Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 77, views: 13.208 •

Peter Zetterberg, business development manager van de Europese tak van Microsoft Game Studios, vindt dat het geen zin heeft om games tegelijk voor de Xbox 360 en de pc uit te brengen.

Dode muisZetterberg ziet het simultaan uitbrengen niet zitten, omdat hij vindt dat de verkoop van pc-games de verkoop van consoles in de weg zit. Volgens Zetterberg zal Microsoft zowel de Xbox 360 als de pc blijven ondersteunen, maar wil het bedrijf in Europa toch vooral consoles verkopen. In een interview met website Games Industry haalt Zetterberg de situatie in Duitsland aan, waar pc-games het beter doen dan in de meeste andere Europese landen. "We willen in Duitsland meer 360's verkopen en we zouden onszelf in de voet schieten als we een game tegelijk op pc en 360 zouden uitbrengen. Dat zou Duitsers de kans geven om de pc-versie te spelen. Als we daar een Halo-game op beide platformen tegelijk zouden uitbrengen, zou tachtig procent de pc-versie kopen." Zowel Halo als Halo 2 verschenen eerst op de console en pas maanden later op de pc. Van Halo 3 verscheen een versie voor de Xbox 360 in september 2007. Of daarvan een versie voor de pc wordt uitgebracht, is nog niet duidelijk.

De voorliefde van Microsoft voor de Xbox 360 valt niet bij iedereen in goede aarde. Zo vindt Paul Sams, operationeel directeur van ontwikkelaar Blizzard, dat Microsoft meer aandacht zou moeten besteden aan de pc als gameplatform. "Microsoft is nu hardwareleverancier en ze hebben een heleboel geld geïnvesteerd in de Xbox, maar ik zou het prettig vinden als ze wat meer oog zouden hebben voor de pc. Windows is tenslotte het populairste besturingssysteem ter wereld. Er zijn meer Windows-pc's dan consoles. Ik denk dat ze daar meer uit kunnen halen."

Reacties (77)

de klant wil PC-game, en dus willen gaan ze expres de console versie eerder uitbrengen om meer consoles te verkopen. De klant wil, wet van vraag en aanbod. Ik denk dat de klant geen 360 gaat kopen als ze de PC versie willen, maar gewoon wacht. ( of een andere game gaat kopen die er wel is op de PC)
Zeg dat maar niet te vroeg. Ik wou bijna een 360/PS3 kopen voor GTA4, maar heb het nog niet gedaan omdat ik eerst lcd nodig had.

Maar als ik het geld had dan had ik zeker een console gekocht voor dat spel.
AlsoOfftopic:
Jij bent de eerste die er zo over denkt, ik wil ook PS3 kopen voor GTAIV, maar heb het van me afgezet vanwege de kosten.. :P

Ontopic:
MS moet eerst is proberen 1 goed product op de wereld te zetten ipv meerdere slechte..
Ze hebben de Xbox360 nu wel aardig onder controle gelukkig, maar met Windows kan er nog wel wat verbeterd worden.. :)
Begrijp me niet verkeerd, ik gebruik XP en als je er niet teveel aan rommelt werkt het verder wel.. Maar daar is alles mee gezegd, k draai het alleen voor mn games, omdat het moet!

Markttechnisch gezien is het geniaal om alles voor de Xbox360 uit te brengen (Illigale downloads op PC etc.) en ook het feit dat er meer consoles verkocht worden, maar hier draaien ze (nog steeds?) verlies op, dus daar gaat het ze niet om!

[Reactie gewijzigd door Jelmoh op 1 juli 2008 16:38]

Goed gedaan, ik had in het begin ook een xbox gekocht alleen voor Halo en Midtown Madness 3.
Heb m gekocht, en 2 weken later stond ie maar stof te vreten, en ging ik weer terug naar de pc.
Ik had een XBOX 360 een jaar of twee geleden gekocht, met Saint's Row en nog een paar spellen. Paar keer mee gespeeld, maar weer terug gegaan naar mijn PC. En uiteindelijk mijn XBOX 360 verkocht op Ebay...

Ik vind dus echt dat een PC meer biedt dan een console.

Ik zit nu bijvoorbeeld Football Manager 2008 te spelen, te Photoshoppen en ondertussen te chatten. Dat zie ik een console nog niet (tegelijk) doen!

Wou ook een PS3 kopen, maar ja, het is zonde van mijn geld. Koop liever een nieuwe videokaart en uiteindelijk komt GTAIV ook wel naar de PC...

[Reactie gewijzigd door Potatomice op 1 juli 2008 18:21]

Ik zie je nu niet meteen op je PC GTAIV spelen, en tegelijk PhotoShoppen en chatten... Is nogal een kromme vergelijking.
Ik kan best wel multitasken. Mp3 tje op de achtergrond gamen en af en toe een ding voor een chat popup of een nieuw rss bericht.
Ben het eens met de reacties hierboven. Ik heb zelf alle drie de last-gen consoles en ik heb ze bijna nooit gebruikt . Heb nu zelfs een Wii gekocht en zelfs die gebruik ik nauwelijks. Ik weet bijna zeker dat als ik een PS3 of een X360 koop, dat ik er dan na een tijdje ook niet meer op speel. Ik speel gewoon veel liever op mijn PC, het werkt gewoon fijner.

Het is overigens niet raar van MS om eerst op X360 uit te brengen, want het brengt meer geld in het laatje. Ik heb toch het gevoel dat de PC gamer doelgroep steeds minder serieus wordt genomen.
Ik denk dat het geheel afhangt van het type gamer dat je bent.

Ik heb bijvoorbeeld een leuke moderne PC staan, waar eigenlijk alles goed op draait (behalve natuurlijk Crysis ;)). Vroeger wilde ik ook niets anders dan een PC en kon ik honderden guldens per maand uitgeven aan dat ding.

Ondertussen ben ik ook wat ouder (28, jaja) en ben ik blij als ik na mijn werk even lekker op de bank kan hangen. Dan heb ik dus al de hele dag achter de PC gezeten.

Dan druk ik dus een game in mijn 360 en ga even relaxt achteroverhangend een potje COD ofzo doen.

Op het moment dat gamen niet meer zo groot deel van je leven meer inneemt en je al het gezeik met PC's zat bent, is een console een prima middel om zonder veel moeite toch nog een paar avonden in de week leuk te kunnen gamen.

PS. Mijn vriendin heeft er ook minder moeite mee wanneer ik een paar avonden zit te Xbox'en op de TV dan wanneer ik die avonden boven zou zitten, achter een PC.
Offtopic: Zo goed is GTA IV nou ook weer niet ;) Heb hem inmiddels 2x uitgespeeld op een geleende PS3 en ben tot de conclusie gekomen dat San Andreas veel uitgebreider en leuker was.
Als ik jou moet geloven kan ik GTA IV straks in de winkelrekken laten liggen, want San Andreas zuigt juist kont naar mijn mening. De engine, omgeving en alles is prachtig maar het verhaal zuigt zo verschrikkelijk hard. Na een aantal missies heb ik de hoop op een missie waarin ik al die debiele klotehomies overhoop mag schieten maar opgegeven. Vooral die Jeffrey (OG LOC) moet eens uit zijn hol komen voor een missie, dan neem ik hem te grazen, wat een loser is dat. :X En dan verdien je nog "respect" ook door het slaafje van die loser te spelen. :X Ik kan me niet voorstellen dat GTA IV wat dat betreft nòg slechter zou zijn.

Ook is GTA:SA me te groot, ik kan er uren in rondrijden maar het blijft lastig om de weg te vinden. In GTA3 en Vice City kon ik op een gegeven moment blind rijden.. Ik denk dat wat jij als feit neerzet nogal subjectief is.

Ontopic: ik heb ook even overwogen een Xbox te kopen voor GTA IV (PS3 is me te duur voor één spel), maar heb er toch maar vanaf gezien. Het is me (voor één spel, zelfs GTA) te duur en nu ik van MS op de PC afben wil ik het niet weer op een ander apparaat hebben. Als GTA IV op de Wii uitkomt (in your dreams) zal ik daar eens over denken, maar voorlopig wacht ik wel op de PC versie.

[Reactie gewijzigd door W3ird_N3rd op 3 juli 2008 01:19]

vind je echt de OMGEVING mooi in San Andreas? ik vind dat juist de zwakste punten van de merchandise. Dan breng je een nieuw spel uit in het jaar 2008 en heeft het nog steeds graphics uit 2004 (of vroeger).. kijk naar spellen als Gears of War, Bioshock, Just Cause en Half-life 2. In vergelijking is GTA gewoon nergens.
Zo doe ik het inderdaad. Hoewel ik dan WEL weer een Xbox voor Halo 2 heb gekocht, maar als ik geen XBMC zou kunnen draaien was dat ook nooit gebeurd.

Microsoft snapt ook niet dat mensen gewoon een muis & toetsenbord willen gebruiken bij bepaalde dingen (zie PS3) of snapt dat wel, maar wil zowel PC als Xbox software blijven verkopen, iets wat al helemaal niet gaat werken; dan kopen we gewoon wat anders.

Ik zou bijna zeggen: ga zo door (des te sneller vertrekken ze helemaal uit de PC markt)
Ik snap Microsoft ook niet in dit geval (dat heb ik wel vaker, maar da's een ander verhaal): De (in dit geval Duitse) klanten geven door een bepaald kooppatroon te kennen dat ze pc games duidelijk prefereren boven consoles. In plaats van dat Microsoft daarop inspringt (en dus legale pc game verkoop een flinke boost zou kunnen geven als bijeffect) doen ze juist het tegenovergestelde, door de games niet (meer?) gelijktijdig te releasen. |:(
en dus legale pc game verkoop een flinke boost zou kunnen geven als bijeffect
Dat zou kunnen ware het niet dat er voor de pc veel meer downloads te vinden zijn dan voor de xbox360. Er zijn genoeg gamers die voor 1 spel een nieuwe console kopen de overige gamers wachten dan maar rustig af totdat de pc versie geleverd wordt. Dat je dan langer moet wachten is je eigen schuld moet je maar een xbox360 aanschaffen. Dat je dat onredelijk vindt of belachelijk of iets in de strekking is jouw probleem en niet dat van MS.

Er wordt gewoon vreselijk veel geld mee verdient en dan commerciële keuzes maken. Leuk of niet.
Helaas is vaak de reden dat de klant een PC-versie wil dat de klant dan niet hoeft te betalen en veel makkelijker een illegale versie kan bemachtigen... (niet iedereen laat zijn xbox360 modden)
Ik denk toch dat piraterij hier ook een doorn in het oog is. Een gelijktijdige release zou veel mensen op de pc aan het downloaden zetten en als deze mensen ook een 360 hebben zullen ze hoogstwaarschijnlijk niet ook nog eens de game voor hun console kopen.
Als je goed leest dan is er een andere reden. Ze verdienen gewoon meer geld per xbox spel dan op een PC spel. Verder willen ze graag meer xbox'en verkopen. Als een consument een PC spel koopt dan zal deze de xbox versie waarschijnlijk niet meer kopen. Minder winst voor Microsoft.

Downloaden is dus veel minder van invloed dan steeds wordt gedacht.
MS probeert op deze manier de concurrentie aan te gaan met andere game developers op de PC.

Door te proberen gamers naar de 360 te lokken, hopen ze op de lange duur andere developers de nek om te kunnen draaien.
Want als iemand al xbox thuis heeft staan betekent dat grote kans, dat het volgende spel ook voor xbox gekocht wordt.
En elk xbox spel dat verkocht wordt, ontvangt MS centjes voor.

Terwijl voor elk pc spel dat verkocht wordt, MS nauwelijks centjes krijgt, omdat grootste gedeelte door andere leveranciers/uitgevers/developers aangeleverd wordt.

Tja, het is een manier van zaken doen op de lange termijn en andere console verkopers doen precies hetzelfde. Het komt hun allemaal wel goed uit om pc platform zwart te maken.
Maar de basis is gewoon keiharde concurrentie om spelers naar HUN platform te lokken.
Ik denk niet dat ze developers de nek om willen draaien hoor. Deze zorgen juist voor content en meer omzet.
Het is gewoon zo dat 80% van de pc gamers iig bij cod4 illegaal speelt. Dan wil je niet dat nieuwe titels op de pc tegelijktijdig worden uitgebracht want dan gaan ze voor de "gratis" variant. Nu verdienen ontwikkelaars dik op de console versie en daarna melken ze nog het laatste beetje uit de pc markt. Zo denk ik erover.

[Reactie gewijzigd door alexvkan op 1 juli 2008 18:52]

Ik download echt ongelofelijk veel games. Maar als ik een game echt leuk vind (lees-langer dan een week speel) ga ik hem toch echt officieel aanschaffen.
Downloaden is voor mij dus alleen maar een reden om games te kopen. Wat je niet kent koop je tenslotte minder snel.

Ik heb zelfs games gekocht die ik als download al uitgespeeld had. Maar ik vind dat als een game fabrikant goed werk aflevert, ze ervoor beloond mogen worden.
Tja ik moet eigenlijk Filipy gelijk geven.

Vanuit een economisch standpunt is het natuurlijk slim gezien van Microsoft om eerst de xbox release te doen want anders gaan de verkoopcijfers waarschijnlijk dalen.

Vanuit het oogpunt van de consument is het natuurlijk niet zo leuk, want je wilt niet een Xbox kopen voor dat ene spel dat je leuk vind en evenmin heb je zin om er veel langer op te wachten.

Nu zou Microsoft er beter aan doen om het kooppatroon van de Duitsers proberen te veranderen dan het zo te forceren want moest ik een Duitser zijn en moesten ze mij dit lappen dan zou ik het spel waarschijnlijk voor zowel Xbox als pc links laten liggen.
Microsoft heeft geluk dat veel mensen nog niet doorhebben dat illegale games op x360 spelen erg makkelijk is. En dus dat het alleen op de PC "basiskennis" is.
tjonge jonge, ik krijg toch een steeds slechter beeld van microsoft, Ze hebben allemaal mooie spulletjes, en het werkt allemaal wel goed, maar ze zijn gewoon té veel op het geld gefixeerd, en dat is jammer want dat gaat ten koste van de kwaliteit.
Ik begrijp niet eens waarom iedereen een xbox of ps3 wil hebben. De muis werkt toch veel beter, en een toetsenbord toch ook? Daarbij is de prijs van de spellen voor de consoles ook nog ontsettend hoog.
Ik houd t gewoon op de pc, en koop de spellen die ik waard vind om te kopen.

@Bluecold,
Die 2x buzz voor je product valt nog wel te zien, met assassins creed was de rage al ver over.
Daarbij is een bedrijf als Google ook geen suikeroom maar die houden wel veel meer rekening met de consumenten!!

[Reactie gewijzigd door Twigg op 1 juli 2008 16:28]

Op deze manier verdienen ze meer geld.
Je hebt 2x buzz voor je product.
Dus meer aandacht, dus meer verkopen.

Microsoft is geen suikeroom.
Microsoft is een bedrijf dat geld wil verdienen.
Daar zijn ze goed in, en dat blijven ze nog wel even doen.

En Google heeft nog veel meer schijt aan consumenten dan MS.
MS probeert in ieder geval niet ieder snippertje prive informatie te bewaren.

Dat je 2x niet evenveel buzz hebt klopt, maar totaal kom je wel op meer buzz uit.

[Reactie gewijzigd door Bluecold op 1 juli 2008 16:40]

MS probeert in ieder geval niet ieder snippertje prive informatie te bewaren.
Correctie: het is voor ons niet zichtbaar hoe succesvol zij daar in zijn.
De muis werkt toch veel beter, en een toetsenbord toch ook?
Dat hangt maar net van het spel af voor fps/rts/mmorpg ja voor platform/race/rpg niet

Ik snap niet dat iedereen zo over muis/toetsenbord loopt te zeuren net als je bij een pc een controller kan aansluiten.
Kan je op de consoles een toetsenbord(360/ps3) en een muis(ps3) aansluiten het is maar net wat je beter vindt spelen wat je gewend bent.

Voor mij als console gamer vind ik dat wel een plus, maar ik denk niet dat de consument (duitsers) ineens meer xboxen gaan kopen omdat een spel laat/niet op de pc komt.
Het is jammer, maar wat jij zegt is niet waar. Voor heel veel RPGs (denk aan een Diablo, Neverwinter Nights, Oblivion, enz) werkt muis/toetsenbord beter en een racespel speel je toch echt het beste met een stuurtje (op de PC dus).

Op consoles kan je een toetsenbord en muis aansluiten, maar vrijwel geen enkel spel ondersteund het, dus daar heb je niets aan. Op PC kan je dan weer een gamepad aansluiten, maar er zijn ook wel PC games die dat weer niet ondersteunen (al is dit meer bedoelt voor console ports en bij die games werkt het vrijwel altijd even goed als op de console zelf).

Ik denk dat hun strategie wel enigzsins zal werken. Er zullen echt wel mensen zijn die zoiets hebben van 'als ik zo lang moet wachten dan koop ik die console maar'. Bovendien verdient Microsoft veel meer aan een Xbox game dan een PC game van eigen huis, dus dat ze dit doen is vrij logisch (al is het niet echt klantvriendelijk).
stuurtje kan ook op console ;)
Óf Je bent PC gamer, óf console gamer!
En meestal niet allebei..

Ze doen net alsof de mensen zo denken van: "Nou Call Of Duty is nu al wel voor de 360 uit, maar voor de pc pas over 5 weken ofzo. Maarja ik wil hem egt heeel graag, dus koop ik maar een Xbox 360 console."

Lekker lomp bedacht dus. Het zou alleen niet slim zijn om de PC game éérder uit te geven, want er zijn gewoon meer mensen met een PC dan met een console. Dan zouden mensen die fan van de game op zich zijn, hem dus eerder kopen en op de PC spelen, en daarna niet ook nog eens voor de 360. Maar als deze mensen liever op de 360 spelen, en ze komen tegelijk uit, dan kopen ze 'm toch wel voor de 360, de prijs verschilt meestal toch niets of weinig.

Het is dus niet erg doordacht, aangezien je met een gelijktijdige release een veel grotere marketingcampagne kunt opzetten. Ook al verschillen de releasedatums meestal niet veel, toch is 5 weken essentieel als je campagnes gaat laten overlappen. Ze zouden er dus juist goed aan doen om alles tegelijk uit te geven aangezien je dan gewoon egt iedereen lekker kan maken, en er ook veel meer tegelijkertijd over gepraat zal worden, ongeacht welk platform. Zo werkt het simpelweg, onder studenten, collega's etc. die het over 'een' game hebben. Dan wil iedereen 'm hebben, en erover praten, en niet pas 5 weken later 'spuit 11' zijn, omdat hij/zij graag op de PC speelt.

Mijn devies: Alles tegelijk de winkel in dus!

[Reactie gewijzigd door NiVaSi op 1 juli 2008 16:28]

Het is wel erg goed doordacht. Grote bedrijven als Microsoft laten dit soort shit niet over aan een een toevallige voorbijganger.
Jouw argumentatie gaat de fout in door te denken vanuit jouw standpunt en daar argumenten bij te zoeken ipv. Microsofts standpunt en dan alle mogelijkheden te overwegen en het compromis uitkiezen waarbij er de meeste winst wordt gemaakt.
Er zijn ook real-life voorbeelden van dat het gewoon niet zo werkt.
Kijk maar naar Fable.
Eerst op de Xbox => gigantisch verkoopsucces
Toen op PC met wat extra content => nog een verkoopsucces.
Als je niet 5 weken later spuit 11 wil zijn, moet je dus de Xbox360 kopen. En dat vind MS fijn. Dan heeft MS meer afzetmarkt.

Microsoft wil niet jouw vriendschap, Microsoft wil jouw geld. Net als ieder ander bedrijf.

[Reactie gewijzigd door Bluecold op 1 juli 2008 18:31]

Als ik naar amerika kijk waar het toch al snel cool is om een console te hebben en je een nerd bent met een computer dan denk ik dat het idee van microsoft is de groote massa aan te trekken en dus liever alle mensen die gamen op een console cool vinden te strikken voor hun systeem dan alle mensen die minder cool zijn en achter hun keyboard zitten te rommelen.

Wat meneer Zetterberg helaas voor hem ook zegt is dat bijvoorbeeld in Duitsland het gamen op een computer erg populair is, dat betekend dus dat Microsoft niets anders doet dan de amerikaanse ideeen over wat wel en niet cool is in europa op te dringen liever dan te acepteeren dat er een verschil is tussen Amerika en Europa.

Als ze gelijk zouden uitgeven dan lopen ze het risico dat men ook in Amerika sneller op een PC een game zal spelen en omdat ze zelf niets verdienen aan PC hardware zien ze liever dat die markt netjes achter hun XboX blijft zitten en laat die mensen in europa maar barsten. Stelletje computer gamers die kunnen veel te makelijk kopieren en daar is ook al niet echt geld aan te verdienen.

