Hoofdcategorieën

Maker alternatieve Vista-drivers voor geluidskaarten geeft op

Door Willem de Moor, maandag 9 juni 2008 09:59, views: 23.418

De Braziliaan die onder het pseudoniem Daniel_K bekend stond om zijn zelf gebrouwen Creative-drivers voor Windows Vista, heeft zijn kat-en-muis-spel met Creative opgegeven, maar de drivers zijn nog wel beschikbaar.

Creative Sound Blaster Audigy logo De drivers en software van Creative voor onder meer Audigy-geluidskaarten waren in sommige gevallen niet in staat de gewenste geluiden onder Windows Vista te produceren. Daniel Kawakami, beter bekend als Daniel_K, paste de drivers aan om de functionaliteit alsnog te ontsluiten. Creative was het echter niet eens met het aanbod van alternatieve drivers, en trachtte Daniel_K te beletten zijn custom drivers aan anderen beschikbaar te maken. Het getouwtrek is nu ten einde: Daniel_K heeft de handdoek definitief in de ring gegooid na opnieuw een brief van Creative, waarin met juridische acties wordt gedreigd, tenzij hij stopt met het beschikbaar maken van de drivers. Mirrors waar eigenaars van de Creative-kaarten hun drivers kunnen bemachtigen, lijken vooralsnog echter buiten het bereik van Creatives cease and desist-brieven te blijven.

Update 10.09: Daniel_K heeft het originele bericht dat van Creative afkomstig zou zijn geplaatst, waarbij hij aangeeft niet met juridische maatregelen te maken te willen krijgen. Wel zegt hij aan de authenticiteit van de e-mail te twijfelen, en een officiëel bericht van Creative af te wachten.

Volgende 10:16
Vorige 09:45

Reacties

«  1  2  3  4  »

Toch jammer, Creative maakt best goede kaartjes maar hun eigen drivers zijn echt waardeloos...

En zonder drivers zijn de kaartjes ook waardeloos.

Het is triest dat creative zo reageerd maar goed op deze manier krijgt de concurrentie een kans omdat creative zaken laat liggen.

Laten ze die jongen een contract aanbieden.

was het niet zo dat wat hij nu gratis aanbeid creative al gemaakt heeft maar creative wil er geld voor hebben.

Hij vroeg om een donatie voor zijn project (kostte blijkbaar nogal veel tijd en geld). Dit schoot Creative in het verkeerde keelgat...

Wat hij gemaakt heeft kan Creative in principe gewoon vrijgeven. Alleen hun buisinessmodel laat dit niet toe, en zegt koop maar een nieuw kaartje als je die futures op Vista wilt gebruiken, rare manier van handelen imho.

Voor mij in ieder geval geen Creative meer door dit soort praktijken!

Dat is inderdaad waar:
Creative wil de functies niet vrijgeven onder Vista omdat zij afspraken met derden hierover hebben.
Kijk hier maar eens: http://upload.digiex.net/files/nfogfg75lxusgipp79w9.jpg

Het trieste is dat ze het zo doen. Deze man hoeven ze niet te betalen, ze zouden hem inside informatie moeten geven om deze drivers nog beter te maken. Waarbij op de creative site wel gemeld moet worden dat ze niet aansprakelijk zijn voor de gevolgen van het gebruik van deze driver.

Voor mij voldoende rede om nooit meer iets van creative te kopen iig. Zo hoor je niet met je klanten om te gaan die je als bedrijf alleen maar helpen. Ze hadden hem namelijk ook 1000 euro kunnen bieden voor deze software, deze zelf finetunen, en dan te releasen. Dan was het goed en netjes opgelost.

Dat ze hem gewoon een job aanbieden?
Hoe idioot moet je niet zijn als bedrijf om iemand die betere drivers maakt op z'n eentje niet aan te nemen...

Hij maakt geen betere drivers.
Hij unlockt wat code in bestaande drivers die door creative bewust is uitgeschakeld, that's all.

Laten we nou niet gaan doen alsof ie in z'n eentje even briljante drivers heeft gemaakt ofzo.

Waarbij op de creative site wel gemeld moet worden dat ze niet aansprakelijk zijn voor de gevolgen van het gebruik van deze driver.
het is of het een, of het ander: je gaat niet een ontwikkelaar inside informatie geven om vervolgens te roepen dat je niks te maken hebt met wat hij ontwikkeld.

Maar dat het triest is ben ik met je eens: mijn volgende zelfbouw-project zal waarschijnlijk ook geen Creative-geluidskaart meer hebben want dit soort praktijken hou ik niet van...

Een beetje support kan verwijzen naar zijn drivers, waarbij ze wel kunnen melden dat deze dus niet ondersteund worden vanuit creative. Op die manier heb je het beste van twee werelden.

Aannemen of afkopen lijkt mij persoonlijk het beste idee.

Het gekke is dat hij heeft gepost op de creative fora, waarbij IK, wanneer ik dit zou doen als creative deze threat direct zou sluiten en verwijderen. Ik verwacht nog wel wat berichten hierover komende tijd.

[Reactie gewijzigd door Kevinp]


Het gekke is dat hij heeft gepost op de creative fora, waarbij IK, wanneer ik dit zou doen als creative deze threat direct zou sluiten en verwijderen.
He? Kan je die zin a.u.b. verduidelijken?

De kaarten van Creative zijn ook niet goed.
Zaterdag net mijn 24 bit 192 Khz Creative kaart vervangen door een Echo Audiofire 12.

Het verschil is echt super groot. Nu speeld mijn PC eindelijk beter dan mijn (SA)CD speler.

Hier word ik nu altijd beetje moe van. Omdat product B beter is dan product A, wil niet zeggen dat A gelijk slecht is. Daarbij heb ik even de prijs van je Audiofire opgezocht, en die blijkt ook 'ietwat' duurder te zijn, met z'n 700 dollar :X

On topic: vind het wel een vreemd bericht dit. Had Creative niet onlangs aangegeven zijn werk aan de drivers toe te staan (onder bepaalde voorwaarden), en hem zelfs ondersteuning te geven? Zijn aanpassingen zijn zelfs op de creative fora terug te vinden. Lijkt me dat als ze er zo tegen waren, deze pagina lange topics allang gesloten zouden zijn?

De producten van Creative zijn wel van goede kwaliteit, de support helaas niet en dit soort praktijken tegen de community zorgen ervoor dat Creative heel veel van z'n markt aan het verliezen is. Want welke mensen kopen de duurdere kaartjes voor hun pc? De tweakers/zelfbouwers... In een standaardpc wordt namelijk steeds meer met onboard sound gewerkt.

@Sjekster, ZeroSixZero:

Die kaarten zijn wel degelijk slecht. Waar ze vroeger nog hardware features hadden lijken ze tegenwoordig alles in software te doen. Had een jaar of 2 terug nog een audigy nogwat van een euro of 100 gekocht om in m'n nieuwe linux machine te stoppen, blijkt het ding zelfs geen hardware mixer te hebben. Wtf? Zelfs mijn oude moederbord had dat al op z'n onboard chip zitten (4 channels). Tegenwoordig betaal je bij creative de hoofdprijs voor een audiokaart die eigenlijk voor het grootste deel in software ge-emuleerd wordt.
Ik had het ding meteen terug gebracht en een oude kaart met een of ander vaag chipje van een vriend gekregen. Die kaart was al een stuk ouder, maar had wel 32 channel hardware mixer en surround effecten. In de hardware ja, in plaats van softwaretroep zoals bij creative.

Dat is gewoon compleet onzin. Alleen de lager geplaatste kaartjes van zo'n 30 euro doen veel in software. Zoals de x-fi xtremeaudio. Maar alle kaarten daarboven doen alles gewoon hardwarematig. Dat het niet netjes van ze is om de laagste xfi toch als x-fi op de markt te zetten, is wel zo. Maar de rest van de kaarten zijn zeker gewoon goed gebouwd. Alleen de software niet echt.

