Hoofdcategorieën

'Nokia lanceert touchscreen-telefoon op 8 oktober'

Door Arnoud Wokke, maandag 8 september 2008 17:17, views: 20.446

Nokia lanceert zijn touchscreen-telefoon 5800 Xpressmedia op 8 oktober. Dat heeft een anonieme bron laten weten aan telecomweblog Justamp. Nokia Nederland kan het bericht bevestigen noch ontkennen.

Het gerucht over de lancering van de 5800 Xpress Media, ook wel bekend als Tube, lijkt geloofwaardig. Het andere gerucht van dezelfde anonieme bron, 'BBC komt met een versie van zijn iPlayer voor de N96', bleek te kloppen. Nokia Nederland laat weten niets te kunnen zeggen over de 5800 Xpress Media. "We hebben daar nog geen informatie over", aldus een woordvoerster.

Nokia zinspeelde onlangs ook al op een snelle lancering van het toestel. Nokia verwacht dat het eigen marktaandeel dit kwartaal zakt, mede doordat de introductie van 'een midrange toestel' vertraagd was. Een voorlichter van Nokia's hoofdkantoor in Finland "was niet bevoegd om te bevestigen" dat het om de Tube zou gaan. Nokia verwachtte ook dat het marktaandeel in het vierde kwartaal weer zou stijgen. Als de 5800 Xpress media in oktober gelanceerd wordt, zou een verkoopsucces betekenen dat Nokia marktaandeel terug kan pakken.

Nokia lanceert de komende tijd meerdere nieuwe toestellen. De N96, een van de eerste toestellen met mobiele televisie via dvb-h, ligt volgende week maandag in de winkel. Volgende maand volgen nog twee toestellen uit de N-serie, de N85 en N79. De N85 gaat als los toestel 450 euro kosten, de N79 350 euro.

Nokia Tube 5800 XpressMedia
Volgende 18:01
Vorige 17:09

Reacties

«  1  2  »


Nee, de Nokia 5800 Xpressmedia. Dat staat toch duidelijk vermeld in het artikel!

Nokia kennende zullen ze hem pas na een half jaar op de markt brengen.
Met mijn N95 heb ik ook een half jaar moeten wachten


Touchscreen telefoons bestaan al jaren, echter HTC maakte ze als eerst goed bruikbaar op telefoons met vingers ipv stylus. Niks Apple. Fijn dat je je zo verdiept voor je andere bedrijven afkraakt. Apple creeert hypes als eerste maar innoveert ook minder dan de meeste denken.

Ben ik het niet mee eens appel uitvinder van de muis! daarom heb ik ook een mac met mighty mouse ;)

eh... Xerox heeft de Muis uitgevonden voor zover ik weet en Apple heeft het idee daarna overgenomen. Jouw voorbeeld versterkt Vastloper's stelling juist ;-)

Xerox heeft de grafische schil uitgevonden die vervolgens gejat is door MS en Apple.. De muis is een heel ander verhaal http://en.wikipedia.org/wiki/Mouse_(computing)

Het is toch wel Xerox die de eerste bruikbare computermuis heeft uitgevonden hoor, quote van de link die jij ons geeft (met een sluitend haakje erbij, je hebt een typo):
Bill English, builder of Engelbart's original mouse,[9] invented the so-called ball mouse in 1972 while working for Xerox PARC.

Hah! Jah je hebt gelijk... My bad!


Ik klik anders prima rechts op die muis hoor, dat is al zo'n oud punt, gewoon in te stellen. Anyway, neemt niet weg dat de muis verder niet echt top is.

Ik vind de Apple muis zeker wel te doen. Het instellen van de linker en rechter muisknop is inderdaad makkelijk doordat de hele bovenkant drukgevoelig is. De mini-trackball voor 2d scrollen is zeker erg makkelijk, hoewel die een tikkeltje groter had mogen zijn. De 2 zijkant knoppen die werken als je ze tegelijkertijd indrukt vind ik ook handig. Ik mis wel eens de previous en forward knoppen die veel andere muisen hebben, maar over het algemeen ben ik toch niet echt ontevreden eroverl


uhm nee?
Zowel LG als HTC hadden eerder een bruikbare touchtelefoon!

De SE P800 was er al jaren geleden. Voor liefhebbers vanm een touchscreen was die vast heel bruikbaar.

Dat toestel heb ik dus toen gehad, toen die net uitkwam. In 1 woord geweldig toestel, bijna net zo goed als de iPhone, maar vond de iPhone dan weer gebruikersvriendelijker (de jailbreaked versie dan) :)

Jammer dat de latere P series van Sony Ericsson meer de zakelijke kant opgingen!

Palm was er al veel eerder met zijn Treo 90 in 2002 die met vingers te bedienen was. De doorbraak kwam met de Treo 600 in 2003 en Treo 650 in 2004. Vanaf begin 2005 tot vorige week heb ik de Treo 650 gebruikt (twee toetsen begonnen nu te haperen). En deze werkt gemakkelijker met één hand dan de HTC Touch Pro die ik nu heb. Misschien heeft de PalmOS een spartaans uiterlijk, maar de bediening is wel eenvoudiger en sneller.

op gebied van mobiele functionaliteit is er maar 1 vernieuwer : Nokia :P
dat apple met een goed product komt staat hier los van, dat is een eenmalig iets en zij hebben natuurlijk niet alles vernieuwd...
Wie heeft GPS geintegreerd in mobieltjes ? En BlueTooth ? En giroscopen ? En tientallen andere uitbreidingen die vervolgens in de Iphone zijn gekomen...
Wie biedt de ontwikkelaars inzage in platform en wie stuurt deze platformen aan door continu met nieuwe JSR's te komen ?
Waar Sony innoveert in de mobiele markt dat volg ik niet echt, of heeft dat niets met het artikel te maken ?
Btw touchscreen, zoals hierboven wordt aangegeven, dat deed HTC al en jaaaaaaareeen terug al Palm... dus innovatie bij Apple ? nah, meer de filosofie van beter goed gejat dan slecht bedacht... enne, die oude Palms konden zelfs handschrift herkennen, iets dat ze bij Apple ook niet echt onder de knie hebben he ;)

niet dat ik het met de posters eens ben.. maar om toch even op je nokia inovaties terug te komen ;)

Bluetooth in mobieltjes : Ericson > http://nl.wikipedia.org/wiki/Bluetooth

[Voor Holoris]
Oh en een paar nieuwsposts over de iphone terug werdt al een demo getoond van een vent die rond 2005 ofzo het "Unieke" multitouch systeem demonstreerde met veel "Unieke" functies die apple nu ook gebruikt

[Reactie gewijzigd door ultimasnake op maandag 8 september 2008 18:04]


Innovatie kun je zien als, wat is er nieuw, maar innovatie gaat eigenlijk om hoe je 't gebruikt, daar vernieuwing in brengen, echte innovatie is 't gebruik van de techniek, niet de nieuwe techniek

Nee, innovatie bestaat op meerdere niveau's. Innovatie is zeker het idee bedenken en ontwikkelen en testen, en functionele demo's maken. Niet meer of minder innovatie dan het daarna toepassen van de techniek in bruikbare producten op een goede manier.

Eerste GPS enabled telefoon: Benefon ESC!
Eerste Bluetooth toestel: Ericsson T36 *US* (dus geen Sony)
Eerste "beweging" detectie capable telefoon: Sony Ericsson Walkman

Helaas geen Nokia in het lijstje.

[Reactie gewijzigd door liberque op maandag 8 september 2008 18:10]


toch bieden zij de eerste gestandariseerde API's om deze functionaliteiten vanuit DE programmeertaal (J2me) voor het platform aan te bieden, als zij niet komen met deze jsr's gebeurt dat helemaal niet want SE houdt per definitie van eigen libraries ervoor...

Wel eens van de Apple Newton gehoord? Apple heeft daarbij zelfs de term "PDA" bedacht. Ga eens googlen en lees dan nog eens wat je hierboven schrijft.

Dus ja, ook veel mobiele innovatie komt bij Apple vandaan.

Waarom moet een touchscreen telefoon multitouch hebben?
Apple heeft een type telefoon populair gemaakt en met succes. De touchscreen telefoon bestond echter al wel veel langer, apple heeft het alleen makkelijker gemaakt en een goede marketing tegenaan gegooid. Nu zien de andere fabrikanten dat natuurlijk ook en spelen daar op in met hun versie.
Apple heeft het patent op de multitouch en dat is dan ook het enige wat de iPhone zo anders maakt dan de rest imho, dus die geven ze ook niet zomaar weg.

Als deze foon mooie specs heeft en hetzelfde nokia gevoel als altijd, kan het een flinke hit worden. :z

Apple heeft geen patent op multitouch, slechts op de manier waarop zij het hebben geimplementeerd. Multitouch bestond al lang voor de iPhone ;)

sony innovatief?

Vergelijk eens de w810 met de aankomende w902 ofzo, verschil?

Iets platter, paar megapixeltjes meer (care, betere lens willen we)
geheugen redelijk hetzelfde, os etzelfde. Hopla nieuwe telefoon!

Zelfs de looks lijken op elkaar

Ik heb zelf de w810 gehad, en wil mis de w902 aanschaffen, maar ik zie dat ze echt niks vernieuwends brengen!

@Holoris post17:28

- Sorry hoor, maar zo'n argument is echt té lachwekkend voor woorden..
Symbian gehackt? door Nokia.. :+
& sinds wanneer Innoveert Apple iets dan?
Ver daarvoor hadden we toch ook andere systematieken die lijken op dat gene wat Apple heeft "geinnoveerd" maar dan virtueel heeft geïmplementeerd??
Sure, daar waren ze +- 1ste mee, maar verder?

& Nokia dat niet "innoveert"?
Zij zijn juist diegene die - tot 2 jaar geleden - alle "nieuwe technieken" als eerste introduceerde..

Nu doen Taiwanese bedrijven dat; (de orginele oems..) ;)

Wat doet Apple momenteel?
Ohja, helemaal vergeten; Apple heeft sindskort de slechtst functionerede 3G phone op de markt.. :X
(Don't let me get started on Sony & innovation..)

Sex-appeal sure, innovatie hardly..
Kwestie van zijn/haar/je inspiratie juist toepassen..
Ale regels op aarde staan immers vast remember.. :(

[Reactie gewijzigd door rj1093 op dinsdag 9 september 2008 00:38]


Innovatie kan op meerdere gebieden. Een nieuwe techniek toepassen (bijv. 3G) is innovatie te noemen. Een bestaande techniek toegankelijk maken is ook innovatie te noemen (iPhone).

Overigens is "slechtst functionerende 3G phone" wel heel kort door de bocht, vind je niet?

slechtst functionerende is kort door de bocht, true.. Maar er zijn - helaas - meer fabrikanten & producten met 'n korte test cycle icm snelle massa productie bekend waar het gigantisch fout ging.. :P (Hoe zit ook alweer met die terughaal actie van oplaad adapters?) 8)7 :X
& ik vermoed dat je m'n visie op innovatie verkeerd geïnterpreteerd hebt. Want dat je "innovatie" op meerdere vlakken & apparaten van toepassing kunt laten zijn doelde ik eigenlijk al op..
Kwestie van zijn/haar/je inspiratie juist toepassen..
Alle regels op aarde staan immers vast remember..
Nokia innoveert ook niet zo spectaculair hè.. (sterker nog)
Goede ideeën & concepten uit (andere) industrie(ën)/mams natuur jatten & goed combineren geeft 'n goede phone/product(en) :>

[euf-teupic]ik kan me nog herrinneren waarvoor die LHC@CERN gebouwd werd, maar vervolgens toch niet zo goed werkte..[/euf-teupic]

@Bosmonster [under me]:
Knullig? Niet gewend aan Symbian zeker?
Sure vista-like windhoos 6.1 is mooier, maar "knullig", verre van...
De I-Phone is in bijna alle opzichten 'knullig' te noemen. . (design van exterieur daar gelaten natuurlijk)

[Reactie gewijzigd door rj1093 op maandag 22 september 2008 02:39]


Die interface ziet er eerlijk gezegd wat knullig uit, zeker in vergelijking met de concurrentie. Ben benieuwd hoe de 'smoothness' is van het systeem. Hoop dat deze meer richting iPhone is dan richting WM (toch wel elkaars tegenpolen hierin).

Is dit de telefoon die de technicus van Batman in The Dark Knight gebruikt om die speciale straling om te zetten in beeld? :)

lol speciale straling.

Dat was gewoon geluid ;)

om even je vraag te beantwoorden, ja dat was die telefoon.
De software die erop draaide voor de film lijkt tot nu toe nog niet op wat Nokia heeft gepresenteerd in de filmpjes etc. maar mogelijk dat er een theme komt die het mogelijk maakt.
Symbian biedt veel mogelijkheden in dat opzicht.

De trick van geluidsgolven omzetten in beeld zal er naar verwachting niet in zitten. ;)

Mwa, de interface lijkt mij redelijk vertrouwt voor bestaande Nokia gebruikers. En ik denk dat ze daarmee een belangrijk voordeel hebben. Inderdaad misschien niet zo gelikt als een iPhone, maar als het snel en soepel werkt en de helft kost denk ik dat het toch wel aardig wat klanten over de streep kan trekken.


Niet generaliseren, de performance hangt sterk van het toestel af.

Zo snel al de nieuwste S60 toestellen zijn, is de iPhone geeneens.

In de financiële markt hebben ze hiervoor een mooie zin:
De in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.
Oftewel, jouw claim over S60 is oud en niet meer relevant.

lekker op tijd, ieder merk heeft er al een en komt nokia ook weer eens aanlopen, met die shit realplayer. @ ard1967 zo langzaam als dikke stront de berg op!

[Reactie gewijzigd door Twigg op maandag 8 september 2008 18:12]


Nokia heeft al veel langer touch screens telefoons, o.a. in de zakelijke series (communicator enzo) en de 'internet'-telefoons.

Communicators hebben GEEN touch-screens.

E90 dan ?

check eerst eens voor je iets zegt.
toevallig gisteren bekeken als alternatief voor de AiAiAifoon

Kan er rammen wat ik wil maar hij reageerd niet hoor

En over toestellen met met 3g onderstuening

Ooit al eens eens een third party player op je S60 toestel gegooid? ;)

Waarom zit iedereen hier te zeuren dat Nokia niet innovatief genoeg is? Iets wat belangrijker is voor iedereen is de bedienbaarheid van de ingebouwde functionaliteit van het toestel. Als Nokia hier een dikke iPhone killer (om het maar even zo te noemen) op de markt weet te zetten die gewoon heerlijk werkt, wat boeit het dan wie de functies in dat ding heeft verzonnen?

Hetzelfde geldt voor de iPhone overigens: het was dan wel niet de eerste telefoon met een touchscreen, het was dan wel niet het eerste touchscreen dat met de vinger te bedienen is, maar imo is het wel stukken beter dan welk ander touchscreen dan ook welk e ik heb mogen proberen (inclusief die van HTC, die de eerste was met die vingerbediening).

[Reactie gewijzigd door Edwintjuuh op maandag 8 september 2008 19:23]

«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 18:01
Vorige 17:09
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: