Hoofdcategorieën
Device Settings

'Belgacom heeft 10 miljard euro voor overnames'

Door Dimitri Reijerman, woensdag 18 juni 2008 17:29
Submitter: DinX, views: 10.962

Belgacom heeft tien miljard euro in zijn oorlogskas voor het financieren van nieuwe overnames. Volgens de topman van het bedrijf, Didier Bellens, biedt de financiële crisis kansen.

De Belgische provider zou door de huidige internationale economische situatie juist groeimogelijkheden krijgen, zo verklaarde Bellens tijdens een interview met Datanews. "We kunnen onze knowhow op het vlak van vastelijntoepassingen uitspelen. We zitten daarmee trouwens bij de besten in Europa. En de financiële crisis biedt kansen. Er zijn meer mogelijkheden dan in het verleden."

Toch loopt Belgacom een aanzienlijke kans dat de geplande overname van Scarlet voor 185 miljoen euro definitief niet doorgaat. Volgens de Belgische krant De Tijd zou de Raad voor de Mededinging niet akkoord gaan met de fusieplannen, omdat de Belgische telecomaanbieder te weinig tegemoet zou zijn gekomen aan de geuite bezwaren.

Eerder werd de overname al door de mededingingsautoriteit tot twee keer toe onderworpen aan een diepgaand onderzoek, nadat zowel politiek als bedrijfsleven kritiek leverde op de plannen. Het dossier is nu teruggestuurd naar minister Vincent Van Quickenborne, meldt Express.be.

Volgende 17:57 Darpa en iRobot gaan flexibele robots ontwikkelen
Vorige 16:57 Eerste 6x-blu-ray-media duiken op
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  »


Volgens de bron is het miljard.

Wat ook logischer lijkt met 10 miljoen kan je niet veel bedrijven overnemen vrees ik.

Dat is 1000 euro per inwoner van België?

Aangezien het een semi-staatsbedrijf is, dat vroeger alles met belastingsgeld betaald heeft, stel ik voor om die 1000 euro per inwoner mooi opzij te zetten en te houden voor fiber aan huis verbindingen !

De isp's die hun limiet afschaffen overnemen :X

Geef ze aub geen ideeën.

hebben ze in het verleden reeds gedaan. Ofwel overnemen ofwel gewoon kapotmaken door de groeimogelijkheden te beperken.

Ik vrees wel dat dat een reële mogelijkheid is als ze het voorbij de mededingingsautoriteit krijgen.
Ze zouden beter dat geld in hun netwerk investeren en ook overschakelen op een FUP, dat zal hen op den duur veel meer opbrengen en qua PR van onschatbare waarde zijn.

Die FUP zal hen juist niets opbrengen. Als Belgacom de limieten zou afschaffen om zo klanten te lokken van andere providers, dan zullen die providers ook gewoon hun limieten afschaffen en dan is er helemaal geen klantenverloop en kost een dergelijke actie alleen maar enorm veel geld. Vandaar dat die limieten niet zo gauw zullen worden omgezet in een FUP bij Belgacom.

de overheid zou belgacom eens wat aan banden moeten leggen, dit zegt toch duidelijk dat ze woekerwinsten maken door oneerlijke tarieven en uitbuiten van een monopoliepositie?

Als ik minister was had ik het volgende al gedaan
- minimum download limieten opleggen
- maximum tarieven opleggen

Een bedrijf als Belgacom zorgt ervoor dat wij belgen terug draaien in de tijd, is dat nu normaal? Downloadlimieten zijn in jaren al niet veranderd, maar met de huidige internet-ontwikkelingen betekend stilstand, hopeloze achterstand krijgen.

Het wordt dan snel tijd dat vrijwel alle Belgische isp's hun limieten afschaffen, anders wint deze gare isp alsnog

Je weet toch wel dat Belgacom verdient aan elke ADSL verbinding in België he? Het netwerk van telenet kan geen hogere limieten (laat staan FUP of ongelimiteerd) aan, dus concurrentie heeft Belgacom niet echt.

Waar haal je dat vandaan? Klinkt als iets wat door Telenet zelf als 'aanleiding' voor het niet verhogen is opgegeven namelijk. Het is namelijk onzin.

Als je even kijkt naar een willekeurige grote Nederlandse ISP met veel breedbandaansluitingen, dan heb je 't over aansluitingen van gemiddeld ergens in de buurt van 6mbit. Je hebt snellere en langzamere aansluitingen, maar dat doet er vrij weinig toe. Als je dan het totale verkeer van zo'n ISP deelt door de hoeveelheid aansluitingen kom je per aansluiting op ongeveer 100kbit.

Dat is wat lastig om precies uit te rekenen, maar stel dat alle bijna 6 miljoen huishoudens in Nederland al hun verkeer via AMS-IX sturen (is niet zo), dan heb je 't bij een piekverbruik van 400gbit over gemiddeld 70kbit per huishouden. Uiteraard is AMS-IX verkeer niet alles wat we genereren en is niet alle AMS-IX verkeer bestemd voor Nederlands huishoudens, dus dat klopt niet voor 100% maar 't komt aardig in de buurt.

Als telenet 70kbit per klant niet aankan intern, is er wmb iets goed mis en dat zou je nu al merken. Op de plaatsen waar je veel klanten aggregeert moet je natuurlijk wel wat aan je dimensionering gaan doen. Mooi voorbeeld is de verbindingen naar IX'en. Telenet heeft nu 20gbit naar BNIX, da's 22kbit per klant waarvan ze er 900k hebben, dus da's niet genoeg. Maar naar mate je dichter bij de klant in 't netwerk komt is er minder aggregatie, dus minder bandbreedtebehoefte. Gelukkig is 't nu juist bij die aggregatie waar je makkelijk in extra capaciteit kunt voorzien.

(Ik heb trouwens net even bij AMS-IX gekeken bij de memberlist.. KPN heeft in z'n eentje 181 gigabit aan ISP-vlan poorten. Da's een heleboel porno..)

10 miljard :| Wil dat zeggen dat Belgacom al gemiddeld 1000¤ per Belg uit hun zakken heeft geklopt om anderen bedrijven over te nemen? Als Bipt ballen à la Kroes krijgt en boetes mag uitdelen van Van Quickenborne is het gat in de begroting gevult. 8)7

[Reactie gewijzigd door Mijiru op woensdag 18 juni 2008 17:54]


De inkomsten van een onderneming komen niet enkel van de klanten, maar ook van investeerders, waaronder in dit geval de Belgische (Vlaamse?) overheid.

Het gaat hier wel over hetzelfde bedrijf dat al jaren steen en been klaagt omdat er door de overheid niet of veel minder mag geïnvesteerd worden (Europese regelgeving) en dat ze het nu allemaal zelf moeten betalen en dan nog hun netwerk moeten openzetten voor anderen.

En waar denk je dat de overheid het geld vandaan haalt?

Fout. Inkomsten komen van klanten. Inversteerders doen investeringen.
In ruil daarvoor krijgen klanten een dienst, en investeerders een dividend.

(Niet dat ik weet waarom je over inkomsten begint, want het artikel gaat over de kaspositie.)

Eigenlijk ¤1210.

Vroeger was Belgacom een staatsbedrijf... named RTT ... voor je telefoon kon je in belgië nergens anders terecht dan jawel ... bij den RTT.

Als je de enigste bent en je kan rustig in heel het land kabeltjes leggen, dan loopt het geld lekker binnen. Die 10 miljard is echt opgebouwd kapitaal van vroeger, ook een deel van nu, maar je kan er zeker van zijn dat 75% komt van uit de tijd van het "uber" monopolie.

't Is wel grappig dat Belgacom eigenlijk gewoon Telenet zou kunnen uitkopen, maar jah .. ze mogen niet .. anders hadden ze het AL LANG gedaan... maar jah... met 10 miljard kan je nog wel wat dingen kopen... KPN anyone (wss duurder dan 10 miljard)

Wie ooit met de RTT te maken heeft gehad weet dat we met de service van Belgacom zeer blij mogen zijn. De RTT was een bureaucratie met oostblokdimensies, inclusief de wachttijden om iets geregeld te krijgen. De inefficiëntie was er zo hoog dat ik betwijfel of Belgacom daar veel kapitaal aan overgehouden heeft, dat geld komt eerder aan goede investeringen uit het post-RTT-tijdperk.

Maar ja, zo lang we geen van beide harde cijfers op tafel kunnen leggen blijft het gissen :).

ik denk dat belgacom veel meer verdient uit hun professionele aanbood

offtopic:
Hee leuk, de topman van een telecombedrijf heet BELLENs :)
10 miljard voor overnames :|
Dat krijgen ze toch nooit op voor de Belgische mededingingsautoriteit ingrijpt?

Je moet ook buiten België denken. In het verleden heeft men al geprobeerd om Telefonica over te nemen.

tenzij ze dit bedrga niet allen in belgië uitegeven of op een ander markt gaan zitten. Om maar wat te zeggen: belgacom zou kunnen investeren in een Franse ISP oid of in een hostingbedrijf in België: beiden vergroten en versterken weliswaar het bedrijf, maar geen van beiden zorgen voor oneerlijke concurrentie of monopolievorming.

Bovendien lijkt 10 miljard veel meer dan wat het is als je naar bedrijven gaat shoppen!


wat een onzin.

Belgacom is een overheidsbedrijf, dus als er winst is wordt die dan ook niet uitgekeerd aan de aandeelhouders.
Logisch resultaat is dus dat er een mooie reserve wordt opgebouwd.
Niet zelden wordt daarmee geïnvesteerd (en soms zelfs heel fout geïnvesteerd) in dingen buiten de sector.
Deze oorlogskas is echter een strategische investering en kan niets anders dan geld opbrengen.

Wanneer gaat iedereen nu eens aanvaarden dat bedrijven er zijn om winst te maken?
Jouw baas loopt toch ook niet te lullen over het bedrag dat je maandelijks overpompt naar je spaarrekening? Niemand gaat nog werken voor kost en inwoon, waarom zouden bedrijven dan iets soortgelijks moeten doen?
Ik denk niet dat Belgacom ook niet echt op het niveau 'bedrijf met woekerwinst' speelt.

* voodoochile is dat ondoordachte gekanker over alles en nog wat (meestal doorspekt met sappige dt foutjes) onderhand wel beu geworden.

als overtuigd liberaal ben ik het ongeveer eens met uw stelling.
Echter: over de uitspraak
Ik denk niet dat Belgacom ook niet echt op het niveau 'bedrijf met woekerwinst' speelt.
heb ik mijn bedenkingen.
De prijs/kwaliteit verhouding die ze voor hun producten aanrekenen zijn werkelijk in geen enkel opzicht te vergelijken met wat er over de grens gebeurd.
In testaankoop stond deze maand nog een vergelijkende tabel: onvoorstelbaar!
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 17:57 Darpa en iRobot gaan flexibele robots ontwikkelen
Vorige 16:57 Eerste 6x-blu-ray-media duiken op
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011