U vergelijkt het met een produkt wat twee tot drie keer zoveel kost, ongeveer he tverschil in prijsklasse vergelijkbaar met een gewone personenauto en een sportauto. Creative maakt consumentenprodukten met een Echo Audio heeft u een proffessioneel produkt aangeschaft (in rack fomaat ook nog eens).

De vergelijking is dus vrij scheef, inderdaad Creatibve maakt geluidskaarten met een geluidskwaliteit waar alleen gemiddelde consumenten tevreden mee zijn, mensen die goede geluidskwaliteit willen, nemen over het algemeen nooit Creative.

Die braziliaan zou eens contant met Asus moeten opnemen, misschien dat zij wel eventuele rechtzaken willen bekostigen, het is natuurlijk een leuke buitenkans om de concurrentie nog meer dwars te zitten dan zij al doen met hun EAX5 emulatie.

Ben ik het niet mee eens.

De hardware is tegenwoordig ook waardeloos.

Hun drivers zijn altijd al waardeloos geweest. De Windows 3.1 driver voor de SB Pro heb ik zelf nog ooit zitten aanpassen, maar in die tijd was er geen zinnige internet community om je grieven en code te verspreiden.

jammer hoor dat een goed idee de grond word ingeboord

Ze zouden hem eigenlijk moeten aannemen, eindelijk een persoon die het wel kan.

Het is niet zo dat Creative het niet kan, want de functionaliteit zit gewoon al in de drivers, maar is bewust uitgeschakeld. Het enige wat deze jongen doet is die functionaliteit weer aanzetten.
Kortom wat deze jongen doet is het ondermijnen van het beleid van Creative.
Creative heeft echter nog niet door dat het niet zo slim is om he klanten te bedriegen.

Creative doet zichzelf gewoon de das om met hun onnozele gedrag.

Nou en dit is goede reclame voor Creative.
Al zullen de meeste consumenten hier niet om geven, jammer.

Al zullen de meeste consumenten hier niet om geven, jammer.
De meesten weten het waarschijnlijk niet.

Iedereen hier op tweakers die het wel weet zou een emailtje naar Creative moeten sturen met de mededeling dat dit soort praktijken de reden zijn waarom we geen Creative meer kopen...

Nogal trieste actie van Creative.. Jammer dat er zo weinig alternatieven zijn in de geluidskaarten markt. Bewijst wel weer wat voor een bedrijfsvoering er bij creative werkt, oudere producten softwarematig begrenzen, om mensen te dwingen nieuwe producten aan te schaffen. Dus kennelijk is de audigy serie vrijwel net zo goed als de X-FI serie,
met als uitzondering dat er functionaliteit in drivers aangepast is?

Terratec, M-Audio, enz...

Genoeg alternatieven maar lang niet alle zo bekend.

Terratec is zelfs nog slechter dan Creative. Weet ik helaas uit eigen ervaring. Dacht een goede koop te doen met een Terratec-kaart, maar het blijkt dat Terratec deze divisie laat doodbloeden. Voor Vista zijn er een paar slechte beta-drivers, en that's it. Wordt geen geld meer ingestoken. Jammer, want Terratec had ooit een goede naam. ;(
Toen toch maar weer een Creative-kaartje gekocht.

Terratec is zeker geen slechte fabrikant. Zij hebben een heel goede naam als het gaat om professionele multichannel geluidskaarten. Ik heb zelf nog een EWS 88MT _/-\o_

Ben het wel met je eens dat er weinig vernieuwends gebeurt momenteel maar mijn ervaring is dat datgene wat ze op de markt hebben gebracht echt goeie kwaliteit is.

[Reactie gewijzigd door Royer]


Je zegt het zelf al: professionele kaarten. Dat is heel wat anders dan het spul wat bij de Paradigit en Mediamarkt te koop is... :)
Dat Terratec de consumenten-audiowereld de rug toekeert, werd een paar maanden geleden ook nog bevestigd door de PCM, die hier een artikel over had.

[Reactie gewijzigd door poktor]


Terratec = EWS64 = FAIL

Zowieso dat hele consumenten audio gebeuren nogal triest is op het moment.
En dan maken die drivers van die knakker ook geen fluit uit.

Auzentech is ook een goede optie heb ik begrepen. Deze hebben duurdere kaartjes en goedkopere kaartjes dus voor elk wat wils.

Auzentech gebruikt in de duurdere kaarten gewoon creative x-fi chipjes hoor. En de goedkopere kaarten zijn om te janken omdat ze daar gewoon simpele chipjes voor gebruiken die je ook onboard kunt vinden.

Alleen geen volwaardige alternatieven. Meestal worden creative kaarten toch gekocht voor o.a. games.

En dat is dan precies het probleem. De ondersteuning van EAX 3,4 en 5 is gewoon niet aanwezig in al die andere betere kaarten.

Wat dat betreft is die ene ASUS kaart die laatste in het nieuws kwam wel interessant.

Voor zover ik weet is EAX van creative, dus eigenlijk zitten die gamers gewoon vast in de zoveelste vendor lock-in. Ik denk niet dat andere fabrikanten zomaar een licentie zullen krijgen. En als ze die wel krijgen zullen hun kaarten wel dusdanig duur worden dat ze tov creative overpriced zijn.
Die vendor lock-in heb je trouwens aan creative te danken. Ze hebben vroeger 'de microsoft' gedaan met Aureal en hun A3D:
Creative Labs sued Aureal for patent infringement in March of 1998[1], and Aureal countersued for patent infringement and deceptive trade practices. Aureal won the lawsuit brought by Creative in December of 1999. However, the cost of the legal battle caused Aureal's investors to cease funding operations, forcing Aureal into bankruptcy. Creative then acquired Aureal's assets in September of 2000 through the bankruptcy court with the specific provision that Creative Labs would be released from all claims of past infringement by Creative Labs upon Aureal's A3D technology. While Creative Labs has not chosen to support the A3D API, the underlying advanced features of A3D technology is making its way into Creative Labs' newer EAX incarnations.
bron: wikipedia

Ronduit belachelijk. Laat ze die jongen inhuren in plaats van in de grond te stampen. Ze verprutsen het daar al jaren met hun driversupport.

Je verwart technisch met marketing. Creative kan best goede drivers maken maar heeft een marketing keuze gemaakt om dat voor een groot aantal kaarten niet te doen. Daar verandert een technisch vernuft Daniel_k niets aan.

Correctie: er zijn wel drivers voor gemaakt, maar een aantal features van de kaarten zijn uitgeschakeld voor Vista.En volgens mij koop je een kaart o.a. voor de mogelijkheden die 't heeft... Daniel_K maakte drivers die de mogelijkheden van de kaarten weer volop benutte (zoals in XP), maar Creative was hier niet zo blij mee omdat mensen dan geen nieuwe kaarten bij hun wilde kopen (wat nu overigens ook niet gebeurd, omdat veel mensen kwaad zijn over de huidige gang van zaken).

Ik kan het die man niet kwalijk nemen. Het is ook maar gewoon een mens die zijn brood wil verdienen en als Creative dan dreigt met rechtzaken die potentieel zeer duur kunnen uitdraaien voor hem, is het verstandig om ermee te stoppen.

Het is natuurlijk wel zeer jammer want de huidige driverpolitiek van Creative is op z'n minst vreemd te noemen. Ik begrijp niet waarom een maker van geluidskaarten features zou willen schrappen voor een bepaald OS.

