Hoofdcategorieën
Device Settings

Onderzoek duidt op positief effect in-game advertenties

Door Jurian Ubachs, zaterdag 5 juli 2008 13:14, views: 10.089

Uit onderzoek van The Nielsen Company zou blijken dat in-game advertenties over het algemeen goed worden ontvangen. Ruim driekwart van de gamers denkt positiever over een product of merk dat ze in-game gezien hebben.

In-game advertentiesHet onderzoek, dat The Nielsen Company uitvoerde in opdracht van in-game reclamebureau IGA Worldwide, levert uitsluitend positieve resultaten op. Zo blijkt uit het onderzoek dat 82 procent van de gamers vindt dat reclame in een spel geen invloed heeft op de vermakelijkheid van dat spel. Tweederde van de ondervraagden vindt de reclame-uitingen ook niet storend bij het spelen van de game. Bovendien slaat 70 procent van de consumenten het in-game onder de aandacht gebrachte product daarna hoger aan, en noemen het bedrijf of product in kwestie vaak 'innovatief', zo schrijft MCV. In-game advertenties hebben volgens het onderzoek ook een positief effect op de games zelf. Ruim 62 procent van de consumenten gaf aan een spel met in-game advertenties leuker te vinden omdat echte advertenties zou bijdragen aan de gameplay-ervaring.

Het onderzoek is gedaan onder meer dan 1300 pc-gamers. De games werden geleverd door Electronic Arts en Activision en de in-game advertenties waren van bekende merknamen als Taco Bell, Jeep en Wrigley, zo meldt het Internet Advertising Bureau. Op welke manier de invloed van de advertenties is getest en in welke mate de kwaliteit van de game van invloed is op de mening over de reclame-uitingen, is niet bekend gemaakt.

Volgende 14:19 Hackers wijzigden dns-records van toezichthouder Icann
Vorige 12:35 Google voegt alsnog link naar privacybeleid toe
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  »

Games die voortaan uitkomen met advertenties erin zijn voor ons allicht positief.

Voordeel is dat we betrekkelijk weinig nadeel hebben aan (onschuldige) reclame's op reclameborden in bijv. realistische speleln zoals voetbal en GTA. Immers is dit in het echt ook zo. Je hebt er geen last van, omdat je er niet direct mee geconfronteerd wordt. In het werkelijk leven heb je er ook al ervaring mee, en je filter het ook al wat uit je denken. Uiteraard neem je de teksten nog wel onbewust op.
Verder kunnen ze de spellen goedkoper maken, en dit is in ons voordeel. Als ze de prijzen hiermee echt omlaag kunnen brengen, of een online game kunnen ontwikkelen die (bijna) niks meer kost per tijdseenheid, dan hebben we er wat aan :)... goedkoop/gratis gamen, in ruil voor niet-storende reclame.

Nadeel is dat er advertenties staan, en deze als storend kunnen worden ervaren als ze dit in spellen gaan zetten waarbij je moet wachten op zo'n advertentie, of die bijvoorbeeld -storend- midden in een filmpje is gezet, zonder dat dit toevoegende waarde heeft. Of denk aan irritante reclame waarbij je moet klikken of iets moet uitvoeren. Dat is vervelend. Echter bij bijv. EA games zoals Fifa, kan dit zonder problemen op de reclameborden langs het voetbalveld.
Het blijft in het algemeen waarschijnlijk ook sluikreclame. Het zal gebruikt worden bij reclames die niet direct als reclame worden geuit, echter gezien worden als "subtiel ingebracht", zoals iemand die even een flesje coca cola gaat drinken. We nemen dit wel in ons geheugen op, zonder dat we eigenlijk beseffen dat ze reclame zitten te maken, en dit werkelijk invloed heeft op ons doen en laten.

[Reactie gewijzigd door vmsw op zaterdag 5 juli 2008 13:21]


Soms zie je ook wel eens reclame borden in een spel maar dan met fake reclames, een spel bootst vaak de realiteit na en dat wil je dan zo goed mogelijk. Ik vind echte reclames dan ook beter staan dan een paar vage teksten of merken die bedacht zijn voor het spel.

Weet ik nog zo niet. In GTA wordt er juist extra (subtiele) humor in het spel gebracht door die reclames. Veel van die reclames hebben woordspelingen en verwijzingen naar andere games (vb. True Grimes in Vice City) welke de game juist wat leuker maken :)

Ik zou het veel vetter vinden om de échte merknamen te zien in een GTA, zo zou ik wel graag ''coca-cola'' hebben gezien i.p.v. ''sprunk'' of iets dergelijks. In zo'n geval staat een game minder ver af van de werkelijkheid, wat het weer ietsje realistischer zou kunnen aanvoelen naar mijn mening.

Bovenstaande 3 reacties:
Jullie generaliseren teveel. Wie zegt dat de gameproducent het realistisch wilt laten lijken? Ik denk dat dat juist merkbaar is aan de reclame die ze gebruiken.

GTA wilt eerder een humoristische draai geven aan de werkelijkheid, met neppe grappige reclameborden, die stiekem verwijzen naar andere Rockstar-games.

In de Need for Speed-serie gebruiken ze echter al langer echte reclames langs de weg, voornamelijk in de stad of op billboards. Geen dynamische, maar wel bestaande merken. Duidelijk hebben de makers van dit spel voor wat realistischere reclame gekozen, om het dichtbij de werkelijkheid te brengen. (En ja, in dat geval kan je er net zo goed een zakcentje aan verdienen.)

Je zou ook geen Coca-Cola-reclame willen in een spel als Age of Empires.

Het is dus niet zo dat je makkelijk kan zeggen: 'ik vind dat er in games altijd echte reclame gebruikt moet worden, om het dichter bij de werkelijkheid te laten komen'.

[Reactie gewijzigd door Robbert S. op zaterdag 5 juli 2008 17:25]


*Tracht zich reclame in age of empires voor te stellen*

Nu! 10 fakkels voor de prijs van 5 bij aankoop van 1 Mercedes strijdwagen!
Of: Geen bijl onthoofdt zo glad als de Gilette Protector!

Misschien maar beter van niet, ik denk dat't iets teveel opvalt.

petsovernight.com: Delivering little bundles of love in a box, directly to your door. :)

(Dat was overigens radio reclame in GTA3)

Ik denk niet dat je er van uit moet gaan dat spellen goedkoper gaan worden. Waarom zou je minder winst nemen als men al gewend was prijs X voor een spel te betalen. Als een spel echt leuk is dan wordt hij echt wel gekocht ondanks mogelijk storende reclame.

[Reactie gewijzigd door MsG op zaterdag 5 juli 2008 15:10]


juist met ingame reclame gaan inkomsten omhoog omdat ze dus die ingame reclame plekken verhuren..... meer inkomsten

dus game goedkoper, meer kopers, meer reclame inkomsten

denk niet dat de game zelf goedkoper wordt.
ik denk eerder dat het een manier wordt om ontwikkelkosten te beperken.

Meer inkomsten dus game goedkoper? :?

Die redenering gaat niet per definitie op hoor. Meer inkomsten dus nog meer winst! zal helaas dichter bij de waarheid liggen. :Y)

dat is wel waar, maar in principe zou het dus op mijn redenatie moeten werken ;)

de ontwikkelaars weten best wel dat de meeste mensen die de games downloaden, dit doen met het argument dat de games te duur zijn..... (60 euro per game vind ik behoorlijk) als de games goedkoper worden maar dan wel ingame reclame bevat, dan wordt de drempel om een game te kopen ipv downloaden toch weer verlaagt

Het concept van gratis spellen produceren die ondersteund worden met advertenties word inderdaad al toegepast door enkele bedrijven zoals id Software wat aan een volledig gratis versie van Quake 3 werkt, uiteraard met een aantal grafische updates om het modern te maken. Een ander spel wat gratis uitgebracht gaat worden is Battlefield Heroes door EA DICE, dit word echter niet volledig door ads ondersteund, deze komen namelijk niet in de wereld maar wel in de menus, en daarnaast komt er een micro-transactie systeem om je karakter aan te passen.

Games met in-game reclame zijn games die ik niet koop. In-game reclame heeft alleen minder waarde vor mij. Dat de ontwikkelaar er beter van word kan aan mijn kont roesten.
Games worden niet realistischer van "echte" reclame. Je zit nog steeds met een onrealistische controller via en viewport elementen in de wereld te besturen. Real-world elementen brengen in een virtual-world maakt het realisme van de virtual-word juist minder.

jouw mening vind ik zelf echt nergens op slaan.

1. Als de ontwikkelaar er beter van wordt zullen er meer ontwikkelaars komen (Dit komt omdat er geld te verdienen valt enja dan wil iedereen ineens meedoen) en als de ontwikkelaar er beter van wordt kan de ontwikkelaar ook weer meer geld in games stoppen en dus meer en betere games uitbrengen.

2. Ook kan het spel goedkoper worden of misschien zelfs helemaal gratis.

3. Echt reclame maakt het spel toch echter.

Kortom huh?

en als de ontwikkelaar er beter van wordt kan de ontwikkelaar ook weer meer geld in games stoppen en dus meer en betere games uitbrengen.
en als de ontwikkelaar nu eens efficienter en minder geldzuchtig wordt zou hij ook meer en betere games uitbrengen....

zie; die reclame, ook in games, betaald het bedrijf in kwestie.
maar wie betaald het bedrijf? wij, door hun producten te kopen.

in deze stelling, betalen wij nog steeds voor deze games, maar dan door het kopen van hun producten (die duurder zijn dankzij de reclame).

als coca-cola in india nog geen 15 cent kost voor een blikje, waarom hier dan 1.5 eur?


ze zijn je blaasjes aan het wijsmaken, o.a. EA games heeft meeeeeeeer dan ze nodig hebben, en kunnen vele malen beter in het maken van hun (in mijn mening) flutgames. ze willen het volk "klaarstomen" en doen denken dat het allemaal wel "ok" is, en hierdoor kunnen ze hun (soms buitegewone) winstmarges nogmaals verhogen.

bijkomend, werkelijkheid is dat reclame nog steeds stoort, ook al staan deze langs de zijkant van de weg, je rijdt voorbij een bos, staat daar in het midden van de baan zo een lelijk reclamebord..... daar gaat je zicht.
overal waar je kijke, reclame dit reclame dat.... lelijk, en we betalen het zelf.

en als de ontwikkelaar nu eens efficienter en minder geldzuchtig wordt zou hij ook meer en betere games uitbrengen...

Bedrijven willen winst maken, het zijn geen liefdadigheids instellingen !

zie; die reclame, ook in games, betaald het bedrijf in kwestie.
maar wie betaald het bedrijf? wij, door hun producten te kopen.


Fout, het bedrijf dat de reclame in een spel zet, verdiend juist aan de reclame. Waardoor de kosten worden gedrukt en dat kan tot uiting komen in de prijs die jij uiteindelijk betaalt.

in deze stelling, betalen wij nog steeds voor deze games, maar dan door het kopen van hun producten (die duurder zijn dankzij de reclame).

die goedkoper zijn dankzij de reclame bedoel je.

met "hun" bedoelde ik dan ook "het geadverteerde bedrijf", niet de adverteerder.
de reclame die intel maakt, betaal jij door hun producten te kopen.

dus uiteindelijk betaal je nog steeds, maar op een andere manier

"Verder kunnen ze de spellen goedkoper maken, en dit is in ons voordeel. Als ze de prijzen hiermee echt omlaag kunnen brengen, of een online game kunnen ontwikkelen die (bijna) niks meer kost per tijdseenheid, dan hebben we er wat aan :)... goedkoop/gratis gamen, in ruil voor niet-storende reclame."

Denk je echt dat ze games goedkoper zullen maken?
Dit is gewoon een lekkere melkkoe.
1x spel schrijven en dan maar kijken hoeveel er via ads binnenkomt.
Ik denk eerder dat de kwaliteit van de games omlaag zal gaan, net als de kwaliteit van tv programma's.
De game zal namelijk steeds meer als een reclameplatform worden gezien en de gameplay zal daar uiteindelijk ondergeschikt aan raken.

Het trieste aan televiesie is dat over het algemeen de reclames een hoger entertainmentniveau hebben dan de programma's ertussen.

Dit is het einde van games zoals we ze kennen.
Met dit bericht van de Nielsen Company wordt het hek wagewijd open gezet.
Het eerste voordeel voor de consument moet ik nog zien.
De grap is namelijk dat de spellen die nu reclame ingame vertonen hun dev-kosten etc al uit de gewone verkoop hebben gehaald.
Als dat niet zo is dan hebben ze meestal een ongeinspireerd baggerspel gemaakt.
En een game produceren hoeft ook niet miljoenen te kosten. Denk maar aan DS games die nog steeds met bakken tegelijk over de toonbank gaan.

Verder is er een soort sprookje ontstaan dat reclames NODIG zijn in games omdat de spellen anders te duur zijn om te maken.
Uuhm, denk ik dan, dan maak je toch minder duure spellen!
Ik bedoel, er zijn nu al redelijk wat spellen op de markt die ingame reclames hebben (vaak in de vorm van product placement).
Zijn die spellen goedkoper in de winkel dan andere spellen? dacht het ook niet nee..
M.A.W. reklames zullen ook in de toekomst de spellen niet goedkoper maken.
Je krijgt er voortaan gewoon reklames bij. punt.

edit. typoz

Dus de spelproducenten moeten maar allerlei features schrappen, omdat jij het niet nodig vindt dat ze zoveel geld aan het ontwikkelen van een spel moeten uitgeven?
En een game produceren hoeft ook niet miljoenen te kosten. Denk maar aan DS games die nog steeds met bakken tegelijk over de toonbank gaan.
Een simpel spel voor de DS produceren kan inderdaad in relatief weinig tijd en met weinig geld. Een next-gen titel voor een console of voor de PC is gewoon veel meer werk; er kan meer; de resoluties zijn hoger en er is gewoon over het algemeen meer content. Dat kost ook gewoon meer geld.

Onderzoek gedaan in opdracht van iemand die geld verdient aan dat soort advertenties. Een duidelijk geval van "wij van WC-Eend...".

[Reactie gewijzigd door johanw910 op zaterdag 5 juli 2008 13:23]


Ja, ik vind dat cijfer ook overdreven hoog. Maar ik moet zeggen dat het met name bij racegames echt goed uit de verf komt. En ach, als ik net honderden euro's heb weggegeven aan spul van Intel en nVidia, uiteraard is de beoordeling dan toch wat hoger.

Daar geef ik je wel gelijk in, maar het geval "wij van WC-Eend" houdt niet gelijk in dat WC-Eend slecht is.

Je hebt je eigen bedrijfje. Je verdient geld omdat je bedrijfje goed loopt. Je schept er graag mee op natuurlijk, en wilt graag laten zien aan de wereld dat je goed bezig bent, bijvoorbeeld door middel van marktonderzoeken, zodat je nog meer mensen overtuigt en dus inderdaad meer verdient. Is dat zo fout? Zolang je een goed product verkoopt of een goede dienst levert, hoor je mij niet klagen.

The Nielsen Company, die dit onderzoek ingesteld had, is overigens de nieuwe naam van de Verenigde Nederlandse Uitgeversbedrijven, kortweg VNU. Een bedrijf die zich de laatste tijd alleen nog maar bezig houdt met bedrijfsinformatie en marktonderzoeken. Het is eigenaar van onder anderen Tweakers.net, The Inquirer en Billboard. Je hoort mij in dit geval dus zeker niet klagen over de diensten en producten die ze leveren. ;)

[Reactie gewijzigd door Robbert S. op zaterdag 5 juli 2008 17:41]


Inderdaad, wie betaald, bepaald. (de uitkomst van het onderzoek)
O-)

Dus omdat 70% van de mensheid zo schaapachtig is om positiever te gaan denken over producten waarvoor reclame wordt gemaakt, moet de rest er ook straks aan geloven? Ik zie het all voor me: een spel zoals Oblivion met Heinz tomaten ketchup reclame erin (of WC-Eend). :|

Dus omdat 70% van de mensheid zo schaapachtig is om positiever te gaan denken over producten waarvoor reclame wordt gemaakt, moet de rest er ook straks aan geloven?
Ooit wel eens bedacht dat advertenties en reclames bovenal ook een informatieve functie hebben, en dat van daaruit ook de positievere gedachtes verklaard kunnen worden? Heeft met schaapachtigheid in beginsel dus weinig te maken.

In Oblivion zag ik trouwens allemaal uithangborden van de detailhandel in de verschillende dorpen. Jouw voorbeeld slaat natuurlijk als een tang op een varken.

Ooit wel eens bedacht dat advertenties en reclames bovenal ook een informatieve functie hebben
Dat was vroeger. Nu gaat het vooral om branding en image-building. De informatieve functie is al lang ondergeschikt en achterhaalt.

ja, een nieuwe magic effect die je toelaat om mensen in wow te veranderen naar niet een schaap, maar een wc-eend :p

Hmmmm, moest dit de games goedkoper maken, dan zou ik ook positief zijn, maar ja reclame blijft natuurlijk reclame.

dream on...

goedkopere games kunnen al veel langer, ze doen het alleen niet....

geldgeldgeldgeldgeldgeldgeldgeldgeld

Waarop baseer je het idee dat games goedkoper kunnen. Als je recentelijk een kostenschatting voor een redelijk IT project gezien hebt weet je wel beter.

Ja, en het wordt erger. In een real-life simulatiespel als GTA4 was het verplichte eten ed. al een storend element. Zodadelijk kun je echter de burger shot inlopen, press x voor Heinz, press o voor calve etc. Natuurlijk moet je dan ook verplicht naar de wc, waarna je bij het doortrekken de optie hebt x voor glorix, o voor WC-eend, [ ] voor one touch etc.
Ik denk echt niet dat het blijft bij een paar onschuldige borden langs de weg. Ingame banners etc lijkt mij gewoon een kwestie van tijd. Ben benieuwd of het onderzoek dan nog zo positief zou uitvallen.

ik bedacht net iets over het vernietigen van materieel, bijvoorbeeld muur opblazen...
hoe zouden de reclamemakers reageren als ze horen dat we hun reclame in een spel kunnen vernietigen?

Slechte reclame is ook reclame. Ik denk eerlijk gezegd dat veel merken er niet eens zo'n groot probleem van maken. Hun merk heeft de aandacht, daar gaat het immers om.

zullen ze zoals Terw_Dan zegt waarschijnlijk niet zo erg vinden

de mogelijkheid om het (spectaculair) te vernietigen brengt ook weer mondelinge reclame teweeg....

player1 "ZOooo wat ik nu gedaan heb, weet je dat enorme reclameboard op dat huis in het centrum van de stad? Ik zag daar een coco-cola reclame op en ik had toch nog genoeg rockets in mn rocketlauncher, heb ik dat COCA COLA board helemaal in puin geschoten man.... er was niets meer van COCA COLA over...."

player2 "WOOOOOOW kickaassss man!"

player2 "hey player3, hoest, hey weet je player1.... die heb net een COCA COLA board helemaal aan gort geschoten man, was heavy, ik ga ook zoeken naar zo'n COCA COLA board dat wil ik ook zien"

...

Dus Solid Snake gaat ons in het vervolg Camels aanprijzen? :+

Waarom heb ik het idee dat games hierdoor niet goedkoper gaan worden?

niet verassend als je ziet dat vrijwel iedere gamer zegt dat ingame reclame geaccepteerd word zolang het maar in de setting pakt.

wat mij altijd zo verbaast is dat de slachtoffers zo gewillig zijn.

je wordt gedwongen iets te zien wat je niet wil zien, en 70 % is blij ...

en ze hangen een ongefundeerd verhaal op dat iets _waarschijnlijk_ goedkoper wordt;
en hoppa daar rent het domme volk weer, in de richting die ze gewezen wordt.

het is dus zo dat we tot de conclusie zijn gekomen dat de wereld in 7 dagen is gemaakt en dat je op zondag op een tapijt richting mekka moet bidden

je ziet op dit moment bij veel games toch al (niet echte) reclames, of je die nou vervangt voor echte producten of zou houdt maakt dan niets meer uit.....
persoonlijk vind ik het nog wel kunnen, zoals velen ook al zeggen als het maar in de setting van de game past..... (dat wordt creatief zijn met het kleurenspectrum voor de ads)

Hmm eigenlijk heb ik er ook niks op tegen. Bij race games horen nou eenmaal veel reclame borden langs de baan en dan heb ik liever echt bestaande borden dan van die fake reclame borden. Ook in sandbox games ala GTA is het enigszins een extra toevoeging aangezien je in het echte leven ook overal reclame borden tegenkomt. Zolang het niet hinderlijk aanwezig is of bijvoorbeeld tijdens het laden een reclame add opduikt is er vrij weinig aan de hand. Het hoort nu eenmaal ook bij het dagelijks leven dus waarom ook niet in games zolang het niet overdreven aanwezig is. @ lichtschrijver de zin "je wordt gedwongen iets te zien wat je niet wil zien, en 70 % is blij ..." In het echte leven verander je ook niks aan het feit dat er nu eenmaal reclame borden staan dus waarom in realitische games dan ook niet echte reclame borden gebruiken :P. Ik stoor me eigen niet aan reclame borden aangezien ze me niet zoveel schelen. Alleen sommige tv commercials maar goed.

[Reactie gewijzigd door Dannyvl op zaterdag 5 juli 2008 15:18]


ik zou juist tijdens het laden wel reclame laten zien, meestal zit je te wachten met een nutteloos scherm voor je neus, waarom niet ff een reclame voor pepsi of croky tussendoor zodat je eraan herinnert wordt dat je ook nog moet eten en drinken (handig voor onze koreaanse medegamers) :)
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 14:19 Hackers wijzigden dns-records van toezichthouder Icann
Vorige 12:35 Google voegt alsnog link naar privacybeleid toe
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011