Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 22, views: 6.287 •

Microsoft gaat het mogelijk maken om spellen die met XNA Game Studio voor de Xbox 360 zijn gemaakt, via Xbox Live Marketplace aan de man te brengen. Van de omzet mogen de gameontwikkelaars hooguit zeventig procent houden.

Xbox Live-logoMet XNA Game Studio is het mogelijk om eenvoudige games voor de pc, de Xbox 360 en de Zune te ontwikkelen. Tot nu toe konden XNA-spellen die voor de Xbox 360 gemaakt waren, alleen worden uitgewisseld met de andere leden van de XNA Creators Club. Daar gaat nu verandering in komen. Spellen die door de leden van deze club zijn gebouwd kunnen na een peer review aan Xbox Live Marketplace worden toegevoegd. De ontwikkelaars krijgen maximaal zeventig procent van de gegenereerde omzet; de verkoopprijzen kunnen ze zelf bepalen.

Volgens Chris Satchell, chief technology officer bij Microsofts Interactive Entertainment-afdeling, is het de bedoeling dat door dit 'Xbox Live Community Games'-programma het aantal beschikbare XNA-titels voor de Xbox 360 in rap tempo toeneemt. Verder moeten de Community Games meer mensen de kans bieden om een carriŤre in de gameontwikkelwereld te beginnen, aldus Satchell.

Xbox Live Community Games zal later dit jaar beschikbaar komen in de Verenigde Staten, Canada en Europa. Andere landen en regio's zullen in 2009 volgen. Om het ontwikkelen van spellen via XNA Game Studio te stimuleren, heeft Microsoft een wedstrijd opgezet met meer dan 70.000 dollar aan prijzengeld en de mogelijkheid om een Xbox Live Arcade-contract te krijgen.

Reacties (22)

Eerlijk gezegd denk ik niet dat de Xbox-versie (Xbox LIVE) gratis zal worden. Het is een goede service, en voor een goede service ben ik gewoon bereidt te betalen... Ik twijfel er ook niet aan dat er binnen enkele jaren voor het netwerk van Sony ook betaald zal moeten worden gezien het feit dat dat ook steeds uitgebreider wordt (en dus ook meer onderhoud/personeel zal gaan kosten). Nintendo is een ander verhaal :)

Raarste vind ik nog dat er (gigantisch) veel mensen zijn die maar lopen te klagen dat Xbox LIVE maar eens gratis moet gaan worden terwijl ze zelf echt alleen maar gekopieerde games in hun bezit hebben (ik ken er enkelen, en nee ik heb alles origineel) waarmee ze dan wel continue op Xbox LIVE spelen... Oftewel: de games zijn het dus niet waard om te kopen maar een Xbox LIVE abonnement weer wel?

[Reactie gewijzigd door ironx op 23 juli 2008 13:29]

Gaaf! Een soort van AppStore maar dan van Microsoft voor games. Klinkt goed. Maakt het ontwikkelen voor de Xbox 360 voor kleinere bedrijven een stuk gemakkelijker/goedkoper!
Een games development omgeving en nu ook een games publicatie platform.
Dat maakt het natuurlijk interessant voor beginnende game developers.
Rijk zullen deze game developers r vermoedelijk niet van worden maar het is wel een mogelijkheid om je kunnen te tonen en je in de kijker te zetten van de grotere game bedrijven
Dat hoeft natuurlijk niet. Stel je voor dat je een leuke game maakt, verkoopt deze voor 400 points (5 euro) en dit blijkt een echte hit te zijin en wordt 80.000x gedownload wereldwijd, en ze 50% van de inkomsten krijgen (er staat maximaal 70%, dus het zal wel minder zijn). dan zitten ze toch op 200.000, vanuitgaande dat de hosting van het percentage af gaat wat MS houd (ala AppStore op iPhone). Vaak worden deze games gemaakt door een paar mensen ben die zijn er niet jaren mee bezig. Als de art assets etc niet al teveel kosten is dit toch een aardige boterham :D