Ook zijn mijn persoonlijke ervaringen met Creative geluidsdrivers niet zo positief. Ik ben al blij dat ik eindelijk een driverversie heb gevonden om mijn oude Audigy zonder crashes te installeren :/

Ik wel, door het schrappen van bepaalde features ben je genoodzaakt de duurdere varianten te kopen.
Verder kan ik ook Creative begrijpen, ze hebben geen inzicht in de drivers die geproduceert worden door Daniel_K en als er problemen ontstaan door deze drivers weet ik wel wie de consument gaat aanspreken. Uiteraard is het dan wel Creatives´s schuld dat ze dit toelaten. Het jammerlijke van veel producten die niet onder de naam van een producent gereleased worden zoals deze drivers is dat ze wel de verantwoording dragen en dit is geen optie voor hun. Het beste zou zijn om DanielK gewoon in dienst te nemen waarna je niets meer van hem hoort maar dat hij wel nog kan bijdragen aan deze drivers.

Ach kom. De enige mensen die die community drivers vinden zijn mensen die al weten dat je zelf drivers kunt installeren voor hardware, en dat die niet alleen maar van de CD/MSUpdate kunnen komen.
Creative draagt ook verantwoording voor het feit dat hun eigen drivers onder Vista functionaliteit ontberen die de kaart wel geadverteerd wordt te bezitten.

Door het werk van Daniel weten de gebruikers nu dat die functionaliteit expres ontbreekt, en dat ze (verbazing alom) nog steeds geen drivers kunnen programmeren binnen een afzienbare hoeveelheid tijd (wat toch best knap is).
Ja, de WinXP driver werkt ondertussen prima (voor de X-Fi iig) maar ze hebben blijkbaar gewoon geen zin meer aan Vista drivers te werken als ze ook een nieuw product uit kunnen brengen met "wel werkende" drivers.

[quote[Het is natuurlijk wel zeer jammer want de huidige driverpolitiek van Creative is op z'n minst vreemd te noemen. Ik begrijp niet waarom een maker van geluidskaarten features zou willen schrappen voor een bepaald OS.[/quote]
Dat deden ze toch altijd al? Voor een hoop kaarten is zelfs nog nooit een linux driver verschenen. Het enige wat creative wil is zo goedkoop mogelijk zo veel mogelijk kaartjes verkopen. Dan laten ze liever linux links liggen, want dat levert ze meer op. En laten ze vista support voor oude kaarten links liggen, want de meeste mensen met vista kregen dat bij hun nieuwe computer, dus zit ook een nieuwe kaart bij.
De enigen die hier eigenlijk last van hebben zijn mensen met genoeg know-how om zelf hun eigen computer in elkaar te zetten. En dat zijn meestal ook de mensen die anderen advies geven over computers, dus als niemand de computer-newbies straks nog creative kaarten aanraad gaan ze het misschien eindelijk voelen in hun portemonnee :Y)

Hopen dat de maker een 2e brief met uitnodiging voor een sollicitatie bij Creative heeft gehad ;)

Zou jij willen werken voor zo'n bedrijf? Ik niet iig, genoeg andere werkgevers.

Door dit soort acties gooit creative zijn eigen glazen in.

idd er zijn al zeer goede alternatieven op de markt.
ik zou nu zelf eerder kiezen voor een ander merk geluidskaart.
ik stap straks over op een laptop maar als ik een pc zou gebruiken zou ik wel een asus of dergelijke kopen. die hebben de drivers tenminste voorelkaar

Mja dat valt dus helaas wel mee, net zoals iemand anders eerder al zegt geeft de gemiddelde consument hier niets om gezien ze zich hier niet in verdiepen.. En ondanks dat we dat vaak anders denken zijn Tweakers helemaal geen grote groep gebruikers in verhouding tot de miljoenen "normale" gebruikers..

Maar het blijft inderdaad geen verstandige actie..

Het verschil is dat juist de tweakers WEL de markt opmaken voor al hun dure 'high-end' kaarten. Hoeveel "gewone" consumenten ken jij die "zomaar" een X-FI Elite BLA BLA BLA aanschaffen zonder heftig te researchen?

Met ander woorden, creative heeft zichzelf gedegradeerd tot de markt delen met Sweex en Trust :P
«  1  2  3  4  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 10:16
Vorige 09:45
VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: