Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

×

Help jij Tweakers Website van het Jaar te worden?

Tweakers is genomineerd voor beste website 2014 in de categorieën Nieuws & Informatie, Community en Vergelijking. Stem nu en maak kans op mooie prijzen!

Door , , reacties: 11, views: 11.430 •

Apple heeft mogelijk een verregaande licentie genomen op de ARM-chiparchitectuur, zo concludeert EETimes. Met de uitgebreide licentie kan Apple de ARM-architectuur naar eigen inzicht aanpassen en inzetten.

ARM gaf in het verslag van zijn kwartaalcijfers over het eerste kwartaal, dat eindigde op 30 juni, prijs dat een leading handset oem een architectuurlicentie had afgenomen van ARM en dat de overeenkomst gold voor meerdere jaren. Warren East, topman van ARM, waarschuwde echter wel dat op de korte termijn ARM nog geen profijt zal hebben van de overeenkomst: "Word niet al te enthousiast over mogelijke extra omzet vanwege de deal, vanwege het feit dat het toekomstige technologie betreft en dat de omzet over meerdere jaren uitgespreid zal worden".

EETimes geeft kostenreductie aan als één van de redenen waarom het denkt dat Apple de bewuste licentienemer is. De iPhone 3G bevat namelijk vijf chips met één of meerdere cores van ARM. Vandaar dat het niet vreemd is dat Apple meerdere van deze chips wil verenigen en zelf laat produceren om zo de kosten te kunnen drukken. Een gemiddelde mobiele telefoon bevat volgens ARM ongeveer 1,8 ARM-processorkernen.

Een andere reden is dat Apple de chipontwerper P.A. Semi heeft overgenomen en dat Steve Jobs zelf heeft toegegeven dat de werknemers ervan ingezet zullen worden om chips voor de iPhone en iPod's te ontwerpen. Eén van de oprichters van P.A. Semi is Dan Dobberpuhl die bij Digital eerst de ontwikkeling van de Alpha-risc-chip heeft geleid en daarna die van de StrongARM, en heeft dus zeer veel ervaring met het aanpassen van de ARM-architectuur.

Volgens EETimes komt het niet vaak voor dat een zogeheten 'Architecture License' bij ARM wordt afgenomen. Voor het laatst is dat gebeurd door Intel toen het Digital Semiconductor overnam. Deze chipdivisie van DEC had in 1995 een uitgebreide licentie genomen op de ARM-architectuur om de StrongARM, een beduidend snellere chip dan de toenmalige ARM-cpu's, te ontwikkelen. Intel hernoemde de chipserie in XScale en hernieuwde de licentie van DEC, maar verkocht de divisie in juni 2006 aan Marvell.

Iphone 3G vijf ARM-cores

Reacties (11)

Voor ARM is dit natuurlijk goed nieuws, want een verregaande investering van Apple in ARM betekent ook dat Apple de komende jaren gebruik zal (blijven) maken van de ARM-architectuur,

Wel grappig dat Apple nu een licentie neemt op de ARM-architectuur, het bedrijf is namelijk ook de oprichter van Advanced RISC Machines (ARM) geweest, samen met Acorn Computers (de bedenker van de Acorn RISC Machine - de oervorm van de huidige ARM-architectuur en de producten van de eerste consumenten-computer met een RISC CPU).

Ik ben overigens wel benieuwd wat Apple met deze licentie, mocht dit bericht op waarheid berusten, zal gaan doen. De vooruitgang die DEC bereikt heeft met de StrongARM zal denk ik echter niet gemakkelijk te benaderen zijn, maar je weet maar nooit :)

@J.J.J. Bokma: Je hebt gelijk, was de verhouding niet 43,43 (Acorn, Apple) en de rest voor VLSI Technology?

[Reactie gewijzigd door Little Penguin op 1 augustus 2008 20:21]

Men zal nu de processoren zo kunnen "omvormen" dat ze zeer specifiek kunnen worden ingezet voor taken in de iPhone en dus minder energie nodig zullen hebben, omdat ze minder complex gemaakt kunnen worden. Dat lijkt mij 1 van de hoofdredenen, omdat Apple altijd zo prat gaat op energie-besparing.
samen met Acorn Computers
en VLSI (voor de volledigheid).
Dit is natuurlijk wel logisch als je vijf chips met arm cores in je iphone drukt.
Dan scheelt het aanzienlijk in de productiekosten, uitval en stroomverbruik als je zelf een chips kan ontwikkelen die enkel arm cores bevatten en waarvan er dus minder nodig zijn om hetzelfde effect te bereiken. Het is natuurlijk wel de grote vraag wat voor soort aanpassingen we dan mogen verwachten en wat voor functionaliteiten dit met zich meebrengt.
Als je mensen corrigeert, doe het dan wel goed. PepsiCo is het moederbedrijf en maakt zelf geen chips. Hun chipsdivisie heet Frito-Lay en het zou me niet verbazen als de chips die jij koopt gewoon door de firma Smiths zijn ontwikkeld en geproduceerd onder de handelsnaam Lay's en onder supervisie van Frito-Lay.

Zulk soort dingen zijn in de computerindustrie ook aan de orde, met bedrijven die (bijvoorbeeld door overname) allerhande divisies hebben die op hun beurt ook weer OEM's kunnen inschakelen voor hun productie, zoals Apple bijvoorbeeld doet.
Hopelijk is het mogelijk om dan deze ontwikkelingen voor andere doeleinden toe te laten.
Want Apple is nogal gekend hun niets vrij te geven of los te laten, en als het dan wat minder gaat zullen er weer banen moeten geschrapt worden.
Apple is helemaal geen "leading handset OEM" voor zover mij bekend. Ze besteden de productie uit aan anderen (dat zijn in die context juist de OEM's) en ook al zouden ze hun eigen handsets produceren dan zijn ze nog steeds geen OEM want ze verkopen ze gewoon zelf en onder hun eigen naam aan de eindverbruiker...

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 3 augustus 2008 04:07]

Ik heb het eigenlijk altijd raar gevonden dat Apple met ARM in zee gegaan is voor de iPhone, ik had bij de hele move naar Intel/x86 het idee dat ze ook voor mobiele toepassingen naar x86 zouden gaan (samen met Intel die dan een of ander nieuw superzuinig x86 platform zou moeten introduceren). Samen met de move naar resolutie onafhankelijkheid had je dan 1 platform, 1 keer compileren, 1 OS X versie met dezelfde kernel en libraries. Misschien is Apple dit ook origineel van plan geweest en heeft Intel het uiteindelijk niet op tijd waar kunnen maken? Wil Apple Intel scherp houden door ook geld in de concurrent te pompen?

Nu moeten applicatie bouwers (en Apple zelf!) nog meer dan in de bad old days van de G5/Intel conversie voor twee totaal verschillende architecturen blijven ontwikkelen, waardoor altijd 1 van de 2 platformen achterloopt. Om maar iets te noemen, de Bluetooth stack in Leopard is bijvoorbeeld veel uitgebreider (A2DP, Contact Sync) dan die in OS X Mobile. En omgekeerd vindt allerlei mooie energiezuinige code uit de iPhone zijn weg niet direct naar OS X. Met andere woorden, Apple zit in precies hetzelfde schuitje als Microsoft met zijn ARM-based Windows Mobile en x86 desktop/server Windows.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 3 augustus 2008 22:25]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneAsus

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013