebben verkocht (en op verdiend)" EN 2) héél hoge download-counts, wordt alles scheefgetrokken natuurlijk. Het is namelijk echt niet zo dat enkel omdat een game 4miljoen keer gedownload is, dat het ook 4miljoen keer zou zijn verkocht indien het niet online ter beschikking had gestaan. Een klein percentage daarvan misschien, maar echt niet alles.
-Meestal worden cijfers voorgesteld van Markt = console + pc. En PC doet het slecht want console dit of dat. Maar ipv steeds een pc vs console opstelling te geven, zouden ze eens moeten proberen van pc vs PS3 vs XBox360 vs Wii vs PS2 vs XBox vs Gamecube vs ... Want het zijn wel degelijk allen verschillende gameplatformen.
-markt? welke markt bedoelen ze? de HELE Nederlandse markt? Enkel de winkelverkoop in Nederland? Zijn online-verkopen, abbonements-inkomsten, ... meegeteld?

[Reactie gewijzigd door warrg op dinsdag 30 september 2008 23:18]


10 jaar terug betaalde men ook 10 gulden of meer voor een kopie van een game
Het ligt dus echt aan de prijs.

Ik ben het er mee eens dat het een deel van het probleem kan zijn. Games hebben niet altijd waarde naar de prijs. De meeste titels hebben een speelduur van 6-10 uur en als ze wat langer zijn is de herspeelbaarheid vaak laag omdat de hele zooi gescript is en je de volgende keer alles weer precies hetzelfde speelt.

Ik koop zelf een hoop games, vaak na het downloaden ook nog als er een goeie multiplay bijzit. Echter ik vind 20/30 euro (of minder -> budgettitels) een mooie prijs voor de gemiddelde games (Crysis/Gears of War). Spellen met een naam en gegarandeerde speeluurtjes geef ik zo ¤50 aan uit (Oblivion Col. Ed bijv. ¤55 maar 140 uur gespeeld met herkansing op replay 55/140 = 40cent per uur! ipv 4,5 euro)

Gameproducenten moeten gewoon van die DRM achtige zooi afstappen en met unieke online serials blijven werken en games gewoon een goeie multiplay meegeven of naar waarde in de markt zetten. 2 tientjes pakt makkelijker mee dan 49 euro

Dus gewoon weer een mooi excuus met een onderbouwing dit keer om het recht te praten. Mooi voor op het lijstje excuses toch naast "Anders had ik het toch neit gekocht" "Piracy is reclame" etc.

Spellen worden gedownload omdat het makkelijk is, mensen geen schuldgevoel aan over houden aangezien de dev er toch niet van zou merken. Als een spel 25 euro zou zijn zou het kopieren even hard door gaan, want geld = geld. Zeker voor de gemiddelde Nederlandse consument waar "gratis" nog steeds onweerstaanbaar is.

als een spel 25 euro zou kosten zou ik het idd kopieren. dat is nog veel te duur. vergelijk het met muziek; een (goede) cd luister ik toch wel een uur of 100 over een paar jaar tijd, voor zeg een euro of 20. een nieuw pc spel kost ? 30 euro ofzo? (volg het niet zo)
er zijn maar weinig spellen goed genoeg om meer dan een uur of 20 te spelen. beetje te weinig waar voor m'n geld dus

(en ja, ik heb supcom gold en pes6 legaal, omdat die goedkoop waren (20 resp 15 eu))

Het moet niet goedkoper worden, mensen moeten van de criminele ingesteldheid af die voortvloeit uit het verleden. Vroeger waren games een resultaat van mensen hun hobby en ze deden het voor hun plezietr. Nu moeten we leren om te betalen voor mensen hun full time job (12-16uur/dag is eigenlijk full life job).

Als een hobby te duur is moet je een andere zoeken. Je steelt ook geen Ferrari om elk weekend op Zolder te gaan racen. Als een spel te duur is betekent het dat je het niet goed genoeg vindt en moet je ook maar niet zitten stelen.

[Reactie gewijzigd door Rizon op maandag 29 september 2008 15:25]


Mensen stelen geen Ferrari omdat het veel te riskant is en de gevolgen veel te groot, en de kans dat je gepakt wordt is veel groter. En kopieëren != stelen. Het origineel blijft waar het is. De kans dat je gepakt wordt voor het downloaden van een game is vrijwel nul ( in Nederland ), zeker als je een Usenet verbinding met SSL gebruikt. gebruikt.

[Reactie gewijzigd door Denzo op maandag 29 september 2008 16:00]


Je steelt nog steeds eigendom hoor, het doet er niet toe welke vorm die eigendom is.

En ik vind het dus inderdaad nodig dat de mentaliteit veranderd. Je moet niet zaken laten omdat je gepakt zou kunnen worden, je moet het gewoon als goeie mens niet doen. Ik stap ook wel eens door het rood licht als er geen auto's aankomen maar games stelen is broodroof. In sommige landen hakken ze je handen ervoor af!

Alhoewel ik het met je eens ben dat kopiëren van games de prijs omhoog jaagt...
Ben ik het ook eens met Destroyer1991. Een simpel voorbeeld is de bloeiende 2de hands markt en de platinum of silver label games.

Als ik een game echt wil hebben, dan koop ik het, maar als er een games is die ik best wel zou willen hebben, maar de prijs staat me niet aan, dan wacht ik tot ik ze 2de hands of via het platinum label kan kopen. Dit duurt voor een echte topgame meestal maar een maand of 3-4 waarna ik op legale wijze voor een ¤15 m'n game heb, origineel en legaal.

Alleen jammer dat dat voor de Wii nog niet zo actief is, maar zowel voor de PC, PS als XBox is er meer dan keuze genoeg.

Er zijn al eerder berichten geweest over dat de gamemarkt in NL inderdaad flink in trek is. Ergens alleen maar beter, want doordat meer mensen meer games kopen zorgt dat ervoor dat je gezamelijk als land interessant bent voor uitgevers van games om games hier ook uit te geven. Want er vind immers gretig aftrekt plaats, wat resulteert in goede omzetten van uitgevers. Gamers blij, uitgevers en ontwikkelaars blij.

Ergens kijk ik er niet van op dat games muziek en film voorbij streeft. Een film kijk je vaak 1x in de bioscoop, 1x thuis en dan blijft ie een tijdje liggen. Muziek luister je veelal vaker, maar gamen komt wat dat betreft dus ook frequenter terug in de vrijetijdsbesteding. Mensen trekken meer tijd uit om te gamen, trekken meer geld uit om te gamen en zodoende wordt het een grotere, aantrekkelijke markt. Alleen maar een goede ontwikkeling.

De markt voor gamesdragers groeide in totaal met 24 procent, wat vooral aan consolegames toegeschreven kan worden. De markt voor consolegames groeide met 39 procent, terwijl de markt voor pc-games juist met bijna 25 procent kromp.
En zij hebben ook inzicht in aankopen van bv online games of MMO's?

Je kan hieruit ook zeggen dat bv veel meer via CC/ideal betaald wordt en niet meer direct bij de retailers.

Dat vroeg ik me ook al af. Verkopen via online systemen zoals bijv. steam zullen al helemaal niet meegenomen zijn, en die hebben op de PC toch een flink aandeel. Ik denk dat dat het beeld van de PC verkoop toch wel wat vertekend in deze cijfers.

Moet zeggen dat ik minder aan nieuwe PC games spendeer gezien World of Warcraft mij genoeg tijd kost/plezier geeft zodat ik niks nieuws hoef te hebben. Kan mij dus voorstellen dat MMO's die langer dan een gemiddelde game speelplezier geven een daling kunnen veroorzaken in het totaal aantal verkochte games.

Dergelijke games zijn nog niet echt doorgedrongen op de consoles dus slecht te vergelijken of het ermee te maken heeft.

[Reactie gewijzigd door UdiBenLudi op maandag 29 september 2008 14:32]


je moet er wel geld aan spenderen, want je betaald per maand...

maar dat klopt wel, door de MMO games die er nu veel zijn worden er minder spellen verkocht.

als je een deel van guildwars hebt kun je al heel lang heel veel spelen

En waar zijn de cijfers voor de online aankopen van de games via steam, impulse, direct2drive,ea-downloadmanager, en andere ?
Deze worden altijd vergeten in de markt van de PC games maar zijn wel een belangrijke factor!

daarbij komt nog het aantal games die niet in NL gekocht worden, maar bijvoorbeeld in de UK of andere internetshops. Die verschijnen ook niet in de NL cijfers lijkt me.

Dat maakt niet zoveel verschil. Procentueel zullen er evenveel veel consolegames als pcgames in buitenlandse webshops worden gekocht.

maar een andere oorzaak kan ook zijn:

veel pc gamers hebben tegenwoordig OOK een console. en tsja als je dan kan kiezen om GTA4 te kopen voor de console of +1 jaar later voor de pc kan koop je hem voor de console.

het is dus niet alleen dat de console markt groeit. er vind ook een verplaatsing plaats van pc naar console.

Die verplaatsing zie ik ook in mijn vrienden kring. We worden allemaal ouder, en daar ook onze pc... maar om steeds maar weer hardware aan te schaffen, dat neemt toch een beetje af. Met alle problemen van dien, nieuwe videokaart kan zomaar voor een preformance boost van spal A zijn maar een achteruitgang voor spel B (even geen goede voorbeelden voor handen)

Disclamer: ik spreek voor mijn vriendenkring, waar ik dit signaleer, dit is dus niet representatief voor heel NL!

Ipv videokaart kan je het voorbeeld van de drivers voor de videokaart nemen. Ik ken personen die zelfs de moeite doen om tussen twee of drie verschillende versies te wisselen afhankelijk van het spel dat ze spelen. Wordt je natuurlijk gek van ^^

Bij een spel als GTA4 zullen mensen met pc en console het gewoon een jaar later opnieuw kopen en herspelen. Moesten ze beide versies op dezelfde dag uitbrengen zou je het inderdaad maar voor een van de twee kopen.

Volgens mij ook een reden dat er meer games voor xbox verkocht zijn,is dat de consoles voor een habbekrats de toonbank over gaat.Hiermee maken ze bewust de pc markt kapot.
sommige mensen kijken alleen maar naar de aanschaf prijs van het apparaat en dneken ze goedkoper uit te zijn.

De markt voor gamesdragers groeide in totaal met 24 procent, wat vooral aan consolegames toegeschreven kan worden. De markt voor consolegames groeide met 39 procent, terwijl de markt voor pc-games juist met bijna 25 procent kromp.
en dan heb ik eerder gelezen:
Vorig jaar werden er 3,7 miljoen pc-games verkocht; dat betekende een daling van 2,6 procent ten opzichte van 2006. Desondanks wist de markt voor pc-gaming omzetgroei te realiseren: door een gemiddeld hogere verkoopprijs per game nam de omzet met 2,7 procent toe.
Dus wat is er nu met bijna 25% gedaald? Niet de omzet voor PC games (+2,7%) en ook niet het aantal games (-2,6%) dus wat dan wel? Als twee onderzoeken zulke grote verschillen laten zien over hetzelfde vraagstuk dan vraag ik me af wat er allemaal wel en niet is meegenomen en hoe de cijfers tot stand zijn gekomen.

Dat gaat over twee verschillende jaren!

Die daling van 25% gaat over de eerste helft van 2008, terwijl die daling van 2.6 % over het geheel van 2007 gaat.

De trend die in 2007 is ingezet, lijkt dus in 2008 nog veel harder te gaan.

Ik denk dat het meer is dat de gamesindustrie expres de pc game markt langzaam laat dood bloeden, De blaam ligt niet geheel bij hun, maar ze laten het gewoon geheel afweten heb ik het idee.

Ze hebben er dan ook voordeel bij als de pc game markt uitsterft, want dan blijven consoles over, waarvoor men niet zoveel spellen download, maar juist meer koopt.
Al vindt ik het geheel een beetje krom, de groei en inkrimping van een industrie net zoals met film en muziek.. de games industrie is er al zo lang, ook muziek natuurlijk, maar het kan toch niet blijven groeie, men heeft maar een x aan budget, en het een gaat ten koste van het ander. Je kan niet blijven kopen, en zo is dat ook bij games, ze willen maar dat je koopt en koopt, maar er is een grens.

De pc game zal uiteindelijk wel niet geheel dood gaan, want er is een langzame verschuiving van het soort inkomsten van games, door ingame advertising, en zogenaamde gratis games op die manier.. De console gaat waarschijnlijk toch aan het kortste eind trekken, men zal hoe meer er mee gespeeld wordt toch alles hacken/cracken zodat alles te kopiëren en te spelen is, en ook te doen is voor de leek, en dan zal het net zo gaan als nu bij de pc.

De pc wordt ook steeds meer mediacenter, en komt dus bij de tv, en daar kunnen ook controllers in, en spellen op, je kan internetten, downloaden, alles. Het zal me niets verbazen als straks de pc het werkelijke alles in een apparaat gaat worden, en de consoles worden terugedrongen tot de meer Tel sel achtige apparaten, en pc's worden verkocht als consoles, next gen etc.

Ik denk dat er gewoon een switch van entertainment markt plaats vind. Ik kijk dan ook al uit over 5 jaar hoe we dan spelen! Misschien over 2 / 3 jaar ingebouwde PS3 (PS4? :P) in m'n TV? zou zomaar kunnen, de essentiële cell chip zit er al in!

Het scheelt gewoon een platform, waar niet voor ontwikkeld hoeft te worden. Daarmee verdienen ze dus meer geld.

Dat er omzet groei gemaakt wordt verbaasd mij wel, als daar geen abonnementen bij horen.

"Het zal me niets verbazen als straks de pc het werkelijke alles in een apparaat gaat worden, en de consoles worden terugedrongen tot de meer Tel sel achtige apparaten, en pc's worden verkocht als consoles, next gen etc."

Dat zie ik niet echt gebeuren eerlijk gezegd. Ten eerste omdat de meeste gezinnen één pc hebben die door de hele familie gebruikt wordt, maar jongeren wel een eigen console hebben en dat is cool. Verder verkopen games op console zeer goed als er maar een licentie aan vast hangt of een voldoende grote hype aanwezig is, ook al is het spel zelf barslecht (bv. Transfomers: The Game). En tenslotte brengen consoles véél meer geld op: betalen om online te mogen gamen, betalen voor thema's, en vooral betalen voor arcade games en DLC die thans op pc gratis te vinden is in de vorm van mods en user created content.

Mijn voorkeur gaat thans ook uit naar gamen op pc, maar het aantal games dat de mogelijkheden van de pc grondig benut (zoals Crysis en Stalker) begint zeldzaam te worden. :(

Vroeger hadden huishoudens geld voor een tv en een pc. Dus ouders kijken tv en kinderen moeten maar met elkaar vechten wie achter de pc mag.
Nu zijn we veel "rijker" geworden en hebben kinderen hun eigen tv op de kamer. Als die tv er al staat ga je ze geen pc maar een console kopen. Die gaat namelijk "niet stuk" en je kan er ook mee op msn of surfen.

Zolang MMORPG's nog razend populair zijn zal de PC game markt echt niet verdwijnen. Of uberhaupt games waar een sterk teamverband noodzakelijk is om alles uit het spel te halen. Mensen moeten kunnen typen op een toetsenboard en dat wordt met een controller van een console een beetje lastig. Je zal vast ook wel een toetsenbord aan een console aan kunnen sluiten maar ik zou echt niet lang achter elkaar willen typen op een toetsenbord die op m'n school ligt om vervolgens weer m'n controller te pakken om verder te kunnen lopen. Het is gewoon niet praktisch.

En dat is nog maar eens een voorbeeld. Toetsencombinaties zijn te beperkt op een controller, niet iedereen heeft hetzelfde apparaat (ik ken niemand die geen PC meer thuis heeft staan, maar ik ken genoeg mensen die geen Xbox360 / PS3 thuis hebben staan), verschillen in de PS3 / Xbox360 versie, complexiteit voor de developer (Een MMORPG draaien op een Xbox360 en PS3 brengt toch weer extra complexiteit met zij mee), dat soort dingen.

Dan hebben we nog piraterij als argument. Laten we World of Warcraft nemen als voorbeeld. Private World of Warcraft servers zijn overal te vinden en kan je zo terecht. Ook die gratis zijn. Maar dan vraag ik mij af waarom men er toch masaal voor kiest om de legale en betalende versie te gebruiken. Ook denk ik niet dat WoW de enige op dit vak is; in het verleden zijn ook voldoende successvolle MMORPG's geweest.

Bij sommige situaties is de invoer mogelijkheid reden genoeg tot het gebruik van een PC. Zowel als bij een MMORPG als bij een FPS vind ik dit. Of gewone RPG games vind ik dit over het algemeen prettiger dan op een console, hoewel natuurlijk niet iedereen daar mee eens is.

Het toetsenbord dat je aan de x360 controller kan hangen is naar mijn mening even gemakkelijk als een tobo van de pc. Ook wanneer je aan het gamen bent is het gemakkelijk om snel even iets te sturen naar iemand. En er zit dan ook nog eens backlights in voor de mensen die er (nog) niet blind mee kunnen typen.

MMO's op de console gaat ook gemakkelijker worden voor de developer. Ze moeten geen betalingssysteem opzetten aangezien dat reeds door de console wordt geregeld.
Wat Blizzard nog het meeste zal tegenhouden om geen WoW naar bijvoorbeeld de x360 te brengen, zal de geslotenheid van het platform zijn. Geen kat wil WoW spelen met zijn standaard beperkte UI maar je hebt ook geen mogelijkheid om hun zoals op de pc snel met mods uit te breiden.

Belangrijke vraag wederom: Wordt in dit onderzoek ook de onlineverkoop van kanalen als Steam meegerekend? Ik koop al verschillende jaren regelmatig titels via Steam aan, die ik dus anders in de winkel zou hebben gekocht, maar het valt mij op dat die veelal uit de statistieken gelaten worden. Hierdoor bekomt men dus wel een vertekend beeld...

Ik ben nu wel Belg, dus bij deze statistieken tel ik natuurlijk niet mee, maar het zou mij verbazen als er niet ook veel Nederlanders ondertussen het gemak van Steam of Direct2Drive hebben ontdekt :?

Hetzelfde vraag ik me ook af. Voor zover ik weet houdt Valve de verkopen van Steam geheim. Van mezelf kan ik zeggen dat ongeveer 30% a 40% van mijn games via Steam gekocht worden.

Zie ook hierboven, ik koop ook zeker 50% van mijn games online en de rest meestal in de budget-bak. Dat scheelt ook al snel 75% van de originele prijs die dan ook niet wordt meegerekend in bovenstaande cijfers. Een PC-game kan je al snel voor 10-20 euro kopen, bij een console game lukt dat niet zo snel. Nog een klein verschilletje dat het verschil kan verklaren.

Uiteindelijk durf ik zelfs te stellen dat ik meer PC-games koop dan voorheen dankzij de online distributie en goede aanbod aan budget games.
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 14:37 'Ebay gaat 10 procent van zijn personeel ontslaan'
Vorige 13:48 Eerste private raket in baan om aarde gebracht
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011