Hoofdcategorieën

Kabinet pakt NXP niet aan voor ov-chip-hacks

Door Mick de Neeve, maandag 14 juli 2008 22:20, views: 12.856

Minister Ter Horst van Binnenlandse Zaken heeft aan de Tweede Kamer gemeld dat er geen actie zal worden ondernomen tegen NXP, de maker van de Mifare-chip van de ov-chipkaart. Dit zou juridisch niet haalbaar zijn.

De chip bleek sinds begin dit jaar een reeks kwetsbaarheden te huisvesten. Zo slaagden Duitse hackers erin de encryptie ervan te kraken, en bleek niet veel later een Radboud-student gratis met een gekloonde kaart te kunnen reizen. Bovendien werd vervolgens duidelijk dat de ov-chipkaart met relatief goedkope middelen kon worden gekraakt. Na uitgebreid onderzoek werd het kabinet aangeraden de chip te vervangen, wat Huizinga, de verantwoordelijke staatssecretaris, overigens bijna de kop kostte. De geplande invoer - op 1 januari aanstaande - werd in ieder geval opgeschort, en over een alternatieve chip moet nog een besluit worden genomen.

ov-chipkaart en lezer Minister ter Horst heeft maandag in een brief aan de Tweede Kamer laten weten dat fabrikant NXP niet aansprakelijk zal worden gesteld voor de geleden schade. De reden die zij geeft is dat het bedrijf slechts een schakel is in een reeks toeleveranciers die samen zorg dragen voor de levering van de systemen voor de ov-chipkaart, en dat bovendien niet lijkt te kunnen worden voldaan aan de voorwaarden voor toepassing van het artikel over produktaansprakelijkheid uit het Burgerlijk Wetboek.

De bewindsvrouw geeft niet de exacte grond aan waarom het ministerie meent dat juridische actie slechts een geringe kans van slagen heeft, maar verwijst wel naar voorwaarden zoals genoemd in artikel 186. Daarin staat dat produktgebreken moeten worden beschouwd in het licht van 'het redelijkerwijs te verwachten gebruik van het produkt', en dat een produkt niet als gebrekkig mag worden beschouwd 'uitsluitend omdat nadien een beter produkt in het verkeer is gebracht.'

Volgende 08:36
Vorige 20:13

Reacties

«  1  2  »

Tja, ik zou ook niet weten waarom de fabrikant schuldig is.

Als er duidelijk sprake is van nalatigheid, ok. Maar als je zelf besluit een chip aan te schaffen met een onduidelijk beveiligingsniveau, moet je niet zeuren als ie op een gegeven moment gekraakt is. Dat dat moment voor de Ned OV-kaart erg vervelend is, doet er dan niet toe.

Op WebWereld stond onlangs een artikel dat de kaart al jaren eerder al gekraakt was; je kunt zelfs kloon-kaarten kopen in China. NXP moet dat eigenlijk wel geweten hebben. Voor het beoogde doel zouden de Mifare-classic chips dus echt al onvoldoende bescherming bieden.

En de opdrachtgever moet dit ook al lang van te voren geweten hebben. Toch hebben ze de opdracht verstrekt. Als het product dan datgene doet wat je van te voren had kunnen verwachten dan kun je dus niet NXP verantwoordelijk gaan stellen.

De beslissing om voor NXP te gaan zal ook wel niet direct gebaseerd zijn op zuiver technische argumenten. NXP is een heel, heel groot bedrijf, en grote bedrijven kunnen vaak een flinke kast met politieke spelletjes opentrekken (lobbyen, kortingen geven, misinformatie en halve waarheden etc). De politiek is er zelf schuldig aan dat ze niet naar de bevindingen van experts hebben geluisterd, al vanaf het begin is aangegeven dat de chips onveilig zouden kunnen zijn en dat een open cryptosysteem waarschijnlijk veiliger zou zijn, maar onze overheid wist het beter en nu moeten ze op de blaren zitten. Alhoewel, het is voornamelijk de reiziger en de belastingbetaler die op de blaren moet zitten... :/

Tja, kwestie van iets betere juristen bij de zijde van nxp toen ze het contract opgesteld hadden.

wat bedoelen ze in ABN met:

'het redelijkerwijs te verwachten gebruik van het produkt', en dat een produkt niet als gebrekkig mag worden beschouwd 'uitsluitend omdat nadien een beter produkt in het verkeer is gebracht.'

vind 't nogal erg bureaucratisch klinken zodat de normale mens er niet veel van snapt :(

in het normaal nederlands betekend dat...

je kan het ze niet kwalijk nemen dat ze een compleet brak product als veilig verkopen terweil allang is gebleken dat het zo lek als een mandje is... alleen maar omdat ze toevallig ook een iets betere chip verkopen.

--- wat overigens duidelijk weergeeft dat de minister en diens adviseurs beter naar huis gestuurt kunnen worden,

want zelfs elk scriptkiddie kan wel op z'n 5jarige vingertjes natellen dat die chip niet brak is omdat er een beter product bestaat, maar juist dat er een beter product bestaat (wellicht zelfs bij de aldi) omdat deze gewoon totaal niet doet wat 't moet doen...

dit noemen ze bij mij thuis, nu je kop in het zand steken....

wat mij betreft mogen ze dan het lijf van die in het zand gestoken kom afhakken ;)

[Reactie gewijzigd door i-chat]


je kan het ze niet kwalijk nemen dat ze een compleet brak product als veilig verkopen terwijl allang is gebleken dat het zo lek als een mandje is... alleen maar omdat ze toevallig ook een iets betere chip verkopen.
Het ligt er maar net aan wat de eisen waren die bij de fabrikant zijn neergelegd.
Als een partij, die de opdracht uitvoert, bij Philips/NXP de specs opvraagt en aan de hand daarvan de chips besteld, dan is de fabrikant IMHO niet verantwoordelijk.
Stel dat de koper ze in wilde zetten in kinderspeelgoed, dan was slechte beveiliging totaal geen issue, maar zodra je er betalingen mee gaat doen, is dat wel van belang.
IMHO is NXP wel een van de laatste 'schuldige' in dit debacle.

[Reactie gewijzigd door TD-er]


De ontwerpers van de OV-chip systeem heeft deze chip gekozen met bijbehorende specs. Deze chip wordt op vele plaatsen gebruikt met min of meer zelfde doeleinde, vandaar de populariteit.

Ze hebben de chip helemaal ontleed en zo de cryptografie module ge-reveserse-engineerd. Hier kwam uit dat de random-number generator niet zo random was als ze dachten. Maar NXP de schuld geven? I don't know, als ze zoveel moeite hebben moeten in steken kan ik niet nalatigheid zien. Dat ze de boel moeten vernieuwen/aanpassen dat zie ik wel.


Zie ook: http://www.computerworld....=9069558&pageNumber=1

Dat je met een hamer wel schroeven in de muur kan krijgen maar dat dat niet netjes is.

Van de chips was al jaren van te voren bekend dat ze:
A) niet makkelijk maar wel te kraken waren
B) een goedkope oplossing zijn

Ik baal dat er nu omdat iemand van een uni het kaartje gekraakt heeft het hele feest niet door gaat.

'het redelijkerwijs te verwachten gebruik van het produkt', en dat een produkt niet als gebrekkig mag worden beschouwd 'uitsluitend omdat nadien een beter produkt in het verkeer is gebracht.'

vind 't nogal erg bureaucratisch klinken zodat de normale mens er niet veel van snapt :(
De Tweaker-uitleg: als je 5 volt op je nieuwe CPU zet en daarna doet ie het niet meer, dan mag je niet klagen. Je had op geen enkele manier kunnen verwachten dat ie dat zou overleven. Dat is dus geen redelijkerwijs te verwachten gebruik.

Daarnaast mag je niet klagen als er 3 maanden later een snellere CPU op de markt komt voor hetzelfde geld (nadien een beter product in het verkeer). Tja, techniek gaat nu eenmaal vooruit.

[Reactie gewijzigd door W3ird_N3rd]


Dit zou juridisch niet haalbaar zijn.
Oftewel: het is hun eigen schuld. Je kunt niet verwachten dat de beveiliging op het hoogste niveau is als je de goedkoopste chip koopt. You get what you pay for...

En de burger maar klagen dat het koningshuis 114 miljoen kost..... dit soort geintjes kost de belastingbetaler veel meer en ziet er zeker niets van terug.

Ik vind het eerder kwalijk te noemen dat er zomaar belastinggeld wordt gestoken in "private" ondernemingen.. Maar dan vind ik eigenlijk ook dat openbaar vervoer een staatsonderdeel mag zijn, zeker gezien de relevantie voor een goede infrastructuur voor de Nederlandse economie..

Openbaar vervoer hoort ook een nutsvoorziening te zijn, net als energievoorziening.
Maar dat levert de overheid op korte termijn geen geld op en het verkopen/privatiseren levert in de korte termijn van de bewindslieden wel geld op. Dat het op de lange termijn meer geld kost of slechter is, lijkt niemand wat uit te maken.

Dat 't meer geld kost of slechter is hoeft absoluut niet, maar wel op de achterlijke manier waarop Nederland tegenwoordig denkt te kunnen rommelen met dit soort dingen.

Een nutsvoorziening hoeft geen winst op te leveren, dus goed onderhoud en reserve-capaciteit is dan vanzelfsprekend. Wanneer dat soort zaken geprivatiseerd zijn is dat lang niet zo vanzelfsprekend, sterker nog dat is zeer onwaarschijnlijk. Dergelijke instanties moeten winst maken en dus zal het meer kosten dan noodzakelijk en wanneer ze in de problemen komen zal de overheid wel bijspringen. Oftewel dingen niet afschrijven kan gewoon straffeloos.

Lekkere afleiding van het werkelijke probleem, namelijk dat er allemaal gegevens vastgelegd worden die helemaal niet vastgelegd zouden moeten worden. OV bedrijven hebben echt geen chipkaart nodig om reizigersaantallen te meten.... }:O

Zeker wel. Dat er veel meer gegevens worden vastgelegd dan nodig, klopt als een zwerende vinger. 't Is bijvoorbeeld nergens voor nodig dat de kaarten aan persoonsgegevens gekoppeld worden, los van tal van andere bezwaren die dit hopeloos falende miljoenenproject met zich meebrengt, maar het bepalen van het aantal vervoerde reizigers is nu juist één van de (weinige) toepassingen waar de ov-chipkaart wèl een duidelijke meerwaarde biedt ten opzichte van het huidige systeem.

Wie met de bus reist, betaalt nu middels een strippenkaart. Voor de trein koop je een kaartje voor een traject. Je betaalt dus niet direct aan de vervoerders - en dat zijn er nogal wat sinds de privatisering van het openbaar vervoer - maar alle opbrengsten worden achteraf onder de vervoerders verdeeld. Deze verdeelsleutel wordt steekproefgewijs vastgesteld, maar is ieder jaar weer een punt van discussie. Volkomen logisch, de vervoersbedrijven halen hun inkomsten namelijk vooral uit het binnenhalen van een zo groot mogelijke taartpunt. Wanneer elke rit automatisch zou worden geregistreerd, heb je hierover geen gezanik meer en kom je een stapje dichterbij een 'gezonde' marktwerking, voor zover dat mogelijk is in het ov.

Kijk, daar heb je het punt waarom ov-bedrijven graag hebben dat het doorgaat. Mijn moeder werkt bij de RET (rotterdam) en als ik dat ding weer eens begin af te zeiken begint zij meteen hierover, er is altijd zoveel mot met connexxion over de centjes.

Opzich heeft ze wel een punt: Het ding is gekraakt, maar hoeveel mensen gaan nou daadwerkelijk ook met een gekraakte kaart reizen? Het pasje moet ook nog eens exact hetzelfde eruit zien (vandaar dat zij pleit voor een bepaalde opdruk/bepaald materiaal ipv een nieuwe chip), er bestaan namelijk nogsteeds conducteurs en buschauffeurs en ik denk dat je een groot probleem hebt als je met een valse ov-chipkaart rondwandeld.
Nou kan niemand overzien hoe het zal lopen, of 1 op de 100 mensen zo'n valse kaart zal hebben of 1 op de 10.000. Maar als ze het hele project overboord gooien en voor een nieuw kaartje gaan ben je 1. een heleboel geld kwijt en 2. wordt dat nieuwe kaartje op den duur vast ook wel gekraakt.

Bovendien: In het buitenland lopen al een aantal soortgelijke projecten met gekraakte chips en het aantal misbruikers valt echt mee. Op een paar studentjes na, nou gefeliciteerd voor die studenten, want die hebben toch al gratis OV.

[Reactie gewijzigd door poepkop]


De bedoeling is dat de conducteurs overbodig worden, zodat er geen controle hoeft plaats te vinden.

Als je een kaartje hebt, kan dat nu in bus/tram/metro gecontroleerd worden (je hebt je reis al bepaald). Met de OV chipkaart kan dat niet. Daar 'bepaal' je de rit pas als je eruit gaat. Dus voor tram en metro werkt dit niet (ook niet als je achterin de bus instapt).

En een opdruk is leuk, maar dat is ook te vervalsen (zeker omdat het niet elk jaar veranderd).

Het pasje moet ook nog eens exact hetzelfde eruit zien (vandaar dat zij pleit voor een bepaalde opdruk/bepaald materiaal ipv een nieuwe chip)
Die dingen zijn contactless, dwz dat je ze in je portemonee kunt laten zitten terwijl je langs de scanner gaat.
er bestaan namelijk nogsteeds conducteurs en buschauffeurs en ik denk dat je een groot probleem hebt als je met een valse ov-chipkaart rondwandeld
Je kunt nogsteeds een echte bij je hebben maar de neppe langs de scannert halen.

Ik snap zozo niet waarom ze deze chip hebben gekozen en al helemaal niet hoe ze 1,5 miljard kunnen verspillen en toch die kaart kunnen aanschaffen terwijl 1 team van studenten (binnen enkele weken notabene) heeft bewezen dat de kaart niet goed is. Daarnaast vind ik het onvoorstelbaar dat ze vergeten zijn de aanschaf kosten van de poortjes zijn vergeten mee te nemen in die 1,5 miljard euro .... 8)7
Waarschijnlijk hebben die digibeten in de regering zulke grove fouten gemaakt dat ze de NXP niet eens meer kunnen beschuldigen........ O-)

Bron: http://www.nu.nl/news/1538794/34/OV-chipkaart_kost_half_miljard_meer.html
http://www.trouw.nl/hetnieuws/economie/article971876.ece/OV-chip_was_in_1992_prachtidee

etc... (het bedrag is nu ongeveer opgelopen tot 1,5 miljard....)

[Reactie gewijzigd door ArcticWolf]


1,5 miljard euro
WAT? Heb je dit uit betrouwbare bron? Dit is namelijk best wel veel geld. Eigenlijk wel een schandaligbelachelijke hoeveelheid geld. De betuwelijn was dan wel nog zo'n 3x zo duur, maar dat is ook een bouwwerk wat door half Nederland loopt. Dit gaat over een paar chipkaartjes, software en wat hardware, waarvan waarschijnlijk het grootste gedeelte niet hoefde te worden gemaakt, maar alleen gecustomized.

Blijft natuurlijk echt schandalig dat er miljarden aan projecten uit worden gegeven die vaak altijd meer kosten dan geraamd en langer duren. Daar zouden ze vooral wat aan moeten doen. Waarom zou je als bedrijf een juiste kostenraming maken als je toch weet dat je na een jaar zonder problemen kan zeggen dat het 2x zo duur wordt voor de helft van wat het in eerste instantie zou worden.

Dit is overigens gewoon de eigen schuld van de regering. Het is zoals Jorden Verwer zegt: You get what you pay for

Dit is een bouwwerk wat door heel NL loopt.

1,5 miljard is op zich niet zoveel.
Volgens de rekenkamer:
http://www.rekenkamer.nl/9282000/d/p425_rapport1.pdf
wordt er alleen op ict gebied wordt er minimaal zo'n 18 miljard per jaar verspild. Dan praten we nog iets eens over de andere projecten.

Later bleek het CBS hier niet mee eens te zijn, want als je de ICT budgetten van de ministeries opteld http://digitaalbestuur.nl...t-uitgaven-overheid-hoger bij, de projecten die ze onderzocht hebben, dan mis je hier en daar een miljardje of tien.

[Reactie gewijzigd door reddog33hummer]


Waarom vragen ze geen externe advies aan de bedrijven die de chipkaarten/rfid kaarten in Singapore, Japan of Hong Kong verzorgen.

Die lopen wat dit betreft voorop met electronisch betalen.

Ik geloof dat ze ook in Londen er onderzoekers naar hebben laten kijken. Daar bleek dat de Oyster card het zelfde probleem heeft maar het schijnbaar in de praktijk niet zo'n groot probleem is.
Nu kan je toch ook met een valse OV reizen, valse strippen kaarten, busabbo's anyone?

Gewoon door gaan met dat systeem anders hebben we het over 30 jaar nog niet.

Het huidige systeem functioneert anders prima. En deze poppenkast heeft heel veel geld gekost. Geld wat ook ergens anders had kunnen worden uitgegeven.

Ik woon zelf naast een trein/busstation en van bijvoorbeeld een 20 % van de wissels die niet voldoen, daar word je niet blij van. Vooral omdat er iedere nacht goederentreinen met chemicalien langskomen.

Het huidige systeem functioneerd voor jou prima, maar voor genoeg anderen, waaronder ook bedrijven, zitten er veel onpraktische haken en ogen aan die dagelijks best veel geld kosten.

Reken er maar niet op dat het voor iemand goedkoper wordt. De ns bv heeft nu zoveel verschillende soorten kaart en abonnementsvormen dat deze erg moeilijk zijn te implementeren in het hele ovchip gebeuren. Dit is ook weer zo een probleem wat achteraf komt boven drijven en waarvan er nog vele zullen volgen.

De Oyster Card werkt op een totaal andere manier dan de OV chip. In Nederland zou op de chip voornamelijk persoonlijke informatie + een ID komen.

De Oyster Card is vergelijkbaar met de ChipKnip. De OysterCard bevat namelijk je saldo. Voor de reis wordt het bedrag afgeboekt wat je moet betalen om tot het eindpunt te reizen en zodra je je uitchecked wordt hetgeen wat je teveel hebt betaald terug geboekt (zonder kinderziektes).

Daardoor kan de Oyster Card wel gekraakt worden, maar zijn de implicaties laag. In Nederland wordt de persoonlijke OV Chip gekoppeld aan je bankrekening waardoor de gevolgen van de gehackte kaart dus veel groter zijn.

Overigens de Oyster Card werkt overigens alleen in regio van Londen. In heel veel steden heb je per vervoersmaatschappij een apart kaartje nodig. Zelfs de strippenkaart zoals wij die nu kennen waarmee je zonder problemen van tram,bus of metro kunt overstappen zie je bijna nergens. Nu kan de strippenkaart in de trein alleen binnen de grote steden gebruikt worden. De OV Chip zou landelijk treinverkeer toevoegen waarmee je 1 kaart zou krijgen voor alle soort van openbaar vervoer in Nederland.

Het 'probleem' zit hem dus niet in de dagkaarten, maar juist in de persoonlijke OV chips (wat de opvolger wordt van de bestaande OV abonnementen) en de koppeling aan de bankrekening. Bij het kopiëren c.q. aanpassen van een dagkaart steelt je alleen maar geld van de overheid, bij de persoonlijke OV chip steel je geen geld van de staat, maar van een andere inwoner en dat zou de staat medeplichtig maken aan diefstal. Alleen dat laatste is de reden waar de kaart niet ingevoerd gaat worden.

De OV chip (als idee) zelf is op zich niet slecht. Het is puur de implementatie welke niet goed is.

De Oyster Card is 100% dezelfde kaart als de Nederlandse low-budget Mifare kaart! Dezelfde fabrikant, dezelfde hardware.

Alleen wordt de Oyster Card idd zo gebruikt dat deze niet persoonsgebonden is. De fout van de NL overheid is dat dit wel (uiteindelijk) de bedoeling is. Dan is er automatisch een kaart nodig met een hogere beveiligingslevel (Mifare Pro of zoiets?!).
Ik ben er mee eens dat het geen probleem is om op dit moment deze kaart te gebruiken voor het OV. Alle huidige kaartjes zijn nog veel makkelijker te kopieren dan deze elektronische kaart. Als het infrastructuur er ligt kan er stapgewijs overgestapt worden naar betere kaarten welke eventueel persoonsgebonden zijn.

De Oyster Card is vergelijkbaar met de ChipKnip. De OysterCard bevat namelijk je saldo. Voor de reis wordt het bedrag afgeboekt wat je moet betalen om tot het eindpunt te reizen en zodra je je uitchecked wordt hetgeen wat je teveel hebt betaald terug geboekt (zonder kinderziektes).


ehh, als een prepaid kaart dus? hebben wij ook, er zijn 3 verschillende kaarten: 'de persoonlijke', 'het abbo' en 'de anonieme prepaid'.

Dat advies zou best kunnen bestaan uit het gewoon gebruiken van deze chip. Over de hele wereld gebruiken OV systemen al jaren deze chips zonder dat er in de praktijk in een ontoelaatbare mate misbruik van wordt gemaakt.

Vergeet niet dat er een aantal zaken meespelen bij die andere landen, waardoor er geen vergelijkbare problemen mee zijn geweest:
- Die systemen draaien al 10+ jaar
- OV is in die landen zeer redelijk geprijsd.
- andere mentaliteit

In bijvoorbeeld Seoul kun je voor 900 Won vrijwel heel de stad door en als je echt naar uithoeken gaat van de stad moet je bij het verlaten nog max 300 Won bijbetalen. 10'000 Won = 8 euro, oftewel zo'n 75 ct per ritje.
Voor dat geld is het vervalsen niet meer heel erg interessant.
Deze hack had zeg maar 5 jaar geleden vrijwel niet uitgevoerd kunnen worden door kleine groepen, laat staan 10+ jaar geleden.

NXP moeten ze niet aanpakken maar TLS. Dat zijn de incompetente ontwikkelaars die deze chip al vanaf het begin de hand boven het hoofd heeft gehouden tegen alle kritiek in. Het was niet voor niets waarom een contactloze betaalkaart door Interpay en DNB werd afgedaan als onveilig.

De enige die hier m.i. schuldig is is Minister Ter Horst zelf. Die had gewoon beter de boel moeten regelen en echte (professionele) hackers aan die boel moeten zetten, dan haal je dit soort 'onvolkomenheden' sneller boven water.

Vergeet niet dat dit soort projecten binnen een ambtstermijn klaar moeten zijn, of in elk geval redelijke vormen moeten hebben.
De boel na een goedkope studie de ijskast in schuiven is niet waar bewindslieden op zitten te wachten. Waar in de rest van de wereld een conclusie om iets niet te doen ook een resultaat is, is dat voor de politiek niet verkoopbaar.

en echte (professionele) hackers aan die boel moeten zetten,
En dan had ze direct kunnen aftreden. Een minister die criminelen in dienst neemt bengt de staatsveiligheid in gevaar en dient af te treden (en opgesloten te worden).

Een hacker is niet per definitie illegaal bezig en dus ook niet per definitie een crimineel.
Als ik de politie vraag of ze willen rondkijken om te zien of er makkelijk bij mij ingebroken kan worden, dan maakt dat de betreffende agenten nog niet crimineel.

Maw. is het weer een rondje doofpot affaire ;) En voor diegenen die stellen dat niemand er wat aan kan doen, het kabinet en de verantwoordelijke ministers zijn altijd degene die aansprakelijk gesteld kunnen worden voor wanbeleid. Een beetje minister/kabinet verbind zijn/haar consequentie's eraan en stappen zelf op.

De arrogantie om iedere keer belastinggeld te verkwisten zonder er iedere keer consequentie's aan te verbinden is een kwaad die eerder normaal is dan incidenteel. Laat Balkenende nog eens een keer lopen zeuren over topinkomens ! Verbeter eerst eens jezelf alvorens je eisen oplegd aan anderen.

Tel dit fiasco, de Betuwelijn en de Noord-zuid lijn bij elkaar op, slechts een kleine greep en vraag jezelf dan af of je nog langer gemotiveerd bent om belastinggeld te betalen. Voor de goeie orde, ik ben niet tegen belastingen betalen en ik weet dat fouten maken menselijk is maar wat in Den Haag zit is het topje van de berg van Nederland en word geacht juist dit soort fouten niet te maken. We betalen ons scheel aan belasting maar krijgen er weinig effectief voor terug, alleen al even refererend aan het kwartje van Kok, wat de burger ook terug zou krijgen maar inplaats daarvan doet het kabinet er nog even een paar % er bovenop.

Ze hadden het niet kunnen weten gaat ook niet op, men was op de hoogte van de zwakte's en dan toch invoeren. Moedeloos word je er van om te zien dat ons geld zo verkwanseld word, met als vraagteken hoeveel steekpenningen er her en der aan de strijstok zijn blihven plakken. Ik hoop dat het kabinet gauw valt, het heeft al te vaak zijn kruit verschoten en kan niet meer vertrouwd worden.

Hoewel ik je punten goed snap betwijfel ik dat een ander kabinet het veel beter zal doen, het probleem zit hem vooral in incapabele personen op de verschillende ministeries. hoeveel ministers zijn al werkzaam geweest in de sector die hun ministerie betreft? hoeveel zijn er meer beleidsmensen dan vakdeskundigen?

Ik hoop dat het kabinet gauw valt, het heeft al te vaak zijn kruit verschoten en kan niet meer vertrouwd worden.
En op wie zou je dan gaan stemmen?
Wat er nu zit is een totale ramp, ben ik met je eens, maar wat er nu als oppositie zit is ook totaal niets, aangezien ze dit afbraakkabinet namelijk hun gang laten gaan.
Dan heb ik het nog niets eens over de schreeuw/protest-partijen zoals PVV en Verdonk.

Vraag je je soms toch af of we dat met een paarhonderd tweakers niet beter kunnen doen :) Oké, niet iedereen is opgewassen tegen politieke spelletjes, maar als je ziet hoeveel mensen er hier min of meer op één lijn zitten denk je dat het toch - met voldoende inzet althans - zou moeten lukken. Jammer genoeg blijft het maar al te vaak bij klagen (ook voor mijzelf overigens).

De Noord-Zuidlijn is overigens 'n goed stukje prutswerk in Amsterdam hoor.. (Niet van Den-Haag)

Verder aardige argumentatie; je mag wat mij betreft echter "ministers & Kabinetten" wijzigen in: "beleidsmakers in het algemeen". (dus ook de bankwereld om maar 'n leuk, off- & tevens hot-topic erbij te pakken.. :9 )

Ach tja, m.b.t dat kwartje van kok.. Wat de Nederlander verkeerd uitgeeft komt lastig terug. Daaronder kun je dus ook 'n aantal kabinetten & andere 'bestuurlijke vuilnis' vatten: Votron, Groenink, oud bestuurders Nuon ( en huidge overigens ook), Vele "wethouders" & zo kan ik nog enkele uurtjes doortypen. 8)7 :X

Ach, als je kijkt hoeveel geld bedrijven weggooien aan IT projecten, valt dit echt nog wel mee. Ik heb zes jaar bij een IT bedrijf gewerkt en je wil niet weten hoeveel maatwerk-producten die we voor een bedrijf hebben ontwikkeld uiteindelijk (na vele duizenden euros) in de prullenbak zijn terecht gekomen wegens vernieuwde inzichten.
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 08:36
Vorige 20:13
VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: