Hoofdcategorieën

Hitachi kondigt 1TB-schijf met maar drie platters aan

Door Harm Hilvers, woensdag 9 juli 2008 13:41, views: 13.838

Hitachi heeft een verbeterde versie van zijn 1TB-harddisk ontwikkeld. De harde schijf zal later deze maand in de winkels komen te liggen en krijgt een adviesprijs van 239 dollar.

In januari 2007 stelde Hitachi zijn eerste 1TB-schijf aan het grote publiek voor. Sindsdien heeft het Japanse bedrijf niet stilgezeten en dat werk resulteerde in een opvolger: de Deskstar 7K1000.B. Net als de oorspronkelijke versie is ook dit een 7200rpm-drive met een capaciteit van 1TB en een cachebuffer van 32MB. Nieuw is echter dat de opslagcapaciteit van 1TB wordt bereikt met slechts drie platters, waar het oudere model er nog vijf nodig had. Verder is de 7K1000.B uitgerust met 'Bulk Data Encryption'.

Volgens Hitachi daalt het energieverbruik van de nieuwe harde schijf door het afgenomen aantal platters met iets minder dan vijftig procent. Daarnaast zorgt het kleinere aantal platters voor een betere betrouwbaarheid, een lagere geluidsproductie en betere seektijden, stelt de fabrikant.

Hitachi is niet de eerste die een 1TB-schijf met slechts drie platters op de markt brengt. Samsung ging het bedrijf al voor met de Spinpoint F1, die een jaar geleden geïntroduceerd werd. De Hitachi Deskstar 7K1000.B zal als alles goed gaat later deze maand in de winkel komen en daar voor 239 dollar van eigenaar verwisselen. Hitachi zal dan ook de E7K1000, de enterpriseversie van de 7K1000.B, gaan verkopen voor 279 dollar per stuk.

Hitachi Deskstar 7K1000.B

Volgende 14:29
Vorige 13:11

Reacties

«  1  2  »

En wat houdt die encryption in? Lijkt me belangrijk dat die feature wat nader besproken wordt.

239 dollar voor die 1 TB schijf?
Is dat niet een beetje veel, want je kan de samsung 1 tb schijf met drie platters ook al voor ¤112 (op het moment van schrijven) halen.
Of zit ik hier mis?

Edit: ja, was vergeten euro erbij te zetten.

[Reactie gewijzigd door Leevmeister]


"ook al voor 112"

Juist...112 wat? Euro! Dat is nogal een verschil ten opzichte van de dollar. Dat is zo'n 152 euro. Dat is nog steeds wel wat duurder dan de Samsung, maar dat is ook slechts een kwestie van tijd.

Dat zou dan de eerste keer zijn dat fabrikanten correct omrekenen, meestal betalen wij europeanen altijd meer.

Dit gaat meestal alleen op voor artikelen die direct bij de fabrikant gekocht worden (apple), of waarvan de fabrikant de winkelprijs bepaalt (consoles).

Over het algemeen zijn PC onderdelen en dergelijke in Europa en de VS gewoon even duur...

[Reactie gewijzigd door knirfie244]


Je moet even niet vergeten dat de prijzen in dollars i.h.a. zonder BTW zijn, terwijl de Nederlandse prijzen i.h.a. met BTW zijn. Scheelt toch even lekker 20%...

112 dollar is geen 152 euro hoor.... eerder andersom.

Volgens mij moet jij nog even goed lezen ;)

Volgens mij staat er dat 239 dollar 152 euro is. En dat de samsung schijf 112 Euro kost. Volgens mij kom jij direct tot dezelfde conclusie ;)

Hitachi harde schijven zijn inderdaad iets duurder dan de meeste (goedkope) merken, maar gezien de lage uitvalpercentages vind ik dat wel gerechtvaardigd. Kennelijk gaat het prijsverschil in een degelijker constructie zitten, bijvoorbeeld ramps voor de koppen, terwijl goedkope merken die gewoon op de platters laten pletteren als de schijf uitgezet wordt.

Het was mij de laatste tijd ook opgevallen dat HD's in de US nogal wat duurder zijn als hier in NL.

Maar ik zou zeggen de hoogste tijd voor weer een HD met 5 platters en 1,6TB :D

Bovendien is het ook een adviesprijs, vaak zitten de webshops hier in NL daar ook nog wel onder.

Adviesprijzen komen niet altijd overeen met de daadwerkelijke winkelprijzen, daarnaast is 240 dollar ongeveer 150 euro.

Eventjes het verschil tussen gewone en enterprise versies van HDD uitleggen :

Gewone HDD's zijn gemaakt voor normaal gebruik in een consument zijn pc.


Enterprise versies zijn HDD's gemaakt voor het bedrijfsleven. Er is een grote kans dat je pc op het werk een enterprise versie van een HDD heeft want deze zijn gemaakt om 24/24 te draaien.

enterprise versies zijn gemaakt voor servers en machines die 24/7 aan staan, de meeste computers in het bedrijfsleven zijn desktops die van 9-5 draaien en dus geen enterprise schijven nodig zijn. Deze draaien dan ook met gewone desktopdrives.

Vaak hebben deze ook een langere garantie termijn.

was dat niet allang mogelijk.. 3x 340?

idd. bovendien is de samsung schijf bijna de helft goedkoper. De prijs moet dan in de encryption zitten lijkt me?

Als je de prijs van deze schijf vergelijkt met de Samsung Spinpoint F1 van 1TB dan is deze toch een aardig stukje duurder. 239 dollar is ongeveer 152 euro terwijl Samsung 'slechts' 112 euro vraagt voor dezelfde schijf.

Ik weet alleen niet hoe het met de andere tweakers zit, maar ikzelf heb niet zo'n vertrouwen meer in de Samsung Spinpoint schijven. Heb nu in het afgelopen jaar 2 kapotte schijven van ze gehad in mijn Media Center. De eerste stopte er al na 4 maanden mee, toen een grotere nieuwe gehaald en deze blijft na 2 maanden al weer redelijk vaak hangen (maakt een tikkend geluid). Dus ik vermoed dat deze het ook niet al te lang meer uit gaat houden.

Ik heb 5x500GB samsung, die al sinds de introductie van die schijven probleemloos draaien.

offtopic:
Dit is niet de got maargoed... om het negatieve weer recht te kunnen trekken..
Misschien moet je het probleem eens ergens anders zoeken... voeding misschien?
Heb ook wel al eens problemen gehad dat schijven gingen tikken door een slechte voeding.

Ik draai in mijn hoofd computer al een lange tijd zo'n 10 Samsung F1 schijven zonder enige problemen. Deze staat gemiddeld 8 uur per dag aan. In de server zitten er ook nog eens 6, deze draaien gewoon 24/7 , ook zonder problemen!

Schijven kunnen gaan tikken van een slechte voeding, maar dan is je systeem meestal al lang instabiel voordat je schijven definitief stuk zijn.

@Fireshade: sterker nog, harde schijven gaan vaker stuk dan voedingen dus je hebt helemaal gelijk. Mijn insteek was slechts als reactie op Antarloka.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net]


Schijven kunnen gaan tikken van een slechte voeding
Kan, maar da's niet altijd de reden.
Soms ligt het gewoon echt aan de drive. Ik zou het probleem echt eerst daar zoeken.
Hier ook een keer een Seagate gehad (in pc met 2 identieke drives) die binnen 3 maanden ging tikken. Omgeruild voor een nieuwe (zelfde model), die het nu 3 jaar later nog prima doet.

[Reactie gewijzigd door Fireshade]


Kan best wel zijn dat de Samsung goedkoper is. Ik heb wel wat meer euro's over een schijf die niet voor mijn ogen uitvalt.
Ik heb veels teveel gedonder met Samsung schijven gezien en gelezen waardoor ik maar moeilijk kan begrijpen dat er toch aardig wat mensen zijn die er bij zweren. Mijn ervaringen zijn helaas gewoon anders.
Om eerlijk te zijn heb ik maar weinig ervaring met Hitachi schijven in desktops, ik heb ze alleen in laptops zitten, en daar heb ik ook nog geen rare problemen met ze gehad.
Ik wil over niet al te lange tijd een keer een 1TB disk kopen voor mijn servertje voor fileopslag (what else? :P), dus deze houd ik wel in de gaten. Maar voorlopig blijft de WD Caviar GreenPower 1TB nog op het verlanglijstje staan.

Ik had ook goede ervaringen met m'n Hitachi schijf in m'n laptop. 3 jaar en hij deed het nog prima. Voor m'n desktop (laptop = snel verouderd en minder upgradebaar dan desktop) wou ik er Spinpoint F1 schijven indoen, maar ik las in een topic: "Samsung: Problemen, Hitachi: Geen problemen". Dit was op GoT in een topic waar iedereen zijn mening kon geven over harde schijven fabrikanten en ik las amper iets slechts over Hitachi. Samsung was 1/2 of 1/3 keer slecht. Dus ik heb nu 2 Hitachi schijven al 6 maanden en ze draaien nog prima.

Klopt, de laatste keer dat de techniek van Hitachi flink de mist in ging was zo rond 2001 toen het nog onder IBM zat. Die fout is toen rechtgezet, de divisie aan Hitachi verkocht en sindsdien hebben ze wel 3 keer uitgekeken voordat een nieuwe techniek werd ingevoerd of er ergens op bezuinigd moest worden. Dat heeft ze kwalitatief geen windeieren gelegd.

Lijkt mij een adviesprijs.
Zodra hij goed leverbaar is in europe zal de prijs niet veel meer dan 20 euro meerprijs hebben verwacht ik, wel normaal voor een Ent. schijf.

[Reactie gewijzigd door S4E]


@jealma :

A bulk encryption key is generated by hashing one of the MAC keys using CryptHashSessionKey together with the message contents and other data. The message is encrypted/decrypted with one of the bulk encryption keys in the usual manner.

Bulk Data Encryption

Ik weet niet waarom je omhoog bent gemod, maar dit slaat echt nergens op. Probeer deze link eens: http://www.hitachigst.com...ncryption_white_paper.pdf

Hard Drive “Bulk Data Encryption”
It would be more advantageous to have the security of
encryption without paying for extra software and/or losing
system performance. A hard disk drive, with encryption
as part of the HDD hardware itself, is such a solution.
Bulk Data Encryption (BDE) by Hitachi enables a powerful
encryption engine, Advanced Encryption Standard (AES),
as part of the drive electronics System on Chip (SoC).
When this option is enabled, the hard drive will encrypt all
data that comes from the system and write it to the media.
When read back, the drive decrypts the data so that it
can be understood by the system. Since the hard drive is
doing all the encryption work using hardware, there is no
impact on system performance and no need for additional
software.


Eerste hit op google

[Reactie gewijzigd door Il Duce]


Als het in de HDD zelf zit wat voor voordeel heeft dit dan?

Hoe bedoel je?

Dit systeem is feitelijk hetzelfde als een pgpdisk / truecrypt partitie, alleen gebeurt het rekenwerk in hardware op de harde schijf zodat je geen performance hit hebt, en kan je wachtwoord niet worden onderschept met een keylogger

Niet helemaal waar... Je moet je wachtwoord toch minimaal eenmaal aan de schijf aanbieden...

Niet helemaal waar... Je moet je wachtwoord toch minimaal eenmaal aan de schijf aanbieden...
In de BIOS ;)
Helemaal veilig van keyloggers.

Hitachi GST:
Bulk Data Encryption is always enabled. It cannot be turned on or off. To protect the data and prevent unauthorized access the end-user would need to enable the "user" hard drive password in the system's BIOS.

Ik vraag me af hoe het zit met de geluidsproductie als ik deze vergelijk met een F1. Persoonlijk vind ik dat zeer belangrijk, als ik deze in mijn fileserver thuis stop. Daar zit op dit moment een Atom moederbord in, omdat deze bijna niet gekoeld hoeft te worden (alleen de gpu, en daar moet ik nog een oplossing voor verzinnen, een groot koelblok oid. iemand een tip? kom maar op! inb4 waterkoeling). ik wil mijn pc's thuis allemaal stil houden, zodat je niet constant dat geblaas van computers hoort.

WD Caviar GreenPower niets voor je dah?
Stil, zuinig en ook in 1TB versie beschikbaar.
Kijk er naar? :)



Ach, je kan je films ook van je fileserver naar je TV of DVD-speler sturen. Als je de functies van 2 computers die 24/7 aanstaan in 1 kan combineren, waarom zou je dat niet doen? Je bent toch een tweaker? Ik ben daar zelf nog een beetje mee bezig, heb sinds kort een Kiss DVD-speler die op het netwerk kan. Mocht dit niet bevredigend werken dan stop ik een videokaart met TV-out in m'n server en leg een kabeltje.

erm,

ik gebruik mijn media center waar die voor bedoeld is: om programma's op te nemen. dat gaat dus niet als hij uitstaat en ik s'nachts programma's op wil nemen.

Ligt er ook aan hoe je die uit zet.
Als je namelijk instelt dat het systeem op hibernate moet en je drukt dan op je MCE remote op de standby/hibernate knop dan gaat je systeem uit.
Als je een programma hebt wat je 's nachts op wil nemen dan gaat je systeem vanzelf weer aan en na het opnemen weer uit.
Zelf getest....dus ik snap het probleem niet?
Tenzij je de stekker van je MCE eruit trekt, dan gaat het inderdaad niet nee.

Dit is een functie die door het BIOS ondersteund moet worden, wellicht dat ArawnofAnnwn dat niet goed ingesteld heeft of dat zijn moederbord het niet aankan. Ik had in mijn oorspronkelijke antwoord inderdaad niet aan opnemen gedacht (ik gebruik daar zelf nog een VHS-videorecorder voor :X ) maar jij gelukkig wel en ik sluit me bij jouw antwoord aan.

Nice! Hoor ik daar minder warmte? En dus langere levensduur? :D
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 14:29
Vorige 13:11
VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: