Hoofdcategorieën

Itunes installeert ongevraagd Mobileme-software

Door Harm Hilvers, zaterdag 19 juli 2008 13:55
Submitter: Domovoi, views: 29.051

Windows-gebruikers die deze week de recentste iTunes-versie installeerden hebben zonder dat ze het wisten Mobileme erbij gekregen in hun configuratiescherm. Het is niet voor het eerst dat Apple op deze wijze zijn software verspreidt.

Tegelijk met de lancering van Mobileme heeft Apple een nieuwe versie van iTunes vrijgegeven. Wanneer die software onder Windows wordt geïnstalleerd, krijgt de eindgebruiker niet alleen iTunes op zijn computer geplaatst, maar wordt er ongevraagd ook een verwijzing naar een inlogscherm voor de Mobileme-betaaldienst in het configuratiescherm gezet. Dit gebeurt zowel onder Windows XP als onder Windows Vista. Tijdens de installatie is er geen mogelijkheid om de installatie van Mobileme te voorkomen.

Sommige Windows-gebruikers zullen niet blij zijn dat Apple op deze wijze Mobileme onder de aandacht brengt. Het is namelijk niet de eerste keer dat het bedrijf uit Cupertino software op deze wijze 'pusht'. Zo worden Quicktime en iTunes al jaren gezamenlijk aangeboden door Apple, en zorgde een update van iTunes er in maart voor dat de Safari-webbrowser werd geïnstalleerd onder Windows zonder dat de gebruiker daar bewust toestemming voor gegeven had. Of de Mobileme-support eenvoudig verwijderd kan worden zonder dat iTunes gedeïnstalleerd hoeft te worden, is nog onduidelijk.

Configuratiescherm Mobileme in Windows XP
Volgende 15:22
Vorige 13:27

Reacties

«  1  2  3  4  5  6  7  »

Ik vraag me af wat ze ermee willen bereiken.. Zo vernaggel je je goede naam toch alleen maar, of hoe zie ik dat?

Zou je zeggen, maar misschien hebben veel mensen niet eens door dat dit ongevraagd meekomt, of vinden mensen het wel prima dat het mee geïnstalleerd wordt. En dan heb je toch maar mooi je stukje nieuwe software verspreid.

Het zal inderdaad zo zijn. Maar bij veel installaties krijg je desgewenst om nog als advanced user, of de keuze om dingen extra te installen. Wat APPLE hier doet is gewoon hun zin doordrijven.

Het kan zijn dat je voor hun produkten te gebruiken sommige software nodig hebt, maar deze onderwater taktieken mogen wat mij betreft door een of andere instantie aangevochten worden en zou "serieuze gevolgen" moeten hebben voor apple.

Ze lijken in de mode en dan kan alles maar ineens.. |:(

En het is niet dat ze niet ff een mailer kunnen sturen naar hun itunes leden... dat zijn er meer dan genoeg, en als de software echt goed en gratis is dan zal het zijn weg wel vinden.

Het is anders niets anders dan wat MS al jaren doet met hun OS software, waar menigeen er geen enkel probleem mee heeft. Netjes is het misschien niet, maar het lijkt haast de enige succesvolle manier om je software onder de mensen te brengen, door de gemakzucht van de doorsnee computer-gebruiker. Dit heeft dan logischerwijs als gevolg dat bedrijven zich meer en meer van dergelijke praktijken gaan voorzien. Zolang er echter geen sprake is van een monopolie (en er zijn daadwerkelijk nog steeds goede alternatieven) en er is geen sprake van dat de software die wordt geinstalleerd voor grote problemen zorgt, dan zal er waarschijnlijk nog steeds weinig tegen worden gedaan.

MS verspreidt niet ongevraagd bij een update van het OS een heel nieuw programma mee. Dat er programma's bij het OS wordt meegeleverd is heel wat anders.

Dit is zoiets als een update van Office installeren en vervolgens er een betaalsysteem bij krijgen als los programma.

MS doet kwa updates de zaken netjes. Voorbeeld: Windows Mediaplayer 11, deze staat gewoon bij overige updates en kun je zelf aanvinken (standaard dus niet aangevinkt).

En voordat je begint over MSIE7. Deze is mbt security technisch zaken wel netjes om automatisch geinstalleerd te krijgen.

Zo kun je altijd wel zeggen dat IE automatisch geinstalleerd moet worden, want er komen altijd weer nieuwe oplossingen voor eerder gevonden beveiligingsproblemen. Zo kun je als fabrikant dus zeggen (en ook 'expres' doen) "ik maak een programma dat lek is als een mandje, dan kan ik in het vervolg ook lekker automatisch/ongevraagd allemaal dingen meeinstalleren". Dan kom je dus nooit meer van dat soort programma's en fabrikanten af. De keuze moet gewoon netjes bij de gebruiker blijven. Geen discussies meer over nodig lijkt me.

Nee, bij MS is het nog vele malen erger. Degene die IE6 wil installeren moet er heel Windows bijnemen officieel. Degene die de WMV-codecs wil kan dat officieel ook niet krijgen zonder Windows Media Player voor zover ik weet, en laatstgenoemde kan je weer niet krijgen als je geen Windows hebt.

Voor de goede orde: Iedereen die Windows Media Player 11 heeft, is er via de EindGebruikersLicentie (EULA) mee akkoord gegaan dat derde partijen zijnde content providers (zoals Walt Disney of Warner Bros) software-updates onder Windows-gebruikers kunnen verspreiden mochten zij dat nodig vinden voor de bescherming van hun matieriaal. Walt Disney kan Windows gebruikers dus ongevraagd DRM updates door de maag splitsen zonder dat deze dat weten. Ja, dat staat 'netjes' in de EULA, maar wordt daarna nooit meer aangegeven.

Dus waar Apple je nog 'bescheiden' applicaties wil aansmeren als je een klein gedeelte van hun software / codecs wil gebruiken, wordt je bij Microsoft gelijk het hele besturingssysteem opgedrongen als je bepaalde Microsoft applicaties nodig hebt, of als je pech hebt krijg je gedeelten software van derde partijen door de maag gesplitst.

Het aansmeren van Windows gebeurt inderdaad niet via de updates (van IE6 of WMV-codecs), maar dat maakt het er als je niet-Windows gebruiker bent echt niet beter op.

Overigens mogen Windows-gebruikers nog in hun handjes klappen dat ze uberhaupt iTunes kunnen gebruiken, voor degenen die noch Windows noch MacOSX gebruiken is dat niet zo vanzelfsprekend.

[Reactie gewijzigd door kidde op zaterdag 19 juli 2008 16:03]


Wat je zegt klopt gedeeltelijk, Microsoft doet ook aan koppelverkoop, maar doet het 'doorzichtig'. Als je Windows aanschaf is het bekend dat daar Windows media player en Internet explorer bij wordt geleverd. Bij Apple wordt MobileMe,een betaaldienst!, zonder je medeweten geinstalleerd.
Dus waar Apple je nog 'bescheiden' applicaties wil aansmeren als je een klein gedeelte van hun software / codecs wil gebruiken, wordt je bij Microsoft gelijk het hele besturingssysteem opgedrongen als je bepaalde Microsoft applicaties nodig hebt, of als je pech hebt krijg je gedeelten software van derde partijen door de maag gesplitst.
Wat microsoft daar doet is volkomen logisch en normaal. Ze ontwikkelen een applicatie voor een OS, waarom zouden ze dit ook voor andere OS'en moeten maken? Je kan een videokaart leverancier toch niet verplichten om voor elk moederbord een passende kaart te maken?

Ik vind zelf dat Apple dit schandalig oplost, wanneer ze gewoon de optie hadden gegeven om het niet te installeren was het in 97% van de installaties netjes meegeinstalleerd worden en zouden veel minder tweakers zich over Apple negatief uitlaten.

[Reactie gewijzigd door bassierocks op zaterdag 19 juli 2008 16:25]



dan koop je Windows N

Windows N -> Kopen ? Apart ?
Ik heb al van elke Windows versie apart 10 ISO's liggen in de schappen.
Jij kan dat ook..., wel eens van MSDN / Technet gehoord....?

Apple doet net hetzelfde als MS hier ook. Mobileme is een onderdeel van de iTunes software. Een extra service voor de iPhone of de iPod touch en is dus ook logisch en normaal. Het is niet zo dat je plots iets moet betalen. Het is gewoon gemakkelijker gemaakt de service te activeren net zoals je ook kan kiezen om te betalen voor MSN.

Ik vind het allebei een slechte zaak, Apple maakt zich de laatste tijd steeds vaker schuldig aan dit soort push-praktijken, vooral voor hun WIndows gebruikers, en dat nog wel terwijl de Windows-versies van Apple software doorgaans rommel zijn. Dus hoe tevreden ik ook ben met al mijn Apple hardware en software is het gewoon terecht dat mensen Apple hier op veroordelen. Helaas is het niet alleen Apple of MS die zich schuldig maakt aan het ongevraagd pushen van software, heel veel hardware fabrikanten doen hetzelfde met hun drivers (zooi erbij installeren die nergens voor nodig is), en ook bij games komt vaak een hoop troep mee waar je helemaal niet om gevraagd hebt.

Ethisch gezien zou een richtlijn dat alleen essentiele software zomaar kan worden geinstalleerd, en elke vorm van gebundelde software alleen op zéér duidelijke toestemming van de gebruiker kan worden geinstalleerd zeker niet weg zijn...

Dat QuickTime bij iTunes mee wordt geinstalleerd is trouwens niet zo heel vreemd, iTunes maakt namelijk op verschillende manieren gebruik van de QuickTime API.

@ johnbetonschaar: sterker nog: zonder Quicktime kun je in iTunes niets afspelen daar iTunes niet meer dan een grafische schil om Quicktime heen is waarin je een aantal mogelijkheden hebt om je muziekbibliotheek te kunnen beheren en afspelen. Sinds de iPod en iPhone fungeert iTunes ook als synchronisatie applicatie. Voor Palm spul is dat weer Hotsync, voor Windows Mobile is dat ActiveSync of de sync mogelijkheden die al in Windows Vista zijn gebakken. Voor linux zijn er diverse soorten sync software.

De kritiek in het artikel op de Quicktime en iTunes combinatie is eigenlijk ongegrond. Dat Quicktime had men al dus waarom niet daar een schil omheen bouwen? Het is nogal lastig om datzelfde te doen in Windows om bijv. de Windows Media Player onderlaag heen. Dat is een nogal gesloten geheel zoals praktisch alles in Windows (en zelfs in Microsoft wereld). Microsoft heeft niet voor niets op dit gebied al diverse veroordelingen en boetes voor de kiezen gekregen.

Punt is dat Apple met haar softwareupdater op Windows naast de Quicktime/iTunes combinatie ook andere stukken software zoals Safari en nu dus ook MobileMe pushed, MobileMe is daarentegen niet zo heel gek dat het gepusht wordt gezien het feit dat iTunes als sync app dient voor de iPhone. MobileMe kan hiervoor ook gebruikt worden (m.u.v. het syncen van muziek) waarbij het verschil is dat je middels MobileMe wel wireless kunt syncen en middels iTunes weer niet. Dat ze die MobileMe pushen is beter te begrijpen vanuit het sync oogpunt dan iets als een compleet andere applicatie die er niets mee te maken heeft zoals een Safari. Ik denk dat het in dit geval nogal meevalt en eerder gezien wordt als mensen de mogelijkheid geven tot wireless sync. Super netjes is een automatische installatie niet, een keuze om het te installeren was dat wel geweest.

@SchulleBug: als je reactie een reactie op die van mij is raad ik je ten zeerste aan om het eerst eens te lezen en vooral mensen eens geen woorden in de mond te leggen wat je nu wel doet. Ik heb nergens de indruk gewekt danwel stellig gezegt dat Apple open software levert (wat ze maar ten dele doen; hun basis is open source en er wordt veel gebruik gemaakt van open source in hun OS X). Dat is ook helemaal niet wat ik wilde aanduiden. Laat ik het wat algemener zeggen wat ik nou eigenlijk bedoelde: Windows Media Player is net als Quicktime en iTunes en closed source gebeuren waar een ander geen inzichten in heeft (nouja, bij Quicktime wel, daar heeft men de mogelijkheid om het nodige aan plugins te schrijven). Als je geen inzicht hebt in de source en verder ook geen mogelijkheden hebt om inzicht te krijgen hoe je met dat stukje software moet praten dan kun je her logischerwijs ook niets mee. Was het wel open geweest dan had je Apple mogen afschieten dat ze dat niet gebruiken onder het mom dat ze hun eigen software lopen te pushen. Ik had blijkbaar een hogere inschatting van het logisch doordenken van mensen dan de praktijk nu blijkt uit te wijzen. Ik hoop dat het nu wel duidelijk is.

[Reactie gewijzigd door ppl op zaterdag 19 juli 2008 22:48]


Dus Apple levert 'open' software? Dat de ondergrond open is, wil bij Apple nog niet zeggen dat het andere open is.

Punt is (niet meer en niets minder, en er dus ook niets anders tussen de regels door lezen) dat Apple niet ongevraagd(!) software mee moet leveren. Geef desnoods aan dat het aangevinkt is, maar dat je het zelf uit kunt zetten. Dat is de manier om klanten te benaderen: geef een keuze (maar je mag best zelf een preferentie zetten, aan of uit dus). Of benaderd Apple klanten als morons/idioten die zelf geen keuze kunnen/mogen maken??

Ik wil best Quicktime maar wil absoluut geen iTunes en wil ik ook geen Safari en ook geen MobileMe. Het kan wel een uitbreiding zijn op Quicktime maar ik hoef niet te Syncen etc. Zonder die uitbreidingen werkt Quicktime namelijk ook prima. Dat het me toch telkens de strot wordt doorgeduwd is dan ook kwalijk. Geef mij gewoon de keuze of ik het erbij wil nemen.
Ik ben vandaag ook maar overgestapt op Quicktime alternative. Geen software van Apple meer voor mij. K-Lite en Media Player Classic zijn meer dan voldoende.

[Reactie gewijzigd door Amorax op zaterdag 19 juli 2008 21:08]


MobileMe is daarentegen niet zo heel gek dat het gepusht wordt gezien het feit dat iTunes als sync app dient voor de iPhone.
Dan vind ik het nog steeds gek, hoeveel % van de iTunes gebruikers denken ze bij Apple moet dan wel niet een iPhone hebben om MobileMe te pushen? Ik denk dat er far more mensen een iPod hebben een geen behoefte hebben aan MobileMe e.d., dan mensen die bijv. een iPhone hebben en er wel behoefte aan hebben.

Dat QuickTime bij iTunes mee wordt geinstalleerd is trouwens niet zo heel vreemd, iTunes maakt namelijk op verschillende manieren gebruik van de QuickTime API.
Het kan aan mij liggen, maar QuickTime bestond al ver voor iTunes überhaupt ooit al het levenslicht had gezien of dat de naam iTunes al bestond.

Wanneer ik naar de slager ga om boterhammenworst te kopen hoeft ie ook niet gehakt of hamlappen aan te komen omdat het toevallig van hetzelfde varken kwam.
Dat iTunes gebruik is gaan maken van de QT API zal mij om het even zijn.
Dan moeten ze maar eens normaal gaan programmeren.
Op die manier kan ik ook alles aan elkaar gaan programmeren en uiteindelijk de gebruiker met een (afgeschreven) Concorde opschepen omdat ik zonodig op die manier moest programmeren.
Leuk als je toevallig een Concorde wilde hebben, maar ietswat onpraktisch om je boodschappen mee te halen bij de ALDI of Appie Heijn.

Afijn... we dwalen een beetje af....
Waar het om gaat is dat er dan:
a) een duidelijke vermelding moet zijn van de "extra functionaliteiten"
b) een optie moet zijn om die dan NIET mee te installeren
c) er ALTIJD een optie moet zijn om de afzonderlijke "functionaliteiten" (Mobileme in dit geval) weer te verwijderen.

Wat mij betreft mag Brussel zich om dit soort praktijken druk gaan maken en hier paal en perk aan stellen.


Eindelijk iemand met verstand. Ik snap echt niet dat mensen een commercieel product als de iTunes Music Store installeren en dan komen zeuren dat ze er nog allemaal extra's bij krijgen. Dat heb je toch met alle commerciële producten die gratis geleverd worden. Enkel de zon gaat op voor niets.

Degene die IE6 wil installeren moet er heel Windows bijnemen officieel. Degene die de WMV-codecs wil kan dat officieel ook niet krijgen zonder Windows Media Player voor zover ik weet, en laatstgenoemde kan je weer niet krijgen als je geen Windows hebt.
Klare onzin! Een OS kan niet meer zonder standaard browser (hoelang kon men geen Safari krijgen zonder MacOS? Daarbij heeft MS IE ondersteuning stopgezet indertijd voor MacOS -terecht, slecht product-), en ook ik kan geen quicktime codecs krijgen zonder Quicktime zelf te installeren.

MS installeert nooit iets zonder dat je het wil, Apple lijkt het nu standaard te doen, maar komt er dus *weer* mee weg, want wederom verdedigd heel Tweakers.net Apple... helaas...

[Reactie gewijzigd door Plyon op zaterdag 19 juli 2008 18:20]



En ik begrijp niet waarom je daarover begint aangezien het deel uitmaakt van Windows (het is een update/introductie va een nieuwe feature), en ik zie ook geen reden om het niet te installeren...

Ook al kan een OS tegenwoordig niet zonder browser, het simpele feit dat je de browser niet kunt de-installeren in Windows zegt genoeg over hoe een bepaald product 'gepushed' wordt. MS kan er net zo goed voor kiezen om explorer te integreren en Internet Explorer als los programma te leveren die je al dan niet kunt installeren naar eigen wens. MS kan zelfs als goede service een aantal andere browsers bij de installatie cd op zetten.

Zoals ik al eerder melde, doen commerciele bedrijven dat dus niet, omdat wel blijkt dat deze methode van software leveren uitermate goed werkt op het gros van de computer-gebruikers die er gewoon geen erg in hebben.

Je kunt naast IE een andere browser installeren, als standaardbrowser instellen, en gebruiken zonder dat je ook maar iets te maken hebt met IE, dus ik zie het probleem daar niet van in...

er zijn een hoop programmas die functies gebruiken van ie, zou niet erg handig zijn om dan ie te deinstalleren lijkt me

grappig hoe je hier een applicatie vergelijkt met een compleet OS. (got my point?)

Ja MS doet het nu heel netjes omdat ze een seriuze boeten van de EC aan hun laars hebbengehad. Maar apple zou dat nu ook moeten krijgen want dit is net het zelfde, al vndt ik het een tikje erger.. als een programma op je os bijgeleverdt staat dan weet je dat of maakt je dat geen shit uit maar dat je connectie van het internet nog eens gebruikt wordt om zoits binnen te krijgen als mobileMe. vindt ik maar Kut van appel.

Dat deden ze wel bij een update van MSN. Dat was een mooi moment om Silverlight bij de grootste groep gebruikers te krijgen.

Maar nogmaals, Silverlight is voor heel de internetgemeenschap nodig om Silverlight filmpjes af te spelen, en MobileMe is voor een select groepje iPhone/iPod Touch gebruikers..

Spreek voor jezelf. Ik heb nog geen behoefte aan silverlight. That said, ik heb ook geen behoefte aan MobileMe, wat op zichzelf ook geen uniek produkt is, en daarbij moet je er nog redelijk veel voor betalen ook.

Apple laat, net als Microsoft dat voor die tijd al deed, steeds meer vervelende trekjes zien. Beide ontwikkelingen (Silverlight & MobileMe) zitten vol van 'embrace, extend en extinguish' taktieken om de markt voor ' rich content' en ' rich internet apps' naar zich toe te trekken.

Alles wat ze met deze produkten willen bereiken, had allemaal al met bestaande technieken kunnen gebeuren, en met samenwerking tussen diverse leveranciers zelfs nog beter. Er zijn genoeg voorbeelden vanuit het verleden van naast elkaar ontwikkelde standaarden waar uiteindelijk niet de beste overbleef.
Omdat overheden (vanwege de moeite die het kost) en leveranciers (vanwege marktaandeel etc) te weinig zien in samenwerking voor dit soort ontwikkelingen, krijg je een heleboel wangedrochten naast elkaar, die elkaar niet begrijpen.

Maar ja, de gemiddelde consument gedraagt zich (weer) als :
  • die kikker die in die pan gegooid wordt die nog maar net op het vuur staat
  • die kip zonder kop en alles maar koopt en slikt omdat die bang is de boot te missen
  • undsoweiter, undsoweiter

Ik heb niet eens Windows :D Dit is een quote tijdens een meeting bij Microsoft Nederland geweest hoe de snelle uitrol te realiseren was.

Het is anders niets anders dan wat MS al jaren doet met hun OS software, waar menigeen er geen enkel probleem mee heeft.
Oh, omdat het grootste deel er geen problemen mee heeft is het toegestaan? Het gaat natuurlijk om het principe.
Zolang er echter geen sprake is van een monopolie (en er zijn daadwerkelijk nog steeds goede alternatieven)
Je zegt het zelf al. Er is nog geen monopolie maar dit is wel het begin, daarom is het zaak dit soort praktijken zo snel mogelijk de nek om te draaien. Hoe is Microsoft ook al weer aan haar monopoliepositie gekomen?
En het is logisch dat er geen goede alternatieven zijn omdat iedereen met een iPod nagenoeg verplicht is iTunes te gebruiiken, dus die alternatieven zullen er ook niet komen. Dus ze gebruiken de monopolie op de MP3 markt om software door de strot te duwen van de gebruiker.
en er is geen sprake van dat de software die wordt geinstalleerd voor grote problemen zorgt
Dat zou er nog eens bij moeten komen! Zoals ik al zei, het gaat om het principe. Ook al is het het meest briljante stuk software ooit geschreven, dit is gewoon nauwelijks anders dan de verspreiding van spyware.
En als dit programma echt zo goed is, dan wordt het wel bekend en gaan mensen het vanzelf massaal downloaden. Zo hoort het te gaan. Dit is helaas ook de reden dat dit soort software meestal juist bagger is, ze kunnen het niet op een normale manier slijten dus proppen ze het maar in een ander stuk software.

Het is anders niets anders dan wat MS al jaren doet met hun OS software, waar menigeen er geen enkel probleem mee heeft
Dat is onzin. Als MS dat doet, staat de wereld op zijn kop, ook al is het stukje software nóg zo nuttig en/of onmisbaar. Mensen zijn erg gevoelig voor dat soort ongein.

Apple laat gewoon zien dat het gedrag van MS heel normaal is. Iedereen die een beetje verstand heeft, probeert op allerlei manieren zijn positie te versterken en/of te handhaven. Dat wil niet zeggen dat alle methoden geoorloofd of sympathiek zijn, meer je doet het gewoon. En alleen maar omdat Apple qua marktaandeel nog niet heel veel voorstelt, vindt men het niet erg. Maar goed, Neelie pakt ze ooit nog wel een keer aan...


.Mac zit standaard in OS X, al tijden. Laatst is dat met een update MobileMe geworden.

In beide gevallen ben ik er wel blij mee. Ik zat eerst te kijken hoe ik MobileMe werkend kreeg in Windows, toen las ik dat het bij iTunes zat. Die had ik al, dus het was een kwestie van even naar het configuratiescherm gaan en inloggen.

Dan mis ik blijkbaar wat, hier staat nog steeds .Mac :P

Als je hem aanklikt of probeert in te loggen geloof ik verschijnt MobileMe de volgende keer in Software Update. Maar .Mac en MobileMe zijn eigenlijk gewoon twee versies van dezelfde dienst, heel veel maakt het niet uit.

Pas als je gebruik gaat maken van .Mac krijg je die update. Deze update naar MobileMe is overigens ook als losse update te verkrijgen bij Apple.

Eigenlijk beiden.
Door op deze wijze hun software te verspreiden, is voor sommigen een reden om geen producten van Apple te gebruiken. Maar, het is niet illegaal en het is tenminste geen adware, malware, ..., en je ontdekt zo ook iets nieuws.

Persoonlijke mening: niet verspreiden zonder toestemming van gebruiker.

dan moet jij maar eens dringend de definitie van ADWARE gaan opzoeken.

dit is adware in zijn zuiverste vorm:
* ongevraagd meeïnstalleren
* geen do not install optie
* niet vereist om de originele software juist te laten werken
* geen mogelijkheid om apart te verwijderen

OP DE ADWARE BLACKLIST ERMEE !! :r

Die eerste 2 punten die je noemt zijn natuurlijk hetzelfde he, ongevraagd meeinstalleren impliceert immers dat er geen optie is om hem niet te installeren :) Maar hoe dan ook, je schijnt de eerste twee letters van 'adware' niet op te nemen in je definitie. Jawel, reclame. Hier de (betere) definitie van urbandictionary.com:
A program that either downloads itself to your machine without permission, or bundled with other software, that secretly spies on you in order to direct advertising at you.

Hoezo zou adware moeten spioneren? Dit is een defenitie van spyware, nogal wat anders...
Een gratis programma met reclames is/bevat adware (afhankelijk van de context). Om onder deze classificatie te vallen moet het meestal duidelijk zijn.
Om spyware te zijn moet er één groot verschil zijn: er moet (onbekend bij de gebruiker) informatie over de gebruiker verzameld worden.

Ik zie het probleem niet, als ik kijk naar andere fabrikanten (hp, acer, ...) wat die allemaal van ongevraagde programma's meeleveren bij hun producten ... Je kan in zekere zin stellen dat iTunes een programma is bedoeld voor de iPod en dat Apple zelf beslist welke software ze daar bijstoppen. iTunes is ook niet bedoeld als 'onafhankelijk' programma denk ik, net zoals je printer-programma dat je krijgt bij je printer om speciaal wenskaarten & enveloppen af te drukken niet bedoeld is om te werken met printers van andere fabrikanten. (weet het, appelen met peren uitleg maar ik hoop dat iemand begrijpt wat ik bedoel).

Het feit dat ándere fabrikanten het ook doen rechtvaardigt nu deze foute actie van Apple? Dit is wel een bijzonder infantiele manier van denken...

"Ja maar zij begonnen en doen het ook..."

Feit blijft dat er he-le-maal nergens tijdens de installatie hier over gerept wordt en dat heeft mij toch als trouwe Apple klant en iTunes gebruiker (iPod sinds de 2e generatie) boos gemaakt. Die Safari installatie heb ik al uitgevinkt omdat ik geen extra rommel wil, maar als ik dan lees dat Apple nóg een stukje software heeft lopen installeren dan staan de haren in mijn nek recht overeind.

Ik snap werkelijk waar niet dat mensen hieronder dit proberen te rechtvaardigen. Ik zie argumenten zoals "maar het is best nuttig", of "OK, maar het is tenminste geen spyware", maar sinds wanneer wordt het gedoogd als software achter je rug om dingen doet waar je a) nooit toestemming voor hebt gegeven en b) helemaal niet op zit te wachten.

Iedereen ergert zich dood aan de browsertoolbars die bij zo'n beetje elke pagina door je strot gedouwd wordt en nu is het opeens allemaal prima als een toch wat gerespecteerdere fabrikant zich schuldig maakt aan foute praktijken en een op zijn minst toch wel dubieus product ons door de strot probeert te duwen? Als ik de link van MobileMe open in het configuratiescherm zie ik HEEL weinig voordelen van het feit dat Apple zo vriendelijk is geweest om het op mijn computer te zetten, want het eerste wat ik moet doen is een account aanmaken.

[Reactie gewijzigd door Eskimo0O0o op zaterdag 19 juli 2008 14:31]


Tja het is Apple dus mensen zeuren niet.
Vervang Apple door MS en MobileMe door Live en de wereld is te klein.
Maar ja het coole Apple kan het wel maken.
Ik ben sowieso al geen Applefan, maar door dit soort truukjes zakken ze steeds verder op mijn persoonlijke ranglijst van gewardeerde software//hardwareboeren.

Helemaal mee eens. Ik ben ook geen Applefan (het woord alleen al...), ook al heb ik er jaren mee gewerkt, maar dit bewijst maar weer eens dat Apple gewoon een groot bedrijf is dat zoveel mogelijk vingers in de pap wil, net als Microsoft. Of de Albert Heyn, die doen ook aan klantenbinding.

Idd, in dit opzicht is Apple gewoon familie van MS. Jammer eigenlijk. Dan blijft er geen serieuze concurrent meer over, al moet ik Linux dan niet vergeten dat ook lekker bezig is om toch wel een serieuze concurrent te worden (met Ubuntu etc.).

al moet ik Linux dan niet vergeten dat ook lekker bezig is om toch wel een serieuze concurrent te worden (met Ubuntu etc.).
Inderdaad, en die gebruik ik nu sinds twee jaar... (Ubuntu Studio in mijn geval). Na 10 jaar Windows en 6 jaar een combinatie van Windows/Apple (jaja, incl. OSX), wil ik niet meer anders. Echt een verademing! :)

Vervang Apple door MS en MobileMe door Live en de wereld is te klein.
Da's wel een verschil; en mensen die Microsoft zielig vinden omdat Apple mag / doet wat Microsfoft niet mag moeten toch eens onderscheid leren maken wat mij betreft.

Het aandeel iTunes gebruikers onder computergebruikers is vrij klein; dus is er niet echt sprake van een machtspositie. Apple kan niet MobileMe aan 95%+ van de computergebruikers opdringen, daarvoor zijn er te weinig iTunes gebruikers.

Het aandeel Windowsgebruikers onder computergebruikers is echer vrij groot, dus is er sprake van een machtspositie. Microsoft kan Live aan 95%+ van de computergebruikers opdringen.

Koppelverkoop / koppelen van producten is in Nederland niet verboden, maar in België is de wetgeving op dat punt veel strenger. Dus in Nederland mag het vrijwel zeker, in België mogelijk niet. Misbruik maken van een machtspositie maken mag echter in heel de EU niet; volgens artikels 82/83 van het verdrag van Europa. Daarom mag Apple voorlopig iTunes zo volstoppen met betaaldiensten en andere Apple-'zooi' als ze willen, en mag Microsoft dat niet met Windows of MS Office.

[Reactie gewijzigd door kidde op zaterdag 19 juli 2008 16:26]


Goedpraterij, want er is geen verschil en er hoeft geen onderscheid gemaakt te worden. Ook al mag het misschien wel, maakt dat het niet minder hinderlijk. Jij denkt de itunes update te downloaden en vervolgens staat er een mobileme icoontje in je configuratiescherm! Met dit icoontje kan je geen ene fuck, behalve eerste een account aanmaken en je zal het ook niet kunnen verwijderen. Ik zie dit als een soort reclamebanner in mijn configuratiescherm en ik kan er niet omheen: Ik heb namelijk een ipod en toen ik dat ding kocht bestond deze dienst niet dus had ik niks te vrezen. Toen ik deze Ipod kocht stond er niks in de voorwaarden over het onzichtbaar installeren van reklame op mijn computer?
Bovendien, ik wou toch alleen iTunes hebben? Wat heeft MobileMe waardoor iTunes niet meer zou werken?

Mogen we dan ook de verkoopscijfers vervangen want dat is nu net één van de redenen waarom producten zoals iTunes en Firefox zo agressief gepusht worden op het windows platform. Draai het hoe je wil maar als je het zo niet doet blijf je de kleine speler. Wie het spel proper speelt met de monopolist zal geen stap verder geraken.

Je kan dus wel zeggen dat Apple kan vervangen door MS maar Apple pusht enkel wat programma's op de PC, Microsoft pusht er gewoon heel het besturingssysteem op.

Firefox wordt ook geleverd met Google daar hoor je toch ook niemand over klagen?

Mij hoor je daar wel over klagen.

Apple is maar klein dus die mag deze praktijken wel uithalen? Wat een onzin. Wat ze doen is gewoon onbeschoft. Het kan mij echt geen ruk schelen hoe groot hun marktaandeel is als ze ongevraagd sotfware installeren.

Het ben jij die hun software installeert niet zij. Als je iTunes wil zal je mobileme er moeten bijnemen. Wil je het niet zijn er nog altijd alternatieven, maar kom niet zeggen dat Apple ongevraagd software installeert want Apple heeft jouw ook nooit gevraagd of je een muziekwinkel wou toch heb je die er ook ongevraagd bij gekregen. Als je het echt zo schandalig vind koop dan toch gewoon geen Apple producten meer. Niemand die dat erg zal vinden, ook Apple niet.

@ Bazilfunk

Wat een onzin zeg. Je moet MobileMe er maar bijnemen als je iTunes installeert, no questions asked? Waarom precies? Het heeft helemaal niets met elkaar te maken dus moet je als consument MobileMe helemaal niet accepteren bij een iTunes installatie. Helaas is dit dus onmogelijk.

Je tweede argument mbt de iTunes Music Store slaat natuurlijk als een tang op een varken. iTunes is altijd al een stuk software geweest om in die muziekwinkel muziek te kopen en af te spelen, dat hoort er dus wél bij.

Maargoed, in de ogen van Apple evangelisten kan het bedrijf natuurlijk helemaal niets fout doen, jammer hoor. Zet die oogkleppen eens af.

[Reactie gewijzigd door .dani. op zondag 20 juli 2008 11:43]


Firefox wordt ook geleverd met Google daar hoor je toch ook niemand over klagen?
Misschien als je het via getfirefox.com oid download ja. Als ik naar mozilla.com ga en daar Firefox download heb ik helemaal niks van Google. Ja, alleen de search die er standaard op is ingesteld en ik krijg de mogelijkheid om een speciale versie van Google te gebruiken als startpagina.

Maar, ik krijg geen toolbalken en krijg alle keuze om de 2 dingen die ik er wel bij krijg zelf in te stellen. De startpagina wordt gevraagd, de search moet toch standaard op eentje zijn ingesteld, het is dan logisch dat de grootste als default wordt gebruikt.

Je koopt toch juist een apple/gebruikt apple producten om van dit soort praktijken af te zijn?

Ik zie het probleem niet, als ik kijk naar andere fabrikanten (hp, acer, ...) wat die allemaal van ongevraagde programma's meeleveren bij hun producten ...
Die vergelijking is niet juist. Overigens worden die programma's wellicht meegeleverd, maar echter lang niet niet altijd ongevraagd en verplicht geïnstalleerd, zonder dat je een keuzemogelijkhebt daartoe hebt.
Maar daar gaat het niet om. Het gaat erom, dat Apple zijn update-functie misbruikt, om een ánder -niet noodzakelijk- programma mee te installeren, zónder dat je als gebruiker daarvoor de keuze hebt gekregen, toestemming hebt gegeven, of zelfs maar erover geïnformeerd wordt. Élk softwarebedrijf, dat zoiets doet, is onbehoorlijk bezig. In dit geval dus Apple. Een simpele vraag of keuze-'vinkje' was wel zo fatsoenlijk geweest. Apple had dat fatsoen niet, en dat is helaas niet de eerste keer (vgl. Safari).

[Reactie gewijzigd door REC op zaterdag 19 juli 2008 17:49]


mobile me is noodzakelijk voor de nieuwe functies van iPhone en iPod

Maar om iTunes te gebruiken is geen iPhone of iPod noodzakelijk. Apple biedt dit aan als afzonderlijk mediaprogramma. Mobile Me is echter niet noodzakelijk voor het functioneren van iTunes. Bovendien zijn de iPhone en iPod ook bruikbaar zónder Mobile Me, dus ook in dat geval is het wellicht gewenst, maar niet noodzakelijk.

Om er een Microsoft vergelijking tegenaan te gooien: ActiveSync is 'noodzakelijk' voor Windows Mobile PDA's, maar Microsoft installeert geen ActiveSync (noch gevraagd, noch ongevraagd) als je slechts Windows Media Player (of een ander programma) updated.

itunes is geen onafhankelijk programma, zo biedt apple het helemaal niet aan. Ze bieden het aan als:
"Koop muziek en gesproken boeken of download gratis podcasts uit de iTunes Store, 24 uur per dag, 7 dagen per week. Beheer alles en speel alles af op je Mac of pc. Synchroniseer iTunes met je iPod en je bent klaar om op pad te gaan. Waar je maar wilt."
Dus het gaat apple om de combinatie met de ipod en nu dus ook de iphone, en om een aantal van deze apparaten goed te kunnen gebruiken (touch en de iphone) zal je mobileme nodig hebben.

@REC
je schrijft het goed: het is een programma dat "beheert"; het beheert je muziek, het beheert je films en tv series, het beheert je iPod, het beheert je apple TV, het beheert de synchronisatie van je favorieten, emails, agenda enz
het is geen jukebox het is een programma dat allerlei zaken beheert voor je en een onderdeel daarvan is de mobileme button in je configuratiescherm.

[Reactie gewijzigd door hvlint op zaterdag 19 juli 2008 23:01]


iTunes is inmiddels wél een onafhankelijk programma. Misschien was dat vroeger niet zo, maar Apple heeft er inmiddels een universeel multimediaprogramma van gemaakt, dat óók, maar niet *uitsluitend* kan synchroniseren met je iPod. Zie de 'overview' van Apple: "iTunes is een winkel, een speler, en een manier om muziek en meer naar je iPod en Apple TV te kopiëren".

iTunes heeft dus tegenwoordig meerdere doelstellingen, óók voor niet iPod-, en zelfs niet-Apple gebruikers, en is niet meer alleen maar een synchronisatie-tool, die het vroeger wellicht was. Als je kijkt naar de huidige 'system requirements' op de site, dan zegt dat al genoeg: Een iPod is niet meer vereist, het gaat niet (meer) om de combinatie alleen. Apple heeft zijn doelgroep aangepast, en wil nu óók de strijd aangaan met concurrerende mediaspelers.
"Koop muziek en gesproken boeken of download gratis podcasts uit de iTunes Store, 24 uur per dag, 7 dagen per week. Beheer alles en speel alles af op je Mac of pc.
Ook jouw quote bewijst je ongelijk: "Beheer alles en speel alles af op je Mac of pc." Dus óók op je Mac of pc. Je hebt helemaal geen iPod meer nodig, om met iTunes te kunnen of willen werken. De iTunes store is er óók voor Mac's en PC's, en niet alleen (meer) voor de iPod. Het iTunes programma dus ook niet meer . Een bewuste, en op zich geen slechte beslissing van Apple.


@Bazilfunk hieronder: Die muis krijg je niet ongevraagd en onverwacht bij een *update*, dáár gaat het om. Als je een iPod hebt, ligt de zaak wellicht anders, maar als je geen iPod hebt, moet Apple die software gewoon niet *ongevraagd* installeren bij het updaten. Idioot of niet, het blijft ongewenst.

[Reactie gewijzigd door REC op zondag 20 juli 2008 00:56]


Oh dan is de muis bij mijn Mac ook ongevraagd toegevoegd want die heb ik ook niet nodig om mijn Mac te besturen. Het is niet omdat je geen iTunes nodig hebt dat Apple er niet mag voor zorgen dat alles klaar staat voor als je een iPod hebt, je moet wel heel idioot zijn om te veronderstellen dat Apple er niet op uit is je een iPod aan te smeren.

Niet dat ik erg blij ben met de manier waarop Apple haar producten verspreidt de laatste tijd, maar erg indringend kan ik deze manier van verspreiden nu ook weer niet noemen.

Als ik het goed begrijp komt er dus een symbooltje bij in het configuratie-scherm, dat is toch al een deel van Windows waar 99% van de gebruikers niet komt. Het is dus meer een toevoeging (op de juiste plaats?) inzake de configuratie van de MobileMe opties van iTunes + iPhone 3G dan het overdreven pushen van software.

Bij Safari was dat natuurlijk wel anders, daar werd er gewoon een symbool op de desktop en in het startmenu geplaatst...

Dat symbooltje betekend wel dat er ongevraagd een programma is bijgekomen dat blijkbaar dingen regelt en wat ook blijkbaar ingesteld zou moeten worden. Ik hou niet van programma's die spontaan op mijn pc komen zonder dat ik daar om gevraagd heb of een waarschuwing heb gehad dat het meekomt met een update.

Blijkbaar heeft apple gehoopt dat het zo niet ontdekt werd. Bij Safari die automatisch aangevinkt werd, was het duidelijk en deze kon je uitvinken.

Maar als ik het zo bij jou lees. Op het moment dat ik een programma op jou pc installeert dat nergens een icoontje plaatst in het zicht (startmenu/desktop) en ik jou daar ook niet van de op hoogte breng, dan mag dat van jou?
Een programma dat zich zo manifesteert noem ik al snel malware.

Dat lijkt me een lastig onderwerp; stel dat:

MobelieMe geen apparte applicatie was, maar onderdeel van iTunes. Dan was er geen probleem, lijkt me. Zo zijn er meer grote softwarepakketten. Installeer Microsoft Office of OpenOffice en je krijgt bij de standaardinstallatie ook vanalles geinstalleerd dat je misschien niet nodig hebt en niet wil, en dat ook geen icoontje zet op je desktop. De paperclip van MS Office is een goed voorbeeld.

Dan echter, vindt niemand het een probleem; zoiets is onderdeel van een pakket. Is het echter een apparte 'applicatie' dan is het een probleem en 'malware'. Dus als ik 'malware' bundel bij m'n applicatie-pakket en zeg dat het onderdeel is van dat pakket; is het dan in een keer geen malware meer?

Het gaat er niet om of het een aparte applicatie is of niet. Het gaat er om dat het ongevraagd en stiekem geïnstalleerd wordt.

@kidde: daar zeg je het al, de standaardinstallatie... Daarom klik ik op advanced omdat ik die rotzooi allemaal niet hoef. MS Groove is optioneel (is ook een sync tool geloof ik).
En wat heb je aan een programma dat nog niet werkt tenzij je 100 euro per jaar lapt? Soort van oninstalleerbare trialversie waarbij je niet eens een trial hebt, waarvan ik het heel erg apart vind dat ik dit niet op mijn mac heb gekregen bij de itunes update maar wel op mijn windows.

[Reactie gewijzigd door poepkop op zaterdag 19 juli 2008 22:02]


Die hebben ze al vernaggelt.
Massa produkten die niet meer van andere te onderscheiden zijn.
Technologisch verouderd, in een mooi jasje steken en dan voor een godsvermogen proberen te slijten. Was vroeger een Apple fan, maar geen Apple meer voor mij.

Iemand die niet wil dat hem software door de strot wordt geduwd had toch al nooit een iPod gekocht. Laat Apple maar lekker.

Ze lopen ook steeds te vragen of ik Safari wil installeren, terwijl ik alleen iTunes heb voor m'n iPhone. Bij voorkeur zou ik helemaal geen apple-ware op m'n PC willen...

apple is niet zo gewend te dealen met windows gebruikers die de controle over hun eigen systeem willen houden.
op een apple is het wat logisher dat dit soort functionaliteiten worden gepushed. daar is het een verrijking van je ervaring. Onder windows heet dit wat minder zin omdat het wat minder vanzelfsprekend dat gebruikers ziten te wachten op deze "features".

daar wordt het dus compleet negatief opgevat en gezien als pushen.

Hun naam hebben ze bij mij al jaren geleden vernaggeld met de koppeling van Quicktime en iTunes, als je iTunes niet met Quicktime mee installeerde kreeg je het toch op je PC wanneer er een update was voor Quicktime... ik bleef die troep verwijderen.

Alle Apple spullen zijn in mijn ogen duur en irritant waardoor ik hun spullen dus ook al jaren links laat liggen, en ik mis helemaal niets behalve een hoop ergernis en troep op mijn PC. :D

Welke goede naam? Apple heeft op dit gebied bepaald geen goede naam.

Ik denk dat er meerdere zaken aan de hand zijn als het gaat om Apple software voor Windows;

- Men denkt vanuit de OSX implementatie van de software. Onder OSX staan dit soort zaken standaard in de preferences.

- Men wilt de boel zo simpel mogelijk maken, wil je MobileMe voor gebruik met je computer (op zich een handige push-service) en/of iPhone/iPod, dan kan je meteen aan de gang.

Dit is onder Windows minder gebruikelijk. Het is dan ook niet netjes dat men zomaar wat installeert, in het geval van iTunes en Quicktime was dit helemaal duidelijk. Ik vind het alleen een beetje ver gaan om een configuratie-window hier ook onder te rekenen. Het hoort bij het iTunes pakket, het is niet iets groots als Quicktime, het staat gewoon uit en doet verder niets.

Verder ben ik het er ook mee eens, hoewel dat het niet de bedoeling is dat Apple dit ook standaard gaat doen, dat Microsoft al jaren op deze manier bezig is en dat gaat echt veel verder. Dat begon al op het moment dat ik Explorer er standaard bij kreeg, toen was ik daar al enigzins gepikeerd over, aangezien ik het er niet af kon gooien. Uiteraard kan je er Firefox oid naast zetten, maar dat is nu het punt... ik wil er niets naast hebben, ik hou van een schone pc. Op die manier (laatst een documentaire over gezien) heeft MS zeer bewust Netscape, welke toen synoniem stond aan "het Internet", de das omgedaan. En zo doen ze dat nog steeds met o.a. hun standaarden. Het is allemaal geen goedprater voor wat Apple soms ook lijkt te doen, maar ik vind dit niet in verhouding daarmee staan.

Ik zou zeggen dat MobileMe een nieuwe feature van iTunes is, net zoals Quicktime de onderliggende API is waarop iTunes zijn werk kan doen (en dus ook onafhankelijk van de codec-omgeving van Windows werkt).

Dat is, in tegenstelling tot Macintosh-gebruikers, iets wat Windows-gebruikers toch anders zien. Nagenoeg alle updates bieden (afgezien van de security-patches dan) op Mac OS altijd wat extra, als het ware kleine service packs. Ik denk dat de meeste Macintosh-gebruikers graag updaten, om maar te zien of het allemaal weer wat sneller en soepeler is geworden, of er nog wat aangename verrassingen bij zitten, etc.

Het is dus maar hoe je het bekijkt. Zonder twijfel dat het tactischer was geweest om er even een installer-keuze van te maken, of een extra tab in iTunes, maar Apple bedient ook liever optimaal zijn gebruikers, ipv zijn wannabe (hoort bij iTunes namelijk) niet-gebruikers. Ter illustratie; MobileMe klanten hoeven niets te installeren, maar kunnen gelijk aan de gang. Nogmaals, hoe je het bekijkt.

[Reactie gewijzigd door Sgreehder op maandag 21 juli 2008 17:05]


Kan hier geen boete ofzo voor opgelegd worden ik vind dit een zeer slechte zaak van apple, zou ook gelijk de marketing directeur ontslaan die dacht dat het wel slim was op deze manier een nieuw programma onder de aandacht te brengen!

Vindt je dat nou niet een beetje overdreven?

Nee, want er wordt iets meegeleverd waar je niet op zit te wachten.
Maar ja, Apple mag alles he. Zodra de grote boze Microsoft het doet schreeuwt iedereen moord en brand, de apple fans dan voorop.
Apple is geen haar beter dan Microsoft.


Itunes is niet zonder quicktime te installeren.
Quicktime is tegenwoordig nietmeer zonder itunes te installeren.
Realplayer is altijd een keuze.
Windows Media Player komt met Windows mee, spammed nergens mee en installeert niets extra's zonder dat de gebruiker hier OVERDUIDELIJK van op de hoogte wordt gebracht.

Dat je de software niet hoeft te gebruiken, betekent toch echt niet dat 'ie danmaar zomaar hardeschijfruimte op mijn pc kan komen innemen. Betekent dat dan ook dat als ik thuis ruimte tekort kom dat ik in jouw woonkamer even mijn spullen dump, onder het mom van, je hoeft het niet te gebruiken!

Mijn PC hoeft geen vuilstortplaats te worden voor de grillen van apple en andere bedrijven die weer iets nieuws ongevraagd proberen te dumpen.

Om je even aan te vullen:
Ten tijde van aankoop van mijn iPod was er slechts sprake van itunes + quicktime... Nu wordt ik verplicht MobileMe te installeren, terwijl ik dit nooit van te voren had kunnen voorspellen.

http://www.apple.com/quicktime/download/

Volgens mij kun je Quicktime wel appart instaleren
Toch raad ik quicktime alternative aan

Apple is geen haar beter dan Microsoft.
Moreel gezien misschien niet, in juridisch opzicht wel. Microsoft maakt misbruik van een machtspositie; Apple maakt ook misbruik, maar om strafbaar te zijn moeten ze eerst een grotere machtspositie hebben. Op het vlak van digitale muziekprogramma's en spelers zijn ze al aardig op weg; zowel qua machtspositie als misbruik.


Wat een onzinnige redenatie.

Dus als MS stiekem software laat installeren voor de Zune dan mag dat ook? Het marktaandeel van Zune is namelijk veel kleiner dan die van de iPod.

Dat kan, maar dan krijgt een groot deel van de softwarefabrikanten ook een soortgelijke boete aan de broek. Veel spellen installeren DirectX, veel programma's externe afhankelijkheden als .NET framework, etc.

Itunes + QuickTime kan / kon ik nog begrijpen, aangezien iTunes (volgens bepaalde bronnen) de afspeellibraries van QT gebruikte.

Wat je zegt is niet helemaal waar. Het klopt dat veel spellen direct x instaleren maar dit word eigenlijk bijna altijd aangegeven of gevraagt.

En je punt is? DX is een voorwaarde voor de meeste spellen om het te kunnen spelen. Oftewel, zonder de correcte versie van DX kun je het spel niet spelen.

Daarbij komt, het wordt niet ongevraagt geinstalleerd. Je krijgt de keuze. En als je het niet doet, dan werkt je software (soms) niet of niet goed.

Bij Apple gaat het om software die:
1) niet noodzakelijk is voor het functioneren van de applicatie
2) de gebruiker niet wordt gevraagd of het geinstalleerd mag worden
3) geen mogelijkheid heeft om het niet te installeren
4) geen mogelijkheid geeft om het te verwijderen

Dat is achterbaks, monopolistisch gedrag van een fabrikant die denkt te kunnen beslissen wat wel of niet goed voor een gebruiker is en wat deze op zijn eigen pc aan software geinstalleerd hoort te hebben.

Wat is de volgende stap hier? Dat er ongevraagd software verwijdert wordt, of dat software wordt vervangen door software van apple?

Dit soort gedrag zou door de consument keihard afgestraft moeten worden. Het is MIJN computer, en IK BEPAAL wat er op komt. Niet apple of welke andere fabrikant!

[Reactie gewijzigd door afterburn op zaterdag 19 juli 2008 15:42]


Nu je dit zo zegt, merk je ook dat er dus totaal geen rechtspraak hierover bestaat, want anders was het allang al aangekaart. Het wordt eens tijd dat er specifieke en up-to-date wetgeving voor softwarebedrijven en hun software komt. Hoe lang bestaat programmatuur nu al? Sinds de jaren 50 toch?

En nog wordt het als een soort sandbox mode gezien waar de ontwikkelaars hun brood mee verdienen zonder enige vorm van wetgeving omtrent de bescherming van hun klanten. Het liefst zou ik internationale wetgeving hiervoor terugzien. En anders maar een soort van code waar ontwikkelaars zich aan moeten houden.

En waarom is het allemaal DirectX. Oh ja, omdat MS willens en wetens ervoor gezorgd heeft dat OpenGL niet lekker draait op Windows en standaard DirectX bij de game studio's door de strot werd geperst.

Itunes + QuickTime kan / kon ik nog begrijpen,
Hangt eraf. Dat iTunes een Quictime-codec installeert zal me worst wezen; de meeste muziekprogramma's installeren een hoop codecs.
Dat de Quicktime-codec echter standaard ook iTunes wil installeren, is een ander verhaal. Degene die een lullig filmpje op internet wil kijken en helemaal geen muziek wilt downloaden krijgt toch een extra applicatie geïnstalleerd die niet nodig is voor het functioneren van de codec.


Ik heb liever niet dat mn Mac onder gegooid wordt door klote programma's, ook al hoef ik ze alleen maar weg te slepen. Jij vind het blijkbaar wel zo prettig om achter je rug om programma's geinstaleerd te krijgen en dat je daar later achter komt.

Heeft niets met een superieur of inferieur OS te maken.

Wat een domme vergelijking.

Spellen hebben duidelijk op de verpakking staan dat een bepaalde versie van DirectX nodig is om dat spel te draaien. Maar als jij dan besluit om DirectX dan toch niet te installeren dan is dat je goed recht. Ga dan alleen niet miepen dat het spel niet wil draaien.

Hetzelfde geldt voor .NET. Wil je het niet, dan hoef je het niet te installeren. Die keus heb je.

Nu, Apple installeert dingen bij iTunes die niet nodig zijn om dat programma te draaien, waarbij je niet de keus krijgt of je het nu wil of niet. En als het er eenmaal opstaat, kun je het niet verwijderen zonder ook iTunes eraf te gooien.

En tevens snap ik niet dat je het wel goed vindt dat Quicktime bij iTunes geinstalleerd wordt (ivm afhankelijkheid libraries) maar dan wel zit te zeuren over .NET 8)7

http://www.apple.com/quicktime/download/

Quicktime alleen instaleren.
beter: quicktime alternative

Is dit zomaar toegestaan? Dit lijkt me toch iets als het ongewenst en ongevraagd opdringen van produkten?

Net zoiets als dat Sun opeens OpenOffice meelevert als je Java RE installeert, zoals dit nieuwsbericht van eerder deze week meld.

Is dit nou de manier waarop dit soort pakketten/software aan hun gebruikers moet komen? Kunnen ze het niet op een wat meer acceptabele manier doen, zonder het via achterdeurtjes op te dringen?

Moet je eens kijken wat er gebeurd als Microsoft zoiets zou doen, de wereld zou te klein zijn, er zou bij wijze van spreken een revolutie uitbreken...

Het zou me een goed plan lijken als Neelie Kroes Apple om dit soort praktijken eens heel erg hard zou gaan aanpakken. Zoals de nieuwspost al zegt is dit bepaald niet de eerste keer dat ze zoiets doen...

[Reactie gewijzigd door wildhagen op zaterdag 19 juli 2008 14:02]


Inderdaad, er moet toch dringend iets aan gedaan worden. Straks staat onze harde schijf vol programma's waarvan we niet eens weten dat ze erop staan! En MobileMe is zelfs een betalende dienst dacht ik, dus wat zijn we ermee?

Moet je eens kijken wat er gebeurd als Microsoft zoiets zou doen, de wereld zou te klein zijn, er zou bij wijze van spreken een revolutie uitbreken...
Nu doet Microsoft ook enigszins aan dit soort praktijken, heb jij enig idee waarom een IM client bij Windows geleverd moet worden? Ik niet. Hetzelfde is voor meer meegeleverde software te zeggen. Kom nu niet aan met de opmerking dat de gebruiker dit wil, dat is soms wel zo maar dan kan de OEM-bouwer altijd nog voorzien in een IM-client e.d.

Verder heeft Microsoft op sommige punten het nog beter voor elkaar, ze hebben de gebruiker zo geconditioneerd dat deze denkt dat ze de MS producten gewoon nodig heeft en er actief achter aan moet als deze niet aanwezig zijn op een systeem...
Het zou me een goed plan lijken als Neelie Kroes Apple om dit soort praktijken eens heel erg hard zou gaan aanpakken. Zoals de nieuwspost al zegt is dit bepaald niet de eerste keer dat ze zoiets doen...
Neelie Kroes gaat over mededinging (zeg maar monopolie en kartelafspraken), dit lijkt me dus niet direct iets voor Neelie. Het enige waar Apple op 'gepakt' zou kunnen worden is het feit dat men diverse zaken aan elkaar koppelt.

Ik denk dat dit dan eerder een zaak zou zijn voor de consumentenautoriteit of vergelijkbare Europese instanties/commissaris.

In Vista zit geen IM client. Er staat een linkje in het start menu om Windows Live Messenger te downloaden.

En de IM client die bij XP zit is ook niet de MSN Messenger, het is Windows Messenger wat veel gebruikt wordt intern bij bedrijven voor z.g. .NET netwerken, iets wat niet ondersteund is de normale MSN Messenger en Windows Live Messenger.

Het ergste vind ik nog dat het geen eens een gratis dienst betreft, ze installeren een client voor een betaal dienst. Je moet dus gewoon betalen voor deze dienst die je opgedrongen krijgt. Er kon niet even een optie in de installer gezet worden "install mobilemie client" dat is toch te gek voor woorden. En ja als Microsoft dit zou doen is de wereld te klein laat staan als het een betaal dienst zou zijn. Vind de dubbele standaard die sommige tweakers er op na houden wel jammer.

Edit: Typo's.

[Reactie gewijzigd door dutchcow op zaterdag 19 juli 2008 14:59]



op deze manier kan dat bij elk systeem...ook bij linux, ook bij apple's os

Ware het niet dat een normale gebruiker bij Linux vrijwel altijd een package manager gebruikt, en dus precies ziet wat voor rotzooi er mee word geinstalleerd. (tenzij je het in een ander pakket 'verstopt' maar dat is imo al helemaal "not done".)

En dat is dus precies wat hier gebeurt. Er word nergens tijdens de installatie gezegd dat je dit meekrijgt. En dat kunnen ze ook onder Linux doen. Dat "not done" van jou is leuk dat je dat denkt maar daar trekt een commercieel bedrijf zich helemaal niks van aan.

Dat komt ook omdat de gemiddelde gebruiker er zich dus niets van aantrekt en het zelfs wil gaan gebruiken. De gebruikers zien het verschil niet tussen MS en Apple (als voorbeeld) en nemen net zo lief een mac os als een windows os, zolang het maar werkt.

En ze zien al helemaal niet dat er een vergevorderde logica achter al die verkoop en koppelverkoop zit. Al zouden ze dat wel doorhebben, dan zelfs moet je mensen aansporen om er actie tegen te ondernemen. Of op z'n minst nog duidelijk maken dat je dus vooral niet(s) van die fabrikant moet kopen. Het is dan niet altijd letterlijk koppelverkoop, maar ook gratis weggeven/meeinstalleren leidt op andere punten juist tot verbeterde verkoop. Zo zal dat MobileMe een 'nieuwe' markt bieden voor Apple om daar geld mee binnen te halen.

Je kan het verwijderen door Apple Mobile Device Support te deinstalleren. Apple Itunes blijft hierna correct werken.

Behalve mobile devices?

Bedankt voor de tip.

Blijft sneaky van Apple om het ongevraagd mee te pushen, en ook dat de uninstaller een andere naam heeft help niet echt.

Ik zie het probleem niet zo. MobileMe is een dienst waar oa iTunes gebruik van kan maken. Lijkt me logisch dat er dan support wordt toegevoegd in de appplicatie? Je wordt nergens geforceerd om het ook te gebruiken of kopen...

Het wordt niet toegevoegd in de applicatie, er wordt een tweede applicatie geinstalleerd met oa een extra entry in het Control Panel.


dit is een groot verschil..
iTunes heeft Quicktime nodig (anders kan itunes geen mp3's etc. afspelen).
daarom installeert iTunes ook Quicktime (en daarom staat in het update scherm ook iTunes + Quicktime bij hetzelfde vinkje).

MobileMe heeft iTunes nodig.. Deze zou dus iTunes moeten installeren en niet andersom.

Dat was bij oudere iTunes versies zo, maar inmiddels zitten de benodigde libraries in iTunes zelf geintegreerd en is QT weer een volledig losstaande app. Je kan QT na installatie van iTunes ook verwijderen, iTunes blijft gewoon werken.

Dat is niet correct. Ik heb daarnet Quicktime verwijdert en 7.6.2.9 weigerde op te starten. Ik kreeg een melding dat quicktime niet correct geïnstalleerd was.

Ze zouden ook in itunes een "setup mobile-me" knop kunnen maken die dan bij het eerste gebruik de mobil-me software installeert.

Probleem opgelost.

Ze kunnen je ook gewoon laten kiezen Mobile.me niet te installeren. Of beter nog het er niet eens bijvoegen. Probleem opgelost.

onlangs heb ik ook nogeens iTunes geïnstalleerd, for the heck of it...

.... nog voor ik iTunes opgestart had:
*quicktime was mee opgestart/geïnstalleerd
*iTunesHelper.exe
*apple updater
*appleMobiledeviceservice.exe
*mobileme mee geinstalleerd
*bonjourservice of zoiets

en voor je het weet staat die duffe safari ook nog op mijn XP...

beetje bloatware aan het worden imo... 4 minuten later alles weer netjes verwijderd, dat was dan ook de laatste keer. Lang leve Winamp +ml_iPod!

Die mannen van apple denken, dat als de iPhone/iPod zo gehypet wordt, dat iedereen er ook een heeft gekocht denk ik

[Reactie gewijzigd door musback op zaterdag 19 juli 2008 15:20]


Vergeet gearsec.exe niet, de CD-writer helper service van iTunes.

Euh, ik zie het probleem niet echt? Als software maker mag je toch ook verwijzingen naar andere software / producten / diensten opnemen? Dat zie je zelfs op een pak vla...

Alsof de consument/eindgebruiker erom zou "vragen". De term "ongevraagd" zal weer een flinke discussie opleveren. En onterecht.

Euh, ik zie het probleem niet echt? Als software maker mag je toch ook verwijzingen naar andere software / producten / diensten opnemen? Dat zie je zelfs op een pak vla...
Verwijzingen opnemen, bijvoorbeeld via weblinks in de Programmagroep in het Start-menu is inderdaad niks mis mee.

Ongevraagd zomaar installeren zonder dat de gebruiker hier over word geïnformeerd is absoluut wel heel erg not-done. En als het dan ook nog niet makkelijk te verwijderen is, is dat al helemaal uit den boze.

Ik ben de baas op mijn systeem en bepaal wat daarop geinstalleerd word. Niet Apple of wie dan ook. Als ik kies om één produkt te installeren, wil ik niet meteen dat ik ook nog een heleboel andere, niet-gerelateerde, zooi op mijn PC krijg.

Moet je je je voorstellen als Microsoft zoiets zou doen, de wereld zou te klein zijn.

Maar goed, Apple is in dit geval de maker van de applicatie en voegt daarbij de functionaliteit toe van MobileMe. Heel terecht. Baas over eigen applicatie?

Dus gebruikers van MobileMe zouden een totaal andere versie van iTunes moeten downloaden? Apple doet meestal alles in één, en niet (om Vista als voorbeeld te nemen) een x aantal verschillende versies op de markt brengen.

En daarbij, als eindgebruiker heb je helemaal niets te zeggen. Je hoeft tenslotte iTunes niet te gebruiken?

Maar goed, Apple is in dit geval de maker van de applicatie en voegt daarbij de functionaliteit toe van MobileMe. Heel terecht.
Helemaal niet terecht. MobileMe is niet noodzakelijk om iTunes te kunnen gebruiken, en dient dus ook niet automatisch geinstalleerd te worden. Maak dan een checkbox waarin de gebruiker kan aangeven of hij dit wel of niet wil installeren. En die checkbox moet dan wel default uit staan.
Dus gebruikers van MobileMe zouden een totaal andere versie van iTunes moeten downloaden?
Hoeft niet hoor. Je kan ook met een simpel checkboxje werken. Lijkt me voor Apple ook heel simpel te doen, kost je misschien 5 minuutjes programmeerwerk.
En daarbij, als eindgebruiker heb je helemaal niets te zeggen. Je hoeft tenslotte iTunes niet te gebruiken?
Drogredenatie. Als ik een bepaald produkt wil gebruiken is dat mijn keuze. Ik kies voor dat produkt (iTunes), niet voor een ander produkt (MobileMe). Zadel mij als gebruiker daarmee dan ook niet op.

MobileMe is nodig om Push en mobile sync te gebruiken met je iPhone.

iTunes is naar windows geport vanwege de iPod en de Music Store, niet omdat jij muziekjes zou kunnen afspelen op windows.

Ik heb geen iPhone dus hoef ik ook geen Mobileme!
Laat me bij de setup aan kunnen geven of ik een iPhone heb of niet

Jij hebt geen iPhone en dan? En binnen een jaar komen zeuren dat het aansluiten van je iPhone niet verloopt zoals geadverteerd. Als je geen iPhone hebt prima maar er is niets dat Apple verbiedt je toch al klaar te maken voor als je toch ooit moest bezwijken. Jij daarentegen kan als je zoveel bezwaar hebt tegen de extra feature zo overstappen op een alternatief. iTunes is blijkbaar te goed gemaakt voor jouw standaarden, niemand die het je kwalijk neemt dat je iTunes maar een kut product maar kom er dan niet over zeuren en installeer je het gewoon niet. Of als ik me vergis en jij iTunes wel super vind leg je er dan bij neer dat Apple voor jouw kiest. Zo werkt dat bij Apple. laat het denken over aan Apple zij weten het toch beter. Niet mee eens? Gebruik iets anders!

Ik vind je reactie echt ongelooflijk. Jij bent blijkbaar iemand die je alles in de maag kan splitsen.

Ik hoef iTunes idd niet te gebruiken, maar als ik dat wel wil heb ik het recht om "when" te zeggen. Apple kan dan eigenaar van de software zijn, ik ben eigenaar EN baas van mijn PC. Niet Apple maar ik bepaal welke applicaties ik op mijn PC wil.

Dat Apple zijn spullen wil promoten is niet erg, maar de installatie moet een optie voor de gebruiker zijn. En moet default uitgeschakeld zijn.

Als Apple op deze manier doorgaat zou het marktaandeel van iTunes wel eens serieus kunnen gaan dalen.

Jij laat het uitschijnen omdat jij een gratis product gebruikt dat jij mag bepalen hoe dat programma er mag uitzien?!

iTunes op Windows is een ondersteuning voor de iPod, iPhone en muziekwinkel. Niets meer niet minder. Dat het ook nog leuk werkt om je muziekbibliotheek te beheren is gewoon goed mee genomen. Als jij iTunes gebruikt waar voor het gemaakt is dan is mobileme gewoon handig en ben je blij dat het wordt meegeleverd. Als jij ondertussen enkel maar de jukebox functie gebruikt is dat niet het probleem van Apple. Apple heeft je geen jukebox gegeven maar een tool voor hun producten.

"Jij laat het uitschijnen omdat jij een gratis product gebruikt dat jij mag bepalen hoe dat programma er mag uitzien?!"

Waar lees je dat?

"Ik hoef iTunes idd niet te gebruiken, maar als ik dat wel wil heb ik het recht om "when" te zeggen. Apple kan dan eigenaar van de software zijn, ik ben eigenaar EN baas van mijn PC. Niet Apple maar ik bepaal welke applicaties ik op mijn PC wil."

hier dus

Rare interpretatie. Apple mag van mij best bepalen hoe hun programma's eruit zien. Ik bepaal dan wel of ik het op mijn PC wil of niet.


Wel eens OSX geinstalleerd? Daar krijg je ook allerhande programma's bij media speler, clock, media center, text editor, etc, etc.

ik gebruik OS X. Ergh, ik heb het eigenlijk nog nooit geïnstaleerd.. :D

Dat is wel een érg scheefgetrokken vergelijking. Dat zijn allemaal componenten die bij je OS komen. Of wil je nu gaan beweren dat apple's OSX kaal zonder enige software geleverd wordt?

Daar heb je XPlite voor, ik heb hier een volledig uitgeklede Windows XP waar al die shit verdwenen is, en raad eens, de boel loopt sneller en is stabieler. :)

Bij een Windows-installatie kun je genoeg van dit soort programma's uitvinken zodat ze niet geinstalleerd worden.
Overigens zitten ook OSx en Linux vol met deze programma's.


Over Windows Live Messenger, als je die download krijg je netjes een scherm voor je neus waar je aangeeft welke onderdelen je wilt hebben, als jij alleen de messenger selecteerd krijg je alleen die messenger. Misschien heb jij de doanload pagina voor het hele Windows Live gebeuren gezien, maar ook daar kan je netjes aangeven wat je wel en niet wilt, er zal niets extras worden geinstalleerd.

Edit 1: @Denni waar zie jij die Windows Live Home, ik kan het op beide sites die ik gelinked heb niet vinden, linkje graag :P

Edit 2: Ik heb dat nog niet mee mogen maken, zal als ik weer een neiwue install doe het eens via het web installeren, ik gebruik zelf altijd een stand alone installer voor Windows Live Messenger.

[Reactie gewijzigd door dutchcow op zaterdag 19 juli 2008 20:07]


offtopic:
Daarom moet je bij HP die software installatie niet doen, en gewoon de .inf's aan de "Nieuwe Hardware"-wizard voeren, werkt perfect :)
Ik vind deze manier van werken schandalig.
MobileMe zou een plugin voor iTunes moeten zijn, die je apart kunt downloaden als je MobileMe gebruikt.

lol, een plugin! iTunes is gemaakt voor de grote massa, net als de iPhone en iPod. Als de massa een plugin moet installeren dan laten ze het liever. Dit is de juiste manier om deze producten aan de man te brengen. Waarom denk je dat IE, WMP, ... niet als en plugin bij Windows worden geleverd?

hehe leuk, laatst ook al itunes EN safari bij quicktime. als microsoft dit deed stond iedereen op hun achterste poten. nou ja gewoon goed opletten tijdens het updaten.

Tsja op zich vind ik dit ook niet netjes van Apple. Maar wie hier geen abonnement op neemt zal er geen hinder van hebben want dan doet het gewoon niets. MobileMe is een mooie dienst van Apple maar ik vind wel dat ze de consument voor installatie even de gelegenheid moeten geven om het wel of niet te installeren.

Ik vind dit trouwens niet de schuld van Microsoft zoals Dreamvoid zegt. De mogelijkheid om ongevraagd iets mee te installeren kan inprincipe ook wel op mac os x.

Mobileme is inprincipe gewoon een onderdeel geworden van het iTunes pakket. Netals je in iTunes de musicstore is ingebouwd. Het is aan jou om te bepalen of je het gaat gebruiken.

Om het voorbeeld Quicktime even aan te halen: Sinds dat je op je ipod video's kunt bekijken is het logisch dat je in iTunes ook je ipod filmpjes beheert. De engine voor Apple om video's te bekijken is Quicktime. Netzoals microsoft dat zou doen met Windows mediaplayer. De koppeling iTunes Quicktime is dus vrij van zelf sprekend.

Zo kun je naar mobileme ook wel een beetje kijken. Ok, het verschil is wel dat je moet betalen voor mobileme. Maar iTunes is niet meer zo zeer een media player voor je mp3's maar een synchronisatie programma om je filmpjes en je muziek, je agenda en adresboek met je ipod te syncroniseren. MobileMe gaat hierin een stapje verder. Hiermee syncroniseer je ook je e-mail, je browser favorieten etc.. met je ipod (touch) en je iPhone.

Ik denk dat het mooier was geweest dat Mobileme gewoon als extra service in iTunes opgenomen zat, zoals ze ook met de MusicStore hebben gedaan. Dan had niemand er iets van gezegd. En wat mij betreft was dat feitelijk logischer geweest. Ik bedoel, als je niets wilt kopen bij de musicstore van iTunes dan hoeft je dat ook niet te doen. En hoef je ook geen account daar op aan te maken.

Ik vind het gewoon slordig van Apple dat ze het op deze manier doen. En laten we eerijk zijn...veel schieten ze er niet mee op want ik denk dat de meeste mensen vrij weinig kijken in het configuratie scherm. Het zal daarom ook niet echt wezelijk meer Mobileme klanten voor ze opleveren. Dan zou een mobileme mapje zoals de iTunes store in iTunes zelf meer Mobileme klanten opleveren.

[Reactie gewijzigd door *marco* op zaterdag 19 juli 2008 14:26]


MobileMe in iTunes lijkt me onzin. Het is centrale synchronisatie van een aantal verschillende gegevens: adresboek, email, contacten. Dat kan in Windows zijn met Outlook, het Windows adresboek, etc, dus het lijkt me eerder een losstaand iets. Het heeft zelfs heel weinig te maken met iTunes.

oh het heeft veel te maken met iTunes. De bedoeling is dat een iPhone of iPod die je aansluit werkt zonder nog aparte software te moeten installeren. Voor mobileme apart zou je dus wel nog het één en het ander moeten installeren voor het alles synct.

iTunes is een tool voor Apple producten op Windows en zoals het er naar uiziet binnenkort een mini-OS binnen windows wat op zich heel goed gezien is. Als je iTunes voor Windows gebruikt waar voor het bedoeld is en dat is de aanschaf van muziek en het syncen naar je Apple hardware dan klopt het volledige plaatje. ben je gewoon een freeloader die iTunes gebruikt omdat het gewoon ook de beste jukebox is dan heb je gewoon pech en moet je de rest er maar bij nemen of terug overschakelen op iets anders.

En op een gegeven ogenblik staat je HD tot de nok toe vol met allerlei meuk die je niet gebruikt, lekker dan. Met java krijg je open office mee. Bij apple dit dus. Stel nou dat ms denkt goh laten we Office vast voorinstalleren zonder het als default programma te zetten. Ik gebruik AVG antivirus, dus die zet dan maar vast ook de firewall op me hdd voor het geval ik die toch wil gebruiken.
Sorry hoor maar ongevraagt dingen installeren op mn pc zit ik niet op te wachten.

Maar dat kan je uitvinken. Ik gebruik zelf wel open office. Maar vind het niet goed dat je het moet uitvinken en dat kan weer niet bij iTunes

Ik ben voor en tegen , enerzijds is het makkelijker voor degene die mobile me gebruikt, in plaats dat je nu nog speciale mobile me software voor windows moet downloaden , wordt het direct mee geïnstalleerd met iTunes, en kun je makkelijk alles simpel syncen. Maar als je dus geen mobile me gebruikt zit je weer met extra software die je systeem vertraagd. Men had het dus netter kunnen aanpakken en vragen of mobile me mee mag worden geïnstalleerd.
«  1  2  3  4  5  6  7  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 15:22
Vorige 13:27
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: