Hoofdcategorieën
Device Settings

TU Delft wint waterstofkartrace

Door Willem de Moor, maandag 25 augustus 2008 11:44
Submitter: mux, views: 18.116

In Rotterdam werd afgelopen vrijdag en zaterdag de Formula Zero verreden: 's werelds eerste internationale kampioenschap voor door brandstofcellen voortgedreven voertuigen. Het TU Delft-team sleepte de titel in de wacht.

De waterstofkart van het team van de TU Delft liet de competitie achter zich op het twee mijl lange circuit en de Delftse studenten wisten bovendien een baanrecord te vestigen. De Nederlandse Greenchoice Forze-kart, die eerder in augustus werd onthuld, moest in de kwalificatie zes ronden over het circuit afleggen. Het Londense team Imperial Racing Green zette de beste tijd neer bij de kwalificatie, het Nederlandse team kwalificeerde zich als tweede. In de halve finale nam het Greenchoice Forze-team het op tegen het Spaanse EuplatecH2-team waarbij de Spanjaarden werden verslagen. De finale werd een strijd tussen het Belgische Solvay Zero Emission Racing Team en de Nederlanders, waarbij de Delftenaren de overwinning binnensleepten.

Naast de race over een circuit van twee mijl, ruim drie kilometer, streden de waterstofkarts ook bij een sprint met 'vliegende start'. Dit parcours, één rondje op het circuit, werd door de Spanjaarden als snelste afgelegd, op slechts 0,15 seconde gevolgd door de Nederlanders. Het door de Nederlanders gevestigde baanrecord, over een afstand van ongeveer 530 meter, bedroeg 36,369 seconden, wat een snelheid van ongeveer 53km per uur oplevert.

Vrijwel alle teams hadden te kampen met oververhitte brandstofcellen: de 'stacks' werden nog niet eerder zo zwaar belast, waardoor ze te warm werden. Voor de volgende race, die eind dit jaar in Spanje plaats zal vinden, zullen de Delftse studenten dan ook de koeling herzien. Ook zullen de prestaties aan de hand van de gegevens van de boordcomputer geanalyseerd en waar nodig bijgesteld worden. In maart volgt nog een race in Londen en de laatste race van het seizoen zal in South Carolina in de Verenigde Staten gereden worden.

Prijsuitreiking waterstofkartrace
Volgende 13:13 Duke Nukem 3D voor Xbla krijgt rewind-functie
Vorige 11:17 Creative introduceert X-Fi-stick met 3d-geluid voor koptelefoons
Advertentie

Reacties

«  1  2  »

53kmh? En dat is het record? Ik verwachtte meer. Wel een leuke dame (die kleinste op de foto).

Euhm .. het zijn karts, en volgens mij is 53 kmh best hard voor een kart

Kart gaat rustig 70. Ga voor de grap maar eens karten in Limmen die karts gaan helemaal hard.

@ hierboven,
Vergeet niet dat het waterstof karts zijn hè en geen gewone benzine motoren. ;)

Kart kan rapper hoor. Het hangt er een beetje van af of je een tweetakt of viertakt hebt. Huurkarts zijn altijd viertakt, aangezien deze veel betrouwbaarder zijn.

onzin, een tweetakt is bij een beetje onderhoud juist betrouwbaarder omdat er weinig elektronische onderdelen zijn die zomaar kapot kunnen, het zijn meestal 4-takts omdat een tweetakt veel giftiger is qua optrekken en maximum snelheid en vooral bij indoor karten doen ze het omdat een tweetakt veel meer uitlaatgassen produceert

Volgens mij heeft 2- of 4-takt niks te maken met de hoeveelheid electronica, hooguit met de hoeveelheid onderdelen.

Idd een tweetact heeft een grote vermogen/gewicht verhouding omdat per omwenteling een aandrijvende slag gebeurd. Rendement doorgaans minder door slechtere spoeling.

Onzin. De kartbaan in Antwerpen had tot voor kort nog steeds tweetakt.
Klinkt veel mooier ;)

Het gaat wel over een gemiddelde over 530 meter dus inclusief bochten.
Als je dan met zo'n brandstofcel kart gemiddeld al 53 rijdt zal de topsnelheid van de karts ook wel rond de 70-80 gezeten.

Jep, ruwweg 85 km/h topsnelheid. Helaas hebben we niet het maximum eruit kunnen trekken, de track was erg hobbelig. Zie ook het vorige artikel, de topsnelheid zit rond 110 km/h met de huidige tandwielverhouding.

maak daar 145 van in kerpen(duitsland) met schakelkart.
maar dat is een kart die de helft weegt met 45 pk :)

reactie op Tha Lord

[Reactie gewijzigd door erikdeperik op maandag 25 augustus 2008 17:27]



benzinmotor --> ca. 80-100 jaar ontwikkeling
brandstofmotor --> ca. 20 jaar ontwikkeling (echte ontwikkeling).

rara waar komt het verschil vandaan.

Waar slaat dat nou weer op.

Deze karts zijn in de verste verte niet bedoelt om zomaar mee te gaan racen.
Het is alleen maar een project om te kijken wat er met de huidige techniek mogelijk is met waterstof motoren.
En daarom is het ook een race met alleen maar waterstof karts hè.

Als je ze gaat vergelijken met een benzine motor kart snap je volgens mij het punt van dit hele nieuws bericht niet helmaal.
Alle teams die meedoen hebben allemaal een ander idee en opbouw van hun voertuig.
Met deze wedstrijd werd gekeken welke techniek het het beste deed, het zuinigst was en het meest efficient.

De reactie was "Euhm .. het zijn karts, en volgens mij is 53 kmh best hard voor een kart"

Dus moet ik er even tussenspringen en zeggen dat er karts zijn die veel hogere snelheden halen. De superkarts rijden blijkbaar F3 tijden en hoger. Dat 53km/u snel zou zijn voor een kart is niet waar en hangt dus volledig af met welke klasse van kart je wil vergelijken.

edit: Ik zeg dus niet dat de prestaties uit het nieuwsbericht slecht zijn. Ze zijn wel belachelijk als je vergelijkt met de snelste karts.

[Reactie gewijzigd door Rizon op maandag 25 augustus 2008 13:35]


200km/u lijkt me trouwens wel erg veel. In zo een klein karretje? Formula 1 wagens rijden niet eens continue hoger dan 2000km/u

Denk ik ook niet, heb nl. nog nooit een Formula 1 de geluidsmuur zien doorbreken ;)

Even opgezocht http://en.wikipedia.org/wiki/Superkart
250km/u en dat met de leuke 95pk. Wat F1 wagens rijden is natuurlijk heel variabel. Op Monza zijn races gemiddeld aan 240km/u dus toch wel vrij snel.

De topsnelheid van F1 wagens ligt trouwens hoger dan 400km/u, dus de superkarts komen belange nog niet in de buurt.

Er zijn superkarts die harder gaan dan formule-1 auto's. Karts doen niet onder in prestaties, wel in afmeting en reglementen.

Zou dit niet de gemiddelde snelheid geweest zijn?

Maar al met al een mooie prestatie voor alle teams die aan de waterstof karts gewerkt hebben.
Altijd goed voor de uiteindelijke ontwikkeling voor het echte werk in de personen auto´s e.d.

[Reactie gewijzigd door Sunbeam-tech op maandag 25 augustus 2008 11:57]


Volgens mij is een baanrecord een ronde record en dus gemiddelde snelheid van die ronde.

53Km/h is het gemiddelde. Ik weet verder niet hoe het parcours eruit ziet, maar op de meeste kartbanen moet je nog flink afremmen om bepaalde bochten te nemen.

Pieksnelheden kunnen nog goed op de 80Km/h liggen, afhankelijk van het bochtenwerk :)

De baan was vrij bochtig met een aantal scherpe bochten en een enkel redelijk lang stuk.
Was verder niet veel animo daar, kan me ook wel voorstellen, want die kart van de spanjaarden viel steeds uit.

Voor het feit dat het waterstof karts zijn is dit een mooie ontwikkeling, en het toont aan dat het mogelijk is.

Ik vraag mij dan ook af waarom ze het niet in auto's hebben ingehouwd.
offtopic:
Inderdaad een mooie dame! Dat dan weer wel.

Karts zijn kleiner en kunnen minder gewicht hebben, dus de prestatie is des te groter.

Het is best knap dat een kart op waterstof zichzelf en een persoon met 53km/h rond een racebaan krijgt!

ombouwen is duur, en bij de aanmaak van waterstof is nog steeds meer energie nodig is dan dat de motor ermee kan produceren

En dat zal voor altijd zo blijven. Dit heet efficiëntie. Je kan niet meer energie eruit halen dan erin gestopt wordt. Ga voor de lol eens kijken naar de efficiëntie van een benzinemotor. Je mag blij zijn als je aan 40% geraakt...

dat zal voor altijd zo blijven? waar concludeer je dat dan van? Want ze ontwikkelen steeds nieuwere en efficiëntere oplossingen voor het winnen van waterstof...

"Je kan niet meer energie eruit halen dan erin gestopt wordt."

Tot nu toe is aangetoond dat een rendement niet hoger kan zijn dan 100%, dat wil zeggen, stop er 100% energie in, en je krijgt 100% energie ervoor terug. Je kunt niet ineens 110% krijgen, helaas. Wat hij zegt klopt dus volledig. (p.s. Dat er nu voor de 100% die er in wordt gestopt echter maar 40% wordt omgezet in beweging, is wat anders.)

Lees ook eens wikipedia

[Reactie gewijzigd door XiniX88 op maandag 25 augustus 2008 13:36]


En deze magneet motors dan??
http://www.perendev-power.com/products.htm
100 tot 300 kw/h en een ander bedrijf maakt ze met een vermogen van tussen de 1.5 en 225 megawatt/h. Maar die zijn dan ook een stuk groter. Als men de stroom zo op wekt maakt het ook niet uit hoeveel het kost, de stroom is er toch. En je gaat mij niet wijs maken dat het zoveel stroom kost om ze te maken.

Als het meer energie op levert dan erin gestopt wordt, dan zouden we toch geen kerncentrale's etc, meer bouwen, want dan hebben we deze motoren die ons gratis energie geven. Het eerste apparaat dat dat kan moet nog uitgevonden worden.

Deze karts zijn een mooie demo waarom de technologie nog niet klaar is voor auto's. De brandstofcel alleen al kostte 80.000 euro. En dat is voor een kart van 250 kg. Wil je 400.000 euro uitgeven aan brandstofcellen voor je auto?!

komt ook omdat ze niet massaal worden geproduceerd natuurlijk he. Als er fabrieken voor zijn zouden de kosten vele malen lager uitpakken

En welke coureur reed er voor de nederlanders? Wel zo leuk om even te vermelden :P (aangezien dit wel invloed heeft op de prestatie lijkt mij)

Hoe dan ook, geweldige prestatie!

Naast de race over een circuit van twee mijl, ruim drie kilometer, ... Het door de Nederlanders gevestigde baanrecord, over een afstand van ongeveer 530 meter, bedroeg 36,369 seconden...
het circuit is ruim 3 kilometer en het baanrecord is over 530 meter?

Bij het baanrecord verwacht je toch een hele ronde.

Zullen wel snelheidsrecord bedoelen.

[Reactie gewijzigd door DarkTemple op maandag 25 augustus 2008 11:52]


Nee, het gaat hier om het baanrecord.
http://www.vandale.nl/van...oek/?zoekwoord=baanrecord

Als het record eerder lager lag dan die 53KM/u dan hebben ze met deze snelheid (afstand/tijd) een nieuw record op die baan neergezet.

het circuit is ruim 3 kilometer en het baanrecord is over 530 meter?

Bij het baanrecord verwacht je toch een hele ronde.

Zullen wel snelheidsrecord bedoelen.
Je vergeet alleen dat een baan een stukje is van het circuit... :)

Het circuit/de baan is 530 meter, de race ging over 2 mijl. Dus meerdere rondjes :) En het snelste rondje was dus 36,369 seconden.

Inderdaad ze hadden de tekst iets ander kunnen formuleren dan had het iets duidelijker geweest.

Naast de race over een circuit van twee mijl, ruim drie kilometer, streden de waterstofkarts ook bij een sprint met 'vliegende start'.

zou moeten zijn:

Naast de race van twee mijl, ruim drie kilometer, over een circuit streden de waterstofkarts ook bij een sprint met 'vliegende start'.

de titel en de gemiddelde snelheid van 53km/h roept wat verwarring op. Er is in het artikel vermeld dat het om waterstofcellen gaat (die dus cia een chemische reactie waterstof en co2 zuurstof omzetten in water, waarbij electriciteit vrij komt).
Echter zijn er ook andere manier om waterstof als BRANDSTOF te gebruiken, waarbij veel meer vermogen/hogere snelheden kunnen worden gebruikt, maar waarbij het rendement lager is.


Edit:
jup, rendement lager = meer brandstof voor zelfde vermogen.
veel mee brandstof voor nogmeer vermogen.

Je kunt het vergelijken tussen 80 en 120 rijden. met 80 rij je minder hard, thus gebruik je meer energie. Met 120 gebruik je meer energie, maar in verhouding kost het nog meer brandstof. (in cijfers: 80 kmh is 3 liter per 100km, 120 is 5 liter per 100 km)

gezien de gewichts/vermogens verhouding van een kart zouden de prestaties veel hoger kunnen liggen met andere methoden, aangezien het met snelheidsracen vaak niet om het brandstof verbruik gaat (bij endurance races ligt het anders, maar daar is dus in dit geval geen sprake van)

Edit2:
oops, geen CO2, niet goed opgelet :-)
natuurlijk zijn er bij zo'n process altijd hoeveelheden waterstof en zuurstof die niet worden "gebruikt".

[Reactie gewijzigd door kid1988 op maandag 25 augustus 2008 12:16]


dat snap ik niet, als er meer energie (is het goeie woord volgens mij) vrijkomt, dan zou het rendement juist hoger moeten zijn lijkt me... of je hebt nog veel meer waterstof nodig.

Ik neem aan dat kid1988 bedoeld dat je de karts rijden op een brandstof motor die als brandstof waterstof gebruikt. Dan kan de moter wel meer 'vermogen' leveren maar gebruikt hij ook meer waterstof.

Ehm.... CO2 + H2 --> H2O + O2 ???

Dit klopt sowiezo niet...

H2 (*2) + o2 = H2o (*2)

Volgens mij heb je het niet opgeschreven zoals je bedoeld... of ik begrijp het verkeerd maar:
80km/h is 3 liter per 100km
120km/h is 5 liter per 100km

80/3= 26.6 km/liter
120/5= 24 km/liter

als je 80 rijd gebruik je dus minder brandstof (energie) dan als je 120 rijd.

Edit: excuse! heb inderdaad vreemde dingen getypt, misschien nog een beetje slaperig, bedankt voor de verbeteringen! 8)7

[Reactie gewijzigd door 106918 op maandag 25 augustus 2008 13:20]


80/3= 26.6 km/liter
120/5= 24 km/liter
Deze redenatie klopt niet.
Je kunt niet je snelheid door je verbruik delen.
Krijg een appel vs. peren vergelijking van die toevallig je statement ondersteunt.. :D

het zou wel kunnen, maar niet op de manier waarop weetgeennaam het doet:

80kmh, 3 liter per 100 km
dat is 3 x .80 = 2.4 liter per uur

120kmh, 5 liter per 100km
dat is 5x 1.2 = 6 liter per uur.

ik zou enkel niet weten waarom je het verbuik per uur zou willen weten :-)

maar zoals je wel hebt gemerkt, de snelheid is puur ter vergelijking en word niet meegenomen in de berekening.
als het verbruik 3 liter per 100 km is, is het verbuik dus ook 33,3 km per liter. En dan heeft de snelheid er wederom niets mee te maken.

Het kan wel, alleen de eenheid die weetgeennaam opgeeft klopt niet. Dit zou dan Km/h/l worden. Wat de significantie van het getalletje is laat ik even buiten beschouwing.

Om een gehele situatie te schetsen met dit soort losse flodder sommetjes:

Stel:

Je rijd 600 kilometer (op vakantie niet al te ver weg)

600 / 80 = 7,5 uur
6 * 3 = 18 liter brandstof verbruikt

600 / 120 = 5 uur
6 * 5 = 30 liter brandstof verbruikt

Mja je doet er wel 2,5 uur korter over

* van 80/3 en 120/5 uitgegaan zoals hierboven

[Reactie gewijzigd door PaddoSwam op maandag 25 augustus 2008 13:14]


Is het dan niet zo:

80 km/h = 33.333 km/liter
120 km/h = 20 km/liter

Je legt in beide gevallen 100 km af, alleen ben je er met 120km/h in 50 minuten en met 80 km/u ben je er in 75 minuten.

Het staat hier inderdaad allemaal wat onduidelijk. In een ander artikel las ik dat de kart een topsnelheid had van 110 km/h en dat hij 0-100 in 6.5 seconden deed.

Lijkt me dat dat baanrecord (530 meter) een aantal bochten bevatte en dan is 53 km/h wel snel.

Als je het artikel goed leest hebben ze op 2 circuits gereden. Een grote waar een rondje 3km was en een kleine waar een ronde 530 meter was.

Er is niet op twee circuits gereden. Er is vorig jaar door FormulaZero in hun Mark II kart een wereld record voor een geheel nieuwe klasse neergezet. Afgelopen weekend is het van puur een wereldrecord naar een hoger niveau getrokkken. Er zijn verschillende onderdelen geweest. Eentje was zet over 6 rondes de beste tijd neer, de andere zet met een kart op volle snelheid (aan de startlijn) de snelste tijd neer. 530 * 6 = 3180...

53k/u is nog niet zo snel als de pro karts die rond de 100 km/u over de baan kunnen gaan.

Gemiddelde snelheid...
Rechte stukken kan je wel hogere snelheden halen, maar in de bochten moet je remmen en dan zie je gelijk je gemiddelde snelheid flink slinken.

Dat is zo, maar elk team had problemen met de brandstofcellen die uitklapte wegens afgifte van te lang piek vermogen. Ondanks die tegenslagen heeft elk team zijn best gedaan. Het is ontzettend lastig om in een nieuwe klasse een goed werkende kart neer te zetten. Het was voor iedereen die kon rijden een soort generale repetitie, de eerste echt test. De volgende wedstrijd zal een stuk spannender zijn. Hopelijk weet mijn halfbroer het voor elkaar te krijgen om een goede baan te regelen.

De baan waarop werd gereden was erg glad waardoor er in de bochten rustig gereden moest worden.

http://www.passion4wheels...k33/fz0-L-kw-IMG_0905.jpg

Zoals op de foto op bovenstaande link is te zien was het geen asfalt waarop gereden werd. Een professionele kartbaan is wel van asfalt en geeft dus zijn voordelen.

Omdat het de eerste waterstof(kart)-race is in de geschiedenis had veiligheid de hoogste prioriteit. Daarnaast was het de eerste keer dat de karts getest konden worden op hogere snelheden.

"Vrijwel alle teams hadden te kampen met oververhitte brandstofcellen: de 'stacks' werden nog niet eerder zo zwaar belast, waardoor ze te warm werden. Voor de volgende race, die eind dit jaar in Spanje plaats zal vinden, zullen de Delftse studenten dan ook de koeling herzien."

De Tudelft doet naar buiten toe zoveel aan het milieu. Zouden ze nu eindelijk ook eens dubbel glas in mijn faculteit zetten???

Het project is gestart vanuit een aantal studenten van de TU-Delft. Wellicht is het voor jouw een idee om de verantwoordelijke persoon er zelf op aan te spreken in plaats van zomaar wat rond te roepen.

Over het algemeen geeft de TU Delft namelijk meer aandacht aan dit soort projecten dan andere universiteiten.

- DUT Racing team had de meest efficiente wagen bij de laatste race in duitsland en won er ook nog. ::BRON:: http://www.amt.nl/web/Nie...-Formula-Student-race.htm

- NUNA 4 heeft weerstand van een A4 papier en is dus ook zeer efficient. ::BRON:: http://www.tudelft.nl/liv...-07d40d9fe288&lang=nl

- En niet te vergeten dit huidige Nieuwsbericht.

Wellicht heb je nog niet de juiste persoon aangesproken dat het anders\beter kan in uw faculteit.

[Reactie gewijzigd door Emiel1984 op maandag 25 augustus 2008 15:41]


Dat probeer ik dus precies aan te geven. Met dit soort technische projecten komt de TUDelft op een groene manier in het nieuws. Daar staat tegenover dat in maart op vrijdagavond na negenen de verwarming nog gloeiend heet staat en dat terwijl er niet eens dubbel glas in de ramen zit. In de collegezalen wordt je voorgerekend hoe snel je dat zou terugverdienen en hoeveel enegie dubbelglas wel niet scheelt maar als universiteit zelf geld vrijmaken voor dat soort kleine aanpassingen is er niet bij.

Daarnaast heeft de studentenraad dat al meerdere keren aangekaat. "Practice what you preach". Maar dat helpt dus niet heel erg.

[Reactie gewijzigd door arnem_ op maandag 25 augustus 2008 18:14]


edit

[Reactie gewijzigd door la_fusion op maandag 25 augustus 2008 15:56]


Het zijn wel nerds :) Met de 0e, 1e en 2e plek op dat podium.

dat zal waarschijnlijk te maken hebben met het feit dat dit de "formula ZERO" was :P dus daarom 0, van zero emission. maar idd het ziet er een beetje knullig uit op het eerste gezicht
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 13:13 Duke Nukem 3D voor Xbla krijgt rewind-functie
Vorige 11:17 Creative introduceert X-Fi-stick met 3d-geluid voor koptelefoons
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011