[Reactie gewijzigd door dokzero5 op 23 juli 2008 12:00]

die 70% is redelijk vast, alleen als MS er extra werk in stopt (voor oa promotie) kan dat bedrag dalen, maar dan heb je hopelijk ook meer omzet.
Jammer dat je niet alle mogelijkheden van de XBOX kan gebruiken, waardoor een echte homebrew scene niet echt van de grond komt.
Voor zover ik weet bestaat die homebrew scene al sinds XNA meer dan een jaar geleden uitkwam.
Noem eens wat voorbeelden van dingen die je niet kan gebruiken? Waar ik zo gauw op kan komen is het feit dat je (laatste keer dat ik keek) maar 1 van de cores kon gebruiken. Echt een probleem is dat niet, het soort spellen dat uit de homebrew scene komt heeft daar meer dan genoeg aan. Dus het gebrek aan welke features staat een homebrew scene in de weg?
Ik kan me vergissen, ben er al een jaar niet meer me bezig geweest, maar ik dacht dat er meer restricties op zaten, maar ik ben niet zeker.
Je moet wel op Live zitten om spellen te delen, wat ook vervelend is.
Je kan niet zomaar een spel op internet zetten zodat iedereen dat op dvd kan branden.
Tja, je moet op live zitten ja. Maar aangezien Xbox Live Silver toch gratis is lijkt me dat niet zo'n probleem? Welke XBox bezitter heeft er nu geen (gratis) live account?
Alleen maar als je er voor betaalt wilt hebben op xbox live (net als elke ander developer moet je je dan aan somige MS regels houden en je bent natuurlijk gelimiteerd aan de xbox zelf), je kunt je games echter ook gewoon voor windows uitbrengen waar je toegang hebt tot het gehele .net framework, en dus zowat alles kunt maken. Wel is het moeilijker om betaalt te krijgen op de PC en om ‹berhaupt op te vallen natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door Bosch571 op 23 juli 2008 11:59]

Zoiets als XBMC zou bijvoorbeeld leuk zijn, maar dat is geloof ik dus niet mogelijk met XNA.
alle cores zijn bruikbaar, en dat zijn ze al een hele tijd :)
Erg leuk! homebrew kan zo beter gerealiseerd worden! Maar ik vraag me af waar zo een game dan aan moet voldoen, ik neem aan dat ze een emulator gewoon simpelweg niet toelaten, maar ook b.v. ports niet aan de orde zijn.

En hoe zit het met b.v. de 1000 snakes die er voor uit komen? Zouden ze een game wijgeren omdat er al 1 van het zelfde type bestaat :)

Ook ben ik erg benieuwd hoe het zit met de maximaal 70%, wat is het minimale hiervan? en hoe wordt de percentage berekend?

Vroeger nog al eens mee gewerkt aan games gemaakt in c++ enzo, opzich zou een game maken weer een leuke hobbie kunnen zijn.
Als ik het goed heb moeten die spellen eerst door een soort Peer review komen. Dus andere XNA ontwikkelaars screenen je spel op kwaliteit en acceptabele content (zodat je geen racistische rommel of rape-games krijgt), voordat het op marketplace komt.

En uiteraard zal er een soort gebruikersovereenkomst zijn, waardoor Microsoft je spel kan verwijderen/weigeren als blijkt dat je auteursrechten schendt of zo.

[Reactie gewijzigd door Edmond Dantes op 23 juli 2008 11:23]

Je game moet aan een paar voorwaardes voldoen om door het peer revieuw proces te komen. Een daarvan is het niet gebruiken van intelectueel eigendom wat niet van jouw is (Dus geen Mario, Masterchief of starwars). Ook controleren ze of de rating die de ontwikkelaar aan zijn game heeft gegeven klopt. Je moet namelijk als je je game indient een rating (van 0 tot 3) in elk van de volgende categorieŽn(met subcategorieŽn): Violence: (mood, injuries, brutality, cruelty) Sex: (Sexual overtones, partial nudity) Mature Content: (drug use, offensive language, gambling, cruelty, horror). Als laatste kijken ze of de game niet crashed.

De peer revieuwers doen geen uitspraak over de game zelf, dus snake game nr 100.000 komt gewoon door het systeem heen (dus ook techdemos en zo dus pas op dat je daar niet voor betaalt).

In princiepe krijgt je 70% van de omzet uitgekeerd, maar als je game echt goed is kan er besloten worden om extra aandacht aan de game te besteden, denk aan reclame uitingen op het dashbord en xbox.com. Dit kost tussen de 5% en 15% extra, dit bedrag is afhankelijk van hoeveel reclame er gemaakt wordt en wat de uiteindelijke omzet is.
Is er een minimum prijs die een game moet opbrengen ?

[Reactie gewijzigd door hAl op 23 juli 2008 11:59]

Je krijgt je geld (net zoals Xbox arcade partners MS partners) je geld elk kwartaal, er is een minumum maar dat weten (of vertellen) ze nog niet.
Jammer dat Sony niet zoiets heeft voor de PS3...
70%, das niet mis, nog wel erg redelijk en aantrekkelijk om zo als een doe-het-zelfer leuke creaties te maken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Tablets Mobiele netwerken Gamecontrollers Smartphones Sony Microsoft Apple Games Consoles Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013