Ik denk dat je gelijk hebt maar ik ben bang dat de gesloten systemen zo als XboX, PS3, wii veel vaker games eerder zullen zien uitkomen dan de PC simpel weg omdat de grootste markten Japan en Amerika er om vragen en omdat het gemak van kopieren op een PC te groot is.
Japan en Amerika zijn echter niet de grootste markten, dat zijn (sinds kort) Azie en Europa. Amerika hangt er toch al een flink end achter. En in het merendeel van Azie (China, India, Korea, enz.) spelen gamers vrijwel exclusief op de PC. Helaas is het zo dat in Azie, net als Oost-Europa, legale games vrijwel niet verkocht worden en als dat wel zo is dan is dat voor zo'n lage prijs dat er amper iets aan verdient kan worden.
Dude... Japan hoort ook bij het werelddeel Azië.
Als Microsoft dat wil kunnen ze dat gewoon toch doen. Who cares, als jij een eigen bedrijf zou hebben, ga je ook de keuze maken waar het meeste geld te vinden is. Logisch lijkt me. Valve stopt ook met counterstrike 1.6 omdat mensen het niet meer kopen.
Wat heeft opensource te maken met het tegelijk releasen van games op de PC en de Xbox ?

Je had een presentatie over de mooie mogelijkheden van de nieuwe Office? Bedoeld voor IT'ers? En dan ben je bang dat jullie gebruikers die uitleg niet zouden snappen? Vind je het raar?

Volgens mij is het nog altijd aan het eigen bedrijf om er voor te zorgen dat hun gebruikers, de geinstalleerd producten kunnen gebruiken.

En trouwens, die cursussen, die worden helemaal niet door MS gegeven hoogstwaarschijnlijk.

Beetje flamen is altijd leuk he :P
Wat, ze geven dit gewoon expliciet toe?

"Liefst zouden we de PC games markt vandaag nog zien sterven in de hoop dat mensen dan een Xbox 360 gaan kopen?"

Seriously :D

Nou ik wens ze veel succes, DirectX is zo ongeveer het laatste wat veel thuisgebruikers nog echt aan Windows (XP) bindt in veel gevallen, voor de rest kan alles perfect met Linux/Mac OS. Als ze nu gaming op PC's ook nog zelf de nek om gaan draaien, is het graven van hun eigen graf, samen met Windows Vista, eigenlijk compleet.
inderdaad, ik wil al een tijd overstappen op Linux, maar al mijn games zijn gemaakt voor Windows, als ze echt kappen met de pc gaming markt, en waarschijnlijk ook weinig tot geen energie in DirectX gaan stoppen, dan stap ik echt over.
Misschien zelfs wel als de top games allemaal voor linux beschikbaar zijn.
Voorzolang zit ik nog vast aan dit reuzachtige Vista
Microsoft kapt niet met PC gaming maar het is commercieel minder interessant.
Logisch lijkt me ook met al die illegale downloads(buiten Nederland dan)
Er zijn meer mensen die weten hoe ze aan illegale PC spellen moeten komen dan mensen die weten hoe je illegale games kunt spelen op je Xbox360.
Om eerlijk te zijn ken ik niemand met een niet omgebouwde XBox. De kennis van het modden is niet heel wijdverspreid, maar er zijn genoeg mensen die een XBox modden voor een paar tientjes of als vriendendienst. Het downloaden / branden van de spellen is zo makkelijk dat niet echt een drempel meer is... Kennis mag niet wijdverspreid zijn, maar tegenwoordig kan je ook via connecties aan de kennis komen...

Op de PC koop ik nu momenteel alleen echt goede spellen, maar aangezien er veel flutgames zijn probeer ik ze meestal eerst even uit. Net als veel mensen met MP3's doen: downloaden, luisteren en als het ze bevalt kopen ze de cd. Wat ik steeds meer heb ik dat als iemand PC-gamers een jaar laat wachten op de PC versie dat ik zoiets heb van 'zolang wachten en dan nog 60 euro durven te vragen ook???'.
Windows is nog lang niet de nek omgedraaid.
Zakelijke gebruikers zijn geen driectx nodig en toch draaien de meeste bedrijven allemaal nog windows. En wel om 1 reden. De gebruikers kennen het allemaal.
En trouwens zoalng de linux distro's niet allemaal op 1 installer overgaan zie ik linux het niet winnen van windows. Als het zo wordt dat er maar 1 setup file nodig is voor alle distro's (net zoals nu in windows dus) en mensen kunnen die gewoon dubbelklikken en installeren drukken, pas dan zal linux klaar zijn voor de grote massa.

Ontopic:
Dit is over het algemeen de bedrijfsstrategie van microsoft. Microsoft wil iets anders als de klant en probeert het op alle mogelijke manieren te pushen. We zullen wel weer zien wat er van komt.
1 installer is er idd niet, maar in de praktijk zijn er 2 : .rpm en .deb
Dit werkt makkelijk zat
Ik weet dat het makkelijk zat is maar niet voor mijn moeder of voor mijn broertje of voor mijn zusje.
[offtopic]
Je moeder / broertje / zusje heeft niet perse de allernieuwste versie nodig die misschien ubnstable is op jouw systeem. Dus kunnen ze heel makkelijk via grafische interface hun programma installeren vanuit een repository. Dit lijkt mij meer gebruikersgemak geven dan eerst een website opzoeken van het programma dat je zoekt, dan de downloadsectie vinden, pakketje downloaden en installeren.
Jij wil een windows manier van installeren toepassen op linux, terwijl die van linux voor de meeste gebruikers makkelijker zal zijn.
(hoewel ik toegeef dat als je de laatste versie wilt hebben, je soms zelfs moet compileren en dat is voor gebruikers een hel)

[ontopic]
Microsoft geeft nu wel een duidelijk signaal naar andere ontwikkelaars dat games ontwikkelen voor de pc minder winstgevend is.
Ik ben het er mee eens dat dit een van de grootste beweegredenen van mensen is om windows te gebruiken. Hoewel ik de beweegredenen van microsoft snap, denk ik dat ze zichzelf hiermee tegenwerken en dat nog wel op een dubieuze manier.
En trouwens zoalng de linux distro's niet allemaal op 1 installer overgaan zie ik linux het niet winnen van windows. Als het zo wordt dat er maar 1 setup file nodig is voor alle distro's <...yadda yadda>
Dat is wel heel erg kortzichtig. Installers zijn een windows concept wat eigenlijk alleen een workaround voor het probleem dat in windows alles afhangt van 3rd parties. Voor linux hoeven mensen alleen maar met de package manager te leren werken, en ze hebben geen installer onzin meer nodig. Package managers zijn stukken gebruiksvriendelijker dan elke soort installer waar windows ooit mee aan is gekomen. Geen next next, "waar wil je het neerzetten", "lees onze eula", next next. Nee, gewoon aanklikken wat je wilt en op Apply drukken. Simpel toch?

En het installer concept bestaat ook al voor linux hoor. Het heet autopackage, en wordt onder andere door de belastingdienst gebruikt voor hun linux software. Het werkt best aardig, maar niet zo handig als een package manager (geen auto-updates, teveel klikwerk, etc), aangezien het gewoon een gekopieerd windows concept is.
Kom op mensen, lijkt me logisch.

MS is afgelopen paar jaar aangeklaagd wegen het vergrendelen van hun software in Windows en nu word WIndows 7 dus modulair met een kleine kern.
Een console draait echter embedded software dus bestaat dat risico niet. Dus heeft MS automatisch monopolie over wat erop draait als O.S. en het hacken van de veredelde PC zorgt ervoor dat je console niet meer werkt op het netwerk. NU komt het leukste nog, dat is ook nog eens legale practijk. Kortom, het is een legale manier om jouw doos met hardware en jouw besturingssysteem aan gebruikers en gamefabrikanten op te dringen.
Dus iedere consolefabrikant tot nog toe is hetzelfde als microsoft? Wat je nu zegt geldt al voor de NES, gameboy en Master system....
Ik denk niet dat het iemand wat boeit wat voor OS er op een console draait. Het is namelijk een appliance, net als je tv en dvdrecorder. Je gaat toch ook niet klagen dat je je eigen OS op je dvdspeler, koelkast en frituur wilt installeren? Op PC's is dat anders, gezien die altijd al open waren en hardware en software altijd losse componenten waren geweest, en mensen er eigen programma's bij willen installeren enzo. Maar zelfs mij als doorgewinterde linux gebruiker kan het weinig interesseren dat er een of andere embedded windows op de 360 draait (totdat het zaakie weer eens vastloopt uiteraard, en ik me afvraag waarom ze nog windows-rommel gebruiken :+).
Sterker nog, volgens mij is de beste oplossing tegen piraterij om de hardware volledig dicht te zetten. Dat soort oplossing zijn nodig om de productie van games in stand te houden. Als 90% hun game van het net plukt halen developers hun kosten er niet meer uit en gaan ze op de fles. Wil je dat dan, helemaal geen games meer?
Ja, laten een aantal mensen Microsoft weer eens in de hoek drukken. Zonder Microsoft was het waarschijnlijk zo geweest dat je voor bepaalde games gewoon een andere videokaart moest kopen. Wat hadden we vroeger? DirectX, OpenGL, Glide, etc. etc. Sommige videokaarten konden meerdere modes aan maar dat gold zeker niet voor elke kaart. Microsoft is de eerste geweest die met een duidelijk framework is gekomen om het ontwikkelen van games voor de PC "eenvoudiger" te maken.

Dat DirectX volledig geintegreerd in Windows is, is misschien nadelig voor de ontwikkeling van games maar vergeet niet dat Microsoft in dit artikel spreekt als game-publisher en niet zozeer als "de grote boze Windows gigant. En in die context is het Microsoft meer dan aangelegen om hun games (en dus de verkoop van consoles) zelf op de markt te zetten zonder rekening te houden met Windows/PC-gebruikers.

Ik lees trouwens nergens dat mensen zeuren over "dat Sony spellen als Gran Turismo niet naar de PC brengt". Beethe hypocriet imho want Sony is net zo'n grote spellenpusher als Microsoft en daar valt blijkbaar niemand over?
Het is denk ik niet zo zeer dat een aantal mensen Microsoft "bewust" in een hoek drukt. Hoewel ik wel loze berichten lees over OSen en dergelijke. Het gaat hier nog steeds om een bericht van de Europese tak van Microsoft Game Studios en men doelt op platformen.

Ik kan wel aansluiten bij de reactie van NaVaSi.
Toch een rare strategie van spellen uitbrengen, zeker als de mogelijkheid er is dat er flink bespaart kan worden door alles in 1 keer te promoten.

Misschien de techniek en de druk om snel iets op de markt te brengen waardoor ze deze manier hanteren?
En als Microsoft meer inzage zou geven in de broncode / specificaties dan zouden we momenteel alleen nog maar realistische games hebben...

Je probeert hier neer te zetten dat het zonder Microsoft nooit goed was gekomen, maar aangezien Microsoft DirectX met z'n monopolie positie heeft doorgedrukt is het op deze manier goedgekomen. Dat wil niet zeggen dat het anders niet goedgekomen was! Het zou zelfs beter geweest kunnen zijn...
Microsoft heeft niets doorgedrukt. Glide en OpenGL werden al gebruikt voor DirectX bestond. De reden dat hard- en software fabrikanten op DirectX zijn overgestapt, is simpelweg omdat het voor games het betere platform is.

Microsoft heeft ook een enorm open samenwerking wat betreft DirectX. De nieuwe DirectX versies worden ontwikkelt in volledige samenwerking met ATI en NVidia, en de grote software fabrikanten. Veel van de DirectX ontwikkeling kwam naar aanleiding van wensen uit de hard en software ontwikkelaars.
Ik zal MS er niet over aanvallen hoor. Ik zal hier wel voor weggemod worden door de grote hoeveelheid MS fanboys, maar ik wou het toch even kwijt. Ik zie windows liever nog vandaag dan morgen als gameplatform verdwijnen. Simpelweg vanwege het monopolie en de macht die MS er aan over houdt, en het de groei van linux en mac tegenhoudt. Zolang gamedevelopersalleen maar directx games uit blijven brengen (op een paar na, zoals de in het artikel genoemde blizzard), komt er nooit een einde aan dat monopolie.
Vroeger speelde men ook geen games op computers. Toen had je dingen als de C64 en Atari 2600. PC's waren iets voor nerds en kantoorgebruikers. Er lijkt me niks mis mee als er alleen nog maar consolegames uitgebracht worden, net als in die tijd. Console games werken normaal gesproken altijd op je console, het is er tenminste voor ontworpen, in plaats van een hele reeks aan verschillende hardware, zoals op de PC. Voorkomt een heleboel ellende. PC games zijn namelijk niet erg gebruiksvriendelijk meer. Installeren, patchen, updaten, settings tweaken voor je hardware, nieuwe hardware moeten kopen omdat developers geen rekening meer houden met jouw nog niet zo oude GF7 en alleen voor de laatste generatie kaarten maken... zucht...
Een hoop mensen gaan dan klagen over de prijs, maar windows is ook niet gratis (honderden euros voor vista tegenover honderden euros voor een console). Anderen komen aan met dat ze perse keyboard en muis willen (ze zien consoles meteen als "gamen met een controller"), maar moderne consoles als xbox en playstation kunnen allang al dat soort apparatuur aan.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBSamsung

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013