Hoofdcategorieën
Device Settings

Rechter: Riaa eist te hoge schadevergoeding

Door Pieter Molenaar, maandag 11 augustus 2008 14:29, views: 12.813

Een rechter heeft bepaald dat Whitney Harper, die bekend heeft dat ze muziek gedownload en gedeeld heeft via Kazaa, een schadevergoeding van 200 dollar per nummer moet betalen. De Riaa had 750 dollar per nummer geëist.

De lagere schadevergoeding per nummer is het gevolg van Harper's succesvolle verweer dat ze 'niet bewust het copyright van de platenmaatschappijen geschonden heeft', wat in de Amerikaanse rechtsspraak 'innocent infringement' wordt genoemd. Volgens Harper had ze geen kennis van bestandsuitwisseling, online distributie of auteursrechtenschending. Ook voerde ze aan dat Kazaa niet expliciet kenbaar heeft gemaakt dat de muziek die ze op het p2p-netwerk vond, illegaal was.

De Riaa wierp tegen dat de auteursrechtenmeldingen op cd-hoesjes Harper tot het besef hadden moeten brengen dat ze verkeerd bezig was, maar deze verweerde zich met het argument dat ze niet wist dat deze van toepassing waren op Kazaa. "De verdachte had geen reden om aan te nemen dat haar acties illegaal waren en dacht dat programma's als Kazaa gelijk waren aan online radiostations", aldus de rechter in zijn vonnis.

Harper, die ten tijde van de auteursrechtenschending zestien jaar oud was, zal een boete moeten betalen van 7400 dollar, indien wordt ingegaan op het schikkingsvoorstel. Het omstreden onderzoeksbureau Mediasentry had in juni 2004 zes nummers van haar Kazaa-directory gedownload, terwijl Mediasentry via screenshots aantoonde dat Harper nog eens zestien nummers aanbood. De resterende vijftien nummers kwamen aan het licht na het doorzoeken van de harde schijf van Harpers' pc.

Wijst Harper het schikkingsvoorstel af, dan zal de rechtszaak alsnog doorgang vinden. Mogelijk is dit voor de vrouw interessant, omdat een commissie van negen rechtenprofessoren heeft geconcludeerd dat er pas sprake is van auteursrechtenschending als de aangeboden muziek ook daadwerkelijk is gedownload. Voor zes van de 37 nummers kan de Riaa dit maar bewijzen.

Volgende 14:54 Nokia onthult nieuwe e-mailsoftware
Vorige 13:58 Asus en Acer doen netbooks goedkoop van de hand bij data-abonnement
Advertentie

Reacties

«  1  2  »

van 750 $ naar 200 $ is idd een flinke verlaging maar nog steeds veelsteveel

Je zou jezelf moeten aanbieden als rechter ;) Ondanks dat het als een hoog bedrag mag klinken heeft een rechter zich hierover gebogen en laten we ervan uitgaan dat hij alle factoren die kenbaar zijn in acht heeft genomen vond hij 200 usd redelijk. Ik ben dan eigenlijk wel weer benieuwd wat al deze factoren zijn geweest en waarom hij niet voor 99ct ipv 200 usd is gegaan bv.

Dat vraag ik me ook af. Hoewel iedereen natuurlijk weet dat muziek al jaren veel te duur is en dat dat een van de hoofdredenen is dat mp3's zo verschrikkelijk veel online gedownload worden. Misschien is preventie (verlaging cdprijs e.d.) wel een veel betere oplossing..

Nee hoor, volgens mij is gemak de hoofdreden; zelfs als artiesten hun muziek gratis ter download aanbieden wordt het nog 'illegaal' gedownload.

In die 200 usd zit natuurlijk het delen van de bestanden verwerkt, waarbij wordt aangenomen dat elk gedeeld bestand tot gevolg heeft dat meerdere mensen het bestand hebben kunnen downloaden en daardoor de schade hoger uitvalt dan puur het enkel downloaden door de gedaagde.

Die $200 dollar is het minimum bedrag wat geeist mag worden van iemand die niet wist wat ze deed in een rechtszaak. Als ze niet in gaat op het schikkingsvoorstel en ze wordt schuldig bevonden dan zal ze minstens die $200 per nummer moeten betalen, misschien meer.

En waar baseer je dit op? Beetje makkelijk om te zeggen dat het veels te veel is.

750 dollar is inderdaad een beetje aan de hoge kant, maar als je zegt: "doe maar 'n tientje" leren ze het ook nooit.

Trouwens als ze besluit de rechtzaak door te zetten en die professoren concluderen dat er pas sprake is van auteursrechtenschending als de aangeboden muziek ook daadwerkelijk is gedownload dan hoeft ze uiteindelijk nog maar 1200 dollar te betalen, wat in mijn ogen een reële vergoeding is.

Zo ben je niet meteen bankroet maar moet je wel een flink bedrag bloeden in de hoop dat je je nog wel een keer bedenkt voordat je overgaat tot het plegen van een misdaad ongeacht bewust of onbewust.

[Reactie gewijzigd door loewie1984 op maandag 11 augustus 2008 14:42]


Ik vind het belachelijk veel, 25 euro per nummer is meer als genoeg, daar leer je het echt wel van! Als ze mijn muziekcollectie illegaal verklaren (3 of 4 nummers) moet ik al 100 euro betalen (dollar, whatever). Voor die 100 dollar had ik 5 albums kunnen kopen met 100 nummers. Ik vraag me ook al een hele tijd af waar die 750 dollar naartoe gaat!


@lowie-643-
misdaad
;( ??

Luister al die topics over boetes die uitgedeeld worden aan downloaders uploaders of wat dan ook. De discussie in de topics is altijd dat er geschreeuwd wordt: "OOOOh veels te hoog, veels te veel." of "Dat kost die CD niet eens" of "Ja daar kan ik wel tig albums van kopen" dat is helemaal het punt niet.

Je hebt iets gedaan wat niet mag en daar moet je voor betalen. Vergelijk het met een snelheidsovertreding, je hoeft nog net niet je rijbewijs in te leveren maar je mag wel bij wijze van spreke 600 euro dokken

en om nog even te reageren op het woordje misdaad: "Een misdaad kan ruim worden gedefiniëerd als een strafbaar feit."

Het verschil is natuurlijk wel dat je de staat geen geld hoeft te betalen voor misgelopen inkomsten.
En als we het toch over de betekenis van misdaad hebben staat er het volgende op de wikipedia pagina waar je je quote vandaan hebt gehaald:
Een misdaad in Nederland is een ernstig vergrijp wat over het algemeen zwaar bestraft wordt

[Reactie gewijzigd door MaZeS op maandag 11 augustus 2008 15:08]


Als we het gaan vergelijken met snelheidsovertredingen dan is het helemaal krom. Van die 7400 dollar kan ze hier in Nederland iets van 25 keer een redelijk zware verkeersovertreding begaan. Dus volgens die rechter staat 25 keer het verhogen van het risico op een verkeersongeval ongeveer gelijk aan het downloaden van 37 nummers 8)7 Dat kan er bij mij toch echt niet in.

Je moet de hoogte/zwaarte van een straf niet met een ander land vergelijken. Ieder land heeft zijn eigen wet- en regelgeving.

Daarbij gaat het niet om wat de misgelopen inkomsten zijn. Dit is een boete die wordt opgelegd. Geld van de boete gaat naar de staatskas.. Er wordt dus een boete opgelegd voor een gepleegd strafbaar feit. En dat is het.


-edit-

Slecht gelezen. Het gaat hier wel om een schadevergoeding.

[Reactie gewijzigd door Barbapapa720 op dinsdag 12 augustus 2008 08:36]


het gaat wel degelijk om de hoogte van de boets... de boete moet in verhouding staan tot de aard van de "misdaad" overtreding . Als je hier niet mee eens bent, kan je beter verhuizen naar Saudië Arabië ofzo...

Daarnaast spreek je je zelf ook nog eens tegen:
Vergelijk het met een snelheidsovertreding, je hoeft nog net niet je rijbewijs in te leveren maar je mag wel bij wijze van spreke 600 euro dokken
Bij een verkeersovertreding (misdaad in jouw woorden) heb je ook een gradatie naar ernstigheid van de overtreding...

Als je hier niet mee eens bent, kan je beter verhuizen naar Saudië Arabië ofzo...

Belachelijke opmerking. Als je het dus met 1 wet niet eens bent in je land moet je het land maar verlaten? Tsja..Nederland en België (en zowat alle landen) zullen er verlaten bijliggen. Allen naar Antartica?

Het 'moet je maar verhuizen' argument slaat inderdaad nergens op. Maar hij heeft wel gelijk dat de straf en het vergrijp met elkaar in verhouding moeten zijn. Het gaat hier overigens niet om 200 USD per nummer dat gedownload is, maar per nummer dat geupload is. Dat is natuurlijk een groot verschil, want als je het nummer ter download aanbiedt dan kunnen weer tientallen mensen het van jou downloaden, die het dan ook weer kunnen delen met anderen. Oftewel, je verspreid het nummer dan.

Het is nu denk ik wel wachten op de eerste rechtzaak tegen een van de vele Kazaa/Napster-achtigen denk ik. Want de meeste van deze programma's delen de muziek in je download map ook weer automatisch. Daarmee word je blootgesteld aan juridische risico's.

Ik denk trouwens dat er wel aardig wat tweakers hier zijn met misschien wel duizenden nummers... je zult zo'n boete dan krijgen zeg. 2500 nummers meneer? Dat is dan 500.000 euro, mogen we even vangen?

Is gewoon omgekeerde staatsloterij. Je hebt 1op100000 kans op een boete van meer dan 10000 dollar.

Ze kunnen niet bewijzen dat de aangeboden muziek ook daadwerkelijk gedownload is omdat ze alleen kunnen bewijzen dat ze zelf de muziek gedownload hebben. Aangezien Mediasentry zelf de rechthebbenden zijn (of vertegenwoordigen) is er geen sprake van auteursrecht schendingen.
Is Mediasentry trouwens beëdigd ? Ik dacht het niet, dus wie garandeert dan dat die screenshots niet met paint in elkaar gezet zijn?

Als je een moord ziet gebeuren moet je geen ambtenaar zijn om te mogen getuigen. Gewoon een keer de eed afleggen.

Ga je nou downloaden met moord vergelijken? Goed dan!

Als ik getuige ben van een moord heb ik er doorgaans geen belang bij om daarover te liegen, tenzij ik familie ben van de moordenaar oid. Dit in tegenstelling tot de RIAA die hun werk gemaakt hebben van het beschuldigen van mensen en dus bij voorbaat al partijdig zijn.

behalve dat dit niet een boete betreft maar een schadevergoeding. Een boete zou ze betalen aan de staat, de schadevergoeding gaat naar de RIAA (en natuurlijk naar de artiesten die benadeeld zijn toch? toch?) is 200$ een terechte schadevergoeding?

Maar goed dit blijkt nog maar een schikkingsvoorstel. Met een rechtszaak zou dit nog alle kanten op kunnen

750 dollar is inderdaad een beetje aan de hoge kant, maar als je zegt: "doe maar 'n tientje" leren ze het ook nooit.
Was hij het of een ander die onlangs nog aangaf dat in een schadevergoeding niet meer dat 10x het aanschafbedrag gevraagd mocht worden? Dan praat je wel degelijk over een tientje per nummer....


Nee, ABB: Algemeen Beschaafd Brabants. Leer dat nou eens! :)

Te hoog of niet te hoog, gevaarlijk rijgedrag, verkrachting, aanranding etc, kent nog niet zulke hoge straffen hier in NL.

Desalniettemin wordt natuurlijk geld als enige vorm van straf gezien in VS. En dan lijkt mij 200 dollar schappelijk.

Maar Brein moet het niet in zijn Brein krijgen om dit in NL te gaan eisen.

"terwijl Mediasentry via screenshots aantoonde dat Harper nog eens zestien nummers aanbood."

Screenshots? :X
Ik kan me niet voorstellen dat dit als wettig bewijs kan dienen ...

[Reactie gewijzigd door Vich op maandag 11 augustus 2008 14:34]


Inderdaad, ik vind het belachelijk dat screenshots als 'bewijs' kunnen dienen in dergelijke zaken.

En als ik nou eens een print screen maak van kinderporno? Denk je dat ik dan niet achter de tralies beland?

Immers, wat deed ik op die site, vanwaar mijn interesse in jonge kinderen dus waarom zou dat niet kunnen worden gebruikt als bewijslast?

Bron wikipedia: Evidence in its broadest sense includes anything that is used to determine or demonstrate the truth of an assertion.

Dus ja dan ben ik gewoon de sjaak, en zij ook met haar liedjes!

En wat als jij een screenshot van tweakers.net maakt, en ik photoshop die screenshot op zo'n manier dat het lijkt dat jij op een of andere kinderpornosite zit?

Dan moet je ook achter de tralies, nietwaar? Immers, op de screenshot is te zien dat je op die site zit, en de screenshot is bewijs.

Als jij photoshopt is het geen screenshot meer, en als iets gesoept is t.o.v. het origineel zijn er altijd methodes om dat te ontdekken.

Als het over foto's gaat heb je gelijk, maar screenshots zijn makkelijk te soepen, ook wel te painten trouwens.

Dat lijkt me sterk. Hoe ga je dat aantonen dan? Het is geen foto waarop je onnatuurlijke overgangen of schaduwen of iets dergelijks kan zien... Ik kan heel eenvoudig "screenshots" maken die niet te herkennen zijn als authentiek of vals. En daar heb ik photoshop niet eens voor nodig, een eenvoudige editor is al genoeg.

Precies! Zelfs met Paint was het in Windows98 al grappig om een OK knop uit een printscreen te halen en dan bij iemand als bureau-blad in te stellen. :)
We zitten inmiddels met Vista (of de iets geavanceerderen onder ons: Linux), laat staan dat het bewerken van een screendump nog een probleem is...

Welke methodes zijn dat dan? Kom eens met een paar voorbeelden? EXIF-data telt uiteraard niet.

[Reactie gewijzigd door Edmond Dantes op maandag 11 augustus 2008 15:26]


Ach.. gewoon in een loopje het scherm buffer volschrijven met willekeurige getallen? En ik weet niet wat EXIF-data is, maar waarom zou die niet tellen? Het punt is dat een screenshot een foto is van computer gegenereerde graphics. Elke pixel is daarmee al van tevoren 100% onnatuurlijk en er is geen enkele wiskundige methode om te bewijzen dat er aan geshopt is.

Maar waarom zou een screenshot niet bruikbaar zijn als bewijs? Bedenk dat getuigenverklaringen nog steeds de bulk van de bewijslast vormen in veel rechtzaken. Oftewel, Pietje zegt dat Jantje zus en zo gedaan heeft. De advocaat van Pietje roept ook Bert en Ernie op om hun verhaal te doen. Als de rechter overtuigd is wordt Jantje gewoon veroordeeld, of er nou foto's zijn of niet. Als je mag zeggen dat Jantje iets gedaan heeft, waarom zou je je argument dan geen kracht mogen bijzetten met een screenshot?

Als je liegt of feiten achterhoudt in een getuigenverklaring dan is dat meineed, waardoor je zelf in het verdachtenbankje terecht kan komen.

Mooi voorbeeld hoor, maar helaas pindakaas.

Een screenshot bewijst geen delen van bestanden. Simpelweg omdat het te vervalsen is zonder dat iemand dat ooit kan aantonen en omgekeerd niemand kan bewijzen dat een screenshot niet bewerkt is.

Jouw printscreen van kinderporno is ... kinderporno. Het bezit van die printscreen is dus strafbaar.

Als jij op die site bent geweest kan dat nog toeval zijn. Je bent er al surfend terecht gekomen. Je bent daar natuurlijk meteen vandaan gegaan en je hebt het gemeld bij het meldpunt en er is niets aan de hand voor jou.

Op het moment dat jij die printscreen op je pc zet ben je gewoon het sjaakie. De aanwezigheid van de screenshot is namelijk niet het bewijs van een strafbaarfeit, maar het strafbaar feit zelf.

Zo simpel is het niet hoor. Want stel dat ik met autocad een rendering van een scene maak die er precies uitziet als kinderporno? Ben ik dan strafbaar? Terwijl er nooit een kind aan te pas is gekomen?

Het antwoord is overigens ja, je bent strafbaar als je iets hebt dat *lijkt* op kinderporno, of het nou echt is of niet. Dat lijkt in mijn ogen op mind control, want je mag het nu dus zelfs niet meer 'bedenken', want gerenderde graphics zijn gewoon fantasie. Maar goed de rechters hebben zo beslist, wat uit praktisch oogpunt natuurlijk wel logisch is (hoe ga je aantonen dat de foto's echt zijn?).

Overigens maakt het dus niet uit of de screenshots iets 'bewijzen' of niet. Waar het om gaat is dat er 'bewijzen' worden aangedragen voor de rechter om zich over te buigen. Of deze zaken echt iets bewijzen bepaalt de rechter (of jury). Iets is op zichzelf dus nooit bewijs, zelfs DNA en vingerafdrukken niet.

Dus ja dan ben ik gewoon de sjaak, en zij ook met haar liedjes!
Als JIJ de screenshot maakt en op je pc bewaart dan bewijs je zelf dat je op die site was. Als de website beheerder een screenshot maakt waarop ingelogde clients te zien zijn, waar jouw ip tussen staat, dan is dat geen enkel bewijs.

Het probleem met een screenshot is dat het in 3 minuten 100% pixel-perfect gefaked kan worden, het is geen foto...

Nou en? Het enige wat belangrijk is is dat men weet en beseft dat een screenshot gefaked kan worden. Ik kan mijn getuigenverklaring toch ook faken? Ik zeg gewoon dat Pietje vrijdag om 20:00 bij mij thuis was. We zaten samen Peter R. de Vries te kijken en hebben nu allebei een alibi. Maar als wordt aangetoond dat dat verhaal niet klopt heb ik wel een rechtzaak voor meineed aan mijn broek hangen. Datzelfde geldt voor iedereen die een screenshot als bewijs indient waar mee gemorreld is.

De screenshots zijn geen bewijs in de rechtzaak, maar waren wel voldoende om haar PC te doorzoeken. Naast de tracks welke media sentry al had gevonden op haar PC, zijn tijdens het doorzoeken van haar PC (huiszoekings bevel) nog 16 andere tracks aangetroffen. In totaal gaat het om 37 tracks.

Waarom zou een screenshot geen bewijs kunnen zijn, maar een foto of video wel?

De screenshots zijn geen bewijs in de rechtzaak,
Toch wel: terwijl Mediasentry via screenshots aantoonde dat Harper nog eens zestien nummers aanbood.
Dat daarna ook verder gezocht is betekent niet dat het niet geaccepteerd werd als bewijs, tenminste dan zou er geen "aantoonde" moeten staan.
Waarom zou een screenshot geen bewijs kunnen zijn, maar een foto of video wel?
Dat is nogal vanzelfsprekend. Een screenshot kan door een 10 jarige perfect -niet van echt te onderscheiden- pixel voor pixel gemaakt worden. En een bij fotos is dat veel lastiger, zelfs bij digitale foto's omdat er dan realistische afbeeldingen nagebootst moeten worden.

[Reactie gewijzigd door mike_mike op maandag 11 augustus 2008 15:18]


Je mist het point. Bewijs hoeft niet 100 procent zeker te zijn. Een gevonden kogelhuls in een moordzaak bewijst toch ook niks? Maar samen met andere 'bewijzen' en getuigenverklaring schept het een beeld van de situatie dat de rechter kan overtuigen dat gebeurtenissen op een bepaalde manier plaats hebben gevonden. Uiteindelijk bepaalt alleen de rechter wat 'bewijs' is. In de US bepaalt de rechter of iets toelaatbaar als bewijs is en de jury of het bewijs voldoende is om iemand zonder spoor van twijfel te veroordelen. Daarna bepaalt de rechter de eventuele straf.

Omdat een screenshot HEEL eenvoudig te vervalsen is, en bovendien vaak geen persoonlijke informatie bevat die kan een link kan maken.

Omdat je met screenshots het 'bewijs' heel eenvoudig zelf kunt maken:

http://piratbyran.org/bevismaskinen/

Geef je groot gelijk, Het gemiddelde screenshot is zelf met paint nog zo te bewerken zonder dat het niet "echt" lijkt.

Als iemand mij het IP adres van Mediasentry kan geven kan ik bewijzen dat ze honderden beschermde afbeeldingen,nummers en concepten van mijn band aan het downloaden zijn!

Even zonder gekheid, natuurlijk kan er bij iedere misdaad bewijs worden gemaakt (wat je bijvoorbeeld in films ziet, wapens plaatsen e.d.) maar wat vteuniss al zegt, is Mediasentry beedigd? je gaat mij niet vertellen dat een willekeurige screenshot willekeurig is. Ik bedoel, ik zie genoeg tieners die screenshots van onwaarschijnlijke scores in multiplayer games plaatsen, die vervolgens gephotoshopt blijken te zijn. En ik durf te wedden dat alle tweakers die wel eens photoshop gebruiken een screenshot kunnen maken van IP adress 123.123.123.123 die gegevens van jou als seeder aan het downloaden zijn in ieder willekeurig P2P programma.


Ik ben bang dat er geen enkele organisatie die is die kan bewijzen dat je die 2000+ nummers hebt gedownload. Om dat te doen zouden ze al toegang moeten hebben tot datalogs of dergelijke van providers.
het enige moment wanneer je uberhaubt kwetsbaar bent voor vervolging is als je alle 2000 nummers beschikbaar stelt op internet (en dat dus iemand van buitenaf kan zien dat je ze werkelijk hebt, download, of aanbied).

Los daarvan ken ik tientallen mensen die gewoon downloaden via usenet, nieuwsgroepen, of rapidshare, welke (volgens mij) allemaal eenrichtingsverkeer zijn.

Torrents worden enkel gebruikt door "gewone" gebruikers. De grote hoeveelheden illegale content gaat via andere wegen (bv de mythical "scene"), die gevoed worden door zogenaamde "groups" van rippers.

Bedenk je eens wat een geld en tijd deze zaak al heeft gekost.

Natuurlijk zijn er wel een paar belangrijke maatstaven gezet met betrekking tot bestandsuitwisseling en boete's
Maar of ze nu de echte boef hebben.....

Voor zes van de 37 nummers kan de Riaa dit maar bewijzen.
En die 6 nummers kunnen zij bewijzen omdat ze dit zelf gedownload hebben begrijp ik dus uit het artikel. Als dat het geval is ben ik ook erg benieuwd naar wat er gaat gebeuren als de rechter in de zaak Jammie Thomas beslist dat de downloads van een organisatie als de RIAA niet als bewijs mag dienen.

Dat zou betekenen dat er heel wat mensen vrijuit zullen gaan.

Was dat niet het punt dat de RIAA de rechten heeft over die nummers en dus niet illegaal kan downloaden, waardoor het niet als bewijs van illegale verspreiding zou kunnen dienen? Was een beetje een gezochte twist geloof ik.

Screenshots.. Hoe vaak heb ik die niet genepped. MS Sans Serif aan in Paint en net doen alsof er 4GB in je pc zit (terwijl er maar 256mb in zat) en die naar iemand sturen.. Zo gemakkelijk is dat...

[Reactie gewijzigd door Steephh op maandag 11 augustus 2008 14:45]


Je moet zeggen dat je alle liedjes zelf gezongen hebt, dit voor familie en vrienden online hebt gezet. Ben benieuwd hoe het dan uitpakt.

het erge is dat zij voor de massa opdraait terwijl miljoenen destijds van dat programma gebruik maakten

ze zouden de aanbieders van illegale content moeten aan pakken ipv een simpele downloader

Iemand die illegale content download via Kazaa is een aanbieder. (Met de default settings, althans)

[Reactie gewijzigd door Edmond Dantes op maandag 11 augustus 2008 14:50]


Ja en op die default settings kun je de fabrikant van het programma aanspreken... progs zoals kazaa stellen je als gebruiker bloot aan dit soort grote boetes zonder je te waarschuwen voor de gevolgen. Veel van die programma's vragen je aan te geven waar je muziek staat en 'ordenen' deze dan in een 'mediatheek', terwijl ze ondertussen ook beschikbaar worden gesteld ter download...

Heeft alles te maken met: Making example of, je moet een voorbeeld stellen en je moet ergens beginnen.

Jij zegt ook nog: "ze zouden de aanbieders van illegale content moeten aan pakken ipv een simpele downloader" zij was een aanbieder zonder dat ze er zich van bewust was. Als je het bericht wat beter gelezen had, had je dat daaruit op kunnen maken.

Idd de enige die je aan moet pakken zijn degene die bestanden aanbieden. En niet iemand die 20 nummers op haar pc heeft staan echt te zielig voor woorden. Hoe het er aan toe gaat.

[Reactie gewijzigd door et36s op maandag 11 augustus 2008 14:48]


Doordat ze kazaa gebruikte deelde ze meteen ook al haar muziek die ze heeft gedownload. Komt er op neer dus dat zij ook de bestanden "aanbood".

Desondanks trouwens wel een onzinnig hoge boete, ik vind dat ze gewoon die 200 $ over die 6 nummers zou moeten betalen.
Vervolgens mogen ze die vereniging zelf ook wel aanpakken omdat die met dat downloaden waarschijnlijk ook zelf wel een klein beetje heeft geshared. (al dan niet ongewenst)

[Reactie gewijzigd door warcow op maandag 11 augustus 2008 14:51]


hoeft niet persee ik heb ook kazaa gedraait en zette mijn deelfunctie altijd uit wilde mn verbinding niet dichtknijpen voor andere
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 14:54 Nokia onthult nieuwe e-mailsoftware
Vorige 13:58 Asus en Acer doen netbooks goedkoop van de hand bij data-abonnement
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011